Vandaag dus weer een editie van de derby, al staat er weinig op het spel.
Desondanks een aardige voorbeschouwing in het AD en wellicht gaan er nog mensen van hier kijken?
quote:
'Dé derby wil je altijd winnen'
De Spakenburgse dorpsderby gaat op de laatste speeldag in de hoofdklasse - mede met 'dank' aan de KNVB - vooral om de eer. 
IJsselmeervogels moet over een week aan de bak voor de strijd om de algehele zaterdagtitel en Spakenburg speelt dan de bekerfinale. Toch wil zowel Rood als Blauw zich zeker niet inhouden. 'De derby wil je gewoon altíjd winnen'.
Verslaggever Michel Brands peilde de meningen. Robert de Graaf, clubreporter van de supporterswebsite IJsselmeervogels.com : ,,De derby leeft jammer genoeg helemaal niet zo als anders. Zo is er dinsdag niet eens voorverkoop geweest, terwijl ze normaal voor een kaartje in de rij staan. Daar zal onze penningmeester zeker niet blij mee zijn. Maar goed, de sportieve belangen zijn natuurlijk ook veel minder groot. We hebben de afdelingstitel namelijk al mooi een paar weken binnen en volgende week spelen we alweer om de zaterdagtitel tegen Rijnsburgse Boys. Dat gaat écht om de prijzen hč? Toch zou het seizoen zeker niet compleet zijn als we niet twee keer die Blauwen hebben verslagen; blijft altíjd mooi. Wat mij betreft hoeven onze spelers zich tegen Spakenburg dus zeker niet te sparen...''
De Nijkerkse Spakenburg-middenvelder Jos Bouw/'Blauw': ,,We hebben met deze derby de kans om dit mindere seizoen nog wat goed te maken, dit ten opzichte van iederéén bij Spakenburg. Kunnen met een overwinning op Vogels, voor wat het waard is, nog tweede worden en tevens revanche nemen voor dat schlemielige verlies in de thuiswedstrijd (1-3, red.). En als we volgende week tegen DOVO de districtsbeker pakken, dan hebben we het op zich niet eens zo slecht gedaan. Er zijn clubs die het met veel minder moeten doen. De dorpsderby wil je bovendien altíjd winnen, ik in elk geval wel. Ik zal niets of niemand ontzien in het veld. IJsselmeervogels mag dan wel de favoriet zijn, een hele stugge ploeg én de terechte kampioen, maar deze wedstrijd staat altijd op zich. Met immer strijd en veel emotie. Dat zal nu echt niet veel anders zijn.'' 
IJsselmeervogels-spits Jeffrey Winter scoorde tot nu toe in elke dorpsderby die hij meespeelde: ,,Met het oog'op 'Rijnsburg' ga ik me tegen Spakenburg echt niet inhouden omdat ik bang ben geblesseerd te raken of geschorst te worden. Als je er in zo'n zwaar beladen wedstrijd als de derby niet vol invliegt, heb je daar volgens mij juist veel meer kans op. Het zou natuurlijk leuk zijn om ze dit seizoen nog eens te verslaan en ook om mijn doelpuntenreeks tegen Spakenburg vol te houden. Maar het zou aan de andere kant geen ramp zijn als we gelijkspelen of zelfs verliezen. Het blijft toch gewoon dé derby, alles kan gebeuren. En we zijn een week later echt wel klaar voor de wedstrijd bij Rijnsburgse Boys. Daar ben ik totaal niet bang voor.''
Dick de Boer, trainer van Spakenburg, staat voor zijn eerste dorpsderby: ,,Sportief mag er in de derby niet zoveel meer op het spel staan, ik merk wel degelijk dat die wedstrijd bij de jongens leeft. Ze hadden het er voor de bekerwedstrijd tegen AFC'34 afgelopen dinsdag zelfs al over. Een paar spelers met kleine pijntjes hebben zich ook bewust gespaard om er tegen Vogels zeker bij te zijn. Die wil om van de Rooien te winnen zit bij deze club gewoon heel diep, zeker nu ze dit jaar weer kampioen zijn geworden. Dit toetje willen we, net als de districtsbeker, dus zeker nog wel meepakken.'' 
Spakenburgs teammanager Melrik Beukers, voegt daar lachend aan toe: ,,En als het puur om de eer gaat, dan wint Spakenburg altijd.''
IJsselmeervogels-coach Roy Wesseling: ,,Ik laat spelers met lichte blessures niet beslissen of ze in de derby mee kúnnen spelen, dat doe ik zelf. Voor zo'n speciale wedstrijd als tegen Spakenburg zijn ze niet objectief en eerder bereid wat risico te nemen. Iets dat ik op dit moment juist wil voorkomen, want Rijnsburgse Boys volgt daarna snel. Een extra nadeel is bovendien dat er vier spelers (Lion Axwijk, Raymond Bronkhorst, Ferdinand Katipana en Kevin Winter, red.) op scherp staan en dat die gele kaarten in de strijd om de zaterdagtitel 'gewoon' blíjven staan. Clubs zouden zich daarover eens moeten buigen en daar een punt van moeten maken richting de KNVB, want ik heb geen zin om komende weken een half tweede het veld in te moeten sturen. En tja, de wedstrijd tegen Spakenburg is niet zo maar even een wedstrijdje, maar het gaat hier wel om de dorpseer. Ik hoop dus maar op een goede scheidsrechter...'' 
De Spakenburgse rechtback Frederik Korlaar (17), debuteert wellicht in de dorpsderby: ,,Dat hoop ik in elk geval wel. Om de derby te spelen daar droomde ik vroeger zelfs van. Wat denk jij? Ik heb in de jeugd dan wel bij de Rooien gevoetbald, ik ben en blijf blauw. Dan wil je die derby gewoon winnen, ik tenminste wel. Ik had alleen niet verwacht dat ik al zo snel in het eerste zou spelen. De derby is al helemaal nieuw voor me. Heb hem alleen als toeschouwer gezien. Best spannend allemaal. Maar ik probeer in de voorbereiding dus maar gewoon hetzelfde te doen als anders voor wedstrijden en me verder rustig te houden. Ik zie dan vanzelf wel hoe het loopt.''
IJsselmeervogels-verdediger Pierre Tosch, die met voetbal stopt, mist door een schorsing zijn laatste kans op een dorpsderby: ,,Dat is zuur, vooral omdat het naar mijn mening echt een onterechte gele kaart was die ik tegen GVVV opliep. Maar gelukkig staan er nog wel wat mooie wedstrijden met IJsselmeervogels voor de deur en ben ik dus zelf in elk geval tegen Rijnsburgse Boys inzetbaar. Een voordeel van het nadeel. Zoals ik ook persoonlijk tegen Spakenburg op drie zeges tegen twee nederlagen blíjf staan; ik stop met een positief saldo. Maar die zware nederlagen van vorig seizoen (5-1 en 7-1, red.) zijn we nog niet vergeten hoor; dat leeft bij sommige jongens echt nog wel. Het is dus zeker niet alleen de eer waarom het zaterdag gaat, er zit zeker nog wel wat oud zeer.''
Spakenburg-spits Thijs Houwing, twijfelt door een lichte kuitblessure of hij mee kan doen: ,,Dat is nog even afwachten, maar voor deze derby aan het eind van het seizoen ben ik wel bereid om wat extra risico te nemen. We hebben het hele seizoen namelijk nog niet echt top gespeeld, maar ik hoop dat we het seizoen met een goed gevoel kunnen afsluiten. Vooral ook voor de supporters. Die wedstrijd tegen Vogels staat in elk geval op zich. We hoeven zeker niet bang te zijn.''
IJsselmeervogels-penningmeester André Beukers, blijft optimistisch: ,,De voorverkoop wijkt niet eens zoveel af van de aanloop naar andere derby's, maar het zal naar verwachting wel wat minder druk worden dan normaal.''
,,We hebben aan het begin van dit seizoen competitieleider Rinus van der Lugt aangesproken op deze laatste speeldag voor de derby, omdat die dan sportief waarschijnlijk nergens om zou gaan. Toen wees hij erop dat wij vijf jaar geleden tegen Quick Boys op de laatste speeldag ook kampioen zijn geworden. Maar dat was toen echt een ongelooflijk scenario. Drie of vier speeldagen voor het einde is normaal gesproken altíjd goed.''
,,Het enige voordeel is dat er nu al wel veel voetbalteams zijn uitgevoetbald die anders niet kunnen komen; sommige clubs komen wel met een man of veertig. En wie weet hoeveel volk er daadwerkelijk komt? Die derby alleen al is een happening op zich.''