Hu.quote:Op vrijdag 11 mei 2007 14:53 schreef JAM het volgende:
Ryan3 zei het laatst heel mooi, Lien. Een Seinfeldiaanse iconoclast. Dat vond ik nu treffend..
Ghwr.quote:Op vrijdag 11 mei 2007 14:54 schreef JAM het volgende:
Ik spreek de r doorgaans als een ghwr uit, hummus, wat dacht je daarvan?
Da's historisch toch niet helemaal juist.quote:Op vrijdag 11 mei 2007 14:57 schreef hummus het volgende:
Ik vind eigenlijk alle afwijken van het ááá bééé énnnn tof. Omdat het ááá bééé énnnn is uitgroepen tot ááá bééé énnnn door mensen die zichzelf geweldig vinden en die ontertiteling nodig hebben zodra iemand de r niet als een w uitsprrrreekt.
Dalrymple vindt dat maar niks, dat beleid van de BBC. Dat schaart hij onder de verwerpelijke trend dat de middenklasse dat wat de onderklasse doet tot 'gewenst' gaat 'verheffen'.quote:Op vrijdag 11 mei 2007 15:04 schreef hummus het volgende:
Nou, okee. Dat weet ik ook wel. Maar hier in de regio word je zó doodgegooid met mensen die zichzelf en het accent waar ze mee spreken het hoogste voorbeeld van beschaving vinden dat je op een gegeven moment toch een gevoel krijgt dat het wel zo is.
Hoe de BBC het aanpakt, daar ben ik voorstander van. Laat maar zoveel mogelijk mensen bij officiële instanties en in de media met een accent spreken, dan hoop ik dat we eens van die "huuuuh, ik versta het niet!" cultuur afkomen. Kom er maar in, excuus-Twent, Groninger en Brabander!
Dat Haarlems sloeg dan wel degelijk op het ABN. Later is men van die term afgestapt, en toen was die relatie met het Haarlems volgens mij al weggezakt.quote:Op vrijdag 11 mei 2007 15:02 schreef JAM het volgende:
Komt dat van het Haarlems, Lienekien, het ABN standaardnederlands? Dat is wat ik me altijd heb laten vertellen. Net zoals dat het standaardspaans afgeleid is van hoe men in Salamanca praat, enzo.
Die ook! Alles! Ik wil zoveel mogelijk varianten horen op de televisiequote:Op vrijdag 11 mei 2007 15:06 schreef JAM het volgende:
Waarom moeten dat weer provinciaalse dialecten zijn? Doe mij maar een Amsterdammer op de buis, of een Hagenees..
En alsjeblieft, Limburgs, dat kan gewoon ècht niet.
Ja, nou draaf je door. Dat bedoel ik helemaal niet.quote:Op vrijdag 11 mei 2007 15:08 schreef hummus het volgende:
Maar hoezo is het meteen "gewenst"? Het bestaat, en het is niet ongewenst. Dat maakt het niet meteen tot "hoe iedereen zou moeten spreken". Kan het niet gewoon naast elkaar bestaan?
En hoezo is het de onderklasse!? Mijn schoonvader is hoogleraar aan de RuG, en die spreekt thuis òfwel Fries, òfwel met een vet Fries accent. Nou èn.
Dat effect heeft het aanhalen van Dalrymple wel vaker, volgens mij.quote:Op vrijdag 11 mei 2007 15:10 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ja, nou draaf je door. Dat bedoel ik helemaal niet.
Ik had Dalrymple niet aan moeten halen.
Nou, dat mensen het gaan betrekken op hun schoonvader ligt daar niet aan, volgens mij.quote:Op vrijdag 11 mei 2007 15:11 schreef hummus het volgende:
[..]
Dat effect heeft het aanhalen van Dalrymple wel vaker, volgens mij.
Ik betrek graag dingen op mijn schoonvader. Het komt altijd zo wonderbaarlijk goed uit bij die man, bijna alles is wel op hem toepasbaarquote:Op vrijdag 11 mei 2007 15:12 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Nou, dat mensen het gaan betrekken op hun schoonvader ligt daar niet aan, volgens mij.
Ik ben het gaan lezen ondanks dat ik het sterke vermoeden had dat ik het met deze meneer waarschijnlijk niet eens zou zijn.quote:Op vrijdag 11 mei 2007 15:11 schreef JAM het volgende:
Ik heb dat boek niet gelezen, ik ben het ook zeer zeker niet van plan, ik krijg er een ernstig oratio pro domo-gevoel bij, als ik iedereen er steeds zo over hoor en ik behoor nu eenmaal niet tot die domus, maar ik vraag me toch af wat het volgens Dalrymple wat de 'onderklasse' is en wat die 'onderklasse' allemaal 'doet' dat de 'middenklasse' tot 'gewenst' gaat 'verheffen'. Moet ik daarbij denken aan het bezoeken van voetbalwedstrijden, losse sekusele contacten, afwijken van de received pronunciation, boodschappen doen bij de ALDI?
Jazeker, dat ik hartstikke gezond. Dat zie je niet vaak, dat mensen dat doen. Zo ook ik, ik doe dat ook bijna niet. Nu natuurlijk de vraag: heeft die meneer je kunnen overtuigen, L.?quote:Op vrijdag 11 mei 2007 15:15 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ik ben het gaan lezen ondanks dat ik het sterke vermoeden had dat ik het met deze meneer waarschijnlijk niet eens zou zijn.
Dat is toch ook wel eens gezond.
Mij kunnen overtuigen van wát? Dat is wat mij betreft nog een vraag. Dat het is zoals hij het beschrijft? Ongetwijfeld. Dat het de oorzaken heeft die hij met grote stelligheid blijft herhalen? Ik zet mijn vraagtekens.quote:Op vrijdag 11 mei 2007 15:22 schreef JAM het volgende:
[..]
Jazeker, dat ik hartstikke gezond. Dat zie je niet vaak, dat mensen dat doen. Zo ook ik, ik doe dat ook bijna niet. Nu natuurlijk de vraag: heeft die meneer je kunnen overtuigen, L.?
Ik denk dat Claudia dat boek met hele andere intenties is gaan lezen!
Hij hekelt bijv. het waardenrelativisme. Niks is goed of slecht, alles is gelijk(waardig).quote:Op vrijdag 11 mei 2007 15:28 schreef JAM het volgende:
Houd me op de hoogte, L,, misschien dat ik het dan ook nog eens een keer ga lezen.
Het is eigenlijk heel eenvoudig. Het gaat er niet om wát de onderklasse doet, maar dát het de onderklasse is die het doet. Promiscuiteit, drugsgebruik, fejitisme, sadisme, zakkenvullen, allemaal zaken die in wezen niet slecht zijn, maar zeker niet vanaf de bovenklasse naar beneden mogen sijpelen. Dan wordt het immers een enorme puinhoop.quote:Op vrijdag 11 mei 2007 15:11 schreef JAM het volgende:
Ik heb dat boek niet gelezen, ik ben het ook zeer zeker niet van plan, ik krijg er een ernstig oratio pro domo-gevoel bij, als ik iedereen er steeds zo over hoor en ik behoor nu eenmaal niet tot die domus, maar ik vraag me toch af wat het volgens Dalrymple is, wat de 'onderklasse' behelst en wat die 'onderklasse' allemaal 'doet' dat de 'middenklasse' tot 'gewenst' gaat 'verheffen'. Moet ik daarbij denken aan het bezoeken van voetbalwedstrijden, losse sekusele contacten, afwijken van de received pronunciation, boodschappen doen bij de ALDI?
Om die reden lees ik regelmatig de telegraafquote:Op vrijdag 11 mei 2007 15:15 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ik ben het gaan lezen ondanks dat ik het sterke vermoeden had dat ik het met deze meneer waarschijnlijk niet eens zou zijn.
Dat is toch ook wel eens gezond.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |