Kom op zo erg is het nou ook weer niet, vind best dat ze strenger gaan controleren. Maar verbieden? Deze gumball 3000 rally komt eens in de zoveel tijd een dag of 1 / 2 in Nederlands langs. Kan me voorstellen dat sommige mensen geen ongelukken willen door die malloten maar tis niet alsof de gumball elke dag hier voorbij komt. Het is een rally geen race tis meer voor de show en het zijn er maar een paar die echt zwaar over de streep gaan.quote:Justitie wil autorally's verbieden
Uitgegeven: 1 mei 2007 11:02
Laatst gewijzigd: 1 mei 2007 11:03
AMSTERDAM - Justitie onderzoekt of het mogelijk is autorally's op de openbare weg te verbieden. Dat meldt het Bureau Verkeershandhaving Openbaar Ministerie (BVOM) dinsdag. Aanleiding is een autorally afgelopen weekeinde van Londen naar Amsterdam. Daarbij reden diverse deelnemers met meer dan tweehonderd kilometer per uur over Nederlandse snelwegen. Zeven bestuurders raakten hun rijbewijs kwijt.
Regels
Een autorally is op zichzelf niet verboden zolang de deelnemers zich aan de verkeersregels houden, zegt BVOM-woordvoerder Leo Maat dinsdag. Zo worden regelmatig legale toertochten met oldtimers gehouden. Pas als de rally een wedstrijdelement heeft waarbij snelheid een rol speelt, wordt de wet overtreden: in de Wegenverkeerswet is bepaald dat er geen snelheidswedstrijden op de openbare weg mogen worden gehouden.
Voorkomen
Justitie wil ook gaan praten met de organisatoren van de autorally's. Zo moeten dergelijke wedstrijden worden voorkomen, meent Maat. Met de organisator van de race van afgelopen zondag is nog niet gesproken, maar justitie is dat nog wel van plan. Bij de race raakten zeven bestuurders hun rijbewijs kwijt omdat ze meer dan vijftig kilometer per uur te hard reden. Een Porsche reed gemiddeld meer dan tweehonderd kilometer per uur. De politie had veertien politieauto's en zeven onopvallende surveillancevoertuigen ingezet om de race in goede banen te leiden.
Bron: http://www.nu.nl/news/106(...)y%27s_verbieden.html
(c) Novum
Dus men mag met 200 over de snelweg heen knallen, waar anderen maximaal 100 of 120 mogen rijden?quote:Op dinsdag 1 mei 2007 15:29 schreef Shakes het volgende:
Ik wil maatregelen tegen de Nederlandse justitie.
Hoeveel ongelukken. met dodelijke afloop, in Nederland zijn er te wijten aan de Gumball of vergelijkbare evenementen? Vrijwel geen. Nutteloos dus om daar maatregelen tegen te treffen.
OK, dan noem ik het voortaan een evenement als ik 's ochtends naar mijn werk rijd. Mag ik ook 200.quote:Op dinsdag 1 mei 2007 15:29 schreef Shakes het volgende:
Ik wil maatregelen tegen de Nederlandse justitie.
Hoeveel ongelukken. met dodelijke afloop, in Nederland zijn er te wijten aan de Gumball of vergelijkbare evenementen? Vrijwel geen. Nutteloos dus om daar maatregelen tegen te treffen.
Van mij zou jij dat ook mogen.quote:Op dinsdag 1 mei 2007 15:33 schreef Robar het volgende:
[..]
Dus men mag met 200 over de snelweg heen knallen, waar anderen maximaal 100 of 120 mogen rijden?
Misschien dat het scheelt dat je in Duitsland mag verwachten dat daar dikke auto's met 200+km/h langsjagen, omdat dat daar legaal is. Dat in tegenstelling tot Nederland, waar het niet mag, en het dus ook niet tot het verwachtingspatroon van de gemiddelde snelweggebruiker behoort.quote:Op dinsdag 1 mei 2007 15:48 schreef Shakes het volgende:
[..]
Van mij zou jij dat ook mogen.
Onderzoek uit Duitsland, volgens mij, toonde aan dat het niet meer ongevallen opleverde.
De oplossing is dus om de maximumsnelheid op te hogen naar 300km/h.quote:Op dinsdag 1 mei 2007 15:57 schreef hooibaal het volgende:
[..]
Misschien dat het scheelt dat je in Duitsland mag verwachten dat daar dikke auto's met 200+km/h langsjagen, omdat dat daar legaal is. Dat in tegenstelling tot Nederland, waar het niet mag, en het dus ook niet tot het verwachtingspatroon van de gemiddelde snelweggebruiker behoort.
http://www.zeit.de/news/artikel/2007/04/30/101188.xmlquote:© ZEIT online, Tagesspiegel | 30.04.2007 15:10
Illegale Autorennen: Europaweites Rennen in Deutschland gestoppt
Ein illegales Autorennen quer durch Europa ist in der Nacht zum Montag auf Deutschlands Autobahnen gestoppt worden. Fast 80 Fahrer wurden nach Polizeiangaben in Rheinland-Pfalz, Nordrhein-Westfalen und Hessen angehalten.
Koblenz - Das Rennen mit dem Namen "Gumball 3000" hatte am Sonntagnachmittag in London begonnen und die Fahrer über Amsterdam nach Deutschland geführt. In Deutschland waren sie zum Flughafen Hahn unterwegs, von wo aus sie nach Istanbul fliegen wollten. Die Fahrer zahlten laut Polizei umgerechnet knapp 40.000 Euro für die Teilnahme an dem Rennen.
Gut 60 Teilnehmer wurden an der Rastanlage Brohltal-West auf der Autobahn A61 in der Nähe von Koblenz gestoppt. Zehn weitere Fahrer wurden an der deutsch-belgischen Grenze auf der A 60 angehalten. In Hessen und Nordrhein-Westfalen schnappte die Polizei sechs weitere Teilnehmer. Sie waren zum Etappenziel am Flughafen Hahn in Rheinland-Pfalz unterwegs, von wo es nach Istanbul zur Fortsetzung des Rennens in Südosteuropa weitergehen sollte. Bei dem Rennen gibt es zwischen den Etappenzielen einem Polizeisprecher zufolge keine vorgeschriebenen Strecken.
Das Rennen war in Deutschland als illegal eingestuft und deshalb gestoppt worden. Der Polizeisprecher konnte keine Angaben dazu machen, ob die Veranstaltung auch in anderen Ländern untersagt ist. Um eine Fortsetzung des Rennens auf deutschen Autobahnen zu verhindern, begleitete die Polizei die Autos bis Hahn. In Deutschland droht den Teilnehmern ein Bußgeldverfahren. Die ausländischen Fahrer mussten zudem eine Sicherheitsleistung in Höhe von 420 Euro zahlen.
Sechs Fahrer fuhren nach Polizeiangaben zu schnell. Spitzenreiter war demnach ein deutscher Fahrer, der mit 150 Stundenkilometern statt der erlaubten 80 km/h unterwegs war. (tso/AFP)
In Duitsland zijn de wegen meer geschikt voor hogere snelheden, bovendien houden duitsers honderden meters afstand als ze 200+ rijden. Daarnaast snapt men in Duitsland wel dat je niet nodeloos links moet rijden.quote:Op dinsdag 1 mei 2007 15:48 schreef Shakes het volgende:
[..]
Van mij zou jij dat ook mogen.
Onderzoek uit Duitsland, volgens mij, toonde aan dat het niet meer ongevallen opleverde.
Ze hebben het al in Duitsland verboden. Dat was ook de reden dat ze allemaal aan de kant gezet zijn.quote:Op dinsdag 1 mei 2007 15:24 schreef t00j het volgende:
[..]
Kom op zo erg is het nou ook weer niet, vind best dat ze strenger gaan controleren. Maar verbieden? Deze gumball 3000 rally komt eens in de zoveel tijd een dag of 1 / 2 in Nederlands langs. Kan me voorstellen dat sommige mensen geen ongelukken willen door die malloten maar tis niet alsof de gumball elke dag hier voorbij komt. Het is een rally geen race tis meer voor de show en het zijn er maar een paar die echt zwaar over de streep gaan.
![]()
Zoals iemand al eerder uitlegde.quote:Op dinsdag 1 mei 2007 15:48 schreef Shakes het volgende:
[..]
Van mij zou jij dat ook mogen.
Onderzoek uit Duitsland, volgens mij, toonde aan dat het niet meer ongevallen opleverde.
Voor de Duitse infrastructuur geld hetzelfde, en op die plaatsen geld gewoon een snelheidslimiet. Ook in Nederland zijn er hele stukken snelweg die voldoen aan dezelfde eisen als de limietloze Duitse stukken snelweg; daarmee kun je stellen dat het belachelijk is dat je in Nederland op een leeg stuk snelweg bij 170 km/h je rijbewijs verspeeld terwijl in Duitsland je daar soms tot de langzamere verkeersdeelnemers behoort.quote:Op woensdag 2 mei 2007 09:16 schreef Robar het volgende:
[..]
Zoals iemand al eerder uitlegde.
In Duitsland moet je er rekening mee houden dat iemand 200 rijdt.
In Nederland is de max 120 en is 200 dus onverantwoord.
Daarnaast is de Nederlandse infrastructuur op veel plaatsen niet geschikt voor zulke snelheden.
Of het een eis is of niet, ik moet in Nederland de eerste snelweg nog tegenkomen waarbij het meer dan 10km duurt voordat je een afslag tegenkomt. Zodra je in Duitsland komt is dit al aan de orde van de dag en als je een paar keer de A15 over hebt mogen rijden van begin tot eind dan weet je dat de Nederlandse automobilist niet klaar is voor 200km/u.quote:Op woensdag 2 mei 2007 09:52 schreef Jalu het volgende:
Ook in Nederland zijn er hele stukken snelweg die voldoen aan dezelfde eisen als de limietloze Duitse stukken snelweg;
Volgend jaar halen ze snelheid dan natuurlijk gewoon als element uit de Gumbalquote:Op woensdag 2 mei 2007 10:36 schreef sungaMsunitraM het volgende:
Ik vind het trouwens een vage actie van justitie. Van rally's waarbij snelheid geen rol speelt zie ik niet waarom je ze zou verbieden, en de Gumball 3000, wat wel een snelheidswedstrijd is, ís dus gewoon al illegaal. Dus volgens mij voldoet de wet prima, het probleem is het handhaven ervan.
Rally's waar snelheid geen rol speelt? Zoek eens op youtube naar gumball 3000 video's. In andere landen zijn er menig ongelukken gebeurd door deze maniakken.quote:Op woensdag 2 mei 2007 10:36 schreef sungaMsunitraM het volgende:
Heerlijk dat dit meteen weer verzandt in een discussie waarin de ervaren Auotbahnblazers ff komen melden dat 200+ toch zó veel veiliger, comfortabeler en leuker is dan die burgertruttige 120 die we hier in NL rijden
Ik vind het trouwens een vage actie van justitie. Van rally's waarbij snelheid geen rol speelt zie ik niet waarom je ze zou verbieden, en de Gumball 3000, wat wel een snelheidswedstrijd is, ís binnen de huidige wet dus gewoon al illegaal. Dus volgens mij voldoet de wet prima, het probleem is het handhaven ervan.
Kijk nog eens in mijn post en lees ff goed wat er staatquote:Op woensdag 2 mei 2007 10:38 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Rally's waar snelheid geen rol speelt? Zoek eens op youtube naar gumball 3000 video's. In andere landen zijn er menig ongelukken gebeurd door deze maniakken.
quote:Op woensdag 2 mei 2007 10:40 schreef sungaMsunitraM het volgende:
[..]
Kijk nog eens in mijn post en lees ff goed wat er staat [afbeelding]
Ik zeg niet dat van mij de snelheid niet omhoog mag, van mij mogen ze, 140 tot 160 moet makkelijk kunnen volgens mij.quote:Op woensdag 2 mei 2007 09:52 schreef Jalu het volgende:
[..]
Voor de Duitse infrastructuur geld hetzelfde, en op die plaatsen geld gewoon een snelheidslimiet. Ook in Nederland zijn er hele stukken snelweg die voldoen aan dezelfde eisen als de limietloze Duitse stukken snelweg; daarmee kun je stellen dat het belachelijk is dat je in Nederland op een leeg stuk snelweg bij 170 km/h je rijbewijs verspeeld terwijl in Duitsland je daar soms tot de langzamere verkeersdeelnemers behoort.
Zou het zomaar eens kunnen dat het op de snelwegen veiliger wordt als je de limiet op bepaalde lokaties laat varen? Mensen zullen immers wel oplettender moeten zijn.
Tot ong. 230 km/u kun je nog relaxed rijden in Duitsland... althans, zo is mijn ervaring.quote:Op woensdag 2 mei 2007 10:05 schreef Camplo het volgende:
Tot 180 km/h is het relaxed rijden in Duitsland. Hogere snelheden is leuk voor even maar niet voor lange stukken veel te inspannend.
Onzin. Niet alleen omdat je van 100 km/u naar 200 km/u kan binnen de kilometer als je een auto hebt die een beetje vermogen heeft en je dus makkelijk tussen afslagen 200 kan halen, maar ook omdat in Duitsland zat snelwegen zijn met veel afslagen waar je ook gewoon volgas mag en kan.quote:Op woensdag 2 mei 2007 10:54 schreef Robar het volgende:
Maar 200 is gevaarlijk hard in een land als Nederland, zeker, omdat je dus om de zoveel kilometer een afslag hebt.
Dus zou afschaffen van de limiet op bepaalde snelwegen (en/of tijden) de weg veiliger maken... Immers, dan houdt men wel rekening met sneller verkeer.quote:Het gaat er bij mij om, dat je niet 200 kunt gaan rijden in Nederland in verband met al die mensen die daar geen rekening mee houden en het niet verwachten. Dat kun je ze ook niet kwalijk nemen, want diegene die 200 rijdt is in overtreding en wijkt af van het gemiddelde rijgedrag op de snelweg. In Duitsland wijk je daarmee niet af van het gemiddelde rijgedrag, dus Duitsers houden er veel meer rekening mee.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |