abonnement Unibet Coolblue
pi_49193517
Vandaag zag ik in meerdere topics weer dat blikvoer voor katten werd afgeraden, en dat is vind ik altijd erg jammer.
Natvoer heeft juist veel voordelen tegenover het immer geprezen droogvoer. Op een Amerikaans messageboard waar ik ook actief ben merk ik dat veel DA's daar inmiddels actief natvoer aanbevelen, als preventie van chronisch nierfalen en andere kwaaltjes. Hier zie ik dat dus veel minder, hoewel rond dierendag vorig jaar de Wageningse hoogleraar diervoeding Wouter Hendriks in de media aan het woord kwam over dit onderwerp:
quote:
Je krijgt dan de wonderlijke situatie dat echte vleeseters als katten en honden steeds meer voer met veel plantaardige bestanddelen consumeren. Nat voer uit blik voor honden en katten is in principe veel beter geschikt, maar de eigenaars vinden het maar stinken. Daarom kopen eigenaars dit type voer steeds minder en krijgen honden en katten nu vooral veel brokjes voorgezet.
http://www.wur.nl/wever.internet/Print/Nieuwsbericht.aspx?FRAMELESS=true&NRNODEGUID=%7B9C77A5E0-5C3C-4FEB-A4B4-01703EFC8542%7D

Katten zijn carnivoren en leven al miljoenen jaren van kleine prooien als muizen en vogels. Nat voer dus, met 100% dierlijke bestanddelen. Pas de laatste decennia zijn kattenbrokken ingeburgerd geraakt, en moeten katten die niet meer zelf jagen het doen met een uitgedroogd dieet vol plantaardige bestanddelen. Droogvoer heeft voor ons als baasjes grote voordelen, het is relatief goedkoop, makkelijk op te slaan en te verstrekken. Geen wonder dat het met de juiste reclame snel ingeburgerd raakte. Zelfs zo goed dat natvoer maar als lastig en uiteindelijk blijkbaar zelfs als slecht werd gezien.

Veel gehoorde uitspraken:

In natvoer zitten niet genoeg voedingsstoffen; er zijn twee soorten natvoer op de markt, de meeste soorten zijn volledig/compleet en daar zitten alle voedingsstoffen in die een kat nodig heeft, volledig voer is dus een prima hoofdvoer. Er bestaat ook aanvullend voer, dat is meestal wat duurder voer in kleine blikjes wat vooral bestaat uit appetijtelijk uitziende stukjes vlees of vis (zoals Shinycat of Sheba luxe menu), katten hebben ook vies uitziende organen enzo nodig daarom is aanvullend voer alleen geschikt als verwennerij.
Er zijn genoeg natvoeders op de markt die qua samenstelling superieur zijn aan het beste droogvoer, brokjes moeten altijd voor een groot gedeelte uit zetmeel bestaan om samenhang te hebben, terwijl blikvoer makkelijk zonder plantaardige bestanddelen gemaakt kan worden. Lees dus voor het kopen het etiket, kies het liefst voor een voeder met geen of zo weinig mogelijk plantaardige bestanddelen, ingredienten staan op aflopende volgorde genoemd, de meest gebruikte eerst,

Natvoer bestaat voor 80% uit water, dat is toch zonde ? Katten hebben vocht in hun voer nodig, omdat hun lichaam met vocht naast hun voer niet zo handig omgaat en omdat katten uit zichzelf te weinig drinken (ze zijn dan ook gewend hun vocht uit zo'n sappige prooi te halen). Het vocht in natvoer is dus juist heel goed.
Wij mensen weten ook dat we om gezond te blijven voldoende moeten drinken, en zelfs met onze dorstprikkel lukt dat niet altijd, katten hebben nog een minder ontwikkelde dorstprikkel omdat ze als woestijndieren zijn geevolueerd, als ze dorst kregen was er niet altijd water in de buurt dus haalden ze hun vocht uit hun prooien. natvoer is dus een goede manier om vocht bij je kat naar binnen te krijgen, en helpt zo oa blaas en nierproblemen te voorkomen.

Katten moeten toch brokjes eten, veel natvoer is slecht voor de tanden ? Er is maar heel weinig verschil tussen de effecten van brokken en natvoer op het gebit van huisdieren, brokken zijn ook erg zacht. Daarom hebben 80% van de huisdieren boven de 3 jaar last van tandproblemen en wordt er tegenwoordig eigenlijk aangeraden de tanden van je huisdier te poetsen en/of regelmatig te laten reinigen bij de dierenarts (versvoerders raden aan vlees met eetbare botjes te voeren). Als het toch zo weinig verschil maakt voor de tanden'wat voor voer je geeft, kun je beter kiezen voor het voer wat het minste kans geeft op blaasproblemen, nierproblemen, overgewicht en diabetes. Natvoer dus.

Het kan om allerlei redenen soms nodig zijn je kat natvoer te geven, bijvoorbeeld om een groter urinevolume te creeren bij blaaspatienten of om bepaalde medicatie door te mengen. Katten die altijd alleen maar geleerd hebben droogvoer te eten weigeren in zulke gevallen vaak natvoer, en dan is er dus een probleem. Bied een kat dus altijd een gevarieerd dieet aan.
  woensdag 9 mei 2007 @ 18:18:54 #2
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_49193675
Interessante post; ik heb ook altijd meegekregen dat droge brokjes het beste zijn. Ik zal er eens meer over opzoeken...

Onze katten krijgen ongeveer een keer per week natte brokjes. We mengen het meestal nog extra met water.
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
  woensdag 9 mei 2007 @ 18:18:58 #3
92960 Knip
Ik ben die ik ben
pi_49193676
Mooi topic. LLL.

Ik heb ook een vraag:
Als ik mijn harige huisdieren wat lekkers wil vooschotelen, bv. vers stukje kip of kippenlever. Moet ik het dan eerst koken, of heeft het poezenbeest genoeg weerstand tegen eventuele salmonella etc?
Non possumus non loqui
pi_49193683
Dan doe ik het zonder over nagedacht te hebben goed!
Er staan bij mij standaard brokjes (van goede kwaliteit), en ze krijgen dagelijks ieder anderhalf zakje natvoer.
Het leven is te hard om zacht te zijn.
pi_49193725
quote:
Op woensdag 9 mei 2007 18:18 schreef Knip het volgende:
Mooi topic. LLL.

Ik heb ook een vraag:
Als ik mijn harige huisdieren wat lekkers wil vooschotelen, bv. vers stukje kip of kippenlever. Moet ik het dan eerst koken, of heeft het poezenbeest genoeg weerstand tegen eventuele salmonella etc?
Kippenvlees kook ik altijd even, runderhart geef ik rauw, en varkensvlees krijgen ze nooit.
Het leven is te hard om zacht te zijn.
pi_49194296
quote:
Op woensdag 9 mei 2007 18:18 schreef Knip het volgende:
Mooi topic. LLL.

Ik heb ook een vraag:
Als ik mijn harige huisdieren wat lekkers wil vooschotelen, bv. vers stukje kip of kippenlever. Moet ik het dan eerst koken, of heeft het poezenbeest genoeg weerstand tegen eventuele salmonella etc?
OK, dat is wel erg grappig. Ik breek hier nu een lans voor natvoer (wat gekookt is) omdat het een verbetering is tov droogvoer, over vers vlees begin ik maar niet omdat de meeste mensen dat een beetje eng vinden. Zelf vind ik vers vlees perfect. Mijn katten eten het als hoofdvoer, met af en toe een blikje voor het lekkere. Voor mensen is rauwe kip niet verstandig, maar katten zijn er helemaal op gebouwd hun vogels niet te hoeven braden, je kunt het dus best rauw geven. Katten hebben een heel kort maagdarmkanaal waardoor bacterien daar niet veel tijd krijgen zich te gaan vermenigvuldigen en hun gastheer te infecteren. Dieren die regelmatig rauw eten hebben erg zuur maagzuur (oa om botten te verteren) en gezonde katten hebben ook bepaalde enzymen die ziekteverwekkers te lijf gaan. Met een kat die niet gewend is rauw vlees te eten én die een verzwakt immuunsysteem heeft zou ik een beetje oppassen, maar anders kun je gewoon rauw vlees geven. Die van mij zijn in de jaren dat ik vers voer niet meer ziek geweest.
  woensdag 9 mei 2007 @ 18:47:50 #7
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_49194665
Ik voer mijn kat versvoer en een speciaal dieet brok ( is een kat met een nier aandoening. )
Ik zweer bij versvoer en hoop dat heeel veel mensen eindelijk ook om gaan.
  woensdag 9 mei 2007 @ 18:50:45 #8
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_49194761
Ik ben het met je eens dat de verguizing van blikvoer en de ophemeling van droogvoer beide niet terecht zijn.

Mijn poes krijgt beide. Door stress heeft ze af en toe last van een geïrriteerde blaas, veel kleine plasjes op de bak doen, en zo. Het enige antwoord van de dierenarts was 'antibiotica' terwijl hij in de urine geen bacteriële infectie kon ontdekken. Sindsdien heeft ze twee keer weer last gekregen van veel kleine plasjes doen. Ik ben toen direct overgeschakeld op alleen blikvoer met nog wat extra water erdoorheen en na drie dagen was het probleem over.
The love you take is equal to the love you make.
pi_49194933
quote:
Op woensdag 9 mei 2007 18:18 schreef soylent het volgende:
Interessante post; ik heb ook altijd meegekregen dat droge brokjes het beste zijn. Ik zal er eens meer over opzoeken...
Ik was vergeten wat informatieve links toe te voegen:
Erg uitgebreid artikel over voedingsbehoeften van katten in het Nederlands:
http://users.pandora.be/muvadi/katten_voedingopnieuwbekeken.htm

Artikel met veel dezelfde info in het Engels:
http://maxshouse.com/feli(...)ood.__Which_is_reall

http://www.catinfo.org/
  Moderator woensdag 9 mei 2007 @ 18:56:28 #10
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_49194953
Wat ik me kan herinneren uit de tijd dat ik in de dierenwinkel werkte is dat er vaak aangegeven werd dat er te veel zouten en antioxidanten in blikvoer zaten.
Dat van 80% water is me inderdaad ook bekend.
JoOlz: "So much good shit in senesta's head, I call it Ideahhrea."
pi_49195238
quote:
Op woensdag 9 mei 2007 18:50 schreef Lienekien het volgende:
Ik ben het met je eens dat de verguizing van blikvoer en de ophemeling van droogvoer beide niet terecht zijn.

Mijn poes krijgt beide. Door stress heeft ze af en toe last van een geïrriteerde blaas, veel kleine plasjes op de bak doen, en zo. Het enige antwoord van de dierenarts was 'antibiotica' terwijl hij in de urine geen bacteriële infectie kon ontdekken. Sindsdien heeft ze twee keer weer last gekregen van veel kleine plasjes doen. Ik ben toen direct overgeschakeld op alleen blikvoer met nog wat extra water erdoorheen en na drie dagen was het probleem over.
Ik heb al vaak gelezen dat zo rond de 5% van alle blaasontstekingen bij katten bacterieel van aard is (inflammatie is niet hetzelfde als infectie) , interessant dat het bij jouw poes zo makkelijk op te lossen valt.
pi_49221777
Hier krijgen ze beide. Nat en droog.
Droog vind ik bv belangerijk voor hun gebit en nat is bv belangerijk voor het vocht.
Soms hebben ze geen zin in drinken en toch krijgen ze vocht binnen door natvoer.
Ook is het natvoer voor hun echt een extraatje en vinden ze het heerlijk.
  donderdag 10 mei 2007 @ 13:02:36 #13
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_49221859
Maar droog is volgens mij helemaal niet zo goed voor hun gebit.

Droog is volgens mij wel goed voor een stevige ontlasting.
The love you take is equal to the love you make.
  donderdag 10 mei 2007 @ 13:05:10 #14
111829 MissBliss
Godin van SHO
pi_49221938
Onze kat krijgt beide, overdag brokjes en 's avonds natvoer.
Ziggy played guitar
Op donderdag 23 maart 2006 18:21 schreef Zhenar het volgende:
De gedachte alleen al om in de sig van MissBliss te staan maakt mij bronstig als een everzwijn bij volle maan :9~
  donderdag 10 mei 2007 @ 14:38:20 #15
4593 Marty
Digi-babe
pi_49226020
Wat voor soort natvoer geven jullie?

Zara krijgt eigenlijk alleen maar harde brokjes van Hill's (omdat ik ook altijd te horen heb gekregen dat natvoer helemaal niet zo goed is) en zo af en toe eens een klein blikje (gourmet/sheba) als traktatie.
Als ik haar nu eens wat vaker natvoer wil geven kan ik haar dan het beste maar de kleine blikjes van Hill's geven of is dat ook meer een traktatie zoals gourmet?
Forza Juve!
  donderdag 10 mei 2007 @ 14:41:22 #16
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_49226145
Ik vind het natvoer één pot nat. Ik geef Kitekat-zakjes en uit blik, eigen merk bijv.
The love you take is equal to the love you make.
pi_49228592
De mijne krijgen dieetvoer tegen blaas gruis. En mogen dus niet eens wat anders. Dit is aangeraden door de DA. Ze mogen dus geen natte bagger. Die zooi is ook veel te duur. En het stinkt
pi_49228659
quote:
Op donderdag 10 mei 2007 14:38 schreef Marty het volgende:
Wat voor soort natvoer geven jullie?

Zara krijgt eigenlijk alleen maar harde brokjes van Hill's (omdat ik ook altijd te horen heb gekregen dat natvoer helemaal niet zo goed is) en zo af en toe eens een klein blikje (gourmet/sheba) als traktatie.
Als ik haar nu eens wat vaker natvoer wil geven kan ik haar dan het beste maar de kleine blikjes van Hill's geven of is dat ook meer een traktatie zoals gourmet?
Ik geef het liefste voer zonder plantaardige bestanddelen, suiker etc. Dus wel vlees- en dierlijke bijproducten, vis-en visbijproducten, melk-en melkbijproducten, ei-en eibijproducten, mineralen, desnoods gist. Een piepklein beetje zetmeel om een sausje te binden ofzo vind ik nog OK, maar meer is niet nodig. Op het etiket staan de gebruikte ingredienten van meest gebruikt naar minst gebruikt opgenoemd, dus je wil zoveel mogelijk vlees vooraan.

Ik zal even wat voorbeelden geven (allemaal complete voeders):

1: Animonda Carny rund:
prijs; 1.04 euro voor 400 gram
ingrdienten: vlees en dierlijke bijprodukten (100% rund), mineralen.

2: Kruidvat pate met rund:
Prijs:1.28 euro voor 400 gram (wordt per 100 gram verkocht)
Ingredienten: vlees en dierlijke bijprodukten (waarvan rund minimaal 4%), mineralen

3: Hill's volwassen dier met rund:
Prijs; 1.33 euro voor 400 gram
Rund (minstens 29%), lever, kip, rijst, rijstmeel, dierlijk vet, maisglutenmeel, kippeneiwithydrosylaat, cellulose, eetbare gom, calciumcarbonaat, dicalciumfosfaat, kaliumchloride, cholinechloride, calciumsulfaat, taurine, DL-methionine, gejodeerd zout, magnesiumoxide, mineralen/vitaminemix

4: Lascat (van Lidl) met rund:
Prijs; iets van 0.30 euro voor 400 gram
Ingredienten: Vlees- en dierlijke bijproducten (rund 4%), granen, vis- en visbijproducten, mineralen, kleurstoffen

1; De Animonda gebruikt 100% rundvlees (met organen), je weet dus precies wat er inzit.
2: De Kruidvat bevat minstens 4% rundvlees, de andere 96% kan allerlei soorten vlees zijn, maar wel vlees.
3: De Hill's bevat sowieso 29% rund, van welk dier de lever en vet afkomen weet je niet. Verder zit er nog een hoop plantaardige bestanddelen in die katten echt niet nodig hebben. Hier wordt zout ook op de verpakking genoemd (ik weet niet of dat verplicht is).
4: Zeker weten 4% rund, wat de rest voor vlees en vis is geen idee. Jammer van die granen en kleurstoffen.

Ik geef zelf graag Animonda, Kruidvat paté en die ronde kuipjes van Sheba.

[ Bericht 0% gewijzigd door LadyLovelyLocks op 10-05-2007 15:42:54 ]
pi_49229063
quote:
Op donderdag 10 mei 2007 15:32 schreef grassiekuik het volgende:
De mijne krijgen dieetvoer tegen blaas gruis. En mogen dus niet eens wat anders. Dit is aangeraden door de DA. Ze mogen dus geen natte bagger. Die zooi is ook veel te duur. En het stinkt
heb je de quote van Prof Hendriks in de OP gelezen ?

Jouw DA moet nodig op nascholing. Van alle soorten veterinair dieet bestaat natvoer, en dat heeft bewezen minder herhaling van blaasklachten te geven dan hetzelfde dieet in droogvoer. Mijn DA adviseert gelukkig alleen natvoer bij blaasklachten.

Als een kat gevoelig is voor blaasgruis is het belangrijk dat een kat vaak plast (om de boel door te spoelen) en om een verdunde urine te hebben. In geconcentreerde urine ontstaan makkelijker kristallen. Katten die uitsluitend natvoer eten maken 2x zoveel urine als katten die uitsluitend droogvoer eten.
  donderdag 10 mei 2007 @ 16:00:33 #20
4593 Marty
Digi-babe
pi_49229858
Wanneer ze Sheba of Gourmet krijgt dan geef ik haar ook altijd de variaties met bijv. stukken kip/rund/vis in gelei.





Dat ziet er smakelijk uit (je zou er zelf bijna honger van krijgen, ha ha) en je ziet ook precies wat het is.
Dit zou ze dus wel goed elke avond kunnen eten? Of is het meer als traktatie bedoeld?
Ik heb nog nooit de etiketten gelezen en weet dus niet goed wat er allemaal in zit

Kun je Animonda bij de dierenwinkel krijgen? Dan kunnen we dat ook wel eens proberen.
Forza Juve!
pi_49230752
Ik ben minstens 60 soorten hoogwaardig natvoer op mijn katten aan het uittesten, en die Gourmet Diamant heb ik toevallig ook in huis maar nog niet geprobeerd, ik weet niet of ik alle soorten heb (6), maar de mini filets met kip en die met rundvlees zijn volledig, de stukjes tonijn en zalm in saus en de tonijn en zeebrasem/pijlinktvis in gelei zijn aanvullend. Die 2 soorten mini-filets vind ik iets minder van samenstelling (bv mini filets met heerlijk rundvlees; vlees- en dierlijke bijproducten, plantaardige eiwitextracten, vis- en visbijproducten, suiker) dan de andere soorten (bv stukjes tonijn in gelei met garnalen; vis- en visbijproducten (tonijn minstens 50%) , schaal- en weekdieren (garnaal min 4%), vit E). Die mini-filets kun je als hoofdvoer geven en van de andere soorten staat op de verpakking 1(maximaal 2) blikjes per dag naast een complete kattenvoeding.

Van de Sheba zijn de kip, tonijn, kip/eend en zeecocktail aanvullend en de kipmousse, zalmmousse en kalfsmousse volledig (de eerste dingen zijn filets die er mooi uitzien en de mousses zijn volledig gemalen dus daar konden ze ook vies uitziende dingen in kwijt)

Animonda kuipjes zijn te koop bij sommige dierenwinkels (mijn discus heeft ze), maar ik koop ze altijd via internet bij Zooplus, dat is goedkoper en ze hebben daar ook blikken. Sheba is daar ook 20ct goedkoper dan bij mijn dsz.
  donderdag 10 mei 2007 @ 16:24:05 #22
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_49230790
quote:
Op donderdag 10 mei 2007 16:23 schreef LadyLovelyLocks het volgende:
Ik ben minstens 60 soorten hoogwaardig natvoer op mijn katten aan het uittesten
Is dit er een?

Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
pi_49230826
quote:
Op donderdag 10 mei 2007 16:23 schreef LadyLovelyLocks het volgende:
Ik ben minstens 60 soorten hoogwaardig natvoer op mijn katten aan het uittesten, en die Gourmet Diamant heb ik toevallig ook in huis maar nog niet geprobeerd, ik weet niet of ik alle soorten heb (6), maar de mini filets met kip en die met rundvlees zijn volledig, de stukjes tonijn en zalm in saus en de tonijn en zeebrasem/pijlinktvis in gelei zijn aanvullend. Die 2 soorten mini-filets vind ik iets minder van samenstelling (bv mini filets met heerlijk rundvlees; vlees- en dierlijke bijproducten, plantaardige eiwitextracten, vis- en visbijproducten, suiker) dan de andere soorten (bv stukjes tonijn in gelei met garnalen; vis- en visbijproducten (tonijn minstens 50%) , schaal- en weekdieren (garnaal min 4%), vit E). Die mini-filets kun je als hoofdvoer geven en van de andere soorten staat op de verpakking 1(maximaal 2) blikjes per dag naast een complete kattenvoeding.

Van de Sheba zijn de kip, tonijn, kip/eend en zeecocktail aanvullend en de kipmousse, zalmmousse en kalfsmousse volledig (de eerste dingen zijn filets die er mooi uitzien en de mousses zijn volledig gemalen dus daar konden ze ook vies uitziende dingen in kwijt)
Jezus.

Niks te doen ofzo?

M'n katten krijgen gewoon brokjes, beter voor de tanden en het gewicht. Heb niet het idee dat ze iets tekortkomen en volgens de dierenarts zijn brokjes voldoende.

Het zijn nog altijd katten hoor.
pi_49231327
quote:
Op donderdag 10 mei 2007 16:24 schreef soylent het volgende:

[..]

Is dit er een?

[afbeelding]


We zijn al een paar maanden bezig en hebben pas 20 soorten gehad, dus zo krijg ik ze niet. Ik heb er juist eentje die ik wat wil laten aankomen (de DA vind hem prima op gewicht maar op show hebben al twee keurmeesters gezegd dat ze hem iets flinker zouden willen zien, gewoon voor het mooie).
pi_49231497
quote:
Op donderdag 10 mei 2007 16:25 schreef nummer_zoveel het volgende:

[..]

M'n katten krijgen gewoon brokjes, beter voor de tanden en het gewicht. Heb niet het idee dat ze iets tekortkomen en volgens de dierenarts zijn brokjes voldoende.
Vertel eens, waarom zouden brokjes beter zijn voor de tanden en het gewicht ?

In brokjes zitten heel veel koolhydraten en volgens oa internist Slingerland van Universiteit Utrecht (spreker FelCan dag 2007) wordt een kat juist dik van koolhydraten. In natvoer zit juist heel veel water, daar kunnen ze toch niet dik van worden ?
Hoeveel denk je dat je dierenarts over kattenvoer geleerd heeft tijdens zijn opleiding in vergelijking met bv een Professor als die Hendriks of als die Slingerland ?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')