Dat is ook slechts democratisch bepaald.quote:Op zaterdag 21 april 2007 22:17 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Niet als iets nog niet levend of levensvatbaar is.
Nee, wetenschappelijk.quote:Op zaterdag 21 april 2007 23:04 schreef Dodecahedron het volgende:
[..]
Dat is ook slechts democratisch bepaald.
Er is helemaal niks wetenschappelijks aan. Het is maar een gekozen grens.quote:Op zondag 22 april 2007 02:04 schreef gelly het volgende:
Nee, wetenschappelijk.
Dat is simpel gezegd in een land als Nederland waar je zonder problemen aan anticonceptie kan komen.quote:Op zondag 22 april 2007 02:21 schreef Evil_Jur het volgende:
Ze hadden zichzelf ook niet kunnen laten bezwangeren natuurlijk...
Je vergeet het belangrijkste anticonceptiemiddel: Je verstand. En dat is volgens mij overal even toegankelijk.quote:Op zondag 22 april 2007 02:27 schreef MinderMutsig het volgende:
[..]
Dat is simpel gezegd in een land als Nederland waar je zonder problemen aan anticonceptie kan komen.
Op iedere straathoek zit wel een drogist waar je condooms kunt kopen, de pil, de prikpil, het spiraaltje e.d. zijn allemaal vrij verkrijgbaar, dat is echter niet overal zo geregeld.
Voor bezwangeren heb je doorgaans ook twee personen nodig overigens.
Nee hoor, daar is helemaal geen wetenschappelijke consensus over. Dat is altijd zo met de wetenschap. De 'normale' mens denkt dat de wetenschap dit of dat als een absoluut feit poneert, terwijl in realiteit de wetenschap zelf voortdurend in discussie is.quote:
Ik sluit mij hier bij aan. Kijk, ik wil absoluut niet het lijden van de moeder bagataliseren. Ik begrijp best, dat een zwangere vrouw in bepaalde gevallen de zwangerschap liever onderbreekt, maar waar het mij om gaat is dat woordje 'willen'. In onze huidige samenleving staat het individu voorop en moet alles zich maar aanpassen aan de wil van dat individu. Maar zo werkt het wat mij betreft dus niet. Of op zijn minst niet in bepaalde gevallen. Een vrouw kan wel niet willen bevallen van een kind, maar we hebben het wel over een levend wezen. Een ongeboren mens is een levend wezen en abortus is derhalve moord.quote:Op zaterdag 21 april 2007 22:00 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Ik ben het met je eens. Ik wordt daar ook niet gelukkig van. Ik gun liever de ongeborene het levenslicht. Heeft ook recht op het leven, zoals moeder dat recht ook heeft gekregen....
Ik vind abortus gewoon moord. Tenzij het leven van de moeder ermee kan worden gered (complicaties).
Als randvoorwaarde stel ik daarbij natuurlijk wel dat de mensen op de boot ongedeerd blijven. Ik bedoel puur de boot an sich.quote:
Ik stel dan bij deze voor om de boot om te namen naar U.S.S. Cole of Rainbow Warrior.quote:Op zondag 22 april 2007 09:29 schreef zwambtenaar het volgende:
[..]
Als randvoorwaarde stel ik daarbij natuurlijk wel dat de mensen op de boot ongedeerd blijven. Ik bedoel puur de boot an sich.
Het is wetenschappelijk bepaald dat normaal gesproken iets tot zoveel weken niet leeft, of tot zoveel weken oud niet levensvatbaar is. Vervolgens hebben we wellicht democratisch besloten dat er tot die tijd abortus mag plaatsvinden. Ga ze nu niet door elkaar halen, s'il vous plait.quote:Op zondag 22 april 2007 09:24 schreef zwambtenaar het volgende:
[..]
Nee hoor, daar is helemaal geen wetenschappelijke consensus over. Dat is altijd zo met de wetenschap. De 'normale' mens denkt dat de wetenschap dit of dat als een absoluut feit poneert, terwijl in realiteit de wetenschap zelf voortdurend in discussie is.
Dit is gewoon niet waar. Leven is niet eens eenduidig gedefinieerd. Laat staan dat er wetenschappelijk kan worden vastgesteld wanneer een foetus leeft. Het is wel duidelijk dat pas een 22-weker levend geboren is, dan lijkt de Nederlandse wet nogal slecht waarbij op 24 weken nog abortus gepleegd mag worden.quote:Op zondag 22 april 2007 11:34 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Ik stel dan bij deze voor om de boot om te namen naar U.S.S. Cole of Rainbow Warrior.
[..]
Het is wetenschappelijk bepaald dat normaal gesproken iets tot zoveel weken niet leeft, of tot zoveel weken oud niet levensvatbaar is. Vervolgens hebben we wellicht democratisch besloten dat er tot die tijd abortus mag plaatsvinden. Ga ze nu niet door elkaar halen, s'il vous plait.
Daarnaast doet men bijna elke keer alsof abortus niet meer voorstelt dan een achtbaanritje, alsof het comfortabel is ofzo. Alsof je het voor je plezier doet...
Het is absoluut leven in de biologsche zin, dat valt niet ontkennen. Het zijn allemaal levende cellen , al snel een kloppend hart, een zenuwstelsel. Dat sommige mensen het dan nog niet als levend willen beschouwen, is gewoon heel jammer.quote:Op zondag 22 april 2007 11:34 schreef Yildiz het volgende:
Het is wetenschappelijk bepaald dat normaal gesproken iets tot zoveel weken niet leeft, of tot zoveel weken oud niet levensvatbaar is. Vervolgens hebben we wellicht democratisch besloten dat er tot die tijd abortus mag plaatsvinden. Ga ze nu niet door elkaar halen, s'il vous plait.
Daarnaast doet men bijna elke keer alsof abortus niet meer voorstelt dan een achtbaanritje, alsof het comfortabel is ofzo. Alsof je het voor je plezier doet...
Democratisch besloten, my ass. Dat betekent niet dat ik mij er bij neer hoef te leggen. Verder ben je kennelijk totaal niet op de hoogte van de wetenschappelijke discussie. Dat het 'volk' denkt dat de wetenschap zus of zo staat tegen over dit of dat onderwerp, betekent niet, dat dat daadwerkelijk zo is. Onlangs was er nog een debat op televisie over dit onderwerp tussen twee vooraanstaande medische wetenschappers en daarin werd heel duidelijk dat er wetenschappers zijn die vinden dat je van leven kunt spreken, al direct vanaf de bevruchting.quote:Op zondag 22 april 2007 11:34 schreef Yildiz het volgende:
Nee hoor, dat is niet wat ik beweer. Ik kan mij voorstellen dat er met name een hoop emotioneel leed te verwerken is na de ingreep, maar wat heeft dat te maken met deze discussie?quote:Op zondag 22 april 2007 11:34 schreef Yildiz het volgende:
Dat is nou niet echt iets dat ik een wetenschappelijke bepaling kan noemen, met behulp van de wetenschap is levensvatbaarheid steeds sneller mogelijk, dus hoe zit het dan met die grens?quote:Op zondag 22 april 2007 11:34 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Hier sluit ik mij bij aan. Ik ben niet op voorhand tegen abortus, maar ik ben bang voor een hellend vlak. Nu is het misschien zo dat het nog steeds een erg ingewikkeld besluit is, maar steeds meer zal abortus worden gezien als een handig middel om van je zwangerschap af te komen, omdat je tijdens je vakantie op Ibiza te opgewonden was om de moeite te nemen je sekspartner een condoom om te (laten) doen. Ongewenst zwanger zijn is pech hebben wat mij betreft; je hebt de consequenties maar te aanvaarden. Maar inderdaad, de uitzonderingen zijn bijvoorbeeld wanneer je zelf in levensgevaar verkeerd, of wanneer het kind ernstig gehandicapt ter wereld zal komen enzovoort.quote:Op zondag 22 april 2007 13:25 schreef Evil_Jur het volgende:
[..]
Dat is nou niet echt iets dat ik een wetenschappelijke bepaling kan noemen, met behulp van de wetenschap is levensvatbaarheid steeds sneller mogelijk, dus hoe zit het dan met die grens?
Vanaf het moment van conceptie is er wanneer men de natuur zijn gang laat gaan, grote kans dat er 9 maanden later een nieuw mens is. Dat vind ik dus een leven, en daar moet heel verantwoordelijk en bedachtzaam mee omgegaan worden. En dat is meer een subjectieve persoonlijke grens, dan een objectieve wetenschappelijke.
Ik ben niet tegen abortus om dringende medische redenen, ook niet wanneer het een zwaar gehandicapt foetus betreft, dan is (kwaliteit van) leven juist iets dat je probeert te beschermen. Maar abortus omdat je liever nog geen kinderen had gewild vind ik zwaar immoreel, en niet heel ver verwijderd van moord met voorbedachte rade.
Absoluut, maar dan wel binnen de grenzen van de eigen wetgeving. Je hebt je niet op een dergelijke provocerende wijze te bemoeien met andere landen. Je mag als vrouw al lang blij zijn, dat je in je eigen land wel die vrijheid hebt.quote:Op zondag 22 april 2007 13:46 schreef Xith het volgende:
Goede zaak, laat iedereen toch hun eigen keuze houden,
"De bloedige dingen?" Ik zie het al, je hebt weinig respect voor het leven.quote:Op zondag 22 april 2007 13:46 schreef Xith het volgende:
Hopelijk gooien ze de bloedige dingen niet het water in om haaien te lokken
Wat een onzin. "Wetenschappelijk" is in deze context een non-woord. Beetje hetzelfde als gereformeerden die zeggen, "Nee, het hoort zo, dat is christelijk".quote:
Vind je ook dat een vrouw haar reeds ter wereld gekomen kind mag ombrengen omdat deze haar aan haar hoofd zeurt en zij daardoor hoofdpijn krijgt?quote:Op zondag 22 april 2007 13:52 schreef JohnDope het volgende:
Ik vind het een beetje vreemd dat het om abortussen tot 7 weken weken gaat.
Ik vind dat een vrouw ten alle tijden een abortus moet kunnen doen. Ieder mens is baas over eigen lichaam, dus ook over een foetus, hoe oud die ook wezen mogen.
nee!quote:Op zondag 22 april 2007 13:53 schreef zwambtenaar het volgende:
[..]
Vind je ook dat een vrouw haar reeds ter wereld gekomen kind mag ombrengen omdat deze haar aan haar hoofd zeurt en zij daardoor hoofdpijn krijgt?
Gaarne beargumenteren. Je stelt dus dat de foetus geen rechten heeft?quote:Op zondag 22 april 2007 13:55 schreef JohnDope het volgende:
als de foetus nog in het lichaam van de vrouw is, dan is zij de enige die daar over mag beslissen.
Dus 1 seconde voor de geboorte mag het nog niet.quote:Op zondag 22 april 2007 13:55 schreef JohnDope het volgende:
als de foetus nog in het lichaam van de vrouw is, dan is zij de enige die daar over mag beslissen.
Ik heb weinig respect voor niet levende, aaneengeklompten cellen die zich als een tumor EN parasiet aan je lijkt vast zuigen.quote:Op zondag 22 april 2007 13:48 schreef zwambtenaar het volgende:
"De bloedige dingen?" Ik zie het al, je hebt weinig respect voor het leven.
Zo moet je het wel zien, je moet ergens de grens trekken.quote:Op zondag 22 april 2007 13:57 schreef Dodecahedron het volgende:
[..]
Dus 1 seconde voor de geboorte mag het nog niet.
1 seconde na de geboorte weer wel.
Dus jij zou er wel voor zijn als volgroeide baby's met haar en al, die pijn kunnen voelen en levensvatbaar zijn, de stofzuiger in gehakselprakseld worden?quote:Op zondag 22 april 2007 13:58 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Zo moet je het wel zien, je moet ergens de grens trekken.
Zoals ik al zei: Vadertje Staat heeft niet het recht om zaken in het menselijk lichaam te gaan regelen.quote:Op zondag 22 april 2007 13:59 schreef Dodecahedron het volgende:
[..]
Dus jij zou er wel voor zijn als volgroeide baby's met haar en al, die pijn kunnen voelen, de stofzuiger in gehakselprakseld worden?![]()
Daar is iedereen het mee eens. De vraag is juist: wanneer is iets een menselijk lichaam?quote:Op zondag 22 april 2007 14:00 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Zoals ik al zei: Vadertje Staat heeft niet het recht om zaken in het menselijk lichaam te gaan regelen.
Ik vind de Nederlandse wet op dit punt ook slecht.quote:Op zondag 22 april 2007 12:02 schreef DrParsifal het volgende:
[..]
Dit is gewoon niet waar. Leven is niet eens eenduidig gedefinieerd. Laat staan dat er wetenschappelijk kan worden vastgesteld wanneer een foetus leeft. Het is wel duidelijk dat pas een 22-weker levend geboren is, dan lijkt de Nederlandse wet nogal slecht waarbij op 24 weken nog abortus gepleegd mag worden.
Een foetus dus! Dat is een wonder der natuur en de enige die daar over beslist is de moeder.quote:Op zondag 22 april 2007 14:01 schreef Dodecahedron het volgende:
[..]
Daar is iedereen het mee eens. De vraag is juist: wanneer is iets een menselijk lichaam?
Een foetus is dus een apart menselijk lichaam volgens jou? Maar dan beslist de moeder toch over hem?quote:Op zondag 22 april 2007 14:03 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Een foetus dus! Dat is een wonder der natuur en de enige die daar over beslist is de moeder.
De staat moet de levens van haar burgers beschermen. Ook van die nog niet geboren zijn.quote:Op zondag 22 april 2007 14:00 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Zoals ik al zei: Vadertje Staat heeft niet het recht om zaken in het menselijk lichaam te gaan regelen.
22 weken is ook véél te laat. In ik meen Amerika was een kindje van 22 weken geboren, en die overleefde het. De technologie wordt steeds beter en de wetten zouden moeten meegaan met die ontwikkelingen. Abortus helemaal afschaffen zal er nooit van komen helaas, maar die grens moet in ieder geval ver naar beneden.quote:Op zondag 22 april 2007 14:02 schreef MinderMutsig het volgende:
Ik vind de Nederlandse wet op dit punt ook slecht.
M.i. is 22 weken echt veel te laat voor een abortus.
een foetus groeit in de vrouw en is dus een onderdeel van de vrouw, dus de enige die daar over kan beslissen is de vrouw en verder helemaal niemand.quote:Op zondag 22 april 2007 14:04 schreef Dodecahedron het volgende:
[..]
Een foetus is dus een apart menselijk lichaam volgens jou? Maar dan beslist de moeder toch over hem?
Vadertje Staat is er om het individu te beschermen. Ik zie een ongeboren kind als een individu en vind dus ook dat dat individu beschermd moet worden.quote:Op zondag 22 april 2007 13:57 schreef JohnDope het volgende:
Kijk dat VadertjeStaat alles tot achter de voordeur wilt bepalen is nog tot daar aan toe, maar dat VadertjeStaat alles wilt bepalen, zelfs tot in het lichaam van de mens, is totaal verwerpelijk.
Nou, misschien had ik dan een andere term moeten gebruiken dan wetenschappelijk. Prima.quote:Op zondag 22 april 2007 13:09 schreef zwambtenaar het volgende:
[..]
Democratisch besloten, my ass. Dat betekent niet dat ik mij er bij neer hoef te leggen. Verder ben je kennelijk totaal niet op de hoogte van de wetenschappelijke discussie. Dat het 'volk' denkt dat de wetenschap zus of zo staat tegen over dit of dat onderwerp, betekent niet, dat dat daadwerkelijk zo is. Onlangs was er nog een debat op televisie over dit onderwerp tussen twee vooraanstaande medische wetenschappers en daarin werd heel duidelijk dat er wetenschappers zijn die vinden dat je van leven kunt spreken, al direct vanaf de bevruchting.
[..]
Nee hoor, dat is niet wat ik beweer. Ik kan mij voorstellen dat er met name een hoop emotioneel leed te verwerken is na de ingreep, maar wat heeft dat te maken met deze discussie?
Kom toch niet zo met die zware termen aanslingeren. Een kind die in een omgeving opgroeit waar geen kind past, is ineens wel humanitair, om ook maar een zware term te gebruiken? Of, nee, dan moet je tegenwoordig 'adoptie' zeggen. Kom nou, de gevolgen van zwanger zijn kunnen groter zijn dan dat, maar ik heb het idee dat vrouwen daar veel beter op kunnen beantwoorden.quote:Op zondag 22 april 2007 13:48 schreef zwambtenaar het volgende:
[..]
"De bloedige dingen?" Ik zie het al, je hebt weinig respect voor het leven.
Ik heb het idee dat geen enkele VadertjeStaat dat tegenwoordig nog wil doen. Maar enkel voor scoren bij het beschermen van de grote massa gaat, ten koste van de wil van het individu.quote:Op zondag 22 april 2007 14:06 schreef zwambtenaar het volgende:
[..]
Vadertje Staat is er om het individu te beschermen. Ik zie een ongeboren kind als een individu en vind dus ook dat dat individu beschermd moet worden.
De foetus is op een bepaald punt niet meer onderdeel van de vrouw. Dan kan het er uit gehaald worden en in een coufeuse verder leven.quote:Op zondag 22 april 2007 14:06 schreef JohnDope het volgende:
[..]
een foetus groeit in de vrouw en is dus een onderdeel van de vrouw, dus de enige die daar over kan beslissen is de vrouw en verder helemaal niemand.
Sure.quote:Als het aan jou ligt, dan regelt de staat straks dingen tot in het menselijke brein als de technologie dat mogelijk maakt.
Voor de goede orde, die cellen waar jij het over hebt, leven wel degelijk. Een cel op zichzelf is een levende entiteit. Jij als mens bent ook een verzameling aaneengeklompte cellen hoor. Je bent in feite een symbiose van cellen.quote:Op zondag 22 april 2007 13:58 schreef Xith het volgende:
[..]
Ik heb weinig respect voor niet levende, aaneengeklompten cellen die zich als een tumor EN parasiet aan je lijkt vast zuigen.
En die grens ligt voor wat mij betreft op de bevruchting.quote:Op zondag 22 april 2007 13:58 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Zo moet je het wel zien, je moet ergens de grens trekken.
De foetus is een nieuw individu, met een eigen lichaam. Eigen DNA. Het is niet van de vrouw. Bij abortus beslist ze niet alleen over eigen lichaam, maar ook over het lichaam van de foetus. Het is een leven dat ze beeindigt.quote:Op zondag 22 april 2007 14:06 schreef JohnDope het volgende:
een foetus groeit in de vrouw en is dus een onderdeel van de vrouw, dus de enige die daar over kan beslissen is de vrouw en verder helemaal niemand.
Probeer het maar niet te ontkennen.quote:
Dus baby's mogen niet meer geboren worden omdat wij als maatschappij ze niet meer willen?quote:Op zondag 22 april 2007 14:06 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Kom toch niet zo met die zware termen aanslingeren. Een kind die in een omgeving opgroeit waar geen kind past, is ineens wel humanitair, om ook maar een zware term te gebruiken? Of, nee, dan moet je tegenwoordig 'adoptie' zeggen. Kom nou, de gevolgen van zwanger zijn kunnen groter zijn dan dat, maar ik heb het idee dat vrouwen daar veel beter op kunnen beantwoorden.
Ik vind dit een heel goed punt: de foetus heeft eigen DNA. Ik denk dat dat gegeven wel van cruciaal belang is. Eigen DNA impliceert eigen individu.quote:Op zondag 22 april 2007 14:08 schreef __Saviour__ het volgende:
[..]
De foetus is een nieuw individu, met een eigen lichaam. Eigen DNA. Het is niet van de vrouw. Bij abortus beslist ze niet alleen over eigen lichaam, maar ook over het lichaam van de foetus. Het is een leven dat ze beeindigt.
Eigen DNA + de potentie om te groeien als mens uiteraard.quote:Op zondag 22 april 2007 14:11 schreef zwambtenaar het volgende:
[..]
Ik vind dit een heel goed punt: de foetus heeft eigen DNA. Ik denk dat dat gegeven wel van cruciaal belang is. Eigen DNA impliceert eigen individu.
Goede aanvulling inderdaadquote:Op zondag 22 april 2007 14:13 schreef Dodecahedron het volgende:
[..]
Eigen DNA + de potentie om te groeien als mens uiteraard.
Anders kun je ook een tumor een individu noemen.
Als ze zwanger wordt terwijl ze dat niet wil, is dat al een goede indicatie dat ze totaal niet de verantwoordelijkheid heeft om baas te zijn over haar eigen lichaam.quote:Op zondag 22 april 2007 13:52 schreef JohnDope het volgende:
Ik vind het een beetje vreemd dat het om abortussen tot 7 weken weken gaat.
Ik vind dat een vrouw ten alle tijden een abortus moet kunnen doen. Ieder mens is baas over eigen lichaam, dus ook over een foetus, hoe oud die ook wezen mogen.
Omdat de moeder denkt dat het kind er geen goede jeugd of opvoeding kan hebben, om een voorbeeld te noemen. Daar heeft vadertje staat, een politieke partij, wij, of wie dan ook niets mee te maken.quote:Op zondag 22 april 2007 14:09 schreef Dodecahedron het volgende:
[..]
Dus baby's mogen niet meer geboren worden omdat wij als maatschappij ze niet meer willen?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |