abonnement Unibet Coolblue
pi_49324596
Ik heb er even een feauteautje van gemaakt:
pi_49324638
quote:
Op zondag 13 mei 2007 10:40 schreef klipper het volgende:

maar wat ook heel goed mogelijk is, is dat je er een besparende douchekop op heb zitten.
En water besparen i.c.m. een thermostaatkraan werkt gewoon niet.
Waarom is dat?
pi_49324733
Als je rechts start neem ik aan.
quote:
Op zondag 13 mei 2007 09:29 schreef giovannini het volgende:
Als ik de kraan naar rechts draai wordt het water bloedheet. Als ik hem naar links draai blijft hij bloedheet.
Lijkt inderdaad op verkeerd aangesloten
quote:
Als ik de kraan helemaal naar links start, krijg ik koud water, maar op 38 graden blijft hij koud.
quote:
Ik ben eigenlijk benieuwd of een thermostaatkraan ook kan werken als je de aanvoerleidingen verkeerdom aangesloten hebt.
Het lijkt er inderdaad op dat de leidingen verkeerd aangesloten zijn, en dan werkt een thermostaatkraan meestal niet of zeer slecht.

Vreemd eigenlijk dat hij niet even getest heeft voor definitieve aansluiting ervan.
  zondag 13 mei 2007 @ 11:00:25 #54
14827 Kogando
Modelprutser
pi_49324838
quote:
Op zondag 13 mei 2007 10:47 schreef DennisMoore het volgende:
Waarom is dat?
Net zoals dimmers op halogeenlampen. Dat gaat gewoon niet.

Of is dat weer wat anders?
Beter één keer om vergeving vragen, dan tien keer om toestemming.
pi_49324911
quote:
Op zondag 13 mei 2007 10:47 schreef DennisMoore het volgende:

[..]

Waarom is dat?
Een besparende douchekop zegt het zelf al, wil water besparen.
De thermostaatkraan opent de warme kraan, en mengt hier koud water bij tot de gewenste temperatuur.

Afhankelijk van het type waterbesparing, komt er tussen de 4 en 6 liter water uit per minuut.
De meeste combiketels leveren minimaal 6 liter warm water per minuut, dit moet nog gemengd worden met koud water.
Uitgaande van een heetwateraanvoer van 60 graden, moet je per liter warm water ongeveer tussen de 0.8 en 1,3 liter koud water toevoegen, een en ander afhankelijk van de temperatuur van het koude water.
De waterhoeveelheid word hiermee zo`n 10,8 tot 13,8 liter per minuut.
Zoals je ziet kan de waterbesparende douchekop deze hoeveelheid niet aan en gaat dus knijpen op de watertoevoer.
Hierdoor kan de warmwaterhoeveelheid onder de tapdrempel van het leveringstoestel komen waardoor deze tijdelijk uitgaat, doordat het water in de kraan afkoelt zal de thermostaatkraan de koudwater toevoer knijpen, net zolang totdat het water weer warm word.
Echter begint het hele riedeltje nu weer van voren af aan.

Letwel er zijn ook ketels die er totaal geen moeite mee hebben, maar er zijn nog genoeg ketels in omlopp die er wel moeite mee hebben.
pi_49325800
Klipper bedankt voor je deskundige antwoord. De douchekop is standaard bij deze installatie bijgeleverd. Of hij waterbesparend is, weet ik niet. het geheel is van het merk Huppe en ik ga ervan uit dat zij weten wat ze maken. Omdat de gehele douche nog een aantal bodyjets heeft, is er een grote hoeveelheid water nodig (max. 13 l/m). De huidige geiser kan de benodigde hoeveelheid water niet aanvoeren. We hebben het met een installateur al gehad over een geiser die 13 liter per minuut gaat leveren. Maandag gaan we die bestellen. Rest mij nog de vraag waarom het water zo vreselijk heet wordt ook als ik de thermostaat op 38 graden heb gezet. We gebruiken momenteel overigens uiteraard alleen de douchekop en willen zo graag vandaag al een keer onder de douche.
pi_85653932
heb net een grondige inspectie van een ratelende thermostaatkraan uitgevoerd en weet inmiddels precies hoe die werkt.

Er stroomt koudwater via een ventiel vanuit de koudwaterleiding in de mengkamer van de kraan. Via een ander ventiel en een veranderende opening komt er warmwater via de warmwaterleiding bij. Die opening verandert bij een andere temperatuur van het gemengde water. Dit gemengde water staat namelijk in verbinding met de thermostaat. De thermostaat is ondergebracht in de knop voor de instelling van de temperatuur.

Als het water in de mengkamer van de kraan warmer wordt, zet een metalen staafje uit door uitzetting door warmtetoename. Dit staafje is de de eigenlijke thermostaat. Dit staafje drukt de toevoeropening van de warmwatertoevoer verder dicht. hoe warmer, hoe verder de toevoer wordt dichtgezet. Hierdoor wordt het mengwater weer kouder, waardoor het metalen staafje weer krimpt en de opening weer toeneemt. Zo blijft het mengwater op een constante temperatuur.

Wat gebeurt er nu als je de kraan op een lagere temperatuur instelt? Dan wordt het zelfde metalen staafje iets verder ingedrukt, waardoor de opening van de warmwaterkraan afneemt, waardoor de mengtemperatuur kouder zal zijn. Het metalen staafje regelt dus binnen een klein gebiedje dat je zelf hebt ingesteld.

Er wordt dus niet echt temperatuur gemeten, maar er vindt wel een actie plaats door een veranderende temperatuur, bijvoorbeeld doordat ergens anders in huis warm water wordt gebruikt waardoor de warmwatertoevoer kleiner zal zijn en de temperatuur in de mengkamer zal dalen. Of het debiet in de kraan tussen de warm- en koudwatertoevoer wordt aangepast is dus afhankelijk van de situatie.

- Als ook de koudwatertoevoer afneemt zal de warmwatertoevoer ook nog afnemen. Namelijk: de temperatuur zal door een kleinere koudwatertoevoer hoger worden. Het staafje zet uit en de toevoeropening van warmwater zal kleiner worden, waardoor de temperatuur weer afneemt. Het totale uitstromende debiet uit de kraan zal dus afnemen, maar de temp blijft gelijk.
- Als de temperatuur in de leiding door koud weer afneemt, is er meer warm water nodig is om dezelfde temperatuur te handhaven. In dat geval zal het debietverschil tussen de warm- en koudwatertoevoer veranderen. Er is dus ook niet sprake van een constate mengverhouding!
pi_85654534
quote:
Op dinsdag 24 augustus 2010 17:18 schreef thermostaatkraan het volgende:
heb net een grondige inspectie van een ratelende thermostaatkraan uitgevoerd en weet inmiddels precies hoe die werkt.

Er stroomt koudwater via een ventiel vanuit de koudwaterleiding in de mengkamer van de kraan. Via een ander ventiel en een veranderende opening komt er warmwater via de warmwaterleiding bij. Die opening verandert bij een andere temperatuur van het gemengde water. Dit gemengde water staat namelijk in verbinding met de thermostaat. De thermostaat is ondergebracht in de knop voor de instelling van de temperatuur.

Als het water in de mengkamer van de kraan warmer wordt, zet een metalen staafje uit door uitzetting door warmtetoename. Dit staafje is de de eigenlijke thermostaat. Dit staafje drukt de toevoeropening van de warmwatertoevoer verder dicht. hoe warmer, hoe verder de toevoer wordt dichtgezet. Hierdoor wordt het mengwater weer kouder, waardoor het metalen staafje weer krimpt en de opening weer toeneemt. Zo blijft het mengwater op een constante temperatuur.

Wat gebeurt er nu als je de kraan op een lagere temperatuur instelt? Dan wordt het zelfde metalen staafje iets verder ingedrukt, waardoor de opening van de warmwaterkraan afneemt, waardoor de mengtemperatuur kouder zal zijn. Het metalen staafje regelt dus binnen een klein gebiedje dat je zelf hebt ingesteld.

Er wordt dus niet echt temperatuur gemeten, maar er vindt wel een actie plaats door een veranderende temperatuur, bijvoorbeeld doordat ergens anders in huis warm water wordt gebruikt waardoor de warmwatertoevoer kleiner zal zijn en de temperatuur in de mengkamer zal dalen. Of het debiet in de kraan tussen de warm- en koudwatertoevoer wordt aangepast is dus afhankelijk van de situatie.

- Als ook de koudwatertoevoer afneemt zal de warmwatertoevoer ook nog afnemen. Namelijk: de temperatuur zal door een kleinere koudwatertoevoer hoger worden. Het staafje zet uit en de toevoeropening van warmwater zal kleiner worden, waardoor de temperatuur weer afneemt. Het totale uitstromende debiet uit de kraan zal dus afnemen, maar de temp blijft gelijk.
- Als de temperatuur in de leiding door koud weer afneemt, is er meer warm water nodig is om dezelfde temperatuur te handhaven. In dat geval zal het debietverschil tussen de warm- en koudwatertoevoer veranderen. Er is dus ook niet sprake van een constate mengverhouding!
Iemand die zijn kraan verziekt vertrouw ik niet helemaal.
pi_85671022
ik ben geen installateur, slechts iemand die van zijn probleem probeert af te komen. We leven in een vrij land, dus je mag me niet vertrouwen als je dat wilt.
pi_85672419
hier komt er gewoon water van een ongeveer gelijkblijvende temperatuur uit.. ook als je ergens anders een WARM water kraan open draait :) ( druk zakt dan wel weg.. maar goed :P geen koude (of loeihete) douches meer \o/
pi_85695463
quote:
Op dinsdag 24 augustus 2010 23:50 schreef thermostaatkraan het volgende:
ik ben geen installateur, slechts iemand die van zijn probleem probeert af te komen. We leven in een vrij land, dus je mag me niet vertrouwen als je dat wilt.
Ik ga hier niet weer het hele verhaal uit de doeken doen, zie hiervoor het volgende topic:

Thermostaatkraan ratelt
pi_85699469
Je kunt het ook heel makkelijk uitproberen:

• Als het een thermostaatkraan is, zal zodra je het water net aanzet (en de ketel/warmwateraanvoer nog koud is) er minder doorstromen, dan wanneer de warmwateraanvoer op temperatuur is. De thermostaatkraan zal immers proberen de koudwateraanvoer terug te regelen, zolang de warmwateraanvoer nog koud is.

• Als het een mengkraan is, maakt het voor de hoeveelheid water niet uit of de warmwateraanvoer al warm is of nog niet. De temperatuur kan 'm immers niets schelen, alleen de debietverhouding tussen beide aanvoerbuizen.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')