abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Redactie Frontpage / Weblog dinsdag 17 april 2007 @ 23:45:54 #1
80791 crew  Paul
Winnaar 5 FOK-awards 2022
pi_48442723
Ik vraag me af of dat jochie die al die mensen heeft doodgeschoten nou naar de hemel of de hel zal gaan of naar helemaal niets als er niets is. Ik denk zelf naar eeeeeh de hemel, want ik geloof eigenlijk niet dat er een hel bestaat. Ik denk namelijk dat als er een god bestaat dat hij iedereen goed of slecht in zijn hemel laat komen. Ook een btje in de trant van de bijbel en de verhalen over god en jezus.
Denk jij dat je naar de hemel gaat ?
Denk je dat er een hemel bestaat?
Denk jij dat er een hel bestaat ?
Hoe stel je de hemel/hel voor ?
Wat denken jullie ervan ?

[ Bericht 7% gewijzigd door Paul op 18-04-2007 22:50:54 ]
Winnaar FOK-Eredivisie-Toto 2025
pi_48442781
- Ja
- Ja
- Nee
- Dezelfde wereld, alleen met overledenen in een andere tijdszone.
  dinsdag 17 april 2007 @ 23:48:37 #3
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_48442815
In dit geval denk ik dat het jochie idd richting hel is. Tenzij hij in de laatste momenten van zijn leven oprecht berouw had en vergiffenis heeft gevraagd aan God.
(ik geloof dus dat hemel en hel bestaan ja).

en of ik zelf naar de hemel ga.. geen idee. Ik mik op het vagevuur
If you wish to be a success in the world, promise everything, deliver nothing.
Nothing is more difficult, and therefore more precious, than to be able to decide.
Victory belongs to the most persevering
  dinsdag 17 april 2007 @ 23:53:00 #4
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_48442942
Kwaliteitstopic
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
  Redactie Frontpage / Weblog dinsdag 17 april 2007 @ 23:56:52 #5
80791 crew  Paul
Winnaar 5 FOK-awards 2022
pi_48443065
quote:
Op dinsdag 17 april 2007 23:53 schreef SpecialK het volgende:
Kwaliteitstopic
Wat nou weer ?
Winnaar FOK-Eredivisie-Toto 2025
pi_48443585
Volgens het hiernamaals van de Vikingen gaan alleen mannen naar Valhalla als ze in gevecht zijn gesneuveld - ja dus. Deze Koreaan kan genieten van zijn eeuwige leven met Odin.
  woensdag 18 april 2007 @ 00:14:53 #7
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_48443608
quote:
Op dinsdag 17 april 2007 23:56 schreef paultjuhhh het volgende:

[..]

Wat nou weer ?
Laat maar ik kijk het nog even aan.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_48444191
Ik heb eigenlijk wel medelijden met dat jochie. Want ik denk dat hij het nog goed voor zijn kiezen zal krijgen. Van de andere kant realiseer ik me, dat hij misschien wel sneller opschiet vorderingen maakt dan voorzichtige mensen.
Hel en hemel? Ach, welnee. Vagevuur in zekere zin.
En dan elke keer opnieuw dat gedoe met naar school gaan, verliefd worden, carrière maken, oud worden, dood gaan.
En god? We zullen wel zien, maar dat kan nog wel een tijdje duren. Voorlopig nog niet relevant.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_48444213
quote:
Op woensdag 18 april 2007 00:14 schreef Autodidact het volgende:
Volgens het hiernamaals van de Vikingen gaan alleen mannen naar Valhalla als ze in gevecht zijn gesneuveld - ja dus. Deze Koreaan kan genieten van zijn eeuwige leven met Odin.
Zekers, dat is pas een hemel, bier drinken en vechten in Walhalla...

Overigens, die Koreaan zal niet naar het Walhalla gaan....
Hij is niet gesneuveld in het gevecht, hi jheeft zijn eigen leven genomen

Het woord hel komt voor het eerst voor bij de Germanen. Het woord hel is afgeleid van helen, wat verbergen betekent. De hel was als het ware een schuilplaats waar de doden werden verborgen. In het begin kwamen alle doden in de hel terecht, ongeacht of je goed of slecht was, man of vrouw was, krijger of slaaf was.... Denk ook aan de Oude Grieken en hun Hades
Erwas geen onderscheid tussen goede en slechte mensen, geen tijdelijke of definitieve verblijven, geen opstanding, geen laatste oordeel, geen nieuwe wereld, geen nieuwe hemel, geen rokende zwavel, geen eeuwig vuur..... De hel was het schimmenrijk, het einde.

In den beginne schiep god de hemel en de aarde.... Er staat niets over de hel. De eerste verwijzing naar de hel, of een hiernamaals met een andere naam, komt je pas later in de bijbel tegen. Aan het einde van de bijbel , veranderen de meningen over de hel steeds. Wat de hel is en hoe de hel er uitziet evolueert met de tijd.
De hel zoals we die vandaag de dag kennen is te danken aan de christelijke Kerk... met name in de Middeleeuwen tijdens het manicheïsme...
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
  woensdag 18 april 2007 @ 00:53:17 #10
53191 STORMSEEKER
Waakt Voortdurend..
pi_48444507
Nou, naar de hel zal hij inderdaad niet gaan, want de bijbel leert het bestaan van zo een plaats niet.
Maar, volgens de bijbel, zal hij ook niet naar de hemel gaan. In werkelijkheid gaan volgens de bijbel slechts 144.000 mensen naar de hemel en alleen omdat zij een leven van getrouwheid achter de rug hebben en mederegeerders zullen worden met Christus.

Gewone mensen zoals hij en jij en ik gaan gewoon dood en de materie vergaat en er leeft niets door na de dood. Er is geen onsterfelijk deel dat doorleeft (zie ook het topic: Leert de bijbel het bestaan van een 'hel'?).

De bijbel zegt:

Prediker 9
5 Want de levenden zijn zich ervan bewust dat zij zullen sterven; maar wat de doden betreft, zij zijn zich van helemaal niets bewust, ook hebben zij geen loon meer, want de gedachtenis aan hen is vergeten. 6 Ook hun liefde en hun haat en hun jaloezie zijn reeds vergaan, en zij hebben tot onbepaalde tijd geen deel meer aan iets wat onder de zon moet worden gedaan.

10 Alles wat uw hand te doen vindt, doe dat met uw krácht, want er is geen werk noch overleg noch kennis noch wijsheid in Sjeool, de plaats waarheen gij gaat.

Dus er is niets na de dood. Jezus noemde de dood een slaap; een toestand van onbewustzijn waaruit 'wakker worden' mogelijk is dmv de opstanding die Jezus leerde en ten uitvoer bracht.
Men gaat niet standaard naar de hemel en zeker niet naar de hel, maar naar Sjeool (Grieks: Hades): het gemeenschappelijke graf van de mensheid.

Hoop dat het duidelijk is zo.

PS. De bijbel leert dus de opstandingshoop, alle vroeger gestorvenen kunnen terugkomen in het paradijs op aarde, maar er is best kans dat zieke geesten zoals deze niet zullen terugkeren. Massamoordenaars verwacht ik er persoonlijk niet echt terug,

PPS. Ik bedenk me nu ook net (naar aanleiding van de post hierboven) dat het inderdaad zo is dat er geen hel bestond 'in den beginne'. Sterker nog, mensen zouden niet gestorven zijn als Adam en Eva niet hadden gezondigd. Dus het hele hel-concept zou onzin zijn, want er zouden nooit mensen sterven.
En er wordt inderdaad nergens in de bijbel melding gemaakt over het maken ervan.
Verder is het nogal liefdeloos als een God van liefde, mensen, hoe ziek ook, voor eeuwig gruwelijk laat martelen voor die paar jaar hier op aarde. De hel is gewoon onzin.

[ Bericht 5% gewijzigd door STORMSEEKER op 18-04-2007 01:02:07 ]
-|-|- Peace Through Power -|-|-
  woensdag 18 april 2007 @ 01:08:59 #11
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_48444741
quote:
Op woensdag 18 april 2007 00:53 schreef STORMSEEKER het volgende:

PPS. Ik bedenk me nu ook net (naar aanleiding van de post hierboven) dat het inderdaad zo is dat er geen hel bestond 'in den beginne'. Sterker nog, mensen zouden niet gestorven zijn als Adam en Eva niet hadden gezondigd. Dus het hele hel-concept zou onzin zijn, want er zouden nooit mensen sterven.
En er wordt inderdaad nergens in de bijbel melding gemaakt over het maken ervan.
Verder is het nogal liefdeloos als een God van liefde, mensen, hoe ziek ook, voor eeuwig gruwelijk laat martelen voor die paar jaar hier op aarde. De hel is gewoon onzin.
je hebt deels gelijk. In den beginne was er alleen hemel en aarde. Echter, door de val van Lucifer die op zijn beurt weer zorgde voor de zondeval, is de hel gecreeerd
Nothing is more difficult, and therefore more precious, than to be able to decide.
  woensdag 18 april 2007 @ 01:12:44 #12
53191 STORMSEEKER
Waakt Voortdurend..
pi_48444817
Laat mij die tekst maar eens zien dan
pi_48444899
quote:
Op woensdag 18 april 2007 00:53 schreef STORMSEEKER het volgende:
Nou, naar de hel zal hij inderdaad niet gaan, want de bijbel leert het bestaan van zo een plaats niet.
Maar, volgens de bijbel, zal hij ook niet naar de hemel gaan. In werkelijkheid gaan volgens de bijbel slechts 144.000 mensen naar de hemel en alleen omdat zij een leven van getrouwheid achter de rug hebben en mederegeerders zullen worden met Christus.

Gewone mensen zoals hij en jij en ik gaan gewoon dood en de materie vergaat en er leeft niets door na de dood. Er is geen onsterfelijk deel dat doorleeft (zie ook het topic: Leert de bijbel het bestaan van een 'hel'?).

De bijbel zegt:

Prediker 9
5 Want de levenden zijn zich ervan bewust dat zij zullen sterven; maar wat de doden betreft, zij zijn zich van helemaal niets bewust, ook hebben zij geen loon meer, want de gedachtenis aan hen is vergeten. 6 Ook hun liefde en hun haat en hun jaloezie zijn reeds vergaan, en zij hebben tot onbepaalde tijd geen deel meer aan iets wat onder de zon moet worden gedaan.

10 Alles wat uw hand te doen vindt, doe dat met uw krácht, want er is geen werk noch overleg noch kennis noch wijsheid in Sjeool, de plaats waarheen gij gaat.

Dus er is niets na de dood. Jezus noemde de dood een slaap; een toestand van onbewustzijn waaruit 'wakker worden' mogelijk is dmv de opstanding die Jezus leerde en ten uitvoer bracht.
Men gaat niet standaard naar de hemel en zeker niet naar de hel, maar naar Sjeool (Grieks: Hades): het gemeenschappelijke graf van de mensheid.

Hoop dat het duidelijk is zo.

PS. De bijbel leert dus de opstandingshoop, alle vroeger gestorvenen kunnen terugkomen in het paradijs op aarde, maar er is best kans dat zieke geesten zoals deze niet zullen terugkeren. Massamoordenaars verwacht ik er persoonlijk niet echt terug,

Leerzaam. Bedankt!
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
  woensdag 18 april 2007 @ 01:18:32 #14
53191 STORMSEEKER
Waakt Voortdurend..
pi_48444906
No problem
  woensdag 18 april 2007 @ 01:26:49 #15
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_48445042
quote:
Op woensdag 18 april 2007 01:12 schreef STORMSEEKER het volgende:
Laat mij die tekst maar eens zien dan
staat niet in de bijbel, maar in het apocriefe boek van Henoch (2 Henoch, hfst. 29)

ik ga nog even op zoek naar de complete tekst.
  woensdag 18 april 2007 @ 01:34:28 #16
53191 STORMSEEKER
Waakt Voortdurend..
pi_48445165
Ai apocriefe boeken.....tja....daar doe ik niet aan

Ik doe wel aan de bijbel en daar staat dit (nog even AL het andere buiten beschouwing gelaten):
Rom 6:23. 6:7

23 Want het loon dat de zonde betaalt, is de dood, maar de gave die God schenkt, is eeuwig leven door Christus Jezus, onze Heer.

7 Want wie gestorven is, is van [zijn] zonde vrijgesproken.

Het loon, oftewel dat wat je helemaal aan het eind krijgt als alles is gedaan, is de dood, staat hier letterlijk.
Geen pijniging, geen gang naar de hel of de hemel, gewoon dood.

Daarbij komt nog (!!) dat een ieder die sterft in principe geen zonde meer heeft, want een ieder wordt van de zonde vrijgesproken, want je betaalt ervoor met de dood.
Iets dat niet bestaat kan ook geen zonde hebben (Er resteert slechts een materieel, dood omhulsel).

Dus, je kan niet gepijnigd worden, want je hebt dan al geen zonde meer. Dus zou de hel altijd onterecht zijn!
  woensdag 18 april 2007 @ 01:36:40 #17
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_48445196
Hoe kom je erbij dat iedereen die sterft automatisch vrij is van zonde Als dat zo zou zijn, waarom heeft God dan nog geboden gegeven?
  woensdag 18 april 2007 @ 01:40:36 #18
53191 STORMSEEKER
Waakt Voortdurend..
pi_48445246
Elk gebod is er om God te gehoorzamen en het hier wat fijner te hebben met je medemens. Niet om een ziekelijke angst voor straf in de hel in te boezemen. Dat zou nogal een laag motief zijn, alleen wetten volgen om geen straf te krijgen. Gedraag je nu goed en je mag wellicht het paradijs op aarde beerven.
DAAR gaat het om.

En wat die tekst betreft: het staat er zeer letterlijk, dus verzinnen doe ik het niet.

Maarre, ik ga slapen, welterusten

[ Bericht 7% gewijzigd door STORMSEEKER op 18-04-2007 01:46:40 ]
pi_48445499
quote:
Op dinsdag 17 april 2007 23:45 schreef paultjuhhh het volgende:
Denk jij dat je naar de hemel gaat ?
Denk je dat er een hemel bestaat?
Denk jij dat er een hel bestaat ?
Hoe stel je de hemel/hel voor ?
Wat denken jullie ervan ?
Hemel en hel zijn geestelijke staten.
  woensdag 18 april 2007 @ 02:33:22 #20
125011 Bog
dat wil jij niet weten
pi_48445849
ik denk dat zijn hersenactiviteit het niet meer doet en dat zijn ziel dus niet meer is
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')