abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_48809611
quote:
Rouvoet: onze critici, die zijn conservatief
Van onze verslaggevers Sara Berkeljon,Philippe Remarque

den haag - In de oppositie kon de ChristenUnie op respect van vriend en vijand rekenen. In het kabinet krijgt ze van liberaal Nederland de wind van voren. De christelijke punten in het regeerakkoord over abortus en homohuwelijk wekken de spotzucht van columnisten en politici.

Maar nu slaat André Rouvoet terug. Het zijn ‘libertijnse stuiptrekkingen’ van mensen die niet beseffen dat het paarse tijdperk voorbij is, zegt de ChristenUnie-leider.

Hij haalt Jan Blokker aan. ‘De christenen beginnen gewoon praatjes te krijgen’, schreef de columnist over de steun aan ambtenaren die geen homohuwelijk willen sluiten. Hij was de enige niet.

Youp van ’t Hek ergerde zich aan het christelijk protest tegen een reuzeposter van een model in gouden bikini: ‘Gereformeerden zijn van huis uit heel erg lelijk en worden krankzinnig als ze een lekker wijf zien’, schreef hij.

D66-leider Pechtold werpt zich op als verdediger van de paarse verworvenheden: ‘Mag ik zelf nog beslissen wanneer ik ga winkelen of de bibliotheek bezoek? De zondag is van ons allemaal.’

Rouvoet is ‘licht geamuseerd’: ‘Het is conservatisme. Ik krijg het gevoel dat zij wanhopig terugverlangen naar de paarse tijd van zuiver individualisme. Maar de samenleving is nu verder en heeft zich uitgesproken voor een andere koers. Zij kijken achterom.’

Volgens Rouvoet wanen D66 en de liberale columnisten zich ten onrechte de voorhoede van alle Nederlanders. ‘D66 staat op twee zetels in de peilingen. Wij staan op acht. Dat zijn ook niet alle Nederlanders, maar wij hebben die pretentie tenminste niet.’

Sommige partijgenoten vinden dat Rouvoet harder moet zijn en terugdraaiing van de wetten over euthanasie en het homohuwelijk moet eisen. ‘Als een kleine partij als D66 die wetten erdoor kan krijgen, zou ik niet weten waarom de ChristenUnie ze niet kan terugdraaien’, zegt Yvette Lont, fractieleider in Amsterdam-Zuidoost.

Maar Rouvoet verwacht op het partijcongres vandaag in Lunteren bijval voor zijn gematigde koers. Uit een rondgang langs enkele afdelingen blijkt dat hij wordt gesteund. ‘Liever hadden we meer bereikt, maar wij weten dat we maar een klein deel van Nederland vertegenwoordigen’, zegt de voorzitter van de afdeling Tholen.
bron
2e bron

Zucht.... Ik verlang onderhand terug naar Paars. De tijd dat Nederland bewonderd werd door wereldleiders als Bill Clinton en Tony Blair, de tijd dat Nederland voorop liep in de progressieve wereld, de tijd dat de bomen tot aan de hemel groeiden, de tijd dat de jaren '50 styling (loop eens een willekeurige meubelzaak binnen) nog niet met een revival bezig was, de tijd van 4% economische groei en de laagste werkloosheid van de EU, de tijd dat onze bedrijven het buitenland veroverden in plaats van andersom, de tijd dat de voorloper van de ChristenUnie maar 3 zetels had én de tijd dat Geert Wilders nog slechts de speechschrijver van Bolkestijn was.

Geef me alsjeblieft die tijd terug, dan neem ik die 'kutmarrokaantjes' op de koop toe.

In ieder geval: vind jij dat de CU gelijk heeft of wordt je ze zo langzamerhand een beetje zat?

Poll: Heeft de ChristenUnie gelijk?
  • Wat dit betreft heeft de CU gelijk
  • De CU heeft (bijna) ALTIJD gelijk
  • Wat dit betreft verlang ik terug naar Paars
  • Zucht, ik verlang helemaal terug naar Paars
    Tussenstand:

Ook een poll maken? Klik hier

[ Bericht 2% gewijzigd door Klopkoek op 28-04-2007 19:11:34 ]
  • Deuger, Woke & Gutmensch
    "Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
      zaterdag 28 april 2007 @ 18:22:16 #2
    17928 averty
    Retroactief ziener
    pi_48810611
    Ik snap niet dat iemand het in zijn hoofd wil halen om zoiets als euthenasie te verbieden, onder de dooddoener dat je pro-life bent.

Dat je het zelf niet wilt, nou ,prima, doe je het niet. Maar om het anderen te ontzeggen op basis van een 2000 jaar document, waar je op geen enkele manier van kunt aantonen dat de supernatuurlijke component ervan ook maar iets met de waarheid uitstaande heeft, vind ik elke fatsoensnorm voorbij gaan.

Als je dat toch doet en denkt het politieke klimaat mee te hebben, dan heb je inderdaad 'praatjes'.
    "Belief in that which reason denies is associated with steadfastness and courage, while skepticism is often identified with cynicism and weak character".
    pi_48810709
    Ahha. Critici zijn conservatief en als D66 wetten erdoor kan krijgen, waarom kan de ChristenUnie ze niet gewoon terugdraaien. Dan is dat duidelijk.
    pi_48811862
    quote:
    Rouvoet is 'licht geamuseerd': "Het is conservatisme. Ik krijg het gevoel dat zij wanhopig terugverlangen naar de paarse tijd van zuiver individualisme. Maar de samenleving is nu verder en heeft zich uitgesproken voor een andere koers. Zij kijken achterom."
    Grote woorden voor een partij die slechts in het kabinet zit ter zetelvulling.

Maar goed, fair enough, dan maar conservatief in de ogen van deze staatssecretaris minister.
    pi_48812310
    Men heeft gelijk, wanneer men zegt dat juist de vrije mensen conservatief zijn. Zij willen zich immers vast blijven houden aan de huidige gang van zaken. De CU wil daarentegen juist verandering en is derhalve progressief.
    pi_48812355
    Kromme redenatie. Naar die maatstaven is Wilders dan ook een progressieveling.
    Deuger, Woke & Gutmensch
    "Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
    pi_48812397
    quote:
    Op zaterdag 28 april 2007 19:36 schreef Klopkoek het volgende:
    Kromme redenatie. Naar die maatstaven is Wilders dan ook een progressieveling.
    Ja, natuurlijk. Dus wat is dan progressief en wat is conservatief? Het zijn relatieve begrippen, geen absolute.
      zaterdag 28 april 2007 @ 19:43:55 #8
    96190 PJORourke
    Beautiful burnout
    pi_48812554
    Ik vind de poll te suggestief. Ik vind dit niks, maar Paars ook niet.
    What are you going to do to me? You go fuck yourself - I say what I want.
    - Oriana Fallaci 1929-2006
    pi_48812573
    Taalkundig heb je gelijk, maar meestal wordt progressief nog geasocieerd met jaren '60 idealen en condervatief met de situatie rond 1900.
    quote:
    Ik vind de poll te suggestief. Ik vind dit niks, maar Paars ook niet
    Er is ook de keuze 'wat dit betreft verlang ik terug naar Paars'.
    Deuger, Woke & Gutmensch
    pi_48812659
    quote:
    Op zaterdag 28 april 2007 19:44 schreef Klopkoek het volgende:
    Taalkundig heb je gelijk, maar meestal wordt progressief nog geasocieerd met jaren '60 idealen en condervatief met de situatie rond 1900.
    [..]

Er is ook de keuze 'wat dit betreft verlang ik terug naar Paars'.
    De jaren 60 idealen zijn voor mij achterhaald en daarmee conservatief.
    pi_48812747
    Ze beginnen inderdaad praatjes te krijgen.
    As the officer took her away, she recalled that she asked,
    "Why do you push us around?"
    And she remembered him saying,
    "I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
    pi_48812777
    quote:
    Op zaterdag 28 april 2007 19:51 schreef heiden6 het volgende:
    Ze beginnen inderdaad praatjes te krijgen.
    Wat is daar mis mee? Ze zitten in de regering en kunnen nu eens proberen om hetgeen waar ze voor staan te realiseren. Geef ze eens ongelijk.
    pi_48812815
    wat kan mij het nou schelen of dat en door wie dat onder conservatief geschaart wordt ?

Ik erger me kapot aan dat zogenaamd Christelijke gezever.
    Men occasionally stumble over the truth, but most of them pick themselves up and hurry off as if nothing ever happened.
    Sir Winston Churchill
    pi_48812937
    quote:
    Op zaterdag 28 april 2007 19:53 schreef Mirage het volgende:
    wat kan mij het nou schelen of dat en door wie dat onder conservatief geschaart wordt ?

Ik erger me kapot aan dat zogenaamd Christelijke gezever.
    Waarom erger je je er aan? Je bent zelf toch zo'n spirituele zwever? Sommige mensen ergeren zich daar juist aan, waaronder ik.
    pi_48813383
    quote:
    Op zaterdag 28 april 2007 19:52 schreef zwambtenaar het volgende:

[..]

Wat is daar mis mee? Ze zitten in de regering en kunnen nu eens proberen om hetgeen waar ze voor staan te realiseren. Geef ze eens ongelijk.
    Ik geef ze geen ongelijk. Ik erger me alleen mateloos aan hun bekrompenheid, en misschien nog wel meer aan hun tenenkrommende zelfingenomenheid en grootheidswaanzin.
    As the officer took her away, she recalled that she asked,
    "Why do you push us around?"
    And she remembered him saying,
    "I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
      zondag 29 april 2007 @ 01:14:21 #16
    43624 Martijn_77
    It was a good year
    pi_48821985
    quote:
    Rouvoet is kritiek op ChristenUnie beu

'Onze critici missen zelf de aansluiting met de maatschappij,' vindt politiek leider van de ChristenUnie André Rouvoet, die de kritiek op de christelijke standpunten van zijn partij meer dan zat is.

'Mensen in Nederland zien nu in dat de morele vrijblijvendheid van de jaren negentig meer kapot heeft gemaakt dan ons lief is,' verklaarde de vice-premier vandaag op het partijcongres in het Gelderse Lunteren.

Gemeenschapszin
    Volgens Rouvoet is de samenlveing inmiddels veranderd, en is er 'meer behoefte aan gemeenschapszin'. Maar een elite van politici, columnisten en programmamakers heeft dat volgens hem nog niet door. Arie Slob, fractievoorzitter van de ChristenUnie in de Tweede Kamer, ziet in tegenreacties van de VVD, GroenLinks en D66 vooral 'een proclamatie van de eigen onmacht'.

Ook in een interview vandaag in de Volkskrant zegt Rouvoet genoeg te hebben van de critici die zijn partij onder vuur nemen: 'Het is conservatisme. Ik krijg het gevoel dat zij wanhopig terugverlangen naar de paarse tijd van zuiver individualisme. Maar de samenleving is nu verder en heeft zich uitgesproken voor een andere koers. Zij kijken achterom,’ aldus Rouvoet.

Christelijk stempel
    De achterban van de ChristenUnie heeft grote moeite met wetgeving over abortus, euthanasie en het homohuwelijk. En vanwege het christelijk stempel dat deze regering van CDA, PvdA en ChristenUnie draagt, wordt in liberale en linkse kringen gevreesd voor het terugdraaien van een aantal liberale wetten.

Zo maakte de ChristenUnie in Utrecht maakt zich onlangs grote zorgen over een reclameposter waarop een dame in gouden bikini is te zien. En ook dwong de partij af dat premier Jan Peter Balkenende (CDA) gaat zoeken naar 'praktisch oplossingen' voor ambtenaren die vanwege hun geloof geen homohuwelijken willen voltrekken.

Volgens de VVD hebben het CDA en de PvdA in het regeerakkoord te veel concessies gedaan aan de ChristenUnie in de zogenoemde medisch-ethische kwesties. 'De teksten in het regeerakkoord op deze terreinen verontrusten mij zeer. Dit kabinet doet een stap terug,' zei VVD-leider Mark Rutte na de presentatie van het regeerakkoord.
    Bron

Ik snap het niet Rouvoet wil regeren en wil de christelijke normen en waarden herintroduceren.
    Hierop hebben de mensen dan wel of niet terechte kritiek iets wat mag in een vrij land als Nederland maar als je kritiek hebt dan mis je volgens Rouvoet zelf de aansluiting met de maatschappij.

Ik vraag mij zelf af bij somige voorstellen die de CU doet of ze zelf niet de aansluiting met de hedendaagse maatschappij kwijt zijn. Maar is ik de opmerkingen van Rouvoet zo lees zie ik dit verkeerd. Maar hoe denken jullie over de uitlatingen van Rouvoet?
    Experience is what you get when you don't get what you wanted
    Take my advice ... I don't use it anyway...
    Een goede Fok! Search
    Een goede Fok! Search
    pi_48822040
    Rouvoet moet zich bedenken dat de overgrote meerderheid niet op de CU heeft gestemd...
      zondag 29 april 2007 @ 01:17:32 #18
    150517 SpecialK
    No hesitation, no delay.
    pi_48822051
    Heb je nou aandelen in elsevier of hoe werkt dat nou?

Anyway... duidelijk... dit clubje 'gematigde' christenen gaat eindelijk z'n echte meningen laten zien. Weer een mooi voorbeeldje van een poging tot het opdringen van hun zogenaamd verheven moraliteit.
    Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
    pi_48822057
    Het is conservatisme als je terugwil naar 'paars'. Concreet is dat dat je vrijheden voor het individu wilt bewaren. Ja, ontegenzeggelijk rauw conservatisme.
      zondag 29 april 2007 @ 01:22:19 #20
    43624 Martijn_77
    It was a good year
    pi_48822183
    quote:
    Op zondag 29 april 2007 01:17 schreef HeyFreak het volgende:
    Rouvoet moet zich bedenken dat de overgrote meerderheid niet op de CU heeft gestemd...
    Heel kort een krachtig samengevat
    quote:
    Op zondag 29 april 2007 01:17 schreef SpecialK het volgende:
    Anyway... duidelijk... dit clubje 'gematigde' christenen gaat eindelijk z'n echte meningen laten zien. Weer een mooi voorbeeldje van een poging tot het opdringen van hun zogenaamd verheven moraliteit.
    Ja, maar is het dan terecht om te zeggen dat iedereen die het niet eens is met de CU de aansluiting met de hedendaagse maatschappij kwijt is? Dat lijkt mij toch niet want dan zou iedereen die niet de CU gestemd heeft de aansluiting met de hedendaagse maatschappij kwijt zijn.....
    Experience is what you get when you don't get what you wanted
    Take my advice ... I don't use it anyway...
    Een goede Fok! Search
    Een goede Fok! Search
      zondag 29 april 2007 @ 01:22:51 #21
    150517 SpecialK
    No hesitation, no delay.
    pi_48822196
    quote:
    Op zondag 29 april 2007 01:17 schreef Monidique het volgende:
    Het is conservatisme als je terugwil naar 'paars'. Concreet is dat dat je vrijheden voor het individu wilt bewaren. Ja, ontegenzeggelijk rauw conservatisme.

Nee dat is conservatisme dus niet.
    Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
    pi_48822201
    O, nee?!
      zondag 29 april 2007 @ 01:25:03 #23
    150517 SpecialK
    No hesitation, no delay.
    pi_48822239
    quote:
    Op zondag 29 april 2007 01:22 schreef Martijn_77 het volgende:

[..]

Heel kort een krachtig samengevat
    [..]

Ja, maar is het dan terecht om te zeggen dat iedereen die het niet eens is met de CU de aansluiting met de hedendaagse maatschappij kwijt is? Dat lijkt mij toch niet want dan zou iedereen die niet de CU gestemd heeft de aansluiting met de hedendaagse maatschappij kwijt zijn.....
    CU heeft zich tijdens de vorige verkiezingen vooral geprofileert als clubje links-achtige christenen die zeer bereid waren om bescheiden te blijven. Beetje meeliften op het success van de SP dus in combinatie met het binnenhalen van CDA stemmers die een beetje het sociale gevoel kwijt waren bij hun partij.

Zoals ik al zei... nu laten ze hun echte gezicht zien.
    pi_48824282
    Haha, de ChristenUnie die anderen beschuldigt van conservatisme
      zondag 29 april 2007 @ 03:04:08 #25
    174261 emo.gif
    Crape Diem
    pi_48824348
    quote:
    'Onze critici missen zelf de aansluiting met de maatschappij'
    ik vind dit toch wel erg veel weg hebben van het niveau 'nee je bent zelf een sukkel'
    voor je het weet gaat ie huilen als iemand kritiek geeft
    web-log
    Vengeance is mine.
    I will repay.
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')