Was dat er maar in Turkije.quote:Op zaterdag 28 april 2007 14:24 schreef Nies het volgende:
Er moet altijd een scheiding zijn tussen kerk en staat
Net als of de 'EU' goed zou zijn voor Turkijequote:Op zaterdag 28 april 2007 14:19 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
Ik hoop dat er een staatsgreep plaats vind. Dat betekent direct het einde van de onderhandelingen met de EU.
Ligt het er nu dan aan dat ik selectief lees, of is bijna iedere turk die zich uitspreekt over zijn eigen land het er mee eens wat er gebeurt?quote:Op zaterdag 28 april 2007 14:30 schreef Skinkie het volgende:
[..]
Net als of de 'EU' goed zou zijn voor TurkijeNee, het is perfect dat hier verstandigere mensen in het leger zitten dan in Nederland.
Prima. Als het dan voor de noch de EU noch voor Turkije goed is moeten we het gewoon niet doen. De Europeanen willen het niet, de Turken willen het niet. Niet doen dus.quote:Op zaterdag 28 april 2007 14:30 schreef Skinkie het volgende:
[..]
Net als of de 'EU' goed zou zijn voor TurkijeNee, het is perfect dat hier verstandigere mensen in het leger zitten dan in Nederland.
Daar is dat leger dus voor...quote:
Wie zegt dat? Veel Turken willen wel degelijk bij de EU, op de felle nationalisten na. Een Turkije dat niet voor Europa kiest trekt daardoor automatisch partij voor Amerika, en voor andere EU-staten geldt hetzelfde.quote:Op zaterdag 28 april 2007 14:41 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Prima. Als het dan voor de noch de EU noch voor Turkije goed is moeten we het gewoon niet doen. De Europeanen willen het niet, de Turken willen het niet. Niet doen dus.
Toch wel. De prominente legerleiders zijn voor een tot in het absurde doorgevoerd seculier staatsbestel.quote:
Er is niets seculiers aan een staat die zegt hoe er gelooft moet worden en die ideologiën niet toestaat als ze geopenbaard zijn door profeten in plaats van filosofen.quote:Op zaterdag 28 april 2007 14:54 schreef retteketet het volgende:
[..]
Toch wel. De prominente legerleiders zijn voor een tot in het absurde doorgevoerd seculier staatsbestel.
daar is juist heel veel seculiers aan.. weinig vrijheid enz.. maar wel seculariteitquote:Op zaterdag 28 april 2007 14:56 schreef Monidique het volgende:
[..]
Er is niets seculiers aan een staat die zegt hoe er gelooft moet worden en die ideologiën niet toestaat als ze geopenbaard zijn door profeten in plaats van filosofen.
En in het geval van Turkije ik ook... geloofsfanatici horen geen macht te hebben.quote:Op zaterdag 28 april 2007 14:54 schreef retteketet het volgende:
[..]
Toch wel. De prominente legerleiders zijn voor een tot in het absurde doorgevoerd seculier staatsbestel.
Kan je ook feitelijke argumenten geven vóór een religieuze staat? Die idealistische uitspraken zijn nergens op gebaseerd, en laat eerder blijken dat juist jíj dom wordt gehouden.quote:Op zaterdag 28 april 2007 15:18 schreef adnansupernew het volgende:
GRootste poppenkast ooit in Turkije. DE islamitische volk van turkije werd al jaren dom gehouden, onderdrukt door de kemalistische faciscten die Turkije rijk is. Ik hoop echt dat Abdullah president word, en al die kemalisten helemaal kapot getrapt worden.
Voor een Turkije zoals die bedoeld was, met de islamitische grondbeginselen en de kalifaat weer terug. Een Turkije die vooruitstrefend is, en alleen maar beter zal worden. Met Ak parti heeft turkije weer in lange tijd wat ruimte gehad om deze droom te verwezenlijken...nu nog effe door zetten.
je schrijf stijl/kwaliteit is in lijn met je inhoudquote:Op zaterdag 28 april 2007 15:18 schreef adnansupernew het volgende:
GRootste poppenkast ooit in Turkije. DE islamitische volk van turkije werd al jaren dom gehouden, onderdrukt door de kemalistische faciscten die Turkije rijk is. Ik hoop echt dat Abdullah president word, en al die kemalisten helemaal kapot getrapt worden.
Voor een Turkije zoals die bedoeld was, met de islamitische grondbeginselen en de kalifaat weer terug. Een Turkije die vooruitstrefend is, en alleen maar beter zal worden. Met Ak parti heeft turkije weer in lange tijd wat ruimte gehad om deze droom te verwezenlijken...nu nog effe door zetten.
ach...ik hoef me niet te bewijzen aan sukkeltjes zoals jou.quote:Op zaterdag 28 april 2007 15:22 schreef nixxx het volgende:
[..]
je schrijf stijl/kwaliteit is in lijn met je inhouddat is alvast 1 punt...
Zo te lezen strijd je wel voor vrijheden.quote:Op zaterdag 28 april 2007 15:18 schreef adnansupernew het volgende:
Zie jij de Turken in de nabije toekomst de Kemalistische waarden loslaten? Het geloof in Atatürk is nog altijd supersterk onder de bevolking.quote:Op zaterdag 28 april 2007 15:23 schreef adnansupernew het volgende:
[..]
ach...ik hoef me niet te bewijzen aan sukkeltjes zoals jou.
Ik ga verder; het leger heeft ingegrepen, doet dat alleen (nog) niet met wapens. Wat er vanacht is gebeurd kan alleen maar betekenen dat volgens het leger;quote:Op zaterdag 28 april 2007 15:23 schreef SeLang het volgende:
Ik denk ook dat het leger opnieuw ingrijpt, zoals dat al vele keren is gebeurd sinds de stichting van Turkije. No big deal.
Wel apart altijd die situatie in Turkije waar het leger de grondwet bewaakt (die een stricte scheiding van kerk en staat voorschrijft)
Mee eensquote:Op zaterdag 28 april 2007 15:26 schreef HiZ het volgende:
[..]
Ik ga verder; het leger heeft ingegrepen, doet dat alleen (nog) niet met wapens. Wat er vanacht is gebeurd kan alleen maar betekenen dat volgens het leger;
1. Geen enkele presidentskandidaat van de AKP acceptabel is;
2. Het huidige verkiezingsproces moet worden afgebroken;
3. Dat vervolgens een president mag worden gekozen die goedgekeurd is door het leger.
Het bewaken van de grondwet is één van de taken van het leger, naast de verdediging van de staatsgrenzen.quote:Op zaterdag 28 april 2007 15:30 schreef MrX1982 het volgende:
Welk belang heeft het leger bij een seculier Turkije. Ze hebben samen met Atatürk gestreden voor het seculiere Turkije maar waarom werpen ze zich nu nog steeds op als de strijders voor dat seculiere Turkije?
Wat kunnen ze nu wel wat ze niet onder een islamitisch Turkije kunnen of is het vooral een prestige kwestie?
Waarom denk je dat het verder gaat dan een waarschuwing? Wanneer Gül president is, en hij voert geen anti-seculier beleid, is er toch geen probleem? Het lijkt me logischer dat het leger nu laat zien dat ze de steun van het volk 'hebben', en die zullen gebruiken als Gül de fout in gaat.quote:Op zaterdag 28 april 2007 15:26 schreef HiZ het volgende:
[..]
Ik ga verder; het leger heeft ingegrepen, doet dat alleen (nog) niet met wapens. Wat er vanacht is gebeurd kan alleen maar betekenen dat volgens het leger;
3. Dat vervolgens een president mag worden gekozen die goedgekeurd is door het leger.
Morgen gaat er in Istanbul een grote 'seculiere' demonstratie tegen 'President Gül' plaatsvinden. De organisatoren zeggen ook tegen een staatsgreep te zijn, maar dat lijks mij ingehaald te zijn door de realiteit.
Maar in Turkije gaat dat toch iets anders dan in andere landen. Of doet het leger hier ook zo rigide als het aankomt op de grondwet?quote:Op zaterdag 28 april 2007 15:32 schreef SeLang het volgende:
Het bewaken van de grondwet is één van de taken van het leger, naast de verdediging van de staatsgrenzen.
Het leger heeft in het verleden altijd ingegrepen als er een islamitische staat dreigde te ontstaan.quote:Op zaterdag 28 april 2007 15:32 schreef Frrreek het volgende:
[..]
Waarom denk je dat het verder gaat dan een waarschuwing? Wanneer Gül president is, en hij voert geen anti-seculier beleid, is er toch geen probleem? Het lijkt me logischer dat het leger nu laat zien dat ze de steun van het volk 'hebben', en die zullen gebruiken als Gül de fout in gaat.
Dit is heel specifiek iets van Turkije, dat het leger de taak heeft als bewaker van de grondwet. In NL is dat niet zo.quote:Op zaterdag 28 april 2007 15:34 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Maar in Turkije gaat dat toch iets anders dan in andere landen. Of doet het leger hier ook zo rigide als het aankomt op de grondwet?
Ik denk dat de situatie zichzelf in stand houdt. Het is een taak van het leger, dus ik neem aan dat elementen binnen het leger die het daar niet mee eens zijn worden verwijderd om het leger zuiver en loyaal aan de grondwet te houden.quote:Ergens moet het Turkse leger toch een belang hebben bij het huidige Turkije. De islam is nou niet bepaald pacifistisch dus dat hoeven ze niet te vrezen in een islamitisch Turkije of Turkse grondwet.
Ik zie dit juist als een stabiliserende factor.quote:Op zaterdag 28 april 2007 15:37 schreef Captain_Chaos het volgende:
Ik ben benieuwd wat de NATO partners vinden van mogelijke politieke instabiliteit bij één van hun leden.
Turkije staat er al niet zo bijzonder goed op vanwege de vermeende schending van mensenrechten waarbij haar krijgsmacht betrokken is terwijl het gesteggel rond Cyprus met (NATO partner) Griekenland ook al geen reclame is. De NATO groeit doorgaans en wij zijn daar al aan gewend. Wat mij betreft sluiten we niet uit dat hij ook nog eens zal krimpen.
Zoiets leek me al het geval ja. Toch vind ik het opmerkelijk dat ze zich zo inzetten voor dat seculiere Turkije.quote:Op zaterdag 28 april 2007 15:39 schreef SeLang het volgende:
Dit is heel specifiek iets van Turkije, dat het leger de taak heeft als bewaker van de grondwet. In NL is dat niet zo.
Het is in ieder geval een machtsbasis van jewelste. Als politicus doe je niet zo heel veel als je het leger niet achter je hebt staan. Aan de andere kant is het een ondemocratische machthebber die dat met gemak kan misbruiken. De revolutie van Atatürk lijkt alleen met druk van het leger in stand te kunnen worden gehouden.quote:Ik denk dat de situatie zichzelf in stand houdt. Het is een taak van het leger, dus ik neem aan dat elementen binnen het leger die het daar niet mee eens zijn worden verwijderd om het leger zuiver en loyaal aan de grondwet te houden.
Dat is geen antwoord op mijn vraag. Het leger heeft in het verleden ingegrepen ja, en deze waarschuwing laat zien dat de bereidheid bestaat om het weer te doen wanneer de seculiere staat in gevaar komt. Mijn vraag: waarom zou dit bericht het aankondigen van een staatsgreep zijn, en niet simpelweg een waarschuwing?quote:Op zaterdag 28 april 2007 15:35 schreef SeLang het volgende:
[..]
Het leger heeft in het verleden altijd ingegrepen als er een islamitische staat dreigde te ontstaan.
Wat ze nu hebben gedaan is inderdaad al een ingreep omdat ze duidelijk aangeven dat ze het niet accepteren. Iedereen weet wat dat betekent.
Volgens vrienden in Turkije gaat er niemand meer vanuit dat Gül president kan worden.quote:Op zaterdag 28 april 2007 15:32 schreef Frrreek het volgende:
[..]
Waarom denk je dat het verder gaat dan een waarschuwing? Wanneer Gül president is, en hij voert geen anti-seculier beleid, is er toch geen probleem? Het lijkt me logischer dat het leger nu laat zien dat ze de steun van het volk 'hebben', en die zullen gebruiken als Gül de fout in gaat.
Twee weken terug rond de 300.000 in Ankara, morgen in Istanbul wordt een veel grootschaliger protest verwacht. Ik adviseer iedereen die ik spreek erbij uit de buurt te blijven. Ik vrees dat het wel eens heel erg lelijk uit de hand kan gaan lopen.quote:Op zaterdag 28 april 2007 15:42 schreef Kjew het volgende:
Ik meende dat er afgelopen week sprake was van pro-seculiere protesten door grote mensenmassa`s in Turkije? Of heb ik dat mis en was dat net zo kleinschalig als de protesten in Moskou?
Voila.quote:Op zaterdag 28 april 2007 15:49 schreef HiZ het volgende:
Bij nader inzien denk ik ook wel dat je inmiddels het vraagteken uit de topic titel weg kunt halen.
Ik ben benieuwd. Neem aan dat de berichten snel zullen komen als jouw staatsgreep verhaal klopt. Nogmaals: ik zie geen reden tot een staatsgreep. Als het leger wél besluit in te grijpen (en dan bedoel ik daadkrachtiger dan een simpele waarschuwing afgeven!) vóórdat Gül aan de macht komt zijn ze mijns inziens zeer slecht bezig. Het is begrijpelijker wanneer zoiets gebeurd zodra Gül de seculiere staat daadwerkelijk in gevaar zou brengen, door invoering van pro-Islamitische veranderingen.quote:Op zaterdag 28 april 2007 15:44 schreef HiZ het volgende:
[..]
Volgens vrienden in Turkije gaat er niemand meer vanuit dat Gül president kan worden.
Zoals jij dacht dacht ik ook, tot ik me realiseerde dat het plannetje van de CHP was mislukt door hun eigen stupiditeit. Maar nu heeft het leger keihard ingegrepen op het moment dat het enige wat er gebeurd was, dat Gül gekozen kon worden. (Praktisch al president was) .
Waar in Istanbul?quote:Op zaterdag 28 april 2007 15:49 schreef HiZ het volgende:
[..]
Twee weken terug rond de 300.000 in Ankara, morgen in Istanbul wordt een veel grootschaliger protest verwacht. Ik adviseer iedereen die ik spreek erbij uit de buurt te blijven. Ik vrees dat het wel eens heel erg lelijk uit de hand kan gaan lopen.
Bij nader inzien denk ik ook wel dat je inmiddels het vraagteken uit de topic titel weg kunt halen.
Het valt nog het beste uit te leggen als een voorwaardelijke aankondiging van een staatsgreep: pas wanneer Gül tot president wordt verkozen, zal het leger ingrijpen. Er is echter hoe dan ook sprake van inmenging van het leger in de politiek, en dat valt sowieso wel te zien als een soort verhulde staatsgreep.quote:Op zaterdag 28 april 2007 15:43 schreef Frrreek het volgende:
[..]
Dat is geen antwoord op mijn vraag. Het leger heeft in het verleden ingegrepen ja, en deze waarschuwing laat zien dat de bereidheid bestaat om het weer te doen wanneer de seculiere staat in gevaar komt. Mijn vraag: waarom zou dit bericht het aankondigen van een staatsgreep zijn, en niet simpelweg een waarschuwing?
Ik vind die seculiere staat nu toch wel aardig in gevaar met alleen en vooral Gül als presidentskandidaat.quote:Op zaterdag 28 april 2007 15:52 schreef Frrreek het volgende:
[..]
Ik ben benieuwd. Neem aan dat de berichten snel zullen komen als jouw staatsgreep verhaal klopt. Nogmaals: ik zie geen reden tot een staatsgreep. Als het leger wél besluit in te grijpen (en dan bedoel ik daadkrachtiger dan een simpele waarschuwing afgeven!) vóórdat Gül aan de macht komt zijn ze mijns inziens zeer slecht bezig. Het is begrijpelijker wanneer zoiets gebeurd zodra Gül de seculiere staat daadwerkelijk in gevaar zou brengen, door invoering van pro-Islamitische veranderingen.
Ik wacht het af
Geloofsfanatici? Het gaat om mensen die de vrijheid eisen om hun religie uit te dragen, daar is weinig fanatieks of radicaals aan.quote:Op zaterdag 28 april 2007 15:14 schreef Nies het volgende:
[..]
En in het geval van Turkije ik ook... geloofsfanatici horen geen macht te hebben.
Even voor de duidelijkheid; een staatsgreep is een onwettig ingrijpen in de werking van een regering. Abdullah Gül is de enige kandidaat en hij is daarom de enige die op een wettige manier volgende maand de 11e president kan worden. Als je niet gelooft dat dat zal gebeuren, hoe kun je dan nog twijfelen over de staatsgreep die aan de gang is ?quote:Op zaterdag 28 april 2007 16:08 schreef Nies het volgende:
[..]
Ik vind die seculiere staat nu toch wel aardig in gevaar met alleen en vooral Gül als presidentskandidaat.
Of die staatgreep er komt cq is... ik weet het niet, maar zo zie ik Gül nog geen president worden.
http://news.bbc.co.uk/2/hi/europe/6587061.stmquote:Gül said that "the president must be loyal to secular principles", and guaranteed that, if he was elected, he would "act accordingly". Gül will become the 11th president of Turkey if elected.
Gül's vrouw draagt een hoofddoek en heeft ooit een rechtszaak bij het EHRM gevoerd om toegelaten te worden met hoofddoek aan een Turkse universiteit. Je denkt toch niet dat de seculiere Turken haar dat ooit zullen vergeven? Of dat ze zullen vergeten dat een man met zo'n vrouw in het presidentiële paleis zit ?quote:Op zaterdag 28 april 2007 16:23 schreef Frrreek het volgende:
[..]
http://news.bbc.co.uk/2/hi/europe/6587061.stm
Erdogan is zelf erg gelovig. Zijn dochters gaan naar school in het buitenland omdat ze in Turkije niet onderwezen kunnen worden met een hoofddoek op. Hoewel er twijfel bestaat over zijn motieven heeft hij de seculiere staat niet ernstig in gevaar gebracht (Wel wat controversiele standpunten die oa door druk van de EU zijn afgeschreven). Wie zegt dat Gül niet hetzelfde kan doen?
Wederom: actie ondernemen voordat iemand iets verkeerd heeft gedaan is niet verstandig. Zo zou het leger zichzelf transformeren in een jury voor presidentskandidaten. Tot nu toe is het een mening, als het tot actie gaat leiden is het definitief. En dat zou zonde zijn.
Geloofswaanzinigen eisen wel vaker wat, dat maakt ze ook zo radicaal, ze zijn vaak niet in staat een compromis te sluiten of te relativerenquote:Op zaterdag 28 april 2007 16:15 schreef retteketet het volgende:
[..]
Geloofsfanatici? Het gaat om mensen die de vrijheid eisen om hun religie uit te dragen, daar is weinig fanatieks of radicaals aan.
Als 'ongeloof', ja, maar er is absoluut geen sprake van scheiding tussen kerk en staat, wat meestal bedoeld wordt met een seculiere staat.quote:Op zaterdag 28 april 2007 15:07 schreef nixxx het volgende:
[..]
daar is juist heel veel seculiers aan.. weinig vrijheid enz.. maar wel seculariteit
Mensen die op een dergelijke wijze hun geloof als het enige juiste bestempelen en het aan anderen willen opleggen, doorvoeren tot in de regering, vind ik geloofsfanatici. Die gekke christelijke splinterpartijen hier net zo goed, afschaffen die handel.quote:Op zaterdag 28 april 2007 16:15 schreef retteketet het volgende:
[..]
Geloofsfanatici? Het gaat om mensen die de vrijheid eisen om hun religie uit te dragen, daar is weinig fanatieks of radicaals aan.
Ik zie door deze gang van zaken Gül niet met enig fatsoen president worden.... Het leger is dusdanig tegen, protesten overal. Ik gaf overigens niet aan te twijfelen over die staatsgreepquote:Op zaterdag 28 april 2007 16:20 schreef HiZ het volgende:
[..]
Even voor de duidelijkheid; een staatsgreep is een onwettig ingrijpen in de werking van een regering. Abdullah Gül is de enige kandidaat en hij is daarom de enige die op een wettige manier volgende maand de 11e president kan worden. Als je niet gelooft dat dat zal gebeuren, hoe kun je dan nog twijfelen over de staatsgreep die aan de gang is ?
Als ik me niet vergis is Erbakan een jaar premier geweest voor hij werd afgezet. Dat is in elk geval meer tijd dan Gül in dit geval gegunt zou zijn (indien er een staatsgreep plaatsvind). Overigens is Gül vanaf november 2002 tot maart 2003 tijdelijk premier geweest om de weg vrij te maken voor Erdogan (ivm zijn veroordeling), dus enig vergelijkingsmateriaal voor het leger mag er zijn.quote:Op zaterdag 28 april 2007 16:29 schreef HiZ het volgende:
[..]
Gül's vrouw draagt een hoofddoek en heeft ooit een rechtszaak bij het EHRM gevoerd om toegelaten te worden met hoofddoek aan een Turkse universiteit. Je denkt toch niet dat de seculiere Turken haar dat ooit zullen vergeven? Of dat ze zullen vergeten dat een man met zo'n vrouw in het presidentiële paleis zit ?
Het leger heeft overigens regelmatig laten kennen als 'jury' voor presidenten en minister-presidenten, in 1997 hebben ze Erbakan zomaar weggestuurd. Net zoals ze nu feitelijk Gül wegsturen.
de AKP partij is niet een radicale partij, hoewel een deel van de aanhang dit wel is. Het zijn simpelweg veel islamitische mensen (zoals er in Turkije ontzettend veel zijn, 99% las ik?) die in hun privé-leven uitgebreid hun geloof uitoefenen.quote:Op zaterdag 28 april 2007 17:11 schreef Klopkoek het volgende:
Hoe kan het eigenlijk dat de bevolking niet of minder gelooft in het kemalisme?
Hoe is het zo gekomen dat de 'radicalen' langzamerhand aanhang konden winnen?
Uit datzelfde boek. Religie heeft minder impact gehad in de politieke keuze voor een deel van de kiezers. Erdogan doet het op economisch gebied dan ook prima - er is voor het eerst in jaren (of ooit?) een stabiel financieel beleid.quote:"The AKP has brought new blood into politics, and many of its supporters were attracted by things other than the party's view on religion. Two-thirds of the people who voted for the ALP had never voted for the Islamist parties before - and while Erdogan's own political roots are not hard to fanthom, many of his members of parliament used to belong to other parties planted firmly in the political mainstream. When the AKP surveyed potential voters in the run-up to the 2002 general election, to find out what their main priorities were, the headscarf issue was down in eighth place - way below concerns about the economy, and making progress on joining the European Union."
De democratische waarden die ze proberen te beschermen verneuken? Puik planquote:Op zaterdag 28 april 2007 19:09 schreef Sargon het volgende:
Europa zou beter het Turkse leger steunen of zich geheel afzijdig houden, het lijkt mij een interne kwestie.
(tvp)quote:Op zaterdag 28 april 2007 16:09 schreef Reya het volgende:
Overigens complimenten voor je zeer uitgebreide uitleg van de situatie, HiZ
Nog los daarvan zijn zulke statistieken uberhaupt moeilijk te meten. In Nederland bijvoorbeeld zegt nog altijd 60% christen te zijn terwijl de kerkbezoeken anders aangeven.quote:Op zaterdag 28 april 2007 20:10 schreef HiZ het volgende:
Het idee van Erdogan als president had onder de bevolking naar weinig steun. Zelfs veel mensen die Gül wel graag als president hadden gehad wilden Erdogan per se niet. Dat had te maken met beeldvorming; Erdogan is nou eenmaal een jongen uit een achterbuurt, terwijl Gül de zoon is van redelijk welgestelde ouders. Wat soms veroorzaakte dat Erdogan nogal 'rauw' uit de hoek kon komen in vergelijking met wat de Turken gewend waren van hun staatslieden.
Daarnaast het 'Islamisme' natuurlijk, wat de seculieren zo totaal verwerpelijk vonden dat alles wat er maar naar dreigt te ruiken een dodelijke bedreiging voor volk en vaderland wordt genoemd.
Tenslotte zijn er ook veel mensen die gewoon willen dat Erdogan doorgaat met regeren. Niet omdat ze zo'n sympathie hebben voor 'Islamisme', maar gewoon omdat ze vinden dat Erdogan een man is, die een heel stuk netter (minder corrupt) is dan de oude politici en ook nog een politiek heeft gevoerd die heeft geleid tot een beter leven voor bijna iedereen.
Zelfs ik ben onder de indruk van wat de AKP aan vooruitgang heeft weten boeken de laatste jaren. En dan vertrouw ik ze nauwelijks verder dan ik ze kan gooien. Maar dat is nog wel een heel stuk verder dan het vertrouwen dat ik kon opbrengen in de oude elite.
Overigens; dat 99,9% van de Turken Islamiet zou zijn is handige mythologie. Zolang je niet je best doet om je religie van je ID te verwijderen en ook niet geboren bent als christen staat er op de ID van alle Turken onder het kopje 'religie' Islam. Dat betekent dat alle atheïsten ook als moslim worden geregistreerd, net zo goed als christenen die bang zijn voor de sociale gevolgen van hun overgang naar het christendom. En dan hebben we het nog niet eens gehad over het feit dat onder die 99% zo'n beetje 1/3 Alevi is en een dermate afwijkende religie-beleving hebben dat praten over 99% moslims in Turkije in de buurt komt van de situatie in Noord-Ierland te beschrijven door te zeggen dat er 99% christenen wonen. Het klopt wel, maar helemaal eerlijk is het niet.
Uiteindelijk vind ik dat mensen iets te makkelijk heenstappen over de oorsprong van Turkije (Kalifaat) als ze praten over het speciale karakter van het secualrisme zoals het daar bestaat. Een secualrisme overigens dat misschien niet in het Nederlandse plaatje past, maar dat bijna één op één aansluit met de Franse variant.
لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُquote:Op zaterdag 28 april 2007 15:24 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Ik dacht overigens dat Atatürk een soort god is in Turkije maar blijkbaar niet bij iedereen.
Die zijn er nooit geweest, behalve bij een select groepje mensen uit de elite. De rest van de bevolking, verrewet het grootste deel, is altijd gelovig gebleven en moest de kemalistische waarden verplicht ondergaan. Maar verkiezingen zeggen meer dan 1000 woorden.quote:Op zaterdag 28 april 2007 15:26 schreef Frrreek het volgende:
[..]
Zie jij de Turken in de nabije toekomst de Kemalistische waarden loslaten? Het geloof in Atatürk is nog altijd supersterk onder de bevolking.
Niets meer dan laatste stuiptrekkingen van de legerleiding. Ze beseffen dat het volk massaal tegen een staatsgreep is en dat ze dit in het huidige Turkije niet meer kunnen flikken. Ze moeten het nu met provocerende taal proberen te bereiken. Waarom denk je dat de regering het anders aandurfde om zo fel op de woorden van de legerleiding te reageren? Ten eerste omdat ze voor niemand angst hebben behalve Allah, ten tweede omdat ze weten dat de legerleiding met de handen gebonden zit. Deze legerleiding beseft ook wel dat bij aanstelling van de nieuwe opperbevelhebber, de president, zij het veld kunnen ruimen.quote:Op zaterdag 28 april 2007 15:26 schreef HiZ het volgende:
[..]
Morgen gaat er in Istanbul een grote 'seculiere' demonstratie tegen 'President Gül' plaatsvinden. De organisatoren zeggen ook tegen een staatsgreep te zijn, maar dat lijks mij ingehaald te zijn door de realiteit.
Het is eerder een uitgebreide interpretatie van de situatie vanuit een niet-islamitisch oogpunt. Maar we zullen binnenkort zien of het inderdaad een juiste analyse is of niet.quote:Op zaterdag 28 april 2007 16:09 schreef Reya het volgende:
Overigens complimenten voor je zeer uitgebreide uitleg van de situatie, HiZ
Ze ondernemen een poging, maar van wegsturen is nog geen sprake.quote:Op zaterdag 28 april 2007 16:29 schreef HiZ het volgende:
[..]
Gül's vrouw draagt een hoofddoek en heeft ooit een rechtszaak bij het EHRM gevoerd om toegelaten te worden met hoofddoek aan een Turkse universiteit. Je denkt toch niet dat de seculiere Turken haar dat ooit zullen vergeven? Of dat ze zullen vergeten dat een man met zo'n vrouw in het presidentiële paleis zit ?
Het leger heeft overigens regelmatig laten kennen als 'jury' voor presidenten en minister-presidenten, in 1997 hebben ze Erbakan zomaar weggestuurd. Net zoals ze nu feitelijk Gül wegsturen.
Atatürk is een volksheld die na zijn dood een bijna mythische status heeft verworven. Kemalisme betekent (volgens mij) geen atheïsme, maar wél scheiding van staat en geloof. Waarom hoor je in Istanbul anders vijf keer per dag (!) een oproep tot gebed? Niet omdat religie 'in general' is afgekeurd. Iedereen die ik enigszins uitgebreid spreek heeft overigens eenzelfde liefdevolle blik op Atatürk. Ze plaatsen hem net zo hoog als hun eigen vader, zelfs als ze hem nog nooit ontmoet hebben.quote:Op zondag 29 april 2007 10:39 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
[..]
Die zijn er nooit geweest, behalve bij een select groepje mensen uit de elite. De rest van de bevolking, verrewet het grootste deel, is altijd gelovig gebleven en moest de kemalistische waarden verplicht ondergaan. Maar verkiezingen zeggen meer dan 1000 woorden.
laat ze lekker, gul wordt hoe dank ook toch president...quote:Op zondag 29 april 2007 12:51 schreef IHVK het volgende:
Ze zijn weer aan het demonsteren.![]()
[afbeelding]
[afbeelding]
er is maar 1 godquote:
Dat zou mooi zijn.quote:Op zondag 29 april 2007 12:58 schreef HiZ het volgende:
Daarnaast heeft Abdullah Gül besloten zijn kandidatuur niet in te trekken. En dat is het echte grote nieuws van vandaag. Het is nu natuurlijk wachten op de reacties vanuit het leger, maar ik wil er wel rekening mee houden dat we in Turkije deze dagen iets unieks gaan zien: Een mislukte staatsgreep.
quote:Nicin gercek demokratlar sokaklara dökülmüyor. Nicin bir avuc statükocu miting adi altinda sokaklarda cirit ataip darbe isterken, gercek sessiz cogunluk hala uyuyor. Biz nicin sokaklara dökülmüyoruz... Nicin bir avuc insana cogunluk intibasi veriliyor...
De EU heeft hier niks mee te maken.Het gaat om Turkije zelf.quote:Op zondag 29 april 2007 13:03 schreef Erotica_ het volgende:
Op dit moment heb ik en waarschijnlijk de grootste deel van Turkije dikke schijt aan de EU.. Als dit zo doorgaat moet de leger ingrijpen
Meen je nietquote:Op zondag 29 april 2007 13:06 schreef IHVK het volgende:
[..]
De EU heeft hier niks mee te maken.Het gaat om Turkije zelf.
Als Turkije een dictatuur wil worden, en wil eindigen zoals Algerije Irak moet het leger vooral ingrijpen. Als de weg naar een gezonde democratie echter vervolgd wordt, dan moet het leger doen wat andere legers doen en dat is defensie, geen politiek.
Ik ben het overigens met je eens; als de AKP overeind weet te blijven in deze crisis is dat een belangrijke stap op weg naar een volwaardige democratie in Turkije.quote:
Raakt de democratie dan niet in gevaar?quote:Op zondag 29 april 2007 13:17 schreef HiZ het volgende:
[..]
Ik ben het overigens met je eens; als de AKP overeind weet te blijven in deze crisis is dat een belangrijke stap op weg naar een volwaardige democratie in Turkije.
bij god uiteraard, zoals elke serieuze moslimquote:Op zondag 29 april 2007 13:02 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Dat toont meteen aan waar de loyaliteit van KB ligt.
Er zijn hoe dan ook in november 2007 verkiezingen voor het parlement. Als Gül dan in Çankaya zit, denk ik dat de Turkse kiezers zelf mogen uitmaken wie er met hem samen mogen werken. Bijvoorbeeld als over links een beetje wordt samengewerkt kan er een wat evenwichtiger parlement komen. Met een wat kleinere AKP en oppositie die oppositie voert in plaats van zelfmoord-sabotage zoals Baykal op het moment. Misschien is zelfs een coalitie-regering niet helemaal ondenkbaar dan.quote:Op zondag 29 april 2007 13:24 schreef Erotica_ het volgende:
[..]
Raakt de democratie dan niet in gevaar?
waar heb jij het in hemelsnaam over?quote:Op zondag 29 april 2007 13:28 schreef TheMagnificent het volgende:
Ik kan als Turk zijnde niet geloven dat er hier zoveel Turken zitten die AKP steunen. Oké, ik ben ook tegen een staatsgreep, dat zal Turkije zeker niet goed doen, maar jullie weten toch ook wel dat Tayyip en de zijnen Amerika's schoothonden zijn? Of jullie kijken alleen naar pro-AKP (pro-US/pro-EU) zenders (CNN Türk, NTV), of jullie willen het niet inzien.
Zucht. De denkwereld van TheMagnificent en KirmiziBeyaz bijelkaar geteld is precies alles wat er mis is in Turkije. God zij dank zijn er vele miljoenen Turken meer die niet in een van beide groepen vallen.quote:Op zondag 29 april 2007 13:28 schreef TheMagnificent het volgende:
Ik kan als Turk zijnde niet geloven dat er hier zoveel Turken zitten die AKP steunen. Oké, ik ben ook tegen een staatsgreep, dat zal Turkije zeker niet goed doen, maar jullie weten toch ook wel dat Tayyip en de zijnen Amerika's schoothonden zijn? Of jullie kijken alleen naar pro-AKP (pro-US/pro-EU) zenders (CNN Türk, NTV), of jullie willen het niet inzien.
Fotogallerij:
http://fotogaleri.hurriyet.com.tr/Resimler.aspx?gr=9&s=1&g=UlqrbvjdW8TGrZEiEOaW1jWg6HSLz2WUdUe6UR%2f6%2fMJWzwDepiHtt6fTGXnFkx2SYt2kRhbv7fTteMwquDfymK5CGn1BIhOn&i=0
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |