abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 13 april 2007 @ 09:17:30 #1
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_48281801
quote:
Leger VS loopt op zijn laatste benen
BNdeStem

Vrijdag 13 april 2007 - Frank Hendrickx- WASHINGTON - Het Amerikaanse leger neemt deze week pijnlijke maatregelen. Eerst wordt bekend dat 13.000 leden van de National Guard, de zogenoemde 'weekendsoldaten', veel sneller terug moeten naar Irak dan beloofd. En dan maakt minister Robert Gates van Defensie bekend dat soldaten voortaan vijftien in plaats van twaalf maanden overzees moeten dienen.

De onvrede groeit. Soldaten in Irak geven bijtende commentaren op de verlenging van hun 'tour of duty'. Ook aan de top is er weerzin. Generaal b.d. Robert Scales spreekt zelfs van 'een dreigende ineenstorting'. Na vier jaar Irak en vijf jaar Afghanistan is de legeruitrusting tot op de draad versleten. Amerikaanse tanks zijn gewend om 750 kilometer per jaar te rijden, in Irak leggen ze jaarlijks het tienvoudige af in barre omstandigheden. Er moet op dit moment voor tientallen miljarden aan materiaal worden opgeknapt.

De brigades van de National Guard, die deze week te horen kregen dat ze in december naar Irak moeten, hadden allemaal dezelfde klacht: we hebben geen uitrusting. Alles is naar Irak gestuurd. Brigades in de VS hebben daardoor amper de mogelijkheid om te trainen.

De National Guard bestaat uit burgers die één keer in de maand een weekend trainen.

Het professionele leger is met 500.000 soldaten eenvoudigweg te klein. Daarom moeten de reservisten nu terug naar Irak, hoewel beloofd was dat dat pas in 2009 zou gebeuren. De gouverneur van Ohio, Ted Strickland, beticht het Witte Huis dan ook van woordbreuk. Hij zei dat de uitzending van zijn National Guard de hele samenleving raakt. Niet alleen lijden de families eronder, maar ook het plaatselijke bedrijfsleven. Werkgevers zijn verplicht om de reservisten na hun missie terug in dienst te nemen.

Er dreigt bovendien geldgebrek. Het Congres wil de noodbegroting voor de oorlog in Irak alleen goedkeuren als Bush belooft dat de troepen in 2008 worden teruggetrokken. De president weigert dat.
quote:
Powell: “VS-leger staat op het punt te breken”
Bron : MO.be

WASHINGTON, 12 april 2007 (IPS) - Na de beslissing van de Amerikaanse president Bush om nog eens 35000 soldaten naar Irak te sturen ter versterking van de 140.000 die er al aanwezig zijn, zit het Amerikaanse leger aan de grenzen van zijn mogelijkheden. Colin Powell, de voormalige minister van Buitenlandse Zaken, waarschuwt in het tijdschrift Time dat het leger “op het punt staat te breken”.

De weekbladen Time en National Journal komen deze week in hun hoofdartikel tot de conclusie dat het Amerikaans leger aan de rand van zijn mogelijkheden zit. De gepensioneerde generaal Barry McCaffrey, nog maar net terug van Irak en Afghanistan, windt er geen doekjes om: “Het Amerikaanse leger is in ernstige problemen en het zal jaren duren voor het zich hiervan kan herstellen. Wanneer we de trend niet kunnen keren riskeren we het leger in de volgende jaren te breken zoals we dat in Vietnam hebben gedaan”.

Onder druk van de overbelasting heeft het leger zijn morele en fysieke normen voor nieuwe rekruten moeten afzwakken, zo meldt de Journal. Voor vijftien procent van de nieuwelingen werd in 2006 een “uitzondering” gemaakt, in de helft van de gevallen ging het om mensen die tot de militaire dienst werden toegelaten ondanks het feit dat ze een strafblad hadden. Slechts 82 procent van de rekruten had de middelbare school afgemaakt, terwijl het leger in normale omstandigheden 90 procent als norm hanteert.

Kortere opleidingstijd

De extra mansterkte die nodig is in Irak zorgt ervoor dat de opleidingstijd van de rekruten steeds korter wordt. “Door de nieuwe aanpak is er meer interactie tussen de soldaten en de Irakezen”, zegt Lawrence Korb, voormalig personeelsofficier bij het Pentagon in de jaren tachtig, in Time. “De soldaten zouden eigenlijk meer training moeten krijgen in plaats van minder.” Daarbij komen nog praktische problemen: omdat al het materiaal in Irak is, zijn er op de opleidingsbasissen niet genoeg tanks en jeeps om mee te oefenen.

Intussen worden de verloven voor de militairen steeds korter. Wie een jaar in het buitenland dient, kan daarna normaal gezien twee jaar in eigen land bij zijn familie blijven. In de huidige omstandigheden worden de soldaten soms al na zeven maanden teruggestuurd naar het oorlogsgebied.

Kanaries

“De instorting van het leger na de oorlog in Vietnam werd voorafgegaan door het verdwijnen van officieren met een lagere of gemiddelde rang”, zegt gepensioneerd generaal-majoor Robert Scales, “Wanneer we de sergeanten en kapiteins verliezen, raakt het leger opnieuw stuk. Ze zijn als de kanaries in de mijn die gaslekken moeten opsporen. En als je goed kijkt, zal je zien dat de kanaries hun kooi massaal aan het ontvluchten zijn.”

Het leger heeft momenteel 3000 officieren voor het middenkader tekort. De krant Boston Globe meldde gisteren (woensdag) dat de officieren die afstuderen aan de militaire academie van West Point het leger in de voorbije dertig jaar nog nooit zo snel de rug hebben toegekeerd als nu. Van de 903 officieren die in 2001 afstudeerden, had in januari 2007 als 54 procent de militaire dienst verlaten.

Voormalig generaal Edward Meyer, die in 1980 voor opschudding zorgde door te zeggen dat de VS een “hol leger” hadden, ziet gelijkenissen met de situatie van toen. “De uitdagingen voor het leger inzake overbelasting zijn erg gelijkaardig. Ik denk dat de druk nog nooit zo hoog is geweest, tenminste sinds het einde van de Koude Oorlog”, zegt Meyers in de National Journal.
Als je de optelsommen meeneemt dan lijkt me duidelijk dat de gehele Irak operatie veel te lang onderweg is of gruwelijk verkeerd is ingeschat en de bijkomende kosten nauwelijks beheersbaar zijn. Enig zicht op verbetering is niet of slechts beperkt aanwezig. Deze berichtgeving (als het waar is) laat wel 1 ding duidelijk zien. Van een toekomstig grondoffensief in Iran kan geen enkele sprake zijn.
  vrijdag 13 april 2007 @ 09:19:56 #2
81846 minkuukel
Lekker hoorrrr
pi_48281858
Bush je wint dit nooit.
Mij mag je er voor wakker maken.
pi_48281905
quote:
Op vrijdag 13 april 2007 09:19 schreef minkuukel het volgende:
Bush je wint dit nooit.
Jankbal!
pi_48281915
Amerika gaat met de oorlog aardig rusland achteraan met hun oorlog toen. Die gingen ook kapot op het geld deel dus dat wordt nog lachen
pi_48281916
En vervolgens lopen China en/of Rusland met een kleine eenheid ff de VS binnen, ze hebben er toch niets meer staan
Binnenkort: Mexico bouwt hek om Amerikaanse vluchtelingen tegen te houden
pi_48281920
Hoeveel benen heeft die VS wel niet.
pi_48281951
Het gaat ook al lang niet meer om winnen, maar om eervol terug te kunnen trekken.
"Ik heb geen tijd voor leuk,... ik maak alleen tijd voor episch! - Chocobo
pi_48281962
Als die VS bashers hier, jullie willen gewoon niet begrijpen dat als de VS in de problemen raakt wij daar ook in geraken.
pi_48281972
quote:
Op vrijdag 13 april 2007 09:23 schreef Strolie75 het volgende:
Het gaat ook al lang niet meer om winnen, maar om eervol terug te kunnen trekken.
Saddam en zijn zonen zijn dood, de oorlog is al gewonnen.
  vrijdag 13 april 2007 @ 09:25:28 #10
89730 Drugshond
pi_48282002
quote:
Op vrijdag 13 april 2007 09:22 schreef Pakspul het volgende:
Amerika gaat met de oorlog aardig rusland achteraan met hun oorlog toen. Die gingen ook kapot op het geld deel dus dat wordt nog lachen
Lachen is een groot woord, de verdeelsleutel van de wereldeconomie ligt dan in ieder geval niet meer in Amerika. En wat heeft heel die operatie netto opgebracht ?!
pi_48282043
quote:
Op vrijdag 13 april 2007 09:24 schreef Dementor het volgende:

[..]

!!!!
  vrijdag 13 april 2007 @ 09:27:34 #12
89730 Drugshond
pi_48282063
quote:
Eervol met straks een sjiitische dicatator aan de macht

Way to go, dit hadden de beste US-spindocters niet kunnen bedenken.
pi_48282071
quote:
Op vrijdag 13 april 2007 09:22 schreef Pakspul het volgende:
Aangezien het meeste geld die de oorlog heeft gekost besteed is bij Amerikaanse bedrijven is er nog niet zoveel aan de hand.
  vrijdag 13 april 2007 @ 09:28:21 #14
165848 SoupNazi
No soup for you!
pi_48282093
quote:
Deja vu
A.F.C. Ajax
pi_48282118
quote:
Op vrijdag 13 april 2007 09:27 schreef Drugshond het volgende:
Eervol met straks een sjiitische dicatator aan de macht

Way to go, dit hadden de beste US-spindocters niet kunnen bedenken.
Eerder een grote puinzooi en jaren burgeroorlog.
pi_48282119
nou nou om te zeggen dat de VS op zijn laatste beentjes loopt is ook van de gekke. In een echte oorlog kunnen ze hun echte bommen tevoorschijn halen. Daisy cutters etc. in Irak gebruiken ze dit niet.
In fact, recent observations and simulations have suggested that a network of cosmic strings stretches across the entire universe.
pi_48282153
quote:
Op vrijdag 13 april 2007 09:29 schreef Burakius het volgende:
nou nou om te zeggen dat de VS op zijn laatste beentjes loopt is ook van de gekke. In een echte oorlog kunnen ze hun echte bommen tevoorschijn halen. Daisy cutters etc. in Irak gebruiken ze dit niet.
Dit is nog steeds een vrijwilligersleger.
Als het echt foutloop kunnen ze altijd nog de dienstplicht invoeren en net als in WW2 commerciële bedrijven aansporen om wapens te maken.
pi_48282156
quote:
Op vrijdag 13 april 2007 09:23 schreef Dementor het volgende:
Als die VS bashers hier, jullie willen gewoon niet begrijpen dat als de VS in de problemen raakt wij daar ook in geraken.
Misschien kunnen we dan noodhulp aan amerika geven en profiteren van hun olie en andere grondstoffen bij de wederopbouw?!
May I say, what a SMASHING blouse you have on?
pi_48282158
quote:
Op vrijdag 13 april 2007 09:19 schreef minkuukel het volgende:
Bush je wint dit nooit.
Het is maar net hou je dat bekijkt.
Bush (en zijn vriendjes) heeft goud verdiend aan de oorlog in Irak door zijn belangen in de defensieindustrie en olie.
Audaces fortuna juvat
pi_48282163
quote:
Precies en Iran ligt ook binnen 24 uur plat als het moet.
pi_48282197
quote:
Een daisy cutter op een bomauto werpen middenin Bagdad heeft dan ook weinig nut..
pi_48282226
quote:
Op vrijdag 13 april 2007 09:30 schreef Dementor het volgende:

[..]

maar daarna dan, kunnen ze dan nog wel de benzine betalen om terug naar huis te komen?
  vrijdag 13 april 2007 @ 09:32:28 #23
89730 Drugshond
pi_48282233
quote:
De vijand is niet een troepenmacht van 50k
De vijand is anno 2001 gewoon iemand van de straat met een vreemde bobbel om zijn middel.
En aan Daisy Cutters/Moab's heb je niet zoveel in drukke bevolkingscentra.
Het gevaar komt nu van binnenuit.
pi_48282293
quote:
Op vrijdag 13 april 2007 09:30 schreef Dementor het volgende:
Ja. Dat zei Saddam toentertijd ook.
pi_48282350
quote:
Op vrijdag 13 april 2007 09:31 schreef DJKoster het volgende:

[..]

Een daisy cutter op een bomauto werpen middenin Bagdad heeft dan ook weinig nut..
pi_48282378
quote:
Op vrijdag 13 april 2007 09:23 schreef Dementor het volgende:
De VS heeft zichzelf inde problemen geholpen met dank aan Bush .
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
pi_48282389
quote:
Op vrijdag 13 april 2007 09:32 schreef Drugshond het volgende:

[..]
De vijand is anno 2001 gewoon iemand van de straat met een vreemde bobbel om zijn middel.
Maxima?
pi_48282449
quote:
Op vrijdag 13 april 2007 09:34 schreef Strolie75 het volgende:

[..]

Ja. Dat zei Saddam toentertijd ook.
wij schijnen hem dat wijs gemaakt te hebben zelfs
pi_48283009
Let op Al Sadr Muktadr (Hopelijk schrijf ik dit goed).

Deze man komt aan de macht, als de Amerikanen verdwijnen.

Krijg je dan hetzelfde als met Saddam?

Hoop ik niet. Een kleine groep verpest het voor het hele volk.

But what's new?
pi_48283088
quote:
Op vrijdag 13 april 2007 09:36 schreef Dodecahedron het volgende:

[..]

Maxima?
tot eergisteren wel ja.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_48283089
Leeft Al Sadr nog dan?
Allah Al Watan Al Malik
pi_48283191
quote:
Op vrijdag 13 april 2007 09:58 schreef Mutant01 het volgende:
Leeft Al Sadr nog dan?
Tja dat weet je nooit...

Had hem voor een week of twee nog wel op het journaal gezien. Deze beelden gaven mij de indruk dat hij een behoorlijke achterban heeft. Fantiek wel te verstaan!
pi_48283238
quote:
Op vrijdag 13 april 2007 09:56 schreef Red_de_pinguin het volgende:
Let op Al Sadr Muktadr (Hopelijk schrijf ik dit goed).

Deze man komt aan de macht, als de Amerikanen verdwijnen.

Krijg je dan hetzelfde als met Saddam?

Hoop ik niet. Een kleine groep verpest het voor het hele volk.

But what's new?
Dit is waarschijnlijk de reden waarom papa Bush na de eerste golfoorlog niet is doorgegaan.
Als de Sjiieten in Irak aan de macht komen is het westen bang dat die macht te groot wordt.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Sjiieten_per_land
Audaces fortuna juvat
pi_48283393
quote:
Op vrijdag 13 april 2007 10:01 schreef Red_de_pinguin het volgende:

[..]

Tja dat weet je nooit...

Had hem voor een week of twee nog wel op het journaal gezien. Deze beelden gaven mij de indruk dat hij een behoorlijke achterban heeft. Fantiek wel te verstaan!
Ja, en ik meen dat ze nog aardig bewapend zijn ook.
Allah Al Watan Al Malik
pi_48283557
De VS kunnen nog zo lang in Irak blijven zitten als ze willen, uiteindelijk komt het allemaal neer op een uitstelling van een complete chaos. Ze kunnen beter vandaag dan morgen vertrekken, aangezien die achterlijke Irakezen het toch nooit leren. Beste Bush, stop die miljarden toch lekker in onderwijs en gezondheidszorg, in plaats van het in de bodemloze put die Irak heet te gooien.
  vrijdag 13 april 2007 @ 10:13:35 #36
81846 minkuukel
Lekker hoorrrr
pi_48283623
quote:
Op vrijdag 13 april 2007 09:22 schreef Dementor het volgende:

[..]

Jankbal!
Je doet je naam eer aan.
Mij mag je er voor wakker maken.
  vrijdag 13 april 2007 @ 10:14:18 #37
54997 Posdnous
Moslima-knuffelaar
pi_48283645
Het meest trieste is natuurlijk dat de meesten dit allemaal vooraf al voorspeld hadden.
When it comes to being Plug 1, it's just me, myself and I
pi_48283709
quote:
Leeft Al Sadr nog dan?
Oui, @ Sadr City.
  vrijdag 13 april 2007 @ 10:20:43 #39
121315 LENUS
UFC undisputed 2009
pi_48283870
Ik hoop dat de VS zo snel mogelijk zijn troepen terug trekt en lering rekt uit dit debacle. Van spreekwoordelijke dubbeltjes (Irak, Afghanisten etc.) kun je klaarblijkelijk geen kwartjes maken.

Laat ze daarom wegrotten in die woestijnbak. Mocht er over een aantal jaar een dictator aan de macht komen die de wereldvrede in onbalans brengt: Nuke them all!
JFK: "Ask not what your country can do for you; ask what you can do for your country".
pi_48284058
quote:
Op vrijdag 13 april 2007 10:20 schreef LENUS het volgende:
Ik hoop dat de VS zo snel mogelijk zijn troepen terug trekt en lering rekt uit dit debacle. Van spreekwoordelijke dubbeltjes (Irak, Afghanisten etc.) kun je klaarblijkelijk geen kwartjes maken.

Laat ze daarom wegrotten in die woestijnbak. Mocht er over een aantal jaar een dictator aan de macht komen die de wereldvrede in onbalans brengt: Nuke them all!
Dus eerst herrie schoppen en vervolgens laten stikken?
  vrijdag 13 april 2007 @ 10:30:04 #41
121315 LENUS
UFC undisputed 2009
pi_48284198
quote:
Op vrijdag 13 april 2007 10:26 schreef Dodecahedron het volgende:

[..]

Dus eerst herrie schoppen en vervolgens laten stikken?
Ze gaan af voor de rest van de wereld, want ze hebben wederom een oorlog niet winnend af kunnen sluiten. Dat is voor de trotse Amerikanen afzien, daarom zullen ze de komende jaren hun wonden likken en hopelijker wat diplomatieker omgaan met het bedrijven van "buitenlandse politiek".
JFK: "Ask not what your country can do for you; ask what you can do for your country".
pi_48284318
quote:
Op vrijdag 13 april 2007 09:24 schreef Dementor het volgende:

[..]

Pfff, wat een winst.
Een heel land land de kloten, miljarden over de balk, duizenden doden en kans op een burgeroorloog.
Hoera..
"Whatever the mind of man can conceive and believe, it can achieve" Napoleon Hill
pi_48284410
- Somalie deed Bullshit.
- Vietnam deed bullshit
- Afghanistan deed bullshit
- Iraq deed bullshit.

A.s Bullshitters:
Iran
N-Korea
Syrië

VS en Israël bullshitters? Nee hoor, een schone lei, ok eerst moest wel alle bloed van hun lei gewassen worden, maar who cares
  vrijdag 13 april 2007 @ 10:36:09 #44
121315 LENUS
UFC undisputed 2009
pi_48284430
quote:
Op vrijdag 13 april 2007 10:33 schreef venomsnake het volgende:

[..]

Pfff, wat een winst.
Een heel land land de kloten, miljarden over de balk, duizenden doden en kans op een burgeroorloog.
Hoera..
Het was al niet veel soeps, dus zoveel viel er niet te verkloten.
pi_48284527
quote:
Leeft Al Sadr nog dan?
Laatste nieuws was dat hij naar Iran was gevlucht.
  vrijdag 13 april 2007 @ 10:39:36 #46
121315 LENUS
UFC undisputed 2009
pi_48284568
quote:
Op vrijdag 13 april 2007 10:38 schreef CeeJee het volgende:

[..]

Laatste nieuws was dat hij naar Iran was gevlucht.
En is het niet El Sadr, dan is het wel een andere malloot met een baard en een jurk.
pi_48284661
quote:
Op vrijdag 13 april 2007 10:14 schreef Posdnous het volgende:
Het meest trieste is natuurlijk dat de meesten dit allemaal vooraf al voorspeld hadden.
idd al hadden maar weinige voorspelt dat het zo`n grote rotzooi zou worden
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_48284700
quote:
Op vrijdag 13 april 2007 10:30 schreef LENUS het volgende:

[..]

Ze gaan af voor de rest van de wereld, want ze hebben wederom een oorlog niet winnend af kunnen sluiten. Dat is voor de trotse Amerikanen afzien, daarom zullen ze de komende jaren hun wonden likken en hopelijker wat diplomatieker omgaan met het bedrijven van "buitenlandse politiek".
Dat doen ze nu al was het 2002 geweest dan was iran al lang plat geweest
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  vrijdag 13 april 2007 @ 10:48:34 #49
121315 LENUS
UFC undisputed 2009
pi_48284914
quote:
Op vrijdag 13 april 2007 10:42 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Dat doen ze nu al was het 2002 geweest dan was iran al lang plat geweest
Nonsens, ze hebben gewoon geen middelen om Iran aan te pakken. Ze hebben hun handen al meer dan vol aan Irak.
pi_48284977
Als (Met als koop je niets dat weet ik...) de US gelijk na het arresteren van Saddam zijn/haar troepen had teruggetrokken, dan was er chaos gekomen.

Echter na de chaos was er een machtige man opgestaan en was er relatief meer rust geweest dan nu.

Ok, dan was het weer een dictatuur, maar de bevolking is daar nog niet toe aan democratie. Anders was dat er onder Saddam ook wel gekomen.

Hier is namelijk maar een oplossing, democratie komt dmv revolutie niet dmv oorlog. MI...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')