Dat vraag ik me ook regelmatig af. Hoe vaak en hoe erg moet het nog mislukken voordat mensen het eindelijk snappen?quote:Op zondag 29 april 2007 13:21 schreef Pietverdriet het volgende:
Waarom willen mensen nog steeds niet het falliet van de geleide economie inzien?
Mensen willen schijnbaar in sprookjes geloven.quote:Op zondag 29 april 2007 13:24 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Dat vraag ik me ook regelmatig af. Hoe vaak en hoe erg moet het nog mislukken voordat mensen het eindelijk snappen?
Nee, mensen weten dat er geen alternatief is.quote:Op zondag 29 april 2007 13:30 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Mensen willen schijnbaar in sprookjes geloven.
Ik denk dat je het veel te zwart wit ziet, het alternatief voor een volledig marktgeleide economie hoeft geen volledig door de overheid geleide economie te zijn. een mengvorm zoals we hier in Nederland, met veel succes, hebben is veel logischer.quote:Op zondag 29 april 2007 13:21 schreef Pietverdriet het volgende:
Waarom willen mensen nog steeds niet het falliet van de geleide economie inzien?
Een mengvorm is minder catastrofaal dan een volledig geleide economie. Het werkt min of meer redelijk als je de juiste mensen kent, maar het is absoluut niet beter dan een vrije markt.quote:Op zondag 29 april 2007 13:49 schreef du_ke het volgende:
[..]
Ik denk dat je het veel te zwart wit ziet, het alternatief voor een volledig marktgeleide economie hoeft geen volledig door de overheid geleide economie te zijn. een mengvorm zoals we hier in Nederland, met veel succes, hebben is veel logischer.
Hoe weet je dat een volledig vrije markt zo goed werkt? Welke landen past men dat toe? Welke landen laten defensie, scholing, wegenbouwen en justitie over aan de vrije markt? En gaat het daar zoveel beter als hier?quote:Op zondag 29 april 2007 13:53 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Een mengvorm is minder catastrofaal dan een volledig geleide economie. Het werkt min of meer redelijk als je de juiste mensen kent, maar het is absoluut niet beter dan een vrije markt.
De overheid heeft in mijn ogen twee taken. Optreden tegen kartels en zorgen voor transparantie. Voor de rest moeten ze zich nergens mee bemoeien.
Mensen die zich hier tegen vrije markt uitspreken willen dat echter niet, het gros wil een overheid die vrijwel alles regelt, en zijn erg tegen buitenlandse bedrijven die nederlandse bedrijven overnemen.quote:Op zondag 29 april 2007 13:49 schreef du_ke het volgende:
[..]
Ik denk dat je het veel te zwart wit ziet, het alternatief voor een volledig marktgeleide economie hoeft geen volledig door de overheid geleide economie te zijn. een mengvorm zoals we hier in Nederland, met veel succes, hebben is veel logischer.
Is dat echt zo, of is dat wat jij ziet in hun uitspraken?quote:Op zondag 29 april 2007 14:23 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Mensen die zich hier tegen vrije markt uitspreken willen dat echter niet, het gros wil een overheid die vrijwel alles regelt, en zijn erg tegen buitenlandse bedrijven die nederlandse bedrijven overnemen.
Nee dat is niet waar, een communistische staat is geen doel , maar het is zaak om gelegaliseerde kartelvorming te voorkomen en zeker het overhevelen van belastingeld naar de private sector, ofwel bedrijven die aanspraak kunnen maken op belastinginkomsten, anders komen er spoedig meer die in de pot mogen graaienquote:Op zondag 29 april 2007 14:23 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Mensen die zich hier tegen vrije markt uitspreken willen dat echter niet, het gros wil een overheid die vrijwel alles regelt, en zijn erg tegen buitenlandse bedrijven die nederlandse bedrijven overnemen.
Kartels kunnen langere tijd alleen maar bestaan door ondersteuning van een overheid.quote:Op zondag 29 april 2007 14:29 schreef henkway het volgende:
[..]
Nee dat is niet waar, een communistische staat is geen doel , maar het is zaak om gelegaliseerde kartelvorming te voorkomen en zeker het overhevelen van belastingeld naar de private sector, ofwel bedrijven die aanspraak kunnen maken op belastinginkomsten, anders komen er spoedig meer die in de pot mogen graaien
Ik zie de overheid vooral als controlerende instantie. Defensie en justitie horen daar dus thuis, scholing en wegenbouw dus niet. Voor Nederland betekent dit dus dat de overheid zal moeten terugtreden en een hoop problemen zullen sterk verminderen.quote:Op zondag 29 april 2007 13:56 schreef du_ke het volgende:
[..]
Hoe weet je dat een volledig vrije markt zo goed werkt? Welke landen past men dat toe? Welke landen laten defensie, scholing, wegenbouwen en justitie over aan de vrije markt? En gaat het daar zoveel beter als hier?
Je zou eens moeten wetenquote:Op zondag 29 april 2007 15:37 schreef Klopkoek het volgende:
Ja hoor, een startinvestering van een paar miljoen/miljard heb je zeker zo voor elkaar![]()
Waarom zou dat zo zijn?quote:Op zondag 29 april 2007 14:32 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Kartels kunnen langere tijd alleen maar bestaan door ondersteuning van een overheid.
Omdat prijzen opeens niet meer marktconform zijn en afnemers gaan klagen, zoals bij de zorgverzekeraars, iedereen weet dat prijzen niet met 100% kunnen stijgen, maar de overheid heeft dit zelf gecreeerd dus kan alleen brussel of nu Wouter Bos ingrijpen, door de procentuele premie te verminderen volgend jaar en eventueel daarna afschaffen zodat "buitenlandse" concurrentie mogelijk wordtquote:
Vanwaar dit optimisme? Ik vind dat persoonlijk nogal naïef.quote:Op zondag 29 april 2007 17:54 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Ik zie de overheid vooral als controlerende instantie. Defensie en justitie horen daar dus thuis, scholing en wegenbouw dus niet. Voor Nederland betekent dit dus dat de overheid zal moeten terugtreden en een hoop problemen zullen sterk verminderen.
Een voorbeeld. Ik kan ook een voorbeeld noemen waar de staat in faalt. Laten we kijken naar zaken als vervoer, zorg, onderwijs, veiligheid en volkshuisvesting. Terreinen waar de staat een grote vinger in de pap heeft maar zeker niet optimaal presteren.quote:Op vrijdag 27 april 2007 14:40 schreef henkway het volgende:
[..]
Lummeltjes
NUTSbedrijven werken net zo efficient als Bedrijfsleven en gebruiken de zelfde techniek en software
NUTSbedrijven knijpen de afnemer niet uit en werken zonder winstoogmerk
NUTSbedrijven calculeren de echte kostprijs en maken geen geheime prijsafspraken
NUTSbedrijven betalen de directeur volgens een salarisschaal en niet met miljoenen
NUTSbedrijven leveren een goedkoper eindprodukt voor de / consument
![]()
De zaken waar de staat minder presteert worden veroorzaakt door democratische beslissiingen. Die blijken vaak achteraf onjuist zoals in onderwijs en veiligheidquote:Op zondag 29 april 2007 23:59 schreef Flumina het volgende:
[..]
Een voorbeeld. Ik kan ook een voorbeeld noemen waar de staat in faalt. Laten we kijken naar zaken als vervoer, zorg, onderwijs, veiligheid en volkshuisvesting. Terreinen waar de staat een grote vinger in de pap heeft maar zeker niet optimaal presteren.
Ik krijg de indruk dat je wel zomaar 'de vrije markt' mag bekritiseren (zonder geluldig af te wachten wat er gebeurt), maar als staatsinstellingen fout naar fout opstapelen ligt dat aan de politici, de bureaucratie, de implementatie tot aan de managerscultuur aan toe maar nooit en te nimmer bij de staat zelf.
Ja, dat irriteert me.
Ja zit wel wat in.quote:Op maandag 30 april 2007 19:54 schreef henkway het volgende:
[..]
De zaken waar de staat minder presteert worden veroorzaakt door democratische beslissiingen. Die blijken vaak achteraf onjuist zoals in onderwijs en veiligheid
In openbaar vervoer is het knijpen in salarissen en materieel om quit te spelen.
Dat staat los van het weggeven van die bedrijven die onmiddelijk de prijs met 20% omhoog moeten gooien om rendement en belasting over dat rendement op te brengen.
allleen de term "Have not's' geeft al aan dat het systeem niet deugd, net zoals de term Working Poor, jobhopper, enzquote:Op zondag 29 april 2007 13:30 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Mensen willen schijnbaar in sprookjes geloven.
Have not's kan je wijsmaken dat je door verdeling van welvaard een betere maatschappij krijgt, de realiteit is anders.
How come, moet de maatschappij iedereen een gelijk inkomen garanderen?quote:Op donderdag 3 mei 2007 16:09 schreef NLweltmeister het volgende:
[..]
allleen de term "Have not's' geeft al aan dat het systeem niet deugd, net zoals de term Working Poor
Wat is er mis met Jobhoppen? Moeten mensen hun hele leven bij dezelfde baas blijven werken?quote:jobhopper, enz
Dan ben je volgens mij de enige die deze definitie gebruikt voor jobhoppers.quote:Op donderdag 3 mei 2007 16:28 schreef NLweltmeister het volgende:
mijn definitie van Jobhoppers zijn oproepkrachten, wegwerppersoneel zonder vastigheid, waar de meeste mensen wel naar verlangen, maar je hebt je maar te submitten aan de economische wetten..
Jobhoppers zijn mensen die vrijwillig van werkgever naar werkgever huppelen in de hoop snel meer geld te verdienenquote:Op donderdag 3 mei 2007 16:28 schreef NLweltmeister het volgende:
mijn definitie van Jobhoppers zijn oproepkrachten, wegwerppersoneel zonder vastigheid, waar de meeste mensen wel naar verlangen, maar je hebt je maar te submitten aan de economische wetten..
Ten eerste ben je de enige die jobhopper definieertquote:Op donderdag 3 mei 2007 16:28 schreef NLweltmeister het volgende:
Of worden weggekocht door andere bedrijven met zakken geld.quote:Op donderdag 3 mei 2007 16:47 schreef DiRadical het volgende:
[..]
Jobhoppers zijn mensen die vrijwillig van werkgever naar werkgever huppelen in de hoop snel meer geld te verdienen
ik heb nooit beweerd dat ik HBOer ben, ik ben freelancer en zeker geen 'consultant'.quote:Op donderdag 3 mei 2007 16:52 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ten eerste ben je de enige die jobhopper definieert
Ten tweede zouden deze mensen werkeloos zijn als er geen flexwerk mogelijk was, waarom denk je dat de werkeloosheid in landen met een streng gereguleerde arbeidsmarkt zo hoog is?
Ten derde ga je niet in op mijn vragen, ga je dat nog doen?
Heb toch sterk de indruk dat je niet echt hebt nagedacht over je kritiek en je niet echt verdiept hebt in de problematiek
Een beetje lopen agiteren dat het allemaal oneerlijk is mistaat iemand die zegt HBO gedaan te hebben en consultant te zijn.
Sorry, haalde je met Henkway door elkaar.quote:Op donderdag 3 mei 2007 17:07 schreef NLweltmeister het volgende:
[..]
ik heb nooit beweerd dat ik HBOer ben, ik ben freelancer en zeker geen 'consultant'.
Ja, en weet je hoe dat komt?quote:Over de regulatie, jij moet toch weten dat zelfs met een minimumloon NL het een stuk beter doet dan Duitsland, hetzelfde geldt voor Ierland en Luxemburg
Minimumloon is iig geen 'jobkiller' zoals de CDU/CSU de laatste tijd weer beweerd.quote:Op donderdag 3 mei 2007 17:18 schreef Pietverdriet het volgende:
Ja, en weet je hoe dat komt?
Dat komt zeker niet omdat er een minimum loon is.
Ingevoerd toen er vrijwel geen werkeloosheid was, D heeft er vele miljoenenquote:Op donderdag 3 mei 2007 17:32 schreef NLweltmeister het volgende:
[..]
Minimumloon is iig geen 'jobkiller' zoals de CDU/CSU de laatste tijd weer beweerd.
Mooiste voorbeeld is Engeland, waar Blair bijna meteen na aantreden een minimumloon heeft ingevoerd, het is daar economisch nog nooit zo goed gegaan
Minimumloon is wel degelijk een job killer. De vraag is alleen of dat erg is, omdat het tegelijkertijd een impuls is om te automatiseren.quote:Op donderdag 3 mei 2007 17:32 schreef NLweltmeister het volgende:
[..]
Minimumloon is iig geen 'jobkiller' zoals de CDU/CSU de laatste tijd weer beweerd.
Mooiste voorbeeld is Engeland, waar Blair bijna meteen na aantreden een minimumloon heeft ingevoerd, het is daar economisch nog nooit zo goed gegaan
Zonder minimumloon is het de moeite waard om de uitkeringstrekkers, die in feite nu te duur zijn voor de werkgever in relatie tot hun opbrengst, toch aan te nemen. Dat betekent belastinginkomsten en geen uitkeringen!quote:Op donderdag 3 mei 2007 21:19 schreef Klopkoek het volgende:
Waarom is dat duurder? Dan heb je toch meer belastinginkomsten?
Een minimumloon dat zo laag was dat niemand er last van had. Het was een verkiezingsbelofte waar hij achteraf niet veel in zag, dus loste hij het maar zo op. Symboolpolitiek ten top, en jij trapt er in.quote:Op donderdag 3 mei 2007 17:32 schreef NLweltmeister het volgende:
Wat wil je nu met het verlagen van het minimumloon, men moet zich wel BELOOND voelen en niet met een hondenfooi, of denken jullie dat nederland ooit kan concurreren met Indonesie waar kinderen van twaalf niet naar school gaan en op blote voetjes 48 uur per week 52 weken per jaar, NIKE's maken, voor drie dollar per dag, die vervolgens voor 60 dollar per paar verkocht worden aan hamburgers vretende eikels.quote:Op donderdag 3 mei 2007 21:23 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Een minimumloon dat zo laag was dat niemand er last van had. Het was een verkiezingsbelofte waar hij achteraf niet veel in zag, dus loste hij het maar zo op. Symboolpolitiek ten top, en jij trapt er in.
Nou mooi toch?quote:Op donderdag 3 mei 2007 21:23 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Een minimumloon dat zo laag was dat niemand er last van had.
Ik denk dat de meeste mensen dan gewoon in de bijstand blijven zitten.quote:Op donderdag 3 mei 2007 21:21 schreef Rock_de_Braziliaan het volgende:
[..]
Zonder minimumloon is het de moeite waard om de uitkeringstrekkers, die in feite nu te duur zijn voor de werkgever in relatie tot hun opbrengst, toch aan te nemen. Dat betekent belastinginkomsten en geen uitkeringen!
Dat je 80-90 uur per week moet werken om rond te komen van dat bedrag is een 2e.
En een gevolg van een hogere werkeloosheid is dat werkenden meer moeten afdragen van hun salaris en dat het dus steeds minder loont om te werken..quote:Op vrijdag 4 mei 2007 09:31 schreef DiRadical het volgende:
[..]
Ik denk dat de meeste mensen dan gewoon in de bijstand blijven zitten.
Je zou iets moeten doen aan de armoedeval door bijvoorbeeld een belastingvrije voet ter hoogte van het bestaansminimum of loonsubsidies (voor alle werkenden, niet via melkertbaan achtige constructies) die steeds minder worden naarmate de werknemer meer gaat verdienen (en zijn economische waarde voor de werkgever groter wordt)
Dat kan wel tot gevolg hebben dat de belastinginkomsten veel lager worden en dat er veel minder overheid zou moeten komen.
Ik denk dus niet dat het ooit gaat gebeuren.
quote:Op maandag 23 april 2007 22:37 schreef wendytje het volgende:
Duidelijke woorden van Rutte alleen zie ik er helaas gelukkig in dit kabinet niets mee gebeuren.
Valt wel mee:quote:Op donderdag 3 mei 2007 21:23 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Een minimumloon dat zo laag was dat niemand er last van had. Het was een verkiezingsbelofte waar hij achteraf niet veel in zag, dus loste hij het maar zo op. Symboolpolitiek ten top, en jij trapt er in.
Als je iemand niet wil aannemen voor 1300,80 per maand, dan doe je dat ook niet voor 1100 euro geloof me. de bijkomende kosten zijn veel hoger, stoel kantine, zorg, ziekte, vervoer.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 09:35 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
En een gevolg van een hogere werkeloosheid is dat werkenden meer moeten afdragen van hun salaris en dat het dus steeds minder loont om te werken..
Dit hierboven vind ik echt van die zielige uitspraken. Net alsof hij er zelf al niet meer in gelooft. "Hej jongens, niet schuchter zijn hoor. Wij hebben gelijk en we mogen dus best trots zijn.....". Hij klinkt als een verliezer.quote:"Ik wil dus geen liberalen horen die schuchter zeggen dat wij ook echt wel sociaal zijn. Ik wil geen liberalen meer horen stamelen dat wij ook echt wel van de natuur houden. Ik wil trotse liberalen horen, die wijzen op de dagelijkse en historische successen van ons gedachtegoed."
Grappig dat het door rechts geprezen luxemburg bovenaan staat.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 18:03 schreef Nyrem het volgende:
[..]
Valt wel mee:
Top-10 minimumloon in Europa 2005
Luxemburg
Nederland
België
Engeland
Frankrijk
Ierland
Griekenland
Spanje
Malta