Uit het artikel blijkt nergens dat dit de FNV expliciet valt te verwijten; het wordt enkel duidelijk dat uiteindelijk er vooral loonsverhoging uit de onderhandelingen rolt, maar dat kan net zo goed de werkgevers verwijtbaar zijn als de bonden.quote:Op zaterdag 21 april 2007 21:10 schreef Martijn_77 het volgende:
[afbeelding]
Zoals in het bovenstaande artikel te lezen is haalt de FNV alleen maar loon binnen en geen scholing. Hier door zijn ze een bedreiging voor de Nederlandse Kenniseconomie.
Aangezien het huidige kabinet de kenniseconomie op de agenda heeft staan lijkt mij een actie van de kant van het kabinet om deze ontwikkeling bij de bonden een halt toe te roepen tot de mogelijkheden behoren.
Wat vinden jullie van deze zorgelijke ontwikkeling en hoe zou de politiek de bonden kunnen bewegen om ook aan de kenniseconomie te denken en niet alleen aan de centen?
Als ik kijk naar de laatste CAO onderhandelingen die ik heb meegemaakt en de rol van het FNV daarin gaat het alleen maar om de centen.quote:Op zaterdag 21 april 2007 21:14 schreef Reya het volgende:
Uit het artikel blijkt nergens dat dit de FNV expliciet valt te verwijten; het wordt enkel duidelijk dat uiteindelijk er vooral loonsverhoging uit de onderhandelingen rolt, maar dat kan net zo goed de werkgevers verwijtbaar zijn als de bonden.
Ik lees:quote:Op zaterdag 21 april 2007 21:10 schreef Martijn_77 het volgende:
[afbeelding]
Zoals in het bovenstaande artikel te lezen is haalt de FNV alleen maar loon binnen en geen scholing. Hier door zijn ze een bedreiging voor de Nederlandse Kenniseconomie.
Aangezien het huidige kabinet de kenniseconomie op de agenda heeft staan lijkt mij een actie van de kant van het kabinet om deze ontwikkeling bij de bonden een halt toe te roepen tot de mogelijkheden behoren.
Wat vinden jullie van deze zorgelijke ontwikkeling en hoe zou de politiek de bonden kunnen bewegen om ook aan de kenniseconomie te denken en niet alleen aan de centen?
Wat doet de FNV in deze nu dan fout?quote:[..]"Het aantal scholingsaanspraken ligt hoger dan gebruikelijk, maar valt erg tegen, zei Wind. De vakbeweging heeft scholing dit jaar hoog op de agenda geplaatst. "Werkgevers praten aan Haagse vergadertafels zoveel over het belang van scholing, dat ik had verwacht dat ze er ook aan cao-tafels over wilde praten."[..]
De FNV zou zelf ook meer de nadruk op scholing kunnen leggen. Maar ja het is een blijft een vakbond en dan gaat het toch altijd aller eerst over de centen.quote:Op zaterdag 21 april 2007 22:10 schreef Yildiz het volgende:
Wat doet de FNV in deze nu dan fout?
"hoog op de agenda geplaatst"quote:Op zaterdag 21 april 2007 22:15 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
De FNV zou zelf ook meer de nadruk op scholing kunnen leggen. Maar ja het is een blijft een vakbond en dan gaat het toch altijd aller eerst over de centen.
je zegt het zelf al.. ze behartigen de belangen van de meerderheid.. en de meerderheid wil nu wel weer eens een beetje extra geld na bevroren lonen en zelfs (indirect) in te hebben moeten leveren qua loon..quote:Op zaterdag 21 april 2007 22:15 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
De FNV zou zelf ook meer de nadruk op scholing kunnen leggen. Maar ja het is een blijft een vakbond en dan gaat het toch altijd aller eerst over de centen.
Te lezen aan alle stukken is de FNV daar ook zelf over begonnen maar willen de werkgevers er blijkbaar gewoon niet over praten....quote:Op zaterdag 21 april 2007 22:15 schreef Martijn_77 het volgende:
Lariekoek. In het artikel dat je aanhaalt valt duidelijk te lezen dat het juist de werkgevers zijn die hebben geweigerd over scholing te praten. De FNV wilde wel, maar de werkgevers lagen dwars.quote:Op zaterdag 21 april 2007 21:10 schreef Martijn_77 het volgende:
[afbeelding]
...
Precies. De partijen die de voorkeur hebben van veel ondernemers zijn juist de partijen die afbreuk doen aan het Nederlandse onderwijs.quote:Op zondag 22 april 2007 07:56 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Als er iets een bedreiging is voor de Kenniseconomie is het wel het Onderwijs, zoals dat het laatste decennium is gereorganiseerd. Onderwijs is een taak van de Overheid, niet van een vakbond. de taak van een vakbond is de belangen en wensen van de leden te verwoorden en uit te onderhandelen. Als werkgevers scholing willen zullen ze bij de overheid moeten zijn.
Er waren vroeger bedrijfsscholen. Maar de politiek en de vakbonden hebben de bedrijven toen uitgemaakt voor slavendrijvers. Inmiddels zitten we met grote ROC's die niet opleiden waar de bedrijven op zitten te wachten, maar gezien het verleden is het niet zo gek dat de bedrijven zelf geen initiatief nemen.quote:Op zondag 22 april 2007 10:39 schreef Klopkoek het volgende:
Is natuurlijk ook volstrekt logisch dat de werkgevers niet willen betalen voor het onderwijs. Die willen dat natuurlijk liever afwentelen op de overheid.
Ook het Deense ontslagmodel maar invoeren dan? Of pikken we alleen de 'gunstige' dingen overal uit.quote:Het wordt tijd dat het Deense model wordt ingevoerd. Een model waar vakbonden in de raad van bestuur zitten en werkgevers verplicht zijn om te zorgen voor scholing.
Er staat nergens in het artikel dat de FNV wel over scholing heeft gepraat. Daarnaast vraag ik in de OP mij ook al af of de Politiek zich dan niet mede met het scholing probleem moet gaan bemoeien.quote:Op zondag 22 april 2007 08:03 schreef ..-._---_-.- het volgende:
Lariekoek. In het artikel dat je aanhaalt valt duidelijk te lezen dat het juist de werkgevers zijn die hebben geweigerd over scholing te praten. De FNV wilde wel, maar de werkgevers lagen dwars.
Niet expliciet, maar wel degelijk impliciet. Uit de kritiek van de FNV op de werkgevers - namelijk dat die niet over scholing wilden onderhandelen - kun je prima afleiden dat de FNV dat onderwerp wel op de agenda heeft gezet. Mevrouw Wind laat duidelijk weten dat de FNV er graag over had willen praten maar dat het de werkgevers waren die dwars lagen. Precies het omgekeerde van jouw bewering.quote:Op zondag 22 april 2007 12:13 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Er staat nergens in het artikel dat de FNV wel over scholing heeft gepraat. Daarnaast vraag ik in de OP mij ook al af of de Politiek zich dan niet mede met het scholing probleem moet gaan bemoeien.
Daar kunnen natuurlijk ook weer nadelen aan zitten. Kijk maar naar het buitenland bijvoorbeeld.quote:Op zondag 22 april 2007 11:12 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Er waren vroeger bedrijfsscholen. Maar de politiek en de vakbonden hebben de bedrijven toen uitgemaakt voor slavendrijvers. Inmiddels zitten we met grote ROC's die niet opleiden waar de bedrijven op zitten te wachten, maar gezien het verleden is het niet zo gek dat de bedrijven zelf geen initiatief nemen.
Alles hangt met elkaar samen. In Denemarken is dat soepele ontslagmodel gerechtvaardigd. Ten eerste omdat de scholing dus gegarandeerd is en ten tweede omdat de mensen die écht niet kunnen werken ook een fatsoenlijke uitkering krijgen en ten derde omdat er een puike arbeidsbemiddeling is (waar ons CDA zo graag op wil bezuinigen).quote:[..]
Ook het Deense ontslagmodel maar invoeren dan? Of pikken we alleen de 'gunstige' dingen overal uit.
quote:Op zondag 22 april 2007 08:05 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Martijn staat niet bekend om zijn objectieve houding ten opzichte van woorden als FNV, PvdA, vakbonden, links, SP, Groen Links etc. Dan daalt er een blauw waas over hem neder en schrijft hij dit soort verhaaltjes. Ach ja...
Heren gedraag je even.quote:Op zondag 22 april 2007 08:14 schreef ..-._---_-.- het volgende:
Nog even het fragment waaruit blijkt dat TS wel een heel erg dikke duim heeft:
[..]
Maar Martijn kennende zal hij wel gewoon zijn neus niet meer in dit topic laten zien.
Ah, het is oke om tendentieuze reacties op artikelen te plaatsen, maar je mag er niet op aangesproken worden? Ook niet als er een hele historie van dergelijke topics ligt? Jullie doen het niet, dus moet de vox populi het wel doen, he?quote:Op zondag 22 april 2007 15:26 schreef Rock_de_Braziliaan het volgende:
[..]
[..]
Heren gedraag je even.![]()
quote:Op maandag 23 april 2007 20:28 schreef du_ke het volgende:
Ik vraag me oprecht af of hij het stuk dat hij geplaatst heeft wel heeft gelezen voor hij z'n opmerkingen er onder plaatste.
quote:Op maandag 23 april 2007 20:32 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Ja, dat had ik en ik vraag mij nog steeds af waarom de FNV zo weinig scholing uit de CAO onderhandelingen gesleept krijgt en of de politiek hier niet op moet ingrijpen.
Maar schijnbaar is het voor veel mensen voldoende om alleen mij aan te vallen en niet in houdelijkt te reageren waardoor zo'n topic verbaggerd wordt.
quote:Op maandag 23 april 2007 20:47 schreef du_ke het volgende:
Nogmaals je hebt het stukje dus niet goed gelezen, er staat in dat er door de FNV extra ingezet is op scholing en dat er ook meer is binnengehaald maar niet voldoende.
En de FNV daarvan de schuld geven op basis van dit artikel slaat natuurlijk helemaal nergens op.
Ja, maar dat ze niet voldoende binnen halen kan een bedreiging zijn voor de kenniseconomie en ik vraag me daarom nog steeds af of de politiek niet in moet grijpen.quote:Op maandag 23 april 2007 20:47 schreef du_ke het volgende:
Nogmaals je hebt het stukje dus niet goed gelezen, er staat in dat er door de FNV extra ingezet is op scholing en dat er ook meer is binnengehaald maar niet voldoende.
En de FNV daarvan de schuld geven op basis van dit artikel slaat natuurlijk helemaal nergens op.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |