Da's alles? En daarna weer afvegen neem ik aan?quote:Op donderdag 12 april 2007 14:19 schreef minkuukel het volgende:
Ja, licht insmeren met olijf of zonnebloemolie.
Ik weet het weer.![]()
Met keukenpapier ja.quote:Op donderdag 12 april 2007 14:20 schreef Gripper het volgende:
[..]
Da's alles? En daarna weer afvegen neem ik aan?
Nee, de kokosolie trekt in het graniet en voorkomt dat het graniet afbrokkelt als je aan het vijzelen bent en je dus geen kleine stukjes steen in je kruidenmix krijgt.quote:Op donderdag 12 april 2007 14:13 schreef Ghanschje het volgende:
Gaat dan juist niet alles naar kokos smaken?
Maar de binnenkant van de vijzel is vrij glad gepolijst, hoe kan daar iets intrekken of afbrokkelen? Alleen de stamper is vrij ruw, ik kan me wel voorstellen dat daar zo nu en dan een stukje steen afbreekt.quote:Op donderdag 12 april 2007 14:30 schreef Developersrus het volgende:
[..]
Nee, de kokosolie trekt in het graniet en voorkomt dat het graniet afbrokkelt als je aan het vijzelen bent en je dus geen kleine stukjes steen in je kruidenmix krijgt.
oeh!! gietijzer!quote:Op donderdag 12 april 2007 14:56 schreef Gripper het volgende:
Die van mij was niet zo duur, t is ook een kleintje (diameter 10 cm) , 8 euro. Bij de toko hadden ze ze tussen de 8 en 15 euro, en waarbij de duurste een gietijzeren was.
Dan heb je geen granieten vijzel. Die zijn nml. ruw van de binnenkant.quote:Op donderdag 12 april 2007 14:44 schreef Gripper het volgende:
[..]
Maar de binnenkant van de vijzel is vrij glad gepolijst, hoe kan daar iets intrekken of afbrokkelen? Alleen de stamper is vrij ruw, ik kan me wel voorstellen dat daar zo nu en dan een stukje steen afbreekt.
Doe het niet, ik heb de koekenpan en braadpan van die serie (Senior bedoel je toch?) maar het zijn geen spannende pannen. Ze zijn namelijk geemailleerd van binnen, beter op zoek naar een ongeemailleerde (Hackman in de bonus bij AH) of la Creusetquote:Op donderdag 12 april 2007 15:12 schreef Puckzzz het volgende:
[..]
oeh!! gietijzer!ben dol op gietijzer, nu met de nieuwe keuken zijn we van plan die serie gietijzeren pannen van de IKEA aan te gaan schaffen (zijn oranje, van die lekkere ouderwetse)
La Creuset is heel erg goed en mooi, maarrrrrrrrrrrrrrrrr ook aan de prijs.quote:Op vrijdag 13 april 2007 01:34 schreef Richie_Rich het volgende:
[..]
Doe het niet, ik heb de koekenpan en braadpan van die serie (Senior bedoel je toch?) maar het zijn geen spannende pannen. Ze zijn namelijk geemailleerd van binnen, beter op zoek naar een ongeemailleerde (Hackman in de bonus bij AH) of la Creuset
ow da's mnderquote:Op vrijdag 13 april 2007 01:34 schreef Richie_Rich het volgende:
[..]
Doe het niet, ik heb de koekenpan en braadpan van die serie (Senior bedoel je toch?) maar het zijn geen spannende pannen. Ze zijn namelijk geemailleerd van binnen, beter op zoek naar een ongeemailleerde (Hackman in de bonus bij AH) of la Creuset
ja, gewoon kijken en vergelijken. Mijn voorkeur gaat uit naar gewoon kaal gietijzer (dus zonder emaille)quote:Op vrijdag 13 april 2007 08:09 schreef Puckzzz het volgende:
[..]
ow da's mnder
we willen toch echt wel investeren in een degelijk gietijzeren pannenset. hmmm...maar eens verder kijken dan onze neus lang is dus
(sorry voor het off-topic gaan)
quote:Op zondag 22 april 2007 12:18 schreef Leef het volgende:
Men neme een nieuwe natuurstenen Porcelijnen vijzel.
Dompel hem een etmaal onder water
Laat hem een etmaal drogen
[porien vullen met water]
Neem een handvol droge witte rijst en vijzel dit tot poeier
(doe dat 3x)
[porien die dicht aan de oppervlakte liggen dichtmaken met rijstpoeder & verwijderen gruis]
spoel de vijzel om met lauw water (GEEN ZEEP)
[dan zou de zeepsmaak in de vijzel gaan zitten]
neem nu pinda's, kokos of een ander olierijk product en vijzel dat helemaal tot moes zodat er een olie-beschermlaag aan de binnenkant van de vijzel zit.
[zo maak je een beschermlaag van olie die de porien afsluit.]
Was de vijzel vanaf nu alleen nog met lauw water en nimmer met sop.
Nu kun je hem gebruiken. Hij wordt door het gebruik alleen maar beter; alle geuren van alle dingen die je erin stampt worden deel van de vijzel.
Die heb ikquote:Op woensdag 2 mei 2007 17:07 schreef Pietverdriet het volgende:
Bij Xenos hebben ze vijzels van Zwart graniet zag ik gisteren
Keramische vijzels hebben het voordeel dat je ze heel goed schoon kan maken, je wilt namelijk niet dat als je saffraan voor een zoet dessert fijnmaakt de smaak van knoflook, gedroogde garnalen en chilli meekomt, toch?quote:Op woensdag 2 mei 2007 18:30 schreef Leef het volgende:
Leer eerst het woord porselein schrijven voor je posdt![]()
Maar verder: Piet, ik schatte je hoog in, maar je maakt hier reclame voor porseleinen vijzels?
What's next? Reclame voor keramische snijplanken?![]()
Tragisch..
die is prima, maar hou er rekening mee dat als je die gebruikt om chili of knoflook te stampen je hem niet meer kan gebruiken om bv poedersuiker te maken.quote:Op donderdag 3 mei 2007 09:31 schreef Puckzzz het volgende:
Ja hallo!! ik sta bijna op het punt een vijzel te kopen...welke moet ik nou nemen?
Is die van de Xenos any good? Daar kan ik in mijn lunch nl ff snel naartoe rijden
Ik merk dat ik er zo op misvat sinds ik dat heerlijke kruidentuintje heb, sta me een ongeluk te snijden en hakken
hij zal ook niet echt voor zoete dingen gebruikt worden...meer voor de bereiding van avondeten, en in de toekomst voor kruidenolieën.quote:Op donderdag 3 mei 2007 09:35 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
die is prima, maar hou er rekening mee dat als je die gebruikt om chili of knoflook te stampen je hem niet meer kan gebruiken om bv poedersuiker te maken.
Leef heeft dat beschreven, stukkie terug. Is wel verstandig dat je iig eerst zo een behandeling doet, ook om eventueel niet al te vast graniet te verwijderen (voordat je er op bijt)quote:Op donderdag 3 mei 2007 09:59 schreef Puckzzz het volgende:
[..]
hij zal ook niet echt voor zoete dingen gebruikt worden...meer voor de bereiding van avondeten, en in de toekomst voor kruidenolieën.
moet je die dan nog wel voorbereiden? met kokos vijzelen ofzo?
Daar heb je wel een punt.quote:Op donderdag 3 mei 2007 09:10 schreef Pietverdriet het volgende:
Keramische vijzels hebben het voordeel dat je ze heel goed schoon kan maken, je wilt namelijk niet dat als je saffraan voor een zoet dessert fijnmaakt de smaak van knoflook, gedroogde garnalen en chilli meekomt, toch?
Het is leuk! Je moet het zien als een vorm van meditatie. Iets om echt goed te doen en ondertussen lekker rustig na te denken.quote:Op donderdag 3 mei 2007 10:31 schreef Puckzzz het volgende:
Ow okee, dan moet heel dat gedoe dus wel ff
naja doen we dat toch? graniet tussen je tanden lijkt me ook niet tof
het is meer die twee etmalen waar ik het geduld niet voor op kan brengenquote:Op donderdag 3 mei 2007 15:01 schreef Leef het volgende:
[..]
Het is leuk! Je moet het zien als een vorm van meditatie. Iets om echt goed te doen en ondertussen lekker rustig na te denken.
zo zie je maar weerquote:Op donderdag 3 mei 2007 15:00 schreef Leef het volgende:
[..]
Daar heb je wel een punt.
Ik heb m'n vijzel destijds bij Indische mensen gekocht, en als het over koken gaat luister. ik. naar. Indische mensen.
Die hebben me ook uitgelegd hoe ik hem moest "inwerken."
Maar zij gebruiken een vijzel in het algemeen voor dingen die toch in dezelfde smaak-groep vallen dus dan is natuursteen meer dan OK.
Ja, ik vroeg me ook al af of het met geschaafde kokos kon. Ik heb ook een vijzel en ik vind de bovenstaande tips erg handig. Denk dat ik de mijne dit weekend ook maar prepareer zoals hier staat.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 13:44 schreef Puckzzz het volgende:
ik heb die vijzel bij de Xenos gehaald. Mooi zwaar dinghij ligt nu in het water, ik heb ook kokos gehaald, maar ze hadden alleen geschaafde kokos...is dat goed genoeg? ik heb anders ook nog pijnboompitjes, die lijken me ook wel geschikt....
neem gewoon rijstkorrelsquote:Op vrijdag 4 mei 2007 13:44 schreef Puckzzz het volgende:
ik heb die vijzel bij de Xenos gehaald. Mooi zwaar dinghij ligt nu in het water, ik heb ook kokos gehaald, maar ze hadden alleen geschaafde kokos...is dat goed genoeg? ik heb anders ook nog pijnboompitjes, die lijken me ook wel geschikt....
scheutje olie eroverquote:Op vrijdag 4 mei 2007 13:53 schreef Isabeau het volgende:
Maar rijstkorrels zijn niet vet en daar ging het toch juist om?
je kon t op je brood ketsen?quote:Op zondag 6 mei 2007 19:53 schreef Puckzzz het volgende:
Zo..ik heb alle adviezen ter harte genomen en vanmiddag mijn vijzel uit het water opgevist...goed nagespoeld en afgedroogd en ben toch omdat dat het meeste overeenkwam met mijn gevoel met een handjevol pinda's aan het vijzelen geslagen...alles ging goed, het mengsel heb ik wel weggegooid, kon er ff nix mee...dus nu staat de nieuwe vijzel klaar voor gebruik
Dat dacht ik dus ookquote:Op zondag 6 mei 2007 20:24 schreef Leef het volgende:
Nee natuurlijk kon je daar "ff nix mee".. als het goed is zat het pinda mengsel vol stukjes steen die je uit je vijzel geslepen hebt...
Nee, Keramiek is door mensen gemaakt.quote:Op zondag 6 mei 2007 09:39 schreef Leef het volgende:
Porselein is een speciaal soort keramiek (gaap te lui om naar wikipedia te linken) wat glad is en niet poreus. Dus kan je het gewoon afwassen met zeep. Niet alle keramiek is glad. Een natuurstenen vijzel bijvoorbeeld is helemaal niet glad maar nog steeds keramiek.
gewoon wat rijst en daarna goed schoonmakenquote:Op zaterdag 23 april 2011 01:31 schreef Ringo het volgende:
Godverdomme wat een gedoe voor ene vijzel. Ik wil er morgen eentje kopen en die moet ik dezelfde dag nog gebruiken. Graniet it is. Wat te doen? Handje rijst en olijfolie, vijzelen, afspoelen, laten drogen? Of moet ik er driemaal mee rondom het paasvuur dansen?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |