abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_50848656
quote:
Op maandag 25 juni 2007 15:14 schreef Haushofer het volgende:
Heb het boek nog niet gelezen, maar wat ik wel jammer vond was dat achterin adressen werden gegeven die je kunnen helpen " je van je religie te bevrijden". Ik vind dat nogal fanatiek overkomen, en het lijkt me alleen geadresseerd aan de mensen die geloof " misbruiken" ( creationisten bijvoorbeeld ) Die zullen echter weer totaal geen boodschap hebben aan zoiets. Ik zie niet in waarom mensen die gematigd geloven " bevrijd zouden moeten worden van hun geloof". Misplaatste arrogantie, als je het mij vraagt. En da's jammer, want de man is verder erg goed in zijn vak.
Als je dit vergelijkt met de drang van evangelisten om mensen hun geloof in Jezus op te dringen, waarom is het dan wel arrogant van Dawkins om mensen van hun geloof af te willen helpen? Mensen van godsgeloof afhelpen kan je net zo goed als een morele plicht zien als evangelisten het als hun 'opdracht' zien om mensen te bekeren. Er is geen verschil: beide zien het als hun morele plicht mensen er op te wijzen dat ze verkeerd bezig zijn.
Wie gelooft in God gelooft niet in al die andere 19.999 goden.
Ik geloof niet in 20.000 goden. Zo'n klein verschil maar zoveel discussie.
  dinsdag 26 juni 2007 @ 09:43:40 #202
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_50848721
quote:
Op dinsdag 26 juni 2007 09:40 schreef onemangang het volgende:

[..]

Als je dit vergelijkt met de drang van evangelisten om mensen hun geloof in Jezus op te dringen, waarom is het dan wel arrogant van Dawkins om mensen van hun geloof af te willen helpen? Mensen van godsgeloof afhelpen kan je net zo goed als een morele plicht zien als evangelisten het als hun 'opdracht' zien om mensen te bekeren. Er is geen verschil: beide zien het als hun morele plicht mensen er op te wijzen dat ze verkeerd bezig zijn.
Misschien was het ironisch bedoeld
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_50848915
quote:
Op dinsdag 26 juni 2007 09:40 schreef onemangang het volgende:

[..]

Nee, dat zie je verkeerd. Gelovigen geloven ( meestal ) in een absolute moraal, een absolute ethiek. Atheisten ( vaak ) niet. Atheisten kunnen dus niet zo stellen dat gelovigen " verkeerd" bezig zijn als ze geloven. Gelovigen kunnen dat wel bij atheisten, want zij geloven in het absolute van hun denkbeeld. 't Is ook flauwekul van een atheist om te stellen dat gelovigen verkeerd bezig zijn, want het is een manier van leven inkleden, en da's hun goed recht. Ik vind dit een beetje een flauwe " zij doen het, dus wij mogen het ook" stelling. Bovendien geloof ik dat je met een gematigde aanpak meer bereikt dan door dezelfde fanatieke houding aan te nemen van de groepering die je nou juist zo bekritiseert. En zoals ik zei, je bereikt er waarschijnlijk vrijwel geen publiek mee.
  dinsdag 26 juni 2007 @ 09:53:40 #204
112124 Forkbender
Tat tvam asi
pi_50848922
quote:
Op maandag 25 juni 2007 17:48 schreef Monolith het volgende:

[..]

Dat zei ik volgens mij niet en anders bedoelde ik het niet zo.
Het gaat om de incosistentie. Een kernconcept van je methode poneren dat niet in overeenstemming is met de methode zelf.
dat klinkt mij nog steeds behoorlijk a priori in de oren, of komt dat concept pas na toepassing van de methode naar boven?
quote:
Ik weet niet of dat tegenwoordig nog zo heel erg het geval is. Als je bijvoorbeeld kijkt naar quantumfysica / stringtheorieen dan zie je toch echt een hele hoop verschillende nieuwe theorieen.
Maar geen een van die theorieen worden universeel geaccepteerd. Ze zitten in die wetenschappen in een soort zwart gat na een revolutionair idee, waarin ze proberen een nieuwe kant op te gaan. Overeenstemming is hier nog niet over.
quote:
"Mensen" refereert hier specifiek aan mensen uit het midden-oosten. In Japan of Zuid-Amerika werd dit helemaal niet als waar verondersteld.
Dat is duidelijk. Ik maak wat dat betreft ook geen onderscheid tussen de Bijbel, de Mahabharata, de Boeddhistische geschriften of wat dan ook. En in feite zijn er ook veel overeenkomsten (en heel veel verschillen natuurlijk).
Imagination is more important than knowledge. For knowledge is limited to all we now know and understand, while imagination embraces the entire world, and all there ever will be to know and understand. - Albert Einstein
I'm here to lead, not to read.
  dinsdag 26 juni 2007 @ 09:55:23 #205
112124 Forkbender
Tat tvam asi
pi_50848962
quote:
Op dinsdag 26 juni 2007 09:38 schreef Iblis het volgende:

[..]

Nee, alhoewel er wel manieren van religieuze beleving zijn die ik als achterlijk zou kunnen kenschetsen. Hogere tekstkritiek echter niet, maar, er zijn er die eeuwenlang een boek blijen lezen zonder er vragen bij te stellen die de authoriteit van het boek zelf zouden kunnen beinvloeden. En dat stoort me zeker.
Er zijn natuurlijk altijd schapen. Maar er is altijd 1 schaap dat als eerste over de dam gaat. Als iedereen een schaap is, dan komt er op een gegeven moment een wolf, omdat de schapen niet meer nadenken.
Imagination is more important than knowledge. For knowledge is limited to all we now know and understand, while imagination embraces the entire world, and all there ever will be to know and understand. - Albert Einstein
pi_50849533
quote:
Op dinsdag 26 juni 2007 09:53 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Nee, dat zie je verkeerd. Gelovigen geloven ( meestal ) in een absolute moraal, een absolute ethiek. Atheisten ( vaak ) niet. Atheisten kunnen dus niet zo stellen dat gelovigen " verkeerd" bezig zijn als ze geloven. Gelovigen kunnen dat wel bij atheisten, want zij geloven in het absolute van hun denkbeeld. 't Is ook flauwekul van een atheist om te stellen dat gelovigen verkeerd bezig zijn, want het is een manier van leven inkleden, en da's hun goed recht.
Dat het hun goed recht is maakt nog niet dat ze niet verkeerd bezig zijn - om eerlijk te zijn vind ik dat je verkeerd bezig bent als je de hele dag tv kijkt, maar het is je goed recht. Geen argument dus.

Waarom zou een atheïst niet kunnen stellen dat een gelovige verkeerd bezig is, zeker als je in een boek allerlei argumenten aandraagt waarom dit zo is? Het zijn andere argumenten: dogmatisme, het idee dat de dood een illusie is, dat martelaarschap een eer is, het labelen van kinderen. Waarom zou je in vredesnaam daar geen kritiek op mogen hebben?
quote:

Ik vind dit een beetje een flauwe " zij doen het, dus wij mogen het ook" stelling. Bovendien geloof ik dat je met een gematigde aanpak meer bereikt dan door dezelfde fanatieke houding aan te nemen van de groepering die je nou juist zo bekritiseert. En zoals ik zei, je bereikt er waarschijnlijk vrijwel geen publiek mee.
Ik denk dat polemiek wel degelijk gedachte aanmoedigt en op de lange termijn beter werkt dat een beetje meegaan met de stroom. Je eigen gedachte matigen omdat anderen je anders niet pikken is overigens sowieso belachelijk. Waarom niet gewoon eerlijk zijn?
pi_50849611
quote:

[..]

Nee, dat zie je verkeerd. Gelovigen geloven ( meestal ) in een absolute moraal, een absolute ethiek. Atheisten ( vaak ) niet. Atheisten kunnen dus niet zo stellen dat gelovigen " verkeerd" bezig zijn als ze geloven. Gelovigen kunnen dat wel bij atheisten, want zij geloven in het absolute van hun denkbeeld. 't Is ook flauwekul van een atheist om te stellen dat gelovigen verkeerd bezig zijn, want het is een manier van leven inkleden, en da's hun goed recht. Ik vind dit een beetje een flauwe " zij doen het, dus wij mogen het ook" stelling. Bovendien geloof ik dat je met een gematigde aanpak meer bereikt dan door dezelfde fanatieke houding aan te nemen van de groepering die je nou juist zo bekritiseert. En zoals ik zei, je bereikt er waarschijnlijk vrijwel geen publiek mee.
Ik moet je hierbij toch corrigeren. Atheisten die actief gelovigen proberen aan te moedigen om van hun geloof af te stappen hebben daar hele goede morele redenen voor. Ten eerste is daar de reden dat religie de mensheid verdeeld en dat gaat tegen het moraal in dat de wereld een grote samenleving is. Hoe minder verdeeldheid, des te meer vrede. Ten tweede is daar de morele plicht van de atheist om de testbare waarheid te verdedigen tegen de illusie van het geloof. De tweede reden is ook een verdediging van de wetenschappelijke methode, die wordt ondermijnt door geloof. Nou kan je wel zeggen 'het is het goede recht van gelovigen om zo hun leven in te delen', maar als diezelfde gelovigen er voor zorgen dat op een dag de al-aqsa moskee in Jeruzalem wordt gesloopt om daar een tempel te bouwen en daarmee een derde wereldoorlog ontketenen (om maar een voorbeeld te noemen) dan is dit o zo persoonlijke geloof iets wat het voortbestaan van een groot deel van de mensheid bedreigt. Als je het zo bekijkt heeft de atheist net zulke goede redenen om mensen van hun geloof af te helpen als de evangelist dat heeft om mensen te willen bekeren.
pi_50850066
quote:
Op dinsdag 26 juni 2007 10:21 schreef onemangang het volgende:

[..]

Ten tweede is daar de morele plicht van de atheist om de testbare waarheid te verdedigen tegen de illusie van het geloof. De tweede reden is ook een verdediging van de wetenschappelijke methode, die wordt ondermijnt door geloof.
Offtopic: Terwijl in een ander topic wordt beweert dat atheisme niet meer is dan de ontkenning van iets, is hier duidelijk dat dat dus niet zo werkt in de praktijk. De atheist hangt de wetenschappelijke methode aan, waarvan de resultaten blijkbaar een absolute waarheid bevat die niet in relatie geplaatst mag worden tot het metafysische.

(Alsof de atheist meer waarde hecht aan de wetenschap dan een gelovige )
...men begint immers altijd te moraliseren als de zaken mislopen en men ergert zich over de moraal zolang men haar comfortabel tegenover het recht van meningsuiting en op pluralisme kan stellen. (Benedictus XVI)
pi_50850504
Nou ja, ik moet zeggen dat ik het niet met onemangang eens ben - een atheïst kan hartstikke onwetenschappelijk bezig zijn en in reïncarnatie geloven, of denken dat het Mongoolse ras minder hersencapaciteit heeft, dat je met doden kun communiceren etc.
quote:
is hier duidelijk dat dat dus niet zo werkt in de praktijk.
Een post van onemangang is de atheïstische praktijk?
  dinsdag 26 juni 2007 @ 10:59:57 #210
36971 Invictus_
Religieuze Minderheid
pi_50850666
quote:
Op dinsdag 26 juni 2007 10:39 schreef Dwerfion het volgende:

Niet per definitie en niet op ieder vlak met gelijke mate. Atheïsten, als groep, hebben maar één enkel gemeenschappelijk kenmerk: de afwezigheid van geloof in het bestaan van een god. Voor de rest zijn er geen algemeenheden over visie of gedrag van atheïsten te melden.
Now I'm walking on the sunnyside of the street
pi_50851144
quote:

[..]

Offtopic: Terwijl in een ander topic wordt beweert dat atheisme niet meer is dan de ontkenning van iets, is hier duidelijk dat dat dus niet zo werkt in de praktijk. De atheist hangt de wetenschappelijke methode aan, waarvan de resultaten blijkbaar een absolute waarheid bevat die niet in relatie geplaatst mag worden tot het metafysische.

Het ging hier om Richard Dawkins. Zijn ongeloof is een gevolg van zijn drang als wetenschapper om de waarheid te achterhalen door middel van testen en meten. Veel atheisten (ik vermoed de meeste) geloven niet om exact dezelfde reden: god is niet meetbaar of testbaar. Het 'metafysische' (wat dat ook moge zijn) is onmeetbaar dus irrelevant bij de zoektocht naar waarheden.
pi_50851734
quote:
Op dinsdag 26 juni 2007 10:54 schreef Autodidact het volgende:
Een post van onemangang is de atheïstische praktijk?
Onder andere ja.
...men begint immers altijd te moraliseren als de zaken mislopen en men ergert zich over de moraal zolang men haar comfortabel tegenover het recht van meningsuiting en op pluralisme kan stellen. (Benedictus XVI)
pi_50851814
quote:
Op dinsdag 26 juni 2007 11:15 schreef onemangang het volgende:

[..]

Het ging hier om Richard Dawkins. Zijn ongeloof is een gevolg van zijn drang als wetenschapper om de waarheid te achterhalen door middel van testen en meten.
Je post doet vooral vermoeden dat je op eigen titel spreekt.
quote:
Veel atheisten (ik vermoed de meeste) geloven niet om exact dezelfde reden: god is niet meetbaar of testbaar.
Ik kan net zo hard zeggen dat de meeste atheisten niet geloven door het 'probleem' van het lijden. Hoe kom je bij je uitspraak?
  dinsdag 26 juni 2007 @ 11:37:39 #214
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_50851940
quote:
Niet allen, maar als je b.v. Answers in Genesis bekijkt, in hun 'statement of faith":

"No apparent, perceived or claimed evidence in any field, including history and chronology, can be valid if it contradicts the Scriptural record."

Dan hechten zij volgens mij niet zoveel waarde aan de wetenschap, het enige waarvoor het gebruikt kan worden is om de waarheid van hun heilig boek aan te tonen.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_50852055
quote:
Op dinsdag 26 juni 2007 11:32 schreef Dwerfion het volgende:

[..]

Onder andere ja.
Dan is 9/11 de religieuze praktijk.
  dinsdag 26 juni 2007 @ 11:43:22 #216
pi_50852151
quote:

[..]

Het verschil heb ik al een keer uitgelegd.

De Atheïst verandert van mening als de wetenschappelijke methode aanemelijk maakt (na zeer kritisch onderzoek van derden) dat de wereld er anders uitziet vanwege een nieuwe ontdekking. Een geloof/levensbeschouwing zal nieuwe ontdekking eerst verwerpen en daarna een mooi verhaal bedenken waarom zijn geloof ondanks de nieuwe gegevens toch waar is.

Het verschil zit hem in het uitgangspunt: de Atheïst gaat uit van de meetbare werkelijkheid, de gelovige gaat uit van een boek en geloofd dat dat absoluut waar is.
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
pi_50852215
quote:
Op dinsdag 26 juni 2007 10:21 schreef onemangang het volgende:

[..]

Ik moet je hierbij toch corrigeren. Atheisten die actief gelovigen proberen aan te moedigen om van hun geloof af te stappen hebben daar hele goede morele redenen voor. Ten eerste is daar de reden dat religie de mensheid verdeeld en dat gaat tegen het moraal in dat de wereld een grote samenleving is. Hoe minder verdeeldheid, des te meer vrede.
Meen je dit nou serieus? Dus jij durft tegen een gematigd Christen die iedereen in zijn waarde laat dit te beweren? Dat als hij/zij zijn/haar levensovertuiging loslaat, dat dat kan leiden tot meer vrede in de wereld? Ik voel een kleine bekeringsdrang met flauwekulargumenten opkomen
quote:
Ten tweede is daar de morele plicht van de atheist om de testbare waarheid te verdedigen tegen de illusie van het geloof.
Illusie van het geloof ? Wat voor illusie? Dat het een mens beter kan maken? Dat het een absolute waarheid behelst? Dat mensen er steun uit halen?
quote:
De tweede reden is ook een verdediging van de wetenschappelijke methode, die wordt ondermijnt door geloof. Nou kan je wel zeggen 'het is het goede recht van gelovigen om zo hun leven in te delen', maar als diezelfde gelovigen er voor zorgen dat op een dag de al-aqsa moskee in Jeruzalem wordt gesloopt om daar een tempel te bouwen en daarmee een derde wereldoorlog ontketenen (om maar een voorbeeld te noemen) dan is dit o zo persoonlijke geloof iets wat het voortbestaan van een groot deel van de mensheid bedreigt. Als je het zo bekijkt heeft de atheist net zulke goede redenen om mensen van hun geloof af te helpen als de evangelist dat heeft om mensen te willen bekeren.
Ik snap em al. Jij trekt conclusies vanuit het extremisme, en trekt dat door naar alle lagen. Gelukkig is de wereld niet zo zwart-wit.

Ik vind dit soort redenaties eerlijk gezegd net zo belachelijk als de Jehova die voor m'n deur staat te verkondigen dat de eindtijd nabij is.
pi_50852241
quote:
Op dinsdag 26 juni 2007 11:34 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
Je post doet vooral vermoeden dat je op eigen titel spreekt.
[..]
Ik kan net zo hard zeggen dat de meeste atheisten niet geloven door het 'probleem' van het lijden. Hoe kom je bij je uitspraak?
Afwezigheid van geloof is nou eenmaal het directe gevolg van afwezigheid van bewijs: weten is altijd beter dan geloven, geloven in iets onbewijsbaars is zinloos. Ook het probleem van het lijden, waar een eventuele 'liefhebbende' god niets tegen doet, kan je zien als afwezigheid van godsbewijs.
pi_50852343
quote:
Op dinsdag 26 juni 2007 11:15 schreef onemangang het volgende:

[..]

Het ging hier om Richard Dawkins. Zijn ongeloof is een gevolg van zijn drang als wetenschapper om de waarheid te achterhalen door middel van testen en meten. Veel atheisten (ik vermoed de meeste) geloven niet om exact dezelfde reden: god is niet meetbaar of testbaar. Het 'metafysische' (wat dat ook moge zijn) is onmeetbaar dus irrelevant bij de zoektocht naar waarheden.
Het is een keuze om te geloven dat er naast het meetbare ook het metafysische bestaat. Dat is wetenschappelijk gezien irrelevant, maar da's triviaal; de wetenschappelijke methode is compleet anders dan een religie.

En is de wetenschap op zoek naar "waarheden"? Ik geloof zelf dat de wetenschap op zoek is naar beschrijvingen.

Ik snap Dawkins trouwens wel, hoor. Ik erger me ook aan creationisten die elke keer weer met de grootste flauwekul aankomen op wetenschappelijk gebied, en die als het hun geloof betreft in staat zijn om hun gezond verstand overboord te gooien. De man is bioloog, en evolutie is een heikel punt in het Christendom. 't Is alleen zo jammer dat hij er zo aan toegeeft. Hij had op mij veel meer indruk gemaakt als hij zich niet zo liet meeslepen door zijn fanatisme. Dat doet natuurlijk niks af aan zijn inhoudelijke werk als wetenschapper.
pi_50852508
quote:
Op dinsdag 26 juni 2007 11:43 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Het verschil heb ik al een keer uitgelegd.

De Atheïst verandert van mening als de wetenschappelijke methode aanemelijk maakt (na zeer kritisch onderzoek van derden) dat de wereld er anders uitziet vanwege een nieuwe ontdekking. Een geloof/levensbeschouwing zal nieuwe ontdekking eerst verwerpen en daarna een mooi verhaal bedenken waarom zijn geloof ondanks de nieuwe gegevens toch waar is.

Het verschil zit hem in het uitgangspunt: de Atheïst gaat uit van de meetbare werkelijkheid, de gelovige gaat uit van een boek en geloofd dat dat absoluut waar is.
Ook jij hanteert blijkbaar een definitie van Atheist die breder is dan 'ontkennen dat er Goden bestaan'. De atheist gelooft blijkbaar in de betrouwbaarheid van wetenschappelijk onderzoek als bron van absolute kennis.
pi_50852710
quote:
Op dinsdag 26 juni 2007 11:53 schreef Dwerfion het volgende:

[..]

Ook jij hanteert blijkbaar een definitie van Atheist die breder is dan 'ontkennen dat er Goden bestaan'. De atheist gelooft blijkbaar in de betrouwbaarheid van wetenschappelijk onderzoek als bron van absolute kennis.
Ik geloof als wetenschapper dat wetenschap de meest succesvolle en objectieve manier van kennis verkrijgen is. "Absolute kennis" vind ik wat een rare term. Religies claimen absolute waarheden te beschrijven, maar da's weer geen kennis.
pi_50852782
quote:

[..]

Beetje vreemde stelling hier. Ik snap niet wat absolute kennis zou moeten betekenen, zeker niet in het licht van de wetenschap dat erkent dat kennis verandert. Het blijkt echter wel de beste kennismethode (waar de religieuze kennismethode een dikke onvoldoende krijgt in zijn prestaties).

Ten tweede beweer je nu alweer dat "de atheïst" dingen is die hij nooit kan zijn, omdat je het nooit kunt weten. Atheïsme gaat over het bestaan van een god. Jouw Christelijke god, Zeus, Hera, Odin, Mercurius en Wodan.
  dinsdag 26 juni 2007 @ 12:04:23 #223
pi_50852897
quote:

[..]

Einstein heeft de relativiteitstheorie bedacht. Dat is alles behalve absoluut. Quantumechanica gaat wat dat betreft nog een stap verder. Er is niets absoluut aan wetenschap. Atheïsten kunnen daar mee leven.
  dinsdag 26 juni 2007 @ 12:04:28 #224
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_50852900
quote:

[..]

Ik kan een atheist zijn die gelooft in de betrouwbaarheid van wetenschappelijk onderzoek (wellicht niet voor absolute kennis, maar enfin). Maar het is niet zo dat dat per se is omdat ik atheist ben. Alhoewel er allicht samenhang is, is het geen logische noodzakelijkheid.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_50852960
quote:
Op dinsdag 26 juni 2007 12:04 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Einstein heeft de relativiteitstheorie bedacht. Dat is alles behalve absoluut. Quantumechanica gaat wat dat betreft nog een stap verder. Er is niets absoluut aan wetenschap. Atheïsten kunnen daar mee leven.
De inhoud van de theorieen heeft er niks mee te maken of het absoluut is of niet Ik begrijp niet waarom de quantummechanica het absolute van wetenschap nog meer zou weerleggen dan de relativiteitstheorie. Beide zijn wetenschappelijke theorieen.
pi_50853080
quote:
Op dinsdag 26 juni 2007 12:04 schreef Iblis het volgende:

[..]

Ik kan een atheist zijn die gelooft in de betrouwbaarheid van wetenschappelijk onderzoek (wellicht niet voor absolute kennis, maar enfin). Maar het is niet zo dat dat per se is omdat ik atheist ben. Alhoewel er allicht samenhang is, is het geen logische noodzakelijkheid.
Dat was inderdaad mn punt. Niet iedereen is het echter met je eens.
  dinsdag 26 juni 2007 @ 12:13:34 #227
pi_50853165
quote:
Op dinsdag 26 juni 2007 12:06 schreef Haushofer het volgende:

[..]

De inhoud van de theorieen heeft er niks mee te maken of het absoluut is of niet Ik begrijp niet waarom de quantummechanica het absolute van wetenschap nog meer zou weerleggen dan de relativiteitstheorie. Beide zijn wetenschappelijke theorieen.
Einstein stelt dat tijdsbeleving relatief is tov snelheid/versnelling: tijdsbeleving is dus niet absoluut. In de wetenschap zitten genoeg niet-absolute waarheden. Dus Dwerfions stelling dat Atheïsten absolute waarheid zoeken in wetenschap kan niet onderbouwt worden.
pi_50853190
quote:

[..]

Ook jij hanteert blijkbaar een definitie van Atheist die breder is dan 'ontkennen dat er Goden bestaan'. De atheist gelooft blijkbaar in de betrouwbaarheid van wetenschappelijk onderzoek als bron van absolute kennis.wat hij accepteert.
OK, iets aangepast. Iedereen blijkt ineens over het woord absoluut te vallen.

Het hele punt is niet wat 'de' atheist met wetenschap doet, maar er wordt door verschillende personen een bredere definitie van atheist (dan 'ongeloof in God')gehanteerd, dan in andere topics. Dat is alles wat ik wil zeggen.
pi_50853337
quote:
Op dinsdag 26 juni 2007 11:45 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Meen je dit nou serieus? Dus jij durft tegen een gematigd Christen die iedereen in zijn waarde laat dit te beweren? Dat als hij/zij zijn/haar levensovertuiging loslaat, dat dat kan leiden tot meer vrede in de wereld? Ik voel een kleine bekeringsdrang met flauwekulargumenten opkomen.
Hoewel gematigde religieuzen niet direct degenen zijn die de problemen lijken te veroorzaken, is het wel degelijk zo dat ook zij met hun geloof verdeeldheid tussen religieuze groeperingen in stand houden, ook al zijn ze zelf van mening dat dat niet zo is. Het idee bv van moslims dat de islam een vredelievende godsdienst is is gebaseerd op het geloof dat er wereldvrede zal zijn als iedereen moslim is. Dus feitelijk kan men zo, ook vanuit een gematigde visie, toch goedpraten dat het bestrijden van andere godsdiensten eigenlijk een vorm van vredestichten is. Terwijl we nu onderhand na al die eeuwen bloedvergieten wel beter zouden moeten weten. Eigenlijk is het schandalig dat er nog zoveel mensen zich zonder problemen wensen te indentificeren met godsdiensten die zo verschrikkelijk veel oorlogen en moorden op hun geweten hebben. Hoe klinkt het als je zegt een gematigd aanhanger van Pol Pot te zijn? Of wat te denken van een gematigde nazi? Wordt het niet eens tijd om in te zien waar het probleem van religie zit?

Hoe verwoord Jezus het ook al weer?
Luc 12,51 Denken jullie dat ik gekomen ben om vrede te brengen op aarde? Geenszins, zeg ik jullie, ik kom verdeeldheid brengen.
quote:
Ik snap em al. Jij trekt conclusies vanuit het extremisme, en trekt dat door naar alle lagen. Gelukkig is de wereld niet zo zwart-wit.

Ik vind dit soort redenaties eerlijk gezegd net zo belachelijk als de Jehova die voor m'n deur staat te verkondigen dat de eindtijd nabij is.
Nee, dan snap je het dus niet.
  dinsdag 26 juni 2007 @ 12:24:08 #230
pi_50853487
quote:
Op dinsdag 26 juni 2007 12:14 schreef Dwerfion het volgende:

[..]

OK, iets aangepast. Iedereen blijkt ineens over het woord absoluut te vallen.

Het hele punt is niet wat 'de' atheist met wetenschap doet, maar er wordt door verschillende personen een bredere definitie van atheist (dan 'ongeloof in God')gehanteerd, dan in andere topics. Dat is alles wat ik wil zeggen.
Het verschil is dat gelovigen de neiging hebben om (wetenschappelijke) theorieën en gegevens aan hun geloof aan te passen. Atheïsten geloven niet in God dus hebben ze daar minder last van.

Natuurlijk heeft iedereen een versimpelt beeld in zijn hoofd van het functioneren van de wereld. Aangezien de Atheïst geen (voorgeschreven) religie heeft, is dat beeld meer gediffirentieerd en flexibeler en kan zich sneller voegen naar de nieuwste wetenschappelijke inzichten.

De gelovige zal (zijn beeld van) de wereld altijd naar zijn religie vervormen. De gelovige zal de neiging hebben zijn religie belangrijker te vinden als bron van kennis en leidraad voor zijn handelen dan andere kennis.
pi_50856370
quote:
Op dinsdag 26 juni 2007 12:19 schreef onemangang het volgende:

[..]

Hoewel gematigde religieuzen niet direct degenen zijn die de problemen lijken te veroorzaken, is het wel degelijk zo dat ook zij met hun geloof verdeeldheid tussen religieuze groeperingen in stand houden, ook al zijn ze zelf van mening dat dat niet zo is. Het idee bv van moslims dat de islam een vredelievende godsdienst is is gebaseerd op het geloof dat er wereldvrede zal zijn als iedereen moslim is. Dus feitelijk kan men zo, ook vanuit een gematigde visie, toch goedpraten dat het bestrijden van andere godsdiensten eigenlijk een vorm van vredestichten is. Terwijl we nu onderhand na al die eeuwen bloedvergieten wel beter zouden moeten weten. Eigenlijk is het schandalig dat er nog zoveel mensen zich zonder problemen wensen te indentificeren met godsdiensten die zo verschrikkelijk veel oorlogen en moorden op hun geweten hebben. Hoe klinkt het als je zegt een gematigd aanhanger van Pol Pot te zijn? Of wat te denken van een gematigde nazi? Wordt het niet eens tijd om in te zien waar het probleem van religie zit?
Ik vind dit echt je reinste onzin, sorrie dat ik het zeg Religies veroordelen op basis van wat bepaalde groeperingen ermee uitgehaald hebben... Ik vind dit dus ook een vorm van overdreven fanatisme. Jammer, want ik ben zelf niet gelovig, en hoop dat atheisten zich niet schuldig maken aan dergelijke drogredenatie en fanatisme waar sommige gelovigen zich wel schuldig aan maken. Ik vind de vergelijking met Pol Pot ook een beetje smakeloos.
quote:
Nee, dan snap je het dus niet.
Ik snap het prima, ik ben het er alleen niet mee eens.

Maar ik heb het idee dat deze discussie met jou niet echt veel zinnigs gaat opleveren, want ik heb al vaker kritiek geuit op jou fanatieke houding tegen religie
pi_50856603
quote:
Op dinsdag 26 juni 2007 13:45 schreef Haushofer het volgende:
Ik vind dit echt je reinste onzin, sorrie dat ik het zeg Religies veroordelen op basis van wat bepaalde groeperingen ermee uitgehaald hebben...
Dan is het dus ook onzin om politieke stromingen als het communisme of het fascisme te veroordelen om wat bepaalde groeperingen ermee uitgehaald hebben...?
pi_50857002
quote:
Op dinsdag 26 juni 2007 13:51 schreef onemangang het volgende:

[..]

Dan is het dus ook onzin om politieke stromingen als het communisme of het fascisme te veroordelen om wat bepaalde groeperingen ermee uitgehaald hebben...?
Ja. Als dergelijke stromingen ook goede en vruchtvolle ideeen bevatten, dan vind ik het onzinnig om die ideeen ook maar te verwerpen, omdat de stroming negatieve ideeen bevat of omdat het misbruikt is.

Maar zoals ik zei, ik vind deze vergelijking niet zinnig
  dinsdag 26 juni 2007 @ 14:10:15 #234
pi_50857366
quote:
Op dinsdag 26 juni 2007 13:51 schreef onemangang het volgende:

[..]

Ja. (maar dan wil ik eerst een definitie van fascisme)

Communisme is in weze geen slechte ideologie. Alles eerlijk delen enzo. Dat Stalin daar zijn eigen specifieke ding mee deed doet daar niets aan af.
pi_50890811
quote:
Op dinsdag 26 juni 2007 12:13 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Einstein stelt dat tijdsbeleving relatief is tov snelheid/versnelling: tijdsbeleving is dus niet absoluut. In de wetenschap zitten genoeg niet-absolute waarheden. Dus Dwerfions stelling dat Atheïsten absolute waarheid zoeken in wetenschap kan niet onderbouwt worden.
Nou haal je "absolute grootheden" ( zaken die voor alle waarnemers hetzelfde zijn, in de fysica ook wel scalars genoemd ) en " absolute denkbeelden" ( denkbeelden die een absolute waarheid beschrijven ) doormekaar. Een theorie kan prima een absoluut denkbeeld zijn met relatieve grootheden erin.
  woensdag 27 juni 2007 @ 11:03:10 #237
pi_50891192
quote:
Op woensdag 27 juni 2007 10:51 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Nou haal je "absolute grootheden" ( zaken die voor alle waarnemers hetzelfde zijn, in de fysica ook wel scalars genoemd ) en " absolute denkbeelden" ( denkbeelden die een absolute waarheid beschrijven ) doormekaar. Een theorie kan prima een absoluut denkbeeld zijn met relatieve grootheden erin.
Ik probeerde alleen maar commentaar te geven op Dwerfions poging om wetenschap te degraderen tot levensbeschouwing. En nu raak ik in een fundamentalistische definitie-discussie verzeilt Heb genade!
pi_50891284
quote:
Op woensdag 27 juni 2007 11:03 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Ik probeerde alleen maar commentaar te geven op Dwerfions poging om wetenschap te degraderen tot levensbeschouwing.
Pardon? Hoe hard moet ik roepen dat het me om de definitie van atheist ging? Niet tussen de regels door lezen aub.
  woensdag 27 juni 2007 @ 11:12:12 #239
pi_50891486
quote:
Op woensdag 27 juni 2007 11:05 schreef Dwerfion het volgende:

[..]

Pardon? Hoe hard moet ik roepen dat het me om de definitie van atheist ging? Niet tussen de regels door lezen aub.
Maar een Atheïst zoekt niet naar absolute waarheden in die zin, anders was ie wel religieus geworden.

Jij probeert net te doen alsof iedereen behoefte heeft aan "abslote waarheden" en (dus) een religie aanhangt of iets "geloofd" wat op dezelfde manier werkt.

Ik ben geen "aanhanger" van de wetenschap omdat ik op zoek ben naar het soort absolute waarheid dat jij vind in religie. De absolute waarheid die jij gevonden denkt te hebben heb ik niet nodig. Ik leef zonder. Ik "geloof" niet in de wetenschap als vervanging van iets (religie) dat ik mis.
  vrijdag 29 juni 2007 @ 12:56:41 #240
pi_50967392
http://www.volkskrant.nl/(...)en_aan_naastenliefde

Word er nog ergens gediscuzeurt over de verschillen tussen mensen en dieren?
  vrijdag 29 juni 2007 @ 13:04:07 #241
112124 Forkbender
Tat tvam asi
pi_50967618
quote:
Schopenhauer maakt Dawkins overbodig

De koran is een inferieur boek dat miljoenen mensen een opvallende minachting voor de dood heeft aangepraat en de basis is van ‘de treurigste en armzaligste vorm van het theïsme’. Citaten uit een postuum werk van Pim Fortuyn? Relibashing van een eigentijdse godloochenaar? Geen van beide. Het is een passage uit een opstel dat de filosoof Arthur Schopenhauer (1788 – 1860) rond 1814 schreef.

Het christendom komt er bij deze wijsgeer niet veel beter af. Ook dat is een religie waarin het pessimisme hoogtij viert. Door de mens te laten geloven dat zijn bestaan hier zondig en ellendig is, creëerde het een onblusbare behoefte aan verlossing, waarin het vervolgens zelf ging voorzien. Tegen betaling, uiteraard, aan de parasitaire kaste der prelaten; de uitbaters en ‘alleenbeheerders’ van deze behoefte.

Eigenlijk is er maar één religieuze levensbeschouwing die deugt in de ogen van Schopenhauer: het boeddhisme. Voor het overige bieden godsdiensten kant-en-klaarpakketten vrome leugens, waarmee zij tegemoetkomen aan de metafysische behoefte van de massa die zelf niet tot denken in staat is. Desondanks hebben religies nut doordat zij de geestelijk minvermogenden sociaal en moreel nog enigszins onder de duim houden.

Maar wie bij wijze van alternatief en naar de mode van vandaag zijn toevlucht denkt te zoeken in een natuurwetenschappelijk wereldbeeld krijgt er bij Schopenhauer evenzeer van langs.

De ‘zuiver fysische wijze van beschouwen’ is ‘als een rekensom die nooit opgaat’; een labyrint waarin we eindeloos zullen blijven ronddolen: ‘Causale ketens zonder begin en einde, ondoorgrondelijke fundamentele krachten, oneindige ruimte, tijd zonder begin, eindeloze deelbaarheid van de materie en dit alles bovendien afhankelijk van een kennend brein, de enige plek waar het bestaat, net als een droom, en zonder welke het verdwijnt.’

Pure fysica biedt geen soelaas. ‘Welke fakkel we ook mogen aansteken, en welke ruimte deze ook moge verlichten, steeds zal onze horizon door diepe nacht begrensd blijven.’

De drie door filosoof en Volkskrant-medewerker Hans Driessen bijeengebrachte en vertaalde beschouwingen zijn een lust om te lezen en verrassend actueel. Ze maken de geschriften van hedendaagse relihaters als Dawkins en Dennett overbodig en vormen tegelijkertijd een steun in de rug van de verstokte zinzoeker.

Want wat bij Schopenhauer fier overeind blijft is de ‘metafysische behoefte’ als een incurabele menselijke tic. In het zicht van de dood en ‘de vergeefsheid van alle streven’ betoont ieder mens zich een ‘metafysisch dier’.

Alleen de filosofie biedt uitkomst, inzonderheid die van Arthur Schopenhauer. Die filosofie is in essentie ‘wereldwijsheid’: zij heeft alleen van doen met de wereld en laat de goden met rust. In ruil daarvoor mag de filosoof verwachten dat hij door de goden met rust wordt gelaten.
bron
  vrijdag 29 juni 2007 @ 13:11:17 #242
52811 DustPuppy
The North Remembers
pi_50967838
Dawkins zegt nergens dat er geen god bestaat, hij zegt dat de kans dat er een god bestaat zo vreselijk klein is, dat ie er for all intents and purposes niet is. Dat is in ieder geval de These waar de atheisten vanuit gaan.

Hij heeft het in zijn boek ook over het feit dat een Atheist nooit 100% atheist is maar een De Facto atheist, wat inhoudt dat die persoon aan de hand van de aanwijzing er in principe van uit gaat dat er geen god bestaat, totdat er andere bewijzen op tafel komen.

Een 100% atheist kan ook bijna niet omdat bijna elke atheist ook wel begrijpt dat het wetenschappelijk onmogelijk is te bewijzen dat iets niet bestaat.

Aan de andere kant van het spectrum heb je daarentegen wel meer dan genoeg pure theisten.
"The north remembers, Lord Davos. The north remembers, and the mummer’s farce is almost done.”
  vrijdag 29 juni 2007 @ 13:22:38 #243
112124 Forkbender
Tat tvam asi
pi_50968186
^ maar is een zelfde soort redenering niet mogelijk voor theisten?
Ik denk van wel.
  vrijdag 29 juni 2007 @ 13:28:03 #244
52811 DustPuppy
The North Remembers
pi_50968374
quote:
Op vrijdag 29 juni 2007 13:22 schreef Forkbender het volgende:
^ maar is een zelfde soort redenering niet mogelijk voor theisten?
Ik denk van wel.
Sluit een dermate rationele benadering als kansen berekenen de theisten al niet een beetje uit? Zeker als het om zoiets als een god gaat.

Maar goed, wie weet ben je er wel toe in staat. Verras me zou ik zeggen.
"The north remembers, Lord Davos. The north remembers, and the mummer’s farce is almost done.”
  vrijdag 29 juni 2007 @ 13:34:25 #245
112124 Forkbender
Tat tvam asi
pi_50968577
^ De gelovige acht het bestaan van God zeker, maar is er niet 100% zeker van (anders zou het weten in plaats van geloven zijn, niet?).

Als een rationele benadering iets uitsluit wat in de praktijk gebeurt, is dat dan al geen alarmsignaal dat de rationele benadering niet volledig is?
pi_50968724
quote:
Op vrijdag 29 juni 2007 13:34 schreef Forkbender het volgende:
^ De gelovige acht het bestaan van God zeker, maar is er niet 100% zeker van (anders zou het weten in plaats van geloven zijn, niet?).
Het probleem is dat gelovigen een sterke neiging hebben om hun eigen overtuiging voor waarheid aan te zien. Je vergelijking gaat dus mank, aangezien de (meeste) gelovigen het bestaan van hun godheid wel degelijk voor 100% zeker menen te weten.
quote:
Als een rationele benadering iets uitsluit wat in de praktijk gebeurt, is dat dan al geen alarmsignaal dat de rationele benadering niet volledig is?
De rationele verklaring is dat het geloof in een god een waanbeeld is. Een prima rationele verklaring, volledig dekkend voor alle geloven.

Jij verwart namelijk ook weer een 'idee' met het werkelijk bestaan van iets.
Why women still aren't funny.
Q.E.D: Religion replaces ignorance with stupidity.
  vrijdag 29 juni 2007 @ 13:39:46 #247
52811 DustPuppy
The North Remembers
pi_50968729
quote:
Op vrijdag 29 juni 2007 13:34 schreef Forkbender het volgende:

Nee, dat betekent gewoon dat de rationale verklaring voor het gedrag onjuist of incompleet is. Een wetenschapper zou dan andere verklaringen proberen te vinden voor het gedrag en deze toetsen c.q. bewijzen.

^Je zult trouwens verbaast staan hoeveel gelovigen in conservatief Amerika zeker denken te weten dat god bestaat en over hen persoonlijk waakt etc.

[ Bericht 0% gewijzigd door DustPuppy op 29-06-2007 13:45:55 ]
  vrijdag 29 juni 2007 @ 13:48:00 #248
112124 Forkbender
Tat tvam asi
pi_50969011
quote:
Op vrijdag 29 juni 2007 13:39 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:

[..]

Het probleem is dat gelovigen een sterke neiging hebben om hun eigen overtuiging voor waarheid aan te zien. Je vergelijking gaat dus mank, aangezien de (meeste) gelovigen het bestaan van hun godheid wel degelijk voor 100% zeker menen te weten.
Kijk even naar het gros van de mensen in dit topic die zeker menen te weten dat wetenschap de beste manier is om de wereld te beschrijven. Ze zeggen wel 'wetenschappelijke waarheid staat nooit 100% vast', maar tegelijkertijd houden ze zich eraan vast.
quote:
De rationele verklaring is dat het geloof in een god een waanbeeld is. Een prima rationele verklaring, volledig dekkend voor alle geloven.
Maar altijd van buitenaf bedacht, nooit van binnenuit. Lekker objectief een subjectieve ervaring gaan rationaliseren.
quote:
Jij verwart namelijk ook weer een 'idee' met het werkelijk bestaan van iets.
Dus ideeen bestaan niet?
  vrijdag 29 juni 2007 @ 13:49:17 #249
112124 Forkbender
Tat tvam asi
pi_50969053
quote:
Op vrijdag 29 juni 2007 13:39 schreef DustPuppy het volgende:

[..]

Nee, dat betekent gewoon dat de rationale verklaring voor het gedrag onjuist of incompleet is. Een wetenschapper zou dan andere verklaringen proberen te vinden voor het gedrag en deze toetsen c.q. bewijzen.

^Je zult trouwens verbaast staan hoeveel gelovigen in conservatief Amerika zeker denken te weten dat god bestaat en over hen persoonlijk waakt etc.
Zeg maar de De Facto Theisten.
  vrijdag 29 juni 2007 @ 13:53:21 #250
pi_50969182
quote:
Op vrijdag 29 juni 2007 13:48 schreef Forkbender het volgende:

[..]

Kijk even naar het gros van de mensen in dit topic die zeker menen te weten dat wetenschap de beste manier is om de wereld te beschrijven. Ze zeggen wel 'wetenschappelijke waarheid staat nooit 100% vast', maar tegelijkertijd houden ze zich eraan vast.
[..]
Ik zie geen beter alternatief. Moet ik persé in iets anders geloven om te bewijzen dat wetenschap voor mij geen religie is? Dat jij vind dat mensen in wetenschap "geloven" als een religie is jouw waandenkbeeld.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')