abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 25 april 2007 @ 19:59:52 #1
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_48715992
quote:
Kamer akkoord: grens open voor Poolse arbeiders

Een meerderheid van de Tweede Kamer wil dat Poolse en andere Oost-Europese werknemers vanaf 1 mei onbeperkt toegang krijgen tot de Nederlandse arbeidsmarkt.

De Tweede Kamer volgt daarmee minister Piet Hein Donner (Sociale Zaken, CDA) die begin april al had laten weten dat hij de Oost-Europese arbeiders vanaf mei geen strobreed meer in de weg wil leggen.

Gevreesd
Sinds 1 mei 2004 zijn Polen, Tsjechië, Hongarije, Slowakije, Slovenië, Estland, Letland, Litouwen, Cyprus en Malta lid van de EU. Voor inwoners van deze landen geldt sindsdien, net als voor andere EU-burgers, vrij verkeer van werknemers.

Maar omdat een grote toestroom van arbeiders werd gevreesd, zoals in Ierland en Groot-Brittannië waar zich honderdduizenden vooral Poolse arbeiders vestigden, werden beperkingen opgelegd aan werknemers uit de nieuwe EU-lidstaten.

Record
Ondanks deze beperkingen werden er in de eerste drie maanden van dit jaar overigens al een recordaantal van 24.000 werkvergunningen uitgedeeld door het Centrum voor Werk en Inkomen.

Toch wil Donner de beperkingen helemaal afschaffen, omdat er volgens hem een tekort aan werknemers in het Nederlandse bedrijfsleven dreigt. Ook is de bewindsman bang dat de relaties met de Oost-Europese landen zullen worden verstoord als Nederland hun arbeidskrachten blijft weren.

Uitbuiting
Een Kamermeerderheid van CDA, PvdA, VVD en D66 blijkt nu overtuigd en is ook voor het volledig openstellen van de grenzen voor de buitenlandse arbeiders. De PvdA wil wel dat Donner er voor zorgt dat de Polen 'niet worden uitgebuit'. De minister heeft toegezegd dat hij gaat uitzoeken of hij onderbetaling en onveilige werkomstandigheden kan aanpakken.
Bron

Een goed besluit van het kabinet zeker als jij kijkt dat deze landen ook lid zijn van de EU en er dus een vrij vervoer van mensen en middel mogelijk moet zijn.

Ik denk dat deze ontwikkeling een positeve impuls zal geven aan de Nederlandse economie en niet zal leiden tot massa ontslagen zoals bepaalde zwartkijkers ons wilde doen geloven
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  woensdag 25 april 2007 @ 20:14:52 #2
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_48716607
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  woensdag 25 april 2007 @ 20:17:46 #3
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_48716735
quote:
Op woensdag 25 april 2007 20:14 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Nee? Het begint nu al:

Bedrijf biedt Poolse vaklui aan voor 'spotprijs'
Je pakt een specifiek voorbeeld er uit om alles onder uit te halen. daarnaast is nog nooit iemand slechter geworden van een beetje concurentie. dit is zeker voor de marktwerking goed.
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  woensdag 25 april 2007 @ 20:19:12 #4
66444 Lord_Vetinari
pi_48716809
quote:
Op woensdag 25 april 2007 20:17 schreef Martijn_77 het volgende:

[..]

Je pakt een specifiek voorbeeld er uit om alles onder uit te halen. daarnaast is nog nooit iemand slechter geworden van een beetje concurentie. dit is zeker voor de marktwerking goed.
Wat ben je toch eigenlijk een eng kortzichtig mannetje. Als er één schaap over de dam is en zo. Als ze op dit gebied voor 12,50 per uur kunnen gaan aanbieden, kan dat op elk gebied. ook op jouw vakgebied.

En dit is niet 'een beetje concurrentie'. En dit is ZEKER niet goed voor de marktwerking. Dit is alleen maar goed voor de werkgevers.
  † In Memoriam † woensdag 25 april 2007 @ 20:22:21 #5
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_48716950
Jeej, supergoedkope werknemers en dan over 20-30 jaar zeuren wat al die Polen hier doen.
Carpe Libertatem
  † In Memoriam † woensdag 25 april 2007 @ 20:25:11 #6
31818 Barbaaf
Awesomely sprightly
pi_48717078
quote:
Op woensdag 25 april 2007 20:22 schreef Boze_Appel het volgende:
Jeej, supergoedkope werknemers en dan over 20-30 jaar zeuren wat al die Polen hier doen.
"Ach, die gaan toch vanzelf wel terug?"
Ooit schreef oh-oh het volgende:Management en beleid en zo, dat kan elke debiel leren.
  woensdag 25 april 2007 @ 20:25:23 #7
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_48717085
quote:
Op woensdag 25 april 2007 20:19 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Wat ben je toch eigenlijk een eng kortzichtig mannetje. Als er één schaap over de dam is en zo. Als ze op dit gebied voor 12,50 per uur kunnen gaan aanbieden, kan dat op elk gebied. ook op jouw vakgebied.
Op elk gebied dat lijkt mij een klein beetje overdreven. En als ik kijk naar mijn werk moet ik al veel langer rekening houden een een geglobaliseerde markt en dat gaat wel iets verder dan wat Oost Europeanen. Daar naast beid deze globalisering mij juist kansen.
quote:
En dit is niet 'een beetje concurrentie'. En dit is ZEKER niet goed voor de marktwerking. Dit is alleen maar goed voor de werkgevers.
O, profiteren die werkgevers van de goedkopen tarieven die er voor klusjes aan particulieren berekend worden?

En nog een stukje hier over.
quote:
Grenzen open voor Polen op 1 mei
Een meerderheid van CDA, PvdA, VVD en D66 in de Tweede Kamer wil de grenzen per 1 mei volledig openen voor Polen en werknemers uit andere Oost-Europese landen die sinds 2004 EU-lid zijn.
PvdA-Kamerlid Ton Heerts zei woensdag dat minister Piet Hein Donner (Sociale Zaken) inmiddels voldoende maatregelen neemt om uitbuiting te voorkomen.

Onveilig werk

Wel wil Heerts dat Donner haast maakt met een onderzoek of werknemers meer rechten kunnen krijgen om achterstallig loon te claimen. De minister heeft vorige week al toegezegd dat hij gaat uitzoeken of hij kan voorkomen dat foute werkgevers door constructies met malafide uitzendbureaus hun verantwoordelijkheid voor onderbetaling en (on)veilige werkomstandigheden ontlopen.
Bron
quote:
Op woensdag 25 april 2007 20:22 schreef Boze_Appel het volgende:
Ik denk dat die wel terug gaan zeker als je kijkt naar de Polen die nu al in Nederland werken
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  woensdag 25 april 2007 @ 20:26:43 #8
66444 Lord_Vetinari
pi_48717147
quote:
Op woensdag 25 april 2007 20:25 schreef Martijn_77 het volgende:

O, profiteren die werkgevers van de goedkopen tarieven die er voor klusjes aan particulieren berekend worden?
Jij verkeert in de veronderstelling dat werkgevers alleen voor bedrijven werken of zo? Het loodgietersbedrijf om de hoek doet geen werk voor particulieren?

Niet alleen kortzichtig, maar ook nog dom, dus.
  woensdag 25 april 2007 @ 20:28:13 #9
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_48717209
quote:
Op woensdag 25 april 2007 20:25 schreef Barbaaf het volgende:

[..]

En tja, dan hoeven ze ook niet zo'n haast te maken met de taal te leren.
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
  woensdag 25 april 2007 @ 20:29:17 #10
116662 CrazyTaxi
Vóór ambivalentie
pi_48717248
TS: Ik ben voor het vrije verkeer van werknemers. Maar in dit geval is het oneerlijke concurrentie. Een Poolse arbeider is per saldo veel minder voor zijn levensonderhoud 'in Polen' kwijt, dan de Nederlandse arbeiders hier. De euro's die zij hier achter laten zijn enkel voor hoogst noodzakelijke dingen. Oftwel, de huidige bruto-lonen van arbeiders rechtvaardigen in zekere zin de hoogte zoals deze gebruikelijk is - om te voorzien in levensonderhoud. Dat moet je niet dus niet gaan beconcurreren met arbeiders van tijdelijke duur.
Je kunt geen identiteit vormen op basis van iets wat je niét bent, dat is puur nihilisme.
  woensdag 25 april 2007 @ 20:30:16 #11
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_48717288
quote:
Op woensdag 25 april 2007 20:26 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Jij verkeert in de veronderstelling dat werkgevers alleen voor bedrijven werken of zo? Het loodgietersbedrijf om de hoek doet geen werk voor particulieren?
Sorry, maar jij komt met een bericht dat gaat over een bedrijf wat diensten verleent aan particulieren, daarnaast zullen werkgevers er natuurlijk ook van profiteren dat de arbeid goedkoper wordt maar dat zal uit eindelijk ook door werken in de prijzen.

Maar jij dat zul jij als een van die zwartkijkers wel niet willen zien.
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  woensdag 25 april 2007 @ 20:31:34 #12
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_48717339
quote:
Op woensdag 25 april 2007 20:30 schreef Martijn_77 het volgende:

[..]

Sorry, maar jij komt met een bericht dat gaat over een bedrijf wat diensten verleent aan particulieren, daarnaast zullen werkgevers er natuurlijk ook van profiteren dat de arbeid goedkoper wordt maar dat zal uit eindelijk ook door werken in de prijzen.
De naieviteit.
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
  woensdag 25 april 2007 @ 20:33:33 #13
66444 Lord_Vetinari
pi_48717413
quote:
Op woensdag 25 april 2007 20:30 schreef Martijn_77 het volgende:

[..]

Maar jij dat zul jij als een van die zwartkijkers wel niet willen zien.
Het is wat lastig in je hoofd te krijgen dat de arbeid hier niet goedkoper KAN worden, zeker? Ons land is een kringloop van prijzen. Je kunt geen lonen gaan verlagen omdat mensen dan geen huur meer kunnen betalen. Dat kan alleen als de huren ook bevroren / verlaagd worden. En de prijzen van levensmiddelen. En van nutsvoorzieningen. En van onderwijs. En van gezondheidszorg.

Zie jij dat gebeuren met je 'heilige' marktwerking? Ik niet. het enige wat ik zie gebeuren is dat dit een zeer slecht gegeven is voor de mensen die op dit moment in bepaalde beroepssectoren werken.
pi_48717418
quote:
Op woensdag 25 april 2007 20:29 schreef CrazyTaxi het volgende:
TS: Ik ben voor het vrije verkeer van werknemers. Maar in dit geval is het oneerlijke concurrentie. Een Poolse arbeider is per saldo veel minder voor zijn levensonderhoud 'in Polen' kwijt, dan de Nederlandse arbeiders hier. De euro's die zij hier achter laten zijn enkel voor hoogst noodzakelijke dingen. Oftwel, de huidige bruto-lonen van arbeiders rechtvaardigen in zekere zin de hoogte zoals deze gebruikelijk is - om te voorzien in levensonderhoud. Dat moet je niet dus niet gaan beconcurreren met arbeiders van tijdelijke duur.
Een vrijere markt betitelen als concurrentievervalsing, kan de wereld nog verder op z'n kop?
  woensdag 25 april 2007 @ 20:39:47 #15
116662 CrazyTaxi
Vóór ambivalentie
pi_48717684
quote:
Op woensdag 25 april 2007 20:33 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

