Heel apart dat juist twee partijen die tegen elke vorm van zelfverrijking zijn zo openlijk de verrijking (financieel en imago) van Groenink steunen. En de complete uitverkoop van ABN AMRO aan een Engels bedrijf, HET IS GEEN FUSIE, HET IS EEN OVERNAME en het hoofdkantoor komt dan misschien officieel wel in Nederland maar denk maar echt niet dat daar een zwaar gewicht zal komen te liggen, dat blijft echt wel in de City. Dom en naïef van deze partijen. Maar goed, op intelligent gedrag heb ik ze toch nog nooit kunnen betrappen.quote:SP en GroenLinks willen debat over ABN Amro
DEN HAAG - SP en GroenLinks willen meteen na het reces van de Tweede Kamer een debat met minister Wouter Bos (Financiën) over de mogelijke overname van ABN Amro.
De partijen willen het oordeel van de minister over de plannen van het consortium van Fortis, Royal Bank of Scotland en Banco Santander dat ABN Amro wil opsplitsen. De SP vindt de risico's daarvan voor de financiële sector veel te groot.
Verklaring
SP-Tweede Kamerlid Ewout Irrgang hoopt Bos dan ook te bewegen het consortium niet de noodzakelijke verklaring van geen bezwaar te geven voor een overname. De Britse bank Barclays, dat ABN Amro ook wil overnemen, kreeg onlangs wel al zo'n verklaring.
Ook coalitiepartij PvdA wil een debat, maar bij voorkeur nadat Bos een besluit heeft genomen over de verklaring van geen bezwaar. Naar verwachting is dat in september.
Daarna kan volgens PvdA-Kamerlid Paul Tang het parlement beoordelen of toezichthouders als De Nederlandsche Bank goed de risico's in beeld hebben en of ze daarvoor voldoende instrumenten hebben.
Debat
Bos zei in een reactie "altijd bereid te zijn tot een debat". Hij voegde er aan toe dat hij bij het afgeven van een verklaring van geen bezwaar gebonden is aan de wet. Maar alles wat niet in de wet staat, zoals de gevolgen voor de werkgelegenheid en de vestiging van het hoofdkantoor, kan een minister bij zijn overwegingen betrekken, aldus Bos.
quote:Duivelspact Groenink en SP
23-08-2007 | Gepubliceerd 14:13
Lees meer
* Barclays mag ABN Amro overnemen (13/8)
Een politieke blokkade kan de overname van ABN Amro door Fortis en partners frusteren. ABN Amro-baas Rijkman Groenink krijgt bizar genoeg hulp van partijen die foeteren tegen het aandeelhouderskapitalisme.
In een serieus bedoelde thriller zou het ongeloofwaardig overkomen: aartskapitalist wint op het nippertje met hulp van (ex-)maoïsten. Toch speelt ook dat verhaal in de strijd rond ABN Amro.
Er zijn nog twee ronden te gaan in het gevecht tussen de Britse bank Barclays en het trio van Royal Bank of Scotland, Fortis en Santander. Het consortium moet van minister Wouter Bos van Financiën goedkeuring krijgen voor de plannen om ABN Amro op te delen. Naar verwachting beslist Bos daar medio september over. Daarna zijn de aandeelhouders van ABN Amro aan zet. Die maken waarschijnlijk in oktober uit of ze hun stukken aanmelden bij het consortium of Barclays.
Krijgen de aandeelhouders van ABN Amro het laatste woord, dan ziet het er gunstig uit voor het bankentrio. Dat heeft een hoger bod uitgebracht dan Barclays. Bovendien biedt het bankentrio meer contanten, een aantrekkelijke optie in het huidige beursklimaat.
ABN Amro-topman Groenink moet weinig hebben van het bankentrio. Hij wil een deal met Barclays. Daarmee zou de vijfde bank van de wereld ontstaan. En Groenink krijgt een elegante aftocht als commissaris bij de superbank. Bovendien komt het hoofdkantoor in Amsterdam en vallen er minder ontslagen in Nederland als Barclays wint.
Die laatste twee argumenten, werkgelegenheid en hoofdkantoor, raken een gevoelige snaar bij politieke partijen van linkse signatuur. De SP en Groenlinks vroegen woensdag een kamerdebat aan over het splitsingsscenario van het consortium. Dat moet plaatsvinden vóór Bos daarover een oordeel velt. Barclays kreeg op 13 augustus al toestemming om ABN Amro over te nemen, zonder voorafgaand politiek debat.
Dat Groenink hulp krijgt van partijen die zich tegen de vermeende uitwassen van het aandeelhouderskapitalisme keren, is zacht gezegd ironisch. Sinds zijn aantreden als hoogste baas heeft Groenink zich steevast laten afrekenen op de waarde die hij voor aandeelhouders schiep. Nooit is Groenink teruggeschrokken voor stevige reorganisaties die ABN Amro slanker en efficiënter moesten maken.
Ideologisch is het potsierlijk dat juist de SP en Groenlinks op de bres springen voor Groenink. Maar ook inhoudelijk valt er het nodige aan te merken op de zorgen om de werkgelegenheid en het hoofdkantoor. Dat Fortis stevig zal snijden als het ABN Amro Nederland koopt, lijdt weinig twijfel - niet onbelangrijk: Groenink en de rest van de huidige raad van bestuur worden dan overbodig. Maar zeker in de huidige conjunctuur zou het voor voormalige ABN Amro-medewerkers geen probleem moeten zijn een nieuwe baan te vinden.
Van meer gewicht lijkt het argument dat Barclays zijn hoofdkantoor naar Amsterdam wil verplaatsen, terwijl Fortis de hoofdkantoorfuncties over Amsterdam en Brussel wil verdelen. Politici die staan te juichen over de deal met Barclays, doen er evenwel goed aan zich te verdiepen in de geschiedenis van Brits-Nederlandse fusies: Shell, Unilever, Reed Elsevier en Corus.
Alleen bij Shell is het in 2005 gelukt het hoofdkantoor volledig naar Den Haag te halen. Dat is mede te danken aan de sterke uitgangspositie die het Nederlandse smaldeel binnen Shell in 2004 verwierf, in de nasleep van het schandaal rond de opgeblazen olie- en gasreserves. Toen Nederlanders en Britten binnen Shell onderhandelden over een nieuwe groepsstructuur, profiteerde de Nederlandse tak van een oude erfenis: Koninklijke Olie bezat sinds 1907 zestig procent van de groep, terwijl de Britten veertig procent hadden.
Bij informatieconcern Reed Elsevier en staalbedrijf Corus, ontstaan in respectievelijk 1993 en 1999, waren de Britten vanaf het begin dominant. Dat mondde uit in een situatie waarbij uiteindelijk Britse topmannen de tent vanuit Londen aanstuurden. Met redelijk succes bij Reed Elsevier, met dramatische gevolgen bij Corus dat inmiddels is opgeslokt door het Indiaanse conglomeraat Tata.
Afgelopen april riep Barclays-topman John Varley dat het hoofdkantoor van de fusiebank "altijd" in Nederland zou blijven. Advies voor goedgelovige Tweede-Kamerleden: read his lips.
Nu.nlquote:'Consortium mogelijk minder enthousiast over overname'
Uitgegeven: 24 augustus 2007 20:40
Laatst gewijzigd: 24 augustus 2007 20:58
BRUSSEL - De bankengroep die ABN Amro wil overnemen is mogelijk minder enthousiast geworden over een overname van 's lands grootste bank.
Een anonieme bron dichtbij het consortium van Fortis, Royal Bank of Scotland en Banco Santander zei vrijdag tegen persbureau Reuters dat de drie banken ervoor vrezen dat de Nederlandse autoriteiten zware voorwaarden stellen aan een overname.
"Ik vrees dat de Nederlandse autoriteiten voorwaarden stellen die de overname onaantrekkelijk maken", zei de bron. "Het is weer zeer politiek geworden", zei hij over de overnamestrijd.
Bos
Minister Wouter Bos van Financiën moet aan het consortium nog een verklaring van geen bezwaar verstrekken voor de overname. Bos laat zich adviseren door De Nederlandsche Bank (DNB). DNB liet zich eerder kritisch uit over een overname van ABN Amro door het consortium.
Rivaal Barclays heeft het papiertje al op zak.
Dat zou wel een erg leuke wending zijn.quote:Op vrijdag 24 augustus 2007 22:21 schreef rubbereend het volgende:
bij ING wachten ze lekker op het juiste moment om de boel op te pakken
Bronquote:Personeel ABN Amro voelt niks voor overname
Uitgegeven: 24 augustus 2007 22:36
Laatst gewijzigd: 24 augustus 2007 22:37
AMSTERDAM - Het personeel van ABN Amro voelt niets voor een overname van hun bank. Het liefst zien de medewerkers dat de bank alleen verder gaat. Dat blijkt vrijdag uit een internetpeiling van vakbond De Unie onder werknemers van ABN Amro.
NU.nl
Wereldwijd reageerden 6000 werknemers op de peiling. Van hen pleit 55 procent voor een zelfstandig voortbestaan van ABN Amro. 39 Procent is voor een overname door de Britse bank Barclays, terwijl slechts 6 procent wil dat ABN Amro in handen valt van de bankengroep Fortis, Royal Bank of Scotland en Banco Santander.
Pikant
De grote weerstand van het personeel tegen een overname door het bankenconsortium is pikant. Kenners geven het trio al enige tijd de beste kans om de overnamestrijd te winnen. Dat komt omdat ze een hoger bod hebben neergelegd dan rivaal Barclays.
"20.000 ABN Amro-werknemers hebben geen zeggenschap over de toekomst van hun bank en dus hun werkgelegenheid. Ze hebben er wel een opvatting over. Ze zien de toekomst donker tegemoet", aldus De Unie. Buiten Nederland telt ABN Amro nog eens meer dan 80.000 werknemers.
Kritisch
De Unie is erg kritisch over een overname van ABN Amro, met name als dat gebeurt door het consortium. Vakbondsvoorzitter Jacques Teuwen zei eerder dat minister Wouter Bos van Financiën aan de bankengroep niet de vereiste verklaring van geen bezwaar moet afgeven. Barclays heeft deze al op zak.
Of de mening van het personeel ertoe doet is maar zeer de vraag. Eerder liet minister Bos weten dat hij bij het afgeven van een verklaring van geen bezwaar gebonden is aan de wet.
Whehe, dat sowieso. Maar zie maar van een arrogant imago af te komen, dat zal niet gemakkelijk lukken...quote:Op woensdag 22 augustus 2007 20:44 schreef rubbereend het volgende:
[..]
dan moeten ze meteen grote schoonmaak houden in de leiding van het bedrijf
Minder geld voor de aandeelhouders, en bovendien zie ik graag dat politiek en vakbonden stranden in hun poging de vrije markt te ondermijnen.quote:Op vrijdag 24 augustus 2007 23:23 schreef Falco het volgende:
Bolkesteijn, wat is er nadelig aan een overname van Barclays?
het personeel van Amstel had ook geen zin in Heineken maar toen die het toch overnam lagen er echt mensen te kosten op de werkvloerquote:Op vrijdag 24 augustus 2007 23:23 schreef Falco het volgende:
Bolkesteijn, wat is er nadelig aan een overname van Barclays?
Verder nog dit:
[..]
Bron
Interessant (en ook wel logische) uitslag waar de voorkeur van het personeel uitligt. Helaas zal het geen enkele invloed hebben in de overnamestrijd.
Ook als dat ten koste gaat van bijvoorbeeld 10.000 extra banen die verloren raken? Of als er een monopoliepositie gecreëerd wordt? Ik denk dat de politiek toch wel een set van randvoorwaarden er op na moeten houden, wil de vrije markt goed blijven functioneren. Nu krijg ik het idee dat aandeelhouders teveel macht uit kunnen oefenen op bedrijven, terwijl het nog steeds niet zo is dat wanneer je door middel van aandeelhoudersschap eigenaar bent van een bedrijf, je dan ook volledige zeggenschap hebt over de bedrijfsvoering. Ben iig benieuwd wat Bos gaat doen in septemberquote:Op vrijdag 24 augustus 2007 23:37 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Minder geld voor de aandeelhouders, en bovendien zie ik graag dat politiek en vakbonden stranden in hun poging de vrije markt te ondermijnen.
ik betwijfel of er zoveel mensen uit zullen gaan in Nederland, Fortis heeft nogal wat beloftes gedaan. Van een monopolie positie is echt nog geen sprake!quote:Op vrijdag 24 augustus 2007 23:45 schreef Falco het volgende:
[..]
Ook als dat ten koste gaat van bijvoorbeeld 10.000 extra banen die verloren raken? Of als er een monopoliepositie gecreëerd wordt? Ik denk dat de politiek toch wel een set van randvoorwaarden er op na moeten houden, wil de vrije markt goed blijven functioneren. Nu krijg ik het idee dat aandeelhouders teveel macht uit kunnen oefenen op bedrijven, terwijl het nog steeds niet zo is dat wanneer je door middel van aandeelhoudersschap eigenaar bent van een bedrijf, je dan ook volledige zeggenschap hebt over de bedrijfsvoering. Ben iig benieuwd wat Bos gaat doen in september.
Die banen komen op langere termijn wel weer terug omdat de economie als geheel efficiënter gaat werken als dit soort sanerings slagen gemaakt worden.quote:Op vrijdag 24 augustus 2007 23:45 schreef Falco het volgende:
Ook als dat ten koste gaat van bijvoorbeeld 10.000 extra banen die verloren raken?
Ik ben het helemaal mee eens dat een monopolie voorkomen moet worden, ik zou me zelfs voor kunnen stellen dat men in dit geval dat een bezwaar zou vinden tegen de combinatie Fortis en ABN-Amro, toch hoor ik niemand daar over.quote:Of als er een monopoliepositie gecreëerd wordt? Ik denk dat de politiek toch wel een set van randvoorwaarden er op na moeten houden, wil de vrije markt goed blijven functioneren.
Het is inherent aan het principe van een aandeel dat het een stukje macht/eigendom geeft binnen het bedrijf die dat aandeel heeft uitgegeven, als je dat een vervelende eigenschap van een aandeel vind moet je niet het principe achter het aandeel veranderen maar bijvoorbeeld enkel certificaten van aandelen uitgeven. Het kan niet zo zijn dat de aandeelhouder gewoon tot een soort financiële melkkoe gemaakt wordt.quote:Nu krijg ik het idee dat aandeelhouders teveel macht uit kunnen oefenen op bedrijven, terwijl het nog steeds niet zo is dat wanneer je door middel van aandeelhoudersschap eigenaar bent van een bedrijf, je dan ook volledige zeggenschap hebt over de bedrijfsvoering.
Nope, dat weet ik ook. Ik maakte alleen de discussie even wat algemenerquote:Op vrijdag 24 augustus 2007 23:50 schreef rubbereend het volgende:
[..]
ik betwijfel of er zoveel mensen uit zullen gaan in Nederland, Fortis heeft nogal wat beloftes gedaan. Van een monopolie positie is echt nog geen sprake!
Je denkt wel erg naief hoor. Er is geen enkele zekerheid dat de BV Nederland er op vooruitgaat als ABN Amro in stukjes wordt gehakt. In Nederland zouden we veel nationalistischer en mercantillistischer tegen dit soort dingen aan moeten kijken, net zoals ze dat in Frankrijk en de VS ook snappen.quote:Op vrijdag 24 augustus 2007 23:56 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Die banen komen op langere termijn wel weer terug omdat de economie als geheel efficiënter gaat werken als dit soort sanerings slagen gemaakt worden.
[..]
Ik ben het helemaal mee eens dat een monopolie voorkomen moet worden, ik zou me zelfs voor kunnen stellen dat men in dit geval dat een bezwaar zou vinden tegen de combinatie Fortis en ABN-Amro, toch hoor ik niemand daar over.
Wat nu gebeurt is dat verschillende partijen in de politiek en het krachtenveld daar omheen, de macht die de minister van financiën heeft gekregen om het financieel systeem te waarborgen willen misbruiken om politieke doelen te bereiken of erger nog, om te scoren. Als je zo'n voorstel doet heb je echt geen flauw idee van het waarom de minister van financiën die macht heeft gekregen.
[..]
Het is inherent aan het principe van een aandeel dat het een stukje macht/eigendom geeft binnen het bedrijf die dat aandeel heeft uitgegeven, als je dat een vervelende eigenschap van een aandeel vind moet je niet het principe achter het aandeel veranderen maar bijvoorbeeld enkel certificaten van aandelen uitgeven. Het kan niet zo zijn dat de aandeelhouder gewoon tot een soort financiële melkkoe gemaakt wordt.
Vergeet niet dat veel Nederlandse bedrijven zelf ook groot zijn geworden door overnames in het buitenland. Een land heeft het recht om zelf te bepalen hoe het zijn economische systeem inricht. Maar dan moet je wel gelijke spelregels hanteren voor iedereen. Dus als wij in Nederland niet willen dat buitenlanders onze bedrijven overnemen, dan vind ik dat Nederlandse bedrijven ook moeten stoppen met overnames in het buitenland. Anders zijn wij net zo hypocriet als de Fransen, die gretig overnemen in het buitenland(KLM, Numico), maar zelf niet overgenomen willen worden.quote:Op zaterdag 25 augustus 2007 09:08 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Je denkt wel erg naief hoor. Er is geen enkele zekerheid dat de BV Nederland er op vooruitgaat als ABN Amro in stukjes wordt gehakt. In Nederland zouden we veel nationalistischer en mercantillistischer tegen dit soort dingen aan moeten kijken, net zoals ze dat in Frankrijk en de VS ook snappen.
Zo zit de wereld in elkaar. Het is al heel vaak gebeurd dat Europese landen elkaar naaien. Het Belgische koningshuis heeft bijv. ooit de overname van Fortis door ABN geblokkeerd..... en nu wordt ABN met onze 'hieperdepiep-vrije-markt' idee zelf overgenomen door Fortis. Face it: andere landen sluiten de boel goed af en wij zetten alle deuren wagenwijd open.quote:Op zaterdag 25 augustus 2007 12:50 schreef Oma het volgende:
[..]
Vergeet niet dat veel Nederlandse bedrijven zelf ook groot zijn geworden door overnames in het buitenland. Een land heeft het recht om zelf te bepalen hoe het zijn economische systeem inricht. Maar dan moet je wel gelijke spelregels hanteren voor iedereen. Dus als wij in Nederland niet willen dat buitenlanders onze bedrijven overnemen, dan vind ik dat Nederlandse bedrijven ook moeten stoppen met overnames in het buitenland. Anders zijn wij net zo hypocriet als de Fransen, die gretig overnemen in het buitenland(KLM, Numico), maar zelf niet overgenomen willen worden.
Nah, ING heeft in het verleden dan weer wel een grote Belgische bank kunnen overnemen, Banque Bruxelles Lambert. Bovendien zijn de Belgen nou juist een voorbeeld van een volk dat niet hypocriet is in deze. Wat wij nu in Nederland zien, is daar al eerder gebeurd. Daar zijn alle bedrijven al in de jaren 90 opgekocht door buitenlanders. Fortis is zo'n beetje het enige overgebleven grote Belgische bedrijf. En Fortis is nog half-Nederlands ook.quote:Op zaterdag 25 augustus 2007 13:57 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Zo zit de wereld in elkaar. Het is al heel vaak gebeurd dat Europese landen elkaar naaien. Het Belgische koningshuis heeft bijv. ooit de overname van Fortis door ABN geblokkeerd..... en nu wordt ABN met onze 'hieperdepiep-vrije-markt' idee zelf overgenomen door Fortis. Face it: andere landen sluiten de boel goed af en wij zetten alle deuren wagenwijd open.
Waarom zou ik uit zijn op voorspoed voor de BV Nederland? Ik vind het leuk hoor als het met Nederland goed gaat, maar ik vind het ook heel erg beperkt om je alleen op Nederland te focussen. Frankrijk en de VS zijn inderdaad behoorlijk protectionistisch maar ik vraag mij altijd af wat ze daar nou mee opschieten. Wat is het nut van het steunen van een bedrijf dat producten maakt die alleen maar geld kosten? Wat is er nuttig aan om producten zelf tegen een hogere prijs te maken terwijl een ander land ze voor een lagere prijs kan maken, je kunt dan beter het halffabrikaat inkopen bij het bedrijf uit dat land die dat product zo goed(koop) kan maken. Op die manier kun je zelf ook weer goedkoper produceren.quote:Op zaterdag 25 augustus 2007 09:08 schreef Klopkoek het volgende:
Er is geen enkele zekerheid dat de BV Nederland er op vooruitgaat als ABN Amro in stukjes wordt gehakt. In Nederland zouden we veel nationalistischer en mercantillistischer tegen dit soort dingen aan moeten kijken, net zoals ze dat in Frankrijk en de VS ook snappen.
quote:RTL Z Poll
De politiek moet zich duidelijk uitspreken over een eventuele opsplitsing van ABN Amro
Ja, dit is een kwestie van grote maatschappelijke betekenis en het risico op schade voor Amsterdam als financieel centrum en Nederland is aanzienlijk: 46%
Nee, alleen ingrijpen als stabiliteit van het financiële systeem in Nederland in gevaar komt: 54%
Aantal stemmen: 1671
quote:28 augustus 2007. RTLZ meldt en bevestigt de grote risco's die ABNAMRO heeft genomen. Maar liefst 83 miljard dollar zou buiten de balans omgaan! Dit loopt via de zogenaamde conduits
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |