abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_49005018
In feite is het onmgelijk om het bestaan van iets te onkrachten.

Als ik zeg dat er geen "appel" bestaat dan zou ik het hele heelal moeten afscannen tot op 1 vierkante decimeter om te bewijzen dat er geen appel bestaat. Dit is practisch gezien onmogelijk.
Om dit te beweren voor God is nog onmogelijker. Waarom? Omdat God niet bestaat uit materie of energie (de enige 2 substanties in dit heelal (materie is trouwens een vorm van energie)). Dus een zoektocht naar God in de vorm van energie of materie is onmogelijk, laat staan dat je kan bewijzen dat hij niet bestaat.
Daarom is de aanhang van de hype Richard Dawkins ongegrond en is weer eens zo een zeepbel net als in de tijd van Erich von Däniken.
---o---
  vrijdag 4 mei 2007 @ 14:46:13 #2
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_49005067
Om die reden wordt de bewijslast dus gelegd bij degenen die beweren dat God wel bestaat.
pi_49005081
Kan je bewijzen dat god niet uit materie of energie bestaat dan?
  vrijdag 4 mei 2007 @ 14:47:33 #4
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_49005113
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 14:46 schreef Alicey het volgende:
Om die reden wordt de bewijslast dus gelegd bij degenen die beweren dat God wel bestaat.
dat dus

en om Dawkins nu te vergelijken met Erich von Däniken is wel erg beledigend
If you wish to be a success in the world, promise everything, deliver nothing.
Nothing is more difficult, and therefore more precious, than to be able to decide.
Victory belongs to the most persevering
  vrijdag 4 mei 2007 @ 14:48:20 #5
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_49005143
En zoals het in het Engels zo mooi klinkt: You cannot prove a negative.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  vrijdag 4 mei 2007 @ 14:48:51 #6
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_49005164
Ookal leg je een 100% waterdichte bewijslast neer dat God niet bestaat door welke methode dan ook dan nog maakt het geen enkel verschil. Mensen geloven wat ze willen geloven en daar zijn ze heel goed in.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen komedie.
Vrijheid
pi_49005218
God zal zich wel buiten ons en de andere heelallen bevinden en vandaar ons bekijken. We zullen derhalve uit ons heelal moeten treden om God te treffen en z'n bestaan vast te stellen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Stoomhamer op 04-05-2007 17:05:59 ]
  vrijdag 4 mei 2007 @ 14:52:01 #8
177166 noemmemaarjuanita
want zo heet ik niet
pi_49005283

appels bestaan wel, wat is dat nou voor onzin !
Spiritualiteit is voor mensen zonder geld.
pi_49005694
Waarom bewijzen dat hij niet bestaat? Bewijs eerst maar es dat hij wel bestaat
Bier hier.
pi_49005700
Ja natuurlijk is het mogelijk om te bewijzen dat God niet bestaat.

Alles wat je moet doen is God duiden. Zodra je de eigenschappen van God weet, kan je die ontkrachten.

Stel, je zegt: God gooit vanaf de hemel bliksems op ons af en kan daarmee iedereen raken, want God is almachtig.

De bliksemafleider is het bewijs dat dit niet het geval is: de bliksem blijkt niet gericht te worden door een of andere God, waarmee de God van de bliksem machteloos blijkt te zijn en dus niet de genoemde eigenschap heeft.

Zo kan je eigenschap voor eigenschap aflopen en afvinken totdat er niets dan een illusie overblijft omdat de vermeende almacht er niet blijkt te zijn. Overigens zijn praktisch alle eigenschappen die aan God werden toegewezen op deze wijze al lang ontkracht, van 'God is de schepper' (evolutie spreekt dat tegen) tot 'God luistert naar gebeden' (onderzoeken wijzen het tegendeel aan)
Wie gelooft in God gelooft niet in al die andere 19.999 goden.
Ik geloof niet in 20.000 goden. Zo'n klein verschil maar zoveel discussie.
  vrijdag 4 mei 2007 @ 15:06:21 #11
66444 Lord_Vetinari
pi_49005783
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 15:03 schreef onemangang het volgende:

Alles wat je moet doen is God duiden. Zodra je de eigenschappen van God weet, kan je die ontkrachten.

Stel, je zegt: God gooit vanaf de hemel bliksems op ons af en kan daarmee iedereen raken, want God is almachtig.

De bliksemafleider is het bewijs dat dit niet het geval is: de bliksem blijkt niet gericht te worden door een of andere God, waarmee de God van de bliksem machteloos blijkt te zijn en dus niet de genoemde eigenschap heeft.

Zo kan je eigenschap voor eigenschap aflopen en afvinken totdat er niets dan een illusie overblijft omdat de vermeende almacht er niet blijkt te zijn. Overigens zijn praktisch alle eigenschappen die aan God werden toegewezen op deze wijze al lang ontkracht, van 'God is de schepper' (evolutie spreekt dat tegen) tot 'God luistert naar gebeden' (onderzoeken wijzen het tegendeel aan)
Oke, vink jij dan even 'alwetend' en 'alomtegenwoordig' af?
  vrijdag 4 mei 2007 @ 15:06:35 #12
177166 noemmemaarjuanita
want zo heet ik niet
pi_49005792
evolutie spreekt niet tegen dat god de schepper is hoor,
en over dat onderzoek naar gebeden - daar zijn we nog niet uit.
( http://www.officeofprayerresearch.org/ )
Spiritualiteit is voor mensen zonder geld.
  vrijdag 4 mei 2007 @ 15:07:11 #13
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_49005814
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 15:06 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

waarom zou je die afvinken?
Nothing is more difficult, and therefore more precious, than to be able to decide.
pi_49005852
quote:

Probleem is dan, hoe reeel zijn deze bewijzen als je praat over God. Als mensen God willen bewijzen zullen zij andere aspecten onderzoeken dan mensen die God willen ontkennen.
Als jij al je vrienden mee neemt kom ik ook alleen
  vrijdag 4 mei 2007 @ 15:09:00 #15
41051 Rasing
Taalnazis vereinigt euch!
pi_49005875
quote:

Om nog terug te komen op de appel: als je een appel duidt, zo'n rond ding, vaak met een rood blosje, steeltje, smaakt zoetig, kan rotten of verrimpelen etc etc. Dan kun je wel zeggen 'zo'n ding heb ik nog nooit gezien, en is ook nog nooit gezien door iemand anders', maar betekent dat dan ook dat er in het hele universum niet zo'n ding te vinden is?

Bewijs maar eens dat de onzichtbare roze eenhoorn (blessed be her holy hooves) niet bestaat. Dat kan ook niet. Het duiden als onwaarschijnlijk is het beste wat je kunt doen, en Dawkins doet dat vrij effectief. Maar bewijzen dat ie niet bestaat kan niet.
Ten es gheen wondere, dat mi tderuen grief gheeft:
Niemant en scheet gheerne van dat hi lief heeft.
  vrijdag 4 mei 2007 @ 15:19:44 #16
66444 Lord_Vetinari
pi_49006257
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 15:07 schreef teamlead het volgende:

[..]

waarom zou je die afvinken?
quote:
Alwetendheid en Alomtegenwoordigheid zijn eigenschappen van God. Dus die wil ik ontkracht zien.
  vrijdag 4 mei 2007 @ 15:21:27 #17
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_49006302
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 15:19 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

[..]

Alwetendheid en Alomtegenwoordigheid zijn eigenschappen van God. Dus die wil ik ontkracht zien.
ah, oke.. dan begreep ik je post verkeerd . Ik dacht dat je bedoelde dat ze ontkracht zouden zijn
pi_49006548
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 15:06 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Alwetend? Vraag aan God op welk nummer de hoofdprijs van de loterij zal vallen. Weet god veel.
Alomvertegenwoordigd? Ik zou zeggen, wijs hem eens aan? Laat hem eens kenbaar maken? Waar is ie dan?
  vrijdag 4 mei 2007 @ 15:30:59 #19
66444 Lord_Vetinari
pi_49006597
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 15:29 schreef onemangang het volgende:

[..]

Alwetend? Vraag aan God op welk nummer de hoofdprijs van de loterij zal vallen. Weet god veel.
Alomvertegenwoordigd? Ik zou zeggen, wijs hem eens aan? Laat hem eens kenbaar maken? Waar is ie dan?
Precies. En aangezien je niet kunt bewijzen dat hij NIET alomtegenwoordig is (dat JIJ hem niet ziet is geen afdoende bewijs), kun je het ook niet ontkrachten.
pi_49006679
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 15:29 schreef onemangang het volgende:

[..]

Je hebt in de historie duizenden mensen die heel specifiek iets in de toekomst hebben voorspeld. Als mensen dat kunnen, dan kan God dat toch helemaal als schepper van de mens.
---o---
pi_49007251
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 14:46 schreef Roönaän het volgende:
Kan je bewijzen dat god niet uit materie of energie bestaat dan?
Wetenschappelijk gezien weten we dat alle materie bestaat vanaf de big bang. En volgens de 2e wet van thermodynamica weten we dat het heelal niet eeuwig heeft bestaan maar dat het een begin heeft. Als je veronderstelt dat God uit materie bestaat dan zou hij dus ook later bestaan moeten hebben, wat dus geen eigenschap van God is. Dus kan hij geen God zijn.

---o---
  vrijdag 4 mei 2007 @ 15:58:46 #22
174520 BreakSpear
Sociaal & Liberaal
pi_49007565
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 15:32 schreef mariox het volgende:

[..]

Je hebt in de historie duizenden mensen die heel specifiek iets in de toekomst hebben voorspeld. Als mensen dat kunnen, dan kan God dat toch helemaal als schepper van de mens.
Onzin. Dat soort mensen zijn er nooit geweest. Hooguit iemand die een keer goed heeft gegokt, maar meestal wordt er achteraf een verhaaltje verzonnen dat die persoon het voorval voorspeld heeft.
Als God het kwaad wil voorkomen maar daar niet toe in staat is, dan is hij machteloos. Als hij dat kan, maar het niet wil is hij kwaadwillend. Als hij daartoe in staat is en het ook wil, waar komt dan het kwaad vandaan?
pi_49007662
Er kan noch een bewijslast gelegd worden bij de ontkenners van G'd noch bij de erkenners van G'd. Aangezien je niet kan bewijzen dat iets niet bestaat, in het geval van de ontkenners. En je kan ook niet bewijzen dat G'd bestaat, aangezien het bewijs dient te worden gevonden ("Zoek en gij zult vinden").

Wat blijkt dus:

Het antwoord is individueel. Drie keer raden wat "heilig" betekend -> "afgezonderd" -> individueel. Het is allemaal samenhangend.
  vrijdag 4 mei 2007 @ 16:05:51 #24
174520 BreakSpear
Sociaal & Liberaal
pi_49007842
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 16:01 schreef k3vil het volgende:
Er kan noch een bewijslast gelegd worden bij de ontkenners van G'd noch bij de erkenners van G'd. Aangezien je niet kan bewijzen dat iets niet bestaat, in het geval van de ontkenners. En je kan ook niet bewijzen dat G'd bestaat, aangezien het bewijs dient te worden gevonden ("Zoek en gij zult vinden").
Je kan wel aannemelijk maken dat God niet bestaat.
Als God het kwaad wil voorkomen maar daar niet toe in staat is, dan is hij machteloos. Als hij dat kan, maar het niet wil is hij kwaadwillend. Als hij daartoe in staat is en het ook wil, waar komt dan het kwaad vandaan?
pi_49008005
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 16:05 schreef BreakSpear het volgende:

[..]

Je kan wel aannemelijk maken dat God niet bestaat.
Dat kan inderdaad, door niet te zoeken

Het is te vergelijken met het beweren dat er bacterien bestaan. Het valt niet te bewijzen zonder zelf door de microscoop te kijken. Wil je niet door de microscoop kijken dan kun je ook niet inzien dat bacterien bestaan, hoogstens aannemen van een wetenschapper.

Vervang bacterie met G'd, microscoop met thora/mitsvot en wetenschapper met rabbi rechtvaardige
  vrijdag 4 mei 2007 @ 16:26:37 #26
142210 slaveloos
laveloos tot de deurmat
pi_49008643
het is onmogelijk iets wat niet gedefinieerd is te ontkennen. Je kunt hooguit eigenschappen die aan een god worden toegeschreven ontkrachten.
Morality is doing right no matter what you are told, relgion is doing what you are told no matter what is right
all I wanted was a pepsi, just one pepsi and shit was given to me
pi_49008959
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 15:30 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Precies. En aangezien je niet kunt bewijzen dat hij NIET alomtegenwoordig is (dat JIJ hem niet ziet is geen afdoende bewijs), kun je het ook niet ontkrachten.
Er hoeft maar één persoon op deze aarde geen enkele notie van God hebben (ik, bijvoorbeeld) en je kan al stellen dat hij niet alomvertegenwoordigd is. Sterker nog, als niemand in God zou geloven dan verdwijnt God op dezelfde wijze als dat Zeus en Hera zijn verdwenen.
  vrijdag 4 mei 2007 @ 16:40:19 #28
69211 koffiegast
langzinnig
pi_49009150
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 14:48 schreef Lord_Vetinari het volgende:
En zoals het in het Engels zo mooi klinkt: You cannot prove a negative.
? wel hoor, je kunt bewijzen dat iets niet bestaat. Of is dit weer zo'n vage Engelse zin volop ambiguheid?

Punt is met God is dat er nooit bewijs is van zijn bestaan, noch vorm, noch materie, noch denken. Dit alles wordt opgemaakt door de mensen hunzelf die vermoeden/interpreteren dat God iets doet of hun benadert.

Ik zie god niets anders dan het geloof in dat er een wezen/iets is dat ervoor zorgt dat de wereld(en) heeft geschapen en daarbij het leven. Voor zover kan ik dat ook geloven, aangezien vorm/materie niet is aangewezen. Terwijl godsdiensten hier dat juist wel doen, die wijzen meerdere aan of een enkel of twee/drie, daarbij vraag ik me af hoe ze weten dat bv God een man zou zijn. Verder natuurlijk maar de vraag dat er een god van de regen of aarde is, leg eens uit hoe dat zit qua saturnus?

Is het niet anders dan een interpretatie van een gebeurtenis door de mens die wordt benoemd door God's toedoen, al dan niet een specifieke god of karma-beleid? Een inboorling zou een racende auto die langs hem scheurt ook als een God kunnen zien, enkel en alleen voor wat hij interpreteert en daarbij geen directe/wetenschappelijke aanwijzing voor heeft.
pi_49009283
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 15:32 schreef mariox het volgende:

[..]

Het "voorspellen" van een gebeurtenis is veel gemakkelijker dan je zou denken. Hier is een cursus (aanrader!). Het voorspellen van een lotnummer van een lotto, dat is nog nooit iemand gelukt.
pi_49009302
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 16:35 schreef onemangang het volgende:

[..]

Er hoeft maar één persoon op deze aarde geen enkele notie van God hebben (ik, bijvoorbeeld) en je kan al stellen dat hij niet alomvertegenwoordigd is. Sterker nog, als niemand in God zou geloven dan verdwijnt God op dezelfde wijze als dat Zeus en Hera zijn verdwenen.
Het hele bestaan heeft als doel dat wij God leren kennen, dit door middel van zijn creatie.
God zal nooit verdwijnen uit het beeld van de mens omdat wij zo zijn gecreeerd dat we niet zonder hem kunnen. Er is een deel in ons die altijd op zoek zal zijn naar hem en die nooit zonder hem kan leven. Het enige wat we kunnen doen is zijn bestaan onderdrukken zodat wij niet verantwoordelijk lijken voor onze daden.
Dus niks anders dan struisvogeltechniek, kop in het zand stoppen
---o---
pi_49009387
Kan iemand mijn laatste post eens ontkrachten
pi_49009487
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 16:09 schreef k3vil het volgende:
Vervang bacterie met G'd, microscoop met thora/mitsvot en wetenschapper met rabbi rechtvaardige
Op dezelfde wijze kan je stellen dat het eiland van de lilluputters bestaat:

Vervang bacterie met eiland, microscoop met 'Gullivers reizen' en wetenschapper met Jonathan Swift.
pi_49009639
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 16:48 schreef onemangang het volgende:

[..]

Op dezelfde wijze kan je stellen dat het eiland van de lilluputters bestaat:

Vervang bacterie met eiland, microscoop met 'Gullivers reizen' en wetenschapper met Jonathan Swift.
Doe maar eens dan, en zie of het bestaat of niet
pi_49009735
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 16:43 schreef onemangang het volgende:

[..]

Het "voorspellen" van een gebeurtenis is veel gemakkelijker dan je zou denken. Hier is een cursus (aanrader!). Het voorspellen van een lotnummer van een lotto, dat is nog nooit iemand gelukt.
Nadat je deze cursus hebt gevolgd kan je wel geloven in de evolutie die helemaal op waarschijnlijkheden berust is
---o---
  vrijdag 4 mei 2007 @ 16:55:22 #35
174520 BreakSpear
Sociaal & Liberaal
pi_49009736
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 16:09 schreef k3vil het volgende:

[..]

Dat kan inderdaad, door niet te zoeken

Het is te vergelijken met het beweren dat er bacterien bestaan. Het valt niet te bewijzen zonder zelf door de microscoop te kijken. Wil je niet door de microscoop kijken dan kun je ook niet inzien dat bacterien bestaan, hoogstens aannemen van een wetenschapper.

Als dat zo makkelijk was dan zou iedereen in God geloven. Zoekt en gij zult vinden; maar als ik nou zoek en niks vind?

Ik heb weinig tijd en verder is de zo'n discussie al veel vaker gevoerd, dus ik hou het kort. Ten eerste zegt de bijbel dat de aarde is geschapen in zeven dagen, dat strookt al niet met alle geologische, biologische, archeologische, natuurkundige, etc feiten die ergens anders op wijzen. Verder zijn er nog wel meer dingen in de bijbel die onmogelijk zijn zoals het verhaal van de zondvloed. Natuurlijk is dat voor God niet onmogelijk (als hij bestaat), maar waarom de aarde vol gooien met feiten die ergens anders op wijzen?
Ten tweede moeten wij geloven dat God almachtig en alwetend en oneindig goed is. Waarom gebeuren er dan zoveel slechte dingen? Dat klopt ook niet. Verder staan er wel meer tegenstrijdigheden in de bijbel, maar alles valt wel recht te praten natuurlijk. De bijbel is net zo 'perfect' als de koran, de torah, of elk ander heilig boek. Allemaal beweren ze het woord van een godheid te zijn en allemaal bevatten ze geen fouten. Hoe kan dat dan als ze niet met elkaar overeenkomen?
En dat brengt mij bij het laatste punt. In welke god moet ik nou geloven? Allah is voor mij net zo geloofwaardig als God, Jahweh, Zeus, de vliegende spaghettimonster of Krishna. Van geen enkele is te bewijzen dat ze niet bestaan. Maar toch geloven christenen alleen in God, moslims alleen in Allah, etc. Waarom? Hoe kom je erbij dat de ene boek geloofwaardiger is dan de ander? Het meest aannemelijke is dat mensen een behoefte hebben om in iets groters te geloven (bijvoorbeeld een leven na de dood), en daarom de goden hebben geschapen / verzonnen.

Excuses voor mijn taalfouten, zoals ik al zei heb ik haast.
pi_49009995
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 16:55 schreef BreakSpear het volgende:

[..]

Als dat zo makkelijk was dan zou iedereen in God geloven. Zoekt en gij zult vinden; maar als ik nou zoek en niks vind?

Ik heb weinig tijd en verder is de zo'n discussie al veel vaker gevoerd, dus ik hou het kort. Ten eerste zegt de bijbel dat de aarde is geschapen in zeven dagen, dat strookt al niet met alle geologische, biologische, archeologische, natuurkundige, etc feiten die ergens anders op wijzen. Verder zijn er nog wel meer dingen in de bijbel die onmogelijk zijn zoals het verhaal van de zondvloed. Natuurlijk is dat voor God niet onmogelijk (als hij bestaat), maar waarom de aarde vol gooien met feiten die ergens anders op wijzen?
Ten tweede moeten wij geloven dat God almachtig en alwetend en oneindig goed is. Waarom gebeuren er dan zoveel slechte dingen? Dat klopt ook niet. Verder staan er wel meer tegenstrijdigheden in de bijbel, maar alles valt wel recht te praten natuurlijk. De bijbel is net zo 'perfect' als de koran, de torah, of elk ander heilig boek. Allemaal beweren ze het woord van een godheid te zijn en allemaal bevatten ze geen fouten. Hoe kan dat dan als ze niet met elkaar overeenkomen?
En dat brengt mij bij het laatste punt. In welke god moet ik nou geloven? Allah is voor mij net zo geloofwaardig als God, Jahweh, Zeus, de vliegende spaghettimonster of Krishna. Van geen enkele is te bewijzen dat ze niet bestaan. Maar toch geloven christenen alleen in God, moslims alleen in Allah, etc. Waarom? Hoe kom je erbij dat de ene boek geloofwaardiger is dan de ander? Het meest aannemelijke is dat mensen een behoefte hebben om in iets groters te geloven (bijvoorbeeld een leven na de dood), en daarom de goden hebben geschapen / verzonnen.

Excuses voor mijn taalfouten, zoals ik al zei heb ik haast.
Een snelle antwoord dan omdat je haast hebt:
- 6-7 dagen moet je zien als fasen
- Zondvloed heeft te maken met mensen die in God geloven. Als er niemand meer is die in God gelooft moest de mensheid een nieuwe start hebben net als bij Adam en Eva
- Rechtvaardigheid moet je in groter verband zien. Iets wat op kleine schaal onrechtvaardig lijkt kan op grotere schaal rechtvaardig zijn.
- Iedereen heeft het over dezelfde God meestal. De naam is alleen anders. Her en der lijken er verschillen te zijn maar dat komt doordat mensen met hun klauwen aan de source code hebben gezeten.
- Die behoefte dat we in God willen geloven is in ons geprogrammeerd door God. Zodat wij minder afdwalen

Ik ben zeker wat dingen vergeten maar dat komt omdat jij degene bent die haast heeft
---o---
  vrijdag 4 mei 2007 @ 17:02:49 #37
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_49010026
Sjonge jonge, het zoveelste God-topic . Ik reageer er later ff inhoudelijk op .
Niet meer actief op Fok!
pi_49010104
De almachtige God bestaat niet want die zou een steen kunnen maken die voor Hem zelf te zwaar is om op te tillen.
pi_49010385
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 16:52 schreef k3vil het volgende:

[..]

Doe maar eens dan, en zie of het bestaat of niet
Jonathan Swift was zo eerlijk te vertellen dat het fictie betrof, de schrijver van het scheppingsverhaal of de zondvloed niet. Daar hebben we zelf, na vele jaren onderzoek zelf achter moeten komen.
  vrijdag 4 mei 2007 @ 17:15:54 #40
52544 RipCore
Sleep is my escape.
pi_49010475
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 16:44 schreef mariox het volgende:

[..]

Het enige wat we kunnen doen is zijn bestaan onderdrukken zodat wij niet verantwoordelijk lijken voor onze daden.
Dus niks anders dan struisvogeltechniek, kop in het zand stoppen
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 17:02 schreef mariox het volgende:

- Die behoefte dat we in God willen geloven is in ons geprogrammeerd door God. Zodat wij minder afdwalen
En als ik nou niet in god wil geloven (en dat dus ook niet doe)? En ik mijzelf verantwoordelijk acht voor mijn eigen daden? Wat dan?
"Being a procrastinating, instigating, exasperating chameleon is a damn tiring job!"
pi_49010517
Er is nooit bewezen dat god bestaat. Dat is het bewijs dat hij niet bestaat. Trouwens, mensen die in god geloven:
pi_49010623
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 17:17 schreef thedude0 het volgende:
Er is nooit bewezen dat god bestaat. Dat is het bewijs dat hij niet bestaat. Trouwens, mensen die in god geloven:
Afwezigheid van bewijzen betekent niet dat het bewijs niet bestaat.
pi_49010687
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 17:20 schreef Triggershot het volgende:
Let je bij het oversteken van de straat ook op auto's die je niet ziet waarvan je niet kan bewijzen dat ze niet bestaan?
pi_49010703
quote:

[..]

Waarom staat er dan 'dagen' en niet 'fasen'?
En waarom besteed God 5 keer zoveel tijd aan de bouw van de planeet aarde dan aan de rest van het universum?
quote:
- Zondvloed heeft te maken met mensen die in God geloven. Als er niemand meer is die in God gelooft moest de mensheid een nieuwe start hebben net als bij Adam en Eva
Leuk verzonnen, maar zo staat dit niet in de bijbel.
quote:
- Rechtvaardigheid moet je in groter verband zien. Iets wat op kleine schaal onrechtvaardig lijkt kan op grotere schaal rechtvaardig zijn.
Leg eens de rechtvaardigheid van de tsunami een paar jaar geleden uit. Als je dat niet kan, waarom blijf je God dan rechtvaardig noemen?
quote:
- Iedereen heeft het over dezelfde God meestal. De naam is alleen anders. Her en der lijken er verschillen te zijn maar dat komt doordat mensen met hun klauwen aan de source code hebben gezeten.
Als dat zo zou zijn, waarom laat God dat dan eignelijk toe? Hij wil toch zo graag dat we hem leren kennen?.
quote:
Afdwalen van de waarheid zul je bedoelen. God is slechts een invulling voor dingen die je niet weet. Zodra men begreep hoe en waar de regen vandaan kwam en hoe we deze konden zien aankomen met behulp van sattelieten stopten we met regendansen. En dat is nu ook aan het gebeuren met het geloven in de christelijke God. Godsgeloof is namelijk volstrekt overbodig, en ik, ongelovige, ben een van de vele bewijzen daarvan.
pi_49010750
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 17:22 schreef Modus het volgende:

[..]

Let je bij het oversteken van de straat ook op auto's waarvan je niet kan bewijzen dat ze niet bestaan?
Survival rule #1
Expect the unexpected. .
Als de auto's mij willen overrijden moeten ze tastbaar zijn, zijn ze tastbaar zijn ze dus waarneembaar, is het niet, no problemo.. steek ik veilig over.
pi_49011025
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 16:55 schreef BreakSpear het volgende:

[..]

Dat komt omdat mensen niet weten (of niet willen aannemen) dat de Thora allegorisch is geschreven. De zelfstandignaamwoorden en de werkwoorden komen allemaal niet overeen met de dagelijks betekenis die we er aan toeverlenen. En als je al niet weet wat er staat, dan valt er al helemaal geen informatie uit te te halen.

Zo is het Zoeken in dit geval de mogelijkheden afgaan om te kunnen geven, en het vinden is het ontvangen (vinden is immers ook niet op eigen kracht, dat is krijgen in de vorm van beloning) van de ziel dat het deel van Boven aan de mens is. Zal impliceert een periode, oftewel er is een periode dat er overheen gaat voor je vindt. Deze periode is evenredig aan het proberen van de mogelijkheden. Wanneer deze mogelijkheden niet worden "gezocht" of er wordt weer hetzelfde "gezocht" dan verlengt de periode weer.

"Zoek en gij zult vinden"

kun je ook terug vinden in deze 2 versen:

Jesaja 58:13
If you keep the Sabbath with care, not doing your business on my holy day; and if the Sabbath seems to you a delight, and the new moon of the Lord a thing to be honoured; and if you give respect to him by not doing your business, or going after your pleasure, or saying unholy words;

Jesaja 58:14
Then the Lord will be your delight; and I will put you on the high places of the earth; and I will give you the heritage of Jacob your father: for the mouth of the Lord has said it.

In vers 13 staat zoek
en in vers 14 staat vinden
pi_49012417
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 17:34 schreef k3vil het volgende:
Dat komt omdat mensen niet weten (of niet willen aannemen) dat de Thora allegorisch is geschreven.
Die conclusie heeft men slechts getrokken nadat een hoop teksten in de Torah klinklare onzin bleken te zijn. "Hee, je geneest niet van slangengif door naar een koperen slang te kijken! O, dan zal het wel allegorisch zijn'.

Wat is er trouwens zo allegorisch aan bijvoorbeeld deze tekst?

Ex 21:12 Wie een ander zodanig slaat dat deze sterft, moet ter dood gebracht worden. 13 Maar in het geval dat hij het niet met opzet deed en God zijn hand bestuurde, kan hij vluchten naar een plaats die ik jullie zal aanwijzen.

Ik noem dit niet allegorisch, maar immoreel. Iedereen kan wel roepen 'God bestuurde mijn hand!' en daarmee moord goedpraten of roepen 'God heeft mij dit land aangewezen!'. Het enigste wat dit zegt is dat het idee God nuttig kan zijn voor mensen met verkeerde bedoelingen.

Ik kan daarnaast geen reden vinden WAAROM er eigenlijk allegorisch geschreven zou zijn, het maakt de boodschap er alleen maar nog vager en verwarrender op. Als iemand een gebruiksaanwijzing schrijft, dan kan dat heel eenvoudig op een wijze die maar op één manier is uit te leggen. God, de almachtige, is daar kennelijk niet toe in staat. Zelfs 'Gij zult niet doden' wordt vervolgd met een hoop verwarrende mitsen en maren.
pi_49012683
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 18:16 schreef onemangang het volgende:

[..]

Die conclusie heeft men slechts getrokken nadat een hoop teksten in de Torah klinklare onzin bleken te zijn. "Hee, je geneest niet van slangengif door naar een koperen slang te kijken! O, dan zal het wel allegorisch zijn'.

Wat is er trouwens zo allegorisch aan bijvoorbeeld deze tekst?

Ex 21:12 Wie een ander zodanig slaat dat deze sterft, moet ter dood gebracht worden. 13 Maar in het geval dat hij het niet met opzet deed en God zijn hand bestuurde, kan hij vluchten naar een plaats die ik jullie zal aanwijzen.

Ik noem dit niet allegorisch, maar immoreel. Iedereen kan wel roepen 'God bestuurde mijn hand!' en daarmee moord goedpraten of roepen 'God heeft mij dit land aangewezen!'. Het enigste wat dit zegt is dat het idee God nuttig kan zijn voor mensen met verkeerde bedoelingen.

Ik kan daarnaast geen reden vinden WAAROM er eigenlijk allegorisch geschreven zou zijn, het maakt de boodschap er alleen maar nog vager en verwarrender op. Als iemand een gebruiksaanwijzing schrijft, dan kan dat heel eenvoudig op een wijze die maar op één manier is uit te leggen. God, de almachtige, is daar kennelijk niet toe in staat. Zelfs 'Gij zult niet doden' wordt vervolgd met een hoop verwarrende mitsen en maren.
Je gaat er van uit dat de Thora moraal verkondigd, daar is dus geen sprake van. De reden waarom het allegorisch geschreven is (net zoals alles wat allegorisch geschreven is), is dat het datgene omschrijft dat niet direct begrepen kan worden. Je zegt toch ook niet over het spreekwoord: "de pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet" dat het niet kan omdat een pot geen mond heeft, en de ketel geen oren?

Je gaat er nu alweer vanuit dat het stuk wat je aanhaalt letterlijk dient te worden geinterpreteerd. Maar goed er is ook geen alternatief.
pi_49012801
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 17:04 schreef ..-._---_-.- het volgende:
De almachtige God bestaat niet want die zou een steen kunnen maken die voor Hem zelf te zwaar is om op te tillen.
De macht van God is oneindig, zoals met elke eigenschap.
Dus een steen die zwaarder is dan oneindig? Als je een beetje wiskunde hebt gehad dan weet je dat dit niet kan.
Deze opmerking is dus onzinnig.
---o---
  vrijdag 4 mei 2007 @ 18:35:08 #50
36971 Invictus_
Religieuze Minderheid
pi_49012995
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 18:29 schreef mariox het volgende:

[..]

De macht van God is oneindig, zoals met elke eigenschap.
Dus een steen die zwaarder is dan oneindig? Als je een beetje wiskunde hebt gehad dan weet je dat dit niet kan.
Deze opmerking is dus onzinnig.
Juist qua wiskunde is het niet eens zo'n onmogelijke mogelijkheid; zeker niet voor een almachtige god....
Now I'm walking on the sunnyside of the street
  vrijdag 4 mei 2007 @ 18:36:29 #51
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_49013033
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 17:20 schreef Triggershot het volgende:

[..]

we benaderen alles met scepsis: we nemen iets pas voor waar aan als het bewezen is. Zou niet weten waarom dat voor God niet zou gelden . En dat vind ik een belangrijk punt, gezien het feit dat mensen moorden plegen uit naam van een wezen waarvan ze niet zeker weten (waarvan het zelfs zeer onwaarschijnlijk is) dat hij bestaat.
Zolang mensen hun geloof binnenshuis houden, maakt het mij niets uit, maar zodra je anderen gaat proberen te overtuigen van je eigen hersenspinsels en zelfs meent dat je andere mensen het leven zuur mag maken tgv jouw hersenspinsels, dan ben je echt rijp voor het gesticht.
Niet meer actief op Fok!
  vrijdag 4 mei 2007 @ 18:38:24 #52
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_49013090
Gods woord heeft scheppingskracht. Hij hoefde alleen maar te zeggen: er zij licht! en er was licht. Waarom God daar een hele dag over moest doen zal mij een raadsel zijn. Hij is nog luier dan de gemiddelde student .
Niet meer actief op Fok!
pi_49013298
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 17:23 schreef onemangang het volgende:

[..]

Waarom staat er dan 'dagen' en niet 'fasen'?
En waarom besteed God 5 keer zoveel tijd aan de bouw van de planeet aarde dan aan de rest van het universum?
[..]
Omdat niet in elke eeuw de wetenschap even ver gevorderd is. Dus ook de mensen 1500 jaar geleden moesten een indruk hebben dat de wereld niet in 1 keer was gecreeerd. Menselijke kennis was dus nog niet bereid om dat soort dingen te begrijpen. Omdat het woord van God (lees heilige boeken) tijdloos is is het op die manier geformuleerd.
quote:
Leuk verzonnen, maar zo staat dit niet in de bijbel.
[..]
Zo staat het wel in de Koran
quote:
Leg eens de rechtvaardigheid van de tsunami een paar jaar geleden uit. Als je dat niet kan, waarom blijf je God dan rechtvaardig noemen?
[..]

Als dat zo zou zijn, waarom laat God dat dan eignelijk toe? Hij wil toch zo graag dat we hem leren kennen?.
[..]
God heeft naast barmhartigheid ook eigenschappen als rechtvaardig etc. Elke eigenschap moet gemanifesteerd worden in het heelal. Een mogelijke reden is bv dat gelovige mensen na zo een voorval nog meer geloven in God. De slachtoffers daarentegen worden in het niernamaals echter vet voor beloond. Als je zo een slachtoffer van zo een ramp zou vragen of ze terug zouden willen keren naar het aardsee leven, dan zal het antwoord waarschijnlijk nee zijn.
quote:
Afdwalen van de waarheid zul je bedoelen. God is slechts een invulling voor dingen die je niet weet. Zodra men begreep hoe en waar de regen vandaan kwam en hoe we deze konden zien aankomen met behulp van sattelieten stopten we met regendansen. En dat is nu ook aan het gebeuren met het geloven in de christelijke God. Godsgeloof is namelijk volstrekt overbodig, en ik, ongelovige, ben een van de vele bewijzen daarvan.
God is almachtig en je ziet in het natuur dat hij alles met een structuur en met wetmatigheden heeft gecreeerd. En eigenlijk zegt dit veel meer over God dan dat hij alles met een toverstafje zou creeeren. Hij had ook voor zo een oplossing kunnen kiezen. Maar wat hij nu doet is complexer en vertelt meer over de macht van God.
Wij beschrijven met wetenschap wat die wetmatigheden zijn. Niks meer niks minder. De uiteindelijke krachten die hiermee gemoeid zijn kunnen we echt niet verklaren. Hoe wou je bv zoiets simpels als traagheid willen verklaren? Dat is de eigenschap van materie. (die gegeven is door God).
---o---
pi_49014926
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 18:45 schreef mariox het volgende:
God heeft naast barmhartigheid ook eigenschappen als rechtvaardig etc. Elke eigenschap moet gemanifesteerd worden in het heelal. Een mogelijke reden is bv dat gelovige mensen na zo een voorval nog meer geloven in God.
Ik heb de indruk dat mensen juist eerder hun geloof verliezen als een nabije geliefde (neem bv een baby van een paar maanden oud) sterft. Dus die strategie kan contraproductief zijn, dat kan iedereen bedenken. De almachtige is daar kennelijk niet toe in staat.
quote:
De slachtoffers daarentegen worden in het niernamaals echter vet voor beloond. Als je zo een slachtoffer van zo een ramp zou vragen of ze terug zouden willen keren naar het aardsee leven, dan zal het antwoord waarschijnlijk nee zijn.
Wat een onzin. Beloont worden omdat je verzuipt door een vloedgolf die veroorzaakt werd door een aardbeving die plaatsvond vanwege het verschuiven van tektonische platen. Sta eens stil bij het feit dat iemand die bij een breuklijn woont meer kans heeft om getroffen te worden door een aardbeving dan wij. Is God soms afhankelijk van breuklijnen? Ik dacht dat hij almachtig was?

Daarnaast: wat moet God nou met een overbevolkte hemel met verzopen zielen? Als hij almachtig is en zielen in de hemel voor vermaak wil hebben, dan schept ie die toch gewoon even? Wat voor nut heeft de aarde voor een almacht?
quote:
God is almachtig en je ziet in het natuur dat hij alles met een structuur en met wetmatigheden heeft gecreeerd.
Als je weet hoe die natuur is geworden zoals het nu is dan ga je beseffen dat niets is geschapen is, maar is ontstaan middels natuurlijke selectie. Dat verklaart dan ook dat er heel veel niet bepaald perfect in elkaar steekt. Dat 60 procent van de mensen op latere leeftijd rugpijn krijgt heeft bijvoorbeeld te maken met het feit dat de wervelkolom in eerste instantie was geevolueerd voor dieren die op vier poten liepen, om maar wat te noemen... Of denk jij dat God onze wervelkolom zo heeft gevormd om zoveel mensen rugpijn te laten lijden?
quote:
En eigenlijk zegt dit veel meer over God dan dat hij alles met een toverstafje zou creeeren. Hij had ook voor zo een oplossing kunnen kiezen. Maar wat hij nu doet is complexer en vertelt meer over de macht van God.
Nee, dat zegt vooral wat over de koppigheid van een gelovige die wil vasthouden aan de illusie die 'God' heet.
quote:
Wij beschrijven met wetenschap wat die wetmatigheden zijn. Niks meer niks minder. De uiteindelijke krachten die hiermee gemoeid zijn kunnen we echt niet verklaren. Hoe wou je bv zoiets simpels als traagheid willen verklaren? Dat is de eigenschap van materie. (die gegeven is door God).
We weten inmiddels behoorlijk goed hoe de aarde en het helaal zijn onstaan. Datgene wat alles heeft doen ontstaan is iets uiterst simpels, dat weten we ook. Als je daar God neerzet, dan zitten jij en God met een heel groot probleem: waar komt God vandaan?

Ik weet het antwoord, nou jij nog.
pi_49016494
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 19:26 schreef onemangang het volgende:

[..]

Ik heb de indruk dat mensen juist eerder hun geloof verliezen als een nabije geliefde (neem bv een baby van een paar maanden oud) sterft. Dus die strategie kan contraproductief zijn, dat kan iedereen bedenken. De almachtige is daar kennelijk niet toe in staat.
[..]
We leven in zijn universum. Hij doet wat hij wilt mijn zijn eigen creatie. Dat is 1. En ten tweede geeft hij de slachtoffers (inclusief nabestaanden) veel voor terug. Zou jij niet 1 jaar arm willen zijn en dan de rest van je leven zo rijk als Bill Gates. En als je het oneindige vergelijkt met gemiddeld 70-80 jaar aardse levensjaren dan begrijp je dat dit een hele goede deal is. Dit soort afscheid is namelijk van tijdelijke aard.
quote:
Wat een onzin. Beloont worden omdat je verzuipt door een vloedgolf die veroorzaakt werd door een aardbeving die plaatsvond vanwege het verschuiven van tektonische platen. Sta eens stil bij het feit dat iemand die bij een breuklijn woont meer kans heeft om getroffen te worden door een aardbeving dan wij. Is God soms afhankelijk van breuklijnen? Ik dacht dat hij almachtig was?
Hij zorgt met zijn eeuwige kennis dat die breuklijn precies daar moest staan. Hij wist hoe die mensen zouden leven en wat voor rechtvaardigheid zich daar moest manifesteren voordat hij het heelal al had gecreeerd. Heb jij ervoor gekozen dat jij de zoon bent van je ouders? Je had ook in afrika een bestaan kunnen hebben met andere ouders.
quote:
Daarnaast: wat moet God nou met een overbevolkte hemel met verzopen zielen? Als hij almachtig is en zielen in de hemel voor vermaak wil hebben, dan schept ie die toch gewoon even? Wat voor nut heeft de aarde voor een almacht?
[..]
Mensen leren nou eenmaal doordat ze via hun vrije wil kunnen kiezen tussen goed en kwaad. Als wij in staat zouden zijn om alleen maar voor goed te kiezen zouden we geen mens zijn maar een engel. En engelen bestaan nou eenmaal in grote getale. Daarom heeft hij ook de mens gecreeerd omdat wij in staat zijn God beter te begrijpen dan engelen.
De mens is in staat om de engelen te overstijgen. En de aarde is hier heel geschikt voor. Mensen die het aardse leven gebruiken om veel over God te leren kennen worden daarom ook beloond. En mensen die hem niet willen accepteren niet. De wereld van God is te groot en zal nooit verzopen worden door zielen.
quote:
Als je weet hoe die natuur is geworden zoals het nu is dan ga je beseffen dat niets is geschapen is, maar is ontstaan middels natuurlijke selectie. Dat verklaart dan ook dat er heel veel niet bepaald perfect in elkaar steekt. Dat 60 procent van de mensen op latere leeftijd rugpijn krijgt heeft bijvoorbeeld te maken met het feit dat de wervelkolom in eerste instantie was geevolueerd voor dieren die op vier poten liepen, om maar wat te noemen... Of denk jij dat God onze wervelkolom zo heeft gevormd om zoveel mensen rugpijn te laten lijden?
[..]

Nee, dat zegt vooral wat over de koppigheid van een gelovige die wil vasthouden aan de illusie die 'God' heet.
[..]

We weten inmiddels behoorlijk goed hoe de aarde en het helaal zijn onstaan. Datgene wat alles heeft doen ontstaan is iets uiterst simpels, dat weten we ook. Als je daar God neerzet, dan zitten jij en God met een heel groot probleem: waar komt God vandaan?

We weten alleen hoe God de aarde en het heelal heeft gecreeerd met zijn naarkundige wetten. Het zijn zijn wetten en wij brengen die wetten alleen maar in kaart dmv wetenschap.
Waar komt God vandaan? Hij was er al altijd. Hij staat boven de tijd en ruimte. Tijd en ruimte is begonnen met de big bang. Wat was er voor de big bang.... Die vraag kan niet beantwoord worden omdat die niet relevant is. Er bestond namelijk geen tijd. Zo ook is die vraag over God niet relevant.

[ Bericht 0% gewijzigd door mariox op 04-05-2007 20:06:28 ]
---o---
  vrijdag 4 mei 2007 @ 20:12:29 #56
174520 BreakSpear
Sociaal & Liberaal
pi_49017059
quote:

[..]

Ik ben zeker wat dingen vergeten maar dat komt omdat jij degene bent die haast heeft
Bedankt, ik ben inmiddels alweer thuis
quote:
1 In het begin schiep God de hemel en de aarde. 2 De aarde was nog woest en doods, en duisternis lag over de oervloed, maar Gods geest zweefde
over het water.
3 God zei: ‘Er moet licht komen,’ en er was licht. 4 God zag dat het licht goed was, en hij scheidde het licht van de duisternis; 5 het licht noemde hij dag, de duisternis noemde hij nacht. Het werd avond en het werd morgen. De eerste dag.
6 God zei: ‘Er moet midden in het water een gewelf komen dat de watermassa’s van elkaar scheidt.’ 7 En zo gebeurde het. God maakte het gewelf en scheidde het water onder het gewelf van het water erboven. 8 Hij noemde het gewelf hemel. Het werd avond en het werd morgen. De tweede dag.
9 God zei: ‘Het water onder de hemel moet naar één plaats stromen, zodat er droog land verschijnt.’ En zo gebeurde het. 10 Het droge noemde hij aarde, het samengestroomde water noemde hij zee. En God zag dat het goed was.
11 God zei: ‘Overal op aarde moet jong groen ontkiemen: zaadvormende planten en allerlei bomen die vruchten dragen met zaad erin.’ En zo gebeurde het. 12 De aarde bracht jong groen voort: allerlei zaadvormende planten en allerlei bomen die vruchten droegen met zaad erin. En God zag dat het goed was. 13 Het werd avond en het werd morgen. De derde dag.
Als ik de dik gedrukte stukken lees, dan doet het me eerder aan dagen denken dan aan een langere periode. Het is natuurlijk heel goed mogelijk (als ik er vanuit ga dat de bijbel daadwerkelijk het woord van God is) dat de vertaling niet helemaal correct is, en dat de tekst anders geinterpreteerd moet worden. Maar als ik naar exodus 20:11 kijk (Want in zes dagen heeft de HEER de hemel en de aarde gemaakt, en de zee met alles wat er leeft, en op de zevende dag rustte hij. Daarom heeft de HEER de sabbat gezegend en heilig verklaard.) en naar exodus 31:15 (Zes dagen mag je werken, maar de zevende dag is het sabbat, een dag van volstrekte rust, die aan de HEER gewijd is. Wie op sabbat werkt, moet ter dood gebracht worden.” 16-17 Generatie na generatie moeten de Israëlieten de sabbat in acht nemen en vieren. Voor mij en hen is die dag een teken van een eeuwigdurend verbond, want in zes dagen heeft de HEER de hemel en de aarde gemaakt, en de zevende dag heeft hij gerust om op adem te komen.) lijkt dat me onwaarschijnlijk. Hoe ik het ook bekijk, ik kan echt niet anders concluderen dat er daadwerkelijk dagen worden bedoeld.

Wat de zondvloed betreft, ik wilde daar eigenlijk meer mee zeggen dat het nooit plaats heeft kunnen vinden zoals het in de bijbel beschreven staat. Het is al vaker langsgekomen, maar ik bedoel: hoe komt een ijsbeer bij de ark? Zo'n tocht zou een ijsbeer nooit overleven! Dat dier zou al lang door de hitte zijn bezweken. Hoe komt een kangaroe helemaal bij de Ark? Hoe komt de Australische Landslak bij de ark? Hoe heeft Noach zoveel dieren op zo'n kleine vaartuig mee kunnen nemen? En het voedsel? En dan nog het belangrijkste: waarom vinden we daar geen bewijzen van terug? Je zou toch denken dat een wereldwijde overstroming iets na moet laten, maar er is niks te vinden.
quote:
Mee eens.
quote:
Niet mee eens. De Scandinavische goden (Thor, Odin) zijn heel anders dan bijvoorbeeld de Meso-Amerikaanse goden, en die zijn op hun beurt weer heel anders dan God of Allah. Als ik met je mee ga dat alles afstamt van één enkele ware religie, dan weet ik nog steeds niet welke van de huidige het meest juist is. Moet ik strijden voor Thor? Moet ik mensen offeren op een pyramide? Moet ik me bekeren tot de Islam of het Christendom? Of moet ik me onder laten dompelen in het water van de Ganges?

Nee, het lijkt me logischer dat de mens God (en de andere Goden) heeft bedacht. Natuurlijk niet van de één op de andere dag, maar in de loop van honderden, en misschien wel duizenden jaren. Mond op mond doorvertelde verhalen. Soms waargebeurd, soms bedacht, soms overgenomen van andere volken. En na duizenden jaren werd dat op schrift gesteld. Etc.
quote:
Waarom heeft God ons dan niet zo geprogrammeerd dat wij automatisch in de juiste God geloven en niet in één of andere afgod?
pi_49017210
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 19:26 schreef onemangang het volgende:

[Almachtig zus, almachtig zo]
Grappig dat het vrijwel altijd de ongelovigen zijn die de almacht van God aanhalen. Ware liefde heeft vrijheid nodig, en daarmee hebben wij dus een keuze gekregen: voor of tegen. Als God ons telkens forceerde om in Hem te geloven waren we marionetten.
quote:
Als je weet hoe die natuur is geworden zoals het nu is dan ga je beseffen dat niets is geschapen is, maar is ontstaan middels natuurlijke selectie.
Het echte creatio ex nihilo was toen natuurlijk al geschied, maar dat wat nu is, wil ik best een schepping noemen.
quote:
We weten inmiddels behoorlijk goed hoe de aarde en het helaal zijn onstaan. Datgene wat alles heeft doen ontstaan is iets uiterst simpels, dat weten we ook.
Dat het 'simpel' is hoe alles is ontstaan is natuurlijk grote onzin. Maak ook eens een singulariteit zou ik zeggen. Hoe de zaken ontstaan zijn wordt inderdaad telkens verder ontrafelt. Het lijkt er sterk op dat tijd en ruimte geschapen zijn zoals we ook zouden verwachten vanuit het beeld dat de eeuwige God tijd en ruimte schiep.
quote:
Ik weet ook dat God niet is ontstaan. Ik denk dat degene waar je op reageerde dat ook wel weet.
...men begint immers altijd te moraliseren als de zaken mislopen en men ergert zich over de moraal zolang men haar comfortabel tegenover het recht van meningsuiting en op pluralisme kan stellen. (Benedictus XVI)
  vrijdag 4 mei 2007 @ 20:17:37 #58
17928 averty
Retroactief ziener
pi_49017271
Maar hoe weten jullie dat allemaal?

Ja, dat staat geschreven!

Maar hoe weten jullie dan dat klopt?

Ja, dat staat ook geschreven.
"Belief in that which reason denies is associated with steadfastness and courage, while skepticism is often identified with cynicism and weak character".
  vrijdag 4 mei 2007 @ 20:24:03 #59
174520 BreakSpear
Sociaal & Liberaal
pi_49017526
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 20:00 schreef mariox het volgende:

[..]

We leven in zijn universum. Hij doet wat hij wilt mijn zijn eigen creatie. Dat is 1. En ten tweede geeft hij de slachtoffers (inclusief nabestaanden) veel voor terug. Zou jij niet 1 jaar arm willen zijn en dan de rest van je leven zo rijk als Bill Gates. En als je het oneindige vergelijkt met gemiddeld 70-80 jaar aardse levensjaren dan begrijp je dat dit een hele goede deal is. Dit soort afscheid is namelijk van tijdelijke aard.
[..]
Waarom schopt Hij ons dan niet gelijk naar de hemel? Waarom eerst dat gedoe op aarde?
quote:
Hij zorgt met zijn eeuwige kennis dat die breuklijn precies daar moest staan. Hij wist hoe die mensen zouden leven en wat voor rechtvaardigheid zich daar moest manifesteren voordat hij het heelal al had gecreeerd. Heb jij ervoor gekozen dat jij de zoon bent van je ouders? Je had ook in afrika een bestaan kunnen hebben met andere ouders.
[..]
Wij zijn het resultaat van twee cellen die samenvloeien, en van de opvoeding en de ervaringen die we tijdens ons leven hebben opgedaan. Zonder dat zouden we niet de mensen zijn die we nu zijn. Verder beweer je nu dat alles gebeurt zoals het moet gebeuren, wat dus betekent dat we geen vrije wil hebben. Dus dan betekent dat dat God WIL dat ik niet in hem geloof? En dan moet ik naar de hell voor iets waar ik niks aan kan doen?
quote:
Mensen leren nou eenmaal doordat ze via hun vrije wil kunnen kiezen tussen goed en kwaad. Als wij in staat zouden zijn om alleen maar voor goed te kiezen zouden we geen mens zijn maar een engel. En engelen bestaan nou eenmaal in grote getale. Daarom heeft hij ook de mens gecreeerd omdat wij in staat zijn God beter te begrijpen dan engelen.
De mens is in staat om de engelen te overstijgen. En de aarde is hier heel geschikt voor. Mensen die het aardse leven gebruiken om veel over God te leren kennen worden daarom ook beloond. En mensen die hem niet willen accepteren niet. De wereld van God is te groot en zal nooit verzopen worden door zielen.
[..]
Daar kan ik niks zinnigs over zeggen. Het lijkt mij heel onlogisch, maar ik - als nietig wezen - kan natuurlijk niet begrijpen wat God hiermee wil. Tenminste, als God bestaat.....
quote:
We weten alleen hoe God de aarde en het heelal heeft gecreeerd met zijn naarkundige wetten. Het zijn zijn wetten en wij brengen die wetten alleen maar in kaart dmv wetenschap.
Waar komt God vandaan? Hij was er al altijd. Hij staat boven de tijd en ruimte. Tijd en ruimte is begonnen met de big bang. Wat was er voor de big bang.... Die vraag kan niet beantwoord worden omdat die niet relevant is. Er bestond namelijk geen tijd. Zo ook is die vraag over God niet relevant.
Waarom is het noodzakelijk dat God alles heeft geschapen?
  vrijdag 4 mei 2007 @ 20:25:33 #60
174520 BreakSpear
Sociaal & Liberaal
pi_49017585
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 20:17 schreef averty het volgende:
Maar hoe weten jullie dat allemaal?

Ja, dat staat geschreven!

Maar hoe weten jullie dan dat klopt?

Ja, dat staat ook geschreven.
Vaak wel ja...
pi_49018645
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 20:00 schreef mariox het volgende:
Jouw God en de theorie van de hemel is er slechts eentje van de duizenden. Je kan evengoed als een kakkerlak reincarneren. Maar veruit de meest voor de hand liggende gedachte is dat er na de dood gewoon niets is. Want de dood is nuttig en eeuwig leven niet. Wat voor nut heeft een almacht aan een hemel vol dolende zielen?
quote:
Als iemand die nu op een breuklijn woont beslist om te verhuizen naar een plek waar hij niet door aardbevingen getroffen kan worden, dan trekt hij een lange neus naar het snode plannetje van jouw God. Dat noem jij eeuwige kennis? Dat noem ik stupide.
quote:
Hoezo fantasierijk verzinsel. Goed en kwaad zijn zeer subjectief. Is het uit het lijden halen van een dier goed of kwaad? Voor de een is dat goed, voor de ander kwaad. Ergo: goed en kwaad bestaan alleen in de beschouwer, een 100% 'goed' of 100% 'kwaad' wezen kan daarom niet eens bestaan. Ergo: engelen zijn onmogelijk, alsmede demonen.
quote:
Natuurlijk is die vraag relevant, want het argument 'wat was er voor de 'big bang' wordt altijd misbruikt om daar God te plaatsen die hetzelfde zou zijn als datgene waar mensen naar bidden. Ik vraag je om een verband tussen datgene wat er zich in jouw hoofd plaatsvind wat jij 'God' noemt en datgene wat de Big Bang heeft veroorzaakt aan te tonen.
pi_49019008
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 20:16 schreef Dwerfion het volgende:
Grappig dat het vrijwel altijd de ongelovigen zijn die de almacht van God aanhalen. Ware liefde heeft vrijheid nodig, en daarmee hebben wij dus een keuze gekregen: voor of tegen.
Verklaar je nader, waarom zou 'ware liefde' vrijheid nodig hebben? Kan een slaaf niet verliefd zijn op zijn meester?
quote:
Als God ons telkens forceerde om in Hem te geloven waren we marionetten.

Trek eens aan het touwtje...
quote:
Dat het 'simpel' is hoe alles is ontstaan is natuurlijk grote onzin. Maak ook eens een singulariteit zou ik zeggen. Hoe de zaken ontstaan zijn wordt inderdaad telkens verder ontrafelt. Het lijkt er sterk op dat tijd en ruimte geschapen zijn zoals we ook zouden verwachten vanuit het beeld dat de eeuwige God tijd en ruimte schiep.
Stel, God gaat onderzoeken waar Hij vandaan kwam... ga eens nadenken over die vraag... Het is dezelfde vraag die de mens zich heeft afgevraagd. In het antwoord blijkt geen schepper te zitten.
quote:
Ik weet ook dat God niet is ontstaan. Ik denk dat degene waar je op reageerde dat ook wel weet.
De mens heeft God geschapen. Probeer die stelling maar eens te weerleggen.
  vrijdag 4 mei 2007 @ 21:07:56 #63
26400 wijsneus
Radicaal Democraat
pi_49019179
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 20:16 schreef Dwerfion het volgende:

[..]

Grappig dat het vrijwel altijd de ongelovigen zijn die de almacht van God aanhalen. Ware liefde heeft vrijheid nodig, en daarmee hebben wij dus een keuze gekregen: voor of tegen. Als God ons telkens forceerde om in Hem te geloven waren we marionetten.
[..]
We zijn alsnog marionetten van de almachtige god. Immers - hij* heett al de haren op mijn hoofd toch al geteld? Hij weet van het begin tot het einde precies wat er op elke millimeter van het heelal gebeuren gaat.

Hij weet dus van te voren dat ik nooit meer een gelovige zal worden. Hij had mij net zo goed _niet_ het levenslicht kunnen laten aanschouwen. Waarom schopt ie me niet gewoon meteen naar het vagevuur, scheelt weer een hoop...

Uiteindelijke komen we weer op epicurus en nog steeds heeft geen enkele gelovige mij een bevredigend antwoord op zijn raadsel gegeven.

*disclaimer: hypothetische god
Siamo Tutti Antifascisti!
pi_49019921
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 21:03 schreef onemangang het volgende:

[..]

Verklaar je nader, waarom zou 'ware liefde' vrijheid nodig hebben? Kan een slaaf niet verliefd zijn op zijn meester?
Natuurlijk kan een slaaf liefde voelen voor zijn meester. In dat geval is het misschien ook wel echt liefde. Maar in het geval waarin de meester de slaag verplicht tot het liefhebben van hemzelf, is er volgens mij geen sprake van liefde meer. Wat is liefde voor iemand als dat verplicht is? Dat heeft niks met liefde te maken naar mijn idee. Het wordt wel leuk beschreven in Brieven van een scepticus
quote:
Stel, God gaat onderzoeken waar Hij vandaan kwam... ga eens nadenken over die vraag... Het is dezelfde vraag die de mens zich heeft afgevraagd. In het antwoord blijkt geen schepper te zitten.
Ik denk dat God beter weet. In mijn antwoord op de vraag waar de mens vandaag komt, komt wel degelijk een schepper voor trouwens. In dat van de meeste mensen volgens mij wel.
quote:
De mens heeft God geschapen. Probeer die stelling maar eens te weerleggen.
Het idee is duidelijk. "Alles spreken over boven komt van beneden" enz., enz.

Het lijkt me vrij vruchteloos om dat te gaan proberen te ontkrachten, en dat ga ik (nu) dus ook niet proberen. Ik geloof ( ) dat het niet zo is.
...men begint immers altijd te moraliseren als de zaken mislopen en men ergert zich over de moraal zolang men haar comfortabel tegenover het recht van meningsuiting en op pluralisme kan stellen. (Benedictus XVI)
pi_49020204
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 21:07 schreef wijsneus het volgende:
Hij weet dus van te voren dat ik nooit meer een gelovige zal worden.
Dat hebben zoveel mensen gedacht. Redenen om te gaan geloven zijn vaak niet zo rationeel als wij vaak willen.

Als je trouwens echt niet wilt geloven, dan is die optie er ook. (Maar dit is een wat negatieve insteek, vind ik zelf)
  vrijdag 4 mei 2007 @ 22:11:00 #66
26400 wijsneus
Radicaal Democraat
pi_49021331
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 21:36 schreef Dwerfion het volgende:

[..]

Dat hebben zoveel mensen gedacht. Redenen om te gaan geloven zijn vaak niet zo rationeel als wij vaak willen.

Als je trouwens echt niet wilt geloven, dan is die optie er ook. (Maar dit is een wat negatieve insteek, vind ik zelf)
...

epicurus?
pi_49022122
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 21:07 schreef wijsneus het volgende:

[..]

We zijn alsnog marionetten van de almachtige god. Immers - hij* heett al de haren op mijn hoofd toch al geteld? Hij weet van het begin tot het einde precies wat er op elke millimeter van het heelal gebeuren gaat.

Hij weet dus van te voren dat ik nooit meer een gelovige zal worden. Hij had mij net zo goed _niet_ het levenslicht kunnen laten aanschouwen. Waarom schopt ie me niet gewoon meteen naar het vagevuur, scheelt weer een hoop...

Uiteindelijke komen we weer op epicurus en nog steeds heeft geen enkele gelovige mij een bevredigend antwoord op zijn raadsel gegeven.

*disclaimer: hypothetische god
Wat je zegt klop allemaal. Alleen er is een dag des oordeels waar je al daden moet verantwoorden voordat je naar de hemel of hel gaat. Op de dag des oordeels kan je als argument gebruiken dat je nooit zo een leven zou geleid zou hebben als je daadwerkelijk de kans had gehad. Om dit soort argumenten teniet te doen moet iedereen zijn leven leiden hiero.
---o---
pi_49022355
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 20:53 schreef onemangang het volgende:

Als iemand die nu op een breuklijn woont beslist om te verhuizen naar een plek waar hij niet door aardbevingen getroffen kan worden, dan trekt hij een lange neus naar het snode plannetje van jouw God. Dat noem jij eeuwige kennis? Dat noem ik stupide.
[..]
De praktijk leert dat dit bijna niet gebeurd. Mensen gaan toch op de een of andere manier wonen op die breuklijnen. Kijk maar naar istanbul. Mensen kopen daar nog steeds huizen.
En als iemand gedoomd is om te sterven dan maakt het niet uit wat voor plannetje je ook maakt je zal altijd sterven, als is het door een simpele bacterie of een auto ongeluk. God is echt wel slimmer dan jou snode plannetjes. Het feit is dat mensen die voorbestemd is om op die plekken dood te gaan ook daadwerkelijk daar doodgaan. Als je dan op die plek toevallig niet aanwezig was dan was je tijd ook niet gekomen. Dat zit allemaal in de masterplan van God. En als je tijd niet gekomen is dan zal je ook niet doodgaan ook als stort je met een boing 747 te pletter van 10.000 feet boven deze aardbol.
---o---
  vrijdag 4 mei 2007 @ 22:42:07 #69
26400 wijsneus
Radicaal Democraat
pi_49022498
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 22:30 schreef mariox het volgende:

[..]

Wat je zegt klop allemaal. Alleen er is een dag des oordeels waar je al daden moet verantwoorden voordat je naar de hemel of hel gaat. Op de dag des oordeels kan je als argument gebruiken dat je nooit zo een leven zou geleid zou hebben als je daadwerkelijk de kans had gehad. Om dit soort argumenten teniet te doen moet iedereen zijn leven leiden hiero.
God weet van te voren dat ik dit als argument ga gebruiken. God weet vanaf het moment dat hij het universum in de gang zet dat Wijsneus _nu_ achter zijn computer zit te tikken. Het scheppen van het universum leidt, als het ware, onvermijdelijk tot mijn ongeloof.

Als dit niet het geval is, dan is god niet alwetend. Als dit wel het geval is dan is god kwaadaardig (als gevolg van deze schepping ga ik voor eeuwig branden in de hel).
pi_49023018
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 22:42 schreef wijsneus het volgende:

[..]

God weet van te voren dat ik dit als argument ga gebruiken. God weet vanaf het moment dat hij het universum in de gang zet dat Wijsneus _nu_ achter zijn computer zit te tikken. Het scheppen van het universum leidt, als het ware, onvermijdelijk tot mijn ongeloof.

Als dit niet het geval is, dan is god niet alwetend. Als dit wel het geval is dan is god kwaadaardig (als gevolg van deze schepping ga ik voor eeuwig branden in de hel).
Het feit dat hij weet wat jij doet heeft helemaal geen invloed op jou functioneren. Hij heeft jou een vrije wil gegeven en dat is heilig. Hij mengt zich niet daarin. Maar door die vrije wil heb jij plichten. Als jij die verplichtingen niet nakomt dan ben jij degene die tirannie pleegt in het heelal. Waarom? Omdat alles wat gecreeerd is en geen vrije wil heeft (dieren, planten, gesteente, zon) heeft als doel om wat te vertellen over God. Zij doen dus hun uiterste best (op hun manier) om hun bijdrage te leveren zodat iedereen de wonderbaarlijke schepping kan begrijpen en God kan bedanken en aanbidden. Als jij dus zegt dat God niet bestaat dan heeft het bestaan van die schepsels opeens geen waarde meer. Dus alles waarvoor zij staan (hun doel) word door jou genegeerd. Dat is een vorm van tirannie. Dat zorgt voor veel leed bij die schepsels onder andere. En vanwege deze tirannie word je ook gestraft in het hiernamaals. Dus het heeft niks met een kwaadaardige God te maken maar met rechtvaardigheid.
---o---
pi_49023759
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 22:38 schreef mariox het volgende:

[..]

De praktijk leert dat dit bijna niet gebeurd. Mensen gaan toch op de een of andere manier wonen op die breuklijnen. Kijk maar naar istanbul. Mensen kopen daar nog steeds huizen.
En als iemand gedoomd is om te sterven dan maakt het niet uit wat voor plannetje je ook maakt je zal altijd sterven, als is het door een simpele bacterie of een auto ongeluk. God is echt wel slimmer dan jou snode plannetjes.
Als God zo slim zou zijn, waarom kan ie dan niet wat helderder communiceren? Het is gewoon een feit dat een atheistische homosexueel (volgens de geschriften moet ie daar een behoorlijke pesthekel aan hebben) die besmet is met aids maar woont in Nederland, aanzienlijk meer overlevingskansen heeft dan een aidspatient die heel erg vroom is maar leeft in een sloppenwijk. Hoe komt dat? Voor jou een vraag, voor mij een weet.
quote:
Dat zit allemaal in de masterplan van God.
welnu,
- Als alles voorbestemd zou zijn, dan reduceer je God tot een soort van onveranderlijke computeragenda. Wat voor nut heeft het om die te aanbidden? Je kan bidden tot je een ons weegt, gebeden kunnen dan niet eens verhoord worden!

- Waarom zou je verder een God aanbidden die aan de ene kant geen probleem heeft om godsvrezende doodarme mensen te laten creperen en aan de andere kant figuren zonder scrupules als wapenhandelaren of een niet-gelovige dictator als Fidel Castro rijk en oud laat worden?

Als je gelooft in het bestaan van God en gelooft dat hij de verantwoordelijke voor alles is en hem tķch aanbidt, dan ben je mijns insziens net zo fout bezig als dat je kritiekloos de bevelen van een dictator opvolgt zonder vragen te stellen.
  vrijdag 4 mei 2007 @ 23:18:04 #72
31057 jpg97
Otaku No Kenkyu
pi_49023815
God heeft de mensheid niet geschapen, de mensheid heeft God geschapen.
Op dinsdag 28 februari 2006 13:50 schreef Avery het volgende:
ik ben dan nieuw ik zie zo dat jij irritant ben jpg
PieAir
Ik denk altijd heel goed na voor ik iets stoms zeg...
  vrijdag 4 mei 2007 @ 23:30:45 #73
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_49024272
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 23:18 schreef jpg97 het volgende:
God heeft de mensheid niet geschapen, de mensheid heeft God geschapen.
hoezo spuit 11? .
Niet meer actief op Fok!
pi_49024661
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 23:16 schreef onemangang het volgende:

[..]

Als God zo slim zou zijn, waarom kan ie dan niet wat helderder communiceren? Het is gewoon een feit dat een atheistische homosexueel (volgens de geschriften moet ie daar een behoorlijke pesthekel aan hebben) die besmet is met aids maar woont in Nederland, aanzienlijk meer overlevingskansen heeft dan een aidspatient die heel erg vroom is maar leeft in een sloppenwijk. Hoe komt dat? Voor jou een vraag, voor mij een weet.
[..]

welnu,
- Als alles voorbestemd zou zijn, dan reduceer je God tot een soort van onveranderlijke computeragenda. Wat voor nut heeft het om die te aanbidden? Je kan bidden tot je een ons weegt, gebeden kunnen dan niet eens verhoord worden!

- Waarom zou je verder een God aanbidden die aan de ene kant geen probleem heeft om godsvrezende doodarme mensen te laten creperen en aan de andere kant figuren zonder scrupules als wapenhandelaren of een niet-gelovige dictator als Fidel Castro rijk en oud laat worden?

Als je gelooft in het bestaan van God en gelooft dat hij de verantwoordelijke voor alles is en hem tķch aanbidt, dan ben je mijns insziens net zo fout bezig als dat je kritiekloos de bevelen van een dictator opvolgt zonder vragen te stellen.
Iedereen krijgt zijn kans op deze aarde. Of je nu een dictator bent of een kreupele. God geeft iedereen tot zijn laatste momenten de kans om te veranderen. Alles word vereffend in het hiernamaals. Deze wereld is een soort testomgeving om jezelf te ontwikkelen. Om God te leren kennen. Alle gebeden worden gehoord en word ook beantwoord door God. Stel een kind is ziek en wil een bepaalde medicijn X van de dokter. Als dokter kan je hem dat medicijn X geven als dat zorgt voor zijn genezing. Maar als dat niet zo is dan geeft de dokter een ander medicijn, misschien wel een veel bitter smakende pil? Het kan ook zijn dat dat kind weerstand moet opbouwen zodat hij dan bestand is voor veel ergere ziektes. Dan geeft je als dokter hem dus helemaal geen medicijn. Dus het is niet zo dat alles wat je wenst ook gebeuren zal. In het ergste geval (en misschien ook de beste) is dat hetgene waarnaar je gevraagd hebt gegeven zal worden in het hiernamaals in een veel beter vorm. Want geen enkel gebed is voor niks. Je krijgt het of meteen, of later of in een nog betere vorm.

Een Dictator is een gemenerik die voor tirannie zorgt. Een God kan je niet vergelijken met zo iemand. Kritiiek heb je op mensen die niet weten wat ze doen. God is alwetend en almachtig, niks is voor hem zwaar. Hij creeert in 1 klap 10 heelallen als hij dat zou willen. Dus kritiek heeft helemaal geen zin bij een alwetende God, kritiek is dan ook relevant voor schepsels die niet volmaakt zijn. Kritiek is tevens een ondankbaar gebaar jegens God. Je kan je wel afvragen waarom hij bv iets op een bepaalde manier doet, dus de achterliggende gedachtes etc. En als je je kop gebruikt kan je op dat soort dingen altijd wel een zinnig antwoord op vinden.
---o---
pi_49025187
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 23:42 schreef mariox het volgende:
Alle gebeden worden gehoord en word ook beantwoord door God.
Dat is dus niet weer, dat weet je zelf ook wel. Als er bij jou wel eens ooit iets is voorgevallen wat overeenkwam met waarvoor je bidde, dan hoeft dat geen beantwoorden van het gebed te zijn. Daarnaast, wat denk je van de resultaten van het meest uitgebreide onderzoek wat ooit is gehouden naar de effectiiviteit van bidden? Of deze resultaten?
quote:
Een Dictator is een gemenerik die voor tirannie zorgt. Een God kan je niet vergelijken met zo iemand.
Natuurlijk wel, hij is in staat om het kwaad te bestrijden, maar doet dat niet. Is er een grotere dictator denkbaar? Christenen geloven zelfs dat ie zijn eigen zoon liet folteren. Sorry hoor, maar als je als vader dat toelaat en tegn kan houden, dan spoor je niet.
quote:
Kritiek is tevens een ondankbaar gebaar jegens God. Je kan je wel afvragen waarom hij bv iets op een bepaalde manier doet, dus de achterliggende gedachtes etc. En als je je kop gebruikt kan je op dat soort dingen altijd wel een zinnig antwoord op vinden.
Nou, gebruik je kop dan maar eens: waarom liet God Pol Pot of Hitler zijn gang gaan? Voor jou een vraag, voor mij een weet.
  zaterdag 5 mei 2007 @ 00:07:13 #76
26400 wijsneus
Radicaal Democraat
pi_49025428
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 22:56 schreef mariox het volgende:

[..]

Het feit dat hij weet wat jij doet heeft helemaal geen invloed op jou functioneren. Hij heeft jou een vrije wil gegeven en dat is heilig. Hij mengt zich niet daarin. Maar door die vrije wil heb jij plichten. Als jij die verplichtingen niet nakomt dan ben jij degene die tirannie pleegt in het heelal. Waarom? Omdat alles wat gecreeerd is en geen vrije wil heeft (dieren, planten, gesteente, zon) heeft als doel om wat te vertellen over God. Zij doen dus hun uiterste best (op hun manier) om hun bijdrage te leveren zodat iedereen de wonderbaarlijke schepping kan begrijpen en God kan bedanken en aanbidden. Als jij dus zegt dat God niet bestaat dan heeft het bestaan van die schepsels opeens geen waarde meer. Dus alles waarvoor zij staan (hun doel) word door jou genegeerd. Dat is een vorm van tirannie. Dat zorgt voor veel leed bij die schepsels onder andere. En vanwege deze tirannie word je ook gestraft in het hiernamaals. Dus het heeft niks met een kwaadaardige God te maken maar met rechtvaardigheid.
Dit heeft alles met een kwaadaardig god te maken. God heeft ervoor _gekozen_ om het universum te scheppen. Had hij dit niet gedaan dan was alle leed ons bespaard gebleven.

Ik benadruk het nogmaals:

God heeft, in vol bewustzijn van alle gevolgen van deze daad, het universum geschapen met voorkennis van alle leed. Dit maakt uiteindelijk god verantwoordelijk voor dit leed. Of ik vrije wil heb of niet, of god (of jij) dit rechtvaardig vindt of niet, god is ultiem aansprakelijk omdat hij heeft gehandeld met voorkennis.

Zet jezelf eens voor de grap op de troon van god. Je bent almachtig. Blijkbaar heb je behoefte om iets te scheppen dat verteld over je grootsheid.

Je schept hemel en aarde, boom vis vuur, en denkt: "...en daar stop ik dan een mens in met vrije wil".

Omdat je alwetend en almachtig bent en tijd voor jou geen betekenis heeft laat je even de gehele geschiedenis aan je geestesoog voorbij gaan. Je ziet de mens (in volledige vrijheid) elkaar afslachten met gas en granaten in WOI.

...de holocaust...

De kinderverkachter die zijn pik in het schokkende lichaam van een drie-jarig kind forceert. (excuses voor de uitdrukking - ik wil dat je dit diep voelt)

En zegt vervolgens doodleuk: Laat Ons mensen maken, naar Ons beeld, naar Onze gelijkenis...

begrijp je waarom een dergelijk god in mijn ogen slecht is?
pi_49025670
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 23:59 schreef onemangang het volgende:

[..]

Dat is dus niet weer, dat weet je zelf ook wel. Als er bij jou wel eens ooit iets is voorgevallen wat overeenkwam met waarvoor je bidde, dan hoeft dat geen beantwoorden van het gebed te zijn. Daarnaast, wat denk je van de resultaten van het meest uitgebreide onderzoek wat ooit is gehouden naar de effectiiviteit van bidden? Of deze resultaten?
[..]

Natuurlijk wel, hij is in staat om het kwaad te bestrijden, maar doet dat niet. Is er een grotere dictator denkbaar? Christenen geloven zelfs dat ie zijn eigen zoon liet folteren. Sorry hoor, maar als je als vader dat toelaat en tegn kan houden, dan spoor je niet.
[..]

Nou, gebruik je kop dan maar eens: waarom liet God Pol Pot of Hitler zijn gang gaan? Voor jou een vraag, voor mij een weet.
Ten eerste, beantwoorden van gebeden is iets anders dan ze accepteren en uitvoeren. Je moet de rest van mijn verhaal lezen wat ik daarmee bedoel.

Ten tweede ga je ervan uit dat er geen tirannie mag voorkomen op de wereld en dat God overal moet ingrijpen als er iets niet klopt. Dit zijn dan pre-assumptions wat niet gegrond is. Er is namelijk zoiets als de vrije wil van de mens. Die is heilig voor God. Als hitler kiest voor het kwaad dan zal hij niet ingrijpen omdat de vrije wil dan niet meer heilig is. Dan kan je net zo goed bij elke foute daad ingrijpen als God zijnde. De vrije wil is mooi omdat er niet ingegrepen kan worden, Anders zou het geen vrije wil meer zijn. Deze wereld is zoals ik al zei een plek waar je je ontwikkelt. Soms ontwikkel je je door slechte daden van anderen.
Als je een plek zoekt waar het allemaal koek en ei is dan zit je aan de verkkeerde kant van deze wereld. Jij bent op zoek naar de paradijs. Daar is de wereld niet voor. Op de wereld heb je ook slechte dingen door toedoen van mensen en al deze negatieve daden zorgt voor strijd. En strijd en inspanning is de sleutel voor progressie op deze wereld. Zonder strijd en inspanning kan je God niet optimaal leren kennen,
---o---
  zaterdag 5 mei 2007 @ 00:17:43 #78
178667 lombas
zaagevent
pi_49025704
God valt buiten dat wat bewezen moet worden. Het gaat hier niet om wetenschap, maar om geloof.

Je dient het bestaan van de waarheid te aanvaarden vooraleer ernaar te kunnen zoeken, meen ik.
We're bachelors, baby.
  zaterdag 5 mei 2007 @ 00:21:30 #79
142210 slaveloos
laveloos tot de deurmat
pi_49025799
quote:
Op zaterdag 5 mei 2007 00:16 schreef mariox het volgende:

[..]

Ten eerste, beantwoorden van gebeden is iets anders dan ze accepteren en uitvoeren. Je moet de rest van mijn verhaal lezen wat ik daarmee bedoel.

Ten tweede ga je ervan uit dat er geen tirannie mag voorkomen op de wereld en dat God overal moet ingrijpen als er iets niet klopt. Dit zijn dan pre-assumptions wat niet gegrond is. Er is namelijk zoiets als de vrije wil van de mens. Die is heilig voor God. Als hitler kiest voor het kwaad dan zal hij niet ingrijpen omdat de vrije wil dan niet meer heilig is. Dan kan je net zo goed bij elke foute daad ingrijpen als God zijnde. De vrije wil is mooi omdat er niet ingegrepen kan worden, Anders zou het geen vrije wil meer zijn. Deze wereld is zoals ik al zei een plek waar je je ontwikkelt. Soms ontwikkel je je door slechte daden van anderen.
Als je een plek zoekt waar het allemaal koek en ei is dan zit je aan de verkkeerde kant van deze wereld. Jij bent op zoek naar de paradijs. Daar is de wereld niet voor. Op de wereld heb je ook slechte dingen door toedoen van mensen en al deze negatieve daden zorgt voor strijd. En strijd en inspanning is de sleutel voor progressie op deze wereld. Zonder strijd en inspanning kan je God niet optimaal leren kennen,
het feit dat god niet mag of kan ingrijpen bij een actie van een mens maakt zijn almacht toch op zijn minst twijfelachtig...
Morality is doing right no matter what you are told, relgion is doing what you are told no matter what is right
all I wanted was a pepsi, just one pepsi and shit was given to me
  zaterdag 5 mei 2007 @ 03:25:07 #80
31057 jpg97
Otaku No Kenkyu
pi_49028788
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 23:30 schreef Viking84 het volgende:

[..]

hoezo spuit 11? .
Ach weesch stil gij heiden ende charlatan!
Op dinsdag 28 februari 2006 13:50 schreef Avery het volgende:
ik ben dan nieuw ik zie zo dat jij irritant ben jpg
PieAir
Ik denk altijd heel goed na voor ik iets stoms zeg...
  zaterdag 5 mei 2007 @ 09:50:20 #81
174520 BreakSpear
Sociaal & Liberaal
pi_49030104
quote:
Op zaterdag 5 mei 2007 00:21 schreef slaveloos het volgende:

[..]

het feit dat god niet mag of kan ingrijpen bij een actie van een mens maakt zijn almacht toch op zijn minst twijfelachtig...
Ook wel grappig dat er overal wonderen beschreven staan in de heilige boeken, maar dat we daar tegenwoordig nooit meer iets van zien.
  zaterdag 5 mei 2007 @ 09:51:43 #82
174520 BreakSpear
Sociaal & Liberaal
pi_49030121
quote:
Op zaterdag 5 mei 2007 00:16 schreef mariox het volgende:

[..]

God heeft in het verleden anders wel ingegrepen. Waarom toen wel en nu niet?
pi_49030540
quote:
Op zaterdag 5 mei 2007 09:50 schreef BreakSpear het volgende:

[..]

Ook wel grappig dat er overal wonderen beschreven staan in de heilige boeken, maar dat we daar tegenwoordig nooit meer iets van zien.
Gelovigen zien die wel hoor, zoals een mariaverschijning in een tosti.
pi_49031239
Op zich kun je voor jezelf bewijzen dat de God uit de bijbel of de koran niet bestaat. Voor een gelovige is dit bewijs helaas ongeldig

Verder kun je niet bewijzen dat een God al dan niet bestaat. Welke God is de volgende vraag.
  zaterdag 5 mei 2007 @ 11:13:34 #85
26400 wijsneus
Radicaal Democraat
pi_49031492
quote:
Op zaterdag 5 mei 2007 00:07 schreef wijsneus het volgende:
...
En wederom is er geen antwoord.
pi_49036075
quote:
Op zaterdag 5 mei 2007 11:13 schreef wijsneus het volgende:

[..]

En wederom is er geen antwoord.
Ik ga proberen morgen een antwoord te geven. Ben de hele dag niet thuis namelijk.
---o---
  zaterdag 5 mei 2007 @ 14:32:17 #87
84252 Verdwaalde_99
Definitief uitgelogged.
pi_49036283
Via labaratorium-onderzoek misschien

Een chemische ontploffing uitlokken en dan zie je hem vanzelf verschijnen.

Sinds 2007 anti depressiva vrij,
In 2008 gezonder enigsins rustiger blij.
Gekte en waanzin voorbij.
Eindelijk tijd voor de normalere realiteit.
pi_49037325
quote:
Op zaterdag 5 mei 2007 00:17 schreef lombas het volgende:
God valt buiten dat wat bewezen moet worden. Het gaat hier niet om wetenschap, maar om geloof.
"I refuse to prove that I exist," says God, "for proof denies faith, and without faith I am nothing."
"But," says Man, "the Babel fish is a dead giveaway isn't it? It could not have evolved by chance. It proves that you exist, and so therefore, by your own arguments, you don't. Q.E.D."
"Oh dear," says God, "I hadn't thought of that," and promptly vanishes in a puff of logic.

(uit Hitchhicker's guide to the galaxy, http://en.wikipedia.org/wiki/Babel_fish)

Ontopic: mensen zeggen vaak dat wetenschap de "waarom" vraag niet kan beantwoorden. Maar kan het geloof in (een) god dat dan wel? Waarom heeft die god ons geschapen? Omdat hij zich verveelde ofzo? Dienen wij slechts tot zijn vermaak? Is het om zijn macht te tonen?
Nee, religie zorgt juist voor meer vragen dan antwoorden. Geloven in jezelf, dat je zelf je eigen lot in handen hebt en dat geen god daar tussenin kan komen, is eigenlijk veel fijner
  zaterdag 5 mei 2007 @ 15:44:41 #89
84252 Verdwaalde_99
Definitief uitgelogged.
pi_49037902
Inderdaad de schuld niet leggen bij God maar bij jezelf in geval van slechte dingen en als het goed gaat ook jezelf verantwoordelijk stellen voor je geluk. En dat je geboren bent is dan een toevalstreffer inplaats van het werk van God.

Alleen geboren en alleen moeten overleven en sterven.

Vroeger durfde ik wel te geloven af en toe, maar toen was ik nog zoekende naar een manier van denken. Nu zie ik God als fabel zoals je in de efteling vrouw holle hebt. Kan me dus ook echt niets voorstellen bij God. Ondanks dat wordt zijn naam iedere dag miljoenen keren genoemd.
Sinds 2007 anti depressiva vrij,
In 2008 gezonder enigsins rustiger blij.
Gekte en waanzin voorbij.
Eindelijk tijd voor de normalere realiteit.
  zaterdag 5 mei 2007 @ 22:22:14 #90
26400 wijsneus
Radicaal Democraat
pi_49048389
Het valt mij op dat de gelovige altijd zoveel weet van god, ik bedoel - voor een entiteit die niet ontkracht of bewezen kan worden ofzo...
pi_49056076
quote:
Op zaterdag 5 mei 2007 22:22 schreef wijsneus het volgende:
Het valt mij op dat de gelovige altijd zoveel weet van god, ik bedoel - voor een entiteit die niet ontkracht of bewezen kan worden ofzo...

Nou ja, zo'n 2000-3000 jaar geleden liet (de Joodse/Christelijke/Islamitische) god zich duidelijk zien. Complete steden werden vernietigd door hem, en vele vele wonderen verricht in zijn naam. Dat was ook nog een tijd waarin je rechtstreeks kon praten met de beste man. Daar hebben we natuurlijk veel kennis van opgestoken.

Het is alleen een beetje gek dat hij de afgelopen 2000 jaar nog maar zo weinig van zich laat horen... Rechtstreeks met 'm praten mag blijkbaar niet meer, want hij geeft simpelweg geen antwoord meer: op z'n hoogst via allemaal indirecte en vage tekens, maar rechtstreeks antwoord (zoals duidelijkin de bijbel staat) zit er niet meer in. Ook de zogenaamde wonderen van tegenwoordig overtuigen mij toch minder dan die van 2000 jaar geleden (wat de bijbel tenminste beweert).

Vroeger liet god zich tenminste nog duidelijk zien, en was het als mens in die tijd wel duidelijk: god bestaat! Maar tegenwoordig moet de mens het doen met allemaal vage tekens waarin je eventueel het bestaan van god zou kunnen afleiden. Het belangrijkste teken hiervoor is nog altijd niet meer dan een boek van zo'n 2000 jaar oud. En dat terwijl, wanneer je die tekens toch iets te vaag vindt (bijvoorbeeld alleen al omdat er in elke religie enorm veel verschillende stromingen zijn), je onherroepelijk naar de Hel zult gaan...

Klopt toch niet helemaal
  zondag 6 mei 2007 @ 10:30:11 #92
178667 lombas
zaagevent
pi_49056303
quote:
Op zaterdag 5 mei 2007 15:20 schreef Chris_eBK het volgende:

[..]

"I refuse to prove that I exist," says God, "for proof denies faith, and without faith I am nothing."
"But," says Man, "the Babel fish is a dead giveaway isn't it? It could not have evolved by chance. It proves that you exist, and so therefore, by your own arguments, you don't. Q.E.D."
"Oh dear," says God, "I hadn't thought of that," and promptly vanishes in a puff of logic.

(uit Hitchhicker's guide to the galaxy, http://en.wikipedia.org/wiki/Babel_fish)

Ontopic: mensen zeggen vaak dat wetenschap de "waarom" vraag niet kan beantwoorden. Maar kan het geloof in (een) god dat dan wel? Waarom heeft die god ons geschapen? Omdat hij zich verveelde ofzo? Dienen wij slechts tot zijn vermaak? Is het om zijn macht te tonen?
Nee, religie zorgt juist voor meer vragen dan antwoorden. Geloven in jezelf, dat je zelf je eigen lot in handen hebt en dat geen god daar tussenin kan komen, is eigenlijk veel fijner
Grappig citaat

Overigens heeft God "ons" niet geschapen, maar het universum, dat onderhevig is aan natuurwetten.

Ik meen ook dat ik mijn eigen "lot" in handen heb.
We're bachelors, baby.
  zondag 6 mei 2007 @ 10:34:26 #93
174520 BreakSpear
Sociaal & Liberaal
pi_49056355
quote:
Op zaterdag 5 mei 2007 09:51 schreef BreakSpear het volgende:

[..]

God heeft in het verleden anders wel ingegrepen. Waarom toen wel en nu niet?
Om zelf maar even antwoord te geven op mijn vraag

De meest logische verklaring: het zijn verzonnen verhalen, of wellicht verhalen met een kern van waarheid maar in de loop der eeuwen sterk aangedikt tot dat wat ze nu zijn. Ik begrijp niet dat gelovigen dat niet zien. Vooral niet als je de verhalen van andere godsdiensten er naast leg. We zijn het er toch allemaal over eens dat de schepping, zoals het volgens de grieken of de egyptenaren moet zijn gegaan, niet waar is? Of heeft Herakles echt bestaan? En waarom is dat dan niet echt gebeurt, maar Job wel?
pi_49056411
quote:
Op zondag 6 mei 2007 10:34 schreef BreakSpear het volgende:

En waarom is dat dan niet echt gebeurt, maar Job wel?
omdat dat verhaal van de grieken niet in de bijbel staat natuurlijk
pi_49056437
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 14:44 schreef mariox het volgende:
In feite is het onmgelijk om het bestaan van iets te onkrachten.

Als ik zeg dat er geen "appel" bestaat dan zou ik het hele heelal moeten afscannen tot op 1 vierkante decimeter om te bewijzen dat er geen appel bestaat. Dit is practisch gezien onmogelijk.
Om dit te beweren voor God is nog onmogelijker. Waarom? Omdat God niet bestaat uit materie of energie (de enige 2 substanties in dit heelal (materie is trouwens een vorm van energie)). Dus een zoektocht naar God in de vorm van energie of materie is onmogelijk, laat staan dat je kan bewijzen dat hij niet bestaat.
Daarom is de aanhang van de hype Richard Dawkins ongegrond en is weer eens zo een zeepbel net als in de tijd van Erich von Däniken.
kun jij bewijzen dat ik God niet ben
pi_49056702
Iedereen en alles is een deeltje van "god", saman creeren en breken we de boel af.

Denk dat het Boedhissme dicht in de buurt van de waarheid komt.

Als ik zeg dat de eifeltoren er altijd al was geweest zal iedereen zeggen dat deze gebouwt is door mensen.

Als ik naar de natuur kijk en ik zeg dat "god" dit gecreeert heeft zal iedereen zeggen dat deze er altijd al geqweest was.

Dat is dan wat ik "god" zou willen noemen.
  zondag 6 mei 2007 @ 11:02:25 #97
17928 averty
Retroactief ziener
pi_49056749
quote:
Op zaterdag 5 mei 2007 11:01 schreef osho het volgende:
Op zich kun je voor jezelf bewijzen dat de God uit de bijbel of de koran niet bestaat. Voor een gelovige is dit bewijs helaas ongeldig

Verder kun je niet bewijzen dat een God al dan niet bestaat. Welke God is de volgende vraag.
Werkt ook niet, de lastige punten die je dan aandraagt, daar zegt de gelovige dan weer van dat je het figuurlijk moet bekijken en niet letterlijk moet nemen...
"Belief in that which reason denies is associated with steadfastness and courage, while skepticism is often identified with cynicism and weak character".
pi_49059804
Een almachtige God? Ja, da's heel makkelijk. Een almachtige, perfecte God zou geen reden of motief hebben om het universum te creëeren, dat is simpelweg onmogelijk. Een perfecte God is eenvoudig te verwerpen.

Een faalbare God? Nee, niet bewijsbaar, maar wel onwaarschijnlijk te maken. Met huidige kennis zou God alleen verantwoordelijk kunnen zijn voor het scheppen van het eerste self replicerende organisch molecuul (waarna evolutie het overnam) en het 'af laten gaan' van de Big Bang. Maar voor beiden is een intelligent opperwezen een beetje erg ver gegrepen. Als je iets onwaarschijnlijks wilt verklaren doe je dat niet door nog iets veel onwaarschijnlijkers te verzinnen.
pi_49061004
kan je bewijzen dat ie wel bestaat dan?

Dan blijft het gewoon een legende
[quote][img=12,12]http://i.fokzine.net/templates/new/i/p/1.gif[/img] Op dinsdag 2 juni 2009 02:28 schreef 8D het volgende:
Netzoals die mensen die nog aan het posten zijn rond deze tijd op Fok! Kansloos gewoon :') !
[/quote]
pi_49061856
quote:
Op zondag 6 mei 2007 14:05 schreef Sjibble het volgende:
kan je bewijzen dat ie wel bestaat dan?

Dan blijft het gewoon een legende
+1 Slimme opmerking!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')