abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_48776212
Op bijna elk product dat ik koop staat Made In China. Niet alleen elektronica zoals gebruikelijk, maar ook schoenen, bureaustoel, sportspullen, enzovoorts. Vaak ook producten waarvan je juist zou verwachten dat het in Nederland of Duitsland wordt gemaakt.

Mijn vraag is hoe lang dit nog door kan gaan en hoe lang dit nog goed kan gaan? Wat moeten wij als Nederland hiertegen doen?

Als er gekeken wordt naar de importpartners van Nederland, staat China op een relatief lage plek:
quote:
Imports - partners:
Germany 16.6%, Belgium 9.3%, China 8.8%, US 7.6%, UK 5.8%, France 4.7%, Russia 4.4% (2005)
China komt overigens niet op de export partner lijst voor, zo laag staan ze namelijk. Zijn deze importcijfers niet bij elkaar gelogen, hoe kan het dat bijna overal Made in China op staat, maar dat niet terug te zien is in de cijfers?
pi_48776311
Je moet niet vergeten dat veel westerse bedrijven actief zijn in China. Dus uiteindelijk krijgen de westerse multinationals de winst.
  vrijdag 27 april 2007 @ 13:53:12 #3
46114 DzjieDub
M'n initialen, wat doe je
pi_48776345
...omdat al onze import-partners hun spullen in China laten maken. Nogal simpel.
De cursus "Omgaan met teleurstellingen" gaat vandaag helaas niet door
pi_48776360
Zal wel zo zijn omdat we heel wat meer producten importeren waar uberhaupt niet opstaat waar het vandaan komt. Slechts de dingen waar het opstaat zullen dan inderdaad wel vaak uit China komen. Denk aan bijvoorbeeld aan eten auto´s en andere grote apparaten. Maarja ik weer er ook het fijne niet van.
pi_48776364
quote:
Op vrijdag 27 april 2007 13:52 schreef Bijsmaak het volgende:
Je moet niet vergeten dat veel westerse bedrijven actief zijn in China. Dus uiteindelijk krijgen de westerse multinationals de winst.
Daar hebben wij als westerlingen, behalve wat aandeelhouders, niet veel aan. Het meeste wordt weer geinvesteerd in China namelijk.
pi_48776427
quote:
Op vrijdag 27 april 2007 13:53 schreef araqiel het volgende:
Zal wel zo zijn omdat we heel wat meer producten importeren waar uberhaupt niet opstaat waar het vandaan komt. Slechts de dingen waar het opstaat zullen dan inderdaad wel vaak uit China komen. Denk aan bijvoorbeeld aan eten auto´s en andere grote apparaten. Maarja ik weer er ook het fijne niet van.
Auto's komen relatief vaak uit Japan, maar China begint nu ook te komen. Met eigen merken ook trouwens.

Eten is vaak wel Nederlands cq Europees, maar is een relatief laagwaardig product. Je zou verwachten dat zoiets juist China maakt en niet het westen.

Als er gekeken wordt naar wat Amerika bijvoorbeeld exporteert, is het vaak relatief laagwaardig materieel:
quote:
Exports - commodities:
agricultural products (soybeans, fruit, corn) 9.2%, industrial supplies (organic chemicals) 26.8%, capital goods (transistors, aircraft, motor vehicle parts, computers, telecommunications equipment) 49.0%, consumer goods (automobiles, medicines)
pi_48777376
het kan ook zijn dat er onderdelen van een produkt hier gemaakt worden maar dat het produkt in elkaar wordt gezet in China en daardoor het stempel 'Made In China' krijgt
  vrijdag 27 april 2007 @ 14:26:11 #8
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_48777682
De cijfers zijn gebaseerd op omzet, niet op aantallen producten. De talrijke producten die uit China komen, en zeker die die bij de consument belanden (en waarvan jij het dus ziet), zijn met name kleinere en goedkopere producten en dragen dus naar verhouding minder bij aan de cijfers.

Voorlopig komen de meeste auto's en bijv. huishoudelijke en audio-visuele apparatuur niet uit China . En zelfs voor de grotere/duurdere producten die uit China komen, zijn het dan nog vaak de goedkoopste producten in dat markt-segment, en tellen dus naar verhouding minder mee.

Bovendien, veel onderdelen van grotere assemblages die op naam van andere landen in de cijfers komen, komen wel weer uit China of andere landen.

Als je een "Duitse" auto koopt (of welk merk dan ook), is dat een multi-cultureel beestje in optima forma, maar je weet dan niet waar elk individueel schroefje en beugeltje vandaan komt, je zit al gauw aan een dozijn landen in elk mogelijk werelddeel. 't Blijft een Duitse auto in je beleving.

Hetzelfde geldt als je een computer koopt van een Amerikaans merk (HP, Dell, IBM). Maak eens open en kijk waar elke component vandaan komt. Voor de cijfers is het echter een Amerikaans product, want de volledige aanschaf-prijs gaat naar het Amerikaanse bedrijf.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
pi_48778022
quote:
Op vrijdag 27 april 2007 14:18 schreef zakjapannertje het volgende:
het kan ook zijn dat er onderdelen van een produkt hier gemaakt worden maar dat het produkt in elkaar wordt gezet in China en daardoor het stempel 'Made In China' krijgt
Lijkt me niet erg efficient, bovendien zijn "voorproducten" vaak laagwaardiger dan het eindproduct.
  vrijdag 27 april 2007 @ 15:17:19 #10
78918 SeLang
Black swans matter
pi_48779774
Voor veel producten vindt de eindassemblage nog plaats in de EU.
Daardoor halen de producten het minimaal vereiste percentage "European content" en kan een importheffing worden omzeild.

Ik zie in mijn eigen sector dat het hoogwaardige werk vooral naar Azie verdwijnt en dat laagwaardig werk voor een stukje terugkomt naar de EU (voornamelijk Polen, Tsjechie, Hongarije etc) zodat de importheffingen lager zijn.
Voorbeeld: een Taiwanees bedrijf als LiteOn dat nu LCD-TVs in Polen assembleert. Het betreft dan alleen laagwaardig in elkaar schroef werk, tewijl het hoogwaardige R&D werk en de fabricage van 'moeilijke' onderdelen in Taiwan of China gebeurt.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_48784365
quote:
Op vrijdag 27 april 2007 15:17 schreef SeLang het volgende:
Voor veel producten vindt de eindassemblage nog plaats in de EU.
Daardoor halen de producten het minimaal vereiste percentage "European content" en kan een importheffing worden omzeild.

Ik zie in mijn eigen sector dat het hoogwaardige werk vooral naar Azie verdwijnt en dat laagwaardig werk voor een stukje terugkomt naar de EU (voornamelijk Polen, Tsjechie, Hongarije etc) zodat de importheffingen lager zijn.
Voorbeeld: een Taiwanees bedrijf als LiteOn dat nu LCD-TVs in Polen assembleert. Het betreft dan alleen laagwaardig in elkaar schroef werk, tewijl het hoogwaardige R&D werk en de fabricage van 'moeilijke' onderdelen in Taiwan of China gebeurt.
Is dat niet zorgelijk? De Europese economie die alleen draait op importheffingen en laagwaardig werk?
  zaterdag 28 april 2007 @ 02:11:23 #12
78918 SeLang
Black swans matter
pi_48798489
quote:
Op vrijdag 27 april 2007 17:42 schreef pberends het volgende:

[..]

Is dat niet zorgelijk? De Europese economie die alleen draait op importheffingen en laagwaardig werk?
Het is natuurlijk niet zo dat de EU "alleen maar" draait op importheffingen en laagwaardig werk.
Maar in mijn eigen sector zie ik het hoogwaardige werk in een hoog tempo naar Azie verdwijnen. Ik zie wat betreft hoogwaardig werk nooit het omgekeerde (van Azie naar de EU).
Laagwaardig assemblage werk verdwijnt per saldo nog steeds naar Azie, maar in tegenstelling tot hoogwaardig werk zie ik laagwaardig werk wel af en toe terugkomen (en dan naar de 'lage lonen' landen in de EU) vanwege de importheffingen.

En ja, dat is zorgelijk.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')