abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_85652406
Het ratelen van onze (Grohe) thermostaatkraan heeft zeker 5 jaar geduurd en dreef ons tot wanhoop, want als we een nieuwe zouden kopen kregen we niet de garantie dat deze niet zou ratelen. Het luide ratelen was in het hele huis te horen. Dus recent echt zelf constructief op onderzoek uitgegaan, omdat niemand ons echt op weg kon helpen, maar alleen de mededeling hadden dat het wel vaker voorkwam. Na een dag zoeken hebben we het gevonden:

Het ratelen kwam van een klein ventieltje bij de directe ingang van het warmwaterdeel in de thermostaatkraan. Het koude deel heeft eenzelfde ventieltje. Deze bleek echter veel steviger in zijn behuizing te zitten dan die van de warm watertoevoer. Vooral de zijdelingse beweging van het ventieltje was veel groter dan die van de koude toevoer. Dus wat hebben we gedaan: Het ventieltje van de warmwaterkraaan er letterlijk uit gesloopt, want de schroef waarmee het er uit zou moeten kunnen worden gehaald zat muurvast. Kraan weer gemonteerd en weg was het ratelen! Trots op onze ontdekking en hebben lekker door kunnen slapen bij de douchebeurt van de andere gezinsleden.

Maar wat bleek al gauw? De koudwaterkraan in de rest van het huis gaf niet meer het koude water van weleer. Soms was het zelfs heet! Zelfs bij het doortrekken van de wc ging de warmwatermeter in huis lopen.

Conclusie: het was niet zo slim om het ventieltje van de thermostaatkraan eruit te slopen (alhoewel het voor ons de enige oplossing was). Wat gebeurt er namelijk? Als de druk in de koudwaterleiding daalt tov die in de warmwaterleiding, zal er water stromen van de warmwaterleiding naar de koude. Die drukdaling on de koudwaterleiding treedt op op het moment er ergens koud water wordt getapt. Het ventieltje bleek dus toch een functie te hebben. In een normale kraan is een dergelijk ventieltje niet nodig, omdat daar de warm- en koudwaterkranen afzonderlijk dicht of open gezet worden: er kan dan onmogelijk water van de ene leiding naar de andere lopen. In een thermostaatkraan is dat niet het geval. Daar staat de warmwatertoevoer in direct verbinding met de koudwatertoevoer, ook als de kraan uit staat. Om stroming van de ene naar de andere leiding te voorkomen zitten deze (soms ratelende) ventieltjes er dus in.

Inmiddels hebben we een nieuwe thermostaatkraan gekocht omdat de ventieltjes niet los te koop zijn.

Als je aan de achterkant van de thermostaatkraan bij de ingang voor de leidingen kijkt zie je de ventieltjes zitten. Die van ons waren groen en minder dan een cm in doorsnede.

Tip om te achterhalen of het inderdaad om een ventieltje gaat:
- Sluit de hoofdtoevoer van alleen de warmwatertoevoer in huis af en zet de thermostaatkraan aan. Is het ratelen weg, dan is het waarschijnlijk de warmwatertoevoerventiel. Zoniet dan is het misschien het koudwaterventiel.
- Zet daarom de hoofdkraan van het warmwater in huis weer aan en zet die van het koudwater dicht. Zet opnieuw de thermostaatkraan aan. Is het ratelen nu wel weg? Dan is het waarschijnlijk het koudwaterventieltje.
- Demonteer de kraan en controleer de ventieltjes op speling in zijwaardse richting. Ze moeten wel een stukje in- en uitgedrukt kunnen worden.
pi_85653044
Conclusie

Blijf van een kraan af als je niet weet waar de onderdelen voor dienen, kan je een hoop geld besparen
pi_85654635
Moet deze trouwens niet in klusblunders?
pi_85672446
nog nooit heeft een 'expert' mij kunnen vertellen waarom de kraan ratelt. Wie blundert er? Zo makkelijk om mensen af te zeiken. Je kan er ook je voordeel mee doen.
  FOK!fotograaf woensdag 25 augustus 2010 @ 09:42:56 #5
17893 Forno
pi_85678245
Het principe mag dan hetzelfde zijn, niet iedere thermostaatkraan is hetzelfde van binnen. Dus je hebt vrij weinig aan deze 'tip'. Maar wel een leuke blunder. :)
pi_85695383
quote:
Op woensdag 25 augustus 2010 00:25 schreef thermostaatkraan het volgende:
nog nooit heeft een 'expert' mij kunnen vertellen waarom de kraan ratelt. Wie blundert er? Zo makkelijk om mensen af te zeiken. Je kan er ook je voordeel mee doen.
Vooruit, ik zal het wat beter verwoorden.
Je hebt namelijk in twee topic's het probleem aangekaart en weet de exacte werking van de thermostaatkraan. 8)7

Ik weet natuurlijk niet wie jij als expert aanziet, is dit iemand van een bouwmarkt, een sanitairwinkel, een helpdeskmedewerker van de fabrikant, baliemedewerker van een groothandel of een installateur.

Als de "expert" er niet uitkomt, dan kan deze de fabrikant inschakelen, Grohe heeft hier gewoon een buitendienst voor.
Wel is het zo dat indien het probleem niet aan de kraan ligt maar bijvoorbeeld aan de leidingen, waterdruk of installatie dat deze kosten gewoon betaald moeten worden, hetzij door de klant bij zelfmontage of door de installateur indien gemonteerd.

Vaak blijkt dat de montagevoorschriften niet opgevolgd zijn.

De voordruk moet meestal tussen de 100 kpa en 500 kpa liggen ( 1 tot 5 bar )
Ook de voorlooptemperatuur is belangrijk, voor Nederland is deze 60 tot 65 graden, een kraan bestellen in Duitsland kan bijvoorbeeld problemen geven omdat deze kranen ingesteld worden op een voorlooptemperatuur van 50 tot 55 graden, geldt trouwens ook voor Frankrijk.
Indien er dus een kraan uit een ander land gemonteerd wordt kan dit dus problemen geven, het kan bijvoorbeeld nodig zijn om de thermostaat opnieuw in te regelen.

In veel thermostatische kranen worden waspatronen toegepast, deze werken vaak optimaal bij een temperatuursverschil van 45 graden tussen warm en koud.
De werking van deze kranen wordt kritisch indien het temperatuursverschil kleiner dan 30 graden wordt.

Jij hebt het in een van de twee postings die je hierover deed het gehad over kruisverbinding.
Volgens de EN 1111 artikel 9.4 is de eis opgenomen dat er geen kruisverbinding mag optreden bij een drukverschil van 400 kPa.
Dit mag eventueel uitgevoerd worden door keerkleppen, blijkbaar heb jij zo'n keerklep verwijderd. 8)7

Ook heb jij het over warm water wat je koudwater leiding instroomt, dit mag nooit gebeuren.
Echter als ik lees hoe jij de werking omschrijft van jouw thermostatische kraan, dan lijkt het erop dat jij warm en koud omgewisseld hebt, en zit de warme leiding op de koudwateraansluiting en de de koude leiding op de warmwateraansluiting.

Thermostaatkranen zijn trouwens onder te verdelen in twee groepen, namelijk met en zonder proportionele regeling.

Met proportionele regeling:
bij deze regeling wordt er een balans gezocht tussen de warme en koude kant door de ene opening iets af te sluiten en de andere te vergroten, deze regeling is niet geschikt voor geisers aangezien hierbij de warme kant onder de tapdrempel kan komen.

Zonder proportionele regeling:
Hierbij wordt de warme kant vol open gezet en wordt de balans gezocht door de koude kant meer of minder ver open te zetten.

Klapperen zoals jij aangeeft is dus vaak een probleem van:
1) warm en koud water leiding omgewisseld.
2) keerklep defect.
3) kalkvorming in de kraan

Ieder probleem kan opgelost worden, het enige wat probleemoplossing tegen houd is geld, of het gebrek eraan.
Een probleem hoeft niet aan het product zelf te liggen, dit kan ook aan hetgeen liggen wat er voor zit, of erna.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')