Helaasquote:Op zaterdag 9 juni 2007 11:07 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Hoop trouwens wel dat ze deze koers aanhoudt![]()
Als ze de inkomensgrens laten vallen en deze regeling verder versoepelen staat ons bijna direct een grotere toestroom te wachten.quote:Albayrak: Gezin migrant sneller naar Nederland
Om het 'hoogopgeleide' migranten makkelijker te maken naar Nederland te komen, krijgen hun gezinsleden voortaan binnen twee weken een verblijfsvergunning. Ook hoeven zij geen inburgeringstoets af te leggen.
Dat schrijft PvdA-staatssecretaris Nebahat Albayrak (Justitie) vrijdag aan de Tweede Kamer . Tot nu toe duurde het enkele maanden voor de gezinsleden konden overkomen.
De versoepeling past in het streven van het kabinet zo veel mogelijk hoogopgeleide migranten, de zogenaamde 'kennismigranten’ naar Nederland halen. Dat zou goed zijn voor de economie.
Inkomenseis
Sinds oktober 2004 geldt voor deze groep een speciale regeling. De enige toelatingsvoorwaarde die het kabinet stelt, is een inkomenseis: kennismigranten jonger dan 30 jaar moeten met een arbeidscontract kunnen aantonen dat ze in Nederland 33.000 euro per jaar gaan verdienen, zijn ze ouder dan geldt een minimum van 45.000 euro per jaar.
Sinds de regeling inging, hebben 8.800 immigranten er gebruik van gemaakt.
Maar hoe hoogopgeleid zij zijn, is de vraag. Op de lijst van ruim duizend bedrijven die door de Immigratie- en Naturalisatiedienst zijn toegelaten tot de kennismigrantenprocedure (wat inhoudt dat ze aanvragen voor het invoeren van kennismigranten mogen indienen bij de immigratiedienst) staan naast multinationals als Microsoft ook tal van agrarische bedrijven, Chinese restaurants, minstense één rijschool en enkele Turkse bakkers.
Volgens de Adviescommissie voor Vreemdelingenzaken is het inkomenscriterium fraudegevoelig. Zo zou een kennismigrant een bijzonder hoog loon kunnen krijgen, waar tegenover een zeer hoge bijdrage in de huisvestingskosten staat.
Dit is helemaal in de lijn van Verdonk hoor. Kennismigratie bevorderen.quote:Op zondag 24 juni 2007 10:37 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Helaas![]()
[..]
Als ze de inkomensgrens laten vallen en deze regeling verder versoepelen staat ons bijna direct een grotere toestroom te wachten.
Ik snap je punt niet helemaal. Je wilt helemaal geen emigratie naar Nederland? Ik heb in het verleden op de afdeling personeelszaken van een grote multinational gewerkt, en als je beseft wat een moeite het kostte om bijvoorbeeld een jonge Amerikaan aan het werk te krijgen in Nederland dan begrijp je ook dat de regeling best wat simpeler mag en kan.quote:Op zondag 24 juni 2007 10:37 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Als ze de inkomensgrens laten vallen en deze regeling verder versoepelen staat ons bijna direct een grotere toestroom te wachten.
Bronquote:Albayrak wil lijst met illegalen van gemeenten
Om uitgeprocedeerde asielzoekers die niet in aanmerking komen voor het generaal pardon sneller te kunnen uitzetten, wil staatssecretaris Nebahat Albayrak (Justitie, PvdA) lijsten van de Nederlandse gemeenten met hun gegevens.
Dat zei de bewindsvrouw vanmiddag tijdens het vragenuurtje in de Tweede Kamer.
Snel uitzetten
Eind mei beloofde Albayrak dat asielzoekers die 'evident' niet onder de pardonregeling vallen, snel te zullen uitzetten. Daarom wil ze dat de burgemeesters hun namen en adressen doorspelen aan justitie. Volgens Albayrak zijn burgemeesters niet verplicht de lijsten te geven, maar zullen ze dat wel doen.
Tijdens het vragenuurtje benadrukte de PvdA-staatssecretaris verder dat de regels voor het pardon duidelijk zijn. Ook is volgens haar inmiddels bekend hoe groot de groep asielzoekers is die in aanmerking komt voor het pardon: het kabinet schat dat 25.000 tot 30.000 mensen onder de regeling vallen.
Doemscenario
De VVD had Albayrak naar de Kamer geroepen na berichten dat duizenden uitgeprocedeerde asielzoekers uit de illegaliteit opduiken en om onderdak en voedsel vragen, nu ze in aanmerking denken te komen voor het pardon. Maar volgens de staatssecretaris heeft de VVD geen bewijzen voor dit doemscenario.
De pardonregeling geldt sinds 15 juni. De Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) heeft inmiddels vijfhonderd asielzoekers uitgenodigd een pasje te komen halen waarop staat dat ze hier mogen blijven. Albayrak verwacht volgende week persoonlijk het eerste pasje uit te reiken.
Haar optreden vanmiddag ook.quote:
Inderdaad. Albayrak gaf de vragenstellers zelfverzekerd en met goede argumenten antwoord. Sterk optredenquote:Op dinsdag 26 juni 2007 20:07 schreef One_of_the_few het volgende:
Haar optreden vanmiddag ook.
iemand die zich zorgen maakte over krantenberichten (kamerleden die zich zorgen maken op basis van krantenberichten moeten hun werk eens serieus nemen), bleek dat dit juist de bedoeling was. IEdereen die zich namelijk meld en niet onder de regeling valt is een illegaal die nu in kaart is gebracht.
Zwakke vragen, maar goede antwoorden. Dit onderwerp pakt ze voorlasnog goed op.![]()
http://www.nd.nl/Document.aspx?document=nd_artikel&id=95189quote:Albayrak wil 'illegalenlijst' van gemeenten ANP DEN HAAG - Staatssecretaris Nebahat Albayrak (Justitie) heeft burgemeesters gevraagd lijsten te geven van uitgeprocedeerde asielzoekers die zich hadden aangemeld voor de pardonregeling, maar daar niet onder vallen. De bewindsvrouw wil weten wie die illegalen zijn en waar ze verblijven, zodat ze hen kan uitzetten. Dat heeft Albayrak dinsdag gezegd in het wekelijkse vragenuurtje in de Tweede Kamer.
Burgemeesters kunnen bij de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) asielzoekers aanmelden die onder het pardon vallen maar niet direct door die dienst zijn te traceren. De burgemeester moet dan wel schriftelijk verklaren dat betrokkene in 2006 onafgebroken in Nederland is geweest.
Eerder had Albayrak al aangekondigd dat de pardonregeling gepaard gaat met de uitzetting van illegalen die hier nog zijn maar voor wie de regeling niet geldt. Als die nog toelatingsprocedures hebben lopen, zal de IND die versneld afhandelen, blijkt uit een uitvoerige brief van het ministerie van Justitie en de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) aan de gemeenten. De pardonregeling geldt sinds 15 juni.
De IND heeft inmiddels al vijfhonderd asielzoekers uitgenodigd een pasje te komen halen waarop staat dat ze hier mogen (ver)blijven. Albayrak verwacht volgende week persoonlijk het eerste pasje uit te reiken aan iemand die onder het pardon valt.
De VVD had de bewindsvrouw naar de Kamer geroepen na berichten in de media dat door de pardonregeling veel oud-asielzoekers uit de illegaliteit tevoorschijn komen en dat de uitvoering daardoor oncontroleerbaar wordt. Albayrak verwierp dat beeld en zei dat ze niet in paniek raakt van de berichten. ,,Dit was de bedoeling'', zei ze. ,,Ik schrik er niet van.''
Volgens de staatssecretaris zijn er geen onverwachte ontwikkelingen en heeft de VVD erg weinig bewijs voor het doemscenario dat die partij opnieuw schetste. De groep die onder het pardon valt, is volgens Albayrak grotendeels bekend en de criteria zijn duidelijk. Het kabinet schat dat 25.000 tot 30.000 mensen onder de regeling vallen.
Je ziet het verschil in beleid tussen Albayrak en Verdonk niet?quote:Op woensdag 27 juni 2007 14:06 schreef buachaille het volgende:
Mmmm, denk ik vanmorgen bij mezelf "nou, vandaag zal wel de pleuris uitbreken in links-nederland met deze verordening van Albayrak" wordt er totaal geen aandacht aan besteed, zelfs niet in de volkskrant. Zou Nederland dan echt aan het verrechtsen zijn?
Was ik bijna die hele Verdonk alweer vergetenquote:Op woensdag 27 juni 2007 14:29 schreef Kozzmic het volgende:
[..]
Je ziet het verschil in beleid tussen Albayrak en Verdonk niet?
Volkskrant besteedde hier overigens wel aandacht aan: http://www.volkskrant.nl/(...)een_zijn_geen_bewijs
Nederland heeft oog voor de context van het schoon schip maken waar dit deel van uitmaakt. Dit beleid laat ook de werkelijke intentie zien van Cohens vreemdelingenwet in 2000. Streng, maar rechtvaardig. Jouw beeld dat 'links Nederland' eigenlijk alle immigranten toegang wil verlenen is een foute stereotype en het is dan ook niet vreemd dat jouw verwachtingen niet uitkomen.quote:Op woensdag 27 juni 2007 14:06 schreef buachaille het volgende:
Mmmm, denk ik vanmorgen bij mezelf "nou, vandaag zal wel de pleuris uitbreken in links-nederland met deze verordening van Albayrak" wordt er totaal geen aandacht aan besteed, zelfs niet in de volkskrant. Zou Nederland dan echt aan het verrechtsen zijn?
De manier waarop je zoiets dergelijks brengt maakt natuurlijk nogal wat verschil.quote:Op woensdag 27 juni 2007 14:06 schreef buachaille het volgende:
Ik vind die 'verordening' niet meer dan logisch en een uitvloeisel van de afspraken.quote:Op woensdag 27 juni 2007 14:06 schreef buachaille het volgende:
Mijn gevoel heeft me echter niet bedrogen. Van verschillende kanten komt protest tegen het opvragen van de lijsten, omdat men vindt dat de staatssecretaris de in het kader van de Pardonregeling verkregen persoonsgegevens voor een oneigenlijk doel inzet.quote:Op woensdag 27 juni 2007 17:21 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Nederland heeft oog voor de context van het schoon schip maken waar dit deel van uitmaakt. Dit beleid laat ook de werkelijke intentie zien van Cohens vreemdelingenwet in 2000. Streng, maar rechtvaardig. Jouw beeld dat 'links Nederland' eigenlijk alle immigranten toegang wil verlenen is een foute stereotype en het is dan ook niet vreemd dat jouw verwachtingen niet uitkomen.
http://tilburg.sp.nl/beri(...)pardon_nare_bijsmaakquote:De Pardonregeling waar de SP voor heeft gepleit is een regeling die moet zorgen voor vertrouwen en een menswaardige behandeling van hen die al vele jaren in onzekerheid in ons land verblijven. Door in het kader van de Pardonregeling verkregen persoonsgegevens voor een oneigenlijk doel in te zetten, krijgt de uitwerking van het Pardon een nare bijsmaak die de SP geenszins aanstaat. Slegers (SP Tilburg): "En dan druk ik me nog zacht uit. De college moet geen doorgeefluik van dit soort informatie worden.
Als schuiven bepaalde linkse personen Verdonk toch graag dat strenge in de schoenen.....quote:Op woensdag 27 juni 2007 17:21 schreef Sidekick het volgende:
Dit beleid laat ook de werkelijke intentie zien van Cohens vreemdelingenwet in 2000. Streng, maar rechtvaardig.
Is dat wel zo? Die schuiven Verdonk vooral een verkeerde, vooral erg dom verkochte uitvoering van de wet in de schoenen en daar is ze natuurlijk gewoon schuldig aan.quote:Op donderdag 28 juni 2007 19:26 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Als schuiven bepaalde linkse personen Verdonk toch graag dat strenge in de schoenen.....![]()
Nee, dat klopt niet. Het ging niet om de wet maar om de uitvoering, de intentie, de hele manier waarop Verdonk het beleid verkocht en aan incidentenpolitiek deed, zaken op de spits dreef en schoten voor de boeg deed en vooral haar harde en onnodige uitspraken die niks met het beleid an sich maar alles met die persoonlijke rechtdoorzeecampagne te maken hadden.quote:Op donderdag 28 juni 2007 19:26 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Als schuiven bepaalde linkse personen Verdonk toch graag dat strenge in de schoenen.....![]()
Is wel heel goed dat je hierop wijst.quote:Op woensdag 27 juni 2007 14:33 schreef buachaille het volgende:
[..]
Was ik bijna die hele Verdonk alweer vergetenMaar de verklaring die je geeft is waterdicht; als Verdonk de gemeenten had gevraagd om lijsten te leveren dan had menig links politicus vast verwezen naar de persoonregistraties van zo'n jaar of 60 geleden.
Het stukje uit de volkskrant rept overigens met geen woord over lijsten die gemeenten moeten opstellen.
http://binnenland.nieuws.(...)_Albayrak_is_verraadquote:'Meewerken met Albayrak is verraad'
(Novum) - Gegevens verstrekken aan Justitie over mensen die buiten de pardonregeling vallen, is verraad. Dat zegt burgemeester van Hilversum Ernst Bakker (D66) vandaag in de Volkskrant. Zijn Groningse collega Jacques Wallage (PvdA) roept in Trouw juist op de namen van deze kansloze vreemdelingen wél door te geven. Staatssecretaris van Justitie Nebahat Albayrak (PvdA) heeft de gegevens van de voor de overheid onzichtbare groep nodig om ze uit te kunnen zetten.
Dat vermoedde ik al, die Wallage mag daar best rekening mee houden. Overigens weet ik dat er een aantal personen/organisaties in Nederland actief zijn geweest die illegalen en asielzoekers valse hoop hebben gegeven door te vertellen dat men ook van de pardonregeling gebruik kon maken als men hier na 2001 was gekomen. Ik verzin dit niet.quote:Op vrijdag 29 juni 2007 09:17 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Alleen mensen die legaal in Nederland hebben daar recht op
Wat is het voor waanzin dat gemeenten gewoon straffeloos landelijk beleid kunnen blokkeren?quote:Op vrijdag 29 juni 2007 09:02 schreef buachaille het volgende:
[..]
http://binnenland.nieuws.(...)_Albayrak_is_verraad
Wallage zal wel geen 'man van de straat' zijn want het verstrekken van een dergelijke lijst is een matennaaierstreek van de eerste orde. Het betreft hier mensen die niet in detail op de hoogte zijn van alle regeltjes, en of ze een (pro deo) advocaat hebben betwijfel ik ivm hun illegaliteit. Ernst Bakker heeft groot gelijk door te stellen dat de burger in vertrouwen moet kunnen praten met de gemeente. Waarmee ik als hard-liner niet wil zeggen dat actieve opsporing en uitzetting van illegalen moet stoppen, maar Albayrak gebruikt nu het verkeerde gereedschap.
Als je door die bewering schade hebt geleden dan zou je zeker een kans maken als je een rechtzaak aanspant (civiel recht).quote:Op vrijdag 29 juni 2007 09:29 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Er is ook iemand geweest die zei dat ik vorig jaar de lotto gewonnen heb.
Mag ik dat nu ook claimen?
Voor zover ik weet zijn gemeenten niet verplicht om dergelijke lijsten te verstrekken maar betreft het een verzoek van de staatssecretaris. Het 'blokkeren van landelijk beleid' lijkt me een te zware omschrijving.quote:Op vrijdag 29 juni 2007 09:36 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Wat is het voor waanzin dat gemeenten gewoon straffeloos landelijk beleid kunnen blokkeren?
Waarom is dat geen werkweigering en reden tot ontslag op staande voet?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |