Het is al een oud topic, maar ik las het vandaag. Ik word als bipolaire vrouw, die er alles aan doet om goed met mijn ziekte om te gaan, heel erg verdrietig als ik de reacties van sommigen lees. Een bipolair persoon is, mits in behandeling, wel degelijk in staat om een goede relatie te hebben. Het zijn denk ik juist hele gemotiveerde mensen, die een leven met lithium, met heel veel nare bijwerkingen, of andere medicijnen en een getormenteerd brein toch voor het leven en hun naasten kiezen. Het is vaak een dubbel bestaan, het is niet een ziekte waar je openlijk over spreekt. Niet iedere bipolaire partner is hetzelfde uiteraard, en dat lijkt bij sommigen op dit forum niet helemaal duidelijk. Veel bipolaire mensen zijn heel gevoelig en creatief met veel gevoel voor humor en diepe dalen. Om uit die diepe dalen te klimmen moeten ze medicijnen slikken waardoor ze een deel van hun artistieke temperament verliezen en valk worden, trillen, ernstig vergeetachtig zijn en vaak ernstige gewichtsproblemen, schildklierproblemen en nierproblemen krijgen. Of lithiumtoxicatie, waar ze aan kunnen overlijden.Toch herinneren we ons vaak de grote lijst met bipolaire: Winston Churchill, Lord Byron, en alle andere mensen die ook veel goeds in de wereld betekend hebben. Kay Redfield Jamison, een bipolaire psychiater,onderzoekster, en schrijfster heeft prachtige boeken geschreven over het leven met een onrustige geest. Ze beschrijft ho vaak bipolariteit samen gaat met een artistiek temperament en wat een duivels dilemma het is om van een creatieveling te veranderen in een muizige boekhouder in een bedompt flatje. Toch doen heel veel mensen dat, maken ze die keus voor hun partner of kinderen. Hoeveel liefde heb je dan in je en hoe vreselijk is het om dan te lezen dat je vooral nooit aan een leven met een manisch depressieve partner moet beginnen, omdat ze ja, eigenlijk al afgeschreven zijn.
Gelukkig lees ik ook een hoop mooie, en lieve en ontroerende verhalen op het onderwerp in dit topic.
Sorry, ik moet dit even kwijt. Ik reageer ook emotioneel omdat ik een partner heb die zelf erg hard en onbetrokken reageert. Hij ziet mijn strijd met de medicijnen, maakt dagelijks mee wat voor een fantastische moeder ik toch maar ben en hij behandelt me op een manier waarop je niemand hoort te behandelen.