Ik snap het niet zo goed. Verwijt je nu de FNV dat ze te weinig binnenhalen? En hoe zou de politiek moeten ingrijpen, eisen van de FNV dat ze wel meer binnenhalen? Of moet de politiek van de werkgevers gaan eisen dat er meer aan scholing wordt gedaan?quote:Op maandag 23 april 2007 20:54 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Ja, maar dat ze niet voldoende binnen halen kan een bedreiging zijn voor de kenniseconomie en ik vraag me daarom nog steeds af of de politiek niet in moet grijpen.
Ja, dat weet ik niet. Ik weet niet wat de beste manier zou zijn maar ik zou mij zo iets als een stimulatie maatregel kunnen voorstellen.quote:Op maandag 23 april 2007 20:57 schreef Kozzmic het volgende:
Ik snap het niet zo goed. Verwijt je nu de FNV dat ze te weinig binnenhalen? En hoe zou de politiek moeten ingrijpen, eisen van de FNV dat ze wel meer binnenhalen? Of moet de politiek van de werkgevers gaan eisen dat er meer aan scholing wordt gedaan?
Tijdens CAO onderhandelingen in het beroepsgoederenvervoer meer dan 4 % eisen terwijl op dit moment veel transportbedrijven al moeite hebben om het hoofd boven water te houden.quote:Op maandag 23 april 2007 20:56 schreef ..-._---_-.- het volgende:
Vertel eens wat meer over jouw persoonlijke ervaring
Een stimulatiemaatregel?quote:Op maandag 23 april 2007 20:59 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Ja, dat weet ik niet. Ik weet niet wat de beste manier zou zijn maar ik zou mij zo iets als een stimulatie maatregel kunnen voorstellen.
Ja, geen subsidies maar op een andere manier. Maar hoe precies weet ik ook nietquote:Op maandag 23 april 2007 21:00 schreef Kozzmic het volgende:
Een stimulatiemaatregel?
Als je denkt dat een vakbond een instrument van de overheid is dan heb je iets essentieels he-le-maal niet begrepen.quote:Op maandag 23 april 2007 20:54 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Ja, maar dat ze niet voldoende binnen halen kan een bedreiging zijn voor de kenniseconomie en ik vraag me daarom nog steeds af of de politiek niet in moet grijpen.
...
sorry, maar het is nog altijd de politiek die de CAO's voor een beroepstak algemeen bindend verklaard. dus er zit zeker wel een overheids bemoeienis inquote:Op maandag 23 april 2007 21:06 schreef ..-._---_-.- het volgende:
Als je denkt dat een vakbond een instrument van de overheid is dan heb je iets essentieels he-le-maal niet begrepen.
Dus voor ambtenarenbonden heeft het geen enkele zin om met de overheid over CAO's te oonderhandelen?quote:Op maandag 23 april 2007 21:10 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
sorry, maar het is nog altijd de politiek die de CAO's voor een beroepstak algemeen bindend verklaard. dus er zit zeker wel een overheids bemoeienis in
Maar goed, de conclusie zou dan moeten zijn dat niet de FNV een bedreiging is voor de kenniseconomie, maar de werkgevers.quote:Op maandag 23 april 2007 21:02 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Ja, geen subsidies maar op een andere manier. Maar hoe precies weet ik ook niet
Ja maar ligt dat aan hen of aan de werkgevers die voor de makkelijke weg gaan. Goede scholing is vaak duurder dan een half procentje extra loon.quote:Op maandag 23 april 2007 20:54 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Ja, maar dat ze niet voldoende binnen halen kan een bedreiging zijn voor de kenniseconomie en ik vraag me daarom nog steeds af of de politiek niet in moet grijpen.
Daarnaast is mijn ervaring dat het de bonden vooral om de centen te doen is.
De FNV zit ook aan de onderhandelinstafel en onderhandeld ook over het bod dus het is niet alleen de schuld van de werkgevers.quote:Op maandag 23 april 2007 21:19 schreef Kozzmic het volgende:
Maar goed, de conclusie zou dan moeten zijn dat niet de FNV een bedreiging is voor de kenniseconomie, maar de werkgevers.
Ligt dat dan aan de bonden of aan de werkgevers dat ze hun kop niet boven water kunnen houden? Bij veel andere bedrijven gaat het wel goed.quote:Op maandag 23 april 2007 20:59 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Tijdens CAO onderhandelingen in het beroepsgoederenvervoer meer dan 4 % eisen terwijl op dit moment veel transportbedrijven al moeite hebben om het hoofd boven water te houden.
quote:zaterdag, 21 april 2007, Economie
Fritom wil chauffeurs wel meer loon geven
Bolsward - Fritom Transportgroep uit Bolsward wil zijn chauffeurs wel een loonsverhoging van 3 procent betalen. Deze week liepen de cao-onderhandelingen stuk, onder meer omdat de werkgeversorganisaties niet meer dan 2,5 procent meer loon boden.
,,De bonden vragen om 3 procent loonsverhoging. Wij vinden dit redelijk. Ons bedrijf groeit sterk en ook met onze branche gaat het beter. Onze medewerkers horen hiervan mee te profiteren. We vinden bovendien dat onze branche aantrekkelijk moet blijven voor gekwalificeerd personeel”, zei Fritom-directeur R. Vellema gisteren.
Fritom dreigt het lidmaatschap van werkgeversorganisatie Transport en Logistiek Nederland (TLN) op te zeggen als die vasthoudt aan de kleinere loonsverhoging.
Vakbondsbestuurder Anton Meijerman van CNV is blij met de actie van Fritom. ,,Dit slaat een bres in het werkgeversfront.” De vakbonden gaan volgende week praten over acties in de branche, die gepland staan voor 3, 7 en 10 mei. Die acties zijn nog geen stakingen. Daarvoor moeten de bonden eerst toestemming vragen aan hun leden. Dat gebeurt op 12 mei.
Fritom is het grootste transportbedrijf van het Noorden, met zevenhonderd chauffeurs. Onder de groep vallen onder meer Veenstra uit Heeg en MMC, Melkweg Transport en Wiersma uit Bolsward.
Waarom geef je de partij die zich het meest heeft ingezet voor scholing (FNV) alle schuld en heb je totaal geen kritiek op de partij die zich voor scholing het minst heeft ingezet (werkgevers)?quote:Op maandag 23 april 2007 21:39 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
De FNV zit ook aan de onderhandelinstafel en onderhandeld ook over het bod dus het is niet alleen de schuld van de werkgevers.
Niet leden raadplegen geeft een CAO toch alleen maar meer draagkracht?quote:Op maandag 23 april 2007 21:48 schreef TubewayDigital het volgende:
Naar mijn mening is het hele concept van een CAO een beetje acherhaald. Dat blijkt ook maar weer als ik lees dat ze neit leden willen raadplegen.
En wat die scholing betreft. Dat moeten ze allemaal zelf weten.
Maar waarom een hele sector onder het juk van een CAO. Mogen mensen zelf niet bepalen hoeveel ze willen betalen aan salaris of hoeveel ze willen verdienen?quote:Op maandag 23 april 2007 21:52 schreef du_ke het volgende:
[..]
Niet leden raadplegen geeft een CAO toch alleen maar meer draagkracht?
Van mij mag het maar dat is wel verschrikkelijk onpraktisch. Of wou jij elke vrachtwagenchauffeur of magazijnmedewerker elk jaar over z'n loon laten onderhandelen met een werkgever die een veel sterkere machtspositie heeft?quote:Op maandag 23 april 2007 21:53 schreef TubewayDigital het volgende:
[..]
Maar waarom een hele sector onder het juk van een CAO. Mogen mensen zelf niet bepalen hoeveel ze willen betalen aan salaris of hoeveel ze willen verdienen?
Idd, daarnaast denk ik ook dat het de economie misschien wel een beetje afremt.quote:Op maandag 23 april 2007 21:48 schreef TubewayDigital het volgende:
Naar mijn mening is het hele concept van een CAO een beetje acherhaald. Dat blijkt ook maar weer als ik lees dat ze neit leden willen raadplegen.
En dat ?quote:Op maandag 23 april 2007 21:43 schreef ..-._---_-.- het volgende:
[..]
Waarom geef je de partij die zich het meest heeft ingezet voor scholing (FNV) alle schuld en heb je totaal geen kritiek op de partij die zich voor scholing het minst heeft ingezet (werkgevers)?
Of het praktisch is of niet kunnen we toch aan beide partijen zelf overlaten.quote:Op maandag 23 april 2007 21:56 schreef du_ke het volgende:
[..]
Van mij mag het maar dat is wel verschrikkelijk onpraktisch. Of wou jij elke vrachtwagenchauffeur of magazijnmedewerker elk jaar over z'n loon laten onderhandelen met een werkgever die een veel sterkere machtspositie heeft?
Blijkbaar vinden de werkgevers het ook wel ok omdat het zorgt voor wat rust op de arbeidsmarkt.quote:Op maandag 23 april 2007 22:04 schreef TubewayDigital het volgende:
[..]
Of het praktisch is of niet kunnen we toch aan beide partijen zelf overlaten.
quote:25 februari 2004
Nr. 04/43
Werkgevers steunen algemeen verbindend verklaren CAO`s
Werkgevers die onder een bedrijfstak-CAO vallen oordelen overwegend positief over het algemeen verbindend verklaren van CAO’s. Hierbij worden bepalingen van een bedrijfstak-CAO verplicht opgelegd aan alle ondernemingen in die sector.
Dat blijkt een onderzoek van Regioplan Beleidsonderzoek dat minister De Geus van Sociale Zaken en Werkgelegenheid naar de Tweede Kamer heeft gestuurd. Uit het onderzoek blijkt verder dat de meeste werkgevers (94 procent) tevreden zijn over de manier waarop de arbeidsvoorwaarden in hun onderneming tot stand komen. Dit geldt zowel voor werkgevers zonder CAO als voor werkgevers met een bedrijfstak- of ondernemings-CAO.
Van de direct aan een bedrijfstak-CAO gebonden werkgevers oordeelt 87 procent positief over het algemeen verbindend verklaren van de CAO. Van de werkgevers die indirect, door algemeen verbindend verklaring aan de CAO gebonden zijn, is 84 procent positief. Dit duidt volgens minister De Geus op een breed draagvlak voor de CAO en het instrument van algemeen verbindend verklaren.
Werkgevers die direct of indirect aan een bedrijfstak-CAO zijn gebonden noemen onder meer als voordeel dat de concurrentie op arbeidsvoorwaarden wordt beperkt en de arbeidsrust wordt bevorderd. Zij vinden dat de CAO in de praktijk voldoende flexibiliteit biedt om arbeidsvoorwaarden op ondernemingsniveau nader in te vullen. Een meerderheid vindt wel dat op dit vlak nog verdere verbeteringen mogelijk zijn.
Het aantal CAO’s in Nederland is over de afgelopen 25 jaar toegenomen van ruim zeshonderd tot meer dan duizend nu. Het aantal werknemers dat onder een CAO valt, lag al die tijd boven de 80 procent
Omdat ze nu een met de werknemersorganisaties een flink machtsblok tegenover zich hebben.quote:En wat die machtspositie betreft. Als werkgevers zo machtig zijn waarom betalen ze dan geen minimumloon?
Zou het? Kan je dat ook onderbouwen, het lijkt mij niet echt logisch namelijk.quote:Op maandag 23 april 2007 22:00 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Idd, daarnaast denk ik ook dat het de economie misschien wel een beetje afremt.
Het beperkt de werkgevers in hun mogelijkheden en maakt de arbeidsvoorwaarden een stuk minder flexibelquote:Op maandag 23 april 2007 22:15 schreef du_ke het volgende:
Zou het? Kan je dat ook onderbouwen, het lijkt mij niet echt logisch namelijk.
Martijn, waarom ga je daar niet op in?quote:Op maandag 23 april 2007 21:43 schreef ..-._---_-.- het volgende:
[..]
Waarom geef je de partij die zich het meest heeft ingezet voor scholing (FNV) alle schuld en heb je totaal geen kritiek op de partij die zich voor scholing het minst heeft ingezet (werkgevers)?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |