Maar zolang hij geen steen maakt die hij niet kan optillen is hij dat dus nog wel.quote:Op dinsdag 22 mei 2007 15:43 schreef Haushofer het volgende:Tuurlijk wel, want als Ie het niet kan is Ie niet meer almachtig.
Daar gaat het niet om. Hij kan die steen maken. Hij is immers almachtig. Vervolgens kan hij hem niet optillen. Hij is dus niet almachtig.quote:Op dinsdag 22 mei 2007 16:11 schreef jeroen25 het volgende:
Maar zolang hij geen steen maakt die hij niet kan optillen is hij dat dus nog wel.
Dat is een mooie! Ik kan alle mogelijke talen van de wereld praten! Eigenlijk niet, maar zo lang ik het niet doe kan ik alle talen van de wereld pratenquote:Op dinsdag 22 mei 2007 16:11 schreef jeroen25 het volgende:
[..]
Maar zolang hij geen steen maakt die hij niet kan optillen is hij dat dus nog wel.
Er is geen God om die steen te maken. En ik ben geen Darwinist. Ik ben een ongelovige.quote:Op dinsdag 22 mei 2007 16:42 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
Leuk en overbekend spelletje van de darwinisten om middels paradoxen de hoofden van de simpelen onder ons te misleiden. Het enige juiste antwoord op een paradox is een andere paradox.
Op de vraag of God een steen kan maken die Hij zelf niet kan tillen is het enige juiste antwoord "Er is geen steen dat God niet kan maken of tillen"
Bewijs het maar.quote:Op dinsdag 22 mei 2007 16:46 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Er is geen God om die steen te maken.
Dat is hetzelfde.quote:En ik ben geen Darwinist. Ik ben een ongelovige.
Dat maakt niet uit.quote:Op dinsdag 22 mei 2007 16:42 schreef Triggershot het volgende:
God kan zichzelf ook beperken en dingen verbieden
Vraag is waarom zou God iets tegenstrijdigs willen?
In zuivere zin is het ook geen vraag, maar een retorisceh, het is een afleiding uit een premisse. Pure deductieve logica.quote:God bouwt een steen zodanig dat hij hem niet kan optillen om het vervolgens op te tillen?
Misschien is Godsalmacht niet logisch, maar gestelde vraag is het ook niet.
Jawel, juist zeer relevant. Want de Koran leert letterlijk, als Allah het niet wil, zal Hij een steen niet kunnen optillen.quote:Op dinsdag 22 mei 2007 16:50 schreef speknek het volgende:
[..]
Dat maakt niet uit.
[..]
In zuivere zin is het ook geen vraag, maar een retorisceh, het is een afleiding uit een premisse. Pure deductieve logica.
Nee dat is het niet. Je bent slecht geïnformeerd.quote:
Dan is ie dus niet almachtig.quote:Op dinsdag 22 mei 2007 16:53 schreef Triggershot het volgende:
Daarbuiten zijn er wel een aantal dingen die niet kunnen gebeuren hoor.
Bijvoorbeeld dat God niet dood kan gaan.
Geen zelfmoord kan plegen.
Iemand niet buiten Zijn domein kan plaatsen.
etc.
Jullie zijn echt onzinnge dingen aan het verkondigen. God is oneindig almachtig. Dus hoe kan een steen zwaarder zijn dan oneindig????? De vraagstelling is onzinnig.quote:Op dinsdag 22 mei 2007 16:13 schreef Rasing het volgende:
[..]
Daar gaat het niet om. Hij kan die steen maken. Hij is immers almachtig. Vervolgens kan hij hem niet optillen. Hij is dus niet almachtig.
Almachtigheid bestaat niet.
Ik zie dat jij allemaal kromme beredeneringen hebt.quote:
Neeheee het gaat om het concept almachtigheid, niet om god, of om motivatie of wat dan ookquote:Op dinsdag 22 mei 2007 16:52 schreef Triggershot het volgende:
Jawel, juist zeer relevant. Want de Koran leert letterlijk, als Allah het niet wil, zal Hij een steen niet kunnen optillen.
Je haalt nu twee concepten van oneindigheid door elkaarquote:Op dinsdag 22 mei 2007 16:57 schreef mariox het volgende:
Jullie zijn echt onzinnge dingen aan het verkondigen. God is oneindig almachtig. Dus hoe kan een steen zwaarder zijn dan oneindig????? De vraagstelling is onzinnig.
Jaahaaa, dat snap ik wel, maar Gods almachtigheid wordt in de Koran uitgelegd als: "Hij heeft macht over alle (bestaande) zaken". Hoeft niet overeen te komen met wat ik aanneem als jouw definitie van 'almacht'quote:Op dinsdag 22 mei 2007 17:05 schreef speknek het volgende:
[..]
Neeheee het gaat om het concept almachtigheid, niet om god, of om motivatie of wat dan ook.
quote:al·macht (de ~ (v.))
1 onbeperkte macht => alvermogen, omnipotentie
al·mach·tig (bn.)
1 onbeperkt in macht => oppermachtig
Nu zeg je wel hele onzinnige dingen kerel. Ben je nog 100% of probeer je interessant te doen.quote:Op dinsdag 22 mei 2007 17:07 schreef speknek het volgende:
[..]
Je haalt nu twee concepten van oneindigheid door elkaar. Ik heb niet de illusie dat ik je iets van formele logica bij zou kunnen brengen, maar probeer maar eens te zeggen of god een vierkante cirkel kan tekenen.
Ah, maar dat zei je net niet. Dat is wel een interessant standpunt, waardoor god inderdaad niet almachtig volgens de conceptuele definitie is, maar volgens een pragmatische definitie.quote:Op dinsdag 22 mei 2007 17:08 schreef Triggershot het volgende:
Jaahaaa, dat snap ik wel, maar Gods almachtigheid wordt in de Koran uitgelegd als: "Hij heeft macht over alle (bestaande) zaken". Hoeft niet overeen te komen met wat ik aanneem als jouw definitie van 'almacht'
Ach gut, weet godsiepotsie niet wat een vierkante cirkel is?quote:Op dinsdag 22 mei 2007 17:15 schreef mariox het volgende:
Nu zeg je wel hele onzinnige dingen kerel. Ben je nog 100% of probeer je interessant te doen.
Ok laat ik het zo vertellen, als jij god kan vertellen wat een vierkante cirkel is dan zal hij dat voor jou tekenen.
Hetzelfde geldt ook voor die onzinnige steen van jou![]()
Nogmaals, als jij het weet dan weet hij het allang.quote:Op dinsdag 22 mei 2007 17:19 schreef speknek het volgende:
[..]
Ach gut, weet godsiepotsie niet wat een vierkante cirkel is?.
A_L_L_E_G_O_R_I_E
Nou prima. Kan god altijd P, kan god altijd niet P..
Probleem is dat wanneer je (Islamitisch) vertaalde religieuze termen gebruikt in het Nederlands wordt er meteen een Judea-Christelijk traditioneel uitleg aangegeven. Maar de verzen luiden dus:quote:Op dinsdag 22 mei 2007 17:17 schreef speknek het volgende:
[..]
Ah, maar dat zei je net niet. Dat is wel een interessant standpunt, waardoor god inderdaad niet almachtig volgens de conceptuele definitie is, maar volgens een pragmatische definitie.
Letterlijke vertaling.quote:"Inahoe Ala Koeli Shayin Qadier"
(woord voor woord vertaald)quote:Voorwaar hij over alle dingen beslissende
In de Koran zijn er verschillende varianten van 'bestaande' dingen. Immaterieel als materieel.quote:Dat leidt niet tot een tegenstelling. Het levert je echter wel weer een probleem op. Ik neem aan dat je bestaande dingen gaat definieren als 'wat fysisch mogelijk is', anders kan ik vragen of god tegelijkertijd een atoom kan maken als vernietigen, wat je zal zeggen 'dat is geen bestaand ding, het is immers niet mogelijk'. Dat betekent echter dat god beperkt wordt door de natuurwetten. Dat is geen faux pas per se, Spinoza kwam daar ook al heel snel achter, wel betekent het dat je de metafysica van god wegsnijdt, en dat wordt heel vervelend voor je godsconcept.
Was Hilter niet onrechtvaardig?quote:Op dinsdag 22 mei 2007 17:34 schreef Triggershot het volgende:
, Allah zegt bijvoorbeeld dat hij zichzelf heeft verboden om onrechtvaardig te zijn tegen zijn schepping...: "Daarom verbied ik jullie ook om onrechtvaardig tegen elkaar te zijn."
Lieve schat die man is allang dood dus in welk opzicht heeft het nog wat te maken met deze...ernstig losgeslagen mensengeneratie?quote:"Allah zegt bijvoorbeeld dat hij zichzelf heeft verboden om onrechtvaardig te zijn tegen zijn schepping...: "Daarom verbied ik jullie ook om onrechtvaardig tegen elkaar te zijn."
Nou ben je onrechtvaardig. Als ik je iets verbied, betekend dat niet meteen dat je het niet gaat doen.quote:Op woensdag 23 mei 2007 01:22 schreef Yestuuur het volgende:
[..]
Was Hilter niet onrechtvaardig?
zijn de Israeliërs niet onrechtvaardig?
Is Poetin niet onrechtvaardig in Stjetjenië?
wil je beweren dat mensen niet onrechtvaardig tegen elkaar zijn?
Jij snapt zijn punt niet helemaal, geloof ik. Het gaat hier puur om het feit dat het idee almacht wat door sommige Christenen zo enthousiast erin wordt gesmeten een inhoudsloze eigenschap is. Omdat die eigenschap al heel erg gauw tot onzinnige uitspraken leidt.quote:Op dinsdag 22 mei 2007 17:23 schreef mariox het volgende:
[..]
Nogmaals, als jij het weet dan weet hij het allang.
Ben je nu niet in de war met Mohammed de profeet?quote:Op woensdag 23 mei 2007 02:37 schreef Oddfellow het volgende:
Lieve schat die man is allang dood dus in welk opzicht heeft het nog wat te maken met deze...ernstig losgeslagen mensengeneratie?
god weet en ziet toch alles... of is het ook maar een mens?quote:Op woensdag 23 mei 2007 07:41 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Nou ben je onrechtvaardig. Als ik je iets verbied, betekend dat niet meteen dat je het niet gaat doen.
Maarre.. terug ontopic, we gingen bewijzen dat God niet bestaat, weten jullie nog?
Via de almacht paradox komen we er niet denk ik.
Dus eerst stelt God regels op waar wij ons niet aan gaan houden (dat weet hij van tevoren). Nogal nutteloze bezigheid lijkt me.quote:Op woensdag 23 mei 2007 13:39 schreef Yestuuur het volgende:
[..]
god weet en ziet toch alles... of is het ook maar een mens?
hij heeft ons geschapen.. dan zou hij ook vooruit moeten kunnen kijken, en weten hoe we gaan ontwikkelen. Dus hoeft hij niks te verbieden, maar het gewoon vastleggen in de schepping. als ie een beetje nadenkt iig.
zo intelligent is ie dus nietquote:Op woensdag 23 mei 2007 13:41 schreef VonHinten het volgende:
Waarom houdt iets scheppen ook in dat je vooruit moet kunnen kijken?
In het geval van God: Hij schept iets om een bepaald resultaat te bereiken.quote:Op woensdag 23 mei 2007 13:41 schreef VonHinten het volgende:
Waarom houdt iets scheppen ook in dat je vooruit moet kunnen kijken?
Jij hebt meer geloof dan menig christen.quote:Op woensdag 23 mei 2007 13:47 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dus eerst stelt God regels op waar wij ons niet aan gaan houden (dat weet hij van tevoren). Nogal nutteloze bezigheid lijkt me.
Dat is geen antwoord op mijn vraag. Waarom houdt iets scheppen in dat je ook in de toekomst kan kijken?quote:
Of hóópt te bereiken.quote:Op woensdag 23 mei 2007 13:49 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
In het geval van God: Hij schept iets om een bepaald resultaat te bereiken.
Ik heb net nog in een post gelezen dat God alles weet! (of valt dat ook onder almacht?)quote:Op woensdag 23 mei 2007 13:53 schreef VonHinten het volgende:
[..]
Jij hebt meer geloof dan menig christen.
Dat lijkt me niet meer dan een opvatting.quote:Op woensdag 23 mei 2007 13:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ik heb net nog in een post gelezen dat God alles weet! (of valt dat ook onder almacht?)
Wat is de zin van een God die niet alles weet?quote:Op woensdag 23 mei 2007 14:00 schreef VonHinten het volgende:
[..]
Dat lijkt me niet meer dan een opvatting.
Eensch, door de vertaling van de bijbel/koran door stervelingen en levende (schijn)heiligen door de jaren heen.quote:Op woensdag 23 mei 2007 02:33 schreef Oddfellow het volgende:
Ja dit kun je bewijzen aan de hand van het teruglinken van religies door de geschiedenis heen, opgelost.
Wat is de zin van een God die wel alles weet wat er in de toekomst gaat gebeuren? Hij weet dat ik op 23 september 2037 een McKroket ga eten... en dan?quote:Op woensdag 23 mei 2007 14:09 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Wat is de zin van een God die niet alles weet?Dan kan ie net zo goed George W. Bush heten.
Ja weet ik veel. Ik geloof niet in een God. Maar als er wel een is, dan weet ie gewoon dat jij een McKroket gaat eten.quote:Op woensdag 23 mei 2007 14:12 schreef VonHinten het volgende:
[..]
Wat is de zin van een God die wel alles weet wat er in de toekomst gaat gebeuren? Hij weet dat ik op 23 september 2037 een McKroket ga eten... en dan?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |