China komt overigens niet op de export partner lijst voor, zo laag staan ze namelijk. Zijn deze importcijfers niet bij elkaar gelogen, hoe kan het dat bijna overal Made in China op staat, maar dat niet terug te zien is in de cijfers?quote:Imports - partners:
Germany 16.6%, Belgium 9.3%, China 8.8%, US 7.6%, UK 5.8%, France 4.7%, Russia 4.4% (2005)
Daar hebben wij als westerlingen, behalve wat aandeelhouders, niet veel aan. Het meeste wordt weer geinvesteerd in China namelijk.quote:Op vrijdag 27 april 2007 13:52 schreef Bijsmaak het volgende:
Je moet niet vergeten dat veel westerse bedrijven actief zijn in China. Dus uiteindelijk krijgen de westerse multinationals de winst.
Auto's komen relatief vaak uit Japan, maar China begint nu ook te komen. Met eigen merken ook trouwens.quote:Op vrijdag 27 april 2007 13:53 schreef araqiel het volgende:
Zal wel zo zijn omdat we heel wat meer producten importeren waar uberhaupt niet opstaat waar het vandaan komt. Slechts de dingen waar het opstaat zullen dan inderdaad wel vaak uit China komen. Denk aan bijvoorbeeld aan eten auto´s en andere grote apparaten. Maarja ik weer er ook het fijne niet van.
quote:Exports - commodities:
agricultural products (soybeans, fruit, corn) 9.2%, industrial supplies (organic chemicals) 26.8%, capital goods (transistors, aircraft, motor vehicle parts, computers, telecommunications equipment) 49.0%, consumer goods (automobiles, medicines)
Lijkt me niet erg efficient, bovendien zijn "voorproducten" vaak laagwaardiger dan het eindproduct.quote:Op vrijdag 27 april 2007 14:18 schreef zakjapannertje het volgende:
het kan ook zijn dat er onderdelen van een produkt hier gemaakt worden maar dat het produkt in elkaar wordt gezet in China en daardoor het stempel 'Made In China' krijgt
Is dat niet zorgelijk? De Europese economie die alleen draait op importheffingen en laagwaardig werk?quote:Op vrijdag 27 april 2007 15:17 schreef SeLang het volgende:
Voor veel producten vindt de eindassemblage nog plaats in de EU.
Daardoor halen de producten het minimaal vereiste percentage "European content" en kan een importheffing worden omzeild.
Ik zie in mijn eigen sector dat het hoogwaardige werk vooral naar Azie verdwijnt en dat laagwaardig werk voor een stukje terugkomt naar de EU (voornamelijk Polen, Tsjechie, Hongarije etc) zodat de importheffingen lager zijn.
Voorbeeld: een Taiwanees bedrijf als LiteOn dat nu LCD-TVs in Polen assembleert. Het betreft dan alleen laagwaardig in elkaar schroef werk, tewijl het hoogwaardige R&D werk en de fabricage van 'moeilijke' onderdelen in Taiwan of China gebeurt.
Het is natuurlijk niet zo dat de EU "alleen maar" draait op importheffingen en laagwaardig werk.quote:Op vrijdag 27 april 2007 17:42 schreef pberends het volgende:
[..]
Is dat niet zorgelijk? De Europese economie die alleen draait op importheffingen en laagwaardig werk?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |