abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 11 mei 2007 @ 19:31:16 #1
862 Arcee
Look closer
pi_49279003
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
  vrijdag 11 mei 2007 @ 19:31:36 #2
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_49279017
teeveepee, al heb ik geen idee meer waar het inmiddels over gaat .
Niet meer actief op Fok!
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 11 mei 2007 @ 19:34:07 #3
862 Arcee
Look closer
pi_49279102
quote:
Op vrijdag 11 mei 2007 18:42 schreef mariox het volgende:
Dit is het grootste probleem van een ongelovige en dit probeer ik al een tijdje duidelijk te maken. Het niet kunnen beseffen (dus niet weten maar beseffen) hoe onmogelijk klein die kans is. Iemand die perse niet wil geloven zegt oke die kans is 1 op 10100. Dus die kans bestaaat dus is alles toeval. Dus het onmogelijke aannemen.
Maar voor een reeel mens (iemand zonder vooroordelen) is die kans dus nihil. Een kans die miljard x miljard x 100 = 1020 kleiner is dan het aantal atomen in het heelal.
Hoe groot is volgens jou de kans dat de Bijbel gewoon door mensen is geschreven en het Christendom (of een ander geloof) gewoon door mensen is bedacht?
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
  vrijdag 11 mei 2007 @ 19:35:26 #4
41051 Rasing
Taalnazis vereinigt euch!
pi_49279151
quote:
Op vrijdag 11 mei 2007 19:03 schreef mariox het volgende:
Ik heb het hier over de simpelste levensvorm --> virus.

Ten tweede moet je mij niks vertellen over de evolutietheorie want die ken ik door en door. Ik heb hele lange sessies gehad met microbiologen en genetici. Altijd komt men uiteindelijk met de suggestie ja de wereld bestaat al zoveel jaar dus had de natuur ook zoveel de tijd zo lang te experimenten...blablabla.... Altijd wordt er heel soepel omgegaan met die kansberekeningen.
Je kent de evolutietheorie door en door en je noemt een virus een levensvorm?

Overigens is ook een virus geëvolueerd uit weer simpeler dingen. Een virus dat uit het niets ontstaat, ja dat is wel erg toevallig. Zo is het dan ook niet gegaan.
Ten es gheen wondere, dat mi tderuen grief gheeft:
Niemant en scheet gheerne van dat hi lief heeft.
pi_49280319
quote:
Op vrijdag 11 mei schreef mariox het volgende:
Dit is het grootste probleem van een ongelovige en dit probeer ik al een tijdje duidelijk te maken. Het niet kunnen beseffen (dus niet weten maar beseffen) hoe onmogelijk klein die kans is. Iemand die perse niet wil geloven zegt oke die kans is 1 op 10100. Dus die kans bestaaat dus is alles toeval. Dus het onmogelijke aannemen.
Maar voor een reeel mens (iemand zonder vooroordelen) is die kans dus nihil. Een kans die miljard x miljard x 100 = 1020 kleiner is dan het aantal atomen in het heelal. Probeer dit getal tot je laten doordringen. Dus probeer je voor te stellen hoeveel zandkorrels er op aarde zijn. Daarna in het Heelal. En dan moet je nog weten dat 1 zandkorrel bestaat uit triljarden/biljoenen atomen. En dan beseffen dat de kans nogmaals 1 op de zoveel (10 met 19 nullen)
Nee Mariox, jij snapt mijn voorbeeld niet.
Het punt is, dat wat is gebeurd is gebeurd. Je kunt niet terugrekenen om te kijken hoe groot de kans nu precies was dat iets gebeurd is. Die kans is namelijk 1. Waarom is het 1? Omdat het is gebeurd.

Dus nogmaals. Lees mijn voorbeeld nog een keer. Gooi 1 miljoen keer met een dobbelsteen en schrijf de uitkomst op van elke worp. En reken dan terug hoe groot de kans eigenlijk was dat je precies gooide wat je gegooid hebt. Die kans is belachelijk klein. EN TOCH GOOIDE JE HET!

Evolutie is geen toeval. De samenstelling van de oersoep in combinatie met de factor tijd leidt onherroepelijk tot het eerste organisme. Het bewijs hebben we al. Kijk maar om je heen.
beter een knipoog dan een blauw oog
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 11 mei 2007 @ 20:22:40 #6
862 Arcee
Look closer
pi_49280484
Zo is 't precies, Knipoogje.
  vrijdag 11 mei 2007 @ 21:02:30 #7
26400 wijsneus
Radicaal Democraat
pi_49281758
1) Het universum bestaat
2) Het universum bestaat en god bestaat

Het universum is in deze een constante. Het universum is hetzelfde met of zonder god. Volgens Occams razor het is eenvoudiger om aan te nemen dat god niet bestaat.

tvp
Siamo Tutti Antifascisti!
pi_49281940
quote:
Beste antwoord kan enkel zijn:
Kan je wel bewijzen dat God bestaat, buiten dat blijft het een welles-nietes.
  vrijdag 11 mei 2007 @ 21:13:05 #9
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_49282090
Er zijn nog wel anti-godsbewijzen mogelijk in de trant van godsbewijzen.

Aanname: God bestaat.
a) Uit zijn bestaan volgt dat hij almachtig is, anders hoeven we hem geen God te noemen.
b) Uit zijn almacht volgt dat hij een steen kan maken die hij niet kan optillen.
c) Uit het niet kunnen optillen volgt dat hij niet almachtig is.
d) Tegenspraak, dus onze aanname dat God bestaat is foutief.

Het ontologisch bewijs.
a) Neem aan dat God de wereld heeft geschapen, en dat God het perfecte wezen is. Groter, knapper, slimmer, alwetender, etc. bestaat niet.
b) Het is knapper voor een gehandicapte met één been om de 100m in 10s te lopen dan voor iemand met twee benen, zo is het ook knapper dat een 3 jarige Einsteins relativiteitstheorie zou verwerpen dan iemand die een hele universitaire opleiding heeft gehad; hoe groter de handicap, hoe groter de prestatie.
c) De grootste handicap zou wel niet-bestaan zijn.
d) Aangezien God de schepper van het universum is, moet hij wel niet bestaan, immers als hij dat wel zou doen, zouden we iets kunnen bedenken wat nóg indrukwekkender was, namelijk met dezelfde eigenschappen, behalve dat Hij niet bestond.
e) Aangezien God perfect en het meest indrukwekkend is, moet hij wel niet bestaan

Oh ja: QED
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_49284564
Kan je bewijzen dat er vodoo-aapjes dansen op hardcore muziek terwijl ze aan het schijten zijn in hun wasbak (radicaal voorbeeld natuurlijk) op een planeet in NGC 4414, want daar geloof ik namelijk in, en ja zolang je het niet zeker weet bestaat het volgens jullie christenen dus. Weet je wat, ik ga een boek erover schrijven, hoe die aapjes het heelal hebben geschapen, en dat ze discipelen hadden, en allemaal verhaaltjes verzinnen. Lijkt me leuk.
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 14 mei 2007 @ 20:52:46 #11
862 Arcee
Look closer
pi_49378300
quote:
Op vrijdag 11 mei 2007 19:34 schreef Arcee het volgende:
Hoe groot is volgens jou de kans dat de Bijbel gewoon door mensen is geschreven en het Christendom (of een ander geloof) gewoon door mensen is bedacht?
mariox?
pi_49379425
Het bewijs dat God niet bestaat is imho het gevoel van afgescheidenheid.
Het bewijs dat God wel bestaat is imho het gevoel van eenheid.

Het eerste bewijs zal altijd verklaringen blijven zoeken om de afgescheidenheid te bevestigen en te versterken, terwijl het tweede bewijs voor veel zaken geen verklaringen meer zal zoeken.

Echter zul je hierdoor een enorme botsing krijgen in het denken van de mensen, aangezien een deel kiest voor het eerste, een deel voor het tweede en weer een ander deel voor een samenvoegen van beide ideeën. Ikzelf kies voor het laatste. Juist omdat er voor beide bewijzen wat te zeggen valt.

Het belangrijkste punt is voor mij, dat mensen in zien dat het bewijs voor het al dan niet bestaan van een God persoonlijk is. Je kunt je wel verbinden met een bepaalde groepering of religie, maar ook daar zal nog steeds veel onenigheid heersen qua ideeën over de aan te hangen God (of juist het ontbreken van een God). Ik denk dat de afgescheidenheid juist ontstaat, doordat mensen God buiten henzelf zoeken - of iig God als de Ander zien.

Maar goed, deze leerweg van de mensheid heeft er inmiddels wel voor gezorgd dat er een hoop is geleerd door de mens en dat men steeds bewuster met zijn/haar ontwikkeling bezig is. Bewustzijn is wat mij betreft het voorlopig hogere doel van de mensheid. In welke vorm dan ook. Want ik ga uit van eenheid binnen de vele verschillende theoriën/mensen/geloven.

Dus ben ik van mening dat je God alleen voor jezelf kunt bewijzen. En in hoeverre je er dan in gaat geloven, is aan de persoon om te bepalen. Met dus ook de keuze om niet te geloven.
M.I. is de levensbeschouwing van de desbetreffende persoon minstens zo belangrijk, want we zitten nu wel min of meer op een redelijk doodlopend spoor. Het wachten is denk ik op een dusdanige doorbraak in de wetenschap, dat ons wereldbeeld wel zal moeten worden aangepast. De mogelijkheden die hiermee ontstaan, zijn wat mij betreft de openingen voor een nieuwe richting voor de mensheid.
Ware Wijsheid Liefdevolle Vrede
Peaceful Warrior "What are you?" "This Moment"
pi_49381850
quote:
Op vrijdag 11 mei 2007 20:17 schreef Knipoogje het volgende:

[..]

Nee Mariox, jij snapt mijn voorbeeld niet.
Het punt is, dat wat is gebeurd is gebeurd. Je kunt niet terugrekenen om te kijken hoe groot de kans nu precies was dat iets gebeurd is. Die kans is namelijk 1. Waarom is het 1? Omdat het is gebeurd.
Ik zal niet ingaan op de preciese kansen op gebeurtenissen en dergelijke, maar deze argumentatie is behoorlijk scheef. Het hele idee van wetenschap is de meest aannemlijke verklaring voor verschijnselen geven. Dat is dus wat anders dan iets onwaarschijnlijks suggereren en dan zeggen dat het zo is gegaan, omdat het onwaarschijnlijke resultaat overeenkomt met het waargenomen resultaat. Niet dat je sterker staat als je een God op deze plek invult, maar daar gaat het me nu niet om.
...men begint immers altijd te moraliseren als de zaken mislopen en men ergert zich over de moraal zolang men haar comfortabel tegenover het recht van meningsuiting en op pluralisme kan stellen. (Benedictus XVI)
  maandag 14 mei 2007 @ 23:59:56 #14
26400 wijsneus
Radicaal Democraat
pi_49386839
Het gebruik van statistiek om god aan te tonen is nog nuttelozer als het proberen via de wetenschap.
Siamo Tutti Antifascisti!
pi_49387100
quote:
Op maandag 14 mei 2007 21:22 schreef Boswachtertje het volgende:
Dus ben ik van mening dat je God alleen voor jezelf kunt bewijzen. En in hoeverre je er dan in gaat geloven, is aan de persoon om te bepalen.
Een persoonlijke god is echter heel wat anders dan de universele god. Godsgeloof is inderdaad iets heel persoonlijks en daarom alleen al een uiterst sterke aanwijzing dat de universele god niet bestaat. Een universele god is immers eenduidig in doel en uitingen. Al die verschillende persoonlijke godservaringen zijn echter anders. Een persoonlijke god is daarnaast niet te onderscheiden van eigen gedachtes en fantasiën, je kan hem immers geheel zelf ontwerpen en eigenschappen geven.
Wie gelooft in God gelooft niet in al die andere 19.999 goden.
Ik geloof niet in 20.000 goden. Zo'n klein verschil maar zoveel discussie.
pi_49387355
Nou bemoei ik me er toch nog mee.
Natuurlijk kun je niet bewijzen dat god niet bestaat: je kunt nooit bewijzen dat iets niet bestaat. En je kunt ook nietbewijzen dat god wel bestaat.
Als god bestaat, valt hij zo ongelooflijk ver buiten ons begripsvermogen, dat de begrippen "bestaan" en "bewijs" al geen zin meer hebben. Voor een mier is ook niet te bewijzen of internet al dan niet bestaat.

Wat Dwerfion doet, is een ontoelaatbare truc.
In dit leven in dit heelal zijn wij als mens ontstaan en zitten we nu via internet te discussiëren. Wie had dat 50 jaar geleden ooit gedacht? Laat staan 16 miljard jaar geleden?
Het punt is, dat 50 jaar geleden niemand daar ook maar een fractie van een gedachte aan wijdde. En als de zaken anders gelopen waren, bijvoorbeeld: ik was succesvol misdadiger geworden en had mensen om laten leggen en was uiteindelijk opgepakt, dan hadden we ook gezegd: wie had dat 50 jaar geleden ooit gedacht. Laat staan 16 miljard jaar geleden.
Het heden is wat het heden is. Kansen gaan over het voorspellen van de toekomst of mogelijke toekomsten.
50 jaar geleden was de kans voor mij op carrière in de misdaad nog wel 20 %, of zelfs 80 %. Maar door een enkele onbedoelde keuze is die kans nu gedaald tot 0 %. En nu heb ik plezier met mijn leukste vriendin als toetje. De kans daarop was 50 jaar geleden slechts 20 %, maar nu is het realiteit en is die kans dus 100 %.

Ik grijp dat voorbeeld niet uit de lucht: het is me verteld door een voorspeller van mijn verleden.

Dus dat we bestaan is een bewijs van dat we bestaan. Niet van een god of een vooropgezet plan.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_49388822
quote:
Op dinsdag 15 mei 2007 00:10 schreef onemangang het volgende:
Een persoonlijke god is echter heel wat anders dan de universele god. Godsgeloof is inderdaad iets heel persoonlijks en daarom alleen al een uiterst sterke aanwijzing dat de universele god niet bestaat. Een universele god is immers eenduidig in doel en uitingen. Al die verschillende persoonlijke godservaringen zijn echter anders. Een persoonlijke god is daarnaast niet te onderscheiden van eigen gedachtes en fantasiën, je kan hem immers geheel zelf ontwerpen en eigenschappen geven.
Dus zorg ik er voor dat mijn gedachten en fantasiën zo veel mogelijk overeenkomen met de universele God

Tis allemaal perceptie, dus dan kies ik toch echt wel voor het hoogst haalbare binnen mijn menselijke perceptie...
Ware Wijsheid Liefdevolle Vrede
Peaceful Warrior "What are you?" "This Moment"
pi_49389201
quote:
Op dinsdag 15 mei 2007 00:19 schreef Kees22 het volgende:
Nou bemoei ik me er toch nog mee.
Natuurlijk kun je niet bewijzen dat god niet bestaat: je kunt nooit bewijzen dat iets niet bestaat.
Dat kan dus wel. Kwestie van duiden. Bijvoorbeeld: 'God is een almacht die met de bliksem alles kan raken'. Zet een bliksemafleider ergens neer en daaaag almacht. Oftewel, zodra er aan God eigenschappen worden gegeven, kan je die eigenschappen ontkrachten als ze niet almachtig blijken te zijn.
Wie gelooft in God gelooft niet in al die andere 19.999 goden.
Ik geloof niet in 20.000 goden. Zo'n klein verschil maar zoveel discussie.
  dinsdag 15 mei 2007 @ 06:47:32 #19
32768 DionysuZ
Respect my authority!
pi_49390186
quote:
Op vrijdag 11 mei 2007 21:13 schreef Iblis het volgende:

a) Uit zijn bestaan volgt dat hij almachtig is, anders hoeven we hem geen God te noemen.
b) Uit zijn almacht volgt dat hij een steen kan maken die hij niet kan optillen.
Waarom zou god geen steen kunnen maken die hij tegelijk wel EN niet op kan tillen? Hij is toch almachtig?
□ Reality is merely an illusion,albeit a very persistent one-A.Einstein
■ Of ik ben gek of de rest van de wereld.Ik denk zelf de rest van de wereld-Rudeonline
□ The war is not meant to be won.It is meant to be continuous-G.Orwell
  dinsdag 15 mei 2007 @ 07:17:34 #20
8369 speknek
Another day another slay
pi_49390241
quote:
Op dinsdag 15 mei 2007 01:59 schreef onemangang het volgende:
Dat kan dus wel. Kwestie van duiden. Bijvoorbeeld: 'God is een almacht die met de bliksem alles kan raken'. Zet een bliksemafleider ergens neer en daaaag almacht. Oftewel, zodra er aan God eigenschappen worden gegeven, kan je die eigenschappen ontkrachten als ze niet almachtig blijken te zijn.
Je hebt wel gelijk, maar je voorbeeld klopt niet.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  dinsdag 15 mei 2007 @ 07:27:00 #21
8369 speknek
Another day another slay
pi_49390277
quote:
Op dinsdag 15 mei 2007 06:47 schreef DionysuZ het volgende:
Waarom zou god geen steen kunnen maken die hij tegelijk wel EN niet op kan tillen? Hij is toch almachtig?
Dat kan, maar dan leid je dus een contradictie af uit de premisse, waardoor volgens de regels van de logica de premisse verworpen wordt.
http://en.wikipedia.org/wiki/Reductio_ad_absurdum
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  dinsdag 15 mei 2007 @ 08:57:43 #22
32768 DionysuZ
Respect my authority!
pi_49391235
quote:
Op dinsdag 15 mei 2007 07:27 schreef speknek het volgende:

[..]

Dat kan, maar dan leid je dus een contradictie af uit de premisse, waardoor volgens de regels van de logica de premisse verworpen wordt.
http://en.wikipedia.org/wiki/Reductio_ad_absurdum
Als god almachtig is is hij niet aan de regels van de logica gebonden. Hij heeft dan toch een steen gemaakt die hij niet op kan tillen? Maar tegelijkertijd kan hij dezelfde steen wel optillen, wat zijn almacht weer bewijst. Het klopt misschien niet volgens onze regels van de logica, maar dat geldt voor wel meer dingen, quantummechanica bv.
■ Of ik ben gek of de rest van de wereld.Ik denk zelf de rest van de wereld-Rudeonline
  dinsdag 15 mei 2007 @ 09:03:35 #23
8369 speknek
Another day another slay
pi_49391351
quote:
Op dinsdag 15 mei 2007 08:57 schreef DionysuZ het volgende:
Als god almachtig is is hij niet aan de regels van de logica gebonden.
De topic vraagt om een bewijs. Een bewijs is een conclusie die je via logische wetten bereikt. Als je logisch afleidt dat god niet bestaat, dan heb je bewezen dat hij niet bestaat. Dat is nog iets anders dan dat het correspondeert met de werkelijkheid. Overigens zul je een zware dobber hebben om aan andere mensen duidelijk te maken waarom het niet correspondeert met de werkelijkheid (denk hier maar eens een tijdje overna, en als je vervolgens denkt dat je een oplossing hebt, heb je het fout)
quote:
Hij heeft dan toch een steen gemaakt die hij niet op kan tillen? Maar tegelijkertijd kan hij dezelfde steen wel optillen, wat zijn almacht weer bewijst. Het klopt misschien niet volgens onze regels van de logica, maar dat geldt voor wel meer dingen, quantummechanica bv.
Op welke manier klopt quantummechanica niet met onze regels van de logica?
  dinsdag 15 mei 2007 @ 09:30:05 #24
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_49391953
quote:

[..]

Als god almachtig is is hij niet aan de regels van de logica gebonden. Hij heeft dan toch een steen gemaakt die hij niet op kan tillen? Maar tegelijkertijd kan hij dezelfde steen wel optillen, wat zijn almacht weer bewijst. Het klopt misschien niet volgens onze regels van de logica, maar dat geldt voor wel meer dingen, quantummechanica bv.
Kan God er dan ook voor zorgen dat voor deze A en B geldt, met vaste orientatie, dat A links van B staat en dat A rechts van B staat? Dat is toch nonsens? Dat logica afhankelijk zou zijn van God maakt haar contingent, en heeft als gevolg dat allerlei absurditeiten waar kunnen worden. In de Christelijke theologie is het tamelijk gebruikelijk om logica wel als een soort beperking op God te zien, deze paradox wordt anders opgelost, namelijk in de onderkenning dat als God buiten de logica staat, alles niet-noodzakelijk wordt en elke vorm van extrapolatie zinloos is.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  dinsdag 15 mei 2007 @ 09:41:29 #25
32768 DionysuZ
Respect my authority!
pi_49392222
Als god alles heeft gecreeerd, dan heeft god ook de logica gecreeerd. Ervanuit gaan dat god almachtig is zet god automatisch buiten de geldende logicaregels.
quote:
Op dinsdag 15 mei 2007 09:03 schreef speknek het volgende:

[..]

De topic vraagt om een bewijs. Een bewijs is een conclusie die je via logische wetten bereikt. Als je logisch afleidt dat god niet bestaat, dan heb je bewezen dat hij niet bestaat. Dat is nog iets anders dan dat het correspondeert met de werkelijkheid. Overigens zul je een zware dobber hebben om aan andere mensen duidelijk te maken waarom het niet correspondeert met de werkelijkheid (denk hier maar eens een tijdje overna, en als je vervolgens denkt dat je een oplossing hebt, heb je het fout)
[..]

Op welke manier klopt quantummechanica niet met onze regels van de logica?
Een voorbeeld: er is een opstelling van 2 halfdoorlatende spiegels, iedere spiegel laat de helft van het licht dat erop valt door. Men stelt deze zo op, dat ze precies x maal een bepaalde golflengte achter elkaar staan. Vervolgens laten we een bundel monochroom licht van deze golflengte door de opstelling vallen.

Logischerwijs zou er na de eerste spiegel 50% van het licht over zijn en na de tweede spiegel weer 50% van die 50%, wat 25% van de originele hoeveelheid licht is.

Na de eerste spiegel zien we inderdaad dat 50% van het licht maar is doorgelaten, maar als we achter de tweede spiegel kijken, zien we weer 100% van de originele hoeveelheid licht.
  dinsdag 15 mei 2007 @ 09:45:38 #26
8369 speknek
Another day another slay
pi_49392323
quote:
Op dinsdag 15 mei 2007 09:30 schreef Iblis het volgende:
In de Christelijke theologie is het tamelijk gebruikelijk om logica wel als een soort beperking op God te zien, deze paradox wordt anders opgelost, namelijk in de onderkenning dat als God buiten de logica staat, alles niet-noodzakelijk wordt en elke vorm van extrapolatie zinloos is.
Jammer genoeg overhoop gegooid door Pascal. Sindsien wensen Christelijke theologen niet meer na te denken.
  dinsdag 15 mei 2007 @ 09:49:55 #27
8369 speknek
Another day another slay
pi_49392413
quote:
Op dinsdag 15 mei 2007 09:41 schreef DionysuZ het volgende:
Als god alles heeft gecreeerd, dan heeft god ook de logica gecreeerd. Ervanuit gaan dat god almachtig is zet god automatisch buiten de geldende logicaregels.
Waarom zet dat god buiten de geldende logicaregels? En vervolgens: wat is dat, buiten de geldende logicaregels? Ex falso sequitur quodlibet, Iblis haalde het al aan, en als je Informatica studeert moet het je bekend voorkomen.
quote:
Een voorbeeld: er is een opstelling van 2 halfdoorlatende spiegels, iedere spiegel laat de helft van het licht dat erop valt door. Men stelt deze zo op, dat ze precies x maal een bepaalde golflengte achter elkaar staan. Vervolgens laten we een bundel monochroom licht van deze golflengte door de opstelling vallen.

Logischerwijs zou er na de eerste spiegel 50% van het licht over zijn en na de tweede spiegel weer 50% van die 50%, wat 25% van de originele hoeveelheid licht is.
Dat is, als je een verkeerde notie van de geldende fysische regels hebt. Als je een theorie hebt waardoor dit wel kan, (de quantummechanica) is het prompt weer 'logisch'.
  dinsdag 15 mei 2007 @ 09:56:22 #28
32768 DionysuZ
Respect my authority!
pi_49392573
quote:
Op dinsdag 15 mei 2007 09:49 schreef speknek het volgende:

[..]

Waarom zet dat god buiten de geldende logicaregels? En vervolgens: wat is dat, buiten de geldende logicaregels? Ex falso sequitur quodlibet, Iblis haalde het al aan, en als je Informatica studeert moet het je bekend voorkomen.
Omdat het anders zijn almachtigheid tegenspreekt. Zie het eerdere voorbeeld.

Je moet eerst een goede definitie van god hebben, dan kun je een bewijs uit het ongerijmde leveren.
  dinsdag 15 mei 2007 @ 10:00:19 #29
8369 speknek
Another day another slay
pi_49392682
quote:
Op dinsdag 15 mei 2007 09:56 schreef DionysuZ het volgende:

Je moet eerst een goede definitie van god hebben, dan kun je een bewijs uit het ongerijmde leveren.
Je spreekt jezelf tegen. Je accepteert een bewijs uit het ongerijmde niet, omdat het de premisse tegenspreekt, wat in de eerste plaats al een foutieve denkwijze is, en dan zeg je weer dat je wel een bewijs uit het ongerijmde kunt leveren.
  dinsdag 15 mei 2007 @ 10:04:50 #30
32768 DionysuZ
Respect my authority!
pi_49392796
quote:
Op dinsdag 15 mei 2007 10:00 schreef speknek het volgende:

[..]

Je spreekt jezelf tegen. Je accepteert een bewijs uit het ongerijmde niet, omdat het de premisse tegenspreekt, wat in de eerste plaats al een foutieve denkwijze is, en dan zeg je weer dat je wel een bewijs uit het ongerijmde kunt leveren.
Inderdaad. Als de definitie van god inhoudt dat deze buiten de logica valt, kun je geen enkel bewijs leveren die zijn niet-bestaan bewijst. Maar mocht god binnen de logica vallen dan kun je een definitie opstellen waar je een bewijs uit het ongerijmde mee kunt leveren, zoals eerder in deze topic al gegeven. Ik heb me verkeerd uitgedrukt.
  dinsdag 15 mei 2007 @ 11:37:01 #31
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_49395278
quote:
Op dinsdag 15 mei 2007 09:56 schreef DionysuZ het volgende:

[..]

Dus, God kan de cirkelquadratuur oplossen? En God zou ervoor kunnen zorgen dat 1+1=5 is? Kan God een getrouwde vrijgezel scheppen? Plantinga zou dit ontkennen, en dat lijkt me heel zinnig. Het lijkt me goed om een definitie van almacht te geven binnen enkele logisch grenzen. Descartes zag God als obsuluut almachtig, 'voorbij' de logica. Thomas van Aquino niet. En ik ik denk ook niet dat het zijn almacht tegenspreekt.

Bovendien, je krijgt rare dingen, God kan dingen beloven en ze niet doen, en zich toch aan de belofte houden, want God is almachtig. Met zo'n God kun je als mens niets.
  dinsdag 15 mei 2007 @ 12:08:19 #32
32768 DionysuZ
Respect my authority!
pi_49396291
quote:
Op dinsdag 15 mei 2007 11:37 schreef Iblis het volgende:

[..]

Dus, God kan de cirkelquadratuur oplossen? En God zou ervoor kunnen zorgen dat 1+1=5 is? Kan God een getrouwde vrijgezel scheppen? Plantinga zou dit ontkennen, en dat lijkt me heel zinnig. Het lijkt me goed om een definitie van almacht te geven binnen enkele logisch grenzen. Descartes zag God als obsuluut almachtig, 'voorbij' de logica. Thomas van Aquino niet. En ik ik denk ook niet dat het zijn almacht tegenspreekt.

Bovendien, je krijgt rare dingen, God kan dingen beloven en ze niet doen, en zich toch aan de belofte houden, want God is almachtig. Met zo'n God kun je als mens niets.
moet dat dan =)
  dinsdag 15 mei 2007 @ 12:54:26 #33
28372 locutus51
Nil Volentibus Arduum
pi_49397835
quote:
Op dinsdag 15 mei 2007 11:37 schreef Iblis het volgende:

[..]

Wat moet je hoe dan ook met een god? Een god welke een zo'n zieke wereld zijn gang laat gaan heb je toch ook niets.?
"Step into the light to see the darkness"
"If you talk to God you're religious. If God talks to you, you're psychotic."
pi_49398701
quote:

[..]

Iets dat onmogelijk is, kan niet tegelijkertijd mogelijk zijn.
Deze termen zijn meer 2 verschillende dingen die voor 2 verschillende situaties moeten worden benoemd. Het ene sluit het andere uit, dus is het onmogelijk ( )

God is meer fictief, iets dat voor iedereen anders in mekaar steekt, maar waarbij de grote lijnen enkel worden aangestreept als teken 'god zit in ons', om precies te zijn 'de mogelijkheid tot de verbeelding tot een wezen/ding dat ervoor zorgt dat alles om ons heen bestaat, die mogelijkheid hebben we'.
pi_49404519
quote:
Op maandag 14 mei 2007 22:09 schreef Dwerfion het volgende:
Ik zal niet ingaan op de preciese kansen op gebeurtenissen en dergelijke, maar deze argumentatie is behoorlijk scheef. Het hele idee van wetenschap is de meest aannemlijke verklaring voor verschijnselen geven.
Net zo scheef als met terugwerkende kracht een kans proberen te berekenen. Hoe groot is de kans dat net die ene meteoor aan het begin van de 20e eeuw precies op Aarde insloeg in Siberie, gezien de onmetelijkheid van het heelal en het grote aardoppervlak vergeleken de inslag.

Die kans is bijna oneindig klein, maar toch is er daar een meteoor ingeslagen. En dat onwaarschijnlijke resultaat is wellicht voor jou wat meer behapbaarder. Of ben jij van mening dat die meteoor daar nooit heeft kunnen inslaan omdat de kans veel te klein is geweest en dat het dus iets anders geweest moest zijn?

En net als het ontstaan van het leven is die meteoorinslag ook helemaal niet zo toevallig. Gezien het moment van ontstaan van die meteoor, de baan van de meteoor, de baan van de aarde, de rotatie van de aarde en de krachten die andere planeten en zonnen op allebei uitvoerden was het onvermijdelijk dat die meteoor uiteindelijk precies in Siberie zou inslaan.
beter een knipoog dan een blauw oog
  dinsdag 15 mei 2007 @ 15:51:32 #36
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_49404681
quote:
Op dinsdag 15 mei 2007 01:59 schreef onemangang het volgende:

[..]

dit argument heb ik je al eens eerder zien gebruiken, maar het is wat kort door de bocht.
Dat bliksemafleiders werken, betekent niet dat God niet de door Hem gecreëerde natuurwetten zou kunnen omzeilen.
Je stelling zou pas kloppen als je God zou duiden als "Een almacht die altijd gericht bliksem op de aarde en dan altijd raak gooit" oid.
If you wish to be a success in the world, promise everything, deliver nothing.
Nothing is more difficult, and therefore more precious, than to be able to decide.
Victory belongs to the most persevering
pi_49429728
Volgens ons rechtsysteem moet je juist bewijzen dat god bestaat, niet andersom.
Kan je de kerk aanklagen?
pi_49429797
Gezien de kosmologische en biologische randvoorwaarden is het feit dat het 'alles' toeval is heel erg klein. Ondanks die zeer geringe kans is er natuurlijk geen bewijs voor een schepper of ontwerpers (ID). Maar ik vind het paradoxaal gezien wel grappig dat daarentegen heel veel wetenschappers iets als 'waar' en 'bewezen' beschouwen bij een significantieniveau van 5 procent. Bij een dergelijk significantieniveau zou vanuit de ID-theorie onherroepelijk bewezen moeten zijn dat er een 'ontwerper' is... Mooie paradox vind ik dit. .
“Everyone wants to live at the expense of the state. They forget that the state lives at the expense of everyone.” ― Frédéric Bastiat
  woensdag 16 mei 2007 @ 04:09:31 #39
32768 DionysuZ
Respect my authority!
pi_49429810
quote:
Op woensdag 16 mei 2007 04:01 schreef teknomist het volgende:
Gezien de kosmologische en biologische randvoorwaarden is het feit dat het 'alles' toeval is heel erg klein. Ondanks die zeer geringe kans is er natuurlijk geen bewijs voor een schepper of ontwerpers (ID). Maar ik vind het paradoxaal gezien wel grappig dat daarentegen heel veel wetenschappers iets als 'waar' en 'bewezen' beschouwen bij een significantieniveau van 5 procent. Bij een dergelijk significantieniveau zou vanuit de ID-theorie onherroepelijk bewezen moeten zijn dat er een 'ontwerper' is... Mooie paradox vind ik dit. .
Ik heb vorig jaar 550 keer met een dobbelsteen gegooid en het resultaat van iedere worp opgeschreven. Na gegooid te hebben heb ik de kans berekend dat ik precies die reeks zou gooien, en raad eens: deze kans was zo klein dat het gewoon nagenoeg onmogelijk was dat ik juist DIE reeks zou gooien. Bewijs voor god?
pi_49429823
quote:
Op woensdag 16 mei 2007 04:09 schreef DionysuZ het volgende:

[..]

Ik heb vorig jaar 550 keer met een dobbelsteen gegooid en het resultaat van iedere worp opgeschreven. Na gegooid te hebben heb ik de kans berekend dat ik precies die reeks zou gooien, en raad eens: deze kans was zo klein dat het gewoon nagenoeg onmogelijk was dat ik juist DIE reeks zou gooien. Bewijs voor god?
Nee, is geen bewijs voor God. Ik wil alleen aangeven dat zelfs met een significantieniveau van 0,001% de hypothese dat alles geen toeval is aanvaard zou moeten worden - en dat is dus geen bewijs - terwijl al die atheisten in de wetenschap een niveau van 5% al genoeg vinden voor een 'bewijs'.
“Everyone wants to live at the expense of the state. They forget that the state lives at the expense of everyone.” ― Frédéric Bastiat
  woensdag 16 mei 2007 @ 04:37:06 #41
169171 Judas.Iskariot
Man van Keriot
pi_49429853
Je hebt zelf niet in de gaten dat dit een zinloze discussie is?
Niet uit Galilea
  woensdag 16 mei 2007 @ 04:41:37 #42
8369 speknek
Another day another slay
pi_49429861
quote:
Op woensdag 16 mei 2007 04:15 schreef teknomist het volgende:
Nee, is geen bewijs voor God. Ik wil alleen aangeven dat zelfs met een significantieniveau van 0,001% de hypothese dat alles geen toeval is aanvaard zou moeten worden - en dat is dus geen bewijs - terwijl al die atheisten in de wetenschap een niveau van 5% al genoeg vinden voor een 'bewijs'.
Hoe kom je aan je resultaat dat alles geen toeval is een significantie niveau van p<0.001 is . Hoe vaak heb je het universum gecreëerd om met goede zekerheid te kunnen zeggen dat het zo in 9999 van de 10000 keer verlopen is?
  woensdag 16 mei 2007 @ 04:42:59 #43
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_49429862
quote:
Op woensdag 16 mei 2007 04:37 schreef Judas.Iskariot het volgende:
Je hebt zelf niet in de gaten dat dit een zinloze discussie is?
Inderdaad want de bijbel is het boek van god. En als je kijkt wat voor stellingen daar instaan over het ontstaan van de aarde. Of de stelling dat god in de hemel woont klopt dat allemaal niet. De stelling zou moeten zijn is het te bewijzen dat god wel bestaat. En het antwoord is natuurlijk nee.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_49431500
Mensen die dit topic zinloos vinden hoeven niet te reageren, dus doe iedereen een plezier en reageer dan ook niet.
pi_49431734
quote:
Op dinsdag 15 mei 2007 15:48 schreef Knipoogje het volgende:

[..]
En net als het ontstaan van het leven is die meteoorinslag ook helemaal niet zo toevallig. Gezien het moment van ontstaan van die meteoor, de baan van de meteoor, de baan van de aarde, de rotatie van de aarde en de krachten die andere planeten en zonnen op allebei uitvoerden was het onvermijdelijk dat die meteoor uiteindelijk precies in Siberie zou inslaan.
De vergelijking gaat helemaal niet op, omdat bij de vorming van de eerste cel allerlei processen een rol spelen die niet zo klassiek te beschrijven zijn als die meteoor waar je het over hebt.
...men begint immers altijd te moraliseren als de zaken mislopen en men ergert zich over de moraal zolang men haar comfortabel tegenover het recht van meningsuiting en op pluralisme kan stellen. (Benedictus XVI)
  woensdag 16 mei 2007 @ 09:48:45 #46
174520 BreakSpear
Sociaal & Liberaal
pi_49432356
quote:
Op woensdag 16 mei 2007 09:23 schreef Dwerfion het volgende:

[..]

De vergelijking gaat helemaal niet op, omdat bij de vorming van de eerste cel allerlei processen een rol spelen die niet zo klassiek te beschrijven zijn als die meteoor waar je het over hebt.
http://www.talkorigins.org/indexcc/CB/CB010_2.html
Als God het kwaad wil voorkomen maar daar niet toe in staat is, dan is hij machteloos. Als hij dat kan, maar het niet wil is hij kwaadwillend. Als hij daartoe in staat is en het ook wil, waar komt dan het kwaad vandaan?
pi_49448397
quote:
Op maandag 14 mei 2007 20:52 schreef Arcee het volgende:

[..]

mariox?
Uiterst klein. Ik kan natuurlijk niet 100% opkomen voor de bijbel omdat die herhaaldelijk is aangepast door de mensen zelf. De allereerste bijbel is zeker het woord van God. Ik kan wel opkomen voor de Koran. Als je kijkt hoeveel wijsheden er in de Koran zit zowel op wetenschappelijk, filosofisch, psychologische en andere vlakken. Alle versen is in samenspraak met andere versen. Het is echt te veel om op te noemen hier. Er zijn te veel bewijzen dat de Koran het woord van God is. Dit kan je echt niet toeschrijven aan de genialiteit van profeet Mohammed.

Het feit dat er duizenden mensen zijn geweest met speciale gaven (profeten) die allemaal dezelfde boodschap hebben verokondicht laat zien dat dit soort boeken geen toevalstreffers zijn maar sequentiele booschappen van God om de mens te laten herinneren wat het doel van het leven is.
---o---
pi_49448570
quote:
O ja die propaganda site.
Dezelfde site die verkondigt dat de allereerste levensvormen bestond uit simpelere levensvormen dan de virus of de eencelligen. Tevens heeft niemand ooit zo een levensvorm gezien of gemeten.

Zo kan ik ook wel alles bewijzen --> De wetenschap is nog niet zo ver om God te meten Geloof je hier wel in? Dacht het ook niet (en ik ook niet trouwens).

Maar dit topic ging inderdaad niet over de evolutie theorie
---o---
pi_49448592
quote:
Geen idee wat dat met mijn post te maken heeft eigenlijk. Of het moet zijn dat je wilt zeggen dat het ontstaan van leven inderdaad nog 1 groot mysterie is. Dan sluit ik me bij je aan.
pi_49448939
quote:
Op vrijdag 11 mei 2007 21:13 schreef Iblis het volgende:

Jongens jongens jongens.
Gods almachtigheid is oneindig, net als al zijn andere eigenschappen (namen).

B en C is volkomen niet logisch, waarom? Met mijn simpele logica heb ik al 2 voorbeelden:

Een steen heeft alleen zin tot een bepaalde grootte hier op de wereld. Dus als hij zo groot is als de zon dan is de aarde onderhevig aan de zwaartekracht van die steen
Dus dan valt er ook niks om op te tillen. Dit omdat alles in het zwaarteloze heelal hangt. Dus wat is dan vraag B? Onlogischg dus.

En een steen die zwaarder (ik zal dit maar opvatten als aantrekkingskracht van de klasse gravitatiekracht ) is dan oneindig???? Dan moet je mij eerst eens vertellen wat dat is. Wat is groter dan oneindig?

Zodoende.
---o---
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')