quote:
Op zaterdag 12 mei 2007 01:09 schreef Blivox het volgende:[..]
Via een kennis op MSN die me op Asperger wees, omdat hij dat zelf heeft. Eerst daht ik zo van "oh"... tot ik de checklist uitvoerig ging lezen. Bij iedere nieuwe regel herkende ik mijzelf steeds meer en beter. Toen ging het balletje rollen, ben ik naar de SARR gegaan en heb ik na wat maanden testen een uitslag gekregen.
Volgens mij stond de checklist in mijn eerste post bovenaan, die van autsider...
Iedereen zal zo wel zijn puntjes hebben waarvan hij heeft van, goh, ,dat heb ik ook, maar zo buitensporig veel als ik er kon vinden en op de manier waarop die criteria zich manifesteerden was toch wel treffend te noemen.
En last, natuurlijk heb je er last van. Probleem is alleen dat ik het nooit heb geweten tot een paar maanden terug, en dus ook nooit heb gedacht dat andere mensen het minder zwaar dan mij hebben met bepaalde dingen. Er is ook naar voren gekomen bij de uitslag dat ik zelf ontzettend slecht kan opnoemen en beseffen wat mijn last is, en hoeveel dat is.
In ieder geval heb ik dus last op gebied van sociaal contact. Ik heb wel sociaal contact, ik heb vrienden, ik ga wel eens uit, maar aan de andere kant heb ik minder behoefte aan veel contact, liever intensieve één-op-één contacten en houd ik in principe niet van rumoer om me heen. Mijn grootste probleem die ik zelf kan erkennen en waar ik ook zelf mee kwam is dat ik een ontzettende schijtangst heb om te telefoneren. Gebeld worden door bekenden valt nog mee, maar zodra ik onbekende mensen moet bellen begint mijn hart letterlijk in mijn keel te kloppen. Het idee dat ik afhankelijk ben van éééén technologie, en niet in staat ben om iemand te schrijven, te zien of te gebaren in geval van miscommunicatie vind ik verschrikkelijk.
Ook heb ik (gelukkig) absoluut geen last van peer-pressure, waardoor ik altijd mijzelf ben gebleven. Het is niet allemaal slecht
![]()
.
Oei, ik kan me hier ook wel enigszins in vinden, op sommige punten dan, zoals rumoer om me heen
![]()
. Bij die
checklist herken ik wel een hoop dingen, maar ook weer een hoop dingen niet waarbij ik al dan niet in de loop van de tijd heb geleerd daar verandering in te brengen. Bijvoorbeeld mensen zelf bellen vind ik niet zo'n probleem (ik werk in een callcenter
![]()
), alhoewel ik geregel met instanties dan weer schijtvervelend vind, maar dat zal toch wel voor meer mensen gelden
![]()
Ik zou mezelf iig niet autistisch/asperger willen noemen. Het voelt nu ook niet aan als iets ontzettend vervelends en ja sommige dingen vind ik wel lastig, maar niet lastig genoeg om drmee naar een psych te gaan... Het leuke daarbij is dat ik er soms wel gekscherend grapjes overmaak
![]()
.
Edit: Maar zoiets als dit:
quote:
Stel je het plaatje in de OP voor, alleen dan een schema voor de komende 48 uur waarin je in het vliegtuig opreis gaat. Wat zou er mogelijk allemaal kunnen gebeuren, en hoe moet ik mij daarop voorbereiden? Wat als ik mn kleren vergeet, wat als ik mn tandenborstel vergeet, wat als mn tas niet goed sluit, wat als we de bus niet halen, wat als het vliegtuig neerstort in zee en ik overleef, wat als het vliegtuig neerstort op land en ik overleef, wat als ik doodga, wat als mn vader onder een auto komt als ik weg ben, wat als er ingebroken wordt, wat als de kat weer verwond raakt, etc, etc, etc. Hij had het allemaal moeten uitdokteren, allemaal, voor deze ene reis naar Engeland.
, wat ik toch het meest kenmerkende vindt van autisme, heb ik weer totaal niet. Ik zou ook wel redelijk gemakkelijk kunnen anticiperen in ongewone situaties. Misschien dat dit beeld van autisme me juist van overtuigt dat ik het ook niet ben, terwijl het eigenlijk onzin is dat wanneer je autist ben, dat je dan ook al die verschillende kenmerken zou moeten hebben
![]()
.
[ Bericht 8% gewijzigd door Falco op 16-06-2007 17:57:21 ]
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>