Jammer dat die nieuwe Park zo tegenviel.
Boyz n the Hood (1991, VS, John Singleton)Dit is duidelijk een film van iemand die een verhaal heeft dat hij kwijt moet aan de wereld, van iemand die de wereld eens keihard de waarheid onder ogen wil brengen. Van iemand, die uit eigen ervaring en achtergrond weet waarover hij praat.
En daar zeer goed in slaagt.
cijfer: 8
Minpunt: John Singleton's carriere hierna
El Laberinto del fauno (Pan's Labyrinth) (2006, Mex, Guillermo del Toro)Inderdaad een erg mooie film over een meisje dat de harde werkelijkheid (met één van de grootste schurken van de laatste jaren) ontsnapt in haar eigen fantasie-wereld (of is het toch echt?), die niet veel minder donker is.
Het ziet er allemaal prachtig uit. En al die oscars zijn verdiend.
Maar zelf vond ik het jammer dat ik alle sprookstukjes al had gezien in trailers e.d., ik had gehoopt dat er in de film zelf toch iets meer van te zien zou zijn.
cijfer: 8.5
'n Beetje verliefd (2006)Dit was SLECHT. Natuurlijk had ik geen hoogvlieger gehad. Maar die andere Marokkanen films, hadden tenminste nog zelfspot en waren bij vlagen nog grappig. Hier is nul komma nul goeds over te vertellen.
cijfer: 1
La Double vie de Véronique (1991, Fr, Krzysztof Kieslowski)Na het zien van deze film, was de eerste associatie met andere films die in me opkwam, behalve Kieslowski's eigen Drie kleuren trilogie, Amelie gefilmd door Wong Kar Wai.
De film ziet erg prachtig uit. Het gebruik van verschillende kleurenfilters deed mij dus sterk denken aan 2046 (,etc.). We worden getrakteerd op prachtige shots van Irene Jacob, landschap, close-ups van theezakjes in glazen, de wereld gezien door een glazen knikker. etc. Echt prachtig, schitterend allemaal.
Irene Jacob speelt heel sterk. En net als Audrey Tatou is het zo'n meisje waarbij je door haar mysterieuze sexy onschuld niet kan helpen om er verliefd op te worden.
Het verhaal heeft in de tweede helft met de zoektocht naar een mysterieuze onbekende geliefde iets weg van Amelie.
Ik kan deze film niet reviewen zonder de muziek van Zbigniew Preisner te noemen, die net als in Blue, een zeer prominente rol speelt.
Kleine minpuntjes waren, dat ik me begon te ergeren aan de dubbing van Weronika, zonder dat af deed aan het spel van Irene Jacob. En een imo niets toevoegend slecht uitgewerkt subplot over het meewerken aan een rechtzaak over een echtscheiding.
cijfer: 9.5
Solyaris (1972, Rus, Andrei Tarkovsky)Mijn eerste kennismaking met Tarkovsky was een zeer positieve.
Nu ik toch films aan het vergelijken ben. Kom ik er niet onder uit dat de film in realistische scifi stijl iets weg heeft van 2001: ASO. Maar terwijl 2001: ASO gaat over onze uiterlijke evolutie als mensheid in het geheel, gaat Solyaris over de innerlijke menselijkheid van het individu.
De film had voor mij een hele rare gewaarwording van tijd. Elke minuut lijkt uren te duren in zijn pracht en rust, maar toch is de film met zijn 2.5 uur voorbij voordat ik het wist.
Ook deze film ziet er prachtig uit. En het acteerwerk is zeer sterk.
Alleen het af en toe switchen van kleur naar zwart-wit was imo wat willekeurig. Ik zelf kon er iig geen idee achter vinder. (misschien iemand anders?)
cijfer: 9