Laat maar ik kijk het nog even aan.quote:
Zekers, dat is pas een hemel, bier drinken en vechten in Walhalla...quote:Op woensdag 18 april 2007 00:14 schreef Autodidact het volgende:
Volgens het hiernamaals van de Vikingen gaan alleen mannen naar Valhalla als ze in gevecht zijn gesneuveld - ja dus. Deze Koreaan kan genieten van zijn eeuwige leven met Odin.
je hebt deels gelijk. In den beginne was er alleen hemel en aarde. Echter, door de val van Lucifer die op zijn beurt weer zorgde voor de zondeval, is de hel gecreeerdquote:Op woensdag 18 april 2007 00:53 schreef STORMSEEKER het volgende:
PPS. Ik bedenk me nu ook net (naar aanleiding van de post hierboven) dat het inderdaad zo is dat er geen hel bestond 'in den beginne'. Sterker nog, mensen zouden niet gestorven zijn als Adam en Eva niet hadden gezondigd. Dus het hele hel-concept zou onzin zijn, want er zouden nooit mensen sterven.
En er wordt inderdaad nergens in de bijbel melding gemaakt over het maken ervan.
Verder is het nogal liefdeloos als een God van liefde, mensen, hoe ziek ook, voor eeuwig gruwelijk laat martelen voor die paar jaar hier op aarde. De hel is gewoon onzin.
Leerzaam. Bedankt!quote:Op woensdag 18 april 2007 00:53 schreef STORMSEEKER het volgende:
Nou, naar de hel zal hij inderdaad niet gaan, want de bijbel leert het bestaan van zo een plaats niet.
Maar, volgens de bijbel, zal hij ook niet naar de hemel gaan. In werkelijkheid gaan volgens de bijbel slechts 144.000 mensen naar de hemel en alleen omdat zij een leven van getrouwheid achter de rug hebben en mederegeerders zullen worden met Christus.
Gewone mensen zoals hij en jij en ik gaan gewoon dood en de materie vergaat en er leeft niets door na de dood. Er is geen onsterfelijk deel dat doorleeft (zie ook het topic: Leert de bijbel het bestaan van een 'hel'?).
De bijbel zegt:
Prediker 9
5 Want de levenden zijn zich ervan bewust dat zij zullen sterven; maar wat de doden betreft, zij zijn zich van helemaal niets bewust, ook hebben zij geen loon meer, want de gedachtenis aan hen is vergeten. 6 Ook hun liefde en hun haat en hun jaloezie zijn reeds vergaan, en zij hebben tot onbepaalde tijd geen deel meer aan iets wat onder de zon moet worden gedaan.
10 Alles wat uw hand te doen vindt, doe dat met uw krácht, want er is geen werk noch overleg noch kennis noch wijsheid in Sjeool, de plaats waarheen gij gaat.
Dus er is niets na de dood. Jezus noemde de dood een slaap; een toestand van onbewustzijn waaruit 'wakker worden' mogelijk is dmv de opstanding die Jezus leerde en ten uitvoer bracht.
Men gaat niet standaard naar de hemel en zeker niet naar de hel, maar naar Sjeool (Grieks: Hades): het gemeenschappelijke graf van de mensheid.
Hoop dat het duidelijk is zo.
PS. De bijbel leert dus de opstandingshoop, alle vroeger gestorvenen kunnen terugkomen in het paradijs op aarde, maar er is best kans dat zieke geesten zoals deze niet zullen terugkeren. Massamoordenaars verwacht ik er persoonlijk niet echt terug,
PPS. Ik bedenk me nu ook net (naar aanleiding van de post hierboven) dat het inderdaad zo is dat er geen hel bestond 'in den beginne'. Sterker nog, mensen zouden niet gestorven zijn als Adam en Eva niet hadden gezondigd. Dus het hele hel-concept zou onzin zijn, want er zouden nooit mensen sterven.
En er wordt inderdaad nergens in de bijbel melding gemaakt over het maken ervan.
Verder is het nogal liefdeloos als een God van liefde, mensen, hoe ziek ook, voor eeuwig gruwelijk laat martelen voor die paar jaar hier op aarde. De hel is gewoon onzin.
staat niet in de bijbel, maar in het apocriefe boek van Henoch (2 Henoch, hfst. 29)quote:Op woensdag 18 april 2007 01:12 schreef STORMSEEKER het volgende:
Laat mij die tekst maar eens zien dan
Hemel en hel zijn geestelijke staten.quote:Op dinsdag 17 april 2007 23:45 schreef paultjuhhh het volgende:
Denk jij dat je naar de hemel gaat ?
Denk je dat er een hemel bestaat?
Denk jij dat er een hel bestaat ?
Hoe stel je de hemel/hel voor ?
Wat denken jullie ervan?
Nee man. Zo is het gegaan:quote:Op woensdag 18 april 2007 01:08 schreef teamlead het volgende:
[..]
je hebt deels gelijk. In den beginne was er alleen hemel en aarde. Echter, door de val van Lucifer die op zijn beurt weer zorgde voor de zondeval, is de hel gecreeerd
Heiden.quote:Eerst was er Ginnungagap, de oerchaos, de gapende afgrond, het grote niets en het alomvattende. Of het altijd al zo geweest was, of dat er pas later een polarisatie plaats vond is onbekend, maar op een gegeven moment was de situatie als volgt: aan het ene uiterste, in het zuiden, bevond zich de vurige wereld Muspelheim, waaruit hete vonken Ginnungagap in rezen. Aan het andere uiterste, in het noorden, bevond zich Nifelheim, een wereld van ijzige kou. Hieruit vandaan verplaatsten koude golven zich in de leegte in de vorm van rijp en ijzel. Het midden van Ginnungagap bleef mild als windstille lucht. Waar vuur en ijs elkaar ontmoetten smeltte het ijs. Hieruit ontstond de eerste vorstreus, Ymir. Uit het zweet van onder zijn oksels werden de eersten van het ras der vorstreuzen geboren. Zij gingen in Jotunheim wonen.
Uit de smeltende rijp ontstond ook de kosmische oerkoe Audhumla. Het was haar melk die Ymir voedde. Zij zelf likte van het zoute ijs van Nifelheim. Zo vormde zij Buri. Uit Buri kwam Borr voort. Borr trouwde met Bestla, de dochter van een vorstreus. Uit deze verbintenis kwamen de drie broers Odin, Vili en Vé voort.
Zij doodden Ymir. De andere vorstreuzen verdronken in zijn bloed. Enkel Bergelmir en zijn vrouw wisten te ontkomen. Zij gaven later geboorte aan een nieuw geslacht van vorstreuzen.
Het lichaam van Ymir werd door Odin, Vili en Vé in Ginnungagap gegooid. Ymir's vlees werd de aarde, zijn botten de bergen, zijn kaken werden de rotsen, zijn bloed de rivieren, meren en zeeën. Ymir's hersenen werden de wolken, uit zijn haren werden de bomen gemaakt. Tenslotte maakten de goden van Ymir's schedel de hemelkoepel, op de vier hoekpunten ondersteund door de vier dwergen Nordri, Ostri, Sudri en Vestri. Zo kwam Midgard, de wereld zoals wij die kennen tot stand.
Om Midgard heen, er boven en er onder, lagen nu acht werelden, Nifelheim en Muspelheim, Jotunheim, Vanaheim, Hel, Svartalfheim, Lichtalfheim en Asgard, tezamen met Midgard gedragen door de wereldboom Yggdrasil.
Later, nadat de goden de zon, maan, planeten en sterren hun functies in de cycli van het heelal hadden gegeven, wandelden de goden Odin, Hoenir en Lodur (mogelijk Odin, Vili en Vé) langs een oever en zagen daar twee stukken hout: Ask en Embla (Es en Olm). Odin gaf hen de levensadem, Hoenir gaf hen inzicht en inspiratie, en tenslotte gaf Lodur hen vorm, beweging en gezondheid. Zo kwamen de eerste mensen tot wording.
Die God van liefde heeft anders nare dingen op zijn geweten.quote:Op woensdag 18 april 2007 00:53 schreef STORMSEEKER het volgende:
Genieten....quote:Op woensdag 18 april 2007 01:34 schreef STORMSEEKER het volgende:
Ai apocriefe boeken.....tja....daar doe ik niet aan![]()
Ik doe wel aan de bijbel![]()
Dan verzin je toch een hiernamaals. Kies maar wat je leuk vindt.quote:Op woensdag 18 april 2007 16:42 schreef celi het volgende:
dit zijn van die onderwerpen waarover de mens geen oordeel heeft
Kortom een nietszeggende reactie.quote:Op woensdag 18 april 2007 14:59 schreef Alicey het volgende:
Hemel en hel bestaan denk ik niet als fysieke plaatsen in het hiernamaals, maar als staat van zijn in het hier en nu. Hierbij denk ik niet dat er sprake is van een recht om in de hel of hemel te zijn, maar meer van een natuurlijke golf.
Mochten hemel en hel wel als fysieke plaatsen in het hiernamaals bestaan dan kom ik volgens Dante's inferno test in de meeste gevallen terecht in het een-na-diepste niveau, waar een niet al te gezellige beschrijving bij hoort.
Nou ja, in de Bijbel gissen mensen ook naar het oordeel, alleen claimen ze daar dat het door God geïnspireerd is.quote:Op woensdag 18 april 2007 20:25 schreef lionsguy18 het volgende:
[..]
Kortom een nietszeggende reactie.
In de Bijbel staat dat God oordeelt over je toekomst na de opstanding op de grote oordeelsdag.
Het is niet aan mensen om te gissen of te bepalen hoe dit oordeel uit zal vallen.
Creepy verhaalquote:Op woensdag 18 april 2007 22:48 schreef Kees22 het volgende:
En volgens de qoraan is het paradijs een mooie plaats aan het water, met goede wijngaarden (?!?), waar je op goede banken ligt en bediend wordt door meisjes met mooie ogen of fraaie jongelingen die niet ouder worden. En ze schenken wijn uit waar je geen hoofdpijn van krijgt.
En de hel is een plaats waar je overgoten wordt met gesmolten metaal en waar je kokend water te drinken krijgt. Voorwaar geen aantrekkelijk verbijfplaats.
Maar ja: degene die daar over beslist is Allah en hij alleen. En hij kent je hart en rekent je alleen af op je eigen daden en gedachten.
Ik wilde iets vragen over dat vette "onbepaalde tijd" maar in mijn vertaling staat "nimmer", dus mijn vraag vervalt. De eerste formulering suggereert, dat er een einde aan het dood-zijn is.quote:Op woensdag 18 april 2007 00:53 schreef STORMSEEKER het volgende:
Nou, naar de hel zal hij inderdaad niet gaan, want de bijbel leert het bestaan van zo een plaats niet.
Maar, volgens de bijbel, zal hij ook niet naar de hemel gaan. In werkelijkheid gaan volgens de bijbel slechts 144.000 mensen naar de hemel en alleen omdat zij een leven van getrouwheid achter de rug hebben en mederegeerders zullen worden met Christus.
Prediker 9
6 Ook hun liefde en hun haat en hun jaloezie zijn reeds vergaan, en zij hebben tot onbepaalde tijd geen deel meer aan iets wat onder de zon moet worden gedaan.
Dus er is niets na de dood. Jezus noemde de dood een slaap; een toestand van onbewustzijn waaruit 'wakker worden' mogelijk is dmv de opstanding die Jezus leerde en ten uitvoer bracht.
Men gaat niet standaard naar de hemel en zeker niet naar de hel, maar naar Sjeool (Grieks: Hades): het gemeenschappelijke graf van de mensheid.
Hoop dat het duidelijk is zo.
Inderdaad. Toen ik dat voor de 50ste keer gelezen had, begon ik het zelfs benauwd te krijgen. Tot ik me realiseerde, dat herhaling de kracht van de reclame is.quote:
op welke bijbelverzen baseer je dti?quote:Op woensdag 18 april 2007 21:03 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Volgens de bijbel is de hemel de wereld zoals deze bedoeld is, zonder zonde/dood/verderf/kwaad etc dus, met een nieuw Jeruzalem, even breed als hoog als lang (pyramide? kubus?) waarin iedereen een huis heeft, door God zelf gebouwd.De straten zijn van goud en in het midden van de stad staat de boom des levens met 12 verschillende soorten vruchten en bladeren met helende kracht waar iedere week gefeest en aanbeden wordt. Verder heeft iedereen een boerderij op het land. In de hemel is dus geen dood, dier en mens zijn veganistisch, 'de leeuw zal bij de os liggen'. Verder kun je reizen met de snelheid van gedachte, als je zin hebt om naar planeet X te gaan hoef je er alleen maar aan te denken en hoppa je bent er. De hel is het vuur waarin je zal sterven als je dat verdient maar geen eeuwigdurende kwellingsplaats. Ik hoop dat ik in de hemel kom maar ik denk niet dat je daar uitspraken over kan doen. Wat die gast van die school betreft ook niet, ik ken zijn hele leven niet.
pfoe, verschillende. In openbaringen wordt het nieuwe Jeruzalem uitgebreid beschreven. Hier een paar verzen:quote:Op woensdag 18 april 2007 23:04 schreef teamlead het volgende:
[..]
op welke bijbelverzen baseer je dti?
De bijbel spreekt zich over de hel -zoals op zoveel punten- op meerdere plekken tegen. het is dus incorrect te zeggen 'de bijbel leert...', want de bijbel leert zowel dat er wel een hel is, als dat er geen hel is, als dat bijna iedereen naar de hel gaat, als dat bijna iedereen naar de hemel gaat als dat alleen volgelingen van Christus naar de hemal gaan als dat mensen gewoon dood gaan en niet eens naar een hemel gaan als dat de voorwaarden om in de hemel te komen praktisch onmogelijk zijn.quote:Op woensdag 18 april 2007 00:53 schreef STORMSEEKER het volgende:
mooie gedachtequote:Op woensdag 18 april 2007 20:47 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Nou ja, in de Bijbel gissen mensen ook naar het oordeel, alleen claimen ze daar dat het door God geïnspireerd is.
Dat is ook wat ik altijd zeg. Waarom je drukmaken over zaken die toch zullen worden afgehandeld?quote:Op woensdag 18 april 2007 23:04 schreef Kees22 het volgende:
[..]
....
Overigens vind ik het wel een sterk punt, dat Allah mensen op hun eigen daden afrekent. Dus er is helemaal geen reden om ongelovigen of verkeerd-gelovigen te pesten of vermoorden. Allah kan dat heel goed zelf regelen!
Waarom je drukmaken om de bouw van moskees, vijf keer bidden per dag, halal voedsel, de hadj, de sluier en de ramadam als anderen stellen dat je kerken, stupas of tempels moet bouwen, wel varkens maar geen rundvlees mag eten, je op pelgrimage naar Udaipur en niet naar Mekka moet gaan, niet hoeft te bidden, maar moet mediteren en geen sluier maar een tulband of keppel moet dragen?quote:Op donderdag 19 april 2007 15:02 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
[..]
Dat is ook wat ik altijd zeg. Waarom je drukmaken over zaken die toch zullen worden afgehandeld?
Omdat dat betrekking heeft op mij en niemand anders. En iets dat betrekking heeft op mij, heeft mijn volledige aandacht en ik zal me er dus ook druk om maken als dat nodig is.quote:Op donderdag 19 april 2007 15:13 schreef onemangang het volgende:
[..]
Waarom je drukmaken om de bouw van moskees, vijf keer bidden per dag, halal voedsel, de hadj, de sluier en de ramadam als anderen stellen dat je kerken, stupas of tempels moet bouwen, wel varkens maar geen rundvlees mag eten, je op pelgrimage naar Udaipur en niet naar Mekka moet gaan, niet hoeft te bidden, maar moet mediteren en geen sluier maar een tulband of keppel moet dragen?
Nou, het is tot onbepaalde tijd omdat mensen in het herstelde paradijs op aarde, waar de bijbel over spreekt, weer tot leven gewekt kunnen worden. De tijd totdat dat gebeurt is nog onbepaald.quote:Op woensdag 18 april 2007 22:55 schreef Kees22 het volgende:
Ik wilde iets vragen over dat vette "onbepaalde tijd" maar in mijn vertaling staat "nimmer", dus mijn vraag vervalt. De eerste formulering suggereert, dat er een einde aan het dood-zijn is.
Nee, niet waar. Er is wel een opstanding, maar niet alleen voor de 144.000. Alleen de 144.000 krijgen een hemelse opstanding, maar de rest komt terug op aarde.quote:Het tweede vet suggereert een mogelijke opstanding, maar die zou dan maar voor 144.000 mensen gelden.
Nee.quote:Verder dacht ik altijd dat sjoel een soor bijeenkomst was van joden.
Ze is consistent met de bijbel.quote:Merkwaardige uitleg heb je. Hoe kom je daaraan? Zelf bedacht?
Ja, dat heb je wel laten zien. Maar dat beantwoordt mijn vraag niet. Want ik ben nog nooit zo'n verklaring tegengekomen.quote:
Wij willen zoveel mogelijk ons best doen om de bijbel te laten spreken in plaats van dogma's aan te hangen zoals zoveel kerken al honderden/duizenden jaren doen. Men kan dan tot verrassende inzichten komen met betrekking tot de ''drie-eenheid'', de ''hel'', het feit dat God een naam heeft, de ''onsterfelijke'' ziel en het gebruik van het ''kruis'', om eens wat zaken te noemen.quote:Op vrijdag 20 april 2007 01:49 schreef Kees22 het volgende:
[...] ik ben nog nooit zo'n verklaring tegengekomen.
Sorry, mag ik lachen om die links? Iemand heeft iets niet helemaal begrepen!quote:Op donderdag 19 april 2007 00:12 schreef onemangang het volgende:
[..]
De bijbel spreekt zich over de hel -zoals op zoveel punten- op meerdere plekken tegen. het is dus incorrect te zeggen 'de bijbel leert...', want de bijbel leert zowel dat er wel een hel is, als dat er geen hel is, als dat bijna iedereen naar de hel gaat, als dat bijna iedereen naar de hemel gaat als dat alleen volgelingen van Christus naar de hemal gaan als dat mensen gewoon dood gaan en niet eens naar een hemel gaan als dat de voorwaarden om in de hemel te komen praktisch onmogelijk zijn.
Kortom, er valt gewoon geen zinnig woord over te zeggen, de vele schrijvers van de bijbel zogen ook maar wat uit hun duim.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |