Het kan ook andersom in Nederland..... Ik spreek Engels met een vlekkeloos Amerikaans accent, en toen ik op een gegeven moment op een terrasje zat met mijn vrouw en een Amerikaanse vriendin en lekker in het Engels zat te kwebbelen zaten er naast ons twee Amsterdamse vrouwtjes die luidruchtig in het Nederlands zaten te klagen over "die domme Amerikanuh". (met Amsterdams accent enzo)quote:Op vrijdag 27 april 2007 01:01 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Spreken in een andere taal dan de natives is wel leuk, alleen moet je dan weer opletten opletten als je in Nederland bent
Ja dat is inderdaad erg moeilijk voor een buitenlandstalige. Ik merk dat met mijn man ook. Hij begrijpt vooral veel "passief", maar spreekt het niet echt, afgezien van een aantal basiszinnen en -constructies. Hij is bijv. wel in staat om zijn bedrijf in het Nederlands te presenteren (erg charmant!quote:Op vrijdag 27 april 2007 00:35 schreef maartena het volgende: De vertaling is vooral nodig als men op TV met een Limburger, Fries, Twentenaar of een andere niet-ABN Nederlander praat...![]()
Jaaa, dat kennik. Dat is zoooo... "delicious"!! Ben ik ook dol op!quote:Op vrijdag 27 april 2007 00:35 schreef maartena het volgende: In Gramatica denkt ze nog steeds veel in het Engels, en ze zet vaak de woorden in Engelse volgorde. Ook haalt ze wel eens woorden door elkaar.... soms erg grappig. Zo is "to save" namelijk "sparen", maar het kan ook "bewaren" en "redden" betekenen, en soms heeft ze het dus wel eens over "sparen" als het "bewaren" moet zijn enzo.....![]()
quote:Op vrijdag 27 april 2007 00:35 schreef maartena het volgende: Hier in de VS is ze natuurlijk veel minder blootgesteld aan het Nederlands, dus het niveau gaat niet veel meer omhoog eigenlijk, alhoewel ze er de laatste tijd weer erg veel mee bezig is - nu de tickets voor Nederland geboekt zijn.![]()
Ik vind het altijd hilarisch als mijn man met mijn familie en vrienden communiceert. Dat gaat over het algemeen in het Engels, dusseh...quote:Op vrijdag 27 april 2007 00:35 schreef maartena het volgende:Toen mijn moeder afgelopen Maart op bezoek kwam kon ze het prima redden met haar in het Nederlands. Mijn moeder doet ook erg haar best om Engels te leren trouwens, dat deed ze al toen mijn vrouw nog in Nederland was, en voordat ze naar de VS op bezoek kwam heeft ze nog Harry Potter in het Engels gelezen om de taal weer op te pakken.
Gaaf boek! (toen ik klein wasquote:Op vrijdag 27 april 2007 00:35 schreef maartena het volgende:Mijn vrouw wil beginnen aan Kruistocht in Spijkerbroek van Thea Beckman. We hebben het al een tijd liggen hier, maar alhoewel het eigenlijk een kinder/jeugdboek is, is het voor haar denk ik nog best een uitdaging om te lezen.....
Oh, ken je dat probleem?!!quote:Op vrijdag 27 april 2007 01:01 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Spreken in een andere taal dan de natives is wel leuk, alleen moet je dan weer opletten opletten als je in Nederland bent
Nee, misschien mijn vriendin, maar dat zie ik tegen die tijd wel, de komende 4 jaar zal ik in elk geval nergens langer als 12 maanden wonen, meestal zelfs maar 6 maanden.quote:Op donderdag 26 april 2007 14:49 schreef Gaoxing het volgende:
PeuRac: woei, dat is wel erg vaak! Maar goed, ik neem niet aan dat er dan ook een gezin mee trekt?
DAM: 1 of 2 keer per jaar, en zo af en toe een jaar niet.
Bora-Bora: geen mogelijkheid voor 'de jouwe' om Nederlands te worden? En ja, je paspoort geldig houden is echt genoeg om je Nederlanderschap in stand te houden. Die regeling geldt trouwens vanaf 18 jaar: daarvoor blijft een kind ook zonder geldig NL paspoort staatsburger.
Okee, dat is wel een opluchting. Wij vinden het eigenlijk het prettigst om ons niet àl te veel vast te leggen op reserveringen en trajecten enzo, maar ik begon een beetje bang te worden dat dat misschien problemen zou kunnen opleveren, in die periode/regio. Oeff! Doet me echt plezier dat we het grotendeels gewoon op ons af kunnen laten komen.quote:Op vrijdag 27 april 2007 00:53 schreef maartena het volgende:In het weekend van 26-28 Mei is het "Memorial Day", en een lang weekend betekend dat veel Amerikanen uit de Greater Los Angeles area in de auto springen naar Las Vegas, dus in dat weekend kan het wat drukker zijn. Voor het Memorial Day weekend zou ik in ieder geval kijken of je alvast hotels kunt boeken, zeker als je in dat weekend in Las Vegas city of de Grand Canyon denkt te zijn.
Ik denk dat het voor de rest wel mee zal vallen...... Je kunt verder erg goed op de bonnefooi door de VS trekken.
Hier is het ook maar 2 uurtjes.quote:Op vrijdag 27 april 2007 01:23 schreef PeuRac het volgende: Ik kom trouwens net terug van het koninginnendag feest op de NL ambasade hier in Finland, dat viel zwaar tegen zegom 19u beginnen en om 21u was het al afgelopen, en dan schenken ze Grolsch in Heineken glazen(?) en het was véél te druk. Gelukkig met wat interessante mensen nog ff naar de kroeg geweest en een typische nederlandse kroeg avond van gemaakt
![]()
Dat is ie ookquote:Op vrijdag 27 april 2007 01:41 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
In 3 maanden onder de knie, das knap.
Oja, wassie leuk, vanavond?quote:Op vrijdag 27 april 2007 01:41 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
In 3 maanden onder de knie, das knap.
http://tros.nl/index.php?id=512
Vooral die laatste is![]()
Ja, en zij in een fabriek ofzoiets.quote:Op vrijdag 27 april 2007 02:13 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Hij werkte als metaal-werker.
Nee precies, dat is zo'n ervaring wel waard! (afijn, ik weet niet hoeveel deprimerender het vanavond nog is gebleken, natuurlijk!quote:Op vrijdag 27 april 2007 02:13 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:6000 euro voor het restaurant en 500 euro per maand voor het huis en restaurant was overigens best een goede deal. Daar kan je je niet echt een buil aan vallen
Heb je geen ongelijk in!quote:Op vrijdag 27 april 2007 02:18 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Hier op de TV heb je alleen maar ellende, daar kan je er niks van verstaan dus is er geen ellende. Gaaf man
Welkomquote:Op vrijdag 27 april 2007 02:37 schreef le_knightclub_soda het volgende:
Meld me ook even vanuit Lissabon, woon hier inmiddels 3 maand, zet mezelf niet helemaal op de kaart, over een paar maand keer ik alweer terug, maar hou 't topic wel even in de gaten.Ben ik de enige fokker in Portugal?
![]()
Zie niemand, mezelf dan toch maar even eropgezet.quote:Op vrijdag 27 april 2007 05:18 schreef Skeffie het volgende:
[..]
Welkom
Kijk anders even in de openingspost of op de kaart zelf, dan zie je gelijk of er nog meer mensen in Portugal zitten
volgens mij welquote:Op vrijdag 27 april 2007 02:37 schreef le_knightclub_soda het volgende:
(..)
Ben ik de enige fokker in Portugal?![]()
Haha kan 't er eigenlijk alleen maar mee eens zijn, om nog maar te zwijgen over het verschil in kwaliteit qua muziek. Ik hoor liever Jorge Ben, Elis Regina of Tom Jobim dan dat ge-Fado de hele dag, maar dat kan ik hier beter niet hardop zeggen.quote:Op vrijdag 27 april 2007 15:13 schreef qwerty_x het volgende:
[..]
volgens mij wel
er zijn enkelen hier die dezelfde taal spreken als jij
alleen onze manier van spreken is een heel stuk charmanter en melodieuzer dan die van jullie
Helemaal mee eens, het lijken wel twee verschillende talen met hoe hard en afgebeten ze het in Portugal spreken.quote:Op vrijdag 27 april 2007 15:13 schreef qwerty_x het volgende:
[..]
volgens mij wel
er zijn enkelen hier die dezelfde taal spreken als jij
alleen onze manier van spreken is een heel stuk charmanter en melodieuzer dan die van jullie
Dat heb ik ook, maar toen ik er was was ik na twee/drie dagen wel enigszins gewend, en ging het wat makkelijker.quote:Op vrijdag 27 april 2007 16:29 schreef qwerty_x het volgende:
het klinkt inderdaad alsof ze een mitrailleur aan het afvuren zijn
ik moet trouwens toegeven dat het portugees in Portugal voor mij niet echt makkelijk te volgen is
afgezien van het feit dat ik niet alles 100% begrijp moet ik echt m'n aandacht erbij houden om het te volgen
Met m'n vrouw spreek ik engels en eveneens op het werk.quote:Op vrijdag 27 april 2007 00:41 schreef compier het volgende:
Ik vraag me af, spreken jullie allemaal thuis engels/nederlands of de taal van waar je woont?
Bij mn vader (USA) spreek ik altijd engels, tenzij ik met mn vader alleen ben of als ik boos/gefrustreerd ben dan is het in het nederlands
ps. Nog anderhalve maand![]()
dus in het dagelijkse leven spreek je engels, geen portugeesquote:Op vrijdag 27 april 2007 16:53 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Met m'n vrouw spreek ik engels en eveneens op het werk.
In het dagelijkse leven spreek ik portugees. Dus op feestjes, met de schoonouders, overal behalve thuis en op het werk.
quote:Op vrijdag 27 april 2007 17:52 schreef le_knightclub_soda het volgende:
Zo hoort Portugees te klinken![]()
Tja... en ik vind dan dat het Brits Engels toch weer veel mooier klinkt dan het Amerikaans, en ik denk dat velen het hier wel met me eens zijn - behalve StefanP natuurlijk.quote:Op vrijdag 27 april 2007 15:52 schreef Viajero het volgende:
De meeste Portugezen die ik ken zijn het er trouwens ook mee eens dat Braziliaans veel mooier klinkt.
En Iersquote:Op vrijdag 27 april 2007 18:22 schreef maartena het volgende:
[..]
Tja... en ik vind dan dat het Brits Engels toch weer veel mooier klinkt dan het Amerikaans, en ik denk dat velen het hier wel met me eens zijn - behalve StefanP natuurlijk.
Schots!
![]()
Dat ben ik dan weer niet met je eens, terwijl ik hier tussen de Britten woon. Is the grass really always greener on the other side?quote:Op vrijdag 27 april 2007 18:22 schreef maartena het volgende:
[..]
Tja... en ik vind dan dat het Brits Engels toch weer veel mooier klinkt dan het Amerikaans, en ik denk dat velen het hier wel met me eens zijn - behalve StefanP natuurlijk.
Schots!
![]()
Ach, sommige Amerikaanse accenten hebben ook wel wat hoor....quote:Op vrijdag 27 april 2007 18:26 schreef Viajero het volgende:
Dat ben ik dan weer niet met je eens, terwijl ik hier tussen de Britten woon. Is the grass really always greener on the other side?![]()
Welke dan?quote:Op vrijdag 27 april 2007 18:28 schreef maartena het volgende:
[..]
Ach, sommige Amerikaanse accenten hebben ook wel wat hoor....
New Mexican!!quote:
Die ken ik niet geloof ik. Maar dat zal Spaans klinken? Antonio Banderas achtig?quote:
Nee, absoluut niet. Ik mag juist het Spaanse accent in Engels niet zo, en Antonio Banderas al helemaal niet. Verwarrend genoeg noemen veel New Mexicans zich wel "Spanish", maar het accent is dichter bij Mexicaans, hoewel het dat ook niet echt is.quote:Op vrijdag 27 april 2007 18:34 schreef wonderer het volgende:
[..]
Die ken ik niet geloof ik. Maar dat zal Spaans klinken? Antonio Banderas achtig?
hehehe, New Joisey is ook wel cool.quote:Op vrijdag 27 april 2007 18:37 schreef le_knightclub_soda het volgende:
[..]
New Yorks met Italiaans accent.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |