Ik denk eigelijk dat geen land in de regio koerdistan zal toestaan,elke land in de buurt heeft wel een onderdrukte minderheid ergens.quote:Op vrijdag 13 april 2007 01:42 schreef Netwerken het volgende:
Turkije is een land dat zelfs matig zal presteren in een afrikaanse of aziatische unie.
wat ik wel dom vind van de koerden is dat ze nog de ambitie hebben om turks grondgebied te krijgen voor de oprichting van koerdistan. kans van nul koma nul. turkije zal zichzelf eerder opheffen dan laten sleutelen aan zijn grenzen die de verdienste zijn geweest van Ataturk. als de koerden slim zijn houden zij zich buiten turksgrondgebied.
israel is voor mij de parel voor de zwijnen.quote:Op vrijdag 13 april 2007 01:50 schreef Netwerken het volgende:
op israel na zijn het allemaal baggerlanden wat dat betreft.
parel voor de zwijnen ?quote:Op vrijdag 13 april 2007 01:52 schreef zoalshetis het volgende:
israel is voor mij de parel voor de zwijnen.
Laten we het erop houden dat Israel een lichtend voorbeeld is in deze regio. Een lichtje dat omringende en andere (duidelijk en voor ieder zinnig en ontwikkelde mens zichtbare) onderontwikkelde en minder beschaafde gelijkgezinde landen graag willen uitdoven.quote:Op vrijdag 13 april 2007 01:52 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
israel is voor mij de parel voor de zwijnen.
quote:Op vrijdag 13 april 2007 03:27 schreef rutger05 het volgende:
[..]
Laten we het erop houden dat Israel een lichtend voorbeeld is in deze regio.
Hoe naief. GB en USA vielen het land in omdat....... het volgens hun de eigen landsbelangen schaadde. Net zoals Turkije dat meent, maar ditmaal wel met concrete aanwijzingen. Allemaal NAVO landen, dus waarom Turkije een andere behandeling? Het is eerder de vader van de gedachte voor een aantal hier.quote:Op vrijdag 13 april 2007 07:31 schreef Drugshond het volgende:
Grofweg gooit Turkije daarmee zijn eigen ramen in.
Turkije kan niet zomaar een land (lees Irak) de oorlog verklaren. Zeker niet vanwege het zogenaamde niet aanvalsverdrag van de Navo (tenzij er humanitaire gronden in het spel zijn).
Als ze dit doorzetten dan is het exit voor de NAVO en de EU. Want dit heeft niks te maken met de huidige operaties in Irak. Maar eerder het doorvoeren van hun eigen politieke agenda (zonder mandaat).
Was het een NAVO operatie..... neej.quote:Op vrijdag 13 april 2007 08:14 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
[..]
Hoe naief. GB en USA vielen het land in omdat....... het volgens hun de eigen landsbelangen schaadde. Net zoals Turkije dat meent, maar ditmaal wel met concrete aanwijzingen. Allemaal NAVO landen, dus waarom Turkije een andere behandeling? Het is eerder de vader van de gedachte voor een aantal hier.
Op die manier moeten mensen ook niet miepen als Israel het op eigen houtje hetzelfde doet in Libanon.quote:Daarom is het ook geen oorlogsverklaring aan Irak. Het is een operatie gericht om terroristische kampen inclusief inhoud te verwijderen. Vele malen legitiemer dan de actie van de andere bondgenoten die er nu huishouden. Voorlopig dodental: > 600.000 irakezen.
Ja met een fatsoenlijk mandaat zul je mij ook niet horen klagen. Gaat het wel om die terroristen of om een grotere invloedssfeer in N-Irak... Daar zit nog best een boel olie onder de grond.quote:Terroristen aanpakken. Dat moet jou toch wel als muziek in de oren klinken?
Wordt dit een NAVO operatie..... neejquote:Op vrijdag 13 april 2007 08:22 schreef Drugshond het volgende:
[..]
Was het een NAVO operatie..... neej.
Ik heb er niets op tegen dat Israel terroristen wil uitschakelen. Heb je mij daar ooit over horen 'miepen'?quote:[..]
Op die manier moeten mensen ook niet miepen als Israel het op eigen houtje hetzelfde doet in Libanon.
Als Israel het mag... dan mogen wij het ook is de extrapolerende gedachte. Dan kun je niet op 2 paarden blijven wedden.
Olie voor alle Irakezen heeft Turkije nooit problemen mee gehad. Wel metr het feit dat die voormalige schapenhoeder van een Barzani nu meent dat de olie uit Kerkuk de koerden toebehoort. Met een referendum wil men deze stad tot het zogenaamde 'koerdistan' laten toetreden. Aangezien Kerkuk de grootste olievoorraad in Irak heeft, betekent dat dat de regio 'koerdistan' opeens het rijkste deel van het land is. In de ogen van de koerden is dit ook de toekomstige hoofdstad van de regio 'koerdistan'. Deze rijkdom zal de aspiraties van Barzani en anderen versterken om een eigen staat uit te roepen. Ze hebben immers al een infrastructuur, luchthavens, een vlag, een parlement. Wat ontbreekt zijn de middelen en die hebben ze met Kerkuk binnen handbereik.quote:[..]
Ja met een fatsoenlijk mandaat zul je mij ook niet horen klagen. Gaat het wel om die terroristen of om een grotere invloedssfeer in N-Irak... Daar zit nog best een boel olie onder de grond.
Goed leuk stukje betoog.quote:Op vrijdag 13 april 2007 08:52 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
[..]
Wordt dit een NAVO operatie..... neej
[..]
Ik heb er niets op tegen dat Israel terroristen wil uitschakelen. Heb je mij daar ooit over horen 'miepen'?
[..]
Olie voor alle Irakezen heeft Turkije nooit problemen mee gehad. Wel metr het feit dat die voormalige schapenhoeder van een Barzani nu meent dat de olie uit Kerkuk de koerden toebehoort. Met een referendum wil men deze stad tot het zogenaamde 'koerdistan' laten toetreden. Aangezien Kerkuk de grootste olievoorraad in Irak heeft, betekent dat dat de regio 'koerdistan' opeens het rijkste deel van het land is. In de ogen van de koerden is dit ook de toekomstige hoofdstad van de regio 'koerdistan'. Deze rijkdom zal de aspiraties van Barzani en anderen versterken om een eigen staat uit te roepen. Ze hebben immers al een infrastructuur, luchthavens, een vlag, een parlement. Wat ontbreekt zijn de middelen en die hebben ze met Kerkuk binnen handbereik.
Een dergelijk land met grote olievoorraden is aantrekkelijk voor andere koerden in de regio. Dit is een no-go area voor Turkije, want dit zal de toch al aanwezige onafhankelijkheidsgevoelens van koerdische Turken wederom doen opleven. Het doet denken aan 1920, toen de koerden een eigen land is beloofd door de Britten. Ze moesten hier in 1923 op terugkomen, maar het verlangen van koerden is nooit weggegaan.
Wat de verlangens zijn van anderen interesseert mij als Turk niet en Turkije zal het al helemaal niets boeien. Nummer 1 prio, bescherm de landsbelangen en dat kan alleen als Noord-Irak weer van Turkije is.
Is dat gemeen? Ja, maar wel de enige echte realistische oplossing voor Turkije. Het land Irak zal dankzij de huidige bezetters immers nooit meer 1 worden. Saddam was daar de man voor. Turkije zal zich niet populair maken bij de EU, maar echt boeien zal niemand dit. Totdat de EU dringend behoefte heeft aan energie. Rusland kan al niet meer leveren dan het nu doet. De EU is gebonden aan Turkije en dat is de werkelijke reden dat de EU nooit zal zeggen: "Daar is de deur". Want zeg nou zelf, wat zal het de europeanen boeien of de koerden een eigen land krijgen of niet?
Weet je trouwens waar de watervoorziening van Irak vandaan komt? Juist, Turkije via Syrie. Weet je hoe Syrie is gedwongen om Ocalan te laten gaan? De concrete dreiging van een inval. Maar belangrijker nog, de watertoevoer werd compleet afgeknepen door Turkije. Weet je hoeveel soldaten er nu wachten om binnen te wandelen in Noord-Irak? Meer dan een kwart miljoen. Voeg dat samen met het afknijpen van een eerste levensbehoefte en je hebt een mooie mix.
Misschien dat je meer verstand hebt van de geopolitiek van Ijsland, maar van Turkije heb je duidelijk geen kaas gegeten. Je bent natuurlijk wel gewoon welkom in dit topic, maar besef wel dat je tegen de meesten hier niets kunt inbrengen.
Das niet zo moeilijk als je elk jaar miljarden euro's binnenkrijgt. Het land krijgt het meeste geld van de hele regioquote:Op vrijdag 13 april 2007 03:27 schreef rutger05 het volgende:
[..]
Laten we het erop houden dat Israel een lichtend voorbeeld is in deze regio.
schrijf er dan ook bij hoe ze dat geld krijgen.quote:Op vrijdag 13 april 2007 09:19 schreef Mutant01 het volgende:
Das niet zo moeilijk als je elk jaar miljarden euro's binnenkrijgt. Het land krijgt het meeste geld van de hele regioIsrael (20,770 sq km ) met 6 miljoen inwoners krijgt evenveel geld als Egypte (1,001,450 sq km) met 80 miljoen inwoners.
![]()
Ken jij de weg naar je plaatselijke supermarkt?quote:Op vrijdag 13 april 2007 09:23 schreef Netwerken het volgende:
[..]
schrijf er dan ook bij hoe ze dat geld krijgen.
Vriendjespolitiekquote:Op vrijdag 13 april 2007 09:23 schreef Netwerken het volgende:
[..]
Koerden leven al jaren onder een Turkse vlag. Die Turkse vlag is voor iedereen niet alleen voor Turken.quote:Op vrijdag 13 april 2007 00:53 schreef Double-Helix het volgende:
En geef me hier nou een antwoord op,waaarom zouden in gods naam de koerden onder de Turkse vlag willen leven?
Je laat je beste kant weer zienquote:Op vrijdag 13 april 2007 00:53 schreef Pony-Lover het volgende:
* deleted *
De zwanendans met de VS. Net als dat geen enkele resolutie het haalt jegens Israel....altijd en alleen door de veto's van de VS.quote:Op vrijdag 13 april 2007 09:23 schreef Netwerken het volgende:
[..]
ja precies, maar waarom hebben de arabieren daar geen vriendjes om de zwanendans te doen ?quote:Op vrijdag 13 april 2007 09:44 schreef Mutant01 het volgende:
De zwanendans met de VS. Net als dat geen enkele resolutie het haalt jegens Israel....altijd en alleen door de veto's van de VS.
Oh de arabieren pogen ook een zwanendans te doen, en niet alle arabische landen hebben de grondstoffen waar jij op doelt. Feit is gewoon dat er megagrote geldstromen richting Israel gaan....zonder rente...zonder moeite. Allemaal van de land of the free. Het hele Israelische leger word betaald door de Amerikaanse belastingbetaler bijv. Nu is daar op zich helemaal niets op tegen, maar het zorgt wel voor een heel ander beeld nietwaar?quote:Op vrijdag 13 april 2007 09:48 schreef Netwerken het volgende:
[..]
ja precies, maar waarom hebben de arabieren daar geen vriendjes om de zwanendans te doen ?
bovendien hebben zij ook nog eens grondstoffen.
hoe kan je in godsnaam je tegenstanders verwijten dat ze elkaar renteloos leningen geven en verwijten goed met elkaar om te gaan. misschien een idee om er wat van te leren.quote:Op vrijdag 13 april 2007 09:51 schreef Mutant01 het volgende:
Oh de arabieren pogen ook een zwanendans te doen, en niet alle arabische landen hebben de grondstoffen waar jij op doelt. Feit is gewoon dat er megagrote geldstromen richting Israel gaan....zonder rente...zonder moeite. Allemaal van de land of the free. Het hele Israelische leger word betaald door de Amerikaanse belastingbetaler bijv. Nu is daar op zich helemaal niets op tegen, maar het zorgt wel voor een heel ander beeld nietwaar?
Nee, omdat er een heel hypocriet systeem achter zit. Feit is en blijft dat Israel qua mensenrechten gezien niet veel verschilt met de omringende landen (zoals bijv Libanon).quote:Op vrijdag 13 april 2007 10:01 schreef Netwerken het volgende:
hoe kan je in godsnaam je tegenstanders verwijten dat ze elkaar renteloos leningen geven en verwijten goed met elkaar om te gaan. misschien een idee om er wat van te leren.
Afgezien van het feit dat Iran geen arabisch land is, noem ik voorbeelden als Egypte en Saoedie-Arabie die regelmatig de zwanendans met Amerika doen.quote:aan de oorlog in irak is saddam zelf schuld om maar iets te noemen. waarom mochten er dan niet onvoorwaardelijke inspecteurs het land in.nu Iran precies hetzelfde nucleaire of niet zoals de 15 mariniers. was een uitstekende kans om een positief lichtje te schijnen maar helaas.
verder kan ik me weinig zwanendanserij herinneren vanuit de arabieren naar het westen/amerika.
Ik zeg, splits turkije en Noord Irak uiteen in een vrij Koerdistan. De rest van Irak in een Soenitisch deel en een Iraans Sjiitisch deelquote:Op donderdag 12 april 2007 23:04 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
Er zijn maar 12 tot 14 miljoen Turken van koerdische afkomst in Turkije. Geen 20 en al zeker geen 30 miljoen. Wat is dan wel 30 miljoen? De gehele koerdische bevolking over de hele wereld. Ze zitten ook nog in Syrie, Irak en Iran. En nog een hele zooi criminelen in Europa die door het leven gaan als Turken.
Persoonlijk heb ik een beter plan. Turkije krijgt Noord-Irak en spreekt met Iran af dat ze zullen helpen voor een Iraans Zuid-Irak. De koerden krijgen geen zelfstandigheid, maar enige zeggenschap. Alle inkomsten uit Noord-Irak gaan naar de centrale regering van Turkije. Koerden mogen tevreden zijn dat ze hun 'eigen' taal mogen spreken en wat regionale mogelijkheden krijgen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |