quote:
Droomfinale met speciale missie
Door MAARTEN WIJFFELS
ATHENE - Dirk Kuyt speelt vanavond de belangrijkste wedstrijd in zijn carrière. De belangrijkste man in zijn leven is er niet bij. Zijn vader, Dirk Kuyt senior, is te ziek om het vliegtuig naar Athene te nemen. Een half jaar geleden leek hij na een levensreddende slokdarmoperatie kankervrij, maar de ziekte is in volle hevigheid teruggekomen.
,,Mijn vader was er hier in Athene heel graag bij geweest, maar het is te zwaar voor hem,’’ zegt de spits van Liverpool.
,,Hij zou te veel trappen moeten lopen, met te veel drukte om hem heen. Te vermoeiend allemaal. Vorige week heeft hij nog een paar dagen in het ziekenhuis gelegen. Hij is nu naar mijn huis in Engeland, in Liverpool gevlogen. Hij zal het daar vanavond met de tv moeten doen.’’
Het contrast met hoe vader en zoon Kuyt aan dit seizoen begonnen, is groot, beseft de voetballer op een avond als vandaag.
Als vanzelf komen de beelden van augustus 2006 terug. Het televisiegala waar hij tot beste eredivisiespeler werd verkozen en zijn vader die hem de gouden schoen overhandigde. Prachtig tafereel van twee trotse mannen. De een tankte energie voor zijn zware operatie, drie dagen daarna. De ander blies stoom af, drie dagen na het rondkomen van de transfer naar Liverpool.
,,Als we vanavond van Milan winnen, kan ik mijn vader op mijn beurt een prijs overhandigen. En dan meteen de mooiste die je op clubniveau kunt winnen. Die gedachte zit al weken in mijn kop. Het móét gewoon lukken, want we weten niet hoeveel tijd hem nog rest. Ik hoop dat hij zo langzaam mogelijk achteruit zal gaan, want ik kan hem nog helemaal niet missen.’’
Wel aanwezig in Athene zijn acht Katwijkse vrienden van Kuyt. Er ontgaat hen niets van het volgende hoofdstuk in een carrière die leest als een jongensboek.
Bij een zege van Milan pakt Clarence Seedorf zijn vierde ‘beker met de grote oren’, de veertiende hoofdprijs in totaal. Op het staatje van Kuyt prijkt welgeteld één prijs, de KNVB-beker uit 2003 met FC Utrecht.
Ondanks zijn onervarenheid op dit niveau en hoewel hij niet Liverpools beste speler is, vertolkte Kuyt op weg naar de finale een cruciale rol in de tactiek van coach Rafael Benítez. Ook vanavond is hij weer de speler die op en neer moet pendelen tussen twee posities.
Bij balbezit is hij de tweede spits achter - waarschijnlijk - Peter Crouch. Bij balverlies wordt hij Liverpools vijfde middenvelder.
Het verdere strijdplan is de afgelopen acht dagen in het diepste geheim voorbereid. Net als voor de achtste finales tegen FC Barcelona is Liverpool vijf dagen in het buitenland op trainingskamp gegaan.
Benítez koos het Spaanse La Manga vanwege de klimatologische omstandigheden die veel gelijkenis vertonen met die van Athene.
Hij liet de spelers elke dag ’s avonds trainen op het tijdstip van de finale en uiteraard sleep Liverpool tot in detail vrije trapvarianten in waarmee de tegenstander moet worden verrast.
,,Aan de professionaliteit in onze voorbereidingen ben ik inmiddels gewend, maar dit was toch weer een overtreffende trap,’’ stelt Kuyt, die in La Manga voor aanvang van elke training op de weegschaal stond en na afloop weer.
De staf wilde per speler precies het gewichtsverlies in kaart brengen. Op basis van die gegevens werd precies bepaald hoeveel iedereen moest drinken.
Kuyt weet nog hoe hij van Foeke Booy bij FC Utrecht zijn eerste tip kreeg op het gebied van voeding en drank. ,,Foeke was mijn trainer en zei: Je moet na een wedstrijd gewoon net zoveel water drinken tot je plas geen kleur meer heeft. Inmiddels ben ik zeker dertig tips verder. We hebben vorige week geëxperimenteerd met speciale ijsvesten. Die kunnen helpen om na de warming-up en in de rust van wedstrijden het verhitte lichaam snel af te koelen. Het zijn dingen die nét het verschil kunnen maken.
,,Ik vind dat soort testen interessant. Iedere Liverpool-speler heeft zijn eigen medische dossier en na de tweede halve finale tegen Chelsea las ik daarin terug dat ik 16 kilometer had gelopen. Toch had ik aan het eind nog energie over.’’
Bij de bekerfinale AZ - Ajax had in de slotfase de helft van alle spelers kramp, zag Kuyt op tv. ,,Dat zul je bij Liverpool niet meer tegenkomen. Ja, twee jaar geleden in de vorige finale tegen Milan nog wel, maar Milan had toen al zijn beroemde MilanLab en nu heeft Liverpool het ook fantastisch voor elkaar.’’
De bizarre finale van 2005 bekeek hij op een beeldscherm in Huis ter Duin. Hij was destijds met Oranje in voorbereiding.
Toen het bij rust 3-0 voor Milan stond, hield de helft van de Oranje-spelers het voor gezien. Kuyt bleef zitten, ‘omdat ik me gewoon niet kon voorstellen dat Liverpool zich al gewonnen gaf.’
,,Ik denk dat hooguit nog zeven andere jongens bleven kijken. Pas toen later de penaltyreeks bezig was, stroomde de zaal opnieuw vol.’’
Van ploeggenoten als Steven Gerrard en Jurek Dudek hoorde hij in de afgelopen periode de verhalen van Milan-spelers die in de rust in Istanbul de beker al aanraakten. Zij juichten al.
,,Ik geloof dat Gattuso de beker zelfs al kuste op weg naar de kleedkamer. Dat is de goden verzoeken. Ik zal de beker pas aanraken als alles beslist is en dan laat ik hem liefst ook niet meer los. Deze zomer word ik 27 jaar, op dit niveau zal ik hooguit tot 20, 25 wedstrijden kunnen reiken. Misschien blijkt dit straks de enige kans op de Champions League-winst te zijn geweest.’’