Een vrijere markt betitelen als concurrentievervalsing, kan de wereld nog verder op z'n kop?
Fijn , onderbouw even.
Je kunt geen identiteit vormen op basis van iets wat je niét bent, dat is puur nihilisme.
pi_48717806
12,50 per uur, klussenbureau met polen, je laat ze binnen, alles wordt 'netjes' gemaakt, en een maandje later is je huis leeggeroofd
Polen
//Jij bent een user waar er meer van zouden moeten zijn, zhe devilll // Ik dacht dat je schreef Hitler ofzo//Huillie is mine!
pi_48717820
quote:
Op woensdag 25 april 2007 20:39 schreef CrazyTaxi het volgende:
Fijn , onderbouw even.
Wat valt er te onderbouwen? Een vrije markt is het tegenovergestelde van concurrentievervalsing.
  woensdag 25 april 2007 @ 20:44:01 #18
142400 RedFever007
Schoenbekooievaar beste ooieva
pi_48717852
quote:
Op woensdag 25 april 2007 20:31 schreef Dagonet het volgende:

[..]

De naieviteit.
Inderdaad

Zeer slechte ontwikkeling dit en verontrustend is het ook.
  woensdag 25 april 2007 @ 21:49:28 #19
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_48720610
Waar ikzelf vooral bang voor ben is dat de Polen [b]niet[/u] tijdelijk blijven. Ons kabinet (en het vorige) zegt dat wel doodleuk maar het gaat natuurlijk tegen de EU-wetgeving in om mensen weg te sturen.

Dat die Polen dus niet mee hoeven te doen aan inburgering is een gotspe. Ook in Polen heb je tuig van de richel, dat is niet louter een exclusieve eigenschap van bepaalde moslims.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  woensdag 25 april 2007 @ 21:51:21 #20
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_48720711
quote:
Op woensdag 25 april 2007 21:49 schreef Klopkoek het volgende:
Waar ikzelf vooral bang voor ben is dat de Polen [b]niet[/u] tijdelijk blijven. Ons kabinet (en het vorige) zegt dat wel doodleuk maar het gaat natuurlijk tegen de EU-wetgeving in om mensen weg te sturen.

Dat die Polen dus niet mee hoeven te doen aan inburgering is een gotspe. Ook in Polen heb je tuig van de richel, dat is niet louter een exclusieve eigenschap van bepaalde moslims.
Hey, maar ze discrimineren niet. Oh wacht, het is regeringsbeleid daar om homo's achter te stellen en beroepsverboden op te leggen. En dát is lid van de EU.
pi_48722003
quote:
Op woensdag 25 april 2007 20:33 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Het is wat lastig in je hoofd te krijgen dat de arbeid hier niet goedkoper KAN worden, zeker? Ons land is een kringloop van prijzen. Je kunt geen lonen gaan verlagen omdat mensen dan geen huur meer kunnen betalen. Dat kan alleen als de huren ook bevroren / verlaagd worden. En de prijzen van levensmiddelen. En van nutsvoorzieningen. En van onderwijs. En van gezondheidszorg.

Zie jij dat gebeuren met je 'heilige' marktwerking? Ik niet. het enige wat ik zie gebeuren is dat dit een zeer slecht gegeven is voor de mensen die op dit moment in bepaalde beroepssectoren werken.
Ben ik geheel met je eens, de arbeid wordt niet goedkoper, er is alleen maar voordeel voor de werkgever.
De meeste Polen wonen ook niet in Nederland, maar allleen tijdelijk in een pension of bij particulieren, en pendelen om de zoveel weken naar Polen terug.
Dus zoveel voordeel is er ook niet voor de economie, omdat het meeste geld meeverhuist naar Polen.
De enige die er voordeel bij heeft is de werkgever, omdat er veel zonder morren wordt overgewerkt, ook in het weekend, omdat ze hier toch niets hebben.

Het meest kwalijke vind ik eigenlijk, dat schaamteloos al het technische personeel wordt weg gezogen uit die landen, omdat ze hiet meer kunnen verdienen.
Dat "we" die landen daar met een enorm probleem opzadelen, intereseert ons geen moer.
Als het werk hier maar gedaan wordt.
Dit bericht is automatisch gegenereerd. U kunt hierop niet reageren.
pi_48722517
quote:
Op woensdag 25 april 2007 22:17 schreef Mr_Memory het volgende:
Het meest kwalijke vind ik eigenlijk, dat schaamteloos al het technische personeel wordt weg gezogen uit die landen, omdat ze hiet meer kunnen verdienen.
Dat "we" die landen daar met een enorm probleem opzadelen, intereseert ons geen moer.
Als het werk hier maar gedaan wordt.
Kwalijk is dat je Poolse arbeiders wil verbieden hun lot te verbeteren en jezelf wijsmaakt dat voor hun eigen bestwil te doen.
  woensdag 25 april 2007 @ 22:29:13 #23
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_48722596
quote:
Op woensdag 25 april 2007 22:27 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

Kwalijk is dat je Poolse arbeiders wil verbieden hun lot te verbeteren en jezelf wijsmaakt dat voor hun eigen bestwil te doen.
We hebben al genoeg kansarmen in dit land rondlopen die hun lot willen verbeteren. Jammer voor die Polen, succes elders.
pi_48722755
quote:
Op woensdag 25 april 2007 22:29 schreef Dagonet het volgende:
We hebben al genoeg kansarmen in dit land rondlopen die hun lot willen verbeteren. Jammer voor die Polen, succes elders.
Kijk aan, dat is in elk geval een stuk eerlijker dan beweren dat je het voor die Polen zelf doet.

Niet dat het verder ergens op slaat natuurlijk. Een markt kunstmatig gesloten houden is voor niemand goed, niet voor de kansarmen, niet voor de consument. Alleen voor de bureaucraten.
  woensdag 25 april 2007 @ 22:37:52 #25
155006 Aoristus
SPelen is delen
pi_48722975
daar gaan de asperges...
De voorzitter zegt: Laat duizend bloemen bloeien.
Laat duizend balletjes stuiteren.
  woensdag 25 april 2007 @ 22:49:22 #26
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_48723311
Prima, laat maar komen die Polen.
What are you going to do to me? You go fuck yourself - I say what I want.
- Oriana Fallaci 1929-2006
  woensdag 25 april 2007 @ 22:52:46 #27
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_48723361
quote:
Op woensdag 25 april 2007 20:25 schreef Barbaaf het volgende:
Zo niet, dan integreren ze prima.
What are you going to do to me? You go fuck yourself - I say what I want.
- Oriana Fallaci 1929-2006
  woensdag 25 april 2007 @ 23:02:27 #28
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_48723541
Nederland laaglonenland

Hopelijk houdt het zo snel mogelijk op met die onzin dat lage lonen alleen maar goed zijn. Denemarken heeft nu één de hoogste belastingen van EU, het hoogste reële loon van de EU, één van de hoogste nominale lonen in de EU én ze zijn één van de gelukkigste landen in de wereld. Jammer dat ik daar niet geboren ben.

In 19e eeuw waren de lonen hier trouwens ook erg laag, met redelijk wat succes. Maar Nederland ging pas écht goed draaien toen de scholing met rasseschreden vooruitging.
China snapt dat (die wil volgens mij het liefst zo min mogelijk van dat hersendodende productiearbeid hebben, zij investeren vooral in innovatie) maar Nederland niet meer.

[ Bericht 30% gewijzigd door Klopkoek op 25-04-2007 23:14:59 ]
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  donderdag 26 april 2007 @ 12:51:32 #29
145677 Specsavers
Save your Specs
pi_48735623
quote:
Op woensdag 25 april 2007 22:29 schreef Dagonet het volgende:
Je, bedoelt die personen die nu ook al te lui zijn om te werken?

Nee, laat komen die Polen
pi_48736502
Weet iemand ook de aantallen Polen die te verwachten zijn?

Laatst nog onderzoek gedaan naar Bulgaren en Roemenen, en de impact daarvan valt enorm mee. Ik denk dat de angst voor dit besluit dan ook meer onderbuikgevoelens zijn, dan gebaseerd op de werkelijke aantallen en problemen.

Punt is dat, nu Polen makkelijker elders werk kunnen krijgen, het voor Poolse bedrijven zaak gaat worden om te investeren. Op deze manier zal op de lange termijn de Poolse economie er beter op worden, is mijn idee. En laat het nou net een belangrijke exportmarkt voor Nederland zijn...
Nullum ingenium magnum sine mixtura dementiae fuit (L.A. Seneca)
  donderdag 26 april 2007 @ 13:43:14 #31
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_48737219
De pro-Polen propaganda heeft goed zijn werk gedaan merk ik
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_48737316
quote:
Op woensdag 25 april 2007 22:52 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Zo niet, dan integreren ze prima.
Nu ineens wel? Over met twee maten meten gesproken, zeg...
"...en toen spuugde ze die piemel uit, récht in het gezicht van die nazi-officier! jaah, daar moet je bij de nazi's niet mee aankomen."
  donderdag 26 april 2007 @ 13:56:19 #33
10841 Napalm
Brandbarbaar
pi_48737696
quote:
Op donderdag 26 april 2007 13:19 schreef SquirrelingMicrowave het volgende:
Weet iemand ook de aantallen Polen die te verwachten zijn?

Laatst nog onderzoek gedaan naar Bulgaren en Roemenen, en de impact daarvan valt enorm mee. Ik denk dat de angst voor dit besluit dan ook meer onderbuikgevoelens zijn, dan gebaseerd op de werkelijke aantallen en problemen.
Onderzoeken een paar jaar terug wist het CBS dat er maximaal 60.000 illegalen in Nederland zouden zijn. Ik dacht dat ze enkel het westland bedoelen...

En die polen, dat zouden er ook maar 10.000 ofzo worden dus vergunningen zouden niet nodig ijn. Die vergunning kwam er toch en het liep storm. Als Donner denkt dat we er 20.000 nodig hebben stel ik voor dat Donner 20.000 vergunningen afgeeft ipv onbeperkt toe te laten..
You're a fucking ugly bitch. I want to stab you to death, and then play around with your blood.
pi_48740176
quote:
Op donderdag 26 april 2007 13:56 schreef Napalm het volgende:

[..]

Onderzoeken een paar jaar terug wist het CBS dat er maximaal 60.000 illegalen in Nederland zouden zijn. Ik dacht dat ze enkel het westland bedoelen...

En die polen, dat zouden er ook maar 10.000 ofzo worden dus vergunningen zouden niet nodig ijn. Die vergunning kwam er toch en het liep storm. Als Donner denkt dat we er 20.000 nodig hebben stel ik voor dat Donner 20.000 vergunningen afgeeft ipv onbeperkt toe te laten..
Concept nu is om uberhaupt geen vergunning meer nodig te hebben...

Voordeel nu is dat zwartwerkende Polen nog makkelijker aangepakt kunnen worden. Nu namelijk alles geregistreerd mag worden, vallen de gevallen van zwart werken wat meer op.

Zijn er nadelen? Tuurlijk. Ik ga niet ontkennen dat niet iedereen er profijt van zal hebben. Plus zitten er altijd wat rotte appels in een groep mensen. Maar ik denk dat het voor de Nederlandse economie an sich wel een goede beslissing is. Alleen is het wel even een kwestie van omschakelen naar een meer op kennis gebaseerde economie. Als we het van productie moeten hebben kunnen we een eind komen, maar zijn er gewoon plaatsen in de wereld waar ze dat beter kunnen en in grotere getalen...

En voor de liefhebber: De stad Breda bestaat voor een aardig gedeelte uit 2e en 3e generatie Polen. Na WO2 zijn er aardig wat blijven hangen, maar tot problemen heeft het nog nooit geleid...
Nullum ingenium magnum sine mixtura dementiae fuit (L.A. Seneca)
  donderdag 26 april 2007 @ 15:12:14 #35
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_48740356
De lage prijzen voor Poolse werknemers houden vanzelf op te bestaan. Geen probleem. Poolse mensen beter af, wij beter af.
pi_48740791
quote:
Op donderdag 26 april 2007 15:12 schreef ExtraWaskracht het volgende:
De lage prijzen voor Poolse werknemers houden vanzelf op te bestaan. Geen probleem. Poolse mensen beter af, wij beter af.
Dan krijgen we er Oekraïeners en Roemenen voor in de plaats .
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
  donderdag 26 april 2007 @ 16:05:40 #37
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_48742190
Beetje naief gedacht: in de VS heb je al honderd jaar minderheidsgroeperingen en al vanaf de Ieren worden die gediscrimineerd (qua loon maar ook qua beeldvorming in de media). Dat die lonen na een tijdje rechtgetrokken worden geloof ik gewoonweg niet.
Deuger, Woke & Gutmensch
  donderdag 26 april 2007 @ 16:21:33 #38
145677 Specsavers
Save your Specs
pi_48742750
quote:
Op donderdag 26 april 2007 13:43 schreef Klopkoek het volgende:
De pro-Polen propaganda heeft goed zijn werk gedaan merk ik
De anti Polen propaganda ook als je kijkt naar de zwartkijkers hier
  donderdag 26 april 2007 @ 21:32:54 #39
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_48753429
quote:
Op donderdag 26 april 2007 15:12 schreef ExtraWaskracht het volgende:
Voor die lage prijzen hebben we Polen niet nodig lees dit bericht maar eens
quote:
'Poolse toestanden in Nederland'
Nederland kent net als Polen veel laag betaalde arbeid. Terwijl in naburige landen de verhoudingen tussen goed en slecht betaalde werknemers gunstiger zijn. Poolse werknemers gaan dan ook liever aan het werk in Duitsland en Engeland, omdat ze daar meer kans hebben op meer salaris.
Dat concludeert adjunct-directeur Dirk Dragstra van de stichting Loonwijzer, een samenwerkingsverband van onder meer de Universiteit van Amsterdam en de vakcentrale FNV, woensdag op basis van een vergelijkend onderzoek. Hij spreekt van 'Poolse toestanden in Nederland'.

Toenemende verschillen
In Polen is 27 procent van het werk laag betaalde arbeid. Als norm geldt dat het salaris niet meer bedraagt dan tweederde van het middelloon in een land. In Nederland is het aandeel lager betaalden 23 procent. In België gaat om 18 procent, in Groot-Brittannië om 16 procent en in Duitsland 12 procent.
In alle landen blijken vrouwen twee keer zo vaak laag betaald werk te doen ten opzichte van mannen. Maar Nederland spant de kroon op dit vlak. Van de werkenden vrouwen in ons land ontvangt 31 procent een laag loon, terwijl van de mannen om 16 procent gaat. Opvallend is ook dat de verschillen toenemen naarmate het om langere en voltijds werkweken gaat.
Bron

Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  donderdag 26 april 2007 @ 22:24:15 #40
130955 Floripas
Blast from the past
pi_48755629
quote:
Op woensdag 25 april 2007 20:33 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

Niet vrijer voor iedereen, hoor. Polen worden gedwongen om onder CAO-loon te werken en Nederlanders gedwongen erboven te werken.
  donderdag 26 april 2007 @ 22:30:27 #41
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_48755908
quote:
Op donderdag 26 april 2007 22:24 schreef Floripas het volgende:
Niet vrijer voor iedereen, hoor. Polen worden gedwongen om onder CAO-loon te werken en Nederlanders gedwongen erboven te werken.
Heb je bronnen die dit kunnen bevestigen?

Want ik geloof dat het de doelstelling is dat ook de Polen een CAO conform loon gaan krijgen uit eindelijk.
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_48755916
quote:
Op donderdag 26 april 2007 22:24 schreef Floripas het volgende:
Alleen dat laatste is waar. Polen krijgen geen boete als ze boven CAO-loon werken.

Moeten we onderhand niet 'ns gewoon van CAO's af? Riekt erg naar jaren 70, toen Wim Kok nog lang haar had.
  donderdag 26 april 2007 @ 22:31:41 #43
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_48755966
quote:
Op woensdag 25 april 2007 21:51 schreef Dagonet het volgende:

[..]

Hey, maar ze discrimineren niet. Oh wacht, het is regeringsbeleid daar om homo's achter te stellen en beroepsverboden op te leggen. En dát is lid van de EU.
Dat was toch voorbehouden aan de axis of evil?
Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
  donderdag 26 april 2007 @ 22:45:57 #44
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_48756587
quote:
Op donderdag 26 april 2007 22:30 schreef HenriOsewoudt het volgende:
Moeten we onderhand niet 'ns gewoon van CAO's af? Riekt erg naar jaren 70, toen Wim Kok nog lang haar had.
Heel goed voorstel.

Want Wim Kok vult tegenwoordig ook zijn (rechtse) zakken
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  donderdag 26 april 2007 @ 22:55:28 #45
130955 Floripas
Blast from the past
pi_48756991
quote:
Op donderdag 26 april 2007 22:30 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

Alleen dat laatste is waar. Polen krijgen geen boete als ze boven CAO-loon werken.
Toch lukt het ze zelden om dat niveau te halen.
pi_48757289
quote:
Op donderdag 26 april 2007 22:55 schreef Floripas het volgende:
Toch lukt het ze zelden om dat niveau te halen.
Dus moeten we ze het maar geven? Uit de zak van een ander?
  donderdag 26 april 2007 @ 23:12:43 #47
130955 Floripas
Blast from the past
pi_48757733
quote:
Op donderdag 26 april 2007 23:01 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

Dus moeten we ze het maar geven? Uit de zak van een ander?
De meerderheid van de Nederlanders wil op dit moment een loonsysteem met CAO's.
De manier om dat duidelijk te maken is door te stemmen op partijen die daar voor zijn.
Dan is het uitermate flauw om via een corporatischtisch, bureaucratisch, autocratisch instituut daar afbreuk aan te gaan doen.
pi_48800589
quote:

[..]

Als het goed gaat met de werkgever geldt dat ook voor de werknemer
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
pi_48816098
quote:
Op woensdag 25 april 2007 20:25 schreef Martijn_77 het volgende:

[..]

Op elk gebied dat lijkt mij een klein beetje overdreven. En als ik kijk naar mijn werk moet ik al veel langer rekening houden een een geglobaliseerde markt en dat gaat wel iets verder dan wat Oost Europeanen. Daar naast beid deze globalisering mij juist kansen.

Ik denk dat die wel terug gaan zeker als je kijkt naar de Polen die nu al in Nederland werken
Ik werk in de ICT. Bij mijn vorige klus was een coordinatrice een Poolse, bij een cursus drie weken geleden zat een Poolse programmeur (programeuze, eigenlijk).

Beide via studie in Nederland beland, zijn er nu een jaar of 10, 15 - en gaan voorlopig niet weg hoor. Getrouwd, huisje boompje beestje, baan, van die dingen.

Misschien gaan ze wel ooit met hun Nederlandse pensioen weer naar Polen, als ze 65 67+ zijn.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  zondag 29 april 2007 @ 01:01:21 #50
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_48821601
quote:
Op zaterdag 28 april 2007 21:47 schreef sigme het volgende:
Ik werk in de ICT. Bij mijn vorige klus was een coordinatrice een Poolse, bij een cursus drie weken geleden zat een Poolse programmeur (programeuze, eigenlijk).

Beide via studie in Nederland beland, zijn er nu een jaar of 10, 15 - en gaan voorlopig niet weg hoor. Getrouwd, huisje boompje beestje, baan, van die dingen.

Misschien gaan ze wel ooit met hun Nederlandse pensioen weer naar Polen, als ze 65 67+ zijn.
Ja, maar maakt dat die mensen een bedreiging? Volgens mij niet.

In de ICT het je veel vaker met globalisering te maken denk maar aan bijvoorbeeld inzet uit India en China.....

[ Bericht 1% gewijzigd door Martijn_77 op 29-04-2007 01:16:08 ]
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')