abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_48831012

pi_48831020
quote:
Op zondag 29 april 2007 13:33 schreef HiZ het volgende:

[..]

Zucht. De denkwereld van TheMagnificent en KirmiziBeyaz bijelkaar geteld is precies alles wat er mis is in Turkije.
haha idd
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_48831069
quote:
Op zondag 29 april 2007 13:28 schreef TheMagnificent het volgende:
Ik kan als Turk zijnde niet geloven dat er hier zoveel Turken zitten die AKP steunen. Oké, ik ben ook tegen een staatsgreep, dat zal Turkije zeker niet goed doen, maar jullie weten toch ook wel dat Tayyip en de zijnen Amerika's schoothonden zijn? Of jullie kijken alleen naar pro-AKP (pro-US/pro-EU) zenders (CNN Türk, NTV), of jullie willen het niet inzien.

Fotogallerij:

http://fotogaleri.hurriyet.com.tr/Resimler.aspx?gr=9&s=1&g=UlqrbvjdW8TGrZEiEOaW1jWg6HSLz2WUdUe6UR%2f6%2fMJWzwDepiHtt6fTGXnFkx2SYt2kRhbv7fTteMwquDfymK5CGn1BIhOn&i=0
Is in ieder geval beter dan TRT.. daar wordt er fftjes aandacht aan besteed tijdens het nieuws
pi_48831087
quote:
Op zondag 29 april 2007 13:33 schreef HiZ het volgende:

[..]

Zucht. De denkwereld van TheMagnificent en KirmiziBeyaz bijelkaar geteld is precies alles wat er mis is in Turkije. God zij dank zijn er vele miljoenen Turken meer die niet in een van beide groepen vallen.
Vertel eens wat er mis is met mijn denkwereld?

Gelukkig zijn er ook een heel hoop mensen die zoals mij denken in Turkije (zie de demonstraties). Één van de leuzen daar is 'Ne Amerika, ne AB, tam bagimsiz Türkiye' = 'Geen Amerika, geen EU, maar een volledig onafhankelijk Turkije'...
pi_48831145
quote:
Op zondag 29 april 2007 13:38 schreef TheMagnificent het volgende:

[..]

Gelukkig zijn er ook een heel hoop mensen die zoals mij denken in Turkije (zie de demonstraties). Één van de leuzen daar is 'Ne Amerika, ne AB, tam bagimsiz Türkiye' = 'Geen Amerika, geen EU, maar een volledig onafhankelijk Turkije'...
Een geïsoleerd Turkije bedoel je.

Volgens die mensen is alles en iedereen de vijand van Turkije. Zo kan je op internationaal en nationaal vlak natuurlijk nooit iets betekenen.
pi_48831197
quote:
Op zondag 29 april 2007 13:38 schreef TheMagnificent het volgende:

[..]

Sorry, ik heb ook nog een leven, dus niet genoeg tijd om precies te beschrijven wat er allemaal mis is met jouw denkwereld. Paranoia is wel een woord dat er een prominente plaats in zou krijgen.

De demonstraties die jij aanhaalt vallen op een willekeurige zondag in Istanbul als 'enige drukte op straat'. Ik ben bepaald niet onder de indruk.
pi_48831224
101 had blijkbaar gelijk

[ Bericht 80% gewijzigd door IHVK op 29-04-2007 18:13:00 ]
pi_48831303
quote:
Op zondag 29 april 2007 13:40 schreef IHVK het volgende:

[..]

Een geïsoleerd Turkije bedoel je.

Volgens die mensen is alles en iedereen de vijand van Turkije. Zo kan je op internationaal en nationaal vlak natuurlijk nooit iets betekenen.
Verbaas jij niet niet ook over hoe dat soort mensen de ironie niet inzien van tegelijkertijd zeggen dat 'gelukkig is wie kan zeggen 'ik ben een Turk'' en 'de Turk heeft geen andere vriend dan de Turk' ?

Misschien dat dat soort mensen de geografie van Turkije alleen maar kennen van de kaart van het eigen land en nooit een wereldbol hebben gezien waarop een wat realistischer beeld wordt gegeven hoe groot Turkije precies is ten opzichte van de rest van de wereld.

Een Turkije zonder banden is volgens mij een Turkije zonder kansen.
pi_48831372
tvp

Ik heb geen zinnige bijdrage, daarvoor ben ik veel te slecht op de hoogte maar ik wil dit wel even volgen.

Heldere uitleg HiZ
There is no love sincerer than the love of food.
pi_48831421
quote:
Op zondag 29 april 2007 13:45 schreef HiZ het volgende:

[..]

Verbaas jij niet niet ook over hoe dat soort mensen de ironie niet inzien van tegelijkertijd zeggen dat 'gelukkig is wie kan zeggen 'ik ben een Turk'' en 'de Turk heeft geen andere vriend dan de Turk' ?
Heel erg ja. En dan zeiken over Erdogan en Gül omdat ze niet achter dat soort achterlijke uitspraken staan.
Ik vind: er is niets mis met trots op je eigen land, maar hou het gematigd en zie het in een bereder verband.
Niet door een begin 20ste eeuws nationalisme-bril.
quote:
Misschien dat dat soort mensen de geografie van Turkije alleen maar kennen van de kaart van het eigen land en nooit een wereldbol hebben gezien waarop een wat realistischer beeld wordt gegeven hoe groot Turkije precies is ten opzichte van de rest van de wereld.

Had het niet beter onder woorden kunnen brengen.
pi_48831599
quote:
Op zondag 29 april 2007 13:45 schreef HiZ het volgende:

[..]

Ik zeg niet dat Turkije de banden met de wereld moet verbreken. Zeker niet. Ik ben voor internationale handel, etc, etc. Maar wanneer de EU, of Amerika zich in de binnenlandse politiek van Turkije gaat inmengen, ben ik er tegen.

En dat je de demonstraties toeval noemt, is 'schandalig', en het maakt duidelijk wat voor bril jij op hebt.

Edit: Sorry, dat van die bril was voor IHVK.
  zondag 29 april 2007 @ 13:58:42 #112
61421 icecreamfarmer_NL
VOC mentaliteit
pi_48831676
quote:
Op zaterdag 28 april 2007 14:55 schreef MrX1982 het volgende:
Turkije is de Weimar republiek van de 21ste eeuw. Het laagje democratie is flinterdun en lijkt amper gedragen te worden door een (groot) deel van de Turkse bevolking. Een aantal Turkse (ontheemde) ultra-nationalisten op Fok zijn daar een tragisch voorbeeld van.

Uiteindelijk zal de ware aard van Turkije gewoon naar boven komen misschien na de afwijzing door de EU. Een normale democratie is Turkije amper te noemen. Het leger wat het seculiere karakter moet beschermen blijft toch uiterst merkwaardig.
daar heb je een punt
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_48831718
quote:
Op zondag 29 april 2007 13:58 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

daar heb je een punt
Ervaringsdeskundige?
  zondag 29 april 2007 @ 14:00:45 #114
61421 icecreamfarmer_NL
VOC mentaliteit
pi_48831742
quote:
Op zaterdag 28 april 2007 15:30 schreef MrX1982 het volgende:
Welk belang heeft het leger bij een seculier Turkije. Ze hebben samen met Atatürk gestreden voor het seculiere Turkije maar waarom werpen ze zich nu nog steeds op als de strijders voor dat seculiere Turkije?

Wat kunnen ze nu wel wat ze niet onder een islamitisch Turkije kunnen of is het vooral een prestige kwestie?
vraag ik mij ook af.

ik denk een combi van beide
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_48831904
Het leger is gewoon tegen een islamitisch Turkije, uit hun ideoligie.

Niks prestigeus aan.

Het leger gebruikt alleen de verkeerde middelen om hun idealen te verdedigen.
Ten tweede: Erodgan noch Gul zijn van plan de seculiere staat af te breken.

MtX1982 je weet, gezien je berichten, echt veel te weinig van de hele sitatie of überhaupt de geschiedenis van Turkije aan om hier een goede analyse van te schetsen.
h
pi_48831910
quote:
Op zondag 29 april 2007 13:56 schreef TheMagnificent het volgende:

[..]

Ik zeg niet dat Turkije de banden met de wereld moet verbreken. Zeker niet. Ik ben voor internationale handel, etc, etc. Maar wanneer de EU, of Amerika zich in de binnenlandse politiek van Turkije gaat inmengen, ben ik er tegen.

En dat je de demonstraties toeval noemt, is 'schandalig', en het maakt duidelijk wat voor bril jij op hebt.

Edit: Sorry, dat van die bril was voor IHVK.
Op de manier hoe de wereld tegenwoordig werkt is er geen duidelijke scheidingslijn meer tussen 'interne' en 'externe' politiek. En als helemaal niet als je praat over de entiteiten Turkije en Europa, die twee kun je op geen enkele realistische manier van elkaar scheiden. Dat zeg ik tegen Wilders-aanhangers en dat zeg ik tegen jou. Turkije is een Europees land en dat betekent dat het als Europees land behandeld wordt. En dat is inclusief commentaar dus op het functioneren van de democratie. Het is niet goed voor Turkije als het leger steeds maar weer de democratie en rechtsstaat blijft herdefiniëren. En wat niet goed is voor Turkije is niet goed voor Europa.
pi_48832130
quote:
Op zondag 29 april 2007 14:07 schreef HiZ het volgende:

[..]

Op de manier hoe de wereld tegenwoordig werkt is er geen duidelijke scheidingslijn meer tussen 'interne' en 'externe' politiek. En als helemaal niet als je praat over de entiteiten Turkije en Europa, die twee kun je op geen enkele realistische manier van elkaar scheiden. Dat zeg ik tegen Wilders-aanhangers en dat zeg ik tegen jou. Turkije is een Europees land en dat betekent dat het als Europees land behandeld wordt. En dat is inclusief commentaar dus op het functioneren van de democratie. Het is niet goed voor Turkije als het leger steeds maar weer de democratie en rechtsstaat blijft herdefiniëren. En wat niet goed is voor Turkije is niet goed voor Europa.
Europa en de Europese Unie zijn twee aparte dingen. Turkije kan best een Europees land zijn, maar dan hoeft het niet persé de EU in. Contact houden en handel drijven kan ook zonder lid van de EU te zijn.
pi_48832365
quote:
Op zondag 29 april 2007 14:15 schreef TheMagnificent het volgende:

[..]

Europa en de Europese Unie zijn twee aparte dingen. Turkije kan best een Europees land zijn, maar dan hoeft het niet persé de EU in. Contact houden en handel drijven kan ook zonder lid van de EU te zijn.
Kijk, en dat is nou een heel naieve houding die op de lange duur alleen maar schadelijk is voor het Turkse belang. Turkije kan inderdaad intensief handelen met de EU onder de huidige verdragen. En dat is economisch heel voordelig voor Turkije want daardoor krijgt de Turkse industrie toegang tot een rijke markt voor diensten en producten.

Het enige puntje is dan wel, dat die markt niet vraagt om de Turkse mening op het moment dat er wordt bepaald wat de spelregels zijn. Dat doet de EU helemaal zelf, in onderling overleg met de lidstaten. Vervolgens gaat er bij wijze van spreken een briefje naar Ankara om te vertellen wat de nieuwe spelregels zijn. Met als keuze; volgen of geweerd worden van een onmisbare markt. Jij mag denken dat het 'alleen maar over handel' kan gaan, maar ook dan zijn er in het leven van de gewone Turk in Turkije heel veel zaken aan te wijzen die worden geregeld volgens de voorschriften van Brussel. Net zo goed als dat gebeurt voor de Nederlander in Nederland. Alleen heeft die laatste een heel klein beetje invloed op wat er uit Brussel komt en de Turk helemaal geen.
pi_48832659
quote:
Op zondag 29 april 2007 12:58 schreef HiZ het volgende:
Een kleine update; de demonstratie in Istanbul is vooralsnog kennelijk tamelijk klein. Op CNNTürk wordt er gesproken over 'tienduizenden'. Dat is in een stad als Istanbul dus helemaal niks.

Daarnaast heeft Abdullah Gül besloten zijn kandidatuur niet in te trekken. En dat is het echte grote nieuws van vandaag. Het is nu natuurlijk wachten op de reacties vanuit het leger, maar ik wil er wel rekening mee houden dat we in Turkije deze dagen iets unieks gaan zien: Een mislukte staatsgreep.

Frrreek; ik denk dat je een nogal beperkte vriendenkring hebt als je alleen Turken kent die Atatürk liefhebben. Maar verder denk ik dat je gelijk hebt over de overlevingskansen van het secularisme in Turkije, maar dan volgens een wat moderner model dat wat minder hysterisch doet over persoonlijke religiositeit. Mensen als KB die denken dat Turkije wel fluks eventjes tot een nieuw Kalifaat kan worden omgetoverd leven in een parallelle realiteit. De AKP heeft krap de steun van 1/3 van de bevolking, en dan nog voornamelijk omdat ze harde vooruitgang hebben geboekt op niet-religieuze onderwerpen.

Ik heb de laatste dagen met genoeg mensen gesproken die AKP hebben gestemd maar nu van plan zijn om er al niet meer op te gaan stemmen omdat de partij te arrogant zou worden.
Klopt, mijn Turkse vriendenkring is erg beperkt. Als stagair kom ik voornamelijk in contact met een specifieke groep Turken: kantoormedewerkers die westerse waarden veelal waarderen. Uiteraard vind je in Istanbul meer mensen met 'mijn' pro-westers gedachtegoed, vooral in het zakenleven.

Ik wil als Nederlander in Turkije geen standpunt innemen in de politieke situatie, maar wel inzicht krijgen in de interesses en voorkeuren van de bevolking. Als ik de resultaten zie die Erdogan en zijn partij hebben geboekt ben ik onder de indruk; vooral de vooruitgang van het economisch beleid werpt zijn vruchten af. Kijkend naar de dalende inflatiecijfers, stijgende welvaart en invoer van nieuwe financiële diensten (sinds een paar jaar pensioenen, en in de nabije toekomst hypotheekproducten) zie ik een sterke ontwikkeling die het land in korte tijd hogerop kan brengen. Vanuit een Nederlands oogpunt vind ik dit natuurlijk vele malen beter dan een potentiële Islamisering.

Ik kan de anti-Erdogan/AKP houding ook begrijpen. Zijn voorstel om overspel strafrechtelijk te vervolgen geeft bijvoorbeeld een beangstigend potentieel van niet-Westerse waarden weer. Aan de andere kant zullen persoonlijke denkbeelden en religie altijd de politiek beïnvloeden, dat zie je overal ter wereld. Ik zie dit echter niet doorslaan tot een sterke Islamitische staat. De Turken zijn namelijk erg behoedzaam voor deze - in hun ogen - negatieve verandering, en (misschien het belangrijkste) bereid te strijden voor de bescherming van hun idealen.
pi_48833538
Frrreek, die economische groei waar je het over hebt, is schijn.

Erdogan is zo arrogant dat hij een ontevreden boer die bij hem komt (in Mersin) om te klagen, wegstuurt met de woorden 'Anani da al git' = 'Neem je moeder mee en donder op'.
  zondag 29 april 2007 @ 14:53:46 #121
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_48833857
Het turkse leger ambieert geen machtsgreep, ze zien zich als hoeders van de grondwet, en de scheiding van kerk (moskee) en staat.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_48834148
Mensen die denken dat die moslimfundi's van de AKP het beste voor hebben met de Turkse democratie, hebben er zelf maar bitter weinig van begrepen. Sorry, maar ik snap niet hoe mensen zo naïef kunnen zijn.
pi_48834895
quote:
Op zondag 29 april 2007 14:49 schreef TheMagnificent het volgende:
Schijn? Ik baseer mijn uitspraak op feiten, cijfers. En jij?
pi_48835133
quote:
Op zondag 29 april 2007 14:57 schreef CheatFag het volgende:
Mensen die denken dat die moslimfundi's van de AKP het beste voor hebben met de Turkse democratie, hebben er zelf maar bitter weinig van begrepen. Sorry, maar ik snap niet hoe mensen zo naïef kunnen zijn.
Godverdomme zeg, hoe moeilijk is argumenteren nou? Als je met goede redenen komt om je uitspraken te versterken kom je nog ergens; dit soort holle reacties help je niemand mee.
pi_48835214
quote:
Ruim een miljoen mensen demonstreren in Istanbul
Uitgegeven: 29 april 2007 13:10
Laatst gewijzigd: 29 april 2007 14:59

ISTANBUL - Ruim een miljoen mensen zijn zondagmiddag in Istanbul de straat op gegaan om hun trouw te betonen aan de door Mustafa Kemal'Atatürk' (1881-1938) gestichte seculiere Turkse republiek. Dat meldde de politie van de miljoenenstad.

De betogers keren zich tegen de regering van premier Recep Tayyip Erdogan, die op het punt staat een president aan te stellen bij wie Atatürks erfenis volgens de manifestanten niet in goede handen zou zijn.

De demonstratie is een vervolg op de massale bijeenkomst 14 april in Ankara, toen 1,5 miljoen mensen op been waren. De betogers menen dat het uitdrukkelijk wereldlijk ingerichte regeringsstelsel in gevaar is.

Verdeeld

De Turkse politiek is verdeeld over de vraag of een politicus van een partij die zijn wortels heeft in de politieke islam, onpartijdig president kan worden van Turkije.

De huidige regering van de partij voor Rechtvaardigheid en Ontwikkeling (AK) is populair en economisch liberaal. Maar de AK heeft haar wortels in het gematigde Turks islamisme en niet in het voor veel Turken heilige gedachtengoed van Atatürk. De AK heeft zijn minister van Buitenlandse Zaken, Abdullah Gül, voorgedragen om 16 mei de seculiere Ahmet Necdet Sezer als president op te volgen.

De president wordt door het parlement gekozen. Daar heeft de AK sinds 2002 een grote meerderheid. Gül heeft zondag beklemtoond dat hij er niet over piekert zijn kandidatuur op te geven.

Derde stemronde

De AK heeft net niet de benodigde meerderheid van twee derde in het 550 zetels tellende parlement om Gül snel te kiezen. Daarom wordt dat 9 mei in de derde stemronde verwacht wanneer een gewone meerderheid voldoende is.

Güls verkiezing zorgt ook voor spanning tussen de regering en de strijdkrachten. De laatsten stellen zich op als exclusieve beschermer van Atatürks erfenis. Ze zetten in 1997 nog een democratisch gekozen regering af. De generale staf liet vrijdag weten de presidentsverkiezing met zorg gade te slaan.

De Turkse minister van Justitie, Cemil Cicek, vroeg zich boos af waar de militairen zich mee bemoeiden. Premier Erdogan had zaterdag "een nuttig en productief" gesprek met legerleider generaal Yasar Buyukanit.
(c) ANP
http://www.nu.nl/news/106(...)ren_in_Istanbul.html
pi_48835453
quote:
De mensen die dat hebben geschreven tellen kennelijk volgens het principe van 1,2 veel. Er is geen enkele andere bron die het heeft over een miljoen mensen, de foto's lijken niet op een dergelijke mensenmassa te wijzen en daarnaast is het aantal deelnemers in Ankara rond de 300.000 geweest volgens de meeste onafhankelijke bronnen.
pi_48835530
1 miljoen? is niet mogelijk
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_48835677
quote:
Op zondag 29 april 2007 15:22 schreef HiZ het volgende:

[..]

De mensen die dat hebben geschreven tellen kennelijk volgens het principe van 1,2 veel. Er is geen enkele andere bron die het heeft over een miljoen mensen, de foto's lijken niet op een dergelijke mensenmassa te wijzen en daarnaast is het aantal deelnemers in Ankara rond de 300.000 geweest volgens de meeste onafhankelijke bronnen.
Precies, ik hoorde ook over 300,000 demonstranten in Ankara, hoewel dat ook al overdreven leek (200,000 kwam ook voorbij). Hoe het ANP op 1,5 miljoen komt is mij een vraag
  zondag 29 april 2007 @ 15:31:17 #129
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_48835822
Ben zelf een keer in Istanbul geweest, prima stad, dat zou zo bij de EU kunnen. Hoe het in de rest van Turkije is weet ik niet maar wat ik er van gehoord heb leeft Anatolië nog in de 15e eeuw.

Dus laten we voor Istanbul een status aparte verzinnen zodat die mooi bij de EU kan
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_48838936
quote:
Op zondag 29 april 2007 14:49 schreef TheMagnificent het volgende:

Erdogan is zo arrogant dat hij een ontevreden boer die bij hem komt (in Mersin) om te klagen, wegstuurt met de woorden 'Anani da al git' = 'Neem je moeder mee en donder op'.
Dat incident heeft natuurlijk niks te maken met de arrogantie van de AKP en alles met het feit dat Erdogan gewoon een jongen uit de achterbuurten van Kasimpasa is. Het maakte wel dat veel mensen die op zich niks tegen de AKP hebben 'die man' dan toch liever weer niet als staatshoofd zien.
pi_48840343
quote:
Op zondag 29 april 2007 14:15 schreef TheMagnificent het volgende:

[..]

Idd, zo kunnen we elkaar steunen om een seculier en democratisch front te vormen ipv een grote linkse superstaat waarin de Islam steeds maar een grotere invloed krijgt.
pi_48841097
quote:
Op zondag 29 april 2007 14:07 schreef IHVK het volgende:
Het leger is gewoon tegen een islamitisch Turkije, uit hun ideoligie.

Niks prestigeus aan.

Het leger gebruikt alleen de verkeerde middelen om hun idealen te verdedigen.
Ten tweede: Erodgan noch Gul zijn van plan de seculiere staat af te breken.

MtX1982 je weet, gezien je berichten, echt veel te weinig van de hele sitatie of überhaupt de geschiedenis van Turkije aan om hier een goede analyse van te schetsen.
h
Je bent een Turk. Je beeld is misschien wat vertroebeld maar het verscheurde karakter van Turkije lijkt me toch wel duidelijk. Een land met een grote identiteitscrisis.
  zondag 29 april 2007 @ 16:53:14 #133
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_48842038
tvp, toch iets raars is hier aan de hand.

Waar gaat dit naar toe ?, een semi-democratie.
Dat de democratie gevaarlijke stekels kan hebben hebben we wel gezien ten tijde van Duitsland in 1933 (door de stem van het volk klakkenloos over te nemen). Dus is het wel fijn dat er een extra corrigerende mogelijkheid is. Maar andersom als dit de wens is het van de meerderheid van het volk wat kun je daar tegen in brengen. Wie je ook in deze president maakt er zal altijd een groepje mensen teleurgesteld/boos achterblijven.
Je mag toch hopen dat er een manifest klaar ligt waar de kaders van toekomstige wetvoorstellen zijn opgenomen.
Dat het leger de seculiere staatsvorm (scheiding van de machten) wil beschermen is een nobel streven. Maar is het leger daarvoor wel het juiste instrument ?! Als leger en politiek diep met elkaar verweven raken dan is dat ook geen goede mix voor een gezonde democratie.

Enerzijds maffe situatie daar.... maar ook zeer benieuwd naar de uitkomst hiervan. Wat dat betreft lijkt het wel of de geschiedenis zich gaat herhalen. Als ik kijk naar de situatie van Algerije (1991)
quote:
Wikipedia - FIS

Verkiezingen 1991

Het FIS won de verkiezingen van december 1991, maar dit werd negatief ontvangen in Algerije. Het leger pleegde een staatsgreep, waarna het FIS verboden werd en de democratische president Bendjedid, die hervormingen had toegezegd, van de FLN afgezet werd. Zijn plaatsvervanger werd de onbuigzame Liamine Zéroual.

De Franse regering gaf haar steun aan het nieuwe bewind van Zeroual en in veel westerse media ging gejuich op omdat Algerije van het 'islamitische gevaar' gered was. Veel westerse media vonden dan ook dat ondanks de ondemocratische actie van het leger, Algerije voor de democratie gered was. Uiteraard reageerde de islamitische wereld geschokt op dit geval van de Westerse dubbele moraal.

Verschillende aan deze partijen gelieerde groeperingen (zoals de Groupe Islamique Armé) grepen daarna naar de wapens waarmee een acht jaar durende guerrilla en terroristische oorlog tegen de staat begon.
pi_48842512
De situatie in Turkije lijkt niet in de verste verte op die in Algerije. Er is ook geen sprake van dat de AKP een mandaat heeft van de meerderheid. Het is de meerderheidspartij misschien, maar vertegenwoordigt maximaal 1 op de 3 Turken en moet zich dus binnen de grenzen gesteld door die realiteit bewegen. Dat staat nog helemaal los van de dreiging van het leger op de achtergrond.
  zondag 29 april 2007 @ 17:09:28 #135
89730 Drugshond
pi_48843762
quote:
Op zondag 29 april 2007 17:09 schreef Drugshond het volgende:
Maar als er geen meerderheid is.... wat ligt het leger dan te grommen ?
Mijn persoonlijke mening is dat het gegrom helemaal niets te maken heeft met secularisme en alles met het feit dat de oude elite de nieuwe lichting niet meer buiten de deur kan houden.
  zondag 29 april 2007 @ 18:03:11 #137
126487 One_of_the_few
Mate verslaafde
pi_48844265
quote:
Op zaterdag 28 april 2007 14:19 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
Ik hoop dat er een staatsgreep plaats vind. Dat betekent direct het einde van de onderhandelingen met de EU.
HEt leger heeft het al vaker gedaan om daarna via verkiezingen een nieuw parlement de macht te geven. Zelfs ben Bot staat er niet negatief over. aan de ne kant goed dat ze de scheiding bewaken. aan de andere kant, als de meerderheid voor meer islam in de politiek is, moet je het dan tegenhouden?
In westerse democtatie is het misschien geen goed idee, maar daar kan ik me de opstelling van het leger wel voorstellen. Het voorkomt wel dat het een soort iran of afghanistan wordt.
Kein gewalt! Wir sind das volk!
Steps taken forwards but sleepwalking back again.
''And the Germans kill the Jews, And the Jews kill the Arabs, And the Arabs kill the hostages
And that is the news.''
  zondag 29 april 2007 @ 18:04:28 #138
126487 One_of_the_few
Mate verslaafde
pi_48844308
quote:
Op zondag 29 april 2007 16:33 schreef MrX1982 het volgende:

[..]

Je bent een Turk. Je beeld is misschien wat vertroebeld maar het verscheurde karakter van Turkije lijkt me toch wel duidelijk. Een land met een grote identiteitscrisis.
Dit soort taferelen zijn wel vaker voorgekomen. Niet speciaal een identiteitscrisis.
Kein gewalt! Wir sind das volk!
Steps taken forwards but sleepwalking back again.
''And the Germans kill the Jews, And the Jews kill the Arabs, And the Arabs kill the hostages
And that is the news.''
pi_48844506
quote:
Op zondag 29 april 2007 16:33 schreef MrX1982 het volgende:

[..]

Mijn beeld is in ieder geval veel helderder dan die van jou wat deze zaak betreft.
Over je laatste twee zinnen, daar zit wat in, maar je analyses over het leger enzo, daar klopt echt geen reet van.
Verdiep je eens in de materie zou ik zeggen.
pi_48846223
Le Monde: ''Meer dan een miljoen mensen bij demonstratie voor het behoud van secularisme''

zondag 29 april 2007 @ 19:42:55 #141
89730 Drugshond
pi_48846652
quote:
Op zondag 29 april 2007 19:42 schreef Drugshond het volgende:
Veel vlaggen daaro.
Scherp.
  zondag 29 april 2007 @ 19:48:10 #143
130955 Floripas
Blast from the past
pi_48846683
quote:
Op zondag 29 april 2007 16:23 schreef AlexanderDeGrote het volgende:

[..]

Idd, zo kunnen we elkaar steunen om een seculier en democratisch front te vormen ipv een grote linkse superstaat waarin de Islam steeds maar een grotere invloed krijgt.
pi_48846844
quote:
Op zondag 29 april 2007 17:09 schreef Drugshond het volgende:
Maar als er geen meerderheid is.... wat ligt het leger dan te grommen ?
Omdat door een kiesdrempel-systeem de AKP wel 62% van de zetels in het parlement heeft, terwijl ze maar 31% van de stemmen hebben gehaald..

En het parlement kiest de president.
pi_48846995
Sorry hoor, maar ben ik de enige die een dejavu heeft en herinnert hoe samenwerking van het leger en CHP heeft geleid tot doodstraf aan het adres van een premier in functie?

Voor de Turken http://youtube.com/watch?v=VR3SbcTTpZY
pi_48847093
quote:
Op zondag 29 april 2007 19:59 schreef axcelle het volgende:
Sorry hoor, maar ben ik de enige die een dejavu heeft en herinnert hoe samenwerking van het leger en CHP heeft geleid tot doodstraf aan het adres van een premier in functie?

Voor de Turken http://youtube.com/watch?v=VR3SbcTTpZY
De doodstraf is een paar jaar geleden afgeschaft.

Maar je bent niet de enige die daaraan terugdenkt, ik geloof er echter niet in dat dat zal gebeuren. Zo ver gaan ze echt niet.

http://en.wikipedia.org/wiki/Adnan_Menderes
pi_48847163
quote:
Op zondag 29 april 2007 20:02 schreef IHVK het volgende:

[..]

Maar je bent niet de enige die daaraan terugdenkt, ik geloof er echter niet in dat dat zal gebeuren. Zo ver gaan ze echt niet.

http://en.wikipedia.org/wiki/Adnan_Menderes
Youtube linkje gezien?
pi_48847210
quote:
Op zondag 29 april 2007 20:02 schreef IHVK het volgende:

[..]

Een ware democratie is ook tegen elk vorm van een staatsgreep, dus ook 'afgeschaft'
pi_48847242
quote:
Op zondag 29 april 2007 20:04 schreef axcelle het volgende:

[..]

Youtube linkje gezien?
Jep.
pi_48847309
quote:
Op zondag 29 april 2007 20:06 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Een ware democratie is ook tegen elk vorm van een staatsgreep, dus ook 'afgeschaft'
Waarom kusje? Alsof ik überhaupt sympathie heb voor dat achterlijke leger.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')