abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 9 juni 2007 @ 04:24:42 #241
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_50261611
quote:
Op vrijdag 8 juni 2007 23:57 schreef p-etr-a het volgende:

[..]

Ook van deze kant dan maar een aanmoediging, in de hoop dat het op een gegeven moment helpt. Succes!
[..]
Wat zij zegt Je kunt het best, gewoon hard doorwerken
quote:
Mooi zo. Er is altijd een oplossing, en bij mij komt die altijd op het irritantste moment in me op. Heb jij dat ook? Als je in de supermarkt loopt ofzo, en de mogelijkheid het op te schrijven er niet is.
[..]
Nee. In bed of onder de douche of tijdens het schrijven. Op andere momenten word ik te veel afgeleid of zo. Dit plotprobleem heb ik dus ook vannacht bedacht en nu ben ik brak
quote:
Dat is zeker handig! Ik moet voor mijn verhaal op een gegeven moment denk ik ook wat officiële informatie opzoeken of navragen, want nu schrijf ik nog dingen op zoals ik denk dat ze zijn over onderwerpen waar ik weinig tot niets van weet, dus dat kan nooit helemaal kloppen. Waarom wil hij sommige vragen niet beantwoorden, trouwens?
Ik heb al een paar keer mijn plot moeten omgooien omdat het gewoon niet klopte/kon, dus misschien is het raadzaam om het eerst uit te zoeken voor je alles weer moet wissen.

Het is trouwens geen kwestie van niet willen, hij is gewoon niet online geweest. Misschien op vakantie of zo
quote:
Ik wel.
Ik iets van 1000 of zo. Stelt niet heel veel voor (ben ook weer aan die fantasy verder gegaan).
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
pi_50267551
quote:
Op zaterdag 9 juni 2007 04:19 schreef JAM het volgende:
Hoeveel woorden heb je nu al bij elkaar, p-etr-a, met die productie van je moet je nu tenminste al een novelle hebben dacht ik zo.
24000, is dat een novelle? Ik denk het nog niet.
quote:
Op zaterdag 9 juni 2007 04:24 schreef wonderer het volgende:
Ik heb al een paar keer mijn plot moeten omgooien omdat het gewoon niet klopte/kon, dus misschien is het raadzaam om het eerst uit te zoeken voor je alles weer moet wissen.
Het zijn niet echt grote dingen, maar details die ik makkelijk kan wijzigen. Anders was het inderdaad te onhandig geweest.
quote:
Ik iets van 1000 of zo. Stelt niet heel veel voor (ben ook weer aan die fantasy verder gegaan).
Tja, dan moet je ook maar niet aan meerdere projecten tegelijk werken.
pi_50267653
quote:
Op zaterdag 9 juni 2007 13:48 schreef p-etr-a het volgende:

[..]

Toch ongeveer 80 pagina's?
Je bent in elk geval zeer goed bezig!

Ik heb het even nagezocht, het meeste wat ik geschreven heb voor één 'project' is 10.000 woorden.
Ja, die met de ballen in de bek.
  zaterdag 9 juni 2007 @ 15:13:36 #244
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_50270152
quote:
Op zaterdag 9 juni 2007 13:48 schreef p-etr-a het volgende:

[..]

[..]
Nu, begin dat dan maar te denken.
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
pi_50276519
Nou, dat is dan meer dan ik dacht!

En Biancavia, voor mij gold tot aan dit project hetzelfde. Even over de tienduizend, dat was mijn vorige verhaal. "En moet je me nu zien!"
  zaterdag 9 juni 2007 @ 19:14:26 #246
71919 wonderer
pi_50276681
350-400 woorden per pagina.

Deel 1 van mijn trilogie is 95000 woorden en dat is iets van 280 pagina's geloof ik.
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
pi_50277284
Aan zo veel kom ik sowieso niet.

Hoe weet je trouwens het aantal pagina's zo precies? Heb je het zelf in een lay-out gezet, of ligt het al bij een uitgever?
  zaterdag 9 juni 2007 @ 19:39:18 #248
71919 wonderer
pi_50277446
quote:
Op zaterdag 9 juni 2007 19:34 schreef p-etr-a het volgende:
Aan zo veel kom ik sowieso niet.

Hoe weet je trouwens het aantal pagina's zo precies? Heb je het zelf in een lay-out gezet, of ligt het al bij een uitgever?
Op lulu.com kun je een sjabloom downloaden voor word/open office. Dat heb ik gedaan en daar alles ingezet, en daarna nog een beetje getweakt. Verder kun je natuurlijk gewoon een boek pakken en van een paar volle pagina's de woorden tellen, dan weet je hoeveel woorden per pagina in die bladspiegel.

Het zal niet heel precies zijn, maar enige indicatie krijg je dan wel
pi_50394113
Hoe gaat het bij jullie?

Ik ben nog steeds enthousiast, langer dan ik ooit eerder ben geweest over één project. En ik ken mezelf als behoorlijk kritisch (moet ook wel), dus dat is een goed teken.
  woensdag 13 juni 2007 @ 00:23:12 #250
71919 wonderer
pi_50394962
Traag. Maar het gaat wel.
pi_50405863
Het is een schitterend boek.. Alleen erg jammer dat niet alles ervan waar is :-(
quote:
Op vrijdag 11 mei 2007 16:08 schreef Nadine26 het volgende:

Ik doe ook mee!

Net begonnen aan een nieuw boek, of eigenlijk is het een oud boek, of nog specifieker: een oud 'manuscript'. Ik was er net een beetje in vastgelopen toen ik hier het Dagboekvaneenkindermeisje.com begon, en dat nam me vervolgens zo in beslag dat het verhaal al die tijd is blijven liggen.

Nu heb ik er weer zin in! En duizend ideeën.

Het belangrijkste is de plot, die wil ik van tevoren helemaal hebben uitgeschreven, inclusief de ontknoping. Zo'n samenvatting heb ik indertijd al geschreven, maar ik zie nu nieuwe mogelijkheden om het verhaal te vertellen. Ook ga ik het verhaal in een ander 'kader' plaatsen: wég met de autobiografie, daarvan heb ik al genoeg in het Dagboek gestopt, nu wordt het weer eens tijd voor een volledig fictief verhaal.

De oorspronkelijke titel was De muze. Dat is me te zweverig, te opgelegd literair - maar ik vind het wel een lekker idee om alvast een titel te hebben, dus daar denk ik ook over na. Trefwoorden: Moeder & Dochter & Verdwijning & Muze & Familiegeheim.

Mijn opdracht voor de komende twee weken: titel bedenken, research doen (een paar boeken lezen over het onderwerp: non-fictie) en mijn eigen manuscript herlezen.
  woensdag 13 juni 2007 @ 12:29:20 #252
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_50406148
quote:
Op woensdag 13 juni 2007 12:21 schreef syllekuhhh het volgende:
Het is een schitterend boek.. Alleen erg jammer dat niet alles ervan waar is :-(
[..]
Ten eerste: hoe weet je dat?

Ten tweede: wat doet dat ertoe?
The love you take is equal to the love you make.
pi_50426083
.
pi_50435947
quote:
Op woensdag 13 juni 2007 12:29 schreef Lienekien het volgende:

Ten eerste: hoe weet je dat?
Ik schrijf mijn boeken toch altijd op internet? Zonder publiek kan ik niet leven
pi_50435977
quote:
Op woensdag 13 juni 2007 21:15 schreef PopeOfTheSubspace het volgende:
.
En wat zit jij je weer druk te maken in je hoekje, Pope? Heb je nou al eens iets geschreven? Of desnoods een 1000-stukjes puzzel gelegd?
pi_50436240
quote:
Op woensdag 13 juni 2007 12:21 schreef syllekuhhh het volgende:
Nou, dank

Er zijn zoveel dingen niet waar, er is zoveel gelul in de wereld, zoveel gemakzucht en lamlendigheid, mensen die maar wat uit hun nek zwetsen, ik maak me daar allang niet meer druk om. Ik lees net in HP/De Tijd een of ander stukje over mijn boek, en daar staat: "Op pagina 174 meldt redactrice Karin (sic) Gottlieb zich: uitgeverij Rothschild & Bach wil het dagboek, dat op dat moment nog loopt, als boek uitbrengen, inclusief de FOK-bijdragen. De heisa die dit op Fok.nl geeft, staat eveneens in het boek."

Oh ja? Ik ben wel benieuwd op welke pagina Jan Zandbergen (de schrijver van het stukje) dát precies heeft aangetroffen.

En dan besluit hij met: "Het gehuil op Fok is inmiddels oorverdovend."
Noot: we hebben het over de HP/De Tijd van vandaag, 13 juni 2007. Zou hij zoiets bedoelen als: "Inmiddels, drie maanden geleden?"

Dit is dus de gemaksjournalistiek die in de hand wordt gewerkt door internet en Google. Dus wen er maar aan: niet alles is waar, sterker: in deze tijden van kopieergedrag & Googlejournalistiek is steeds minder waar
pi_50437633
O was jij dat.
  zaterdag 16 juni 2007 @ 21:24:21 #258
178709 fptz
take five
pi_50529769
( tvp )
"there is no way to disarm any man, except through that which he himself has accepted as guilt."
  zaterdag 16 juni 2007 @ 21:28:58 #259
71919 wonderer
pi_50529903
Ik heb besloten dat mijn huidige manuscript nog een hoofdstuk extra nodig heeft. Dat wordt dus doorwerken geblazen, want ik heb mezelf een deadline beloofd van 1 juli, dan moet ie de deur uit
pi_50532894
Waarom heeft het dan een hoofdstuk extra nodig?

Ik heb een heel nieuwe reden voor een bepaald gedeelte van het plot bedacht, maar die moet door mijn hele verhaal verweven worden... Veel werk! Ik ga het wel doen, want het wordt er een stuk geloofwaardiger en mooier van, maar pff... Op zo'n moment wil ik echt dat het harde werk al gedaan is, want erg creatief werk is het niet.
  zondag 17 juni 2007 @ 00:30:26 #261
71919 wonderer
pi_50534970
Een paar karakters en de onderlinge relaties komen niet uit de verf, en het verhaal heeft op dat punt een rustpuntje nodig. En dan is een nieuw hoofdstuk beter dan hier en daar een stukje proberen toe te voegen.

Succes met je weefgetouw, dat lijkt me niet makkelijk, alles weer omgooien enzo.
  zondag 17 juni 2007 @ 00:41:05 #262
62129 De-oneven-2
Wir sind so leicht...
pi_50535176
US and THEM, over AND over AGAIN
...dass wir fliegen.
  maandag 18 juni 2007 @ 23:25:43 #263
178709 fptz
take five
pi_50598280
Misschien heb ik een wat vreemde stijl, maar mijn voorwerk is gigantisch: ik bind me nog voordat ik begin met het in elkaar draaien van het eerste hoofdstuk al volledig vast in het verhaal. Ik wil precies weten waar ik uit kom, waarom ik daar uit ga komen, wat er onderweg gebeuren gaat... Maar het belangrijkst is voor mij wat de precieze rol van alle personages daarbij is. Het is een beetje mijn kritiek op het hele literaire gebeuren: hoeveel boeken worden geschreven vanwege een mooie achterliggende boodschap of een helder idee, en hoeveel is overwegend nutteloze avonturenpulp?

Nee, ik ben dus nog niet begonnen aan het schrijven van het eigenlijke verhaal, maar ik ben al wel druk bezig met het opzetten van het lijnenspel. Pas als ik voor mezelf een compleet pakket aan instructies geschreven heb, kan ik die gaan opvolgen. Creativiteit tijdens het schrijven? Nee dank je, het is niet de bedoeling dat ik me creatief ga uiten.

Persoonlijk snap ik sowieso het gedoe rondom spannende verhalen met plot twists en geheimen niet zo. Misschien leuk voor de boekenverslindende lezer, maar daar schrijf ik dus niet voor. Ik wil een wereld scheppen rondom mijn gedachten en that's it. Ik heb daar geen extra spannende poespas bij nodig. Als het verhaal maar klopt en mooi is.

Dat verklaart meteen waarom ik als spil in een boek nooit een of meerdere vrouwen zal gebruiken; vrouwen kunnen bij mij hooguit een stevige ondersteunende functie krijgen. Ik bedoel dit niet overdreven seksistisch of wat dan ook, maar hoe wou je in hemelsnaam in een boek van een vrouw een held maken en ondertussen nog geloofwaardig blijven ook? Helden en antihelden, dat is wat ik nodig heb. Niets geen herkenning bij de lezer, maar ontzag en benijd.

Hoe dan ook, ik doe dus mee!
"there is no way to disarm any man, except through that which he himself has accepted as guilt."
  maandag 18 juni 2007 @ 23:42:22 #264
71919 wonderer
pi_50599027
Aparte manier van werken. Maar volgens mij geloof je er echt in en dan moet het best goedkomen. Ik lees zelf best graag boeken met een plottwist op het eind, gewoon om verrast te worden, maar ook verhalen om het verhaal, zeg maar. Gewoon een mooi verhaal kan ik erg van genieten.

Wat vrouwen in de hoofdrol betreft ben ik het geloof ik wel met je eens. Ik kan me zo gauw geen voorbeeld voor de geest halen en dat zegt denk ik al genoeg

Ik heb zelf het afgelopen weekend trouwens 4500 woorden geschreven voor het nieuwe hoofdstuk, niet slecht. Meeste tijd gaat nog zitten in de research
  maandag 18 juni 2007 @ 23:53:56 #265
178709 fptz
take five
pi_50599511
Ja, ter illustratie: persoonlijk ben ik een groot fan van Ayn Rand, maar haar "Atlas Shrugged" heb ik gewoon niet uit kunnen lezen. Waarom? Er zat een vrouw in de hoofdrol, en er volgde na zo'n 250 bladzijden (van de 1100 in totaal) een dood punt van vele tientallen bladzijden in het verhaal. Ineens ging het vooral over een romantisch spel, waardoor het eigenlijke verhaal volledig op een zijspoor kwam. Ze was een van de twee helden in het verhaal, en toen die een uitvoerige affaire met elkaar aangingen was er voor mij ineens helemaal niets meer aan. Weg helden (ze hadden zich immers kwetsbaar gemaakt), weg interesse. Die fout ga ik niet maken

Stiekem ben ik ergens wel jaloers op iedereen die hier al zo snel zo veel progressie maakt (complimenten, alle lof), maar ik heb geduld met mezelf en mijn werkwijze. Deadline: herfst 2012 ofzo, maar het zal er van komen!
  maandag 18 juni 2007 @ 23:59:59 #266
71919 wonderer
pi_50599766
Kwetsbare helden vind ik dan WEL weer mooi (en dan niet op de superheldenmanier, dat de schurk het liefje gebruikt om de held uit te schakelen), maar iemand die ondanks zijn zwakheden toch wint, dat vind ik mooi. Dat probeer ik zelf ook een beetje, hoewel mijn hoofdkarakter meer een antiheld is op het moment geloof ik.
  donderdag 28 juni 2007 @ 23:34:40 #267
178709 fptz
take five
pi_50955976
Is iemand met zwakheden wel echt een held? Dat is iets wat ik toch een beetje betwijfel. Wel kan iemand met zwakheden 'winnen', en juist een winnende underdog wekt sympathie op. Uit dat oogpunt wellicht interessant.

Maar goed, het is inmiddels al tien dagen stil hier... Hoe staat het met alle meesterwerken in spé?

Ik moet zeggen dat het bij mij zelf erg lekker begint te vloeien allemaal. Ik heb op het moment alle tijd, aangezien het lekker rustig is rondom mijn studie. Dat betekent dus hele dagen bezig zijn om inspiratie op te doen en ideeën uit te werken voor mijn (zeer uitgebreide) opzet. Wat een heerlijk leven toch.
pi_50957824
quote:
Op maandag 18 juni 2007 23:25 schreef fptz het volgende:
Creativiteit tijdens het schrijven? Nee dank je, het is niet de bedoeling dat ik me creatief ga uiten.
Je kiest dus voor een meer 'doortimmerde' aanpak. Wat ze in recensies noemen 'vakwerk'.
quote:
Persoonlijk snap ik sowieso het gedoe rondom spannende verhalen met plot twists en geheimen niet zo. Misschien leuk voor de boekenverslindende lezer, maar daar schrijf ik dus niet voor. Ik wil een wereld scheppen rondom mijn gedachten en that's it. Ik heb daar geen extra spannende poespas bij nodig. Als het verhaal maar klopt en mooi is.
Maar deze theorie kan ik dan weer niet rijmen met je afkeer van 'creativiteit'. (Ik snap wel wat je daarmee bedoelt, denk ik - wat Komrij ooit over een 'creatieve' schrijfster zei: 'Ze is helemaal in haar knollentuin.') Toch zie je ook niks in een plot. Maar een plot hoeft toch niet meteen te betekenen dat er een moord wordt gepleegd die binnen 80 pagina's moet worden opgelost? Een plot is toch gewoon een ander woord voor een 'verhaal'? En zonder verhaal wordt het echt heel ingewikkeld om een boek te schrijven - ik bedoel: een boek dat mensen willen lezen. Ook voor die 'twists' geldt dat je ze nodig hebt voor een goed verhaal. Misschien denk jij specifiek aan thrillers of hard boiled detectives als je het hebt over plots en twists, maar dat is een misverstand.

Toevallig - dit is weer een leuke les voor de cursus 'Zelf een boek schrijven'- las ik iets interessants over W.F. Hermans. Toen hem ooit gevraagd werd hoe hij een 'schrijfcollege' zou vormgeven (gesteld dat hij ooit een schrijfcollege zou gegeven), antwoordde hij: "Dan zou ik zo'n detectiveblaadje kopen als Allo Police, en daaruit zou ik de studenten een schema en een onderwerp geven. Vrijwel alle detectives zijn romans van de tweede garnituur, omdat er een materieel probleem aan de orde wordt gesteld. Wie heeft het parelsnoer van de Hertogin gestolen? Wie heeft de bootsman overboord gegooid? Maar het leerzame is nu juist dat zo'n schrijver dikwijls in staat is het eenvoudige dat hij te vertellen heeft, op zeer handige wijze voor te dragen. Met zoiets zouden de leerlingen, hoe gebrekkig ook en tegen heug en meug, beginnen om te leren schrijven."

Wat Hermans bedoelt is dat het 'materiële probleem' uit de detective later, als de schrijver zich eenmaal heeft ontwikkeld, moet worden omgezet in een 'psychologisch probleem', om het zo maar te noemen. Maar de wetten zijn hetzelfde. Zelfde trucs, zelfde handigheid, zelfde gevoel voor plotwendingen en spanningsbogen.
quote:
Dat verklaart meteen waarom ik als spil in een boek nooit een of meerdere vrouwen zal gebruiken; vrouwen kunnen bij mij hooguit een stevige ondersteunende functie krijgen. Ik bedoel dit niet overdreven seksistisch of wat dan ook, maar hoe wou je in hemelsnaam in een boek van een vrouw een held maken en ondertussen nog geloofwaardig blijven ook? Helden en antihelden, dat is wat ik nodig heb. Niets geen herkenning bij de lezer, maar ontzag en benijd.
Dit slaat helemaal nergens op. Maar dat weet je zelf ook wel. Madame Bovary is wel een enorme inkopper, maar ik kop hem speciaal voor jou toch maar in. Een veel beter argument is dat jij, een man tenslotte, je beter kunt verplaatsen in een mannelijke hoofdpersoon. Maar het zou pas écht bewonderenswaardig zijn en van een groot talent getuigen als je een roman over een vrouw kon schrijven. (En dat kunnen niet veel mannen).
  vrijdag 29 juni 2007 @ 05:29:43 #269
71919 wonderer
pi_50959886
quote:
Op donderdag 28 juni 2007 23:34 schreef fptz het volgende:
Is iemand met zwakheden wel echt een held? Dat is iets wat ik toch een beetje betwijfel. Wel kan iemand met zwakheden 'winnen', en juist een winnende underdog wekt sympathie op. Uit dat oogpunt wellicht interessant.
Ligt er denk ik aan wat je onder held verstaat. Een normaal iemand die in uitzonderlijke omstandigheden uitzonderlijke daden doet, hoorde/las ik ergens. Dat vind ik wel passen. Die op het juiste moment de juiste beslissing neemt, zonder aan zichzelf te denken. Wat dat betreft wandelt mijn hoofdpersoon van held in deel een naar antiheld in deel twee terug naar held in deel drie Best leuk, die ontwikkeling.
quote:
Maar goed, het is inmiddels al tien dagen stil hier... Hoe staat het met alle meesterwerken in spé?
Manuscript is af, bijna. Als het goed is krijg ik dit weekend nog een reactie van wat proeflezers, maar zo niet, dan gaat ie maandag op de bus. Ik heb lang genoeg geschaafd en geknutseld, als er nu nog iets verbeterd moet worden, mag de redacteur me dat vertellen.
quote:
Ik moet zeggen dat het bij mij zelf erg lekker begint te vloeien allemaal. Ik heb op het moment alle tijd, aangezien het lekker rustig is rondom mijn studie. Dat betekent dus hele dagen bezig zijn om inspiratie op te doen en ideeën uit te werken voor mijn (zeer uitgebreide) opzet. Wat een heerlijk leven toch.
Gefeliciteerd. Is inderdaad een lekker gevoel. Ben benieuwd hoe het uiteindelijk gaat worden.
pi_50960451
quote:
Op donderdag 28 juni 2007 23:34 schreef fptz het volgende:
Gaat goed, ik ben vorige week op vakantie geweest en dus stond het werk even stil, maar ik heb intussen wel stiekem hier en daar iets op een papiertje gekrabbeld als het in me op kwam. Het heeft de hele week in mijn hoofd gezeten.

Wonderer, spannend! Ik hoop dat je gauw (voor uitgeversbegrippen) een reactie hebt en dat die positief is. Naar hoe veel uitgeverijen stuur je je manuscript?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')