Sorry, open minded als ik ben ten opzichte van tru-onderwerpen, dit is voor mij toch echt een leuk gedane, maar toch duidelijke fake.
er klopt gewoon niets van de belichting op de foto's. Exact wat ik steeds zie bij fotosoeps(erger bij slechte, minder bij betere) en slechte blue-screen trucage of cgi in films. Het 'ingezette' object heeft dan ook een belichting die van een andere(of geen) richting lijkt te komen dan het licht op de omgeving.
Als je zelf eens wat probeert te fotoshoppen kom je er gauw genoeg achter dat het erg lastig is om een object op een overtuigende wijze op een achtergrond te plakken die er niet bijhoort. Hoe meer detail en hoe sterker de lichtval, hoe lastiger.
Ook is steeds de boel zo uitgesneden dat je geen simpele referentiepunten hebt om de plaats van camera, object en voor/achtergrond ten opzichte van elkaar vast te stellen. Op sommige foto's lijkt het alsof de camera op een heuvel stond, bij andere in een boom, en bij weer andere op een open plek in het bos. Was dit niet gedaan, dan had iedereen zo gezien dat het niet klopte.
foto 1: maakt een erg goede case tegen fotos met telefoons... je kan niet zien waar op scherpgesteld is, de belichting is slecht, iig valt dit niet onder "duidelijke foto" en tòch doet het heel onduidelijke 'object' zelfs hier nog gesoept aan.
foto 2
en naarmate het detail toeneemt zie je al meer dingen die niet kloppen. Wel erg handig, dat de foto zo is gemaakt of uitgesneden dat je geen enkel echt orientatiepunt hebt om de positie van het object ten opzichte van de bomen en de grond, of de cameralens vast te stellen, maar toch kun je zien dat het object wel èrg scherp is, terwijl van de bomen en de lucht nìets scherp is.
Als je weet hoe lenzen en diafragmas werken weet je dat dit alleen kan als: òf je een heel laag diafragma gebruikt, wat niet erg waarschijnlijk is, daar de foto niet ernstig overbelicht is, ondanks de felle zon òf het object dichterbij is dan al het andere, wat niet kan omdat er takjes voor zitten van de boom/ rechtsonder.
En daar hebben we de laatste problemen; het object lijkt dichterbij dan die boom rechtsonder, dàt of het object is hier veel groter dan op de andere fotos.; Ook lijkt de foto behoorlijk schuin omhoog te zijn genomen, daar je over de boomtoppen heenkijkt, en toch zie je het object meer van opzij...Zelfs het handig uitsnijden van de foto zodat je weinig referentiepunten hebt kan de 'foute feel' niet wegnemen.
Door de stand lijkt het object bijna op ooghoogte van de camera te hangen, terwijl de boomtoppen een ander idee geven, tenzij de fotograaf in een boom zat klopt dit niet.
En dan de belichting. Handig als de zon en alle schaduwwerpende dingen uit de foto's zijn gehouden, ieder kind kan je vertellen dat de zon niet van onder schijnt, en dit object is op deze, en veel van de foto's, van onder net zo helder verlicht als van boven, nergens duidelijke slagschaduwen, en dat terwijl het een zonovergoten dag moet zijn, gezien het zonlicht op de omgeving.
Slecht gesoept dus, want je kan gewoon met fotoshop zelf schaduwen aanbrengen waardoor het er realistischer uitziet dan dit.
Tenzij op de grond een spiegel, een meertje of een groot laken ofzo lag, kan de grond nooit zoveel licht reflecteren dat er net zoveel licht van onder als van boven op een object valt.
foto 3: Dit is echt een van de 'busted!' shots.... weer vreemde focus. Het object is scherper dan de bomen waar het bijna bovenop hangt. Tenzij de camera die de maker gebruikt heeft speciale 'boom-ontfocus' technologie heeft, zouden de bomen net zo scherp moeten zijn als het object zelf.(en geen van beiden zijn trouwens echt goed scherp)
Als je iets van scherptediepte weet, zoals ik, weet je dat met een hoger diafragma de scherptediepte steeds groter wordt. Met de grote hoeveelheid licht, en het tegenlicht dat de foto heeft, moet wel een hoog diafragma gebruikt zijn, anders was de foto nog overbelichter dan deze nu al is. En bij zelfs de laagste diafragma's die de gangbare digitale camera's hebben heb je toch een scherptediepte die dusdanig is dat zowel object als bomenrij scherp zouden moeten zijn.
ook zie je aan de schaduwen op de bomen, dat het licht ergens van linksboven komt, terwijl er op de binnenkant van de 'ring' van het object licht vanaf de andere kant valt...Ook de achtekant is shaduwloos en weer is het object van onder fel verlicht terwijl het tegen een overbelichte lucht hangt,ook lijkt het schuin te hangen omdat je nu ineens weer méér van de onderkant ziet dan je zou 'verwachten' net zoals je op de vorige foto mìnder zag.
foto 4 en 5:
Tja, hier kan je ook weer zien dat er iets niet klopt. Digitale camera's hebben momenteel nog 1 grote zwakte ten opzichte van film (die camera;s die niet zoveel kosten als een bescheiden auto iig) ; Dynamisch bereik. Dit is het maximale verschil tussen de felst verlichte en de donkerste delen van de foto. Bij de meeste gangbare camera's krijg je een donkere grond als je op de lucht richt of een overbelichte lucht als je op de grond richt. Een mooi landschap met scherpe zonverlichte wolkenpartijen is erg moeilijk te fotograferen. Op de foto's in dit topic zie je dat ook, de lucht is meestal een witblauwe overbelichte vlek, terwijl de bomen ongeveer goed belicht zijn.
Vreemd dat dezelfde camera, die niet er in slaagt lucht en bomen beide mooi af te beelden, wèl in staat is om een object dat tegen een lichte hemel gefotografeerd is zo mooi duidelijk te krijgen. Je zou verwachten dat hier zeker òf de wolk en de lucht goed belicht en scherp waren en de 'vleugel' van het object donker, òf de lucht overbelicht en onscherp (zoals op de andere fotos) en de 'vleugel' duidelijk.
En dit is nu precies wèèr 1 van de dingen die bij een fotoshop erg moeilijk overtuigend weg te werken zijn.
foto 6: weer vreemde belichting, als je het vergelijkt met de schaduwen op de bomen kijk je ongeveer tegen de schaduwkant van het object, dat toch erg veel helderder dan je zou mogen verwachten is.
foto 7: kwa gezichtshoek en scherpte is deze het meest overtuigend , alleen wèèr het probleem: Wàt verlicht de onderkant van het object zo fel?
Zowel de lichtval op de binnenkant van de 'ring' als op de boom suggereert hier dat de zon ergens schuin boven en rechtsachter de camera is, en toch is de onderkant ook enorm licht.... Ook lijkt het licht op de binnenkant van de ring 'witter' dan je van de zon zou verwachten.
Voor mij lijkt het duidelijk: een object dat ergens anders vanuit een aantal hoeken is gefotografeerd, terwijl het aan allerlei kanten belicht werd, en later redelijk goed in deze foto's geshopt is.
Ik zou zeggen: post deze plaatjes misschien eens in een 'real or fake' topic FOT? , ik denk dat de meer professionelere fotografen dan ik die daar zitten het vast nog duidelijker kunnen uitleggen, en aanmerkingen kunnen vinden die mij geeneens opvielen als semi-leek.
Overigens komen de plaatjes me bekend voor; zou me niks verbazen als ik ze al eens eerder ben tegengekomen op een forum waar iemand een "real or fake" vraag stelde.