Nog meer leesvoer na dit geweldige succes..
quote:
FC Groningen
FC Groningen mag weer Europa in. De wijze waarop de club in de play-offs domineerde en zich aldus in het toernooi om de UEFA-Cup speelde, laat zien dat het fraaie resultaat van het vorig seizoen geen uitschieter is geweest. De Groningers hebben zich overtuigend genesteld in de subtop van het Nederlandse betaalde voetbal.
Wat de FC in Europa waard is, moet ze nog bewijzen. De snelle uitschakeling dit seizoen in de eerste ronde van het UEFA-Cup-toernooi tegen Partizan Belgrado, was een teleurstelling. Buiten het andermaal goed presteren in de Nederlandse competitie, ligt daar voor komend seizoen de grote uitdaging; ver komen in Europa.
Maar zo kort nadat FC Groningen zich ten koste van FC Utrecht van een Europees ticket verwierf, past eerst grote tevredenheid over het behaalde resultaat in dit seizoen. Nog geen tien jaar geleden had de Groningse betaald- voetbalorganisatie meer reden om terug te blikken op de goede jaren met meervoudige deelname aan de Europese toernooien, dan om vooruit te zien. Als deelnemer aan de eerste divisie was er weinig perspectief op een rentree in het internationale voetbal.
Loftuitingen richting de leiding van FC Groningen die de club terugbracht op dit niveau, zijn dan ook op zijn plaats. Evenals voor het Groningse stadsbestuur waarmee de clubleiding in een voorbeeldig samenspel de bouw van de Euroborg bewerkstelligde. Het nieuwe stadion heeft ontegenzeglijk de ambities van de club, sponsors, vrijwilligers en andere pijlers van de FC aangewakkerd.De Euroborg markeert de herrijzenis van FC Groningen.
Daarbij mag niet worden vergeten dat alle personen en instanties die de FC terug op het podium brachten voortdurend zijn geprikkeld door de hondstrouwe aanhang. Zonder de ook in de magere jaren aanwezige grote supportersschare was de FC niet meer de geweldige representant geworden voor stad en provincie Groningen die het nu is, in Nederland en opnieuw ook daarbuiten. (bron: DvhN)
quote:
FC Groningen mag weer Europa in
Voor de tweede achtereenvolgende keer flikt FC Groningen het: Wij gaan Europa in. Na een kwartier spelen was het duidelijk. Door doelpunten van goudhaantje Louis Suárez en Jevgeni Levtsjenko (strafschop) was FC Utrecht, dat in de slotfase nog wel 2-1 maakte, weggespeeld.
”Mogen we nu even supertrots zijn op ons cluppie?” Directeur Hans Nijland, getooid in groenwitte sjaal, kon zijn emotie niet verhullen. Eerst een uitbundige toespraak richting het publiek, daarna genietend van het grote moment. ”Dit is toch geweldig, te vergelijken met al die landstitels van PSV. Weer Europees voetbal, voor FC Groningen betekent dat zoveel, het is voor ons een absolute hoofdprijs.” (bron: DvhN, Paul Zweverink)
quote:
Regelmaat in het halen van de doelstelling
Een plaats bij de eerste negen en geregeld een keer meedoen in de UEFA Cup. Dat is de doelstelling van FC Groningen. Vorig jaar werd die ruimschoots gehaald, de club deed zelfs mee om Champions League-deelname en dat lukte nog bijna ook. Zo gek was het dit seizoen niet, maar de doelstelling werd opnieuw gehaald. Een achtste plaats en na het spelen van play offs ook een UEFA Cup-ticket. Over dat laatste spreek je dan dus niet meer over geregeld, maar over regelmatig.
Na het euforieseizoen 2005-2006 met de ingebruikneming van de ’onneembare veste’ Euroborg was het afwachten of zo veel moois nog eens zou kunnen worden bereikt. Deze voetbaljaargang 2006-2007, de eerste volledige in de Euroborg, was in meerdere opzichten anders dan de vorige. Al in het prille begin verliet een van de smaakmakers, aanjager Danny Buijs, de club en ging naar zijn oude liefde Feyenoord. Op dat moment konden de supporters het nog niet bevroeden, maar een nieuw fenomeen zou zijn opwachting maken: de Uruguyaanse spits Luis Suárez.
Het begon wel allemaal Het begon wel allemaal crescendo. De Euroborg bleek nog steeds onneembaar en FC Groningen had een goede start in de competitie. Het stond na de vierde wedstrijd zelfs eventjes aan kop. Pas in het zevende duel en na een dramatische uitschakeling in de UEFA Cup door Partizan Belgrado verloren de Groningers in de competitie, uit bij Ajax. De 7-1 oorwassing bij FC Twente was de voorbode van een mindere periode, die FC Groningen ook de onneembaarheid van de Euroborg kostte. ADO Den Haag won met liefst 5-2. Daarna zegevierden ook PSV en Sparta in de Groene Hel.
Het leek een zo zo-seizoen te worden, er rees twijfel over de kwaliteit van de selectie. Die bleek uiteindelijk onterecht. De ernstigste turbulentie ontstond nog door de beslissing van de technische staf om keeper en aanvoerder Bas Roorda voor de thuiswedstrijd tegen FC Twente, op 18 maart, te vervangen maart, te vervangen door Brian van Loo. Roorda had te veel fouten gemaakt. Van Loo viel na een kwartier in zijn debuut al weer uit vervangen door Roorda, maar en werd vervangen door Roorda, maar kreeg zijn plaats na herstel van een hersenschudding wel terug en stond tot (bijna) het slot onder de lat. Natuurlijk heb je in een duel-sport als voetbal altijd blessuregevallen, maar wat opviel was de fysieke en mentale gesteldheid van de selectie bij het begin van de play-offs. Net als vorig jaar was die voortreffelijk.
Trainer Ron Jans stelt met zijn staf een jaarplan op, waarin nauwkeurig de periodieke belasting (intensiteit van trainingen en wedstrijden) wordt uitgestippeld. Zo wordt op gezette tijden ook eens gas terug genomen. Die uitgekiende politiek heeft zich nu al voor het tweede achtereenvolgende jaar uitbetaald. Vorig seizoen was FC Groningen in mei topfit, schakelde het torenhoog favoriete AZ uit en deed dat ook nog bijna met Ajax. Deze keer waren Feyenoord en FC Utrecht, beide toch geroemd om hun fysieke macht, de klos. Daarvoor verdient FC Groningen een groot compliment. Het voetbalde goed, maar was ook op het moment suprème in hoofd en benen klaar voor het karwei.
Zo werd het in de beleving van de supporters weer een mooi seizoen en dus gaan ’we’ weer Europa in. De vreugdetaferelen tussen spelers onderling en spelers met supporters na afloop spraken boekdelen over de saamhorigheid binnen de selectie en binnen de club. Eendracht maakt macht. (bron: DvhN, Henk Mulder)
quote:
’Bayern München zou een leuke tegenstander zijn’
Weer Europees voetbal, voor de tweede keer op rij. FC Groningen maakte er een mooi feest van. Terwijl zanger Theo Driessen een polonaisevariant van het Gronings volkslied ten beste gaf, gaven de spelers uiting aan hun vreugde. Bruno Silva maakte de ereronde met een Uruguayaanse vlag om de schouders, zijn landgenoot Luis Suárez liep barrevoets langs de toeschouwers. Andere spelers liepen de ereronde in gezelschap van hun kinderen, meestal peuters. Maar hoe divers de vreugde-uitingen ook waren, één ding hadden alle spelers gemeen: ze waren blij en gelukkig.
Jevgeni Levtsjenko, over wie geruchten gaan dat hij zou vertrekken: ”Twee keer Europees voetbal achter elkaar is voor FC Groningen een grote prestatie. Het team verdient een compliment hoe we de wedstrijden tegen Utrecht hebben aangepakt. De start in de wedstrijd was ideaal. Ik had erover gedroomd een penalty te krijgen, hoe ik hem deze keer zou inschieten, want vorige keer miste ik nog tegen Utrecht. Na de 2-0 hadden we in het veld het gevoel dat het niet meer mis kon gaan. Of ik volgend jaar met FC Groningen Europa in ga is afwachten, daar kan ik nu nog niets over zeggen. Nu gaan we eerst feest vieren en genieten van de mooie prestatie.”
Marnix Kolder, die halverwege het seizoen als topscorer van BV Veendam de overstap naar FC Groningen maakte: ”Het is fantastisch dat je hier nu staat met Europees voetbal. Ik heb niet veel gespeeld dit seizoen, maar dat mag de pret niet drukken. Natuurlijk hoopte ik dat ik sneller bij het niveau van de eredivisie zou kunnen aanpikken, maar dat is niet gebeurd. Maar bij de club zijn ze tevreden over me. Hopelijk kom ik volgend seizoen meer toe aan voetballen.”
Bas Roorda, de keeper die zijn basisplaats kwijtraakte aan Brian van Loo: ”Het was wel even apart dat ik moest invallen. En het is me al eerder gebeurd, hè, dit seizoen. Ik moet zeggen, het is wel lastig voor een keeper om in te vallen. Het is moeilijk om in het ritme van de wedstrijd te komen, voor een veldspeler ligt dat anders volgens mij. En ik baal ervan dat Utrecht nog scoorde uit een strafschop, die had ik graag tegengehouden. Het was een moeilijk seizoen voor me. Ik heb wat persoonlijke gevoelens opzij moeten zetten, maar uiteindelijk heb ik het teambelang steeds willen dienen. Dat klinkt misschien cliché, maar zo is het nu eenmaal. En ik ben nu gewoon heel blij dat we Europees voetbal gehaald hebben, voor de tweede keer op rij al. Dat is hartstikke knap. En het voelt wel degelijk ook als mijn succes: ik heb toch gewoon dertig wedstrijden meegedaan dit seizoen.”
Mark-Jan Fledderus, die het duel van gistermiddag miste wegens een schorsing: ”Ik weet niet hoe dat bij de spelers was die wel meededen, maar ik was van tevoren heel zenuwachtig. Met 2-0 hadden we natuurlijk een heel goede uitgangspositie, maar je weet maar nooit…Maar goed, straks weer UEFA Cup. Bayern München zou een leuke tegenstander zijn, ik wil daar wel naartoe, hoor. Maar dan wel in de poule, niet in de eerste ronde. Want ik vind wel dat we die nu moeten overleven.”
Antoine van der Linden, die met nog onbekende bestemming FC Groningen gaat verlaten: ”Ik vertrek met opgeheven hoofd, het was een goede beslissing nu weg te gaan. Ik heb hier fantastische jaren gehad: de club is de laatste jaren een stap vooruit gegaan en ik ook. Ik ben trots dat ik een aandeel heb gehad in de opmars van FC Groningen. Ik gun deze jongens niets dan goeds volgend jaar in Europa. De komende weken zal ik alles naast elkaar leggen en een beslissing nemen. Er zijn aanbiedingen uit binnen- en buitenland. Mijn nieuwe club ligt niet hier in de buurt en ik ga ook niet terug naar Rotterdam. Over twee weken weet ik meer.”
Yuri Cornelisse, wiens broer Tim meedeed bij tegenstander FC Utrecht: ”Ik heb na onze overwinning in Utrecht nog wel contact gehad met Tim. Hij had de hoop voor FC Utrecht nog niet opgegeven. Nee, dat was niet naief, dat is gewoon zijn instelling. Hij legt zich niet zomaar neer bij een nederlaag, hoewel de kans voor om het nog te redden voor Utrecht behoorlijk klein was. Ik mag transfervrij weg, maar er is op dit moment geen concrete belangstelling. Alleen De Graafschap heeft zich gemeld, maar met die club ben ik er niet uitgekomen. Als zich niets meer meldt, dan meld ik me aan het begin van het nieuwe seizoen dus gewoon weer bij FC Groningen. En dat geeft niks. Ik kom met het grootste plezier weer terug bij FC Groningen.”
Erik Nevland, onder wiens aanvoerderschap FC Groningen zich plaatste voor de UEFA-cup: ”Het is een heerlijk gevoel. De ploeg, de club en de supporters hebben dit verdiend. Dit zijn de goede tijden, ik hoop dat het zo doorgaat, al is het halen van Europees voetbal voor Groningen niet vanzelfsprekend. We moeten er hard voor werken en als je hard blijft werken krijg je vanzelf resultaat, daarom is dit geen toeval meer. Nu overheerst een heerlijk gevoel. Ik hoop dat het een feestje wordt. En daarna lekker op vakantie. Eerst naar Noorwegen en ook nog een weekje Kreta.”(bron: DvhN, Paul Bosman en Joep Hinrichs)
"Whatever the mind of man can conceive and believe, it can achieve" Napoleon Hill