Dat jij dat betwijfelt is op net zoveel gebaseerd als dat ik zou zeggen dat hij in de WC heeft gestaan. Nergens op dus.quote:Op woensdag 9 mei 2007 11:41 schreef DS4 het volgende:
[..]
Waar jij het vandaan haalt dat die inbreker in het huis is geweest? Dat staat nergens, dus laten we er maar vanuit gaan dat dit niet het geval is. Of de inbreker (is die titel niet voorbarig gelet op de feiten?) die man echt had aangevallen waag ik ernstig te betwijfelen. Dat is niet te rijmen met de rest van het verhaal waaruit blijkt dat de inbreker (gelijk inbrekers normaliter doen) paniekerig vluchtgedrag vertoonde.
Ik weet niet in wat voor kasteel jij woont, maar in de rest van NL wonen de meesten in afgesloten, kleine tuintjes waar je niet per ongeluk in terecht komt hoor.quote:En in de tuin... zoals ik al aangaf ben ik ooit midden in de nacht mijn nest uit gemoeten omdat iemand het nodig vond om op mijn terrein een romantische wandeling langs het ven te moeten maken en het hoogtepunt bestond uit het zich laten afzuigen door de dame in kwestie. Ik heb er de zaklamp opgezet en vervolgens naar buiten gegaan om te zien dat beiden de aftocht aan het blazen waren. Ik heb die nacht weer heerlijk geslapen hoor...
kantoorsituatie en met z'n tweeën, da's dus een wereld van verschil in benadering, het is geen aantasting van je privé sfeer ..quote:Op woensdag 9 mei 2007 11:32 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Hij omschrijft het als een walk in the park. En dat geloof ik gewoon niet. Niets psychologisch later, ik heb het ook over de spanning die op het moment zelf ontstaat.
Ten eerste wist ik pas waar ik mee te maken kreeg toen ik het zag en ten tweede geloof ik dus niet in het relaas van die kerel. Behoorlijk subjectief. En het wat een haring. Niet echt het meest dodelijke wapen.quote:Op woensdag 9 mei 2007 11:56 schreef daNpy het volgende:
Iemand die met een schroevedraaier kan steken en bedreigende taal uitslaat in jouw veilige omgeving is iets anders dan iemand die stiekum in een bosje zich laat pijpen of niet?
Nee, de feiten passen bij mijn twijfel en zeker niet bij jouw aanvulling. De man hoort gestommel, dan ziet zijn vrouw de man buiten, dan komt de bewoner met die kerel oog in oog te staan buiten en daarna vlucht de inbreker.quote:Op woensdag 9 mei 2007 11:56 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
Dat jij dat betwijfelt is op net zoveel gebaseerd als dat ik zou zeggen dat hij in de WC heeft gestaan. Nergens op dus.
Als je op mijn terrein komt ben je er ook niet per ongeluk, er staat een groot hek omheen. Maakt het verder uit hoe groot het terrein is? Mijn grond, net zo goed privéterrein.quote:Ik weet niet in wat voor kasteel jij woont, maar in de rest van NL wonen de meesten in afgesloten, kleine tuintjes waar je niet per ongeluk in terecht komt hoor.
Nou, hij heeft wel een punt, deze keer.quote:Op woensdag 9 mei 2007 10:01 schreef moussie het volgende:
[..]
wat hebben de psychische gevolgen later te maken met je reactie op het moment dat het gebeurt ?
Flauw hoor. Had nou even gewacht en ze dan pas verjaagd.quote:Op woensdag 9 mei 2007 11:41 schreef DS4 het volgende:
En in de tuin... zoals ik al aangaf ben ik ooit midden in de nacht mijn nest uit gemoeten omdat iemand het nodig vond om op mijn terrein een romantische wandeling langs het ven te moeten maken en het hoogtepunt bestond uit het zich laten afzuigen door de dame in kwestie. Ik heb er de zaklamp opgezet en vervolgens naar buiten gegaan om te zien dat beiden de aftocht aan het blazen waren. Ik heb die nacht weer heerlijk geslapen hoor...
daar heb je gelijk in, het is ook idd niet zo vreemd, zoals ik al zei, ik weet uit eigen ervaring dat je gevoel van veiligheid helemaal op de schop gaat als je zoiets meemaakt, ik heb dus zelfs begrip voor de woede van die man en het feit dat die die graag een paar rake tikken wil gaan uitdelen .. maar iemand die al op de grond ligt nog een paar tikken nageven, en dan met een honkbalknuppel !, dat heeft mi niets te maken met verdedigen en alles met wraak.quote:Op vrijdag 11 mei 2007 00:23 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Nou, hij heeft wel een punt, deze keer.
In de OP gaat het om iemand, die al een paar keer last heeft gehad. Net zoals in het Bijlmer-arrest. Dat je je dan bewapent, vind ik niet vreemd.
Maar als je iemand die al overmeesterd is, nog twee of drie tikken met een honkbalknuppel geeft, is alleen te verdedigen als hij niet wilde blijven liggen.
Volgens de wet zit je misschien fout, maar dat zegt vooral iets over de dwaze wetgeving in dit land (en veel andere delen van de Westerse wereld). Het is allemaal gebaseerd op leuke idealen, maar het gezond verstand is ergens onderweg overboord gezet.quote:Op dinsdag 8 mei 2007 11:30 schreef D-FENS het volgende:
Jezelf verdedigen tegen een aanvaller mag volgens de Nederlandse wet.
Iemand achtervolgen en dan te lijf gaan NIET. Hoe begrijpelijk het ook mag zijn, je zit fout.
Pardon, je mag wel degelijk geweld gebruiken, en je mag ook zelf een verdachte aanhouden (daar is immers eenieder toe bevoegd (art 53 Sv)).quote:Op vrijdag 11 mei 2007 13:59 schreef Kieboom het volgende:
[..]
Volgens de wet zit je misschien fout, maar dat zegt vooral iets over de dwaze wetgeving in dit land (en veel andere delen van de Westerse wereld). Het is allemaal gebaseerd op leuke idealen, maar het gezond verstand is ergens onderweg overboord gezet.
Waarom zou een weerbare burger een inbreker niet mogen achtervolgen en in de kraag vaten? Moet je hem bij de achterdeur uitzwaaien en naroepen 'tot ziens en volgende keer beter'? Dat daar dan een paar klappen bij vallen, is de normaalste zaak van de wereld. Als geen judoka bent, zul je toch naar dat soort middelen moeten grijpen om iemand onder controle te krijgen en duidelijk maken dat hij zich beter koest kan houden. Bovendien pompt je adrenaline natuurlijk in zo'n situatie, en daar mag ook best wat rekening mee worden gehouden.
Wat me stoort, is het signaal dat die dwazen bij justitie afgeven met een actie als deze. Wat schiet je er als samenleving nou mee op om je burgers volledig te pacificeren? Bij het volgende incident van zinloos geweld, janken we weer met zijn allen dat de omstanders niet ingrepen. Ja, wat willen we als dit de beloning is voor wat daadkracht wanneer je wordt geconfronteerd met criminaliteit..
Laat justitie en politiek de bron aanpakken, namelijk de draaideurcriminaliteit die zij met hun incompetente optreden tegen 'kleine criminaliteit' in het leven hebben geroepen.
Kortom eerst klappen geven en dan overmeesterenquote:Op dinsdag 8 mei 2007 11:15 schreef Pool het volgende:
Wat een ontzettend eenzijdig bericht van die kutkrant weer.![]()
De inbreker is dus gevlucht, overmeesterd en heeft daarna pas een paar klappen met de knuppel gehad. Dat mag nou eenmaal niet, dus die man moet niet zeiken.
-Je mag best een knuppel in huis hebben om inbrekers mee af te schrikken![]()
-Je mag best een overvaller met een knuppel slaan als die jou bedreigt met een tentharing![]()
Maar je mag niet voor eigen rechter spelen door een reeds overmeesterde inbreker nog wat klappen na te geven. Deze man is dus terecht opgepakt, typisch fok! en typisch de Telegraaf om daar dan over te gaan lopen zeiken. De rechter kan vervolgens nog oordelen dat sprake was van ontoerekeningsvatbaarheid of noodweerexces, maar het is volledig terecht dat deze man als verdachte is aangemerkt.
En de TT is ook kut. Jezelf verdedigen mag wél! Voor eigen rechter spelen mag niet. Kan een modje dat misschien even veranderen?![]()
preciesquote:Op vrijdag 11 mei 2007 13:31 schreef Chadi het volgende:
Wat en gekut weer... als er bij wat gejat wordt en ik pak hem dan tuig ik hem goed af want zitten doe je toch in dit land. Dan zit ik tenminste nog ergens voor vast!
Daar kom je eerder mee weg ja. Mits proportioneel, maar dan kun je er een mooier verhaal omheen lullen dan wanneer je achteraf nog op zo'n figuur inmept.quote:Op vrijdag 11 mei 2007 15:00 schreef Stone het volgende:
[..]
Kortom eerst klappen geven en dan overmeesteren![]()
als ze daar rekening mee houden, dan wordt "wraak" weer in het strafrecht toegelaten. Iets wat te allen tijde vermeden moet worden, want straffen is geen wraak...quote:Op vrijdag 11 mei 2007 13:59 schreef Kieboom het volgende:
Bovendien pompt je adrenaline natuurlijk in zo'n situatie, en daar mag ook best wat rekening mee worden gehouden.
stel je bvb deze situatie maar dan net iets anders voor ..quote:Op vrijdag 11 mei 2007 15:23 schreef Mutsaers__78 het volgende:
[..]
als ze daar rekening mee houden, dan wordt "wraak" weer in het strafrecht toegelaten. Iets wat te allen tijde vermeden moet worden, want straffen is geen wraak...
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |