Als je dit vergelijkt met de drang van evangelisten om mensen hun geloof in Jezus op te dringen, waarom is het dan wel arrogant van Dawkins om mensen van hun geloof af te willen helpen? Mensen van godsgeloof afhelpen kan je net zo goed als een morele plicht zien als evangelisten het als hun 'opdracht' zien om mensen te bekeren. Er is geen verschil: beide zien het als hun morele plicht mensen er op te wijzen dat ze verkeerd bezig zijn.quote:Op maandag 25 juni 2007 15:14 schreef Haushofer het volgende:
Heb het boek nog niet gelezen, maar wat ik wel jammer vond was dat achterin adressen werden gegeven die je kunnen helpen " je van je religie te bevrijden". Ik vind dat nogal fanatiek overkomen, en het lijkt me alleen geadresseerd aan de mensen die geloof " misbruiken" ( creationisten bijvoorbeeld ) Die zullen echter weer totaal geen boodschap hebben aan zoiets. Ik zie niet in waarom mensen die gematigd geloven " bevrijd zouden moeten worden van hun geloof". Misplaatste arrogantie, als je het mij vraagt. En da's jammer, want de man is verder erg goed in zijn vak.
Misschien was het ironisch bedoeldquote:Op dinsdag 26 juni 2007 09:40 schreef onemangang het volgende:
[..]
Als je dit vergelijkt met de drang van evangelisten om mensen hun geloof in Jezus op te dringen, waarom is het dan wel arrogant van Dawkins om mensen van hun geloof af te willen helpen? Mensen van godsgeloof afhelpen kan je net zo goed als een morele plicht zien als evangelisten het als hun 'opdracht' zien om mensen te bekeren. Er is geen verschil: beide zien het als hun morele plicht mensen er op te wijzen dat ze verkeerd bezig zijn.
Nee, dat zie je verkeerd. Gelovigen geloven ( meestal ) in een absolute moraal, een absolute ethiek. Atheisten ( vaak ) niet. Atheisten kunnen dus niet zo stellen dat gelovigen " verkeerd" bezig zijn als ze geloven. Gelovigen kunnen dat wel bij atheisten, want zij geloven in het absolute van hun denkbeeld. 't Is ook flauwekul van een atheist om te stellen dat gelovigen verkeerd bezig zijn, want het is een manier van leven inkleden, en da's hun goed recht. Ik vind dit een beetje een flauwe " zij doen het, dus wij mogen het ook" stelling. Bovendien geloof ik dat je met een gematigde aanpak meer bereikt dan door dezelfde fanatieke houding aan te nemen van de groepering die je nou juist zo bekritiseert. En zoals ik zei, je bereikt er waarschijnlijk vrijwel geen publiek mee.quote:Op dinsdag 26 juni 2007 09:40 schreef onemangang het volgende:
[..]
Als je dit vergelijkt met de drang van evangelisten om mensen hun geloof in Jezus op te dringen, waarom is het dan wel arrogant van Dawkins om mensen van hun geloof af te willen helpen? Mensen van godsgeloof afhelpen kan je net zo goed als een morele plicht zien als evangelisten het als hun 'opdracht' zien om mensen te bekeren. Er is geen verschil: beide zien het als hun morele plicht mensen er op te wijzen dat ze verkeerd bezig zijn.
dat klinkt mij nog steeds behoorlijk a priori in de oren, of komt dat concept pas na toepassing van de methode naar boven?quote:Op maandag 25 juni 2007 17:48 schreef Monolith het volgende:
[..]
Dat zei ik volgens mij niet en anders bedoelde ik het niet zo.![]()
Het gaat om de incosistentie. Een kernconcept van je methode poneren dat niet in overeenstemming is met de methode zelf.
Maar geen een van die theorieen worden universeel geaccepteerd. Ze zitten in die wetenschappen in een soort zwart gat na een revolutionair idee, waarin ze proberen een nieuwe kant op te gaan. Overeenstemming is hier nog niet over.quote:Ik weet niet of dat tegenwoordig nog zo heel erg het geval is. Als je bijvoorbeeld kijkt naar quantumfysica / stringtheorieen dan zie je toch echt een hele hoop verschillende nieuwe theorieen.
Dat is duidelijk. Ik maak wat dat betreft ook geen onderscheid tussen de Bijbel, de Mahabharata, de Boeddhistische geschriften of wat dan ook. En in feite zijn er ook veel overeenkomsten (en heel veel verschillen natuurlijk).quote:"Mensen" refereert hier specifiek aan mensen uit het midden-oosten. In Japan of Zuid-Amerika werd dit helemaal niet als waar verondersteld.
Er zijn natuurlijk altijd schapen. Maar er is altijd 1 schaap dat als eerste over de dam gaat. Als iedereen een schaap is, dan komt er op een gegeven moment een wolf, omdat de schapen niet meer nadenken.quote:Op dinsdag 26 juni 2007 09:38 schreef Iblis het volgende:
[..]
Nee, alhoewel er wel manieren van religieuze beleving zijn die ik als achterlijk zou kunnen kenschetsen. Hogere tekstkritiek echter niet, maar, er zijn er die eeuwenlang een boek blijen lezen zonder er vragen bij te stellen die de authoriteit van het boek zelf zouden kunnen beinvloeden. En dat stoort me zeker.
Dat het hun goed recht is maakt nog niet dat ze niet verkeerd bezig zijn - om eerlijk te zijn vind ik dat je verkeerd bezig bent als je de hele dag tv kijkt, maar het is je goed recht. Geen argument dus.quote:Op dinsdag 26 juni 2007 09:53 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Nee, dat zie je verkeerd. Gelovigen geloven ( meestal ) in een absolute moraal, een absolute ethiek. Atheisten ( vaak ) niet. Atheisten kunnen dus niet zo stellen dat gelovigen " verkeerd" bezig zijn als ze geloven. Gelovigen kunnen dat wel bij atheisten, want zij geloven in het absolute van hun denkbeeld. 't Is ook flauwekul van een atheist om te stellen dat gelovigen verkeerd bezig zijn, want het is een manier van leven inkleden, en da's hun goed recht.
Ik denk dat polemiek wel degelijk gedachte aanmoedigt en op de lange termijn beter werkt dat een beetje meegaan met de stroom. Je eigen gedachte matigen omdat anderen je anders niet pikken is overigens sowieso belachelijk. Waarom niet gewoon eerlijk zijn?quote:Op dinsdag 26 juni 2007 09:53 schreef Haushofer het volgende:
Ik vind dit een beetje een flauwe " zij doen het, dus wij mogen het ook" stelling. Bovendien geloof ik dat je met een gematigde aanpak meer bereikt dan door dezelfde fanatieke houding aan te nemen van de groepering die je nou juist zo bekritiseert. En zoals ik zei, je bereikt er waarschijnlijk vrijwel geen publiek mee.
Ik moet je hierbij toch corrigeren. Atheisten die actief gelovigen proberen aan te moedigen om van hun geloof af te stappen hebben daar hele goede morele redenen voor. Ten eerste is daar de reden dat religie de mensheid verdeeld en dat gaat tegen het moraal in dat de wereld een grote samenleving is. Hoe minder verdeeldheid, des te meer vrede. Ten tweede is daar de morele plicht van de atheist om de testbare waarheid te verdedigen tegen de illusie van het geloof. De tweede reden is ook een verdediging van de wetenschappelijke methode, die wordt ondermijnt door geloof. Nou kan je wel zeggen 'het is het goede recht van gelovigen om zo hun leven in te delen', maar als diezelfde gelovigen er voor zorgen dat op een dag de al-aqsa moskee in Jeruzalem wordt gesloopt om daar een tempel te bouwen en daarmee een derde wereldoorlog ontketenen (om maar een voorbeeld te noemen) dan is dit o zo persoonlijke geloof iets wat het voortbestaan van een groot deel van de mensheid bedreigt. Als je het zo bekijkt heeft de atheist net zulke goede redenen om mensen van hun geloof af te helpen als de evangelist dat heeft om mensen te willen bekeren.quote:Op dinsdag 26 juni 2007 09:53 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Nee, dat zie je verkeerd. Gelovigen geloven ( meestal ) in een absolute moraal, een absolute ethiek. Atheisten ( vaak ) niet. Atheisten kunnen dus niet zo stellen dat gelovigen " verkeerd" bezig zijn als ze geloven. Gelovigen kunnen dat wel bij atheisten, want zij geloven in het absolute van hun denkbeeld. 't Is ook flauwekul van een atheist om te stellen dat gelovigen verkeerd bezig zijn, want het is een manier van leven inkleden, en da's hun goed recht. Ik vind dit een beetje een flauwe " zij doen het, dus wij mogen het ook" stelling. Bovendien geloof ik dat je met een gematigde aanpak meer bereikt dan door dezelfde fanatieke houding aan te nemen van de groepering die je nou juist zo bekritiseert. En zoals ik zei, je bereikt er waarschijnlijk vrijwel geen publiek mee.
Offtopic: Terwijl in een ander topic wordt beweert dat atheisme niet meer is dan de ontkenning van iets, is hier duidelijk dat dat dus niet zo werkt in de praktijk. De atheist hangt de wetenschappelijke methode aan, waarvan de resultaten blijkbaar een absolute waarheid bevat die niet in relatie geplaatst mag worden tot het metafysische.quote:Op dinsdag 26 juni 2007 10:21 schreef onemangang het volgende:
[..]
Ten tweede is daar de morele plicht van de atheist om de testbare waarheid te verdedigen tegen de illusie van het geloof. De tweede reden is ook een verdediging van de wetenschappelijke methode, die wordt ondermijnt door geloof.
Een post van onemangang is de atheïstische praktijk?quote:is hier duidelijk dat dat dus niet zo werkt in de praktijk.
Niet per definitie en niet op ieder vlak met gelijke mate. Atheïsten, als groep, hebben maar één enkel gemeenschappelijk kenmerk: de afwezigheid van geloof in het bestaan van een god. Voor de rest zijn er geen algemeenheden over visie of gedrag van atheïsten te melden.quote:Op dinsdag 26 juni 2007 10:39 schreef Dwerfion het volgende:
(Alsof de atheist meer waarde hecht aan de wetenschap dan een gelovige)
Het ging hier om Richard Dawkins. Zijn ongeloof is een gevolg van zijn drang als wetenschapper om de waarheid te achterhalen door middel van testen en meten. Veel atheisten (ik vermoed de meeste) geloven niet om exact dezelfde reden: god is niet meetbaar of testbaar. Het 'metafysische' (wat dat ook moge zijn) is onmeetbaar dus irrelevant bij de zoektocht naar waarheden.quote:Op dinsdag 26 juni 2007 10:39 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
Offtopic: Terwijl in een ander topic wordt beweert dat atheisme niet meer is dan de ontkenning van iets, is hier duidelijk dat dat dus niet zo werkt in de praktijk. De atheist hangt de wetenschappelijke methode aan, waarvan de resultaten blijkbaar een absolute waarheid bevat die niet in relatie geplaatst mag worden tot het metafysische.
(Alsof de atheist meer waarde hecht aan de wetenschap dan een gelovige)
Onder andere ja.quote:Op dinsdag 26 juni 2007 10:54 schreef Autodidact het volgende:
Een post van onemangang is de atheïstische praktijk?
Je post doet vooral vermoeden dat je op eigen titel spreekt.quote:Op dinsdag 26 juni 2007 11:15 schreef onemangang het volgende:
[..]
Het ging hier om Richard Dawkins. Zijn ongeloof is een gevolg van zijn drang als wetenschapper om de waarheid te achterhalen door middel van testen en meten.
Ik kan net zo hard zeggen dat de meeste atheisten niet geloven door het 'probleem' van het lijden. Hoe kom je bij je uitspraak?quote:Veel atheisten (ik vermoed de meeste) geloven niet om exact dezelfde reden: god is niet meetbaar of testbaar.
Niet allen, maar als je b.v. Answers in Genesis bekijkt, in hun 'statement of faith":quote:Op dinsdag 26 juni 2007 10:39 schreef Dwerfion het volgende:
(Alsof de atheist meer waarde hecht aan de wetenschap dan een gelovige)
Het verschil heb ik al een keer uitgelegd.quote:Op dinsdag 26 juni 2007 10:39 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
Offtopic: Terwijl in een ander topic wordt beweert dat atheisme niet meer is dan de ontkenning van iets, is hier duidelijk dat dat dus niet zo werkt in de praktijk. De atheist hangt de wetenschappelijke methode aan, waarvan de resultaten blijkbaar een absolute waarheid bevat die niet in relatie geplaatst mag worden tot het metafysische.
(Alsof de atheist meer waarde hecht aan de wetenschap dan een gelovige)
Meen je dit nou serieus? Dus jij durft tegen een gematigd Christen die iedereen in zijn waarde laat dit te beweren? Dat als hij/zij zijn/haar levensovertuiging loslaat, dat dat kan leiden tot meer vrede in de wereld? Ik voel een kleine bekeringsdrang met flauwekulargumenten opkomenquote:Op dinsdag 26 juni 2007 10:21 schreef onemangang het volgende:
[..]
Ik moet je hierbij toch corrigeren. Atheisten die actief gelovigen proberen aan te moedigen om van hun geloof af te stappen hebben daar hele goede morele redenen voor. Ten eerste is daar de reden dat religie de mensheid verdeeld en dat gaat tegen het moraal in dat de wereld een grote samenleving is. Hoe minder verdeeldheid, des te meer vrede.
Illusie van het geloof ? Wat voor illusie? Dat het een mens beter kan maken? Dat het een absolute waarheid behelst? Dat mensen er steun uit halen?quote:Ten tweede is daar de morele plicht van de atheist om de testbare waarheid te verdedigen tegen de illusie van het geloof.
Ik snap em al. Jij trekt conclusies vanuit het extremisme, en trekt dat door naar alle lagen. Gelukkig is de wereld niet zo zwart-wit.quote:De tweede reden is ook een verdediging van de wetenschappelijke methode, die wordt ondermijnt door geloof. Nou kan je wel zeggen 'het is het goede recht van gelovigen om zo hun leven in te delen', maar als diezelfde gelovigen er voor zorgen dat op een dag de al-aqsa moskee in Jeruzalem wordt gesloopt om daar een tempel te bouwen en daarmee een derde wereldoorlog ontketenen (om maar een voorbeeld te noemen) dan is dit o zo persoonlijke geloof iets wat het voortbestaan van een groot deel van de mensheid bedreigt. Als je het zo bekijkt heeft de atheist net zulke goede redenen om mensen van hun geloof af te helpen als de evangelist dat heeft om mensen te willen bekeren.
Afwezigheid van geloof is nou eenmaal het directe gevolg van afwezigheid van bewijs: weten is altijd beter dan geloven, geloven in iets onbewijsbaars is zinloos. Ook het probleem van het lijden, waar een eventuele 'liefhebbende' god niets tegen doet, kan je zien als afwezigheid van godsbewijs.quote:Op dinsdag 26 juni 2007 11:34 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
Je post doet vooral vermoeden dat je op eigen titel spreekt.
[..]
Ik kan net zo hard zeggen dat de meeste atheisten niet geloven door het 'probleem' van het lijden. Hoe kom je bij je uitspraak?
Het is een keuze om te geloven dat er naast het meetbare ook het metafysische bestaat. Dat is wetenschappelijk gezien irrelevant, maar da's triviaal; de wetenschappelijke methode is compleet anders dan een religie.quote:Op dinsdag 26 juni 2007 11:15 schreef onemangang het volgende:
[..]
Het ging hier om Richard Dawkins. Zijn ongeloof is een gevolg van zijn drang als wetenschapper om de waarheid te achterhalen door middel van testen en meten. Veel atheisten (ik vermoed de meeste) geloven niet om exact dezelfde reden: god is niet meetbaar of testbaar. Het 'metafysische' (wat dat ook moge zijn) is onmeetbaar dus irrelevant bij de zoektocht naar waarheden.
Ook jij hanteert blijkbaar een definitie van Atheist die breder is dan 'ontkennen dat er Goden bestaan'. De atheist gelooft blijkbaar in de betrouwbaarheid van wetenschappelijk onderzoek als bron van absolute kennis.quote:Op dinsdag 26 juni 2007 11:43 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Het verschil heb ik al een keer uitgelegd.
De Atheïst verandert van mening als de wetenschappelijke methode aanemelijk maakt (na zeer kritisch onderzoek van derden) dat de wereld er anders uitziet vanwege een nieuwe ontdekking. Een geloof/levensbeschouwing zal nieuwe ontdekking eerst verwerpen en daarna een mooi verhaal bedenken waarom zijn geloof ondanks de nieuwe gegevens toch waar is.
Het verschil zit hem in het uitgangspunt: de Atheïst gaat uit van de meetbare werkelijkheid, de gelovige gaat uit van een boek en geloofd dat dat absoluut waar is.
Ik geloof als wetenschapper dat wetenschap de meest succesvolle en objectieve manier van kennis verkrijgen is. "Absolute kennis" vind ik wat een rare term. Religies claimen absolute waarheden te beschrijven, maar da's weer geen kennis.quote:Op dinsdag 26 juni 2007 11:53 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
Ook jij hanteert blijkbaar een definitie van Atheist die breder is dan 'ontkennen dat er Goden bestaan'. De atheist gelooft blijkbaar in de betrouwbaarheid van wetenschappelijk onderzoek als bron van absolute kennis.
Beetje vreemde stelling hier. Ik snap niet wat absolute kennis zou moeten betekenen, zeker niet in het licht van de wetenschap dat erkent dat kennis verandert. Het blijkt echter wel de beste kennismethode (waar de religieuze kennismethode een dikke onvoldoende krijgt in zijn prestaties).quote:Op dinsdag 26 juni 2007 11:53 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
Ook jij hanteert blijkbaar een definitie van Atheist die breder is dan 'ontkennen dat er Goden bestaan'. De atheist gelooft blijkbaar in de betrouwbaarheid van wetenschappelijk onderzoek als bron van absolute kennis.
Einstein heeft de relativiteitstheorie bedacht. Dat is alles behalve absoluut. Quantumechanica gaat wat dat betreft nog een stap verder. Er is niets absoluut aan wetenschap. Atheïsten kunnen daar mee leven.quote:Op dinsdag 26 juni 2007 11:53 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
Ook jij hanteert blijkbaar een definitie van Atheist die breder is dan 'ontkennen dat er Goden bestaan'. De atheist gelooft blijkbaar in de betrouwbaarheid van wetenschappelijk onderzoek als bron van absolute kennis.
Ik kan een atheist zijn die gelooft in de betrouwbaarheid van wetenschappelijk onderzoek (wellicht niet voor absolute kennis, maar enfin). Maar het is niet zo dat dat per se is omdat ik atheist ben. Alhoewel er allicht samenhang is, is het geen logische noodzakelijkheid.quote:Op dinsdag 26 juni 2007 11:53 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
Ook jij hanteert blijkbaar een definitie van Atheist die breder is dan 'ontkennen dat er Goden bestaan'. De atheist gelooft blijkbaar in de betrouwbaarheid van wetenschappelijk onderzoek als bron van absolute kennis.
De inhoud van de theorieen heeft er niks mee te maken of het absoluut is of nietquote:Op dinsdag 26 juni 2007 12:04 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Einstein heeft de relativiteitstheorie bedacht. Dat is alles behalve absoluut. Quantumechanica gaat wat dat betreft nog een stap verder. Er is niets absoluut aan wetenschap. Atheïsten kunnen daar mee leven.
Dat was inderdaad mn punt. Niet iedereen is het echter met je eens.quote:Op dinsdag 26 juni 2007 12:04 schreef Iblis het volgende:
[..]
Ik kan een atheist zijn die gelooft in de betrouwbaarheid van wetenschappelijk onderzoek (wellicht niet voor absolute kennis, maar enfin). Maar het is niet zo dat dat per se is omdat ik atheist ben. Alhoewel er allicht samenhang is, is het geen logische noodzakelijkheid.
Einstein stelt dat tijdsbeleving relatief is tov snelheid/versnelling: tijdsbeleving is dus niet absoluut. In de wetenschap zitten genoeg niet-absolute waarheden. Dus Dwerfions stelling dat Atheïsten absolute waarheid zoeken in wetenschap kan niet onderbouwt worden.quote:Op dinsdag 26 juni 2007 12:06 schreef Haushofer het volgende:
[..]
De inhoud van de theorieen heeft er niks mee te maken of het absoluut is of nietIk begrijp niet waarom de quantummechanica het absolute van wetenschap nog meer zou weerleggen dan de relativiteitstheorie. Beide zijn wetenschappelijke theorieen.
OK, iets aangepast. Iedereen blijkt ineens over het woord absoluut te vallen.quote:Op dinsdag 26 juni 2007 11:53 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
Ook jij hanteert blijkbaar een definitie van Atheist die breder is dan 'ontkennen dat er Goden bestaan'. De atheist gelooft blijkbaar in de betrouwbaarheid van wetenschappelijk onderzoek als bron van absolute kennis.wat hij accepteert.
Hoewel gematigde religieuzen niet direct degenen zijn die de problemen lijken te veroorzaken, is het wel degelijk zo dat ook zij met hun geloof verdeeldheid tussen religieuze groeperingen in stand houden, ook al zijn ze zelf van mening dat dat niet zo is. Het idee bv van moslims dat de islam een vredelievende godsdienst is is gebaseerd op het geloof dat er wereldvrede zal zijn als iedereen moslim is. Dus feitelijk kan men zo, ook vanuit een gematigde visie, toch goedpraten dat het bestrijden van andere godsdiensten eigenlijk een vorm van vredestichten is. Terwijl we nu onderhand na al die eeuwen bloedvergieten wel beter zouden moeten weten. Eigenlijk is het schandalig dat er nog zoveel mensen zich zonder problemen wensen te indentificeren met godsdiensten die zo verschrikkelijk veel oorlogen en moorden op hun geweten hebben. Hoe klinkt het als je zegt een gematigd aanhanger van Pol Pot te zijn? Of wat te denken van een gematigde nazi? Wordt het niet eens tijd om in te zien waar het probleem van religie zit?quote:Op dinsdag 26 juni 2007 11:45 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Meen je dit nou serieus? Dus jij durft tegen een gematigd Christen die iedereen in zijn waarde laat dit te beweren? Dat als hij/zij zijn/haar levensovertuiging loslaat, dat dat kan leiden tot meer vrede in de wereld? Ik voel een kleine bekeringsdrang met flauwekulargumenten opkomen.
Nee, dan snap je het dus niet.quote:Ik snap em al. Jij trekt conclusies vanuit het extremisme, en trekt dat door naar alle lagen. Gelukkig is de wereld niet zo zwart-wit.
Ik vind dit soort redenaties eerlijk gezegd net zo belachelijk als de Jehova die voor m'n deur staat te verkondigen dat de eindtijd nabij is.
Het verschil is dat gelovigen de neiging hebben om (wetenschappelijke) theorieën en gegevens aan hun geloof aan te passen. Atheïsten geloven niet in God dus hebben ze daar minder last van.quote:Op dinsdag 26 juni 2007 12:14 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
OK, iets aangepast. Iedereen blijkt ineens over het woord absoluut te vallen.
Het hele punt is niet wat 'de' atheist met wetenschap doet, maar er wordt door verschillende personen een bredere definitie van atheist (dan 'ongeloof in God')gehanteerd, dan in andere topics. Dat is alles wat ik wil zeggen.
Ik vind dit echt je reinste onzin, sorrie dat ik het zegquote:Op dinsdag 26 juni 2007 12:19 schreef onemangang het volgende:
[..]
Hoewel gematigde religieuzen niet direct degenen zijn die de problemen lijken te veroorzaken, is het wel degelijk zo dat ook zij met hun geloof verdeeldheid tussen religieuze groeperingen in stand houden, ook al zijn ze zelf van mening dat dat niet zo is. Het idee bv van moslims dat de islam een vredelievende godsdienst is is gebaseerd op het geloof dat er wereldvrede zal zijn als iedereen moslim is. Dus feitelijk kan men zo, ook vanuit een gematigde visie, toch goedpraten dat het bestrijden van andere godsdiensten eigenlijk een vorm van vredestichten is. Terwijl we nu onderhand na al die eeuwen bloedvergieten wel beter zouden moeten weten. Eigenlijk is het schandalig dat er nog zoveel mensen zich zonder problemen wensen te indentificeren met godsdiensten die zo verschrikkelijk veel oorlogen en moorden op hun geweten hebben. Hoe klinkt het als je zegt een gematigd aanhanger van Pol Pot te zijn? Of wat te denken van een gematigde nazi? Wordt het niet eens tijd om in te zien waar het probleem van religie zit?
Ik snap het prima, ik ben het er alleen niet mee eens.quote:Nee, dan snap je het dus niet.
Dan is het dus ook onzin om politieke stromingen als het communisme of het fascisme te veroordelen om wat bepaalde groeperingen ermee uitgehaald hebben...?quote:Op dinsdag 26 juni 2007 13:45 schreef Haushofer het volgende:
Ik vind dit echt je reinste onzin, sorrie dat ik het zegReligies veroordelen op basis van wat bepaalde groeperingen ermee uitgehaald hebben...
Ja. Als dergelijke stromingen ook goede en vruchtvolle ideeen bevatten, dan vind ik het onzinnig om die ideeen ook maar te verwerpen, omdat de stroming negatieve ideeen bevat of omdat het misbruikt is.quote:Op dinsdag 26 juni 2007 13:51 schreef onemangang het volgende:
[..]
Dan is het dus ook onzin om politieke stromingen als het communisme of het fascisme te veroordelen om wat bepaalde groeperingen ermee uitgehaald hebben...?
Ja. (maar dan wil ik eerst een definitie van fascisme)quote:Op dinsdag 26 juni 2007 13:51 schreef onemangang het volgende:
[..]
Dan is het dus ook onzin om politieke stromingen als het communisme of het fascisme te veroordelen om wat bepaalde groeperingen ermee uitgehaald hebben...?
Nou haal je "absolute grootheden" ( zaken die voor alle waarnemers hetzelfde zijn, in de fysica ook wel scalars genoemd ) en " absolute denkbeelden" ( denkbeelden die een absolute waarheid beschrijven ) doormekaar. Een theorie kan prima een absoluut denkbeeld zijn met relatieve grootheden erin.quote:Op dinsdag 26 juni 2007 12:13 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Einstein stelt dat tijdsbeleving relatief is tov snelheid/versnelling: tijdsbeleving is dus niet absoluut. In de wetenschap zitten genoeg niet-absolute waarheden. Dus Dwerfions stelling dat Atheïsten absolute waarheid zoeken in wetenschap kan niet onderbouwt worden.
Ik probeerde alleen maar commentaar te geven op Dwerfions poging om wetenschap te degraderen tot levensbeschouwing. En nu raak ik in een fundamentalistische definitie-discussie verzeiltquote:Op woensdag 27 juni 2007 10:51 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Nou haal je "absolute grootheden" ( zaken die voor alle waarnemers hetzelfde zijn, in de fysica ook wel scalars genoemd ) en " absolute denkbeelden" ( denkbeelden die een absolute waarheid beschrijven ) doormekaar. Een theorie kan prima een absoluut denkbeeld zijn met relatieve grootheden erin.
Pardon? Hoe hard moet ik roepen dat het me om de definitie van atheist ging? Niet tussen de regels door lezen aub.quote:Op woensdag 27 juni 2007 11:03 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ik probeerde alleen maar commentaar te geven op Dwerfions poging om wetenschap te degraderen tot levensbeschouwing.
Maar een Atheïst zoekt niet naar absolute waarheden in die zin, anders was ie wel religieus geworden.quote:Op woensdag 27 juni 2007 11:05 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
Pardon? Hoe hard moet ik roepen dat het me om de definitie van atheist ging? Niet tussen de regels door lezen aub.
bronquote:Schopenhauer maakt Dawkins overbodig
De koran is een inferieur boek dat miljoenen mensen een opvallende minachting voor de dood heeft aangepraat en de basis is van ‘de treurigste en armzaligste vorm van het theïsme’. Citaten uit een postuum werk van Pim Fortuyn? Relibashing van een eigentijdse godloochenaar? Geen van beide. Het is een passage uit een opstel dat de filosoof Arthur Schopenhauer (1788 – 1860) rond 1814 schreef.
Het christendom komt er bij deze wijsgeer niet veel beter af. Ook dat is een religie waarin het pessimisme hoogtij viert. Door de mens te laten geloven dat zijn bestaan hier zondig en ellendig is, creëerde het een onblusbare behoefte aan verlossing, waarin het vervolgens zelf ging voorzien. Tegen betaling, uiteraard, aan de parasitaire kaste der prelaten; de uitbaters en ‘alleenbeheerders’ van deze behoefte.
Eigenlijk is er maar één religieuze levensbeschouwing die deugt in de ogen van Schopenhauer: het boeddhisme. Voor het overige bieden godsdiensten kant-en-klaarpakketten vrome leugens, waarmee zij tegemoetkomen aan de metafysische behoefte van de massa die zelf niet tot denken in staat is. Desondanks hebben religies nut doordat zij de geestelijk minvermogenden sociaal en moreel nog enigszins onder de duim houden.
Maar wie bij wijze van alternatief en naar de mode van vandaag zijn toevlucht denkt te zoeken in een natuurwetenschappelijk wereldbeeld krijgt er bij Schopenhauer evenzeer van langs.
De ‘zuiver fysische wijze van beschouwen’ is ‘als een rekensom die nooit opgaat’; een labyrint waarin we eindeloos zullen blijven ronddolen: ‘Causale ketens zonder begin en einde, ondoorgrondelijke fundamentele krachten, oneindige ruimte, tijd zonder begin, eindeloze deelbaarheid van de materie en dit alles bovendien afhankelijk van een kennend brein, de enige plek waar het bestaat, net als een droom, en zonder welke het verdwijnt.’
Pure fysica biedt geen soelaas. ‘Welke fakkel we ook mogen aansteken, en welke ruimte deze ook moge verlichten, steeds zal onze horizon door diepe nacht begrensd blijven.’
De drie door filosoof en Volkskrant-medewerker Hans Driessen bijeengebrachte en vertaalde beschouwingen zijn een lust om te lezen en verrassend actueel. Ze maken de geschriften van hedendaagse relihaters als Dawkins en Dennett overbodig en vormen tegelijkertijd een steun in de rug van de verstokte zinzoeker.
Want wat bij Schopenhauer fier overeind blijft is de ‘metafysische behoefte’ als een incurabele menselijke tic. In het zicht van de dood en ‘de vergeefsheid van alle streven’ betoont ieder mens zich een ‘metafysisch dier’.
Alleen de filosofie biedt uitkomst, inzonderheid die van Arthur Schopenhauer. Die filosofie is in essentie ‘wereldwijsheid’: zij heeft alleen van doen met de wereld en laat de goden met rust. In ruil daarvoor mag de filosoof verwachten dat hij door de goden met rust wordt gelaten.
Sluit een dermate rationele benadering als kansen berekenen de theisten al niet een beetje uit? Zeker als het om zoiets als een god gaat.quote:Op vrijdag 29 juni 2007 13:22 schreef Forkbender het volgende:
^ maar is een zelfde soort redenering niet mogelijk voor theisten?
Ik denk van wel.
Het probleem is dat gelovigen een sterke neiging hebben om hun eigen overtuiging voor waarheid aan te zien. Je vergelijking gaat dus mank, aangezien de (meeste) gelovigen het bestaan van hun godheid wel degelijk voor 100% zeker menen te weten.quote:Op vrijdag 29 juni 2007 13:34 schreef Forkbender het volgende:
^ De gelovige acht het bestaan van God zeker, maar is er niet 100% zeker van (anders zou het weten in plaats van geloven zijn, niet?).
De rationele verklaring is dat het geloof in een god een waanbeeld is. Een prima rationele verklaring, volledig dekkend voor alle geloven.quote:Als een rationele benadering iets uitsluit wat in de praktijk gebeurt, is dat dan al geen alarmsignaal dat de rationele benadering niet volledig is?
Nee, dat betekent gewoon dat de rationale verklaring voor het gedrag onjuist of incompleet is. Een wetenschapper zou dan andere verklaringen proberen te vinden voor het gedrag en deze toetsen c.q. bewijzen.quote:Op vrijdag 29 juni 2007 13:34 schreef Forkbender het volgende:
^ De gelovige acht het bestaan van God zeker, maar is er niet 100% zeker van (anders zou het weten in plaats van geloven zijn, niet?).
Als een rationele benadering iets uitsluit wat in de praktijk gebeurt, is dat dan al geen alarmsignaal dat de rationele benadering niet volledig is?
Kijk even naar het gros van de mensen in dit topic die zeker menen te weten dat wetenschap de beste manier is om de wereld te beschrijven. Ze zeggen wel 'wetenschappelijke waarheid staat nooit 100% vast', maar tegelijkertijd houden ze zich eraan vast.quote:Op vrijdag 29 juni 2007 13:39 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:
[..]
Het probleem is dat gelovigen een sterke neiging hebben om hun eigen overtuiging voor waarheid aan te zien. Je vergelijking gaat dus mank, aangezien de (meeste) gelovigen het bestaan van hun godheid wel degelijk voor 100% zeker menen te weten.
Maar altijd van buitenaf bedacht, nooit van binnenuit. Lekker objectief een subjectieve ervaring gaan rationaliseren.quote:De rationele verklaring is dat het geloof in een god een waanbeeld is. Een prima rationele verklaring, volledig dekkend voor alle geloven.
Dus ideeen bestaan niet?quote:Jij verwart namelijk ook weer een 'idee' met het werkelijk bestaan van iets.
Zeg maar de De Facto Theisten.quote:Op vrijdag 29 juni 2007 13:39 schreef DustPuppy het volgende:
[..]
Nee, dat betekent gewoon dat de rationale verklaring voor het gedrag onjuist of incompleet is. Een wetenschapper zou dan andere verklaringen proberen te vinden voor het gedrag en deze toetsen c.q. bewijzen.
^Je zult trouwens verbaast staan hoeveel gelovigen in conservatief Amerika zeker denken te weten dat god bestaat en over hen persoonlijk waakt etc.
Ik zie geen beter alternatief. Moet ik persé in iets anders geloven om te bewijzen dat wetenschap voor mij geen religie is? Dat jij vind dat mensen in wetenschap "geloven" als een religie is jouw waandenkbeeld.quote:Op vrijdag 29 juni 2007 13:48 schreef Forkbender het volgende:
[..]
Kijk even naar het gros van de mensen in dit topic die zeker menen te weten dat wetenschap de beste manier is om de wereld te beschrijven. Ze zeggen wel 'wetenschappelijke waarheid staat nooit 100% vast', maar tegelijkertijd houden ze zich eraan vast.
[..]
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |