13:45-King Terror vastberaden
King Terror vastberaden. In een goed gesprek tussen Brian en Jaap wil de Antilliaan nu wel eens weten hoe Jaap er voor staat en hoe hij zich voelt.
“Ik weet het allemaal niet meer”, geeft de Briellenaar eerlijk toe. Maar dat had zijn gesprekspartner al in de smiezen: “Nee dat laat je duidelijk merken.” “Hoezo?”, wil Jaap vervolgens weten. “De vraag is wat jij wel weet en wat je niet weet”, begint Brian uit te leggen. “Eigenlijk vertoon jij een soort verwarring ‘slash’ angst. Je zaait veel verwarring. Ga na bij wie je nou eigenlijk zit.” Maar Jaap lijkt vastberaden: “Ik zit bij niemand! Alleen bij Nicolaas. Nicolaas is mijn ‘brother’.”
Brian is nog niet klaar met Jaap: “Weet je wat Kasparov zegt? Als je zelfvertrouwen uitstraalt, gaat de rest soms vanzelf. En jij straalt vanaf de laatste ontslagronde geen zelfvertrouwen meer uit.” Deze constatering lijkt de Briellenaar neer te slaan. “Ik weet het niet meer. Ik doe maar wat”, zegt hij. Maar in de hierop volgende stilte herpakt Jaap zichzelf.
Hij denkt even na en komt dan met de oplossing. “Ik hoef nog maar één ontslagronde te overleven, praktisch. Ik wil dat Nicolaas denkt dat ik zijn maat ben, maar ik stem hem wel weg”, blikt hij vast vooruit op de eerstvolgende ontslagronde.” Maar je vertrouwt hem wel met die deal (tussen Jaap en Nicolaas om elkaar niet weg te stemmen, red.)?”, wil Brian voor alle zekerheid weten. “Dat maakt niet meer uit”, antwoordt Jaap. “Als ik Nicolaas wegstem, dan gaat mijn trouwfeestje door.”
“Ik zeg maar één ding: Nicolaas eruit. Ik wil ook winnen, en ik heb niets te verliezen”, vat Jaap zijn gedachten nog even samen. De Antilliaan waarschuwt Jaap er voor niet te serieus te zijn: “Zorg er wel voor dat de humor erin blijft? Je moet niet zoveel met het spel bezig zijn. Hoe lang ga je dat nog doen?”, vraagt bij dan ook. Maar dan zegt Jaap wat er werkelijk op zijn hart ligt: “Als Cora tegen mij zegt: ‘ik wil dat je eruit komt’, dan weeg ik het dusdanig dat ik de 10.000 verlies.”
Bron:10
Alleen dode vissen zwemmen met de stroom mee!