Het valt hier nog wel mee.quote:Op woensdag 25 april 2007 00:55 schreef El_Rolando het volgende:
Ik neem aan dat het gaat over Fok!ers?
bronquote:Sowieso is recordhouder misspellingen
3 augustus 2004
Het woord sowieso wordt massaal verkeerd gespeld, schrijft Ewoud Sanders in NRC Handelsblad.
Via Google vond hij duizenden keren zoiezo, zowiezo, zo-wie-zo, so wie so en so-wie-so. Zelfs soiezo komt voor in teksten op het internet. De verwarring komt doordat we het woord vaker zeggen dan schrijven, maar nog meer doordat veel taalgebruikers het beschouwen als een Nederlandse, en niet langer als een Duitse uitdrukking.
Sowieso was zeldzaam voor de Tweede Wereldoorlog, en is erg populair geworden vanaf de jaren zestig. En hoewel het woord dus al bijna een halve eeuw gangbaar is, kunnen we het nog niet goed schrijven.
Dat is toch niet echt fout?quote:Op woensdag 25 april 2007 01:05 schreef Dipkip het volgende:
De vervelendste variant vind ik 'zo en zo'.
'Zoals jij bezig bent gaat het zo en zo niet lukken, natuurlijk'
![]()
sad but truequote:Op woensdag 25 april 2007 00:59 schreef SunChaser het volgende:
Als zoveel mensen t fout schrijven wordt dat zowiezo vanzelf goed.
Ik ken heul geen meester jansenquote:Op woensdag 25 april 2007 01:12 schreef Hanenwurger het volgende:
Sinds wanneer is Randomreader een beschermer van de Nederlandse taal? Zei meester Janssen eind oktober, 1993 niet tegen jou dat je het eigenlijk beter bij getallen kon houden nadat je voor de tachtigste keer het woord Boom met een 7 had geschreven?
Ik vind zobiezo erger.quote:Op woensdag 25 april 2007 01:05 schreef Dipkip het volgende:
De vervelendste variant vind ik 'zo en zo'.
'Zoals jij bezig bent gaat het zo en zo niet lukken, natuurlijk'
![]()
Als je verkouden bent oid?quote:Op woensdag 25 april 2007 01:14 schreef MinderMutsig het volgende:
[..]
Ik vind zobiezo erger.![]()
Waar komt die b in godsnaam vandaan?![]()
whatsoever?quote:Op woensdag 25 april 2007 09:34 schreef xman het volgende:
Hoe vertaal je sowieso eigenlijk naar het engels?
in any casequote:Op woensdag 25 april 2007 09:34 schreef xman het volgende:
Hoe vertaal je sowieso eigenlijk naar het engels?
Überhaupt ook, maar dat schrijven de meesten dan wel weer goedquote:Op woensdag 25 april 2007 11:15 schreef RandomReader het volgende:
Sowieso is een duits woordPas na WOII werd het grootschalig gebruikt in Nederland
Ik ken sowieso Überhaupt maar 1 woord Duitsquote:Op woensdag 25 april 2007 11:28 schreef Natalie het volgende:
[..]
Überhaupt ook, maar dat schrijven de meesten dan wel weer goed
Nee hoor, je kent er al twee!quote:Op woensdag 25 april 2007 11:30 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Ik ken sowieso Überhaupt maar 1 woord Duits.
Van 'zohiezo' krijg ik ook altijd jeuk.quote:
Het woordje "de" bedoel je?quote:Op woensdag 25 april 2007 11:32 schreef Saekerhett het volgende:
Teletekst pagina 717 5/6 tweede regel van onderen staat ook een woord wat meer fout dan goed geschreven staat
Goh? echt?quote:Op woensdag 25 april 2007 11:33 schreef Saekerhett het volgende:
[..]
Nee hoor, je kent er al twee!
Als je Herman Finkers wil nadoen, doe het dan goed...
Of smorgen's.quote:Op woensdag 25 april 2007 11:45 schreef Natalie het volgende:
[..]
Van 'zohiezo' krijg ik ook altijd jeuk.
Ze wringen zich in de lastigste bochten terwijl het zo'n (niet 'zoon') simpel woord is.
Dat hele 's morgens, 's middags, 's avonds-gebeuren is ook een ramp.
Hoevaak zie ik geen s' morgens voorbij komen... Of (nog erger): S' morgens.
Veel volwassenen kunnen inderdaad niet schrijven.quote:Op woensdag 25 april 2007 11:28 schreef Natalie het volgende:
En het zijn niet eens alleen van de huppelkutjes en semi-puberkereltjes die het verkeerd schrijven...Daar verwacht ik niet beter van, maar volwassenen? Dramatisch.
Zélfs op GoT? Shit man..en dat is de bron van de Intelligentie van het Universum! Hoe moet dat verderquote:Op woensdag 25 april 2007 00:55 schreef The_Terminator het volgende:
Ach, zelfs op GoT weten ze het nog vaak fout te spellen
Of: Daar ga ik vanavond na toe!quote:Op woensdag 25 april 2007 11:55 schreef HeatWave het volgende:
Niets erger dan: Kom is hier!!
Leuk voor kom dat ie daar is...
quote:Op woensdag 25 april 2007 11:58 schreef Nembrionic het volgende:
[..]
Zélfs op GoT? Shit man..en dat is de bron van de Intelligentie van het Universum! Hoe moet dat verder
quote:Op woensdag 25 april 2007 11:58 schreef Nembrionic het volgende:
[..]
Zélfs op GoT? Shit man..en dat is de bron van de Intelligentie van het Universum! Hoe moet dat verder
Inderdaad..daar ga je de fout in. Het is jouw mening maar jouw mening is in dit geval verkeerd.quote:Op woensdag 25 april 2007 12:09 schreef Taurus het volgende:
maar niet aan 'n onbelangrijk woord als sowieso, wat naar mijn mening sowieso meer spreektaal is.
Hoe de f*** kom je ook echt op zo'n pagina?quote:Op woensdag 25 april 2007 14:34 schreef Saekerhett het volgende:
[..]
Wat dacht je van het fout gespelde 'milleniumwisseling'?
Of je het spreektaal vindt of niet, het is een woord dat vaak gebruikt wordt. Je zou zeggen dat 't zou moeten gaan om die reden.quote:Op woensdag 25 april 2007 12:09 schreef Taurus het volgende:
Ja, dat is inderdaad wel 'n heel belangrijk woord, dat moet je correct in je vocabulaire hebben staanIk stoor me ook vaak aan schrijfgedrag of spelfouten, maar niet aan 'n onbelangrijk woord als sowieso, wat naar mijn mening sowieso meer spreektaal is
Als je je dáár aan ergert, laat staan aan de hand van dát woord bepaalt wie er tot de felbegeerde groep intellectuelen behoort
![]()
ben je diep gezonken.
Ik vind van nietquote:Op woensdag 25 april 2007 13:15 schreef Nembrionic het volgende:
[..]
Inderdaad..daar ga je de fout in. Het is jouw mening maar jouw mening is in dit geval verkeerd.
preciesquote:Op woensdag 25 april 2007 00:59 schreef SunChaser het volgende:
Als zoveel mensen t fout schrijven wordt dat zowiezo vanzelf goed.
Offtopic, maar wat vind je van doopmoe i.p.v. doodmoequote:Op woensdag 25 april 2007 01:14 schreef MinderMutsig het volgende:
[..]
Ik vind zobiezo erger.![]()
Waar komt die b in godsnaam vandaan?![]()
Sowieso is een woord wat je idd niet op school leert, maar wat echt zo'n woord is waar je over na moet denken als je het opschrijft...quote:Op woensdag 25 april 2007 11:12 schreef Spacehamster het volgende:
Wat zou de ethymologische oorsprong van sowieso zijn?
Ik dacht altijd dat het zowiezo was....maarja als ik er over nadenk heb ik dat woord ook nooit op school geleerd.
Natuurlijk zal het vast wel eens in een dictee voorbij zijn gekomen, alleen weet je het gewoon niet meer.quote:Op donderdag 26 april 2007 08:17 schreef dragonkiss het volgende:
[..]
Sowieso is een woord wat je idd niet op school leert, maar wat echt zo'n woord is waar je over na moet denken als je het opschrijft...
Terwijl dat op school bij Biologie toch ook wel eens behandeld zal zijn.quote:Maar ja masturberen is ook zo'n woord wat door heel veel mensen fout geschreven/gezegd wordt..
Mastruberen... zo irritant!
en jij bent een MONGOOL, geen mongoolquote:Op woensdag 25 april 2007 01:03 schreef RandomReader het volgende:
baggertroep
En het gaat niet alleen over FOK!kers!
Nog zoiets: het is FOK! en geen Fok!
quote:Op donderdag 26 april 2007 03:08 schreef Tichelaar het volgende:
[..]
Offtopic, maar wat vind je van doopmoe i.p.v. doodmoe![]()
Heb je zand in je kutje of ben zo-v-ieu-zeu zo geprikkeld.quote:Op woensdag 25 april 2007 01:03 schreef RandomReader het volgende:
baggertroep
En het gaat niet alleen over FOK!kers!
Nog zoiets: het is FOK! en geen Fok!
Ja ook heel grappig.quote:Op vrijdag 27 april 2007 09:54 schreef Taurus het volgende:
Ik erger me aan "wat een gezellige bedoeling hier"![]()
Of de afkorting "t.a.v." verkeerd gebruiken, "ter advertentie van" of "ten aanzien van" in plaats van "ter attentie van".quote:Op vrijdag 27 april 2007 12:43 schreef Gia het volgende:
[..]
Ja ook heel grappig.
Een ex van me zei altijd: Dat is geen wet van persen en meten.![]()
OMG ter advertentie van! Is dat serieus ooit bedacht door iemandquote:Op vrijdag 27 april 2007 23:36 schreef Vava het volgende:
[..]
Of de afkorting "t.a.v." verkeerd gebruiken, "ter advertentie van" of "ten aanzien van" in plaats van "ter attentie van".
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |