abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Jubileum moderator vrijdag 4 mei 2007 @ 15:08:58 #1
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_49005873
Borstvoeding deel 31

101 redenen om borstvoeding te geven

Handige en betrouwbare sites:
tip! http://www.borstvoeding.com (Borstvoeding.com biedt een keur aan informatie over borstvoeding verzorgd door een team van gerenommeerde borstvoedingsdeskundigen en moeders met borstvoedingservaring.)
tip! http://www.borstvoedingsforum.nl (Het Borstvoedingsforum is een initiatief van de Samenwerkende Borstvoeding Organisaties.)
tip! Kellymom.com, breastfeeding and parenting (engelstalige site, met zeer uitgebreide informatie).
Nursingtwo (engelstalige site over tandemvoeden (meerdere kindjes aan de borst) en voeden tijdens de zwangerschap)

Borstvoedings organisaties:
Vereniging Borstvoeding Natuurlijk
La Leche League

Beide organisaties hebben een telefonische informatiedienst.

Directe links naar veel voorkomende vragen/problemen:
Het belang van goed aanleggen
Tepelproblemen
Spruw
Spruwbehandeling
Kolven
Bewaren, vervoeren en opwarmen van moedermelk; je kolf schoonhouden
Regeldagen
Verstopte melkkanaaltjes en borstontsteking
Borstontsteking te lijf
Borstvoeding en de wet
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
  Jubileum moderator vrijdag 4 mei 2007 @ 15:10:34 #2
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_49005932
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 14:29 schreef E.T. het volgende:
hmz.. weer een gevoelige plek
Weer aan de linkerbuitenonderkant. Precies een rotplek omdat ik daar heel moeilijk mee kan masseren met kolven en voeden.
En Tijn is ook niet in de buurt om het weg te drinken nu.. Ik dacht toch echt dat ik daarnet alles helemaal leeg had gekolfd, nog een keer extra de linkerkant gedaan met syntocinon in de hoop dat alles dan echt helemaal leeg zou zijn, maar blijkbaar toch niet dus

Iemand nog tips? hoe te handelen? wat te doen?
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 14:35 schreef PM-girl het volgende:
ET, warmtecompres erop? Of als je dat niet hebt een doek gedompeld in heet water?
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 15:06 schreef E.T. het volgende:
moet dat de hele tijd, of alleen vlak voor het kolven/voeden?
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 15:08 schreef Lois het volgende:
Wat ik meestal deed ET en met succes was onder de warme douche gaan staan. Douche op de plek richten en zo warm mogelijk laten worden. Dan masseren richting de tepel zodat de verstopping soepeler werd. Evt. daarna gelijk nog kolven om het helemaal leeg te krijgen. Meestal had ik het meeste eral uit geduwd onder de douche.
Eva ♥ en Iris ♥
  vrijdag 4 mei 2007 @ 15:25:03 #3
94046 PM-girl
Is geen haartje betoeterd...
pi_49006412
ET, of voor het kolven je borst in een bakje of de gootsteen met heet water hangen. Een warmtecompres kan tijdens het voeden of kolven, evenals de warme doek.

Succes!
...maar weI in de aap gelogeerd :P
*
Ik stuur al sinds oktober 2006 PM's, word ik dan nu PM-woman?
Laat maar: PMS-girl it is.....
  vrijdag 4 mei 2007 @ 15:26:59 #4
94046 PM-girl
pi_49006470
Ik heb zelf ook meteen een vraagje. Ik wil toch een keer Biobim geven. Dit kan met bv aangemaakt worden. Maar maak je dan eerst de bv warm en dan de pap erbij, of andersom? Vraag me trouwens af of het wel door de speen gaat...
(en hoe krijg je in vredesnaam zo'n flessenwarmer schoon van binnen, al die bruine aanslag, brrr)
*
  vrijdag 4 mei 2007 @ 15:31:19 #5
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_49006611
Ik ga zo even onder de douche staan en zo'n handenwarmertje (met zo'n blikje) in m'n beha proppen.
Tnx

PM je flessenwarmer kun je ontkalken met schoonmaakazijn (of speciaal spul voor het ontkalken van koffiezetapparaten e.d.). (ik heb trouwens geen bruine aanslag? Zit toch alleen maar water in?)
Bij Avent zaten er ook zakjes poeder bij om te ontkalken.
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
pi_49006698
Niet je flessenwarmer ontkalken met dat groene ontkalkspul trouwens. Of je moet al een groene flessenwarmer hebben ofzo. .
"I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
It seems to me to be the road toward freedom. - Jim Morrison"
  vrijdag 4 mei 2007 @ 15:35:35 #7
3011 E.T.
pi_49006771
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 15:33 schreef Jarno het volgende:
Niet je flessenwarmer ontkalken met dat groene ontkalkspul trouwens. Of je moet al een groene flessenwarmer hebben ofzo. .
klinkt alsof je er ervaring mee hebt
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
pi_49006828
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 15:35 schreef E.T. het volgende:

[..]

klinkt alsof je er ervaring mee hebt
Mooi groen is niet lelijk zeg maar. .
Het kan verder geen kwaad hoor, maar het is wel enorm lelijk in een witte flessenwarmer, zo'n groen randje.
"I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
  vrijdag 4 mei 2007 @ 16:15:11 #9
19376 LadyS
Help Liam --> SMA2
pi_49008231
Wij ontkalken meestal met gewone azijn. (waterkoker enzo). Erin doen en aanzetten Misscien dat dat bij een flessenwarmer ook werkt?
Help, deel en doneer! Steun Liam in de strijd tegen SMA2! De tijd dringt!
https://steunliamtegensma2.nl/doneer/
  vrijdag 4 mei 2007 @ 16:15:42 #10
19376 LadyS
Help Liam --> SMA2
pi_49008251
Jarno
  vrijdag 4 mei 2007 @ 16:33:30 #11
94046 PM-girl
pi_49008883
Schoonmaakazijn werkte niet echt super hier. Tenminste, niet verdund met water zoals ik het altijd gebruik voor de waterkoker en het koffiezetapparaat.
*
  vrijdag 4 mei 2007 @ 16:39:33 #12
3142 m@x
Do, a deer, a female deer
pi_49009120
Schrobben met een oude tandenborstel hielp hier nog wel redelijk
Oops! Did I just roll my eyes out loud?
♥ Huisje, boompje, fietstas ♥
♥ There is no way to happiness, happiness is the way ♥
  Jubileum moderator vrijdag 4 mei 2007 @ 20:12:15 #13
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_49017047
Hoe gaat het met de verstopping ET?
Eva ♥ en Iris ♥
  vrijdag 4 mei 2007 @ 20:47:33 #14
62233 Jelief
ikke lief!
pi_49018390
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 15:26 schreef PM-girl het volgende:
Ik heb zelf ook meteen een vraagje. Ik wil toch een keer Biobim geven. Dit kan met bv aangemaakt worden. Maar maak je dan eerst de bv warm en dan de pap erbij, of andersom? Vraag me trouwens af of het wel door de speen gaat...
(en hoe krijg je in vredesnaam zo'n flessenwarmer schoon van binnen, al die bruine aanslag, brrr)
PM ik warmde eerst de melk op en deed daarna de biobim erbij, lepeltje voor lepeltje tot het dik genoeg was. Ik merkte wel dat het vrij snel weer dun werd dus meteen voeren is wel handig.

Bij de avent flessenwarmer zitten zakjes citroenzuur om mee te ontkalken. Misschien werkt van dat ontkalkspul van Mellita oid wel.
Begin maar gewoon, op hoop van zegen.
Begin maar gewoon,hier en nu.
Je kunt niet alles voorzien.
Begin er maar gewoon aan te werken.
  vrijdag 4 mei 2007 @ 20:57:49 #15
3011 E.T.
pi_49018795
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 20:12 schreef Lois het volgende:
Hoe gaat het met de verstopping ET?
mwoah..
onder de douche vanmiddag aardig wat weggekregen, daarna nog gekolfd.
Op het kdv meteen Tijn aangelegd (hij had net z'n laatste fles op, maar dat boeide me even niet)

Kwarkcompres erop gehad tijdens het eten, daarna een hotpack en vlak voor Tijn ging slapen weer rugbyhouding aangelegd.

De plek is nog wel rood en als ik echt op m'n borst duw oid dan voel ik het nog wel, maar gelukkig niet meer zoals vanmiddag.
Wel iets om in de gaten te houden dus
pi_49023135
Ontkalken mag ook met soda

Fijn dat het weer beter gaat ET!
  vrijdag 4 mei 2007 @ 23:11:49 #17
62525 Bibikuif22
<3 <3 <3 <3 <3
pi_49023578
Jeetje ET, wat zul je daar een last van hebben! Ik hoop dat het na de middeltjes weer wat beter gaat.

Biobim, is dat echt pap dat je met bv aan kan maken? nooit van gehoord maar wel het onthouden waard voor als we zover zijn. Waar verkopen ze dat?

Verder nog iedereen bedankt voor de tips over het ontdooien van de ijsblokjes. Het zijn maatbekers geworden en het is helemaal goed gegaan! De flessen gingen er goed in!
Trotse mama van Alyssa (10-08-2003) en Ryan (23-02-2007)
pi_49023624
En niet de lepel aflikken terwijl je de biobim aanmaakt PM-Girl, dan wordt het dun van de enzymen van het speeksel.
Variety is the spice of life
  vrijdag 4 mei 2007 @ 23:27:03 #19
62233 Jelief
ikke lief!
pi_49024134
Biobimis verkrijgbaar bij natuurvoedingswinkels, Bibikuif.
  zaterdag 5 mei 2007 @ 09:48:12 #20
94046 PM-girl
pi_49030080
Nebelung, je hebt er ervaring mee?

Inderdaad, ik heb Biobim gekocht bij de natuurwinkel.

ET, ik hoop voor je dat het snel wegtrekt. Succes!

Gisteren met onverdunde azijn gekookt en nu lijkt het wel iets schoner te zijn geworden, straks nog maar even een oude tandenborstel zoeken!
*
pi_49030743
Nee, ik heb nooit pap gegeven, maar ik las dat laatst op het bijvoedingsforum. Die leek me handig om te onthouden. Hihi, de stomme dingen die je soms oppikt
  zaterdag 5 mei 2007 @ 15:34:48 #22
94046 PM-girl
pi_49037655
We zijn weer terug bij af , dikke harde schijf, rode plekken. Nog geen koorts gemeten, maar volgens mij is het weer raak. Echt ineens weer. Ik heb gisterenochtend na de ochtendvoeding niet gekolfd, wat ik normaal dus wel doe nog steeds. 1 dagje niet, zou dat kunnen resulteren in een (aankomende) bo? Zelfs vannacht nog gevoed
*
  zaterdag 5 mei 2007 @ 19:40:10 #23
144006 chacama
Ondernemend!
pi_49043710
PM, sterkte. Ik hoop dat je het nog kunt voorkomen. En anders meteen de HAP bellen voor Anti-biotica. Heel veel ...
ET, hoe is het nu bij jou?
Hier gaat het nog steeds lekker. Maud is nu wel ziek en drinkt meer bij me, maar ik hou het nog steeds vol. Voorlopig besloten om nog niet met bijvoeden te beginnen. Ze heeft nog steeds veel last van d'r darmen. Dus ik hou het nog maar even bij bv (en dieet-kv). En ach, ze was 2 weken te vroeg dus is eigenlijk pas 1 juni echt 6 maanden.
  zaterdag 5 mei 2007 @ 20:07:42 #24
1762 YPPY
Yppiaans
pi_49044556
Wat balen PM, weer fout.

Dat klinkt beter E.T.

Tijd zat nog om bij te voeden chacama, als het niet lekker gaat, kun je idd beter even wachten.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
pi_49048285
PM! verdorie! Hopelijk krijg je het weg, ik duim voor je.

KLinkt als een goede beslissing, chacama! Heeft ze nog last gehad van de dieetvoeding?
  zaterdag 5 mei 2007 @ 22:32:36 #26
3011 E.T.
pi_49048662
Wat balen PM. Ik hoop dat je 't wegkrijgt

Hier heb ik vandaag nergens meer last van gehad. Af en toe nog vaagjes die plek gevoeld, maar dat werd steeds goed weggedronken. Ik hoop dat 't niet meer terugkomt. Wel jammer dat ik morgen veel moet kolven (moeders gaat op stap), maar ik hoop dat het gewoon goed blijft gaan.
  zondag 6 mei 2007 @ 12:44:46 #27
94046 PM-girl
pi_49058781
Hee Chacama, vroeg me al af hoe het met je ging!

ET, gelukkig maar!

Hier blijft een keiharde schijf zitten, maar ik ben er toch niet ziek van geworden. Ben gisteren wel in bed gebleven 's avonds, rust leek me wel goed. Veel gekolfd, aangelegd. Iets is er wel mis, want beide tepels zijn kapot, Simon spuugde wat bloed terug (van mijn tepel). Dus morgen even de ha bellen om langs te komen. Misschien toch (sluimerende) spruw weer, getver.

Wat voor speen is handig bij borstvoeding met Biobim? Nr. 4 werkt niet in ieder geval.
*
pi_49058882
quote:
Op zondag 6 mei 2007 12:44 schreef PM-girl het volgende:

Wat voor speen is handig bij borstvoeding met Biobim? Nr. 4 werkt niet in ieder geval.
Een lepeltje!
  zondag 6 mei 2007 @ 12:56:27 #29
94046 PM-girl
pi_49059069
Ik wilde eigenlijk een fles geven. Gisteren lukte de fles dus niet, maar het papje was te dun voor een lepel om het zonder al te veel knoeien te geven.
Maar misschien ook te dun aangemaakt.
*
  zondag 6 mei 2007 @ 21:45:57 #30
3011 E.T.
pi_49079334
In het kader van 'de meeste gekke plek om te kolven' voeg ik toe

- tijdens de voorstelling van The Wiz in het Beatrix Theater in Utrecht

Jubileum moderator zondag 6 mei 2007 @ 22:06:03 #31
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_49080456
quote:
Op zondag 6 mei 2007 21:45 schreef E.T. het volgende:
In het kader van 'de meeste gekke plek om te kolven' voeg ik toe

- tijdens de voorstelling van The Wiz in het Beatrix Theater in Utrecht

Terwijl op het podium het barst van de lichtflitsen, donder en bliksem, en ik dacht dat het onmogelijk zou zijn een TSR te krijgen
Eva ♥ en Iris ♥
pi_49117819
E.T.

PM ik denk dat je dan een 3 standen speen nodig hebt. De gaatjes van een gewone speen zijn gewoon heel klein.
Een beetje vreemd, maar wel lekker
  dinsdag 8 mei 2007 @ 10:48:25 #33
94046 PM-girl
pi_49134679
ET! Wat deden je buren? Of was je omringd door je eigen gezelschap?

Beefcake, dank voor je reactie. Vanavond gaan we een 1-2-3 speen proberen.
*
  Jubileum moderator dinsdag 8 mei 2007 @ 20:03:34 #34
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_49157142
quote:
Op dinsdag 8 mei 2007 10:48 schreef PM-girl het volgende:
ET! Wat deden je buren? Of was je omringd door je eigen gezelschap?
Ze zat tussen "eigen" mensen, oa lekker beschut achter mijn brede rug
Eva ♥ en Iris ♥
  dinsdag 8 mei 2007 @ 20:24:07 #35
144006 chacama
Ondernemend!
pi_49158015
Of ze reageert op de KV weten we niet zeker. Dus daarom binnenkort naar de KA. Merk alleen wel dat ik nu even niet genoeg bv maak om te kunnen mengen. EN het vervelende is dat ik thuis bijna geen trs krijg. Op het werk wel. Ik ga het straks toch proberen. En verder mengen we thuis 90cc bv met 90 kv en bij de oppas 60cc bv met 120 kv. Het rare is dat ze thuis die 60-120 combi niet pikt. Eigenwijsje. Maar goed. Ik moet dus dagelijks 210 bv weten te produceren en dat red ik nu niet. Misschien toch even naar die neusspray gaan vragen. En anders kijken of ze bij de oppas wellicht wel de pure flesvoeding wil gaan drinken. Ik ga zo in elk geval wel even weer proberen om de kolven, heb nu nog maar 150 in de vriezer dus dat is nog maar voor 2 voedingen....wordt wel spannend zo.
  dinsdag 8 mei 2007 @ 22:29:15 #36
94046 PM-girl
pi_49163768
De huisarts heeft nog even goed alles gecontroleerd. Geen ontsteking, mooi soepel nu. Wel wat beschadigde tepels, maar zolang er geen andere klachten komen, niks aan de hand.
Wel de tip om het kolven er toch maar even in te houden 's morgens, ivm de gevoeligheid voor bo's.

"En hoeveel voedingen krijgt hij, 5?" "Maar hij is toch al 10 kilo, hoezo dan nog zoveel?"
*
  woensdag 9 mei 2007 @ 07:43:57 #37
12721 Sugar
...maakt plannen
pi_49171519
quote:
Op dinsdag 8 mei 2007 22:29 schreef PM-girl het volgende:
(knip)... Wel wat beschadigde tepels... (knip)
Stuk of 6?

Sterkte ermee, PM.
Dat alle stoplichten groen zijn, de geluiden precies goed, de lucht blauwer dan anders, wind mee en het geluk achterop!
  woensdag 9 mei 2007 @ 09:18:43 #38
94046 PM-girl
pi_49172925
quote:
Op woensdag 9 mei 2007 07:43 schreef Sugar het volgende:

[..]

Stuk of 6?

Sterkte ermee, PM.
Klemtoon enzo he!

Dankjewel!
*
pi_49173769
Elo Dat had ik nou nooit gedurft

Hier gaat het afbouwen best wel goed. Ze krijgt hier alleen nog maar s'ochtends en that's it. Wat ik wel vervelend vind is dat ik haar regelmatig moet afwijzen. Als ik haar op een bepaalde manier vasthoud gaat ze automatisch al klaar liggen en vraagt om a drink. Tjee en dan afwijzen vind ik wel pijnlijk hoor Maar goed. Ik moet nu echt even aan mijzelf denken en het is bij haar vaak opgelost door een andere beker drinken te geven.
pi_49174493
Sugar
Hopelijk blijven ze weg, PM! (anders misschien eens extra lecithine proberen?)
  woensdag 9 mei 2007 @ 10:29:49 #41
94046 PM-girl
pi_49174865
Wat is dat Owlet?
*
  woensdag 9 mei 2007 @ 10:31:32 #42
94046 PM-girl
pi_49174930
Lijkt me inderdaad lastig Lewis. Heb je Joshua ook zo lang gevoed? Hoe reageerde hij na de geboorte van Chantel, toen zij ging drinken?
*
pi_49175575
Toen Joshua 7 maanden was, werd ik zwanger van Chantel. Dus ik heb hem krap een jaar kunnen voeden. Er zat zo'n 4 maanden tussen dat ik gestopt was en Chantel kreeg. En hij heeft daarna ook nooit echt meer bv gewild ofzo. Jaloers was hij wel, echt vreselijk.

Met Chantel gaat het nu wel goed zo die ene voeding. Ik laat het nu maar gewoon zo aflopen. De voeding is toch nog teveel om het ineens te moeten stoppen. Ik heb al zoveel last van de boobies, en het wordt per dag ook wel minder, dus zolang zal het niet meer zijn denk ik.
pi_49175595
hier staat wat meer over Lecitine.
quote:
Men heeft goede resultaten gezien bij terugkerende verstoppingen met het
dagelijks gebruik van lecithine (voedingssupplement). Lecithine wordt in de
voedingsmiddelen industrie gebruikt als emulgator, dat wil zeggen dat het
klontering van eiwitten tegengaat, de boel als het ware soepel en vloeibaar
houdt.
Aldus Gonneke van Veldhuizen

Jack Newman zegt hier:
quote:
If a blocked duct has not settled within 48 hours (unusual), therapeutic ultrasound often works. This can be arranged at a neighbourhood physiotherapy office or sports medicine clinic. Many ultrasound therapists are not aware of this use for ultrasound. The dose is:
2 watts/cm², continuous, for five minutes to the affected area, once daily for up to two doses.
If two treatments on two consecutive days have not worked, there is no point in continuing with ultrasound. Get the blocked duct re-evaluated at the clinic or by your own physician. Usually, however, if ultrasound is going to work, one treatment is all that is needed. Ultrasound also seems to prevent recurrent blocked ducts that always occur in the same part of the breast. Lecithin, one capsule (1200 mg) 3 or 4 times a day also seems to prevent recurrent blocked ducts, at least in some mothers.
  vrijdag 11 mei 2007 @ 17:39:42 #45
94046 PM-girl
pi_49275506
Owlet, dank je. Ik zal het nodig hebben denk ik... Lig inmiddels al weer 2,5 dag doodziek op bed, bo in beide borsten. Een knoerdhard, de ander leeg maar beiden rood en pijnlijk.
Inmiddels ook weer medicatie, die verlaagt de hoge koorts. Maar men, wat ben je daar toch ziek van.
Gelukkig oma's in huis die de zorg overnemen.
Voeden lukt nauwelijks, kolven ook niet, ondanks veel water drinken, warmte en masseren. Tepels zijn nu erg beschadigd en bloeden.
Maandag bel ik de lactatiekundige maar weer eens, om alles eens kritisch te bekijken.
Ik ben namelijk vandaag weer ongesteld geworden, m.i. geen toeval. De vorige keer bij de bo ook.
Neem aan dat het gevolg is.

Bah!
*
  vrijdag 11 mei 2007 @ 18:59:43 #46
11682 Moonah
Jolie femme
pi_49277964
PM, lees nu pas dat je weer zo'n last hebt.
Heel veel beterschap gewenst!
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_49277978
PM, da's echt ontzettend k*t zeg! Ik duim voor je dat het snel goed komt, hopelijk heeft de lactatiekundige tips.
  vrijdag 11 mei 2007 @ 19:04:07 #48
1762 YPPY
Yppiaans
pi_49278125
Jemig, wat verschrikkelijk PM. Het zit je wel ontzettend tegen elke keer. Beterschap.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
*OUD heilige*
  vrijdag 11 mei 2007 @ 20:08:22 #49
144006 chacama
Ondernemend!
pi_49280056
Jeetje PM. Heel veel sterkte en beterschap. Wat fijn dat de oma's er zijn om te helpen. dikke
  vrijdag 11 mei 2007 @ 20:50:27 #50
62233 Jelief
ikke lief!
pi_49281415
Pm dikke dikke kus en ik hoop heel hard dat de laktatiekundige je een goed werkend advies kan geven.
  vrijdag 11 mei 2007 @ 21:31:38 #51
94046 PM-girl
pi_49282628
Net na een douche wat kunnen kolven, gelukkig. Maar wel veel bloed, Simon lust het nu ook niet.
*
pi_49284555
*knuffel voor PM*
get wat een ellende zeg...
  vrijdag 11 mei 2007 @ 22:42:02 #53
3011 E.T.
pi_49285207
Jeetje PM, wat een ellende
  zaterdag 12 mei 2007 @ 10:46:53 #54
94046 PM-girl
pi_49294845
Lief!

Ik baal er ook flink van, gelukkig is de koorts nu een heel eind weg. Maar ik voel me er zo rot bij, dat ik niet voor mijn kind kan zorgen, zelfs niet eens kan voeden. Ik hoop dat het de menstruatie is, want de hormonen nemen een aardig loopje met me.
(overigens, loslatend vel rond ogen/neus en 'strakke' nagels/vingertoppen, is dat bekend bij bo?)
*
  zaterdag 12 mei 2007 @ 12:44:11 #55
94046 PM-girl
pi_49297301
Ik weet dat je kunt bloeden bij bv en dat dat niet uitmaakt voor het kindje, maar zojuist heb ik dus echt bosbessenfristi (sorry!) gekolfd, 30cc, dat kan ik mijn kind toch niet geven?
*
pi_49297804
Het kleurt heel snel dus zelfs een klein beetje bloed kan al roze melk geven. Het zou geen verschil moeten maken maar gevoelsmatig zou het voor mij ook niet goed voelen denk ik.
Ben je echt afhankelijk van elke cc?
  zaterdag 12 mei 2007 @ 13:12:07 #57
94046 PM-girl
pi_49297905
Ik heb wel vaker wat bloed bij de voeding, dat kleurtje ken ik, maar nu is het denk ik 75% bloed wat erin zit. Op zich heb ik graag elke cc voor de fles nu, maar dit doe ik toch maar (of ik bewaar het voor de huisarts?)
Ik heb nog wel wat voorraad in de vriezer maar die slinkt hard nu. Voor de zekerheid laat ik pak flesvoeding meebrengen, just in case...
Voel me er zo onzeker door, ik heb het idee dat ik iets verkeerd doe doordat het telkens terugkomt.
*
  zaterdag 12 mei 2007 @ 13:35:57 #58
3011 E.T.
pi_49298422
Als er echt zo veel bloed in zit, kan Simon er misselijk van worden, dus dan zou ik 't ook liever niet geven.

Wel balen steeds ,PM. Goed dat je een LK gaat inschakelen
pi_49298468
Hm ja, als het zo veel bloed is zou ik het ook niet meer geven denk ik.
Je weet het vast diep van binnen wel, maar je doet echt niets verkeerd. Een vergeten blessure van jaaaren teug kan al zorgen voor een kanaaltje dat blijft verstoppen bijvoorbeeld. Hopelijk kan de lactatiekundige je wat geruststellen en je misschien wat tips geven.

Als je echt omhoog zit dan zijn er ook wel lactatiekundigen die de mogelijkheid hebben tot een emailconsult. Dat kost een euro of 15 geloof ik.
  zaterdag 12 mei 2007 @ 14:16:16 #60
94046 PM-girl
pi_49299351
Het is niet zozeer hier en nu dat ik advies wil, maar ben meer bang voor wat er komen kan. En het voeden durf ik niet zo goed aan die borst,ivm het bloed. De andere kant is ook onstoken, maar volkomen soepel.

Het gekke is dat de foute borst van nu, tot nu toe altijd de goede borst geweest is, alle pech die ik heb gehad was rechts, nu is het links!
*
  zaterdag 12 mei 2007 @ 18:41:57 #61
131977 Neuk
It's a Brent New Day!!!
pi_49306576
PM
Veel sterkte en succes <3

Lieve allemaal ,

Ik kom officieel afscheid nemen en wil graag iedereen hier bedanken voor de adviezen en het meedenken in minder makkelijkere situaties. Ik ben hier echt heel dankbaar voor. Brent heeft een mooie start gemaakt en is met zijn 6 maand en 9 kilo een flinke maar gezonde knaap

Vanochtend heb ik Brent voor het laatst gevoed en ik heb er vrede mee. Ik bleef aan het uitstellen met die laatste keer en met het doorkomen van zijn tandjes(inmiddels zijn er 3 door) en een griepje onder de leden was het fijn nog 3x per dag te geven en effe uit te stellen maar het is goed zo, om heel eerlijk te zijn.

Misschien tot een volgende keer! Dag dag!

(Ik heb nog een voorraadje in de vriezer dus hij krijgt nog wel een paar weekjes elke dag een beetje.)
Iedere golf van de zee,
Die wild op het strand wordt gesmeten,
Brengt wel iets moois voor je mee.
Wat heb jij van de zee gekregen?
  zaterdag 12 mei 2007 @ 20:48:56 #63
94046 PM-girl
pi_49310328
Dag Neuk!
*
  zondag 13 mei 2007 @ 10:44:32 #64
108648 cattie
lieve moeder
pi_49324595
Dag Neuk!
  zondag 13 mei 2007 @ 12:18:02 #65
11682 Moonah
Jolie femme
pi_49326507
Dag Neuk!

PM, hoe gaat het vandaag? Al wat verbetering?
  zondag 13 mei 2007 @ 12:20:38 #66
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_49326564
PM hoe is het nu? wat sneu dat het zo'n getob is met de bo's ik vind het wel erg dapper dat je zo door zet !!

neuk mooie start heeft brent gehad petje af
Engaging Infinite Improbability Drive..
  zondag 13 mei 2007 @ 13:27:45 #67
94046 PM-girl
pi_49328349
Vandaag gaat het beter! Voel me nog wel beroerd, maar het voeden lukt! Rechts prima zelfs, links wat pijnlijk en bloederig (de tepel is eigenlijk een korst die dus telkens openbarst ) maar het lukt weer! Ik wil gewoon nog doorvoeden, dus ik vecht nog even verder. Ben alleen een beetje bang voor de reactie van mijn werkgever, na tweemaal bo en dus ziek thuis...
Mogen ze daar iets mee of is dat net zo als dat ik een tennisblessure zou hebben en daarom niet kon werken?

Las overigens gisteren een openbare brief aan Aukje en Marieke van Ginneken op borstvoeding.com, wilde hem even hier linken. Niet omdat ik het er nu helemaal mee eens ben, maar het lezen waard (ook de onderbouwing!)

Er zitten trouwens best leuke columns bij soms!
*
  maandag 14 mei 2007 @ 11:49:13 #68
144006 chacama
Ondernemend!
pi_49357662
PM, heel veel sterkte. Ik hoop dat er snel verbetering komt en je helemaal van de BO"s afkomt.
Hier gaat het nog steeds lekker. Maud doet het goed op de combi-flessen. We gaan proberen om meer en meer overdag naar de KV over te gaan. Maar ik wil toch ook proberen om de ochtend en de avond erin te houden. Aan de andere kant zou ik ook wel weer lekker vinden om alles te kunnen eten wat ik lekker vind. Gisteren hadden we pizza besteld, maar ik heb het maar bij een gezonde salade gehouden, want zonder kaas is een pizza niet echt een pizza.

Neuk.
pi_49360230
PM, fijn dat het beter gaat.
Een werkgever heeft helemaal niets te maken met hoe en waarom je ziek bent. Als je niet kan werken, kan je niet werken. Dan kan hij eventueel een arbo-arts op je af sturen om te beoordelen of het terecht is, maar hij kan niet zeggen dat je maar moet gaan werken omdat het jouw keus is dat je nog borstvoeding geeft oid.
Dan zou iedereen wel problemen kunnen krijgen door ongezond eten, de straat over steken, sporten, op ziekenbezoek gaan, etc.
Niet druk over maken dus!
Ik heb me blauw geërgerd aan die column van Aukje en Marieke. Niet omdat ik vind dat ze niet hadden moeten stoppen met borstvoeding en zelfs niet omdat ze zo negatief zijn over borstvoeding. Maar wel omdat ze onwaarheden vertellen. Keurig verpakt onder het kopje "eigen mening" natuurlijk, en dat maakt het zo lastig.
De tegenreactie op borstvoeding.com vind ik goed geschreven.
pi_49360642
Goed gedaan Neuk!
  maandag 14 mei 2007 @ 13:09:12 #71
94046 PM-girl
pi_49360670
Owlet, ok, dankjewel voor je reactie.
Onze verzuimmanager is er een van zoals het vroeger ging en heeft al 100 keer geroepen: stop er dan mee! (dit zegt ze persoonlijk vooral, niet professioneel overigens) Vandaar dat ik er een beetje bang voor ben.

De bo lijkt over te zijn, alhoewel gisteren ineens de koorts weer naar de 39 graden dook, maar volgens mij is het nu een gewoon virus wat het veroorzaakt.
Alleen omdat mijn tepel telkens net genezen is na de vorige voeding, doet het godvergeten pijn als Simon gaat drinken, het wondje trekt dan weer open, AU! Daarna lijkt hij net mijn kleine dracula, met zo'n bloederig spoortje uit zijn mondhoek!
*
  maandag 14 mei 2007 @ 13:09:47 #72
94046 PM-girl
pi_49360693
Nebelung, loopt bij jou ook nog gewoon alles goed?
*
pi_49360848
PM-Girl, zou wat zijn als je werkgever daar wat mee kon. Kolf je overigens nog en zo ja, je hebt hem toch niet nog steeds op het hoogst staan dan he? * streng kijkt*

Hier gaat alles nog steeds z'n gangetje qua borstvoeding. Het wordt allemaal op een geleidelijke manier wat minder (daar twijfelde ik wel eens aan of dat zou gebeuren, want ook al at ze als een bootwerker, die voedingen werden er niet minder om. Maar nou gebeurd het inderdaad dus toch ).

Ik ben blij hoe dat gaat. Overdag drinkt ze niet zo heel veel meer, alleen 's ochtends bij wakker worden en voor haar slaapje. 's Avonds voor het slapen gaan nog en een keertje 's nachts.

Oh ja en het is ook gewoon leuk. Kijkt ze me aan en zegt ze : 'dinkuh!!' Het is niet altijd duidelijk welk drinken ze bedoeld en als ik dan een beker geef kan ze me heel verontwaardigd aankijken: 'Neeeeeee, mama dinkuh!!'

[ Bericht 3% gewijzigd door nebelung op 14-05-2007 13:18:32 ]
pi_49360851
Die column is echt dom.
Je moet idd al totaal niets gelezen hebben over (borst)voeding wil je zoiets schrijven.
  maandag 14 mei 2007 @ 13:18:46 #75
94046 PM-girl
pi_49361068
quote:
Op maandag 14 mei 2007 13:13 schreef nebelung het volgende:
PM-Girl, zou wat zijn als je werkgever daar wat mee kon. Kolf je overigens nog en zo ja, je hebt hem toch niet nog steeds op het hoogst staan dan he? * streng kijkt*
Bedoel je nu of op het werk? Nu kolf ik zo min mogelijk, nu het voeden weer lukt. Alleen als ik het idee heb dat ik volloop, kolf ik af om nieuwe ellende te voorkomen.
Op het werk kolf ik ook nog steeds, eens per 4 uur. En nee niet op zijn hoogst! Tegenwoordig is de opbrengst ook wat minder, maar nog steeds voldoende.
quote:
Hier gaat alles nog steeds z'n gangetje qua borstvoeding. Het wordt allemaal op een geleidelijke manier wat minder (daar twijfelde ik wel eens aan of dat zou gebeuren, want ook al at ze als een bootwerker, die voedingen werden er niet minder om. Maar nou gebeurd het inderdaad dus toch ).

Ik ben blij hoe dat gaat. Overdag drinkt ze niet zo heel veel meer, alleen 's ochtends bij wakker worden en voor haar slaapje. 's Avonds voor het slapen gaan nog en een keertje 's nachts.
Heerlijk dat het zo gaat! Je meisje is nu anderhalf? Of nog jonger?
*
pi_49361268
Is dat dan 2 keer of kolf je 1 keer op het werk en dan gewoon weer thuis (uitgaand van 8 uur werken of moet je nog reizen)?). Knap hoor, hoe je het allemaal doet! Zeker met die ellende van de laatste tijd!

Bijna anderhalf. Ongelooflijk hoe snel dat gaat.
En ze loopt me nu keihard te roepen, dus ik ga maar weer
  maandag 14 mei 2007 @ 13:26:29 #77
94046 PM-girl
pi_49361398
quote:
Op maandag 14 mei 2007 13:23 schreef nebelung het volgende:
Is dat dan 2 keer of kolf je 1 keer op het werk en dan gewoon weer thuis (uitgaand van 8 uur werken of moet je nog reizen)?). Knap hoor, hoe je het allemaal doet! Zeker met die ellende van de laatste tijd!
Ik voed rond 7:00-11:00-15:00-19:00-22:00 uur (sommige dagen totaal anders maargoed). Als ik werk, kolf ik de voeding van 11 en 15 uur en voed ik gewoon om 19uur weer. Ik reis niet zover gelukkig.
Maar nu Simon bijna 8 maanden is, wil ik dit toch wel gaan veranderen, het kolven met name. Weet echter niet zo goed hoe.
quote:
Bijna anderhalf. Ongelooflijk hoe snel dat gaat.
En ze loopt me nu keihard te roepen, dus ik ga maar weer
De day after is het weer gewoon werken he
*
  maandag 14 mei 2007 @ 13:32:01 #78
19376 LadyS
Help Liam --> SMA2
pi_49361603
Wat veel nog PM! Knap hoor
Ik voed nog steeds maar 1x per dag, maar dat vind ik ook meer dan genoeg. Ze heeft al wel 3 tandjes, maar waar ik zo bang voor was is nog niet gebeurd --> ze heeft nog niet gebeten *klopt af*

nebelung, al bijna anderhalf jaar ik weet niet of ik dat ga redden (maar met mijn 4 maanden-dip, dacht ik nog dat ik de 6 maanden niet ging redden, en nu toch alweer 11 maanden)
pi_49361683
Keihard, ik moet de hele dag achter d'r aanrennen

Rond 9 maanden is het zo dat je borsten en je produktie behoorlijk stabiliseren. Zo rond die tijd kunnen ze heel veel aan en zou je kunnen proberen 1 keer te kolven misschien. Moet wel lukken, maar gezien je gevoeligheid voor bo's zou ik dat rustig aan doen.

En nu echt weg, ze breekt de boel af
  maandag 14 mei 2007 @ 13:37:00 #80
94046 PM-girl
pi_49361822
quote:
Op maandag 14 mei 2007 13:33 schreef nebelung het volgende:
Keihard, ik moet de hele dag achter d'r aanrennen

Rond 9 maanden is het zo dat je borsten en je produktie behoorlijk stabiliseren. Zo rond die tijd kunnen ze heel veel aan en zou je kunnen proberen 1 keer te kolven misschien. Moet wel lukken, maar gezien je gevoeligheid voor bo's zou ik dat rustig aan doen.

En nu echt weg, ze breekt de boel af
Ok, dat was mijn idee ook maar nu eerst maar iom de lactatiekundige.

Ren ze!

Overigens, van bv val je af, maar van bo nog veel meer!
*
  maandag 14 mei 2007 @ 16:51:37 #81
3011 E.T.
pi_49369889
Pm, fijn dat je je beter voelt

Die column van Aukje en Marieke gaat echt nergens over. De openbrief is lekker scherp geschreven, vind ik altijd wel leuk om te lezen

In antwoord op alle CB's die niks van BV snappen.. even tegenwicht: die van mij wijst me zelfs op de 4 maanden-dip! (niet dat Tijn er al last van heeft, maar mocht ie volgende keer wat minder aankomen, dan hoef ik me geen zorgen te maken. "maar dat weet je vast zeker allemaal wel" )
Ook bijvoeden 'nog niet doen hoor!' Was ik ook niet van plan, maar uit voorzorg meldde ze het even.

Gewoon lekker doorgaan zoals het gaat was het advies voor de komende weken (was ook zeker niet anders van plan )
pi_49373486
sorry, ik kom even binnenvallen met een vraag... ik ben nog helemaal niet echt thuis in het borstvoeden, maar wil het heel graag doen, straks als de kleine uk er is, en het liefst ook echt het eerste half jaar. Nu had ik vandaag mn functioneringsgesprek, en heb gelijk even gevraagd hoe straks als ik weer aan het werk ga na mn verlof, ervan uitgaande dat ik nog borstvoeding geef... (ik wil er vol voor gaan, dus ga er nu even niet van uit dat het bv niet lukt). ik werk trouwens op een klein kinderdagverblijf met 1 groep.

nu ga ik straks 2 dagen werken, waarvan ik 1 dag de kleine bij me heb... dus kan ik evt zelf voeden dan, of kolven en dan de fles geven. de andere dag is papa thuis met de kleine, en sta ik alleen op de groep (smorgens 5 kinderen, smiddags 3) en dan zou ik dus moeten kolven.
nu reageerde mn bazin, dat ze er even over na moest denken of ik dus zelf die dag kan voeden, of dat ik dus en kolf en daarna een fles moet geven (of mn collega). en dat het waarschijnlijk helemaal niet nodig was dat ik zou kolven op het werk, want veel vrouwen kunnen het kolven die tijd overslaan... hier stond ik van te kijken, en kan het me eigenlijk niet voorstellen... ook omdat ik dagen maak van 10 uur, maar gewoon bijna 12 uur weg ben van huis.... (07.00-18.30) En zij moet mij toch de ruimte geven voor het kolven en voeden?

hebben jullie meer info voor me? een goede site waar iets op staat? dankjewel alvast dat ik mn vraag hier kwijt kan!

liefs Gwennert
  maandag 14 mei 2007 @ 19:12:18 #83
11682 Moonah
Jolie femme
pi_49374317
Gwennert, laat je niet afschepen hoor!
Het is voor je leidinggevende mss 'lastig'dat jij BV wil blijven geven, maar hé, je kind is maar één keer klein. En je kunt hem/haar maar één keer die goede start meegeven. Je hebt wettelijk recht (RECHT dus!!!) op een kwart van je werktijd om te kolven/voeden. Ik zal even een linkje voor je opzoeken. Maar duurt even, moet nog even iets anders doen.
  maandag 14 mei 2007 @ 19:15:17 #84
11682 Moonah
Jolie femme
pi_49374424
http://home.szw.nl/navigatie/rubriek/dsp_rubriek.cfm?rubriek_id=2&subrubriek_id=210&link_id=2105#21600

Sneller gevonden dan ik dacht.
Succes hoor!
En leuk dat je ook BV wil gaan geven!
  maandag 14 mei 2007 @ 19:15:48 #85
108648 cattie
lieve moeder
pi_49374448
http://www.borstvoeding.c(...)t_voedingsrecht.html

Gwennert, zoals Moonah al zegt, laat je niet afschepen! In 12 uur tijd moet je echt wel kolven, toen ik net weer ging werken kolfde ik 3 a 4 keer per dag van 8 uur. Hierboven het linkje over de wet, je hebt er recht op. En als je een goede dubbele kolf koopt hoeft het helemaal niet zo lang te duren.
pi_49378267
En verplicht kolven inplaats van live voeden is echt raar. Het kost haar dubbel manuren :S
Ze zou heel erg blij moeten zijn dat je waarschijnlijk met minder dan de wettelijk toegestane kolf-/voedtijd toe kan omdat live voeden veel minder tijd zal kosten dan kolven.

Moonah, ben je nu helemaal afgebouwd?

Fijn om te horen ET, zo zouden er meer CB's moeten zijn (inclusief de mijne, graag )
  maandag 14 mei 2007 @ 20:58:42 #87
1762 YPPY
Yppiaans
pi_49378519
Tot ziens in een ander topic Neuk.

Die column is echt bizar. Ook erg jammer dat een blad zoiets plaatst, met zoveel erin dat niet klopt. Het wordt toch door veel mensen gelezen.

Ik kolf zo lang mogelijk door PM, ik weet niet of jij die mogelijkheid hebt na de 9 maanden? Door schuiven met pauze oid? Voor mij is het ook wel een rustpunt, het enige moment op de dag dat ik niet gestoord word. Nog een week, dan is het voorbij onder werktijd. Ik had echt nooit verwacht dat ik dat zou gaan halen. Nu ga ik wat schuiven met mijn werktijden en compensatie-uren opnemen. Ik hoop het zo tot na de zomer vol te houden. Dan moet ik iets anders verzinnen, dan gaat het erg druk worden.
O ja, ik vind dat je erg veel doorzettingsvermogen hebt. Simon mag blij zijn.

Je moet echt wel kolven in die tijd Gwennert. Ik zie dat de linkjes er al staan, wel opkomen voor je rechten. Als ze moeilijk gaat doen, het je het eerste half jaar zelfs nog extra rusttijd. Verstandig dat je het nu al aankaart, kan er op tijd naar een oplossing worden gezocht.
Welkom alvast in dit topic.

Sinds twee dagen ben ik gestopt met kolven 's ochtends. Heerlijk om een half uurtje te kunnen slapen. De kv gaat beter, dus we kunnen nu 1 voeding per dag daarmee gaan vervangen. Ook beter ivm de medicijnen. Nu nog voedingen om 7.00 - 9.30 - 12.00 - 14.00 - 16.00 en 23.00 uur. Kolven om 21.00 uur. Nog best een lange lijst.
*OUD heilige*
  maandag 14 mei 2007 @ 22:09:15 #88
62233 Jelief
ikke lief!
pi_49381861
Ik wil even complimenten uitdelen aan iedereen hier, kort of lang voedend, mix of puur, of goed voorbereid

Ik ben tussendoor zo blij dat Emma nog bij mij drinkt, ze is niet lekker en heeft erg weinig gegeten. Máár wel helemaal volgetankt met mamamelk
  maandag 14 mei 2007 @ 22:38:57 #89
1762 YPPY
Yppiaans
pi_49383377
Dat vind ik ook zo fijn Jelief. Als Anna niet lekker is mag ze drinken zo veel en zo lang ze wil. En als het eruit komt, begint ze gewoon weer opnieuw. Al is ze gelukkig nog maar erg weinig ziek geweest.
*OUD heilige*
  maandag 14 mei 2007 @ 22:45:27 #90
19376 LadyS
Help Liam --> SMA2
pi_49383739
En dat gaat bij mij dus niet meer op, nu ik nog maar 1x per dag voed Smidddags heb ik echt niks gewoon
Yppy, jij voedt ook al zoveel nog, knap!

dat is dus geen verwijt in categorie: "Jemig, voed je nou nog steeds zoveel???!!!" Maar gewoon bewondering. Niet dat ik het zelf nog zou willen, hoor, maar vind het gewoon écht knap dat jullie nog zo vaak voeden en er ook nog bij werken! Petje af!!
Bovenstaande geldt dus ook voor de opmerking die ik als reactie op PM-girl plaatste!
  dinsdag 15 mei 2007 @ 09:22:17 #91
94046 PM-girl
pi_49391790
*Glim*

Gwennert, echt gewoon je recht opeisen hoor! Wat misschien het moeilijkst is (ik spreek uit ervaring) is het terugtrekken omdat je met kinderen werkt. Die wachten niet even met het werk zeg maar. Maar ook dat moet je proberen uit te schakelen, zoek dan een zo rustig mogelijk plekje op en als je kolft lekker een boekje/muziekje/filmpje, zodat je niet met 1 oor bij je werk bent.

Yppy, ik weet nog niet hoe het zit met kolven na 9 maanden, vrees dat er tot nu toe weinig collega;s me voor zijn gegaan (en dat in de sociale sector met een echte vrouwenorganisatie). Ik ben nu nog thuis maar ga zodra ik weer werk wel informeren.
*
pi_49392824
quote:
Op zondag 13 mei 2007 13:27 schreef PM-girl het volgende:

Las overigens gisteren een openbare brief aan Aukje en Marieke van Ginneken op borstvoeding.com, wilde hem even hier linken. Niet omdat ik het er nu helemaal mee eens ben, maar het lezen waard (ook de onderbouwing!)
Ik vind beide niet echt reclame vóór borstvoeding, eigenlijk. De tweede column is juist precies de reden dat er zo vaak gesproken wordt over bv-maffia. Erg jammer.
  dinsdag 15 mei 2007 @ 10:10:49 #93
11682 Moonah
Jolie femme
pi_49392963
quote:
Op maandag 14 mei 2007 20:51 schreef owlet het volgende:
Moonah, ben je nu helemaal afgebouwd?
Ja joh, toen de kogel eenmaal door de kerk was, was ik binnen een week gestopt. Daarna nog even de nasleep van een dreigend abces, maar ik heb alweer weken lege tietjes.
Laatst zat ik met Thies in bad en toen legde ik hem even aan, gewoon om te kijken hoe hij zou reageren. Hij vond het maar raar, dat ding in zijn mond... Het voelde voor mijzelf trouwens ook onwerkelijk.

Oh, en over die column: Die van de dames Van Ginneken vind ik echt stom. En dom. Toen ik het las was ik echt blij dat ik iig wél een behoorlijke tijd zelf heb gevoed. Maar ik ben het ook met Jarno eens, de reactie heeft me iets te veel venijn.
pi_49393326
quote:
Op dinsdag 15 mei 2007 10:10 schreef Moonah het volgende:

[..]

Ja joh, toen de kogel eenmaal door de kerk was, was ik binnen een week gestopt. Daarna nog even de nasleep van een dreigend abces, maar ik heb alweer weken lege tietjes.
Laatst zat ik met Thies in bad en toen legde ik hem even aan, gewoon om te kijken hoe hij zou reageren. Hij vond het maar raar, dat ding in zijn mond... Het voelde voor mijzelf trouwens ook onwerkelijk.
Fijn!
Er stond bij mijn moeder op de spoedeisende hulp laatst een vrouw voor het loket. Ze had een jaar haar kind gevoed maar besloot toen zonder afbouwen in een keer te stoppen Stuwing tot op haar kin en enorm veel pijn. Of ze even een pilletje kon krijgen zodat de melk weg zou gaan Nog vreemder echter was het advies van de gyn.: opbinden, af en toe de druk er af halen en afwachten.
  dinsdag 15 mei 2007 @ 11:22:01 #95
94046 PM-girl
pi_49394825
Waaa Owlet, dat snap je toch niet? (van die gyn vooral)

Dat is ook de reden dat ik de column toch geplaatst heb. Ik vond het venijngehalte ook aardig hoog, maar het onderschrift deed me wel enigzins goed, met name de noot aan de zorgverleners.
Er is zoveel niet bekend en verkeerd bekend rondom bv. Dat zou ik zo graag veranderd zien. Ik zelf heb veel gehad aan de voorlichtingsavond van de lactatiekundige en de zin: Iedere vrouw (op 2% na) kan bv geven! Daar heb ik echt een mantra van gemaakt en inmiddels heb ik er zelf aan toegevoegd het ook te willen. Want dat is wel nodig imo om door te zetten bij tegenslag.
Ik vind het gewoon zó jammer als ik vrouwen hoor zeggen, het werd minder, dus flesje kv en toen werd het nog minder. Goede voorlichting kan zoveel beter en meer vrouwen helpen.
Las pas ergens (politicus of wetenschapper weet ik even niet meer, dacht het eerste), die pleit voor 6 mnd borstvoeding ipv 6 weken als norm.

Ik pleit iig voor een lactatiekundige aan elk kraambed (of telefonisch) bij de keus bv.
Zo. En nu ga ik mijn kind voeden!
*
pi_49395199
quote:
Op dinsdag 15 mei 2007 11:22 schreef PM-girl het volgende:

Er is zoveel niet bekend en verkeerd bekend rondom bv. Dat zou ik zo graag veranderd zien.
Maar goed, hier schrik je alleen maar mensen mee af natuurlijk, zo'n toon. Leuke column misschien voor de incrowd, maar als kersverse (of toekomstige) moeder schrik je hier enorm van. Wat wel nodig is, en dat ben ik met je eens, is meer positieve reclame.
  dinsdag 15 mei 2007 @ 11:40:07 #97
94046 PM-girl
pi_49395362
quote:
Op dinsdag 15 mei 2007 11:34 schreef Jarno het volgende:

[..]

Maar goed, hier schrik je alleen maar mensen mee af natuurlijk, zo'n toon. Leuke column misschien voor de incrowd, maar als kersverse (of toekomstige) moeder schrik je hier enorm van. Wat wel nodig is, en dat ben ik met je eens, is meer positieve reclame.
Ik slik die toon irl ook eigenlijk altijd in, die voorlichting is immers niet aan mij. (ik ben dan net zo goed een van de buurvrouwen/collega's/kennissen met goed advies).
Ik vind dat ook een taak van overheid en zorgverleners. Maar wat is dus pas las (weet niet meer waar) is dat er wel meer positieve communicatie gaat komen.

En ja, misschien schrik je er van als moeder in spé, maar ik ben van mening dat een gewaarschuwd mens voor twee telt. (sowieso kan hier lezen afschrikken als je nog geen bv leest, maar dat geldt ook voor het bevallingstopic, peutertopic als je nog niet zover bent en zoveel meer topics).
*
pi_49395475
Mja goed, maar sec gezien is er voor bevallen geen alternatief. . En dat je kind een peuter wordt, is ook redelijk onontkombaar. Maar (voor veel mensen) is bv gewoon heel moeilijk doen terwijl er een alternatief (kv) is. Niet dat ik dat vind he, maar zo denken mensen gewoon.
  dinsdag 15 mei 2007 @ 11:45:40 #99
94046 PM-girl
pi_49395523
quote:
Op dinsdag 15 mei 2007 11:44 schreef Jarno het volgende:
Mja goed, maar sec gezien is er voor bevallen geen alternatief. . En dat je kind een peuter wordt, is ook redelijk onontkombaar. Maar (voor veel mensen) is bv gewoon heel moeilijk doen terwijl er een alternatief (kv) is. Niet dat ik dat vind he, maar zo denken mensen gewoon.
Touché
*
  dinsdag 15 mei 2007 @ 12:06:15 #100
131977 Neuk
It's a Brent New Day!!!
pi_49396212
Als ik zo'n stuk lees dan heb ik bijna het gevoel dat ik verantwoording af moet gaan leggen waarom ik het maar een ruime 6 maanden heb volgehouden puur en alleen omdat ik niet zo dom wil worden ingeschat als die 2 'BN-ers'. Wat een dozen...
Iedere golf van de zee,
Die wild op het strand wordt gesmeten,
Brengt wel iets moois voor je mee.
Wat heb jij van de zee gekregen?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')