Bronquote:Kamer akkoord: grens open voor Poolse arbeiders
Een meerderheid van de Tweede Kamer wil dat Poolse en andere Oost-Europese werknemers vanaf 1 mei onbeperkt toegang krijgen tot de Nederlandse arbeidsmarkt.
De Tweede Kamer volgt daarmee minister Piet Hein Donner (Sociale Zaken, CDA) die begin april al had laten weten dat hij de Oost-Europese arbeiders vanaf mei geen strobreed meer in de weg wil leggen.
Gevreesd
Sinds 1 mei 2004 zijn Polen, Tsjechië, Hongarije, Slowakije, Slovenië, Estland, Letland, Litouwen, Cyprus en Malta lid van de EU. Voor inwoners van deze landen geldt sindsdien, net als voor andere EU-burgers, vrij verkeer van werknemers.
Maar omdat een grote toestroom van arbeiders werd gevreesd, zoals in Ierland en Groot-Brittannië waar zich honderdduizenden vooral Poolse arbeiders vestigden, werden beperkingen opgelegd aan werknemers uit de nieuwe EU-lidstaten.
Record
Ondanks deze beperkingen werden er in de eerste drie maanden van dit jaar overigens al een recordaantal van 24.000 werkvergunningen uitgedeeld door het Centrum voor Werk en Inkomen.
Toch wil Donner de beperkingen helemaal afschaffen, omdat er volgens hem een tekort aan werknemers in het Nederlandse bedrijfsleven dreigt. Ook is de bewindsman bang dat de relaties met de Oost-Europese landen zullen worden verstoord als Nederland hun arbeidskrachten blijft weren.
Uitbuiting
Een Kamermeerderheid van CDA, PvdA, VVD en D66 blijkt nu overtuigd en is ook voor het volledig openstellen van de grenzen voor de buitenlandse arbeiders. De PvdA wil wel dat Donner er voor zorgt dat de Polen 'niet worden uitgebuit'. De minister heeft toegezegd dat hij gaat uitzoeken of hij onderbetaling en onveilige werkomstandigheden kan aanpakken.
Je pakt een specifiek voorbeeld er uit om alles onder uit te halen. daarnaast is nog nooit iemand slechter geworden van een beetje concurentie. dit is zeker voor de marktwerking goed.quote:Op woensdag 25 april 2007 20:14 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Nee? Het begint nu al:
Bedrijf biedt Poolse vaklui aan voor 'spotprijs'
Wat ben je toch eigenlijk een eng kortzichtig mannetje. Als er één schaap over de dam is en zo. Als ze op dit gebied voor 12,50 per uur kunnen gaan aanbieden, kan dat op elk gebied. ook op jouw vakgebied.quote:Op woensdag 25 april 2007 20:17 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Je pakt een specifiek voorbeeld er uit om alles onder uit te halen. daarnaast is nog nooit iemand slechter geworden van een beetje concurentie. dit is zeker voor de marktwerking goed.
"Ach, die gaan toch vanzelf wel terug?"quote:Op woensdag 25 april 2007 20:22 schreef Boze_Appel het volgende:
Jeej, supergoedkope werknemers en dan over 20-30 jaar zeuren wat al die Polen hier doen.
Op elk gebied dat lijkt mij een klein beetje overdreven. En als ik kijk naar mijn werk moet ik al veel langer rekening houden een een geglobaliseerde markt en dat gaat wel iets verder dan wat Oost Europeanen. Daar naast beid deze globalisering mij juist kansen.quote:Op woensdag 25 april 2007 20:19 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Wat ben je toch eigenlijk een eng kortzichtig mannetje. Als er één schaap over de dam is en zo. Als ze op dit gebied voor 12,50 per uur kunnen gaan aanbieden, kan dat op elk gebied. ook op jouw vakgebied.
O, profiteren die werkgevers van de goedkopen tarieven die er voor klusjes aan particulieren berekend worden?quote:Op woensdag 25 april 2007 20:19 schreef Lord_Vetinari het volgende:
En dit is niet 'een beetje concurrentie'. En dit is ZEKER niet goed voor de marktwerking. Dit is alleen maar goed voor de werkgevers.
Bronquote:Grenzen open voor Polen op 1 mei
Een meerderheid van CDA, PvdA, VVD en D66 in de Tweede Kamer wil de grenzen per 1 mei volledig openen voor Polen en werknemers uit andere Oost-Europese landen die sinds 2004 EU-lid zijn.
PvdA-Kamerlid Ton Heerts zei woensdag dat minister Piet Hein Donner (Sociale Zaken) inmiddels voldoende maatregelen neemt om uitbuiting te voorkomen.
Onveilig werk
Wel wil Heerts dat Donner haast maakt met een onderzoek of werknemers meer rechten kunnen krijgen om achterstallig loon te claimen. De minister heeft vorige week al toegezegd dat hij gaat uitzoeken of hij kan voorkomen dat foute werkgevers door constructies met malafide uitzendbureaus hun verantwoordelijkheid voor onderbetaling en (on)veilige werkomstandigheden ontlopen.
Ik denk dat die wel terug gaan zeker als je kijkt naar de Polen die nu al in Nederland werkenquote:Op woensdag 25 april 2007 20:22 schreef Boze_Appel het volgende:
Jeej, supergoedkope werknemers en dan over 20-30 jaar zeuren wat al die Polen hier doen.
Jij verkeert in de veronderstelling dat werkgevers alleen voor bedrijven werken of zo? Het loodgietersbedrijf om de hoek doet geen werk voor particulieren?quote:Op woensdag 25 april 2007 20:25 schreef Martijn_77 het volgende:
O, profiteren die werkgevers van de goedkopen tarieven die er voor klusjes aan particulieren berekend worden?![]()
![]()
En tja, dan hoeven ze ook niet zo'n haast te maken met de taal te leren.quote:Op woensdag 25 april 2007 20:25 schreef Barbaaf het volgende:
[..]
"Ach, die gaan toch vanzelf wel terug?"
Sorry, maar jij komt met een bericht dat gaat over een bedrijf wat diensten verleent aan particulieren, daarnaast zullen werkgevers er natuurlijk ook van profiteren dat de arbeid goedkoper wordt maar dat zal uit eindelijk ook door werken in de prijzen.quote:Op woensdag 25 april 2007 20:26 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Jij verkeert in de veronderstelling dat werkgevers alleen voor bedrijven werken of zo? Het loodgietersbedrijf om de hoek doet geen werk voor particulieren?
De naieviteit.quote:Op woensdag 25 april 2007 20:30 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Sorry, maar jij komt met een bericht dat gaat over een bedrijf wat diensten verleent aan particulieren, daarnaast zullen werkgevers er natuurlijk ook van profiteren dat de arbeid goedkoper wordt maar dat zal uit eindelijk ook door werken in de prijzen.
Het is wat lastig in je hoofd te krijgen dat de arbeid hier niet goedkoper KAN worden, zeker? Ons land is een kringloop van prijzen. Je kunt geen lonen gaan verlagen omdat mensen dan geen huur meer kunnen betalen. Dat kan alleen als de huren ook bevroren / verlaagd worden. En de prijzen van levensmiddelen. En van nutsvoorzieningen. En van onderwijs. En van gezondheidszorg.quote:Op woensdag 25 april 2007 20:30 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Sorry, maar jij komt met een bericht dat gaat over een bedrijf wat diensten verleent aan particulieren, daarnaast zullen werkgevers er natuurlijk ook van profiteren dat de arbeid goedkoper wordt maar dat zal uit eindelijk ook door werken in de prijzen.
Maar jij dat zul jij als een van die zwartkijkers wel niet willen zien.
Een vrijere markt betitelen als concurrentievervalsing, kan de wereld nog verder op z'n kop?quote:Op woensdag 25 april 2007 20:29 schreef CrazyTaxi het volgende:
TS: Ik ben voor het vrije verkeer van werknemers. Maar in dit geval is het oneerlijke concurrentie. Een Poolse arbeider is per saldo veel minder voor zijn levensonderhoud 'in Polen' kwijt, dan de Nederlandse arbeiders hier. De euro's die zij hier achter laten zijn enkel voor hoogst noodzakelijke dingen. Oftwel, de huidige bruto-lonen van arbeiders rechtvaardigen in zekere zin de hoogte zoals deze gebruikelijk is - om te voorzien in levensonderhoud. Dat moet je niet dus niet gaan beconcurreren met arbeiders van tijdelijke duur.
Fijnquote:Op woensdag 25 april 2007 20:33 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Een vrijere markt betitelen als concurrentievervalsing, kan de wereld nog verder op z'n kop?
Wat valt er te onderbouwen? Een vrije markt is het tegenovergestelde van concurrentievervalsing.quote:
Hey, maar ze discrimineren niet. Oh wacht, het is regeringsbeleid daar om homo's achter te stellen en beroepsverboden op te leggen. En dát is lid van de EU.quote:Op woensdag 25 april 2007 21:49 schreef Klopkoek het volgende:
Waar ikzelf vooral bang voor ben is dat de Polen [b]niet[/u] tijdelijk blijven. Ons kabinet (en het vorige) zegt dat wel doodleuk maar het gaat natuurlijk tegen de EU-wetgeving in om mensen weg te sturen.
Dat die Polen dus niet mee hoeven te doen aan inburgering is een gotspe. Ook in Polen heb je tuig van de richel, dat is niet louter een exclusieve eigenschap van bepaalde moslims.
Ben ik geheel met je eens, de arbeid wordt niet goedkoper, er is alleen maar voordeel voor de werkgever.quote:Op woensdag 25 april 2007 20:33 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Het is wat lastig in je hoofd te krijgen dat de arbeid hier niet goedkoper KAN worden, zeker? Ons land is een kringloop van prijzen. Je kunt geen lonen gaan verlagen omdat mensen dan geen huur meer kunnen betalen. Dat kan alleen als de huren ook bevroren / verlaagd worden. En de prijzen van levensmiddelen. En van nutsvoorzieningen. En van onderwijs. En van gezondheidszorg.
Zie jij dat gebeuren met je 'heilige' marktwerking? Ik niet. het enige wat ik zie gebeuren is dat dit een zeer slecht gegeven is voor de mensen die op dit moment in bepaalde beroepssectoren werken.
Kwalijk is dat je Poolse arbeiders wil verbieden hun lot te verbeteren en jezelf wijsmaakt dat voor hun eigen bestwil te doen.quote:Op woensdag 25 april 2007 22:17 schreef Mr_Memory het volgende:
Het meest kwalijke vind ik eigenlijk, dat schaamteloos al het technische personeel wordt weg gezogen uit die landen, omdat ze hiet meer kunnen verdienen.
Dat "we" die landen daar met een enorm probleem opzadelen, intereseert ons geen moer.
Als het werk hier maar gedaan wordt.
We hebben al genoeg kansarmen in dit land rondlopen die hun lot willen verbeteren. Jammer voor die Polen, succes elders.quote:Op woensdag 25 april 2007 22:27 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Kwalijk is dat je Poolse arbeiders wil verbieden hun lot te verbeteren en jezelf wijsmaakt dat voor hun eigen bestwil te doen.
Kijk aan, dat is in elk geval een stuk eerlijker dan beweren dat je het voor die Polen zelf doet.quote:Op woensdag 25 april 2007 22:29 schreef Dagonet het volgende:
We hebben al genoeg kansarmen in dit land rondlopen die hun lot willen verbeteren. Jammer voor die Polen, succes elders.
Zo niet, dan integreren ze prima.quote:Op woensdag 25 april 2007 20:25 schreef Barbaaf het volgende:
"Ach, die gaan toch vanzelf wel terug?"
Je, bedoelt die personen die nu ook al te lui zijn om te werken?quote:Op woensdag 25 april 2007 22:29 schreef Dagonet het volgende:
We hebben al genoeg kansarmen in dit land rondlopen die hun lot willen verbeteren. Jammer voor die Polen, succes elders.
Nu ineens wel?quote:Op woensdag 25 april 2007 22:52 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Zo niet, dan integreren ze prima.
Onderzoekenquote:Op donderdag 26 april 2007 13:19 schreef SquirrelingMicrowave het volgende:
Weet iemand ook de aantallen Polen die te verwachten zijn?
Laatst nog onderzoek gedaan naar Bulgaren en Roemenen, en de impact daarvan valt enorm mee. Ik denk dat de angst voor dit besluit dan ook meer onderbuikgevoelens zijn, dan gebaseerd op de werkelijke aantallen en problemen.
Concept nu is om uberhaupt geen vergunning meer nodig te hebben...quote:Op donderdag 26 april 2007 13:56 schreef Napalm het volgende:
[..]
Onderzoekeneen paar jaar terug wist het CBS dat er maximaal 60.000 illegalen in Nederland zouden zijn. Ik dacht dat ze enkel het westland bedoelen...
En die polen, dat zouden er ook maar 10.000 ofzo worden dus vergunningen zouden niet nodig ijn. Die vergunning kwam er toch en het liep storm. Als Donner denkt dat we er 20.000 nodig hebben stel ik voor dat Donner 20.000 vergunningen afgeeft ipv onbeperkt toe te laten..
Dan krijgen we er Oekraïeners en Roemenen voor in de plaatsquote:Op donderdag 26 april 2007 15:12 schreef ExtraWaskracht het volgende:
De lage prijzen voor Poolse werknemers houden vanzelf op te bestaan. Geen probleem. Poolse mensen beter af, wij beter af.
De anti Polen propaganda ook als je kijkt naar de zwartkijkers hierquote:Op donderdag 26 april 2007 13:43 schreef Klopkoek het volgende:
De pro-Polen propaganda heeft goed zijn werk gedaan merk ik![]()
Voor die lage prijzen hebben we Polen niet nodig lees dit bericht maar eensquote:Op donderdag 26 april 2007 15:12 schreef ExtraWaskracht het volgende:
De lage prijzen voor Poolse werknemers houden vanzelf op te bestaan. Geen probleem. Poolse mensen beter af, wij beter af.
Bronquote:'Poolse toestanden in Nederland'
Nederland kent net als Polen veel laag betaalde arbeid. Terwijl in naburige landen de verhoudingen tussen goed en slecht betaalde werknemers gunstiger zijn. Poolse werknemers gaan dan ook liever aan het werk in Duitsland en Engeland, omdat ze daar meer kans hebben op meer salaris.
Dat concludeert adjunct-directeur Dirk Dragstra van de stichting Loonwijzer, een samenwerkingsverband van onder meer de Universiteit van Amsterdam en de vakcentrale FNV, woensdag op basis van een vergelijkend onderzoek. Hij spreekt van 'Poolse toestanden in Nederland'.
Toenemende verschillen
In Polen is 27 procent van het werk laag betaalde arbeid. Als norm geldt dat het salaris niet meer bedraagt dan tweederde van het middelloon in een land. In Nederland is het aandeel lager betaalden 23 procent. In België gaat om 18 procent, in Groot-Brittannië om 16 procent en in Duitsland 12 procent.
In alle landen blijken vrouwen twee keer zo vaak laag betaald werk te doen ten opzichte van mannen. Maar Nederland spant de kroon op dit vlak. Van de werkenden vrouwen in ons land ontvangt 31 procent een laag loon, terwijl van de mannen om 16 procent gaat. Opvallend is ook dat de verschillen toenemen naarmate het om langere en voltijds werkweken gaat.
Niet vrijer voor iedereen, hoor. Polen worden gedwongen om onder CAO-loon te werken en Nederlanders gedwongen erboven te werken.quote:Op woensdag 25 april 2007 20:33 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Een vrijere markt betitelen als concurrentievervalsing, kan de wereld nog verder op z'n kop?
Heb je bronnen die dit kunnen bevestigen?quote:Op donderdag 26 april 2007 22:24 schreef Floripas het volgende:
Niet vrijer voor iedereen, hoor. Polen worden gedwongen om onder CAO-loon te werken en Nederlanders gedwongen erboven te werken.
Alleen dat laatste is waar. Polen krijgen geen boete als ze boven CAO-loon werken.quote:Op donderdag 26 april 2007 22:24 schreef Floripas het volgende:
Niet vrijer voor iedereen, hoor. Polen worden gedwongen om onder CAO-loon te werken en Nederlanders gedwongen erboven te werken.
Dat was toch voorbehouden aan de axis of evil?quote:Op woensdag 25 april 2007 21:51 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Hey, maar ze discrimineren niet. Oh wacht, het is regeringsbeleid daar om homo's achter te stellen en beroepsverboden op te leggen. En dát is lid van de EU.
Heel goed voorstel.quote:Op donderdag 26 april 2007 22:30 schreef HenriOsewoudt het volgende:
Moeten we onderhand niet 'ns gewoon van CAO's af? Riekt erg naar jaren 70, toen Wim Kok nog lang haar had.
Toch lukt het ze zelden om dat niveau te halen.quote:Op donderdag 26 april 2007 22:30 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Alleen dat laatste is waar. Polen krijgen geen boete als ze boven CAO-loon werken.
Dus moeten we ze het maar geven? Uit de zak van een ander?quote:Op donderdag 26 april 2007 22:55 schreef Floripas het volgende:
Toch lukt het ze zelden om dat niveau te halen.
De meerderheid van de Nederlanders wil op dit moment een loonsysteem met CAO's.quote:Op donderdag 26 april 2007 23:01 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Dus moeten we ze het maar geven? Uit de zak van een ander?
Als het goed gaat met de werkgever geldt dat ook voor de werknemerquote:Op woensdag 25 april 2007 20:19 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Wat ben je toch eigenlijk een eng kortzichtig mannetje. Als er één schaap over de dam is en zo. Als ze op dit gebied voor 12,50 per uur kunnen gaan aanbieden, kan dat op elk gebied. ook op jouw vakgebied.
En dit is niet 'een beetje concurrentie'. En dit is ZEKER niet goed voor de marktwerking. Dit is alleen maar goed voor de werkgevers.
Ik werk in de ICT. Bij mijn vorige klus was een coordinatrice een Poolse, bij een cursus drie weken geleden zat een Poolse programmeur (programeuze, eigenlijk).quote:Op woensdag 25 april 2007 20:25 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Op elk gebied dat lijkt mij een klein beetje overdreven. En als ik kijk naar mijn werk moet ik al veel langer rekening houden een een geglobaliseerde markt en dat gaat wel iets verder dan wat Oost Europeanen. Daar naast beid deze globalisering mij juist kansen.
Ik denk dat die wel terug gaan zeker als je kijkt naar de Polen die nu al in Nederland werken
Ja, maar maakt dat die mensen een bedreiging? Volgens mij niet.quote:Op zaterdag 28 april 2007 21:47 schreef sigme het volgende:
Ik werk in de ICT. Bij mijn vorige klus was een coordinatrice een Poolse, bij een cursus drie weken geleden zat een Poolse programmeur (programeuze, eigenlijk).
Beide via studie in Nederland beland, zijn er nu een jaar of 10, 15 - en gaan voorlopig niet weg hoor. Getrouwd, huisje boompje beestje, baan, van die dingen.
Misschien gaan ze wel ooit met hun Nederlandse pensioen weer naar Polen, als ze 65 67+ zijn.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |