Je kan het beter in je boekje opzoeken, want wat er op die pomp staat klopt geen zak van.quote:Op zaterdag 12 mei 2007 21:19 schreef Chinless het volgende:
Hoe moet ik mijn olie verversen? Hoe vaak moet dat? Hoe weet je wanneer dat nodig is? Waar koop je die olie uberhaupt?
Check het oliepeil bij elke tankbeurt, om de 10.000 een kleine beurt laten geven in de garage.
- Hoe weet je of je bandenspanning voldoet?
Ook bij elke tankbeurt checken. Wat juist is staat daar aangegeven of aan de binnenkant van je deur. (1 van de 2).
ik niet in iedergevalquote:Op zaterdag 12 mei 2007 22:51 schreef mstr het volgende:
Volgens mij moest je zelfs voor de theorie weten hoe je olie moet peilen?
Dat is geen olie verversen maar bijvullen !quote:Op zaterdag 12 mei 2007 21:38 schreef BrandX het volgende:
Het verversen zelf doe je door bij de motor de olietankdop met het olieflesje er af te draaien, met de papieren gietertje de olie in de olietank te doen, dop er weer op (niet vergeten!) et voila, klaar!
Elke tankbeurt lijkt me ook onzin. Sowieso moet je auto vlak staan en al een poosje stil staan (motor uit) als je olie gaat pijlen. Na het tanken nog even uitgebreid je oliepijl controleren zal de volgende in de rij je niet echt in dank afnemen.quote:Op zaterdag 12 mei 2007 21:19 schreef Chinless het volgende:
Hoe moet ik mijn olie verversen? Hoe vaak moet dat? Hoe weet je wanneer dat nodig is? Waar koop je die olie uberhaupt?
*Check het oliepeil bij elke tankbeurt, om de 10.000 een kleine beurt laten geven in de garage.
- Hoe weet je of je bandenspanning voldoet?
*Ook bij elke tankbeurt checken. Wat de juiste spanning is staat daar aangegeven of aan de binnenkant van je deur. (1 van de 2).
PS: aangeraden wordt elke tankbeurt, echter doe ik het 1x in de maand ofzo.
Ligt ook aan hoeveel je ermee rijdt. Als je 10.000 km/jaar rijdt kan het geen kwaad. Maar als je dat per maand rijdt is het veul te veel.quote:Op zondag 13 mei 2007 00:39 schreef Light het volgende:
Hoe vaak je de auto naar de garage moet brengen voor een kleine of een grote beurt hoort in het instructieboekje te staan. Kleine beurt iedere 10.000 km kan onnodig vaak zijn.
True. Meestal wordt er een kilometrage gegeven, samen met een tijdspanne. Dus iets als "iedere 15.000 km, maar zeker eens per 12 maanden"quote:Op zondag 13 mei 2007 01:20 schreef Boschkabouter het volgende:
[..]
Ligt ook aan hoeveel je ermee rijdt. Als je 10.000 km/jaar rijdt kan het geen kwaad. Maar als je dat per maand rijdt is het veul te veel.
Ik heb echt nog nooit het niveau van m'n koelvloeistof gecontroleerd, en ik rij al dik 3 jaar in m'n wrak op wielen.quote:Op zondag 13 mei 2007 01:32 schreef admiraal_anaal het volgende:
Sowiezo met een 2e hands gekochte auto zou ik in het begin wat vaker (wekelijks) olie en koelvloeistof nakijken.....weet je in iedergeval zeker dat je het niet gekocht heb terwijl het lekt ofzo
Vaak heb je ook geen problemen....maarja zeker voor onzekerequote:Op zondag 13 mei 2007 01:34 schreef JimmieTheSaint het volgende:
[..]
Ik heb echt nog nooit het niveau van m'n koelvloeistof gecontroleerd, en ik rij al dik 3 jaar in m'n wrak op wielen.
Auto van 500 euro he ... om de 10k km een kleine beurt (bij de garage) is een beetje overkill ... kun je net zo goed elke 20k km een andere auto kopen.quote:Op zaterdag 12 mei 2007 21:19 schreef Chinless het volgende:
Hoe moet ik mijn olie verversen? Hoe vaak moet dat? Hoe weet je wanneer dat nodig is? Waar koop je die olie uberhaupt?
*Check het oliepeil bij elke tankbeurt, om de 10.000 een kleine beurt laten geven in de garage.
- Hoe weet je of je bandenspanning voldoet?
*Ook bij elke tankbeurt checken. Wat de juiste spanning is staat daar aangegeven of aan de binnenkant van je deur. (1 van de 2).
PS: aangeraden wordt elke tankbeurt, echter doe ik het 1x in de maand ofzo.
- Hoe moet ik mijn olie verversen? Hoe vaak moet dat? Hoe weet je wanneer dat nodig is? Waar koop je die olie uberhaupt?quote:Op zaterdag 12 mei 2007 21:10 schreef Lauder-Frost het volgende:
Suzuki Swift 1.3 gescoord voor 500 euro, hij komt uit 1992.
Heb nog maar net mijn rijbewijs dus nog totaal geen ervaring met die dingen. Dit topic is even voor de praktische vragen die ik heb:
hoezo dat, zaten er zulke gatenquote:Op maandag 14 mei 2007 11:43 schreef Blapiet het volgende:
ghehe.... mijn 1e auto was ook een Swift. Ik kon als ik de matjes optilde zo naar buiten kijken.
Nu lach ik erom, toen niet
* Blapiet vindt het fijn dat dat soort wagens tot het verleden behoren
Wat is een carterpan en wat zijn dorpels?quote:Op maandag 14 mei 2007 11:30 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
- Hoe moet ik mijn olie verversen? Hoe vaak moet dat? Hoe weet je wanneer dat nodig is? Waar koop je die olie uberhaupt?
Olie verversen doe je door de plug op je carterpan los te draaien, ongeveer 4 liter olie op te vangen en het er daarna weer bij te vullen met verse olie. En vergeet je oliefilter niet. En als je niet weet waar dat allemaal zit kun je het beter voor 5 tientjes laten doen bij een kwikfitter.
- Hoe weet je of je bandenspanning voldoet?
Langs een benzinepomp rijden en voor een swift ongeveer 2,2 bar in de bandjes doen.
- De auto rammelt en piept nogal, kan ik daar nog iets tegen doen?
Dat hoort bij de auto. Ik heb het bij mijn swift maar opgegeven![]()
Enne: controleer je dorpels op roest, zeker bij een 92'er anders haalt ie de volgende apk niet.
Nee.. wel lampjes op het dashboard wat die betekenen etc. maar de praktische kant kwam totaal niet aan bod.quote:Op zaterdag 12 mei 2007 22:51 schreef mstr het volgende:
Volgens mij moest je zelfs voor de theorie weten hoe je olie moet peilen?
dorpels zijn de randen bij de deur aan de onderkant, onthoud mar drempels=dorpels=drempelsquote:Op maandag 14 mei 2007 16:08 schreef Lauder-Frost het volgende:
[..]
Wat is een carterpan en wat zijn dorpels?
Verder allemaal bedankt voor de reacties!
goser...weleens gehoord van 'googlen' en " een boekje kopen wat komt er kijken bij het onderhouden van een auto "quote:Op zaterdag 12 mei 2007 21:10 schreef Lauder-Frost het volgende:
Suzuki Swift 1.3 gescoord voor 500 euro, hij komt uit 1992.
Heb nog maar net mijn rijbewijs dus nog totaal geen ervaring met die dingen. Dit topic is even voor de praktische vragen die ik heb:
- Hoe moet ik mijn olie verversen? Hoe vaak moet dat? Hoe weet je wanneer dat nodig is? Waar koop je die olie uberhaupt?
- Hoe weet je of je bandenspanning voldoet?
- De auto rammelt en piept nogal, kan ik daar nog iets tegen doen?
Serieuze antwoorden graag, ookal weet ik hoe hoog het n00b-gehalte hiervan is![]()
Goser, dat is allemaal meer moeite dan even een berichtje op het forum typen.quote:Op maandag 14 mei 2007 17:20 schreef sanni het volgende:
[..]
goser...weleens gehoord van 'googlen' en " een boekje kopen wat komt er kijken bij het onderhouden van een auto " [afbeelding] Anders ff een garage binnenlopen en gewoon vragen ....
quote:
Is helemaal niks mis mee jong (met een swift). Mooi autootje om te beginnen hoor. Mijn eerste auto was een Opel Vectra uit 1992, ook voor 500 euroquote:Op maandag 14 mei 2007 16:11 schreef Lauder-Frost het volgende:
[..]
goedkoopheid was het motto hemaar de categorie fiat panda was me toch teveel van het goede
![]()
Een derde van je dorpels mag doorgerot zijn, dat moet toch wel opvallen als je een auto koopt?quote:Op maandag 14 mei 2007 11:30 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
- Hoe moet ik mijn olie verversen? Hoe vaak moet dat? Hoe weet je wanneer dat nodig is? Waar koop je die olie uberhaupt?
Olie verversen doe je door de plug op je carterpan los te draaien, ongeveer 4 liter olie op te vangen en het er daarna weer bij te vullen met verse olie. En vergeet je oliefilter niet. En als je niet weet waar dat allemaal zit kun je het beter voor 5 tientjes laten doen bij een kwikfitter.
- Hoe weet je of je bandenspanning voldoet?
Langs een benzinepomp rijden en voor een swift ongeveer 2,2 bar in de bandjes doen.
- De auto rammelt en piept nogal, kan ik daar nog iets tegen doen?
Dat hoort bij de auto. Ik heb het bij mijn swift maar opgegeven![]()
Enne: controleer je dorpels op roest, zeker bij een 92'er anders haalt ie de volgende apk niet.
Tank leegrijden is echt een goede manier om je ellende op de hals te halen.quote:Op dinsdag 15 mei 2007 14:14 schreef Draganta het volgende:
...
PS. probeer ook het verbruik te berekenen. Duw 5 liter in een jerrycan en en tank je auto half of helemaal vol. (zorg ervoor dat je exact weet hoeveel liter je tank is natuurlijk) Schrijf op hoeveel liter je hebt getankt en reset je dagteller. Ga lekker rondkarren totdat je auto stilstaat en niet meer wilt starten. Schrijf stand dagteller op en gooi die 5 liter erin om naar tankstation te rijden. Zo kun je zeer nauwkeurig berekenen hoeveel je verbruik is...
quote:Op dinsdag 15 mei 2007 22:12 schreef Neluhz het volgende:
Olie pijlen, is wel wat anders dan verversen.
Dat is niet verversen enkel bijvullen, want met verversen gaat de oude olie eruit en worden ook de olie filters vervangen en vaak ook brandstof filtersquote:[b]Op zaterdag 12 mei 2007 21:38
Het verversen zelf doe je door bij de motor de olietankdop met het olieflesje er af te draaien, met de papieren gietertje de olie in de olietank te doen, dop er weer op (niet vergeten!) et voila, klaar!
Dat is geen syntetische olie oftewel je olie gaat een stuk MINDER lang mee.quote:Op dinsdag 15 mei 2007 21:49 schreef erikkll het volgende:
overigens, bij de Action: 5 liter motorolie voor 6.79 euro
Ach, in een 30 jaar oude Swift die het waarschijnlijk over 10000 km voor gezien houdt, maakt dat niet echt veel uit, toch!?quote:Op dinsdag 15 mei 2007 22:18 schreef Hari-Bo het volgende:
[..]
Dat is geen syntetische olie oftewel je olie gaat een stuk MINDER lang mee.
Toch zou ik die zooi nooit in wat voor verotte auto gooien, maar gewoon nette olie en niet shell olie voor 10 euro per liter bij de benzine pomp, maar bij een garage die leveren dezelfde olie voor een stuk nettere prijs.quote:Op dinsdag 15 mei 2007 22:19 schreef Hyperdude het volgende:
Ach, in een 30 jaar oude Swift die het waarschijnlijk over 10000 km voor gezien houdt, maakt dat niet echt veel uit, toch!?![]()
Ik tank altijd voor een eurootje of 20. Hoe weet je of je tank vol zit? Merk je dat vanzelf doordat het eruit stroomt? Of heeft de auto daar zelf een systeem voor waardoor hij het tanken blokkeert?quote:Op dinsdag 15 mei 2007 22:12 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Tank leegrijden is echt een goede manier om je ellende op de hals te halen.![]()
Bij oude auto's heb je redelijke kans dat er bv. troep onder uit de tank de injectoren en andere boel verstopt en dat je auto een paar dagen later weer stilstaat. Of je blok er schade van oploopt weet ik niet, maar echt goed lijkt het mij niet.
En de tank leegrijden heeft in dit geval ook helemaal geen nut.
Volgooien. Dagteller op nul. Paar honderd kilometer rijden. Tanken; aantal gereden kms. delen door de getankte liters, en je weet je verbruik.![]()
als de tank'spuit' tegendruk voelt, slaat ie af. je kunt dus gewoon doortanken tot ie ophoudt.quote:Op woensdag 16 mei 2007 00:51 schreef Lauder-Frost het volgende:
[..]
Ik tank altijd voor een eurootje of 20. Hoe weet je of je tank vol zit? Merk je dat vanzelf doordat het eruit stroomt? Of heeft de auto daar zelf een systeem voor waardoor hij het tanken blokkeert?
Mijn citroen zx uit 1992 doet 't er prima opquote:Op dinsdag 15 mei 2007 22:21 schreef Hari-Bo het volgende:
[..]
Toch zou ik die zooi nooit in wat voor verotte auto gooien, maar gewoon nette olie en niet shell olie voor 10 euro per liter bij de benzine pomp, maar bij een garage die leveren dezelfde olie voor een stuk nettere prijs.![]()
Voor je praktijk.quote:Op zaterdag 12 mei 2007 22:51 schreef mstr het volgende:
Volgens mij moest je zelfs voor de theorie weten hoe je olie moet peilen?
A. De teller en vooral de meter werkt niet meer goed. Bij mij gaat de benzinemeter bijvoorbeeld na een kort stukje al een kwart tank omlaag, en dan blijft het er heel lang op staan.quote:Op dinsdag 15 mei 2007 22:12 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Tank leegrijden is echt een goede manier om je ellende op de hals te halen.![]()
Bij oude auto's heb je redelijke kans dat er bv. troep onder uit de tank de injectoren en andere boel verstopt en dat je auto een paar dagen later weer stilstaat. Of je blok er schade van oploopt weet ik niet, maar echt goed lijkt het mij niet.
En de tank leegrijden heeft in dit geval ook helemaal geen nut.
Volgooien. Dagteller op nul. Paar honderd kilometer rijden. Tanken; aantal gereden kms. delen door de getankte liters, en je weet je verbruik.![]()
Een zwartequote:
omg op een topic van 2 jaar reageren....quote:
Of in het klepje van de tankdop.quote:Op zaterdag 12 mei 2007 23:09 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
De vereiste bandenspanning staat meestal wel op een sticker in de voorportieropening vermeld (bij de schanieren).
Die bestaan er, maar waarom ga je niet gewoon naar een benzinepomp, stel je dat ding goed in en kijk je of hij goed is? Is hij niet goed, dan wordt hij automatisch opgepompt!quote:Op dinsdag 23 juni 2009 16:00 schreef willempjewever het volgende:
weet iemand of er ook een apparaatje is om de bandenspanning thuis te meten? Op een fietspomp heb ik zo'n metertje, maar dat kan ik denk ik niet op mijn autoband zetten. Maar er is vast een meetertje die je erin kan prikken en het kan aflezen?
Nou, dit dus niet, hoor. Er zit geen filter bij "de ingang van de pomp". Er zit wel een klepje en als jij met de jerrycan de vul-tuit niet ver genoeg naar binnen duwt om dat klepje opzij te duwen dan gaat het lang duren, ja.quote:Op woensdag 16 mei 2007 13:06 schreef Draganta het volgende:
[..]
B. Auto's vanaf 1990 hebben een filter bij de ingang van de pomp, daar komt nog geen zand door heen. Heb je wel eens benzine met een jerrycan erin gegoten? het gaat echt zooo traag, dat komt door die fijne filter. Ik heb mijne weken geleden leeggereden, niks aan de hand. Is ook uit 1992.
aha, handige tip! Dat wist ik niet, ik was al bang teveel lucht erin te pompen net als bij die dingen voor de fiets, al meerdere malen een band laten ontploffen bij de fietsenstalling op het stationquote:Op dinsdag 23 juni 2009 16:04 schreef CasB het volgende:
[..]
Die bestaan er, maar waarom ga je niet gewoon naar een benzinepomp, stel je dat ding goed in en kijk je of hij goed is? Is hij niet goed, dan wordt hij automatisch opgepompt!
Laten doen bij de garagequote:Op zaterdag 12 mei 2007 21:10 schreef Lauder-Frost het volgende:
Suzuki Swift 1.3 gescoord voor 500 euro, hij komt uit 1992.
Heb nog maar net mijn rijbewijs dus nog totaal geen ervaring met die dingen. Dit topic is even voor de praktische vragen die ik heb:
- Hoe moet ik mijn olie verversen? Hoe vaak moet dat? Hoe weet je wanneer dat nodig is? Waar koop je die olie uberhaupt?
Bij pompstation je bandenspanning controlerenquote:- Hoe weet je of je bandenspanning voldoet?
Dat is een standaard optie op de swift, kan je niet veel aan doenquote:- De auto rammelt en piept nogal, kan ik daar nog iets tegen doen?
quote:Op woensdag 24 juni 2009 14:39 schreef Metro2005 het volgende:
edit: O tjezus wat een oud topicik had er zelfs al in gereageerd.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |