Maar 4,5 keer is de norm voor veilig lenenquote:Op maandag 16 april 2007 16:11 schreef Slasher het volgende:
[..]
Mwoh, weet ik niet. Hij geeft bij terugrekening bij mij aan dat hij 5.1x je bruto jaar inkomen doet. Dat lijkt mij toch nog wel redelijk normaal. 4.5 vind ik echt té weinig. Dan moet je wel erg goed verdienen om een simpele woning te financieren
De maandlasten berekent hij ook.quote:Op maandag 16 april 2007 16:07 schreef American_Nightmare het volgende:
[..]
Wij hebben nu ook een hypotheek van 2,5 ton, maar volgens die berekening kunnen we 3,5. Ik denk alleen niet dat we dan nog beleg voor op ons brood kunnen kopen
Idd.quote:Op maandag 16 april 2007 16:26 schreef sanger het volgende:
[..]
Maar 4,5 keer is de norm voor veilig lenen
http://mistermoney.rtl.nl(...)-5-keer-inkomen.htmlquote:Hypotheek maximaal 4,5 keer inkomen
Starters op de woningmarkt gaan het dit jaar naar aller waarschijnlijkheid nog moeilijker krijgen. Met ingang van 1 januari is namelijk de gedragscode voor het verstrekken van hypotheken verscherpt. De hypothecaire lening mag, volgens onderlinge afspraken tussen de verstrekkers, niet hoger zijn dan 4,5 keer het bruto jaarinkomen.
Op het eerste gezicht lijken vooral de starters op de woningmarkt de dupe van de vernieuwde code. Zij hebben vaak nog weinig eigen vermogen opgebouwd en zitten over het algemeen nog niet in een hoge salaris schaal. Voorheen werd er bij het hypotheek verstrekken aan een starten ook gelet op carrièreperspectieven.
Het doel van de gedragscode is om huizenkopers te beschermen tegen te hoge hypotheekschulden. De Nederlandsche Bank, De Autoriteit Financiële Markten en minister Zalm van Financiën waren erg bezorgd over de uitbundige verstrekking van tophypotheken. Voor 2007 was een hypothecaire lening ter grootte van vijf of zes keer het bruto jaarinkomen niet ongebruikelijk. Nu mag er niet meer geleend worden als 4,5 keer het bruto jaarinkomen.
Afwijken
Het is overigens niet zo dat banken niet mogen afwijken van de verscherpte gedragscode. Als bijvoorbeeld de ouders van de hypotheeknemer garant willen staan dan kan in sommige gevallen heen bedrag omhoog. Elke afwijking moet wel gedocumenteerd worden door de Autoriteit Financiële Markten, die streng zal toezien op de toepassing van de nieuwe gedragscode.
Ja en een norm waarmee niemand een fatsoenlijk huis kan kopen.quote:Op maandag 16 april 2007 16:26 schreef sanger het volgende:
[..]
Maar 4,5 keer is de norm voor veilig lenen
Kan iemand mij nog helpen met bovenstaande vraag? Dank!quote:Op zaterdag 14 april 2007 19:05 schreef jojomen4 het volgende:
Vraagje!
Stel je voor je werkt ergens en je krijgt je bruto salaris en daarnaast krijg je een auto van de zaak.
Normaal gesproken krijg je toch een hypotheek zo'n 4.5 keer je bruto jaarsalaris zodat je genoeg geld hebt om normaal te kunnen leven (misschien dat ze daaronder verwachten dat je een auto kan rijden). Krijg je dus indien je een auto van de zaak hebt een hogere hypotheek dan 4.5 keer je bruto salaris omdat je geen uitgaven meer hebt voor een auto?
Het antwoord is nee.quote:Op maandag 16 april 2007 18:27 schreef jojomen4 het volgende:
[..]
Kan iemand mij nog helpen met bovenstaande vraag? Dank!
Idd. Volstrekt belachelijk. Op ons salaris zouden we onze hypotheek van 207.000 niet kunnen krijgen. Terwijl de maandlasten (bij de helft sparen) op 660 euro per maand uitkomen. Netto krijg ik tweeënhalf keer zoveel op mijn rekening! En mijn vriendin kan haar helft met haar bijbaan ook betalen.quote:Op maandag 16 april 2007 17:46 schreef Slasher het volgende:
[..]
Ja en een norm waarmee niemand een fatsoenlijk huis kan kopen.
Dat is ook waar ik een probleem mee heb. Het gaat namelijk om de feitelijke maandlasten en dan is een x-aantal maal het inkomen volkomen irrelevant.quote:Op maandag 16 april 2007 18:51 schreef sizzler het volgende:
[..]
Idd. Volstrekt belachelijk. Op ons salaris zouden we onze hypotheek van 207.000 niet kunnen krijgen. Terwijl de maandlasten (bij de helft sparen) op 660 euro per maand uitkomen. Netto krijg ik tweeënhalf keer zoveel op mijn rekening! En mijn vriendin kan haar helft met haar bijbaan ook betalen.
Wat Five_Horizons zegt. Als je hem privé rijdt dan kost hij je ookquote:Op maandag 16 april 2007 18:27 schreef jojomen4 het volgende:
[..]
Kan iemand mij nog helpen met bovenstaande vraag? Dank!
Een collega van me huurt een kamer in Den Haag. Hij betaalt 800 euro per maand (goed, incl. gas, water en licht). Maar als hij een hypotheek zou nemen dan kan hij niet meer dan 165.000 lenen.... Stel dat je de helft aflossingsvrij neemt dan betaal je nog geen 400 euro per maand!quote:Op maandag 16 april 2007 19:00 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Dat is ook waar ik een probleem mee heb. Het gaat namelijk om de feitelijke maandlasten en dan is een x-aantal maal het inkomen volkomen irrelevant.
Da's geen vergelijking natuurlijk, met een hypotheek van netto 400 per maand (bij mij kwamen hypotheekadviseurs bij zo'n leensom niet onder de 500 uit, maar soit) kom je inclusief gas, water, licht, WOZ-bijdrage, bijdrage VVE, verzekeringen, onderhoud etc etc ook wel een paar honderd hoger uit dan die 400quote:Op maandag 16 april 2007 19:15 schreef sizzler het volgende:
Een collega van me huurt een kamer in Den Haag. Hij betaalt 800 euro per maand (goed, incl. gas, water en licht). Maar als hij een hypotheek zou nemen dan kan hij niet meer dan 165.000 lenen.... Stel dat je de helft aflossingsvrij neemt dan betaal je nog geen 400 euro per maand!
Volgens mij is een volledig aflossingsvrij hyp (zonder inbreng van eigen geld) niet mogelijk in NL.quote:Op maandag 16 april 2007 20:23 schreef heaven7 het volgende:
Als ik een hypotheek van 160.000 wilde dan zou het bruto, compleet aflossingsvrij, dus 700 euro per maand worden dus daar geloof ik niks van Sizzler..
Uiteraard. Min de servicekosten voor huur is er zeker een verschil in kosten. Dat verschil is nu helemaal groter sinds de afschaffing van de WOZ voor huurders. Maar het principe is er niet minder om.quote:Op maandag 16 april 2007 19:57 schreef thaleia het volgende:
[..]
Da's geen vergelijking natuurlijk, met een hypotheek van netto 400 per maand (bij mij kwamen hypotheekadviseurs bij zo'n leensom niet onder de 500 uit, maar soit) kom je inclusief gas, water, licht, WOZ-bijdrage, bijdrage VVE, verzekeringen, onderhoud etc etc ook wel een paar honderd hoger uit dan die 400
Ik heb het ook over nettokosten.quote:Op maandag 16 april 2007 20:23 schreef heaven7 het volgende:
Als ik een hypotheek van 160.000 wilde dan zou het bruto, compleet aflossingsvrij, dus 700 euro per maand worden dus daar geloof ik niks van Sizzler..
Ik ken genoeg mensen die niets aflossen.quote:Op maandag 16 april 2007 20:32 schreef Burbujas het volgende:
[..]
Volgens mij is een volledig aflossingsvrij hyp (zonder inbreng van eigen geld) niet mogelijk in NL.
Bruto 700 en netto 600?quote:Op maandag 16 april 2007 20:39 schreef heaven7 het volgende:
Netto zouden we rond de 600 komen...
Hij zou dan ook prive gebruikt worden. Maar daarbij moet ik zeggen dat als je een auto van 20.000 Euro nieuwwaarde van je bedrijf krijgt (dus mag lenen) je bijwaarde 5000 euro (25%) krijgt over je totale belastbare inkomen. Als je rond de 30% loonbelasting betaald betekend dit dat je niet meer dan 125 Euro per maand betaald aan de auto (30% van 5000 gedeeld door 12 maanden).quote:Op maandag 16 april 2007 19:07 schreef Slasher het volgende:
[..]
Wat Five_Horizons zegt. Als je hem privé rijdt dan kost hij je ook
Bijtelling voor prive rijden gaat van je maandelijkse loon af....... Of je moet hem alleen maar zakelijk rijden?
Dan zouden ze eerder minder gevendat doen ze ook niet
Ja wij zouden (constructie met ouders die hypotheek nemen, onderhandse schuld etc) volgens die vrouw dus heel weinig belasting betalen en dus ook heel weinig terugkrijgen en netto zouden we inderdaad dus op 600 euro uitkomen.. Nou snap ik er écht helemaal niks meer van.quote:Op maandag 16 april 2007 20:47 schreef sizzler het volgende:
[..]
Bruto 700 en netto 600?
Het laagste belastingtarief is 34,15%. Dus zou je netto, omdat je de rente mag aftrekken van de belasting, op 460 uit moeten komen.
Hmm. Trekken je ouders dan een deel van de hypotheek van hun eigen inkomen af?quote:Op maandag 16 april 2007 20:50 schreef heaven7 het volgende:
[..]
Ja wij zouden (constructie met ouders die hypotheek nemen, onderhandse schuld etc) volgens die vrouw dus heel weinig belasting betalen en dus ook heel weinig terugkrijgen en netto zouden we inderdaad dus op 600 euro uitkomen.. Nou snap ik er écht helemaal niks meer van.
Snap niet wat je bedoeldquote:Op maandag 16 april 2007 20:52 schreef sizzler het volgende:
[..]
Hmm. Trekken je ouders dan een deel van de hypotheek van hun eigen inkomen af?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |