@BreakSpear
Ik zou niet op lijstjes afgaan, als je vermoed dat je het hebt kan je twee dingen doen;
1. Als je opzich een prima leven hebt gewoon verder gaan met wat je doet, ik herken mensen met Asperger tegenwoordig vrij makkelijk omdat ik weet waar ik op moet letten, waarschijnlijk weten ze het zelf niet. Op de faculteit waar ik studeer kan ik zo al drie docenten aanwijzen, mensen die het toch redelijk ver geschopt hebben in het leven.
2. Als je tegen grote problemen aanloopt of het
echt wil weten, laat dan een diagnose stellen. Toen ik jong was had ik behoorlijke problemen, ik keek mensen zelfs niet aan. Dan is het logisch dat een diagnose en een behandeling volgt. Wat betreft behandeling, met name op oudere leeftijd, daar ben ik niet z'on voorstander van. Autisme heb je, en je gaat er verdomd weinig aan veranderen, beste is naar mijn mening om er zelf achter te komen hoe je in elkaar steekt. Als mensen nog jong zijn is het een ander verhaal. In mijn geval waarbij ik mensen dus niet aankeek ben ik erg blij dat ze daar op tijd wat aan gedaan hebben, los van het feit of je autisme hebt of niet, als je mensen niet aankijkt weet je zeker dat sociale ontwikkeling niet al te best gaat.
Mijn idee van autisme is dat de oorzaak te vinden is in ongestuctureerd zijn op een niveau dat zich ergens tussen het onderbewustzijn en bewust zijn bevind (zo da's even kort door de bocht
![]()
). Sociale problemen zijn dus ook een
gevolg daarvan, niet de oorzaak. Dat heeft zo z'n gevolgen
![]()
Arbeidsmarkt: Ik ga er even vanuit dat je je sociaal aardig kunt redden (dat gaat voor mij in ieder geval op) en over een gezond verstand beschikt... Dan is er eigenlijk maar een beroep wat je moet mijden:
managen. Daar is iemand met autisme, hoe goed hij of zij met mensen om kan gaan dus niet voor gemaakt. Zelf een keer voorzitter geweest van een vereniging en dat heeft me heel wat stress opgeleverd. (En dan niet het op borrels ouwehoeren onderdeel, daar was ik altijd erg goed in) Aan de andere kant, sociale beroepen? Ik heb 1,5 jaar op een callcenter gewerkt en toen ik op een dag besloot op te stappen bleek ik een van de beste agents te zijn
![]()
No problemo wat dat betreft...
Vrienden & elaties: Ik heb een stel goed vrienden, tegenwoordig wat meer dan vroeger. Waar ik altijd problemen mee had is mensen die je half wel goed, half niet goed kende. Erg lastig was het vaak om overzicht te houden hoe goed je ze nou kende. Nu is dat wat minder, eigenlijk de gouden regel
maak het niet ingewikkelder dan het is. Zeker als je autisme hebt, hou het simpel, zoek niet dingen ergens achter, als persoon met weinig overzicht is het einde dan zoek. Als iemand je niet meer groet, so be it! Als iemand die je vaag kent opeens joviaal op je af komt, mooi toch! Wat ik nog wel merk is dat ik bij mensen die ik vaag ken de neiging heb gesprekken snel af te breken, eigenlijk weer terug te voeren op een gevoel dat je het overzicht kwijt raakt. Wat betreft relaties, ja ook daar, maak het niet moeilijker dan het is. Dat deed ik vroeger en dan wordt het nooit wat. Sinds ik er wat nuchterder over ben heb ik eigenlijk weinig te klagen