Ik bedoel het echt serieusquote:Op vrijdag 20 april 2007 12:06 schreef vosss het volgende:
Drugs are bad, m'kay?
Ik wil mensen die nog niks met W. te maken hebben gehad niet een mening voorschotelen.quote:
kijk daar heb ik wat aan! En hoe komt dat volgens jou?quote:Op vrijdag 20 april 2007 12:15 schreef Petera het volgende:
Misschien net zoals vrouwen en mannen elkaar soms niet verstaan. Maar dan iets erger.
Denk jij dan ook dat als een leeuw kon praten wij hem wel konden verstaan?quote:Op vrijdag 20 april 2007 12:17 schreef __Saviour__ het volgende:
In een aflevering van South Park konden leeuwen ook praten en hadden ze erg flauwe humor
dat is een plausibele mening, het verschil in referentiekader tussen de leeuw en de mens is zo fundamenteel anders dat de gebruikte woorden niet overeenkomen.quote:Op vrijdag 20 april 2007 12:18 schreef Biancavia het volgende:
Leeuwen kijken op een zodanig andere manier naar de wereld dat wij geen idee zouden hebben van wat ze zouden bedoelen als ze bijvoorbeeld een boom zouden beschrijven.
Zoiets zat ik trouwens ook aan te denken.quote:Op vrijdag 20 april 2007 12:15 schreef Petera het volgende:
Misschien net zoals vrouwen en mannen elkaar soms niet verstaan. Maar dan iets erger.
Dat komt doordat we woordelijk wel van elkaar begrijpen wat we zeggen, maar niet altijd goed van elkaar inschatten wat we ermee willen bereiken.quote:Op vrijdag 20 april 2007 12:16 schreef slaveloos het volgende:
[..]
kijk daar heb ik wat aan! En hoe komt dat volgens jou?
jij gooit het dus meer op de functionaliteit van woorden, als ik je goed begrijp. Woorden en zinnen kunnen verschillende functies hebben al naar gelang de context anders is. interressante invalshoekquote:Op vrijdag 20 april 2007 12:33 schreef Petera het volgende:
[..]
Dat komt doordat we woordelijk wel van elkaar begrijpen wat we zeggen, maar niet altijd goed van elkaar inschatten wat we ermee willen bereiken.
Als ik bijvoorbeeld zeg dat mijn fiets kapot is, zou dat een simpele mededeling kunnen zijn, maar ook een vraag wat ik dan nu moet doen, of een verzoek om mijn fiets te maken, of ik kan bijvoorbeeld behoefte hebben aan troost, omdat de mijn vader gedreigd had mij het huis uit te schoppen als ik niet voorzichtig zou zijn met mijn nieuwe fiets.
Naarmate twee individuen nou een verschillender kijk op hun leven hebben, wordt daardoor de kans op miscommunicatie groter.
Mooi gezegd! Dit is het intentionaliteits argument. (Wittenstein zal niet wakker hebben gelegen van anatomische tekortkomingenquote:Op vrijdag 20 april 2007 13:09 schreef Oud_student het volgende:
Het probleem bij een leeuw is dat zijn strottehoofd niet geschikt is om te praten, daarom zal het al moeilijk zijn hem te verstaan als hij een taal (Engels, Duits, Chinees?) gaat spreken.
Maar "verstehen" betekent ook begrijpen.
Ik denk dat wij sommige zaken die de leeuw ons vertelt wel zullen begrijpen, zoals bijv. als hij zegt dat ie honger heeft. Met apen is veel ervaring opgedaan in het communiceren via symbolen (is ook taal) omdat hun strottehoofd ook niet geschikt is voor taal (zoals wij die kennen)
Het probleem is dat een leeuw wrs. niet in staat is zich in de positie van een mens te verplaatsen.
Daarom zit hij mensen of als lekker hapje, een gevaar of een collega leeuw.
Door studie is het voor mensen mogelijk om zich te verplaatsen in de "gedachtenwereld" van de leeuw. Door je als een leeuw te gedragen (en dus te denken als een leeuw) is het mogelijk om leeuwen (tot op zekere hoogte) te begrijpen.
Dat lijkt me een goed passend antwoordquote:Op vrijdag 20 april 2007 12:18 schreef Biancavia het volgende:
Leeuwen kijken op een zodanig andere manier naar de wereld dat wij geen idee zouden hebben van wat ze zouden bedoelen als ze bijvoorbeeld een boom zouden beschrijven.
als de Chinees nederlands leert spreken, kunnen wij hem dan wel verstaan?quote:Op vrijdag 20 april 2007 14:24 schreef Schonedal het volgende:
Een chinees uit Peking kan heel goed spreken, datzelfde wordt van mij ook wel gezegd.
Toch kunnen we elkaar absoluut niet verstaan, het voorbeeld van de leeuw hebben we niet nodig.
Het gaat hier niet om woorden of om de betekenis van die woorden maar om de klanken die voortgebracht worden.
Een klank wordt pas een woord als dat woord zich in ons geheugen bevindt, daarna komt pas de betekenis van het woord aan bod, de betekenis wordt in ons brein eraan gekoppeld.
Dit proces heet verstaan.
maar betekent dat dan ook dat er sprake is van sociaal constructionisme, of slaan de taalspellen wel degelijk op een gedeelde werkelijkheid?quote:Op vrijdag 20 april 2007 18:20 schreef Oud_student het volgende:
Om even OT te worden:
Wat Wittgenstein bedoelde met zijn opmerking is dat taal en "het leven" (Lebensform) met elkaar zijn verweven. En als je de betekenis van een zin uit het dagelijkse taalgebruik wilt kennen, dan moet je de context, in de ruimste zin van het woord, kennen.
Daarom zijn er bijv. ook moeilijkheden bij het vertalen van teksten uit het sanskriet, oud-grieks of ander oude talen omdat er (te) weinig kennis is van de cultuur en gebruiken van die volken.
quote:Op vrijdag 20 april 2007 19:21 schreef cajinn het volgende:
ik denk eerder op een interpretatie van de werkelijkheid. Dat ook op verschillende schalen, zoals inderdaad een vrouw die minder goed met een man kan praten of verschillende 'standen' in de maatschappij die met elkaar praten.
Vergelijking:
Een persoon die zijn leven leeft met minder ambitie zal minder last hebben van sleur in zijn leven, omdat werk bijvoorbeeld is om geld te verdienen om uit te geven in je leven, in plaats van dat je werk deel van je leven is.
Je beleeft alles volgens mij dan op een andere manier, met een ander kader.
En dat kun je op iedere schaal toepassen.
Beide.quote:Op vrijdag 20 april 2007 19:14 schreef slaveloos het volgende:
maar betekent dat dan ook dat er sprake is van sociaal constructionisme, of slaan de taalspellen wel degelijk op een gedeelde werkelijkheid?
ja ik denk dat de invloed van je milieu breder dan alleen taal is, ik zou zeggen beleving van je waarnemingen in het algemeen.quote:Op vrijdag 20 april 2007 19:27 schreef slaveloos het volgende:
[..]
Dit is de eerste keer dat ik een praktische toepassing van Wittgenstein lees. Alleen dat maakt topic al meer dan de moeite waard. (ook denk ik zeker te weten dan W. dit niet bedoeld heeft).
Briljante ideeen allemaal ga zo door![]()
Het zal ongetwijfeld iets zeer dieps zijn. Ik heb de filosofische onderzoekingen hier ook liggen, maar op een gegeven moment ging het over denkende stoelen, en toen raakte ik hem kwijt.quote:Op vrijdag 20 april 2007 12:05 schreef slaveloos het volgende:
Ik ben relatief nieuw op dit subforum, dus hallo allemaal.
Naar aanleiding van een discussie met een docent (heeeeeeeeeeel lang geleden), kwam deze vraag ineens weer bij me op:
Wittgenstein schreef in Philosophische Untersuchungen:
als een leeuw kon praten konden wij hem niet verstaan.
Dit naar aanleiding van de problemen die hij ondervond met het definieren van taal, waarna hij taalspelen introduceerde.
Nu is mijn vraag: wat denken jullie dat hij ermee bedoelde?
Ik wil dit graag als een open vraag dit subforum opslingeren, zonder mijn standpunt en dat van de betreffende docent (en wittggenstein autoriteit) te vermelden, om jullie niet te beinvloeden.
Iedereen graag reageren, of je nu bekend met de filosofie van Wittgenstein of niet, alle reacties zijn meer dan welkom.
Als jullie uitleg willen hoor ik dat graag.
Je bekijkt het dus allemaal op een schaal, ik deel je mening. Een mens is voor een leeuw 1 op 10 begrijpelijk; een man voor een vrouw 7 op 10; een groen links-lid voor een ander groen links-lid 9 op 10.quote:Op vrijdag 20 april 2007 19:30 schreef LXIV het volgende:
Dat W met 'niet verstaan' het hebben van een totaal ander referentiekader bedoelt lijkt me duidelijk. Hem helemaal begrijpen kunnen we dus niet, net zoals het al ontzettend moeilijk is om iemand uit een compleet andere cultuur echt te verstehen, of iemand uit een andere bevolkingsgroep en zelfs iedere andere willekeurige mens, omdat ieder mens in zo een mate uniek is dat volledige communicatie nooit plaats zal kunnen vinden.
Toch denk ik dat ook mens en leeuw een aantal basisbegrippen delen. Zoals honger, seksuele lust, agressie, liefde voor kinderen, angst et cetera. Er valt dus wel degelijk te communiceren met dieren, wat natuurlijk ook overal op de wereld dagelijks gebeurt. En (Nederlandse) spreektaal is daar helemaal niet voor nodig, op het niveau van het dier volstaat het non-verbale.
en wat dacht je van; de ene kan abstract denken en de andere nietquote:Op vrijdag 20 april 2007 20:07 schreef Mwanatabu het volgende:
Ik vraag me af of het compleet onbegrijpelijk zou zijn. Net als menselijke taal zouden woorden en begrippen in categoriën vallen zoals acties/werkwoorden, statives/adjectieven e.d.
Ook is het referentiekader van beide soorten niet zo verschillend: hun omgeving is hetzelfde, wordt met behulp van dezelfde zintuigen waargenomen (alleen de scherpte is verschillend) en het leven draait in wezen om dezelfde kunstjes: in leven blijven dmv eten en als het kan nog wat sociaal plezier (leeuwen zijn een sociale soort).
Het grootste probleem zou eerder liggen in het niet kunnen reproduceren van elkaars klanken.
Ik ben het hier niet helemaal mee eens, een dier kan zich wel degelijk voor een deel in een andere soort verplaatsen, anders was contact helemaal niet mogelijk.quote:Op vrijdag 20 april 2007 13:09 schreef Oud_student het volgende:
Het probleem bij een leeuw is dat zijn strottehoofd niet geschikt is om te praten, daarom zal het al moeilijk zijn hem te verstaan als hij een taal (Engels, Duits, Chinees?) gaat spreken.
Maar "verstehen" betekent ook begrijpen.
Ik denk dat wij sommige zaken die de leeuw ons vertelt wel zullen begrijpen, zoals bijv. als hij zegt dat ie honger heeft. Met apen is veel ervaring opgedaan in het communiceren via symbolen (is ook taal) omdat hun strottehoofd ook niet geschikt is voor taal (zoals wij die kennen)
Het probleem is dat een leeuw wrs. niet in staat is zich in de positie van een mens te verplaatsen.
Door studie is het voor mensen mogelijk om zich te verplaatsen in de "gedachtenwereld" van de leeuw. Door je als een leeuw te gedragen (en dus te denken als een leeuw) is het mogelijk om leeuwen (tot op zekere hoogte) te begrijpen.
in hoeverre ben jij een Wittgenstein kenner? Ken je de taalspelen, en snap je ze ook?quote:Op vrijdag 20 april 2007 19:42 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Beide.
Ook de social constructs zijn terug te voeren op iets uit de werkelijkheid.
Ik ben niet zo'n aanhanger van het sociaal constructionisme, dat is gebaseerd op de ideeen van Hegel.
Inderdaad.quote:Op vrijdag 20 april 2007 13:09 schreef Oud_student het volgende:
Onder andere.quote:Op zondag 22 april 2007 06:22 schreef Frau.Pfeffertopf het volgende:
[..]
Inderdaad.
Een leeuw is en blijft een dier met een jachtinstinct en is daarom fundamentaal anders. Zal zich dus ook nooit in een mens kunnen verplaatsen, maar zal deze altijd als prooi blijven zien.
Ik ben geen Wittgensteinkenner in de gangbare betekenis. Je hebt mensen die alle autobiografische feitjesover W. weten en alle boeken gelezen hebben. Ik heb wel veel van W. gelezen en met name tijdens het lezen van de Tractatus, kreeg ik een sterk déja vu gevoel.quote:Op zaterdag 21 april 2007 00:38 schreef slaveloos het volgende:
in hoeverre ben jij een Wittgenstein kenner?
Er is geen sprake van "de" taalspelen, maar eenvoudig van taalspelen.quote:Ken je de taalspelen, en snap je ze ook?
was het niet zo dat hij taalspelen (en dus taal functioneel ging gebruiken en herdefinieren) in philosofische untersuchungen introduceerde, omdat er juist wel over dat dingen gesproken kon worden, (denk bijvoorbeeld aan het beroemde verhaal van de kever in het doosje) en hij dus zelf zijn tractatus weer falsificieerde?quote:Op zondag 22 april 2007 08:40 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Ik ben geen Wittgensteinkenner in de gangbare betekenis. Je hebt mensen die alle autobiografische feitjesover W. weten en alle boeken gelezen hebben. Ik heb wel veel van W. gelezen en met name tijdens het lezen van de Tractatus, kreeg ik een sterk déja vu gevoel.
[..]
Er is geen sprake van "de" taalspelen, maar eenvoudig van taalspelen.
Taal is volgens W. net als het begrip spel een (zoals we nu zouden zeggen) een container begrip.
Van dergelijke berippen is het zeer moeilijk of zelfs onmogelijk een sluitende definitie te geven of een gemeenschappelijk element te geven.
Bij spelen worden bijv. niet altijd spelborden gebruikt, het aantal personen is wisselend (ook een bovengrens is niet te geven). Zelfs winnen of verliezen hoeft niet bij elk spel voor te komen, etc. etc.
In de Tractatus hield W. zich bezig met 1 soort taal, nl. dat deel van de taal die feiten beschrijft en waar dus de logica op van toepassing is. Alle andere taaluitingen waren voor W. strikt genomen "onzin", echter wel zeer waardevolle onzin. Over alles wat waardevol is, zoals ethiek, estetiek, filosofie en metafysica, kan volgens de strenge definitie van taal uit de Tractatus, niet over gesproken worden.
Is dat zo heel anders bij mensen dan, leren wij ook niet door conditionering?quote:Op zondag 22 april 2007 06:52 schreef SeLang het volgende:
Een leeuw is niet in staat tot denken maar volgt gewoon primitieve reflexen. Om die reden alleen al kan er nooit sprake zijn van echte communicatie.
Even de vergelijking met een hond (waarmee de meeste mensen wat vertrouwder zijn), daarvoor geldt namelijk hetzelfde. Honden kunnen niet denken, maar ze kunnen wel geconditioneerd worden ('kunstjes leren'). Als er een stuk vlees op een hoge kast ligt waar hij niet bij kan en er ligt een lange stok op de grond, dan kan hij niet zelf verzinnen dat je met die stok het vlees van de kast af kunt tikken. Maar je kunt het die hond wel voordoen en na een paar keer kent hij het truukje ook. Het is als een soort machine die je programmeert maar die niet zelf nieuwe denkstappen kan maken.
Grove onzin, ga wat meer met dieren om en zie onmiddelijk je fout.quote:Dit soort dieren kent (voor zover we weten) ook geen emoties. Dat honden of leeuwen in groepen optrekken is een instinctieve overlevingsstrategie. Dat geldt ook voor de relatie tussen een hond en de mens. Als jij sterft voelt hij geen verdriet, waarschijnlijk vreet ie je lijk zelfs op als ie de kans krijgt. Het is ook volkomen absurd zoals veel mensen allerlei menselijke gevoelens op zo'n beest projecteren terwijl zo'n beest alleen maar een instictieve overlevingsstrategie voert.
We hebben het over veranderende jachtstrategieen en alles, niet over iets dat altijd hetzelfde gaat, er is comminucatie nodig om die jachttechnieken te kunnen uitvoeren, inzicht nodig in de omgeving om je daaraan aan te kunnen passen.quote:Dat veel beesten elkaar waarschuwen als er bijvoorbeeld gevaar dreigt of als er ergens eten is, dat is bij de meeste beesten ook geen echte communicatie maar meer een soort reflex waardoor ze bepaalde signalen geven. Het is niet zo dat leeuw A denkt van "goh, ik ga leeuw B, C, en D eens even waarschuwen"
Dus als een leeuw kon praten, dan viel er nog steeds gewoon niets te communiceren omdat hij gewoon niks te vertellen heeft.
Het gaat Wittgenstein helemaal niet om het aantonen dat dieren en mensen al dan niet met elkaar zouden communiceren. Waar het om gaat is dat de belevingswerelden van de 2 behoorlijk verschillen.quote:Op maandag 23 april 2007 07:26 schreef the_mind het volgende:
Zouden we een pratende hond volgens W eigenlijk wel kunnen verstaan? Ik bedoel, het weggooien van een stok en laten halen door de hond lijkt een beetje op een van de allerprimitiefste taalspelen die hij in het begin van zijn boek aanhaalt. Ik kan me ook wel vinden in wat Erodome zegt, dat dieren meer op ons lijken dan we graag zouden willen.
In de PU wordt de omgangstaal bestudeerd. Voor die tijd had W. min of meer het standpunt dat onze gewone taal niet nauwkeurig genoeg was en dat bijv. een kunsttaal gebaseerd op de Predikaten Logica een "betere" taal zou zijn.quote:Op zondag 22 april 2007 10:13 schreef slaveloos het volgende:
was het niet zo dat hij taalspelen (en dus taal functioneel ging gebruiken en herdefinieren) in philosofische untersuchungen introduceerde, omdat er juist wel over dat dingen gesproken kon worden, (denk bijvoorbeeld aan het beroemde verhaal van de kever in het doosje) en hij dus zelf zijn tractatus weer falsificieerde?
ik had me wat verdiept in een kunstmatige taal die heel nauwkeurig zou moeten zijn, nou je wilt niet weten hoe ingewikkeld het is en daarnaast gelaten, hoe belachelijk veel je moet zeggen desondanks dat je de aantal klanken die we kennen verviervoudigd.quote:Op maandag 23 april 2007 08:58 schreef Oud_student het volgende:
[..]
In de PU wordt de omgangstaal bestudeerd. Voor die tijd had W. min of meer het standpunt dat onze gewone taal niet nauwkeurig genoeg was en dat bijv. een kunsttaal gebaseerd op de Predikaten Logica een "betere" taal zou zijn.
Onze omgangstaal wordt voor veel meer gebruikt dan alleen het mededelen van feiten.
Woorden en begrippen in de taal verwijzen heel vaak naar zaken waar geen "ding" of "Sachverhalt" voor bestaat. De afbeeldings theorie geldt voor dit deel van de taal niet.
Om de betekenis van het woord te kunnen kennen, moet je z'n positie in de taal kennen. Het gebruik van het woord is de betekenis.
Door W. werd graag verwezen naar het schaakspel. Zo heeft het geen zin om de mogelijkheden van een pion te onderzoeken zonder de gehele samenhang van regels, bord en stukken er bij te betrekken.
Onze omgangstaal is bovendien nog eens verweven met ons biologisch, sociaal en cultureel bestaan.
Vandaar dat zelfs de taal als geheel niet los gezien kan worden van deze context
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |