abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 20 april 2007 @ 12:05:48 #1
142210 slaveloos
laveloos tot de deurmat
pi_48535157
Ik ben relatief nieuw op dit subforum, dus hallo allemaal.

Naar aanleiding van een discussie met een docent (heeeeeeeeeeel lang geleden), kwam deze vraag ineens weer bij me op:
Wittgenstein schreef in Philosophische Untersuchungen:

als een leeuw kon praten konden wij hem niet verstaan.
Dit naar aanleiding van de problemen die hij ondervond met het definieren van taal, waarna hij taalspelen introduceerde.
Nu is mijn vraag: wat denken jullie dat hij ermee bedoelde?
Ik wil dit graag als een open vraag dit subforum opslingeren, zonder mijn standpunt en dat van de betreffende docent (en wittggenstein autoriteit) te vermelden, om jullie niet te beinvloeden.

Iedereen graag reageren, of je nu bekend met de filosofie van Wittgenstein of niet, alle reacties zijn meer dan welkom.
Als jullie uitleg willen hoor ik dat graag.
Morality is doing right no matter what you are told, relgion is doing what you are told no matter what is right
all I wanted was a pepsi, just one pepsi and shit was given to me
pi_48535191
Drugs are bad, m'kay?
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
  vrijdag 20 april 2007 @ 12:10:03 #3
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_48535288
Wat denk je zelf dat hij bedoelt?
  vrijdag 20 april 2007 @ 12:10:05 #4
142210 slaveloos
laveloos tot de deurmat
pi_48535291
quote:
Op vrijdag 20 april 2007 12:06 schreef vosss het volgende:
Drugs are bad, m'kay?
Ik bedoel het echt serieus
Of Ludwig drugs gebruikte weet ik niet....
Morality is doing right no matter what you are told, relgion is doing what you are told no matter what is right
pi_48535469
Misschien net zoals vrouwen en mannen elkaar soms niet verstaan. Maar dan iets erger.
  vrijdag 20 april 2007 @ 12:16:15 #6
142210 slaveloos
laveloos tot de deurmat
pi_48535480
quote:
Op vrijdag 20 april 2007 12:10 schreef Alicey het volgende:
Wat denk je zelf dat hij bedoelt?
Ik wil mensen die nog niks met W. te maken hebben gehad niet een mening voorschotelen.
Toen ik een bijvak deed bij filosofie wist ik niet veel van Wittgenstein, alleen dat hij veel cultuur relativisten heeft beinvloed met zijn Philosophische Untersuchingen. Na het lezen van een flink aantal van die aforismes werden we geacht te discussieren over het gelezene. Eigenlijk werd me de cultuurrelativistische benadering me toen opgedrongen.
Mijn mening zit in een andere hoek, wil dit echter niet opdringen aan mensen die nog geen mening hebben gevormd.
Wil best het een en adner uitleggen over de theorie, voor zover iemand die ook echt doorgrondt.
  vrijdag 20 april 2007 @ 12:16:52 #7
142210 slaveloos
laveloos tot de deurmat
pi_48535495
quote:
Op vrijdag 20 april 2007 12:15 schreef Petera het volgende:
Misschien net zoals vrouwen en mannen elkaar soms niet verstaan. Maar dan iets erger.
kijk daar heb ik wat aan! En hoe komt dat volgens jou?
  Donald Duck held vrijdag 20 april 2007 @ 12:17:01 #8
46149 __Saviour__
Superstapelsmoor op Kristel
pi_48535501
In een aflevering van South Park konden leeuwen ook praten en hadden ze erg flauwe humor
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
  vrijdag 20 april 2007 @ 12:17:51 #9
142210 slaveloos
laveloos tot de deurmat
pi_48535526
quote:
Op vrijdag 20 april 2007 12:17 schreef __Saviour__ het volgende:
In een aflevering van South Park konden leeuwen ook praten en hadden ze erg flauwe humor
Denk jij dan ook dat als een leeuw kon praten wij hem wel konden verstaan?
pi_48535543
Leeuwen kijken op een zodanig andere manier naar de wereld dat wij geen idee zouden hebben van wat ze zouden bedoelen als ze bijvoorbeeld een boom zouden beschrijven.
Ja, die met de ballen in de bek.
  vrijdag 20 april 2007 @ 12:20:33 #11
142210 slaveloos
laveloos tot de deurmat
pi_48535608
quote:
Op vrijdag 20 april 2007 12:18 schreef Biancavia het volgende:
Leeuwen kijken op een zodanig andere manier naar de wereld dat wij geen idee zouden hebben van wat ze zouden bedoelen als ze bijvoorbeeld een boom zouden beschrijven.
dat is een plausibele mening, het verschil in referentiekader tussen de leeuw en de mens is zo fundamenteel anders dat de gebruikte woorden niet overeenkomen.
pi_48535651
Leeuwen kunnen niet praten
  vrijdag 20 april 2007 @ 12:22:34 #13
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_48535672
quote:
Op vrijdag 20 april 2007 12:15 schreef Petera het volgende:
Zoiets zat ik trouwens ook aan te denken. Daarbij komt nog dat een leeuw een heel ander referentiekader heeft..
pi_48536019
quote:
Op vrijdag 20 april 2007 12:16 schreef slaveloos het volgende:

[..]

kijk daar heb ik wat aan! En hoe komt dat volgens jou?
Dat komt doordat we woordelijk wel van elkaar begrijpen wat we zeggen, maar niet altijd goed van elkaar inschatten wat we ermee willen bereiken.

Als ik bijvoorbeeld zeg dat mijn fiets kapot is, zou dat een simpele mededeling kunnen zijn, maar ook een vraag wat ik dan nu moet doen, of een verzoek om mijn fiets te maken, of ik kan bijvoorbeeld behoefte hebben aan troost, omdat de mijn vader gedreigd had mij het huis uit te schoppen als ik niet voorzichtig zou zijn met mijn nieuwe fiets.

Naarmate twee individuen nou een verschillender kijk op hun leven hebben, wordt daardoor de kans op miscommunicatie groter.
  vrijdag 20 april 2007 @ 12:42:50 #15
142210 slaveloos
laveloos tot de deurmat
pi_48536340
quote:
Op vrijdag 20 april 2007 12:33 schreef Petera het volgende:

[..]

Dat komt doordat we woordelijk wel van elkaar begrijpen wat we zeggen, maar niet altijd goed van elkaar inschatten wat we ermee willen bereiken.

Als ik bijvoorbeeld zeg dat mijn fiets kapot is, zou dat een simpele mededeling kunnen zijn, maar ook een vraag wat ik dan nu moet doen, of een verzoek om mijn fiets te maken, of ik kan bijvoorbeeld behoefte hebben aan troost, omdat de mijn vader gedreigd had mij het huis uit te schoppen als ik niet voorzichtig zou zijn met mijn nieuwe fiets.

Naarmate twee individuen nou een verschillender kijk op hun leven hebben, wordt daardoor de kans op miscommunicatie groter.
jij gooit het dus meer op de functionaliteit van woorden, als ik je goed begrijp. Woorden en zinnen kunnen verschillende functies hebben al naar gelang de context anders is. interressante invalshoek
pi_48537235
Het probleem bij een leeuw is dat zijn strottehoofd niet geschikt is om te praten, daarom zal het al moeilijk zijn hem te verstaan als hij een taal (Engels, Duits, Chinees?) gaat spreken.
Maar "verstehen" betekent ook begrijpen.
Ik denk dat wij sommige zaken die de leeuw ons vertelt wel zullen begrijpen, zoals bijv. als hij zegt dat ie honger heeft. Met apen is veel ervaring opgedaan in het communiceren via symbolen (is ook taal) omdat hun strottehoofd ook niet geschikt is voor taal (zoals wij die kennen)

Het probleem is dat een leeuw wrs. niet in staat is zich in de positie van een mens te verplaatsen.
Daarom zit hij mensen of als lekker hapje, een gevaar of een collega leeuw.
Door studie is het voor mensen mogelijk om zich te verplaatsen in de "gedachtenwereld" van de leeuw. Door je als een leeuw te gedragen (en dus te denken als een leeuw) is het mogelijk om leeuwen (tot op zekere hoogte) te begrijpen.
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
  vrijdag 20 april 2007 @ 13:14:00 #17
142210 slaveloos
laveloos tot de deurmat
pi_48537419
quote:
Op vrijdag 20 april 2007 13:09 schreef Oud_student het volgende:
Het probleem bij een leeuw is dat zijn strottehoofd niet geschikt is om te praten, daarom zal het al moeilijk zijn hem te verstaan als hij een taal (Engels, Duits, Chinees?) gaat spreken.
Maar "verstehen" betekent ook begrijpen.
Ik denk dat wij sommige zaken die de leeuw ons vertelt wel zullen begrijpen, zoals bijv. als hij zegt dat ie honger heeft. Met apen is veel ervaring opgedaan in het communiceren via symbolen (is ook taal) omdat hun strottehoofd ook niet geschikt is voor taal (zoals wij die kennen)

Het probleem is dat een leeuw wrs. niet in staat is zich in de positie van een mens te verplaatsen.
Daarom zit hij mensen of als lekker hapje, een gevaar of een collega leeuw.
Door studie is het voor mensen mogelijk om zich te verplaatsen in de "gedachtenwereld" van de leeuw. Door je als een leeuw te gedragen (en dus te denken als een leeuw) is het mogelijk om leeuwen (tot op zekere hoogte) te begrijpen.
Mooi gezegd! Dit is het intentionaliteits argument. (Wittenstein zal niet wakker hebben gelegen van anatomische tekortkomingen ). Maar ik denk dat je een heel goed punt aansnijdt.
  vrijdag 20 april 2007 @ 13:15:35 #18
139330 TNA
For the stars that shine
pi_48537494
quote:
Op vrijdag 20 april 2007 12:18 schreef Biancavia het volgende:
Dat lijkt me een goed passend antwoord
pi_48538885
Ik ben het eens met oud_student, de mens zal de leeuw wel begrijpen maar andersom niet -> abstract denkvermogen, twee compleet verschillende denkwerelden
Het leven is als een neus, je moet eruit halen wat erin zit.
Bush: If ye gonna be dumb, ye gotta be tough.
Oordeel zonder vooroordeel.
  vrijdag 20 april 2007 @ 13:59:05 #20
120304 descendent1
Ja hoor, heb je hem ook weer..
pi_48539207
Het voornaamste probleem lijkt me dat de leeuw een heel ander begrippenkader zal gebruiken dan wij doen; taal is immers subjectief. Wat voor ons een antilope is is voor hem 'voedsel' (simplificatie)
Het beste argument tegen de democratie is een gesprek van 5 minuten met een gemiddelde stemgerechtigde...
Geyl online landjesspel: http://www.fokalliance.com/forum/viewtopic.php?f=16&t=7686
pi_48540209
Een chinees uit Peking kan heel goed spreken, datzelfde wordt van mij ook wel gezegd.
Toch kunnen we elkaar absoluut niet verstaan, het voorbeeld van de leeuw hebben we niet nodig.
Het gaat hier niet om woorden of om de betekenis van die woorden maar om de klanken die voortgebracht worden.
Een klank wordt pas een woord als dat woord zich in ons geheugen bevindt, daarna komt pas de betekenis van het woord aan bod, de betekenis wordt in ons brein eraan gekoppeld.
Dit proces heet verstaan.
  vrijdag 20 april 2007 @ 14:51:28 #22
142210 slaveloos
laveloos tot de deurmat
pi_48541176
quote:
Op vrijdag 20 april 2007 14:24 schreef Schonedal het volgende:
Een chinees uit Peking kan heel goed spreken, datzelfde wordt van mij ook wel gezegd.
Toch kunnen we elkaar absoluut niet verstaan, het voorbeeld van de leeuw hebben we niet nodig.
Het gaat hier niet om woorden of om de betekenis van die woorden maar om de klanken die voortgebracht worden.
Een klank wordt pas een woord als dat woord zich in ons geheugen bevindt, daarna komt pas de betekenis van het woord aan bod, de betekenis wordt in ons brein eraan gekoppeld.
Dit proces heet verstaan.
als de Chinees nederlands leert spreken, kunnen wij hem dan wel verstaan?
pi_48547144
Er zou dan toch tot op zekere hoogte patronen in het geluid van de leeuw gevonden moeten kunnen worden, en simpele uitdrukkingen zouden we dan kunnen "verstaan", door het in verband te brengen met het gedrag van de leeuw.
Life... is like a grapefruit. It's orange and squishy, and has a few pips in it, and some folks have half a one for breakfast.
-Douglas Adams
  vrijdag 20 april 2007 @ 18:01:30 #24
36971 Invictus_
Religieuze Minderheid
pi_48547467
Leeuwen kunnen praten en als de filmpjes bekijk vindt ik vooral hun 'donder op' vrij duidelijk. Platte oortjes, met uit gestrekte nagels een haal met de poot en gegrom. Ik geloof dat ik ze wel versta.
Now I'm walking on the sunnyside of the street
pi_48547987
Om even OT te worden:
Wat Wittgenstein bedoelde met zijn opmerking is dat taal en "het leven" (Lebensform) met elkaar zijn verweven. En als je de betekenis van een zin uit het dagelijkse taalgebruik wilt kennen, dan moet je de context, in de ruimste zin van het woord, kennen.
Daarom zijn er bijv. ook moeilijkheden bij het vertalen van teksten uit het sanskriet, oud-grieks of ander oude talen omdat er (te) weinig kennis is van de cultuur en gebruiken van die volken.
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')