quote:
Goeie tips ! k heb wel een aanhanger geregeld om het afval weg te brengen, maar in puinzakken gaat dat wsch. een stuk makkelijkerquote:Op woensdag 2 mei 2007 14:16 schreef Werewolf het volgende:
Goede schoenen!
Ik moest langs de huisartsenpost voor een tetanusprik omdat ik in een roestige spijker was gaan staan.
Ja, stucplaten wil ik zelf doen, het stucwerk laat ik graag aan de vakman over; het is wel de bedoeling dat het strak wordtquote:Op woensdag 2 mei 2007 15:17 schreef kroegtijger het volgende:
[..]goed argument
en daarna gipsplaten en stucen neem ik aan??
Koof omheen maken met stuukplaten, en door de stucadoor af laten werken. Is in mijn beleving het mooiste.quote:Op woensdag 2 mei 2007 15:27 schreef Sjummie het volgende:
[..]
Ja, stucplaten wil ik zelf doen, het stucwerk laat ik graag aan de vakman over; het is wel de bedoeling dat het strak wordtMoet nog wel wat bedenken voor de CV leidingen die boven het verlaagde plafond zaten. Zoals hier:
[afbeelding]
quote:Op woensdag 2 mei 2007 15:41 schreef sanger het volgende:
[..]
Koof omheen maken met stuukplaten, en door de stucadoor af laten werken. Is in mijn beleving het mooiste.
en is ook minder mooi.... gewoon het hele zooitje eruit slopen en opnieuw beginnen.quote:Op woensdag 2 mei 2007 16:07 schreef SP het volgende:
zo beroerd ziet het er niet uit, ik zou het repareren, is makkelijker, goedkoper en milieuvriendelijker.
Werkhandschoenenquote:Op woensdag 2 mei 2007 13:44 schreef Sjummie het volgende:
Ik ga binnenkort mijn plafonnetje renoveren. Stap 1 is reeds gezet: het verwijderen van het verlaagde plafond.
Stap 2 gaat worden het verwijderen van het originele stuc-op-riet plafond.
Heeft iemand tips over wat voor gereedschap hierbij handig is ?
Ik heb reeds klauwhamer, breekijzer, stofmasker, stofbril, vloerbescherming etc.
Andere tips over wat me aan onvoorziene ellende te wachten staan zijn ook welkom![]()
Heb ik wel (even) overwogen, maar is geen optie. D'r zitten 3 miljoen schroefgaten in waar het gruis al uit dondert als je er naar kijkt. Daar komt bij dat ik de (cv; 220v en tv kabel etc.) leidingen boven het plafond wil wegwerken. Die leidingen liepen tot nu toe boven het verlaagde plafond.quote:Op woensdag 2 mei 2007 16:07 schreef SP het volgende:
zo beroerd ziet het er niet uit, ik zou het repareren, is makkelijker, goedkoper en milieuvriendelijker.
Nieuwe leidingen trekken is idd lastig als je het spul heel wilt laten, succes!quote:Op woensdag 2 mei 2007 19:24 schreef Sjummie het volgende:
[..]
Heb ik wel (even) overwogen, maar is geen optie. D'r zitten 3 miljoen schroefgaten in waar het gruis al uit dondert als je er naar kijkt. Daar komt bij dat ik de (cv; 220v en tv kabel etc.) leidingen boven het plafond wil wegwerken. Die leidingen liepen tot nu toe boven het verlaagde plafond.
Blijven er 2 opties over:
1- nieuwe rachels tegen het bestaande plafond; stucplaten; stucen
2- oude plafond eruit; al dan niet nieuwe rachels plaatsen; stucplaten; stucen
Ik vertrouw die oude rachels niet zó goed dat ik er 2 plafonds aan durf te hangen, dus heb ik optie 2 gekozenGeeft even wat rommel, maar wel het beste resultaat.
De nijptang is aan m'n lijstje toegevoegd
Het slopen ervan is juist leuk werkquote:Op donderdag 3 mei 2007 09:47 schreef Vonkenboer het volgende:
Ik mis nog een fles drinken om de stof achteraf weg te spoelenen iemand die het misschien voor je wilt doen want het is klotewerk (Qua stof, gruis, riet, en nog meer stof
)
Een nieuw stucplafond. Eerst wat leidingen verleggen, dan stucplaten ertegenaan en opnieuw laten stucen.quote:Op maandag 14 mei 2007 21:40 schreef Marsepein het volgende:
Netjes zo, wat gaat er voor terug komen?
Nou... MP weet daar alles van !quote:Op maandag 14 mei 2007 23:07 schreef Sjummie het volgende:
[..]
Nog ervaringen hier met het al dan niet opnieuw raggelen ?
Wat jij zegtquote:Op maandag 14 mei 2007 23:26 schreef Marsepein het volgende:
Touwtjes spannen. Maar als de stucer er toch nog wat op gaat smeren, dan luistert het toch niet zo nauw?
Het regelwerk maken is niet het allerlastigste, het luistert alleen wel nauw. Het is een vrij precies werkje.quote:Op maandag 14 mei 2007 23:07 schreef Sjummie het volgende:
[..]
Een nieuw stucplafond. Eerst wat leidingen verleggen, dan stucplaten ertegenaan en opnieuw laten stucen.
Weet alleen niet of de huidige rachels/raggels geschikt zijn. Het ziet er redelijk recht uit allemaal. De waterpas brengt niet echt uitkomst. Op de ene plek loopt ie een beetje zus, op de andere plek een beetje zo. Volgende week komt de stucadoor even langs om te beoordelen of de raggels vernieuwd moeten worden. Nog ervaringen hier met het al dan niet opnieuw raggelen ?
Gips/stucplaten schroef je haaks op het rachelwerk, dus de naden komen wel op gelijke hoogtequote:Op dinsdag 15 mei 2007 08:58 schreef sanger het volgende:
Ik denk dat TS bedoeld dat de naden niet allemaal hetzelfde uitkomen, oftewel de rachels niet helemaal gelijk zijn.
Als je een goede stucadoor hebt moet dat niets uitmaken
Ohja, natuurlijkquote:Op dinsdag 15 mei 2007 09:02 schreef Marsepein het volgende:
[..]
Gips/stucplaten schroef je haaks op het rachelwerk, dus de naden komen wel op gelijke hoogte
Stommmmmmm, dat had ik me niet grealiseerdquote:Op dinsdag 15 mei 2007 09:02 schreef Marsepein het volgende:
[..]
Gips/stucplaten schroef je haaks op het rachelwerk, dus de naden komen wel op gelijke hoogte
Schroeven zijn een goed plan, dat is vele malen sterker dan spijkers. Ook de gipsplaten goed afschroeven, en niet te zuinig met de schroeven.quote:Op dinsdag 15 mei 2007 09:38 schreef Sjummie het volgende:
[..]
Stommmmmmm, dat had ik me niet grealiseerd![]()
In dat geval is mijn rachelwerk waterpasIk ga wel wat extra schroeven aanbrengen. De rachels zijn nu alleen vastgespijkerd aan de balken.
Overigens wil ik inderdaad wat isolatiemateriaal aanbrengen. Bedankt voor de tips
Stel je staat achter in de kamer en je kijkt naar de voorkant.quote:Op dinsdag 3 juli 2007 22:33 schreef Sjummie het volgende:
Om nog even terug te komen op mijn rachelwerk:
Ik heb alsnog de oude latten eruit gesloopt.
Nu lees ik overal dat je nieuwe rachels dwars op de balken moet aanbrengen, 30 cm hart-op-hart.
Dwars op de latten komen dan de stucplaten die 200x40cm zijn.
Stucplaten mag je alleen met afgesneden kant tegen de muur aan leggen (ivm vochtopname)
Maaaaaaarrrrrrrr: ik kom dan nog toch niet lekker uit met 200cm op rachels die 30cm uit elkaar liggen ? Kan ik dan beter beginnen met een lat 200cm van de muur te schroeven en van daar uit om de 30cm naar de muur toe werken ?
En dan het volgende probleem: de stucplaten moeten in steensverband worden gelegd. Dat betekent dat ik OOK een lat 200m vanaf de andere muur moeten schroeven om goed uit te komen vanaf de andere muur. Dat wordt een chaos van latten.
Iemand een tip ? Ik word knettergek van al m'n schetsen, berekeningen etc.
Jouw balken lopen van links naar recht en je rachelwerk van voor naar achter.quote:Op dinsdag 3 juli 2007 22:48 schreef Sjummie het volgende:
Solingjan: mijn stucplaten komen DWARS op de rachels, dus niet in de lengterichting van de rachels.
Moet je niet aan beginnen. Dat wordt een gep.....quote:Op dinsdag 3 juli 2007 22:48 schreef Sjummie het volgende:
Het goed uitkomen met de stucplaten van 200cm lengte op de rachels is de uitdaging.
Idd. Jas er maar rustig een doosje schroeven extra in.quote:Op dinsdag 15 mei 2007 10:11 schreef sanger het volgende:
[..]
Schroeven zijn een goed plan, dat is vele malen sterker dan spijkers. Ook de gipsplaten goed afschroeven, en niet te zuinig met de schroeven.
gewoon beginnen en zien hoe je uitkomt en dan kom je vanzelf tot een goed ritmequote:Op dinsdag 3 juli 2007 23:01 schreef Solingjan het volgende:
[..]
Moet je niet aan beginnen. Dat wordt een gep.....
Klopt. Balken in de breedte, rachels in de lengte, stucplaten in de breedte.quote:Op dinsdag 3 juli 2007 22:59 schreef Solingjan het volgende:
[..]
Jouw balken lopen van links naar recht en je rachelwerk van voor naar achter.
De stuckplaten dienen dan daar weer dwars op te zitten.
Word het plafond nog gestuckt?
Het eerst moet je controleren of je balken pas liggen.quote:Op dinsdag 3 juli 2007 23:30 schreef Sjummie het volgende:
Bedankt voor de tip Solingjan.
Rachelwerk moet en zal stevig en waterpas worden, neem aan dat je dat bedoelt met strak.
De stukadoor-selectie-procedure is reeds afgerond (wat een prijsverschillen)
Hij wil graag 3mm tussenruimte in de lengte, kopse kanten mag strak tegen elkaar.
Gek, maar voor mijn gevoel kriebelt jeukt die steenwol meer. Gevoelsmatig ljkt hij ook fijnere deeltjes af te geven.quote:Op maandag 9 juli 2007 20:59 schreef Sjummie het volgende:
Dat 11cm glaswol van het gamma huismerk ziet er goed uit. En goedkoper dan de steenwol van Rockwool.
Is er nog verschil (bijv. in toepassing) tussen glaswol en steenwol ? Waarom gebruik jij liever glaswol Solingjan ?
Steenwol heeft een iets hogere isolatiewaarde dan glaswol.quote:Op maandag 9 juli 2007 22:08 schreef tnimble het volgende:
Steenwol heeft een hogere isolatiewaarde dan glaswol. Maar zoals Jan al zegt is het minder prettig om mee te werke. Kwa brandveiligheid is het redelijk vergelijkbaar.
Hmm Als ik dat lijstje vergelijk met de datasheet van Rockwool isoleerd steenwol nog steeds beterquote:Op maandag 9 juli 2007 22:20 schreef Solingjan het volgende:
[..]
Steenwol heeft een iets hogere isolatiewaarde dan glaswol.
Herstel:: Glaswol heeft nu zelfs een hogere isolatiewaarde dan steenwol.
http://www.dakweb.nl/RH/97-10/97-10-12.htm
Het gelduid trilt tegen de vloer aan, via de balken wordt het geluid door gegeven in de gipsplaten. Deze gaan weer trillen zoals de vloer dat doet. (Met wat verliezen). Zelfde principe als de 2 concerve blikken met een touwtje er tussen. Met de isolatie tussen de blaken dempt je het direct doorgegeven geluid. Omdat de balken niet alle tonen kunnen doorgeven door hun formaat isoleer je slechts een deel van het geluids spectrum.quote:Op maandag 9 juli 2007 22:51 schreef Sjummie het volgende:
Die isolatiewaarde is met name belangrijk voor de thermische isolatie ?
Het gaat mij met name om de geluidsisolatie en dan niet de contactgeluiden, maar de luchtgeluiden (heet dat zo ?!?). Nu is het extreem gehorig omdat er alleen maar houten planken tussen de woonkamer en de bovenverdieping zitten. Als m'n vriendin boven in bed ligt te lezen, dan kan ik de bladzijden horen omslaan......
Zoals ik eerder aangaf hoeft het allemaal niet perfect te zijn, ik denk dat ik voor de 11cm glaswol ga van eerdergenoemde bouwmarkt.
Moet toch best wat geluid tegenhouden ? 11cm glaswol, stucplaat, stuclaag.
Hoe ga je dat doen als hij er strak tegen aan zit..quote:Op donderdag 26 juli 2007 10:47 schreef Marsepein het volgende:
Dat niet denk ik, maar doe er voor de zekerheid een stukje isolatieschuim omheen, kost je ook de knaken niet.
Das niet goed Zo heb je geen optimale isolatie. Ontstaan lekken en/of koude bruggen cq contactgeluid.quote:Op donderdag 26 juli 2007 13:23 schreef Sjummie het volgende:
bedankt voor de replies. Wat zijn jullie snel zeg
De optie van de gaten in de balken heb ik ook overwogen. Optie staat nog steed open open trouwens. Als buis wilde ik sowieso flexibele kunststof cv-buis (Hep2o). Voordeel is ook weer dat je deze makkelijk door de gaten heen kan voeren. Deze buis zou dan aan weerszijden van de kamer door de zijmuren heen kunnen gaan en daar gekoppeld kunnen worden met knelkoppelingen mbv inzetbusjes.
Tegen de balken is natuurlijk makkelijker (hoeft niet te boren), maar met isolatiemateriaal om die buis heen heb ik inderdaad te weinig ruimte. Overigens had ik deze beugeltjes in gedachten om de buizen tegen de balken vast te zetten.
[afbeelding]
Hhm, ga nu toch meer voelen voor de gaten.
Wat betreft het isolatiemateriaal: ik moet de boel nog wat fatsoeneren, maar sommige zitten te strak waardoor ze kreukelen etc. De ruimte tussen de balken varieert van 48 tot aan 58. Vanaf 57cm heb ik besloten om maar niks van de glaswol af te snijden (pure luiheid) maar dat zie je nu wel
Ik zal proberen de isolatie op jouw manier te fatsoeneren. Als ik de folie op die manier over/op de balk krijg, kan ik deze dan aan de balk vastplakken met bijv. ducttape ? Die speciale alu-tape is reteduur en de isolatiewinst die je ermee maakt lijkt mij vrij gering ten opzichte van normaal tapequote:Op donderdag 26 juli 2007 16:01 schreef Solingjan het volgende:
[..]
Das niet goed Zo heb je geen optimale isolatie. Ontstaan lekken en/of koude bruggen cq contactgeluid.
Neem een breekmes en snij langs de rachels een klein stukje de folie in zodat je de folie over/op de balk krijgt Dan is daar iig geen kier meer. Maar wel rechttrekken zowel in de lengte als in de breedte.
Nu kan het nog.
Kom je met die beugels uit? Ik bedoel kwa dikte van de rachels. En die flexibele is ook een goed idee.
Anders maak je toch twee inkepingen van ider twee cm 5 cm uit elkaar waar je de leidingen in legt en dan plat staafje om de leidingen vast te zetten. 2 x 2 cm daar kunnen die balken wel tegen.
Dat zei ik toch ookquote:Op donderdag 26 juli 2007 12:55 schreef Solingjan het volgende: ...Doe je ze door de balken dan(ondanks geringe verzwakking Tnimble) ...
Wat SolingJa ook al zegt. Gewoon goedkope tape die wel goed plakt, nieten is ook goed. Je hoeft hier geen perfect luchtdichting te krijgen alleen goede aansluiting zodat je geen valse spouwen tussen de isolatie naar boven toe krijgt.quote:Op donderdag 26 juli 2007 17:53 schreef Sjummie het volgende:
[..]
Ik zal proberen de isolatie op jouw manier te fatsoeneren. Als ik de folie op die manier over/op de balk krijg, kan ik deze dan aan de balk vastplakken met bijv. ducttape ? Die speciale alu-tape is reteduur en de isolatiewinst die je ermee maakt lijkt mij vrij gering ten opzichte van normaal tape![]()
Inkepen is slecht midden in de balk boren nauwelijks. Maar als het maar om een paar mm gaat kan het wel maar maak je het jezelf wel moeilijker.quote:De kunststof buis is 22mm, de ruimte tussen de balken en de onderkant van de rachels varieert van 27mm tot aan 40mm. Als ik geen rekening houd met buisisolatie is dit voldoende, dat beugeltje drukt de buis vrijwel strak tegen de balk. Met buisisolatie zal ik een paar balken een klein beetje moeten inkepen (afhankelijk van hoe dik dat spul is)
quote:Ik zal eens kijken naar die buisisolatie.
Overigens wil ik die beugeltjes ook niet strak tegen de balk schroeven, maar met 1 of 2 mm speling ivm evt, uitzetten door de warmte
De inkepingen zouden 1cm worden. Zou dat een probleem opleveren ?quote:Op donderdag 26 juli 2007 20:44 schreef tnimble het volgende:
[..]
Inkepen is slecht midden in de balk boren nauwelijks. Maar als het maar om een paar mm gaat kan het wel maar maak je het jezelf wel moeilijker.
[..]
IK zal die van jou wel verkeerd gelezen hebben.quote:Op donderdag 26 juli 2007 20:39 schreef tnimble het volgende:
[..]
Dat zei ik toch ookOf lees ik je post verkeerd?
Een gat is brrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr 1 minuut hooguit. Dus 28 maal 1 minuut dus alles bij elkaar 1 uur(ruuuuiiiiimm genomen) trapje op trapje af. Daar krijg je sterke kuiten van.quote:Op donderdag 26 juli 2007 21:12 schreef Sjummie het volgende:
[..]
De inkepingen zouden 1cm worden. Zou dat een probleem opleveren ?
Het voordeel van inkepen is dat ik maar een paar balken hoef in te kepen.
Met boren moet ik door 14 balken heen![]()
Die sterke kuiten heb ik al sinds ik in maart begon met het verlaagde plafond te slopenquote:Op donderdag 26 juli 2007 22:05 schreef Solingjan het volgende:
[..]
Een gat is brrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr 1 minuut hooguit. Dus 28 maal 1 minuut dus alles bij elkaar 1 uur(ruuuuiiiiimm genomen) trapje op trapje af. Daar krijg je sterke kuiten van.
Met inkepingen ben je wat langer bezig. PLUS je moet nog beugletjes er onder maken.
Die waar jij denkt dat niet nodig is omdat je daar voldoende ruimte hebt, hoef je dus niet in maar tegen de balk te leggen. En daar hoeven dus geen beugeltjes. Om 1- 1,2 meter steun is genoeg.
En daar durf je dus wel foto's van te plaatsen? Ja en niet als de platen er tegen zitten.quote:Op donderdag 26 juli 2007 22:21 schreef Sjummie het volgende:
[..]
Trouwens, ik heb al de helft van het glaswol recht getrokken en afgetaped. Ziet er goed uit.
Haha, ik zal morgen ff een fotootje maken als het helemaal strak is.quote:Op donderdag 26 juli 2007 22:25 schreef Solingjan het volgende:
[..]
En daar durf je dus wel foto's van te plaatsen? Ja en niet als de platen er tegen zitten.
Ik heb het gevoel dat je er echt plezier in hebt, toch?
Je staat versteld van jezelf. Je moest eens weten wat je nog allemaal tegen komt en zelf kunt.quote:Op donderdag 26 juli 2007 22:43 schreef Sjummie het volgende:
[..]
Haha, ik zal morgen ff een fotootje maken als het helemaal strak is.
En ik heb er wel lol in ja. Voordat ik dit huisje kocht kwam ik echt niet verder dan een gaatje boren om een schilderijtje op te hangen. Nu ben ik bezig met de complete renovatie van de woonkamer. (nou ja bijna compleet, de stucadoor mag het afmaken). Is echt super om dingen te doen waarvan je niet dacht dat je dat ooit zou kunnen. En ja, er gaat wel tijd over heen en af en toe gaat er wat mis maar dat is ter lering ende vermaak
Heel goed Sjummiequote:Op maandag 30 juli 2007 22:56 schreef Sjummie het volgende:
geen piepschuim. Die stucplint is wel het minste wat ik aan m'n huisje kan teruggeven nadat de afgelopen 80 jaar zo'n beetje alle originele details eruit zijn gesloopt
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |