Wat denk je dat er de komende jaren mogelijk gaat worden?quote:Op woensdag 25 april 2007 17:31 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Is men dan al zo ver dat men uit het dna zoveel infromatie kan halen? Dat men kan afleiden of ik de vader van een kind was dat weet ik en sommige erfelijke ziektes zijn terug te vinden maar heel veel nog steeds niet.
erfelijk belast en toch kinderne nemen, nu je het zegt het zou een goede methode zijn om de 1 kind politiek door te gaan drukken.
En dat is geeneens zo ver wegquote:Op woensdag 25 april 2007 17:36 schreef Da_Ripper het volgende:
[..]
Pizza bestellen
connecting verzekering - medische gegevens - politie - reisbureau's - aankopen - lidmaatschappen
Valt best mee hoor. Overheid en ICT is niet zo'n gelukkig huwelijk.quote:Op dinsdag 24 april 2007 20:04 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Ze weten nu al veel meer van je dan je denkt. Zeker als ze bestanden aan elkaar gaan knopen.
Het gevaar van een massale databank is juist datgene wat jij denkt te kunnen bestrijden met een massale databank.quote:
Samenvatting: een massale DNA databank zal op een flinke kostenpost na geen of een nadelig effect hebben op de effectieve opsporing. En dan heb ik het nog even niet over de zuiverheid van een zogeheten 'match'. Ook zal een te grote databank zoals beschreven een grote last op het systeem leggen.quote:Is het zinvol om iedere Nederlander in de DNA-databank op te nemen?
In antwoord op vragen uit de Tweede Kamer heeft Minister Donner van Justitie daarover het volgende gezegd:
Op zowel principiële als praktische gronden wordt de opname van iedere Nederlander in de DNA-databank afgewezen.
[.. principiële gronden eruit geknipt ..]
Naast de principiële bezwaren kleven er aanzienlijke bezwaren van praktische aard aan het afnemen van celmateriaal van een ieder voor het opmaken van een DNA-profiel. Gesteld dat dit bij iedere Nederlander zou dienen te gebeuren en gesteld dat daarvoor de volledige capaciteit van het Nederlands Forensisch Instituut gebruikt zou worden die in 2004 bereikt wordt (ongeveer 75 000 analyses op jaarbasis), dan zou, uitgaande van de huidige stand van de techniek, het enkele honderden jaren vergen om van iedere Nederlander een profiel op te maken. De kosten daarvan zouden enkele miljarden euro’s bedragen.
Tevens is er een opsporingstechnisch bezwaar. Er kan niet gezegd worden dat een overvolle DNA-databank effectiever voor de opsporing zal zijn dan een selectieve DNA-databank. Indien we naar een situatie gaan waarbij van vrijwel iedere Nederlander een DNA-profiel is opgenomen in de DNA-databank, zal bij een vergelijking van biologische sporen in de databank bijna altijd een match gevonden worden. Omdat de politie reeds met de huidige techniek van sporenonderzoek in staat is om zeer minuscule biologische sporen te detecteren en veilig te stellen, is het licht voorspelbaar dat een opsporingsonderzoek op DNA-materiaal niet één maar meerdere (mogelijk vele) hits oplevert. Daaronder zullen vrijwel zeker verwijzingen zitten naar personen die niets met het te onderzoeken misdrijf van doen hebben. Immers, van een ieder die wel eens op de plaats van het delict is geweest en daarbij celmateriaal heeft achtergelaten (bloed, haren, speeksel, huidschilvers) kunnen, ook na jaren, de biologische sporen worden veilig gesteld ten behoeve van DNA-onderzoek. In dergelijke gevallen zal de politie in een vervolgonderzoek veel energie moeten besteden om de onschuldigen uit te sluiten. Deze problematiek zal toenemen naarmate met steeds minder celmateriaal kan worden volstaan voor het opmaken van een DNA-profiel.
Om bovengenoemde reden wil eerste ondergetekende de DNA-databank vooral benutten voor de opname van de DNA-profielen van verdachten en veroordeelden. Vooruitlopend op de inwerkingtreding van de Wet DNA-onderzoek bij veroordeelden zullen dit najaar de TBS-gestelden wegens gewelds- of zedenmisdrijf worden benaderd om vrijwillig celmateriaal af te staan voor DNA-onderzoek. Daarna zullen ook andere veroordeelden voor een dergelijk delict worden gevraagd vrijwillig mee te werken aan een DNA-onderzoek.
(Bron: Antwoord op vraag 58 in Kamerstuk 28600 VI nr.5, 23-10-2002)
Bron: http://www.dnasporen.nl/i(...)vragen.asp%3Fcat%3D4
Y'know, dat van die enkele miljarden euro's is natuurlijk een flutargument. Laat al-qaeda een keertje los gaan in nederland, en de wildersen zwepen de meute (en 't CDA en de VVD) zo op dat die paar miljard (wat er natuurlijk vijf gaan worden) er komen.quote:Op zaterdag 19 mei 2007 16:12 schreef Yildiz Donner het volgende:
De kosten daarvan zouden enkele miljarden euro’s bedragen.
...maar *dit* zegt eigenlijk dat DNA-matching een onbruikbare techniek is voor forensisch onderzoek. Met dit in de hand maakt iedere advocaat met een beetje middelbare-school wiskunde gehakt van een verdoordeling alleen op basis van DNA-materiaal. Ga maar na: als iedereen in een data-bank zit, is er opeens het risico voor meerdere matches. Maar die kans hebben we nu ook al: het maakt natuurlijk geen donder uit of iedereen al in een databank zit, of dat er eerst DNA moet worden opgevraagd. De kans op een vals-positieve match is even groot.quote:Omdat de politie reeds met de huidige techniek van sporenonderzoek in staat is om zeer minuscule biologische sporen te detecteren en veilig te stellen, is het licht voorspelbaar dat een opsporingsonderzoek op DNA-materiaal niet één maar meerdere (mogelijk vele) hits oplevert. Daaronder zullen vrijwel zeker verwijzingen zitten naar personen die niets met het te onderzoeken misdrijf van doen hebben.
Dit is weer typisch een voorbeeld van onwetendheid. Asof iemand puur op basis van DNA wordt veroordeeld. Het is een hulpmiddel. Als je bijvoorbeeld een alibi hebt (werk) danword je niet veroordeeld.quote:Op zondag 20 mei 2007 11:32 schreef gronk het volgende:
[..]
Y'know, dat van die enkele miljarden euro's is natuurlijk een flutargument. Laat al-qaeda een keertje los gaan in nederland, en de wildersen zwepen de meute (en 't CDA en de VVD) zo op dat die paar miljard (wat er natuurlijk vijf gaan worden) er komen.
Overigens, afhankelijk van hoeveel DNA er gesequenced wordt zullen medici en de farmaceutische industrie ontzettend verlekkerd gaan zitten kijken naar dit hele project. Het grote voordeel van de nederlandse maatschappij is dat zo'n beetje iedere nationaliteit er in voorkomt. Dus je kunt al een aardige indruk krijgen van de genetische verschiillen van Ghanezen versus blanken, om maar eens wat te noemen, en da's best interessant als je de kant op wilt gaan van 'op maat gesneden medicatie'. Plus dat je allerlei leuke studies kunt doen als 'genetische make-up vs persoonskenmerken'. Maar goed, daar is 't natuurlijk niet voor opgezet.
[..]
...maar *dit* zegt eigenlijk dat DNA-matching een onbruikbare techniek is voor forensisch onderzoek. Met dit in de hand maakt iedere advocaat met een beetje middelbare-school wiskunde gehakt van een verdoordeling alleen op basis van DNA-materiaal. Ga maar na: als iedereen in een data-bank zit, is er opeens het risico voor meerdere matches. Maar die kans hebben we nu ook al: het maakt natuurlijk geen donder uit of iedereen al in een databank zit, of dat er eerst DNA moet worden opgevraagd. De kans op een vals-positieve match is even groot.
Dat we nu nog geen 'last' hebben gehad van vals-positieve matches, wil alleen maar zeggen dat die kans vrij klein is (zeg, 1%), waardoor je het valse idee krijgt dat DNA-matching betrouwbaar is. Maar in 1% van de gevallen gaat dus wel iemand onschuldig de bak in.
Ik dacht dat justitie de afgelopen tijd heeft laten zien dat ze met standaard rechercheren ook nog wel eens wat steken lieten vallen.quote:Op zondag 20 mei 2007 13:58 schreef TranceAction het volgende:
Dit is weer typisch een voorbeeld van onwetendheid. Asof iemand puur op basis van DNA wordt veroordeeld. Het is een hulpmiddel. Als je bijvoorbeeld een alibi hebt (werk) danword je niet veroordeeld.
Toen zat ik in frituur "de Lachende Aardappel" waar ik op zaterdag werk. Met tenmiste 4 collega's die dat kunnen beamenquote:Op zondag 20 mei 2007 14:10 schreef gronk het volgende:
[..]
Ik dacht dat justitie de afgelopen tijd heeft laten zien dat ze met standaard rechercheren ook nog wel eens wat steken lieten vallen.
Afgezien daarvan, weet jij nog waar je precies was op zaterdag 7 oktober 2006, van 15.00-17.15?
Goed van jou zeg, dat je altijd weet waar je bent geweest. En 3 oktober 2005 om 3u15 's nachts?quote:Op zondag 20 mei 2007 14:37 schreef TranceAction het volgende:
[..]
Toen zat ik in frituur "de Lachende Aardappel" waar ik op zaterdag werk. Met tenmiste 4 collega's die dat kunnen beamen![]()
Dt was een speciale datum. Toen nam ik mijn vriendin voor het eerst anaal. Ik krijg nog steeds tranen in mijn ogen als ik er aan denkquote:Op zondag 20 mei 2007 14:43 schreef gronk het volgende:
[..]
Goed van jou zeg, dat je altijd weet waar je bent geweest. En 3 oktober 2005 om 3u15 's nachts?
Ik ben erg benieuwd naar je gezichtsuitdrukking als je dit zegt bij 'n politieverhoor en vervolgens een nachtje wordt vastgezet om je manieren te lerenquote:Op zondag 20 mei 2007 15:50 schreef TranceAction het volgende:
Dt was een speciale datum. Toen nam ik mijn vriendin voor het eerst anaal. Ik krijg nog steeds tranen in mijn ogen als ik er aan denk![]()
Oh, dus nu ben je een linkse racker als je opkomt voor vrijheid en privacy,quote:Op zondag 20 mei 2007 13:55 schreef TranceAction het volgende:
Elke keer moet ik weer lachen als die linkse rackers bang zijn dat zorgverzekeraars mensen gaan uitsluiten nav hun DNA-profiel. Die mensen die dit argument gebruiken hebben niet eens door hoe dom ze zijn.
Stel dat de zorgverzekeraars daadwerkelijk van plan zijn gegevens van mensen te stelen om ze uit te kunnen sluiten voor verzekeringen![]()
Dan vergeten jullie 1 ding: ziekenhuizen. In ziekenhuizen liggen de dossiers van honderduizenden mensen. De gegevens zijn niet gecodeerd zoals in DNA-banken. Op een dossier staat gewoon dhr. Janssen. In dat dossier staat allemaal netjes beschreven wat de patient heeft gehad, wat de kans is dat de ziekte terugkomt, hoe ernstig de verschijnselen waren etc.
Is het niet in jullie domme linkse koppen opgekomen dat de zorgverzekeraars allang alle dossiers van ziekenhuizen hadden geplunderd als ze iets dergelijks van plan waren![]()
Ik refereer even naar de Schiedammerparkmoord, Cees B., weet je nog? Ook daar faalde men.quote:Op zondag 20 mei 2007 13:58 schreef TranceAction het volgende:
[..]
Dit is weer typisch een voorbeeld van onwetendheid. Asof iemand puur op basis van DNA wordt veroordeeld. Het is een hulpmiddel. Als je bijvoorbeeld een alibi hebt (werk) danword je niet veroordeeld.
Een linkse racker voert de strijd om privacy te ver door en komen met onzinnige argumenten. Dat argument van dat zorgverzekeraars DNA-profielen van mensen gaan stelen om ze uit te kunnen sluiten van verzekeringen. Dat is echt te dom voor woorden. Met alle systemen is misbruik mogelijk. Zaak is om dat hard te straffen en niet zoals linkse rackers willen, met een taakstraf.quote:Op zondag 20 mei 2007 18:57 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Oh, dus nu ben je een linkse racker als je opkomt voor vrijheid en privacy,.
Die is wel erg nieuw.
Die mensen die op 5 mei hun vrijheid vieren, of op 4 mei op de Dam staan zijn ook zulke linkse rackers.
En ja, huisartsen geven nu al de ziektes door aan de verzekeringen, ook de behandelingen. Ja, daarmee wordt het beroepsgeheim geschonden, maar ach. Hè, wat is dat nog tegenwoordig. Wat boeit het dat je buurman die toevallig bij de verzekering werkt wel eens onofficieel in de wandelgangen kan zien wat voor behandeling jij hebt gehad. Niets boeiends, toch? Totdat je een SOA hebt ofzo.
Dokters vertrouw ik wel met dat soort gegevens, maar een HBO-drop-out bij een verzekering, nee.
[..]
Ik refereer even naar de Schiedammerparkmoord, Cees B., weet je nog? Ook daar faalde men.
En ik heb daarnaast ook helemaal geen zin om mij voor elk moment tot in de eeuwigheid terug in de tijd te gaan verantwoorden. Dat is mijn zaak, niet die van een VMBO'er. [insert flauwe grap] Hij heeft mij niet gekocht.
Eh, ok. Als je wou zeggen dat de privacy in de laatste jaren niet aangetast is. Okay....quote:Op zondag 20 mei 2007 19:37 schreef TranceAction het volgende:
[..]
Een linkse racker voert de strijd om privacy te ver door en komen met onzinnige argumenten. Dat argument van dat zorgverzekeraars DNA-profielen van mensen gaan stelen om ze uit te kunnen sluiten van verzekeringen. Dat is echt te dom voor woorden. Met alle systemen is misbruik mogelijk. Zaak is om dat hard te straffen en niet zoals linkse rackers willen, met een taakstraf.
En huisartsen verkopen gegevens van patienten aan verzekeraarsHet valt nog mee dat je niet denkt dat de geheime dienst erachter zit
![]()
En wat de Schiedammerparkmoord betreft snap ik je argument niet helemaal. Wat heeft die zaak met DNA te maken?
Ah, KEI en KEIHARD Aanpakkuh. Lang niet meer gehoord.quote:Op zondag 20 mei 2007 19:37 schreef TranceAction het volgende:
Een linkse racker voert de strijd om privacy te ver door en komen met onzinnige argumenten. Dat argument van dat zorgverzekeraars DNA-profielen van mensen gaan stelen om ze uit te kunnen sluiten van verzekeringen. Dat is echt te dom voor woorden. Met alle systemen is misbruik mogelijk. Zaak is om dat hard te straffen en niet zoals linkse rackers willen, met een taakstraf.
Kerel, je weet niet waarover je het hebt. Je hebt niet eens de klok horen luiden. DNA heeft vanaf het begin aangetoond dat Cees B niet de dader was. Het feit dat justitie daarniks mee heeft gedaan heeft nik met DNA te maken. Hier een stukje :quote:Op zondag 20 mei 2007 19:47 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Eh, ok. Als je wou zeggen dat de privacy in de laatste jaren niet aangetast is. Okay....
Verder, waarom zou je argumenten nodig hebben om privacy te verdedigen? Moet dat dan? Waarom? Waarom zou ik moeten verdedigen wat ik heb? Kom maar met duidelijke argumenten waarom ik af moet staan wat ik heb. Ik ben verre van overtuigd. Of geef jij zomaar vrijwillig je halve kapitaal weg? Dat hoef je toch ook niet te verdedigen? Daar wil je argumenten voor, waarom je dat zou moeten afstaan.
Waarom zou je de democratie moeten verdedigen? Waarom vrijheid? Dat is geen vraag, de vraag is, waarom zouden we dat op moeten geven? Voor de veiligheid in ieder geval niet, blijkens het antwoord in het artikel een paar posts hierboven.
Huisartsen verkopen geen informatie aan verzekeraars, dat zijn ze bij wet verplicht om door te spelen. Ga mij dan niet betichten van samenzweringstheoriën ofzo.
De Schiedammerparkmoord heeft in zoverre met DNA te maken dat Cees B. veroordeeld is op basis van DNA, wat foutief door het lab verwerkt is. Hij heeft daardoor onterect meer dan 4 jaar in de cel gezeten. Op basis van DNA. Dat terwijl men in het proces zich er ook al van bewust was dat Cees B. het niet gedaan kon hebben. Men zegt dat men onder druk van 'de media' een dader nodig had. Ja, in Nederland.
Ja hou maar op, dat is een heel goed idee. Je weet net waar je het over hebt kerel. Ga eerst alle stukken maar nog eens doornemen en kom dan terugquote:Op zondag 20 mei 2007 20:01 schreef Yildiz het volgende:
Weet je, ik hou wel op. Als je je eigen tekst niet eens leest. Ga je nog wel op de rest in?
Kun je ergens anders de lastige puber uit gaan hangen, joh?quote:Op zondag 20 mei 2007 20:06 schreef TranceAction het volgende:
Ja hou maar op, dat is een heel goed idee. Je weet net waar je het over hebt kerel. Ga eerst alle stukken maar nog eens doornemen en kom dan terug![]()
Zucht... OvJ heeft Cees B. tweemaal op basis van DNA veroordeeld. In 2000. Dat vervolgens het NFI achter de OvJ na gaat rennen doet daar niets aan af. Dat OvJ niet luistert naar het NFI heeft er ook weinig mee te maken.quote:Op zondag 20 mei 2007 20:06 schreef TranceAction het volgende:
[..]
Ja hou maar op, dat is een heel goed idee. Je weet net waar je het over hebt kerel. Ga eerst alle stukken maar nog eens doornemen en kom dan terug![]()
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |