Dat vraag ik me ook regelmatig af. Hoe vaak en hoe erg moet het nog mislukken voordat mensen het eindelijk snappen?quote:Op zondag 29 april 2007 13:21 schreef Pietverdriet het volgende:
Waarom willen mensen nog steeds niet het falliet van de geleide economie inzien?
Mensen willen schijnbaar in sprookjes geloven.quote:Op zondag 29 april 2007 13:24 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Dat vraag ik me ook regelmatig af. Hoe vaak en hoe erg moet het nog mislukken voordat mensen het eindelijk snappen?
Nee, mensen weten dat er geen alternatief is.quote:Op zondag 29 april 2007 13:30 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Mensen willen schijnbaar in sprookjes geloven.
Ik denk dat je het veel te zwart wit ziet, het alternatief voor een volledig marktgeleide economie hoeft geen volledig door de overheid geleide economie te zijn. een mengvorm zoals we hier in Nederland, met veel succes, hebben is veel logischer.quote:Op zondag 29 april 2007 13:21 schreef Pietverdriet het volgende:
Waarom willen mensen nog steeds niet het falliet van de geleide economie inzien?
Een mengvorm is minder catastrofaal dan een volledig geleide economie. Het werkt min of meer redelijk als je de juiste mensen kent, maar het is absoluut niet beter dan een vrije markt.quote:Op zondag 29 april 2007 13:49 schreef du_ke het volgende:
[..]
Ik denk dat je het veel te zwart wit ziet, het alternatief voor een volledig marktgeleide economie hoeft geen volledig door de overheid geleide economie te zijn. een mengvorm zoals we hier in Nederland, met veel succes, hebben is veel logischer.
Hoe weet je dat een volledig vrije markt zo goed werkt? Welke landen past men dat toe? Welke landen laten defensie, scholing, wegenbouwen en justitie over aan de vrije markt? En gaat het daar zoveel beter als hier?quote:Op zondag 29 april 2007 13:53 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Een mengvorm is minder catastrofaal dan een volledig geleide economie. Het werkt min of meer redelijk als je de juiste mensen kent, maar het is absoluut niet beter dan een vrije markt.
De overheid heeft in mijn ogen twee taken. Optreden tegen kartels en zorgen voor transparantie. Voor de rest moeten ze zich nergens mee bemoeien.
Mensen die zich hier tegen vrije markt uitspreken willen dat echter niet, het gros wil een overheid die vrijwel alles regelt, en zijn erg tegen buitenlandse bedrijven die nederlandse bedrijven overnemen.quote:Op zondag 29 april 2007 13:49 schreef du_ke het volgende:
[..]
Ik denk dat je het veel te zwart wit ziet, het alternatief voor een volledig marktgeleide economie hoeft geen volledig door de overheid geleide economie te zijn. een mengvorm zoals we hier in Nederland, met veel succes, hebben is veel logischer.
Is dat echt zo, of is dat wat jij ziet in hun uitspraken?quote:Op zondag 29 april 2007 14:23 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Mensen die zich hier tegen vrije markt uitspreken willen dat echter niet, het gros wil een overheid die vrijwel alles regelt, en zijn erg tegen buitenlandse bedrijven die nederlandse bedrijven overnemen.
Nee dat is niet waar, een communistische staat is geen doel , maar het is zaak om gelegaliseerde kartelvorming te voorkomen en zeker het overhevelen van belastingeld naar de private sector, ofwel bedrijven die aanspraak kunnen maken op belastinginkomsten, anders komen er spoedig meer die in de pot mogen graaienquote:Op zondag 29 april 2007 14:23 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Mensen die zich hier tegen vrije markt uitspreken willen dat echter niet, het gros wil een overheid die vrijwel alles regelt, en zijn erg tegen buitenlandse bedrijven die nederlandse bedrijven overnemen.
Kartels kunnen langere tijd alleen maar bestaan door ondersteuning van een overheid.quote:Op zondag 29 april 2007 14:29 schreef henkway het volgende:
[..]
Nee dat is niet waar, een communistische staat is geen doel , maar het is zaak om gelegaliseerde kartelvorming te voorkomen en zeker het overhevelen van belastingeld naar de private sector, ofwel bedrijven die aanspraak kunnen maken op belastinginkomsten, anders komen er spoedig meer die in de pot mogen graaien
Ik zie de overheid vooral als controlerende instantie. Defensie en justitie horen daar dus thuis, scholing en wegenbouw dus niet. Voor Nederland betekent dit dus dat de overheid zal moeten terugtreden en een hoop problemen zullen sterk verminderen.quote:Op zondag 29 april 2007 13:56 schreef du_ke het volgende:
[..]
Hoe weet je dat een volledig vrije markt zo goed werkt? Welke landen past men dat toe? Welke landen laten defensie, scholing, wegenbouwen en justitie over aan de vrije markt? En gaat het daar zoveel beter als hier?
Je zou eens moeten wetenquote:Op zondag 29 april 2007 15:37 schreef Klopkoek het volgende:
Ja hoor, een startinvestering van een paar miljoen/miljard heb je zeker zo voor elkaar![]()
Waarom zou dat zo zijn?quote:Op zondag 29 april 2007 14:32 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Kartels kunnen langere tijd alleen maar bestaan door ondersteuning van een overheid.
Omdat prijzen opeens niet meer marktconform zijn en afnemers gaan klagen, zoals bij de zorgverzekeraars, iedereen weet dat prijzen niet met 100% kunnen stijgen, maar de overheid heeft dit zelf gecreeerd dus kan alleen brussel of nu Wouter Bos ingrijpen, door de procentuele premie te verminderen volgend jaar en eventueel daarna afschaffen zodat "buitenlandse" concurrentie mogelijk wordtquote:
Vanwaar dit optimisme? Ik vind dat persoonlijk nogal naïef.quote:Op zondag 29 april 2007 17:54 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Ik zie de overheid vooral als controlerende instantie. Defensie en justitie horen daar dus thuis, scholing en wegenbouw dus niet. Voor Nederland betekent dit dus dat de overheid zal moeten terugtreden en een hoop problemen zullen sterk verminderen.
Een voorbeeld. Ik kan ook een voorbeeld noemen waar de staat in faalt. Laten we kijken naar zaken als vervoer, zorg, onderwijs, veiligheid en volkshuisvesting. Terreinen waar de staat een grote vinger in de pap heeft maar zeker niet optimaal presteren.quote:Op vrijdag 27 april 2007 14:40 schreef henkway het volgende:
[..]
Lummeltjes
NUTSbedrijven werken net zo efficient als Bedrijfsleven en gebruiken de zelfde techniek en software
NUTSbedrijven knijpen de afnemer niet uit en werken zonder winstoogmerk
NUTSbedrijven calculeren de echte kostprijs en maken geen geheime prijsafspraken
NUTSbedrijven betalen de directeur volgens een salarisschaal en niet met miljoenen
NUTSbedrijven leveren een goedkoper eindprodukt voor de / consument
![]()
De zaken waar de staat minder presteert worden veroorzaakt door democratische beslissiingen. Die blijken vaak achteraf onjuist zoals in onderwijs en veiligheidquote:Op zondag 29 april 2007 23:59 schreef Flumina het volgende:
[..]
Een voorbeeld. Ik kan ook een voorbeeld noemen waar de staat in faalt. Laten we kijken naar zaken als vervoer, zorg, onderwijs, veiligheid en volkshuisvesting. Terreinen waar de staat een grote vinger in de pap heeft maar zeker niet optimaal presteren.
Ik krijg de indruk dat je wel zomaar 'de vrije markt' mag bekritiseren (zonder geluldig af te wachten wat er gebeurt), maar als staatsinstellingen fout naar fout opstapelen ligt dat aan de politici, de bureaucratie, de implementatie tot aan de managerscultuur aan toe maar nooit en te nimmer bij de staat zelf.
Ja, dat irriteert me.
Ja zit wel wat in.quote:Op maandag 30 april 2007 19:54 schreef henkway het volgende:
[..]
De zaken waar de staat minder presteert worden veroorzaakt door democratische beslissiingen. Die blijken vaak achteraf onjuist zoals in onderwijs en veiligheid
In openbaar vervoer is het knijpen in salarissen en materieel om quit te spelen.
Dat staat los van het weggeven van die bedrijven die onmiddelijk de prijs met 20% omhoog moeten gooien om rendement en belasting over dat rendement op te brengen.
allleen de term "Have not's' geeft al aan dat het systeem niet deugd, net zoals de term Working Poor, jobhopper, enzquote:Op zondag 29 april 2007 13:30 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Mensen willen schijnbaar in sprookjes geloven.
Have not's kan je wijsmaken dat je door verdeling van welvaard een betere maatschappij krijgt, de realiteit is anders.
How come, moet de maatschappij iedereen een gelijk inkomen garanderen?quote:Op donderdag 3 mei 2007 16:09 schreef NLweltmeister het volgende:
[..]
allleen de term "Have not's' geeft al aan dat het systeem niet deugd, net zoals de term Working Poor
Wat is er mis met Jobhoppen? Moeten mensen hun hele leven bij dezelfde baas blijven werken?quote:jobhopper, enz
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |