abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 24 april 2007 @ 19:26:35 #1
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_48678374
En: ,,Onzin, als je niks te verbergen hebt, heb je niets te vrezen,’’ meent Tweede Kamerlid Fred Teeven (VVD). ,,
quote:
AD: Justitie wil eerder groot DNA-onderzoek
Justitie wil eerder grootschalig DNA-onderzoek inzetten, omdat het kostbare tijd bespaart.

Dat betekent dat burgers sneller wordt gevraagd DNA-materiaal af te staan als er in hun omgeving een zwaar misdrijf is gepleegd.

Tot nu toe maakte justitie veertien keer gebruik van het opsporingsmiddel, zes keer leidde dat naar de dader. Het onderzoek gebeurt nu pas als het rechercheonderzoek vastloopt en er geen aanwijzingen meer zijn.

,,We willen die regel versoepelen zodat we eerder met DNA-analyse kunnen beginnen. Maar het moet wel onder strikte voorwaarden gebeuren, zoals nu ook al het geval is,’’ zegt Harm Brouwer, de hoogste baas van justitie.

Het gaat bij DNA-bevolkingsonderzoek altijd om vrijwillige deelname, maar weigeraars kunnen verwachten dat de politie hen uitnodigt voor een gesprek. Die sociale druk en de schending van privacy maken het grote onderzoek omstreden. ,,Onzin, als je niks te verbergen hebt, heb je niets te vrezen,’’ meent Tweede Kamerlid Fred Teeven (VVD). ,,Ik vind dit een heel goede zaak. Het scheelt veel tijd en leidt tot het oppakken van meer daders.’’ Zijn CDA-collega Sybrand van Haersma Buma zou DNA-onderzoek het liefst verplicht stellen. ,,Maar dit is al een mooie stap in de goede richting,’’ zegt hij.

DNA-onderzoek onder burgers gebruikt justitie alleen als het een heel ernstig misdrijf betreft dat grote maatschappelijke onrust veroorzaakt. Ook moet het aannemelijk zijn dat de zaak met het DNA-materiaal kan worden opgelost.

Zeven jaar geleden was er veel commotie in de zaak van de vermoorde Marianne Vaatstra. Toen is bij tweehonderd mannen wangslijm afgenomen op vrijwillige basis. Daaruit kwam geen dader. Familie van het slachtoffer vroeg de rechtbank toen om een DNA-onderzoek onder 20.000 burgers, maar de rechter vond dat niet nodig.
Met de mening van het volk, zoals elke krantensite betaamt:
quote:
So what,
als je niets te verbergen hebt, moet dat geen probleen zijn!!! Stel je voor iemand
van je familie word vermoord, dan denk je ook zo, of niet dan!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Alleen kinderen beneden onder 12 jaar eruit laten aub!!!!
Merk daarbij op dat de zin deze keer gewijzigd is, was het vroeger:
"Als je niets fout doet, heb je niets te verbergen.", wat natuurlijk voor geen kant klopte, is het nu:
"als je niks te verbergen hebt, heb je niets te vrezen", waarbij het taaltechnisch nu wel beter klopt, maar waarbij wel het iets te verbergen hebben voor de overheid meer gecriminaliseerd wordt.

Dat vind ik een beetje onzin. Wat vind men hier ervan? Is je DNA, beginnend bij uitzonderingsgevallen, eigendom van je overheid? En kun je dat aan de bevolking democratisch opleggen? Als in: mocht een meerderheid hiervoor zijn, heeft de minderheid dat dan te slikken?
Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
pi_48678766
Mijn DNA krijgen ze niet zomaar. Dan maar gesprekje op buro, maar ook dan kom ik niet zomaar. Liever per telefoon of internet ofzo. Als ik daar zit, komen ze uiteindelijk toch aan mijn DNA, zie ook willekeurige aflevering van C.S.I. . Alles aan de kant voor het onderzoek, pffff.

Mijn DNA is van mij en van niemand anders. Stop maar leuk in een databank, we kunnen medisch gezien toch al te veel klooien, veiligheid bij de overheid is hopeloos, straks kan iedereen bij mijn DNA. Beter dat mijn zorgverzekeraar dat niet in handen krijgt, of een een of andere lab-idioot die met mijn DNA aan de slag gaat.

Je zou het democratisch op kunnen leggen, dat is nu eenmaal democratie, de meerderheid heeft alleen niet altijd gelijk .
  Donald Duck held dinsdag 24 april 2007 @ 19:40:41 #3
46149 __Saviour__
Superstapelsmoor op Kristel
pi_48678836
Ik zie het probleem niet. Ze zullen alleen een DNA-profiel opslaan. Dat is een beperkte afdruk van het DNA. Een zorgverzekaar kan daar helemaal niks mee. Het kan alleen gebruikt worden om te personen te vergelijken, maar het zegt over de personen specifiek niks

[ Bericht 1% gewijzigd door __Saviour__ op 24-04-2007 19:53:50 ]
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
  dinsdag 24 april 2007 @ 19:52:54 #4
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_48679341
quote:
Op dinsdag 24 april 2007 19:40 schreef __Saviour__ het volgende:
Ik zie het probleem niet. Ze zullen alleen een DNA-profiel opslaan. Dat is een beperkte afdruk van het DNA. Een zorgverzekaar kan daar helemaal niks mee. Het kan alleen gebruikt worden om te personen te vergelijken, maar het zegt over de personen specifiek.
Idd, en dat mogen ze van mij best opslaan dat DNA profiel
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  dinsdag 24 april 2007 @ 19:54:02 #5
32597 ShaoliN
*BLiNg bLiNG*
pi_48679394
Pak een tas vol ballonnen en gaan een boom knuffelen Yildiz. Dat zal ze leren.
pi_48679531
Enge ontwikkeling dit. Volgens mij zien de voorstanders niet wat hier de gevaren van zijn. George Orwell had het allemaal niet kunnen bedenken
  Donald Duck held dinsdag 24 april 2007 @ 19:58:56 #7
46149 __Saviour__
pi_48679597
quote:
Op dinsdag 24 april 2007 19:57 schreef SCH het volgende:
Enge ontwikkeling dit. Volgens mij zien de voorstanders niet wat hier de gevaren van zijn. George Orwell had het allemaal niet kunnen bedenken
En die gevaren zijn dan?
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
pi_48679691
quote:
Op dinsdag 24 april 2007 19:58 schreef __Saviour__ het volgende:

[..]

En die gevaren zijn dan?
Het zou beter zijn dat je er zelf eens over nadenkt!
  Donald Duck held dinsdag 24 april 2007 @ 20:03:37 #9
46149 __Saviour__
pi_48679817
quote:
Op dinsdag 24 april 2007 20:01 schreef SCH het volgende:

[..]

Makkelijk he, vragen ontwijken op die manier.
Maar zoals ik al zei, er zal alleen een dna-profiel worden opgeslagen. Dat vaagt al die doemscenerio's over verzekeringmaatschappijen bijvoorbeeld al weg.
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
  dinsdag 24 april 2007 @ 20:03:46 #10
126487 One_of_the_few
Mate verslaafde
pi_48679820
quote:
Op dinsdag 24 april 2007 19:26 schreef Yildiz het volgende:
En: ,,Onzin, als je niks te verbergen hebt, heb je niets te vrezen,’’ meent Tweede Kamerlid Fred Teeven (VVD). ,,
[..]

Met de mening van het volk, zoals elke krantensite betaamt:
[..]

Merk daarbij op dat de zin deze keer gewijzigd is, was het vroeger:
"Als je niets fout doet, heb je niets te verbergen.", wat natuurlijk voor geen kant klopte, is het nu:
"als je niks te verbergen hebt, heb je niets te vrezen", waarbij het taaltechnisch nu wel beter klopt, maar waarbij wel het iets te verbergen hebben voor de overheid meer gecriminaliseerd wordt.

Dat vind ik een beetje onzin. Wat vind men hier ervan? Is je DNA, beginnend bij uitzonderingsgevallen, eigendom van je overheid? En kun je dat aan de bevolking democratisch opleggen? Als in: mocht een meerderheid hiervoor zijn, heeft de minderheid dat dan te slikken?
We hebben de moslims niet eens nodig om onze vrijheden af te laten pakken. Daar hebben de het CDA, CU en de VVD wel voor.

Is er ook een partij tegen dit eigenlijk niet wil?
Kein gewalt! Wir sind das volk!
Steps taken forwards but sleepwalking back again.
''And the Germans kill the Jews, And the Jews kill the Arabs, And the Arabs kill the hostages
And that is the news.''
  dinsdag 24 april 2007 @ 20:04:24 #11
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_48679844
quote:
Op dinsdag 24 april 2007 20:01 schreef SCH het volgende:

[..]

Ze weten nu al veel meer van je dan je denkt. Zeker als ze bestanden aan elkaar gaan knopen.
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  dinsdag 24 april 2007 @ 20:06:03 #12
126487 One_of_the_few
Mate verslaafde
pi_48679907
quote:
Op dinsdag 24 april 2007 20:04 schreef Martijn_77 het volgende:

[..]

Ze weten nu al veel meer van je dan je denkt. Zeker als ze bestanden aan elkaar gaan knopen.
Maar dat maakt dit toch niet ineens ok?
TS is het daar ook niet mee eens geloof ik, net als SCH. Ook het opslaan van je internetbezoekjes en dergelijke vind ik de grootste onzin.

Als ik niks te verbergen heb, hebben ze er ook niks te zoeken.
''And the Germans kill the Jews, And the Jews kill the Arabs, And the Arabs kill the hostages
And that is the news.''
pi_48679930
quote:
Op dinsdag 24 april 2007 20:04 schreef Martijn_77 het volgende:

[..]

Precies en dat is al doodeng en gevaarlijk. En dat gaat iedere keer weer een stapje verder.

Dat argument van Teeven vind ik zo kolderiek en naief. Je zou bijna niet geloven dat die man OvJ is geweest.
  Donald Duck held dinsdag 24 april 2007 @ 20:07:39 #14
46149 __Saviour__
pi_48679962
quote:
Op dinsdag 24 april 2007 20:06 schreef One_of_the_few het volgende:
Als ik niks te verbergen heb, hebben ze er ook niks te zoeken.
Dat gaat natuurlijk niet op.
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
pi_48679995
quote:
Op dinsdag 24 april 2007 20:03 schreef __Saviour__ het volgende:

[..]

Makkelijk he, vragen ontwijken op die manier.
Maar zoals ik al zei, er zal alleen een dna-profiel worden opgeslagen. Dat vaagt al die doemscenerio's over verzekeringmaatschappijen bijvoorbeeld al weg.
Geloof je dat dan?

Bovendien, wat lost dit in vredesnaam op? Waar is de maatregel voor of tegen bedoeld?
  dinsdag 24 april 2007 @ 20:09:25 #16
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_48680016
Met DNA kan je veel meer. En de overheid is niet sterk in het veilig bewaren van persoonsgegevens. Na het verzamelen zal het vast allemaal op een USB stick worden opgeslagen die weer door onbevoegden gevonden zal worden. Ik zal dus weigeren.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
  Donald Duck held dinsdag 24 april 2007 @ 20:10:37 #17
46149 __Saviour__
pi_48680064
quote:
Op dinsdag 24 april 2007 20:08 schreef SCH het volgende:
Geloof je dat dan?

Bovendien, wat lost dit in vredesnaam op? Waar is de maatregel voor of tegen bedoeld?
Dit is natuurlijk om zaken op te lossen. Je laat altijd wel dna achter, wat je ook doet. Dus criminelen kunnen vaker opgepakt worden. In principe niet veel anders dan de oeroude vingerafdrukmethode.
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
  dinsdag 24 april 2007 @ 20:10:42 #18
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_48680070
quote:
Op dinsdag 24 april 2007 19:57 schreef SCH het volgende:
Enge ontwikkeling dit. Volgens mij zien de voorstanders niet wat hier de gevaren van zijn.
Ja vertel?

Volgens het stuk gaat het die CDA'er alleen om gebieden waar een zwaar misdrijf is gepleegd. Niks mis mee toch?

Of denk je echt dat ze met een pincet achter je aan hobbelen om een haar van je te bemachtigen?
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
pi_48680088
quote:
Standpunt DNA-onderzoek
De privacy van burgers is een grondrecht. Dat mag dus niet zomaar worden aangetast. Daarom vindt GroenLinks dat het afnemen van DNA-materiaal alleen maar mag bij verdachten van zwaardere delicten. Bovenal vindt GroenLinks dat er voorzichtig met het verzamelen en opslaan van DNA moet worden omgegaan.

DNA-onderzoek kan een bijzonder handig opsporingsmiddel zijn bij misdrijven. Veelal wordt het DNA van een verdachte afgenomen door een wattenstaafje langs de binnenkant van de wang te halen. Dit is een redelijk onschuldige ingreep. Maar dat neemt niet weg dat dit een inbreuk is op het menselijk lichaam en op de privacy. Het is onwenselijk dat de overheid zomaar aan het lichaam van mensen mag komen en daarbij een grote hoeveelheid gevoelige informatie over die persoon achterhaalt. Privacy en gegevensbescherming zijn burgerrechten die voor iedereen gelden. Daarom vindt GroenLinks dat alleen bij zwaardere misdrijven, zoals zware gewelds- of zedendelicten, DNA-materiaal afgenomen mag worden. De privacy van de verdachte weegt bij dergelijke zaken niet op tegen het belang om tot een veroordeling te komen.

Het kabinet is van plan om DNA-onderzoek mogelijk te maken voor delicten waarop een gevangenisstraf van vier jaar staat. Nu is dat nog acht jaar. Ook wordt er voorgesteld om DNA-afname bij jongeren mogelijk te maken. GroenLinks vindt die grens te laag. Het aantal DNA-afnamen zal daarmee explosief stijgen. GroenLinks vindt dit onverantwoord, ook omdat DNA-onderzoek veel geld kost. Daarom pleit GroenLinks voor een grens bij straffen van zes jaar of hoger en alleen bij volwassenen. GroenLinks wil dat DNA-materiaal vernietigd wordt als een verdachte wordt vrijgesproken.

GroenLinks wil dat er voorzichtig wordt omgegaan met DNA-materiaal. Als er op de plek van het misdrijf DNA-sporen worden gevonden, biedt dit nog geen zekerheid over de precieze dader: het kan ook materiaal (bijvoorbeeld een haar of huidschilfer) van een toevallige passant zijn. Ook is nooit met 100% zekerheid vast te stellen dat het gevonden DNA hetzelfde is als dat van de verdachte. Daar zijn de onderzoeksmethoden niet nauwkeurig genoeg voor. GroenLinks vindt dat de opslagplaats van al het DNA-materiaal (de DNA-databank) zo goed mogelijk moet worden bewaakt, zodat hier nooit misbruik van kan worden gemaakt.
GroenLinks heeft het wel aardig geformuleerd hier
pi_48680146
quote:
Op dinsdag 24 april 2007 20:10 schreef popolon het volgende:

[..]

Ja vertel?

Volgens het stuk gaat het die CDA'er alleen om gebieden waar een zwaar misdrijf is gepleegd. Niks mis mee toch?
Juist wel, ik vind dat heel erg kwalijk. Het is mijn lichaam, mijn integriteit en daar heeft de overheid helemaal geen zak mee te maken. Louter als ze heel erg gericht een misdrijf willen oplossen, dan kan ik er iets voor voelen. Maar het probleem is dat de grenzen steeds weer worden opgerekt en uiteindelijk zullen die grenzen er nauwelijks meer zijn. Hetzelfde argument wordt ook steeds gebruikt en dat vind ik een uitermate vals argument: ik wens niet aan de grillen van de politie en justitie te worden overgeleverd.
  dinsdag 24 april 2007 @ 20:16:48 #21
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_48680291
quote:
Op dinsdag 24 april 2007 20:13 schreef SCH het volgende:

[..]

Juist wel, ik vind dat heel erg kwalijk. Het is mijn lichaam, mijn integriteit en daar heeft de overheid helemaal geen zak mee te maken. Louter als ze heel erg gericht een misdrijf willen oplossen, dan kan ik er iets voor voelen. Maar het probleem is dat de grenzen steeds weer worden opgerekt en uiteindelijk zullen die grenzen er nauwelijks meer zijn. Hetzelfde argument wordt ook steeds gebruikt en dat vind ik een uitermate vals argument: ik wens niet aan de grillen van de politie en justitie te worden overgeleverd.
't Is maar hoe je het bekijkt.

Aan de andere kant, als jij zo achterdochtig wordt (of bent) van de grillen van politie en justitie heb je in Nederland eerlijk gezegd weinig te vrezen.
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
  dinsdag 24 april 2007 @ 20:17:29 #22
126487 One_of_the_few
Mate verslaafde
pi_48680314
quote:
Op dinsdag 24 april 2007 20:11 schreef SCH het volgende:

[..]

Dus daarom stemde k GL
And that is the news.''
pi_48680359
quote:
Op dinsdag 24 april 2007 20:16 schreef popolon het volgende:

Aan de andere kant, als jij zo achterdochtig wordt (of bent) van de grillen van politie en justitie heb je in Nederland eerlijk gezegd weinig te vrezen.
Ik zou willen dat je gelijk hebt maar ik vrees dat je hier toch iets te naief reageert. Ook in Nederland zijn er veel belangen in het spel, is er de steeds grotere druk om zaken op te lossen en dan is het soms best handig om snel een dader te hebben.

Bovendien vind ik de verplichting waar Buma het over heeft echt absurd. Ik zal het echt nooit vrijwillig afgeven als ik dat zelf niet wil en het nut er niet van inzie, hoe willen ze dat verplichten dan?
  dinsdag 24 april 2007 @ 20:20:53 #24
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_48680443
Nou ken ik al die nieuwe bewindslieden niet zo goed maar is die Buma een engerd dan?
  dinsdag 24 april 2007 @ 20:23:49 #25
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_48680554
quote:
Ik zie het probleem niet. Ze zullen alleen een DNA-profiel opslaan. Dat is een beperkte afdruk van het DNA. Een zorgverzekaar kan daar helemaal niks mee. Het kan alleen gebruikt worden om te personen te vergelijken, maar het zegt over de personen specifiek niks
Loop niet zo wazig te lullen. Wie, behalve jij, heeft 't over zorgverzekeraars?

Ontopic: De mensen bij het NFI zullen best aardig zijn hoor, maar ik vertrouw ze niet goed genoeg om mijn DNA aan af te geven. Zo superbetrouwbaar is dat DNA-matchen nu ook weer niet.
I'm trying to make the 'net' a kinder, gentler place. One where you could bring the fuckin' children.
pi_48680760
quote:
Op dinsdag 24 april 2007 20:20 schreef popolon het volgende:
Nou ken ik al die nieuwe bewindslieden niet zo goed maar is die Buma een engerd dan?
Nee hoor, prima vent. CDA-kamerlid. Maar op dit punt is ie gewoon naief vind ik.
  Donald Duck held dinsdag 24 april 2007 @ 20:30:58 #27
46149 __Saviour__
pi_48680813
quote:
Op dinsdag 24 april 2007 20:23 schreef gronk het volgende:
Loop niet zo wazig te lullen. Wie, behalve jij, heeft 't over zorgverzekeraars?
Omdat dat argument anders van tegenstanders vast weer was voorbijgekomen: dat verzekeraars er toegang tot zouden krijgen en op basis van medische risico's de premie bepalen. vroeg of laat komt altijd wel iemand met dat voorbeeld aanzetten tijdens dna-opslag discussies.
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
pi_48680974
Wat een gevaar is als je DNA in een databank zit?

Als er iemand vermoord is, ze pakken een verdachte, vergelijken zijn/haar DNA dat blijkt te kloppen met het gevonden DNA op de moordplek dan is het bewijs dat iets toevoegt aan de zaak.

Als je DNA in een databank zit, ze vinden DNA sporen op de moordplek, ze gaan de databank door en komen bij iemand terecht dan bestaat het gevaar dat die persoon wel op die plek geweest is maar niets met de moord te maken heeft.
  dinsdag 24 april 2007 @ 20:36:58 #29
126487 One_of_the_few
Mate verslaafde
pi_48681019
quote:
Op dinsdag 24 april 2007 20:20 schreef popolon het volgende:
Vind ik wel.
And that is the news.''
  dinsdag 24 april 2007 @ 20:41:36 #30
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_48681172
quote:
Op dinsdag 24 april 2007 20:30 schreef __Saviour__ het volgende:

Omdat dat argument anders van tegenstanders vast weer was voorbijgekomen: dat verzekeraars er toegang tot zouden krijgen en op basis van medische risico's de premie bepalen. vroeg of laat komt altijd wel iemand met dat voorbeeld aanzetten tijdens dna-opslag discussies.
Wat het nog niet minder waar maakt

Overigens ga je d'r voetstoots vanuit dat onze mensen bij het NFI en de politie geen fouten maken. Da's niet gegarandeerd. Daarnaast blijkt dat in de praktijk rechters niet zo goed overweg kunnen met dit soort hoog-wetenschappelijk technisch bewijstmateriaal: het gaat vaak om 'de kans dat DNA-materiaal matcht', waarmee je vet in de bayesiaanse statistiek terecht komt. Niet triviaal voor de gemiddelde alfa.Daarnaast kun je ook nog wel wat vraagtekens zetten bij de techniek van DNA-matchen.

Maar goed, dat zijn natuurlijk allemaal argumenten waar je geen antwoord op hebt, en die je dus ook veilig kunt negeren
I'm trying to make the 'net' a kinder, gentler place. One where you could bring the fuckin' children.
  Donald Duck held dinsdag 24 april 2007 @ 20:43:21 #31
46149 __Saviour__
pi_48681239
quote:
Op dinsdag 24 april 2007 20:41 schreef gronk het volgende:

[..]

Wat het nog niet minder waar maakt
nee, want dat kan dus niet. met een dna-profiel kan een verzekeraar niks. je kunt alleen een persoon er mee identificeren.
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
  dinsdag 24 april 2007 @ 20:47:44 #32
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_48681419
quote:
Op dinsdag 24 april 2007 20:43 schreef __Saviour__ het volgende:

[..]

nee, want dat kan dus niet. met een dna-profiel kan een verzekeraar niks. je kunt alleen een persoon er mee identificeren.
Hangt er maar net vanaf hoe gedetailleerd dat profiel is.
  dinsdag 24 april 2007 @ 20:49:28 #33
72039 Pappie_Culo
Spelen is leuk
pi_48681508
quote:
Yep... en we weten allemaal dat we mensen die opereren op het snijvlak van macht en geld VOLLEDIG kunnen vertrouwen...

Ach, dit land verdient ook niet beter. Nog 30 jaar en dan spoelt de zee het gelukkig allemaal weg.
Dance into the fire, to fatal sounds of broken dreams...
pi_48681934
Enge ontwikkeling. De maatschappij wordt ingericht, om de goeden te beschermen tegen het kwaad en daar moeten de goeden privacy voor afstaan. Maar aan wie? Is het per definitie zo dat de overheid 'de goeden' zijn? De bangmakerij omtrent terrorisme is bespottelijk.

Voorbeeldje. Ik ben voetbalsupporter, ik bezoek veel wedstrijden van mijn clubje. Ik heb een seizoenkaart. Om deze te kunnen kopen, moet ik geld betalen en ook een id-bewijs-kopie inleveren. Als ik uitwedstrijden wil bezoeken, moet ik ook een pasfoto inleveren, die aan mijn gegevens gekoppeld worden. Uitwedstrijden kan ik alleen bezoeken, door een georganiseerde busreis. Met deze bus word ik naar het stadion gebracht, waar ik 5 minuten voor aanvang van de wedstrijd aankom. Je wordt op de minst aantrekkelijke plaats van het stadion gezet, omringd door hekken en prikkeldraad en meestal ook een net voor je neus. De 'goeden' gaan op deze wijze naar het stadion, de 'kwaden' blijven buiten en veroorzaken daar overlast, wat weer betekent dat de 'goeden' ook buiten het stadion door de overheid beschermd worden en weer extra gegevens moeten afstaan.

Ik wil alleen maar aangeven, dat de goeden heel veel moeten opgeven, om de kwaden te bestrijden en dat juist de kwaadwillenden hierdoor ontkomen. Het is bangmakerij en het levert veel minder op, dan dat het waard is.
  dinsdag 24 april 2007 @ 20:59:58 #35
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_48681957
quote:
Het kan alleen gebruikt worden om te personen te vergelijken, maar het zegt over de personen specifiek niks
Momenteel is dat inderdaad beperkt, maar als dat verandert hebben ze nog steeds je DNA en is het niet meer terug te draaien. Daarnaast is er natuurlijk het probleem van gegevensbescherming.

Los van die praktische problemen heb ik principiele bezwaren tegen dit voorstel. Het valt in dezelfde categorie als het stelselmatig afluisteren van internetverkeer. Als er een gerede verdenking bestaat, dan mag je mensen behandelen als verdachte en is hun claim op privacy terecht ondergeschikt aan het publiek belang. Als er geen verdenking tegen mij bestaat, dan ben ik geen verdachte en dan moet de overheid er maar mee leven dat ze mijn rechten dienen te respecteren. Het is niet voor niets dat politie een gerechtelijk bevel nodig heeft om inbreuk te maken op je privacy, bijvoorbeeld voor huiszoekingen. In feite willen ze die hele gerechtelijke controle omzeilen.

De opmerking van Teeven is belachelijk, maar niet vreemd in het kader van zijn functie als OvJ. Het OM in Nederland en de VS (maar vast ook op andere plaatsen) is een veroordeelmachine en zeker geen instituut dat waarheidsvinding en grondrechten van burgers als prioriteit stelt.
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
  dinsdag 24 april 2007 @ 21:03:30 #36
168804 Buitendam
Commissaris.
pi_48682108
quote:
Op dinsdag 24 april 2007 20:11 schreef SCH het volgende:

[..]

Ze verwoorden precies zoals ik erover denk
Dit, dus.
pi_48685152
Zo grappig om te zien dat bepaalde users ook altijd lijnrecht tegenover elkaar staan in politiek getinte zaken.
Het valt me gewoon op.

OT: Ik heb niets te verbergen, maar dit zie ik niet zo zitten.
Als ik ergens van verdacht wordt, ten onrechte, zou ik zonder meer mijn DNA afstaan.
Maar om het bij voorbaat af te staan, onder het motto "als je niet te verbergen hebt, heb je niets te vrezen", gaat mij echt te ver.
Waar moet je de grens trekken? Ik ben er nog niet uit.
Dit bericht is automatisch gegenereerd. U kunt hierop niet reageren.
pi_48686071
quote:
Op dinsdag 24 april 2007 19:26 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Met het huidige kabinet misschien niet, alhoewel ik dat niet kan controleren. Maar wie zegt me dat we over een x-aantal jaren niet een antidemocratisch, corrupt of totalitair bewind hebben? Het legitieme gebruik is misschien geen probleem, maar het mogelijke misbruik van al deze databanken wel.
  dinsdag 24 april 2007 @ 22:49:17 #39
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_48686946
quote:
Op dinsdag 24 april 2007 22:33 schreef ..-._---_-.- het volgende:

[..]

Met het huidige kabinet misschien niet, alhoewel ik dat niet kan controleren. Maar wie zegt me dat we over een x-aantal jaren niet een antidemocratisch, corrupt of totalitair bewind hebben? Het legitieme gebruik is misschien geen probleem, maar het mogelijke misbruik van al deze databanken wel.
Niet alleen misbruik, ik vind maatregelen zoals deze een verplichte vorm van vertrouwen en neppe vriendschap. Neem bijvoorbeeld een pincode, die geef je aan niemand. Maar in veel relaties geeft men na verloop van tijd elkaars pincode, omdat dat eenmaal handig is. Je vertrouwt die persoon er namelijk mee, en vind hem / haar aardig. Iedereen weet ook dat er een risico bestaat tot misbruik hiervan. Pas als dat risico weg is, wisselt men eventueel pincode's uit. Een pincode geef je niet aan je collega, en al zeker niet aan iemand die je nooit ziet. Als je verplicht een pincode aan iemand geeft die je niet kent, dan zul je hem simpelweg ermee moeten vertrouwen.

Dat de overheid nu gegevens met een gelijke waarde hieraan af wil kunnen nemen, die in de toekomst, waarschijnlijk niet met dit kabinet, eventueel tegen je gebruikt kunnen worden, legt als het ware een fundament voor wat ik hierboven beschreef. Oftewel, de burger zal zich nog kwetsbaarder voelen tegenover de overheid, en dat kan dan een glijdende schaal worden. En dat wil denk ik niemand.
Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
  dinsdag 24 april 2007 @ 22:56:37 #40
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_48687315
quote:
Oftewel, de burger zal zich nog kwetsbaarder voelen tegenover de overheid
En dat zal heftigere reacties uitlokken tegen de overheid, haar instellingen en uitvoeringsinstituten en haar werknemers, waarop die overheid een nog strenger law-n-order regime zal invoeren, etc...
pi_48689933
Zoals de ondertussen bejaarde man tegenover bij mij in de straat nog altijd zegt als Den Haag wat besluit waar hij het niet mee eens is: "Je moet je afvragen wat ermee gedaan kan worden als de Duitsers terug komen." Nu zullen de Duitsers niet snel terug komen, maar er zijn genoeg anderen waar je vraagtekens bij kan zetten.

De redenering van Teeven is ook weer geweldig. Ik heb niks te verbergen nee, en dus heeft niemand van politie of overheid iets aan mijn DNA. Of is iedereen die zich binnen een bepaalde straal van een misdrijf bevindt nu opeens per definitie verdachte? Op die manier blijf je lekker bezig hier in Utrecht...
  woensdag 25 april 2007 @ 00:10:37 #42
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_48690058
Wat ik me nou afvraag:als wilders zo ontzettend bang is dat nederland over dertig jaar een moslimstaat is, waarom is-ie dan niet fel tegen dit soort maatregelen?
  woensdag 25 april 2007 @ 01:00:12 #43
125878 Gabry
Lento Violento
pi_48691229
De politie wijst 200 verdachten aan, en wie niet meewerkt is verdacht.
Ik hekel voor de burger belastend beleid, vooral als het berust op pure achterdocht.
Dan hoopt gij vurige kolen op zijn hoofd.
pi_48691260
10 jaar geleden zou zit gelijk weg gefloten worden, wat is er in die tijd zoveel verandert dat de merendeel dit accepteerd..

Terrorisme angst?
pi_48691300
quote:
Op dinsdag 24 april 2007 22:33 schreef ..-._---_-.- het volgende:

[..]

Idd, de overheid krijgt steeds meer macht (en dit betekend automatisch dat de burger mach verliest, want er kan geen machts vacuum zijn) en we zouden ons af moeten vragen waarm we willen dat de overheid zovele macht krijgt -> Is nederland er slechter aan toe dan vroeger, is er meer gevaar voor verkrachtingen/zeden misdrijven? En helpen DNA databanken hiertegen (de meeste verkrachtingen gebeuren nog onder de kennisen kring)
  woensdag 25 april 2007 @ 01:11:36 #46
130955 Floripas
Blast from the past
pi_48691378
Briljante TT, Yildiz.

Overigens: iedereen die "niks te verbergen" heeft, mag ik morgennacht eventjes door diens laatjes rommelen? Je jebt toch niks te verbergen?
Ik installeer gelijk even een camera in de woonkamer met live feed naar internet.
  woensdag 25 april 2007 @ 01:12:21 #47
130955 Floripas
Blast from the past
pi_48691387
Absurd overigens dat mensen de staat ineens wel vertrouwen als het op dit soort dingen aankomt.
  woensdag 25 april 2007 @ 01:18:47 #48
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_48691470
De duitsers tijdens WO-II zouden wat graag een DNA-bank gehad willen hebben.
Ze kunnen dan herleiden wie zwak of niet germaans is, en kunnen daar hun breeding-programma op aanpassen.
Je DNA is een behoorlijke footprint van allerlei kenmerken kwaaltjes erfelijke afwijkingen en zo. De overheid is nu redelijk betrouwbaar..... maar kunnen we er stilzwijgend ervan uit gaan dat dit over 50 jr nog zo is ? Dat laatste lijkt me puur gokwerk. Wat dat betreft is en blijft Joegeslavie (destijds een redelijks westers model) een teken aan de wand wat er gebeurt als een samenleving van zijn sokkel wordt getrokken.
pi_48692366
vaak zijn het mensen die iets te verbergen hebben, bang voor een DNA onderzoek, DNA-bank

veiligheid staat boven privacy.
-
  Donald Duck held woensdag 25 april 2007 @ 02:13:11 #50
46149 __Saviour__
pi_48692429
quote:
Op woensdag 25 april 2007 01:11 schreef Floripas het volgende:
Briljante TT, Yildiz.

Overigens: iedereen die "niks te verbergen" heeft, mag ik morgennacht eventjes door diens laatjes rommelen? Je jebt toch niks te verbergen?
Ik installeer gelijk even een camera in de woonkamer met live feed naar internet.
hoe voorspelbaar weer, zo'n reactie.
overheids- en veiligheidsdiensten mogen me best controleren. maar jij als gewoon burgerindividu niet, met die zaken heb jij gewoon niks te maken. de overheid moet voor de veiligheid zorgen en daar hoort controle bij.
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')