Reactie Steven de Jongh (Goede vriend en collega-renner):
"Het zal zeker een gemis zijn voor het Nederlandse wielrennen dat Michael stopt. Maar voor Michael zelf is dit de juiste beslissing. Zoals hij zelf al zei, zijn lichaam voortoont barstjes en iedereen wil mooi stoppen. Dus niet in de achterhoede en gezond! Laten we niet niet vergeten dat Michael altijd hele seizoenen koerste om te winnen , en
dat vergt heel veel energie. Voor mij is het een trainingsmaat minder, maar ik zal hem gelukkig nog dikwijls zien. Michael het beste nog voor dit seizoen en ook voor erna! Steven"
Reactie Karl Vannieuwkerke (Belgisch tv commentator):
"Zijn blonde krullen, zijn hagelwitte tanden, de eeuwige glimlach, oversneden quotes en het licht ontvlambare buskruit in zijn benen. Wat zal ik ze straks missen? Michael Boogerd was een renner naar mijn hart. Jammer dat er niet meer van zijn kaliber rondfietsen. Moge hij nu met volle teugen genieten van het echte leven. En ook daarin heb je geen spurt nodig om groots te zijn. Take it easy, Boogie!
Mvg, Karl Vannieuwkerke"
Reactie Piet Kuijs (Ploegleider Continental Team):
"Ik vind het een verstandig besluit van Michael. Hij is altijd zo vreselijk fanatiek geweest met zijn sport bedrijven, dat hij ook alles uit zijn lichaam gehaald heeft wat er in zit. Hij hoeft zich geen verwijt te maken dat hij ergens iets heeft laten liggen. Doordat hij door zijn gedrevenheid in de wielersport het maximale bereikt heeft, is afscheid nemen op dit niveau zeer waardig. Nogmaals een respectabel en zeer verstandig besluit.
Met vriendelijke groet, Piet Kuijs"
Reactie Leo van Vliet (Directeur Amstel Gold Race en Amstel Curaçao Race):
”Ik was niet verbaasd over het bericht van Michael dat hij er eind dit seizoen een punt achter zet. Ik heb het er met Michael vaak genoeg over gehad. Ik denk dat het een verstandig besluit is. Hij wil in top-vorm afscheid nemen en dat heeft hij afgelopen weekend ook wel weer gedaan in de Amstel Gold Race. Er is meer dan alleen fietsen. Hij heeft een mooie carrière gehad en ik vind het verstandig dat hij het zo doet. De toekomst van het Nederlands wielrennen is nu wel een beetje onduidelijk. Er zijn op het moment geen renners als Michael. Het wordt daarmee erg dunnetjes.”
Reactie Theo de Rooij (Algemeen directeur Rabobank Wielerploeg):
“Ik heb geen renner gekend met een beroepsernst en gedrevenheid als Michael, hij heeft altijd het maximale eruit gehaald. Hij heeft gezorgd voor de mooiste Nederlandse Touretappezege van de laatste 17 jaar in La Plagne.”
Reactie Erik Dekker (Ploegleider en ex-collega):
”Afscheid nemen bestaat niet, want de herinneringen blijven natuurlijk!
Allereerst komt het niet als een verrassing evenmin dat het een verrassing zou zijn dat ie nog een jaar zou koersen. Nu heb ik er nog geen gevoel over, omdat aan zijn presteren niet valt af te leiden dat dit zijn laatste jaar is. Eind oktober zal dat wel anders zijn. Michael is een voorbeeld voor jonge talenten. Zowel qua beleving als qua inzet. Altijd 100%!! Sinds zijn doorbraak in juli 1996 is hij een verschrikkelijk constante factor geweest in het Nederlands, maar ook het internationaal wielrennen. Als hij won, won hij groots, maar zeker zo belangrijk is dat ie vrijwel ieder jaar op zijn ‘afspraak’ was in Limburg, De Ardennen, Lombardije en het WK. Vooral dat onwaarschijnlijke constante presteren vind ik nog altijd fenomenaal. Eerst werd er wat neerbuigend gedaan over die ereplaatsen, maar nu is er de waardering. En terecht!!!
Groeten, Erik Dekker.”
Reactie Egon van Kessel (Bondscoach):
"Ondanks dat Michael mij vlak na de ronde van Vlaanderen aangaf te overwegen om te stoppen kwam een week later zijn beslissing enigszins als een verrassing. Ik vind het uitermate jammer maar heb wel begrip. Hij voelt zelf als geen ander aan dat zijn tijd gekomen is. Voor de Nederlandse wielersport is zijn beslissing erger dan voor hemzelf. Hij is en was onze belangrijkste wielrenner van de afgelopen 10 jaar. Vergelijkbaar met Erik Dekker maar wel heel anders. Michael was als prof zoals hij was als junior, altijd kon je op hem rekenen en altijd met 100% inzet. NOOIT verzaken en er altijd staan. Als hij de tijd had mee gehad, dan had zijn erelijst er nog indrukwekkender uitgezien dan die nu al is. Michael is een heel groot renner en een van de weinigen die er het hele seizoen stond. Hij had er misschien nog meer uitgehaald als hij wat "slimmer" had gereden maar soms stond zijn onrustige karakter hem wat in de weg. Ook zijn soms beslissingen die hijzelf niet nam tijdens de koers wel eens nadelig voor hem uitgevallen en misschien had hij wat meer naar eigen instinct moeten handelen. Ik heb in ieder geval altijd enorm van hem genoten en ben trots hem te hebben meegemaakt als junior wielrenner. Ik ga hem missen en dat zal ook gelden voor de Nederlandse wielersport.
Op korte termijn zal hij nog niet opgevolgd kunnen worden. Er zijn wel enkele kandidaten die misschien fysiek meer in huis hebben als hij maar zoals wij allemaal weten, er zullen er uiteindelijk maar weinigen zijn die kunnen tippen aan zijn wilskracht en toewijding voor zijn vak, zeg maar zijn liefde voor zijn vak. De komende twee tot drie jaar zullen nodig zijn om weer een renner te krijgen die zijn niveau kan bereiken. Voor de kortere termijn zie ik het iets somberder in (behalve Thomas Dekker misschien) wat het Nederlandse wielrennen betreft.
Ik ga er in ieder geval alles aan doen om hem volgend jaar nog een half jaar te laten rijden en dan weten jullie wel wat daarvoor moet gebeuren.
Met vriendelijke groet, Egon van Kessel"
michaelboogerd.nl
Wind extinguishes a candle and energizes fire