abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_48647068
quote:
Op maandag 23 april 2007 20:54 schreef Martijn_77 het volgende:

[..]

Ja, maar dat ze niet voldoende binnen halen kan een bedreiging zijn voor de kenniseconomie en ik vraag me daarom nog steeds af of de politiek niet in moet grijpen.
Ik snap het niet zo goed. Verwijt je nu de FNV dat ze te weinig binnenhalen? En hoe zou de politiek moeten ingrijpen, eisen van de FNV dat ze wel meer binnenhalen? Of moet de politiek van de werkgevers gaan eisen dat er meer aan scholing wordt gedaan?
  maandag 23 april 2007 @ 20:59:19 #27
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_48647131
quote:
Op maandag 23 april 2007 20:57 schreef Kozzmic het volgende:
Ik snap het niet zo goed. Verwijt je nu de FNV dat ze te weinig binnenhalen? En hoe zou de politiek moeten ingrijpen, eisen van de FNV dat ze wel meer binnenhalen? Of moet de politiek van de werkgevers gaan eisen dat er meer aan scholing wordt gedaan?
Ja, dat weet ik niet. Ik weet niet wat de beste manier zou zijn maar ik zou mij zo iets als een stimulatie maatregel kunnen voorstellen.
quote:
Op maandag 23 april 2007 20:56 schreef ..-._---_-.- het volgende:
Vertel eens wat meer over jouw persoonlijke ervaring
Tijdens CAO onderhandelingen in het beroepsgoederenvervoer meer dan 4 % eisen terwijl op dit moment veel transportbedrijven al moeite hebben om het hoofd boven water te houden.

En dan ook nog moeilijk doen als er door de gestegen personeelskosten gereorganiseerd moet worden
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_48647166
quote:
Op maandag 23 april 2007 20:59 schreef Martijn_77 het volgende:

[..]

Ja, dat weet ik niet. Ik weet niet wat de beste manier zou zijn maar ik zou mij zo iets als een stimulatie maatregel kunnen voorstellen.
Een stimulatiemaatregel?
  maandag 23 april 2007 @ 21:02:28 #29
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_48647242
quote:
Op maandag 23 april 2007 21:00 schreef Kozzmic het volgende:
Een stimulatiemaatregel?
Ja, geen subsidies maar op een andere manier. Maar hoe precies weet ik ook niet
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_48647398
quote:

[..]

Ja, maar dat ze niet voldoende binnen halen kan een bedreiging zijn voor de kenniseconomie en ik vraag me daarom nog steeds af of de politiek niet in moet grijpen.
...
Als je denkt dat een vakbond een instrument van de overheid is dan heb je iets essentieels he-le-maal niet begrepen.
  maandag 23 april 2007 @ 21:10:03 #31
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_48647490
quote:
Op maandag 23 april 2007 21:06 schreef ..-._---_-.- het volgende:
Als je denkt dat een vakbond een instrument van de overheid is dan heb je iets essentieels he-le-maal niet begrepen.
sorry, maar het is nog altijd de politiek die de CAO's voor een beroepstak algemeen bindend verklaard. dus er zit zeker wel een overheids bemoeienis in
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_48647583
Ik zie dat er een zeer relevante post van mij verdwenen is. Ik meen uit de OP op te maken dat die alleen gebaseerd is op de titel van het artikel uit de NRC. Het artikel zelf ontkracht de OP zelfs. Waarom kan ik niet zeggen dat ik me niet aan de indruk kan onttrekken dat TS het artikel helemaal niet gelezen heeft?
pi_48647671
quote:
Op maandag 23 april 2007 21:10 schreef Martijn_77 het volgende:

[..]

sorry, maar het is nog altijd de politiek die de CAO's voor een beroepstak algemeen bindend verklaard. dus er zit zeker wel een overheids bemoeienis in
Dus voor ambtenarenbonden heeft het geen enkele zin om met de overheid over CAO's te oonderhandelen?

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 23-04-2007 21:16:24 ]
pi_48647681
-edit- -dubbelpost-

[ Bericht 92% gewijzigd door #ANONIEM op 23-04-2007 21:15:08 ]
pi_48647897
quote:
Op maandag 23 april 2007 21:02 schreef Martijn_77 het volgende:

[..]

Ja, geen subsidies maar op een andere manier. Maar hoe precies weet ik ook niet
Maar goed, de conclusie zou dan moeten zijn dat niet de FNV een bedreiging is voor de kenniseconomie, maar de werkgevers.

Persoonlijk denk ik overigens dat het allemaal wel losloopt. Scholing hoeft niet per se bij de cao-onderhandelingen te worden geregeld, het is ook iets dat per bedrijfstak of zelfs bedrijf en werknemer weer andere invulling moet hebben. Ik vraag me zelfs af of je daar iets collectiefs voor moet regelen.
pi_48648755
quote:

[..]

Daarnaast is mijn ervaring dat het de bonden vooral om de centen te doen is.
Ja maar ligt dat aan hen of aan de werkgevers die voor de makkelijke weg gaan. Goede scholing is vaak duurder dan een half procentje extra loon.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
  maandag 23 april 2007 @ 21:39:36 #37
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_48648815
quote:
Op maandag 23 april 2007 21:19 schreef Kozzmic het volgende:
Maar goed, de conclusie zou dan moeten zijn dat niet de FNV een bedreiging is voor de kenniseconomie, maar de werkgevers.
De FNV zit ook aan de onderhandelinstafel en onderhandeld ook over het bod dus het is niet alleen de schuld van de werkgevers.
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_48648874
quote:
Op maandag 23 april 2007 20:59 schreef Martijn_77 het volgende:

[..]
Tijdens CAO onderhandelingen in het beroepsgoederenvervoer meer dan 4 % eisen terwijl op dit moment veel transportbedrijven al moeite hebben om het hoofd boven water te houden.
Ligt dat dan aan de bonden of aan de werkgevers dat ze hun kop niet boven water kunnen houden? Bij veel andere bedrijven gaat het wel goed.
quote:
zaterdag, 21 april 2007, Economie

Fritom wil chauffeurs wel meer loon geven
Bolsward - Fritom Transportgroep uit Bolsward wil zijn chauffeurs wel een loonsverhoging van 3 procent betalen. Deze week liepen de cao-onderhandelingen stuk, onder meer omdat de werkgeversorganisaties niet meer dan 2,5 procent meer loon boden.
,,De bonden vragen om 3 procent loonsverhoging. Wij vinden dit redelijk. Ons bedrijf groeit sterk en ook met onze branche gaat het beter. Onze medewerkers horen hiervan mee te profiteren. We vinden bovendien dat onze branche aantrekkelijk moet blijven voor gekwalificeerd personeel”, zei Fritom-directeur R. Vellema gisteren.
Fritom dreigt het lidmaatschap van werkgeversorganisatie Transport en Logistiek Nederland (TLN) op te zeggen als die vasthoudt aan de kleinere loonsverhoging.
Vakbondsbestuurder Anton Meijerman van CNV is blij met de actie van Fritom. ,,Dit slaat een bres in het werkgeversfront.” De vakbonden gaan volgende week praten over acties in de branche, die gepland staan voor 3, 7 en 10 mei. Die acties zijn nog geen stakingen. Daarvoor moeten de bonden eerst toestemming vragen aan hun leden. Dat gebeurt op 12 mei.
Fritom is het grootste transportbedrijf van het Noorden, met zevenhonderd chauffeurs. Onder de groep vallen onder meer Veenstra uit Heeg en MMC, Melkweg Transport en Wiersma uit Bolsward.
pi_48649061
quote:
Op maandag 23 april 2007 21:39 schreef Martijn_77 het volgende:

[..]

De FNV zit ook aan de onderhandelinstafel en onderhandeld ook over het bod dus het is niet alleen de schuld van de werkgevers.
Waarom geef je de partij die zich het meest heeft ingezet voor scholing (FNV) alle schuld en heb je totaal geen kritiek op de partij die zich voor scholing het minst heeft ingezet (werkgevers)?
pi_48649269
Naar mijn mening is het hele concept van een CAO een beetje acherhaald. Dat blijkt ook maar weer als ik lees dat ze neit leden willen raadplegen.

En wat die scholing betreft. Dat moeten ze allemaal zelf weten.
pi_48649414
quote:
Op maandag 23 april 2007 21:48 schreef TubewayDigital het volgende:
Naar mijn mening is het hele concept van een CAO een beetje acherhaald. Dat blijkt ook maar weer als ik lees dat ze neit leden willen raadplegen.

En wat die scholing betreft. Dat moeten ze allemaal zelf weten.
Niet leden raadplegen geeft een CAO toch alleen maar meer draagkracht?
pi_48649458
quote:
Op maandag 23 april 2007 21:52 schreef du_ke het volgende:

[..]

Niet leden raadplegen geeft een CAO toch alleen maar meer draagkracht?
Maar waarom een hele sector onder het juk van een CAO. Mogen mensen zelf niet bepalen hoeveel ze willen betalen aan salaris of hoeveel ze willen verdienen?
pi_48649599
quote:
Op maandag 23 april 2007 21:53 schreef TubewayDigital het volgende:

[..]

Maar waarom een hele sector onder het juk van een CAO. Mogen mensen zelf niet bepalen hoeveel ze willen betalen aan salaris of hoeveel ze willen verdienen?
Van mij mag het maar dat is wel verschrikkelijk onpraktisch. Of wou jij elke vrachtwagenchauffeur of magazijnmedewerker elk jaar over z'n loon laten onderhandelen met een werkgever die een veel sterkere machtspositie heeft?
  maandag 23 april 2007 @ 22:00:54 #44
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_48649795
quote:
Op maandag 23 april 2007 21:48 schreef TubewayDigital het volgende:
Idd, daarnaast denk ik ook dat het de economie misschien wel een beetje afremt.
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_48649808
quote:
Op maandag 23 april 2007 21:43 schreef ..-._---_-.- het volgende:

[..]

Waarom geef je de partij die zich het meest heeft ingezet voor scholing (FNV) alle schuld en heb je totaal geen kritiek op de partij die zich voor scholing het minst heeft ingezet (werkgevers)?
En dat ?

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 23-04-2007 22:01:34 ]
pi_48649942
quote:
Op maandag 23 april 2007 21:56 schreef du_ke het volgende:

[..]

Van mij mag het maar dat is wel verschrikkelijk onpraktisch. Of wou jij elke vrachtwagenchauffeur of magazijnmedewerker elk jaar over z'n loon laten onderhandelen met een werkgever die een veel sterkere machtspositie heeft?
Of het praktisch is of niet kunnen we toch aan beide partijen zelf overlaten.

En wat die machtspositie betreft. Als werkgevers zo machtig zijn waarom betalen ze dan geen minimumloon?
pi_48650317
quote:
Op maandag 23 april 2007 22:04 schreef TubewayDigital het volgende:

[..]

Of het praktisch is of niet kunnen we toch aan beide partijen zelf overlaten.
Blijkbaar vinden de werkgevers het ook wel ok omdat het zorgt voor wat rust op de arbeidsmarkt.
quote:
25 februari 2004

Nr. 04/43
Werkgevers steunen algemeen verbindend verklaren CAO`s

Werkgevers die onder een bedrijfstak-CAO vallen oordelen overwegend positief over het algemeen verbindend verklaren van CAO’s. Hierbij worden bepalingen van een bedrijfstak-CAO verplicht opgelegd aan alle ondernemingen in die sector.

Dat blijkt een onderzoek van Regioplan Beleidsonderzoek dat minister De Geus van Sociale Zaken en Werkgelegenheid naar de Tweede Kamer heeft gestuurd. Uit het onderzoek blijkt verder dat de meeste werkgevers (94 procent) tevreden zijn over de manier waarop de arbeidsvoorwaarden in hun onderneming tot stand komen. Dit geldt zowel voor werkgevers zonder CAO als voor werkgevers met een bedrijfstak- of ondernemings-CAO.

Van de direct aan een bedrijfstak-CAO gebonden werkgevers oordeelt 87 procent positief over het algemeen verbindend verklaren van de CAO. Van de werkgevers die indirect, door algemeen verbindend verklaring aan de CAO gebonden zijn, is 84 procent positief. Dit duidt volgens minister De Geus op een breed draagvlak voor de CAO en het instrument van algemeen verbindend verklaren.

Werkgevers die direct of indirect aan een bedrijfstak-CAO zijn gebonden noemen onder meer als voordeel dat de concurrentie op arbeidsvoorwaarden wordt beperkt en de arbeidsrust wordt bevorderd. Zij vinden dat de CAO in de praktijk voldoende flexibiliteit biedt om arbeidsvoorwaarden op ondernemingsniveau nader in te vullen. Een meerderheid vindt wel dat op dit vlak nog verdere verbeteringen mogelijk zijn.

Het aantal CAO’s in Nederland is over de afgelopen 25 jaar toegenomen van ruim zeshonderd tot meer dan duizend nu. Het aantal werknemers dat onder een CAO valt, lag al die tijd boven de 80 procent
quote:
En wat die machtspositie betreft. Als werkgevers zo machtig zijn waarom betalen ze dan geen minimumloon?
Omdat ze nu een met de werknemersorganisaties een flink machtsblok tegenover zich hebben.
pi_48650364
quote:
Op maandag 23 april 2007 22:00 schreef Martijn_77 het volgende:

[..]

Idd, daarnaast denk ik ook dat het de economie misschien wel een beetje afremt.
Zou het? Kan je dat ook onderbouwen, het lijkt mij niet echt logisch namelijk.
  maandag 23 april 2007 @ 22:17:56 #49
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_48650444
quote:
Op maandag 23 april 2007 22:15 schreef du_ke het volgende:
Zou het? Kan je dat ook onderbouwen, het lijkt mij niet echt logisch namelijk.
Het beperkt de werkgevers in hun mogelijkheden en maakt de arbeidsvoorwaarden een stuk minder flexibel
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_48650672
quote:
Op maandag 23 april 2007 21:43 schreef ..-._---_-.- het volgende:

[..]

Martijn, waarom ga je daar niet op in?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')