abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 1 mei 2007 @ 19:42:26 #201
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_48899491
quote:
Op dinsdag 1 mei 2007 19:39 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Goedkoper zal het niet zijn geworden, vrees ik.... (ik vind 5,4% voor 10 jaar overigens erg hoog)

En ajb geen centraal topic. Dat hebben we genoeg nu, denk ik. Elke vraag staat op zich zelf, waar het hypotheken betreft en ik vind het hardstikke leuk om te doen, maar straks wordt het eenzelfde verhaal als het aangiftetopic (waar ik dat wél goed vond, omdat dat maar een maandje of twee loopt en dan zakt het weer weg) waar maar 3 of 4 mensen erg veel helpen en posten enzo
OK.
Er gaat nog wat korting af. Die kan variëren per kantoor; ik kom uit op 4,8%.
Vind ik wel gaan. Gaat ook niet alleen om de rente. 25% aflossing per jaar boetevrij bv. vond ik wel handig
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_48899555
quote:
Op dinsdag 1 mei 2007 19:42 schreef Hyperdude het volgende:

[..]

OK.
Er gaat nog wat korting af. Die kan variëren per kantoor; ik kom uit op 4,8%.
Vind ik wel gaan.
Is niet spectaculair, eigenlijk. Het beste is er inmiddels bij Rabo ook wel af. Die hebben blijkbaar de spreekwoordelijke huid flink verkocht vorig jaar.
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
  dinsdag 1 mei 2007 @ 20:00:47 #203
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_48900228
Waren ze toen goedkoper ofzo?

Anyway; ik heb een eigen bedrijfje met oa. een holding met pensioen BV en en dan heb je een (beetje) maatwerk nodig. Dan wordt het al snel te ingewikkeld voor de "goedkoopsten", dat kost ze teveel tijd of ze hebben de know-how niet in huis (vermoed ik).
Ik ben iig. wel tevreden, maar het is natuurlijk wel aardig te weten wat de bodemprijs is?
90% vd. taxatiewaarde, aflossingsvrij, 10 jaar vast gaat het over.
pi_48901162
quote:
Op dinsdag 1 mei 2007 20:00 schreef Hyperdude het volgende:
Waren ze toen goedkoper ofzo?

Anyway; ik heb een eigen bedrijfje met oa. een holding met pensioen BV en en dan heb je een (beetje) maatwerk nodig. Dan wordt het al snel te ingewikkeld voor de "goedkoopsten", dat kost ze teveel tijd of ze hebben de know-how niet in huis (vermoed ik).
Ik ben iig. wel tevreden, maar het is natuurlijk wel aardig te weten wat de bodemprijs is?
90% vd. taxatiewaarde, aflossingsvrij, 10 jaar vast gaat het over.
Vorig jaar heeft Rabobank geprobeerd hun verloren marktaandeel terug te winnen. Dat is ten koste gegaan van de winstgevendheid (de verzekeringstak van de Rabo Groep draait prima, die maken het verlies op de hypothekentak goed). Ik heb toen aanbiedingen gezien waarvan je zo kon zeggen dat het gewoon verlieslatend was, maar dat ze de hypotheek niet wilden laten lopen omdat het óf bij de concurrent was óf puur vanwege het marktaandeel.

Op zich is het niet zo ingewikkeld, hoor, wat je zegt. Een goede adviseur weet daar mee om te gaan. Dat het niet "standaard" is, dat is waar.

Vandaag zijn er weer een aantal verstrekkers omhoog gegaan met de hypotheekrente (net als de afgelopen weken) en nu zou het op 4,7 uitkomen, een anderhalve week geleden nog wel op 4,4/4,5%.
  dinsdag 1 mei 2007 @ 20:44:31 #205
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_48902035
quote:
Op dinsdag 1 mei 2007 20:24 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Vorig jaar heeft Rabobank geprobeerd hun verloren marktaandeel terug te winnen. Dat is ten koste gegaan van de winstgevendheid (de verzekeringstak van de Rabo Groep draait prima, die maken het verlies op de hypothekentak goed). Ik heb toen aanbiedingen gezien waarvan je zo kon zeggen dat het gewoon verlieslatend was, maar dat ze de hypotheek niet wilden laten lopen omdat het óf bij de concurrent was óf puur vanwege het marktaandeel.

Op zich is het niet zo ingewikkeld, hoor, wat je zegt. Een goede adviseur weet daar mee om te gaan. Dat het niet "standaard" is, dat is waar.

Vandaag zijn er weer een aantal verstrekkers omhoog gegaan met de hypotheekrente (net als de afgelopen weken) en nu zou het op 4,7 uitkomen, een anderhalve week geleden nog wel op 4,4/4,5%.
OK, dank
Zit ik toch nog niet zo gek zonder NHG, maar er had dus toch nog wel iets afgekund...
Gelukkig heb ik de provisie nog wel iets kunnen verlagen
Ze hebben toch ook zo'n "b-merk" obvion (Wat haat ik die moderne nietzeggende bedrijfsnamen; NUON, Vitens, brrr...) , die geeft wel netjes de momentele rentes aan.
http://www.obvion.nl/obvi(...)ekrente.pshe?menID=4
pi_48915772
Obvion is helemaal geen b-merk hoor. Is juist een van de partijen die duidelijke en een aantal goede voorwaarden heeft. Is een samenwerkingsverband tussen de Rabo en ABP (van de pensioenen).
  woensdag 2 mei 2007 @ 19:49:55 #207
66363 TrentReznor
Nothing can stop me now..
pi_48937948
Even een vraagje!

De Hypotheker adviseert mij een hypotheek te nemen waar ik me lekker bij voel.. Een beetje risico vind ik niet erg maar het moet niet te gek worden. Ik kwam dus op een hybridehypotheek uit..

Laatst had ik een gesprek met iemand over hypotheekvormen. Hij vertelde dat er grote nadelen aan hybrideypotheken zitten. Bij aanpassing van het beleg/spaardeel betaal je een extra premie + je zit aan de vertrekker vast (ook bij aankoop nieuw huis?). Een spaarhypotheek zou nu niet interessant zijn ivm de lage rente. Hij adviseerde dan ook een belegingshypotheek waarbij je de verwachte waardestijging naar beneden bij stelt (bijv 5% per jaar ipv de standaard 8%).

Dus aan jullie de vraag: welke vorm is financieel het voordeligste met de huidige rentestanden en van welke factoren hangt dit voordeel evt af?
Code #0 Er is een onbekende fout opgetreden. Ga terug en probeer het opnieuw.
pi_48938773
voordeligst is maximaal aflossingsvrij nemen, wil ook niet zeggen dat dat het slimst is. Voor wat betreft de hybridehypotheek klopt het dat de kostenstructuur nogal ondoorzichtig kan zijn. Daarnaast zijn er natuurlijk een aantal voorwaarden aan het switchen tussen beleggen en sparen. Ben je bereid om wat risico te nemen dan zou ik kiezen voor een beleggingsrekening met een losse overlijdensrisicoverzekering.
pi_48941292
TVP'tje
pi_48943763
quote:
Op woensdag 2 mei 2007 20:10 schreef sjetterboks het volgende:
Ben je bereid om wat risico te nemen dan zou ik kiezen voor een beleggingsrekening met een losse overlijdensrisicoverzekering.

Vandaag kreeg ik weer wat vakliteratuur in handen waaruit bleek dat dat zeker niet altijd voordeliger is dan een verzekering.
pi_48952797
quote:
Op woensdag 2 mei 2007 21:58 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Vandaag kreeg ik weer wat vakliteratuur in handen waaruit bleek dat dat zeker niet altijd voordeliger is dan een verzekering.
Vertel!
pi_48953153
quote:
Op donderdag 3 mei 2007 07:48 schreef sjetterboks het volgende:

[..]

Vertel!
Een stuk in het blad "De hypotheekadviseur" waarin het recente onderzoek van Inderpender onderuit wordt gehaald (en terecht, aangezien dat onderzoek echt nergens over ging).

Daarnaast mist de beleggingsrekening een aantal opties: premievrijstelling bij arbeidsongeschiktheid is bijvoorbeeld niet mogelijk, keuze tussen box 1 en 3 en het kosteloos switchen.

Je kunt gewoon niet sec stellen dat het één of ander beter is.
pi_48953168
quote:
Op dinsdag 10 april 2007 16:00 schreef Ghost_Rider het volgende:

Sommige mensen kiezen er voor om over 30 jaar aflossingsvrij te zijn, dan is het huis helemaal van jou (hopelijk had ik dat goed begrepen). Maar over 30 jaar ben ik al bijna 60, dat hoeft van mij dan niet zo nodig.
Is wel lekker als je een eigen huis hebt voor je pensioen. Met een klein pensioen en AOW kom je al een heel eind.
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
pi_48956847
Zeker, als mijn vader nu nog woonlasten had anders dan zijn stookkosten zou hij een van die "arme ouderen" zijn, met zijn kleine bouwvakkerspensioentje. Maar omdat ie geen woonlasten heeft, komt ie goed rond.

Moet je wel in dat huis willen blijven wonen natuurlijk, als je wilt verhuizen heb je er weinig aan. Ja dat huis heeft een bepaalde waarde maar ook weer niet dusdanig dat je zo naar een ander koophuis over kunt stappen zonder toch weer op (veel) kosten te stuiten. Het is dus alleen zinnig als je verwacht een honkvaste oudere te worden.
pi_48957197
quote:
Op donderdag 3 mei 2007 10:54 schreef thaleia het volgende:
Zeker, als mijn vader nu nog woonlasten had anders dan zijn stookkosten zou hij een van die "arme ouderen" zijn, met zijn kleine bouwvakkerspensioentje. Maar omdat ie geen woonlasten heeft, komt ie goed rond.

Moet je wel in dat huis willen blijven wonen natuurlijk, als je wilt verhuizen heb je er weinig aan. Ja dat huis heeft een bepaalde waarde maar ook weer niet dusdanig dat je zo naar een ander koophuis over kunt stappen zonder toch weer op (veel) kosten te stuiten. Het is dus alleen zinnig als je verwacht een honkvaste oudere te worden.
Je kan ook gewoon je huis verkopen en dan wat huren.

Heb je tot je doodgaat een heel leuk extra centje
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
pi_48957615
Hangt ervan af hoe oud je wordt natuurlijk
pi_48959974
quote:
Op donderdag 3 mei 2007 08:28 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Een stuk in het blad "De hypotheekadviseur" waarin het recente onderzoek van Inderpender onderuit wordt gehaald (en terecht, aangezien dat onderzoek echt nergens over ging).

Daarnaast mist de beleggingsrekening een aantal opties: premievrijstelling bij arbeidsongeschiktheid is bijvoorbeeld niet mogelijk, keuze tussen box 1 en 3 en het kosteloos switchen.

Je kunt gewoon niet sec stellen dat het één of ander beter is.
Maar als het plan van Depla er door heen komt wordt het toch al weer wat aantrekkelijker.
pi_48960023
quote:
Op donderdag 3 mei 2007 10:54 schreef thaleia het volgende:

niet als je wil overstappen naar een kleine bejaardenwoning....
ik woon nu "groot" met 4 slaapkamers, maar dan is twee kamers voldoende.... dus dan hou je geld over
uit een aspergernest
pi_48960722
quote:
Op donderdag 3 mei 2007 12:09 schreef sjetterboks het volgende:

[..]

Maar als het plan van Depla er door heen komt wordt het toch al weer wat aantrekkelijker.
Nee, niet persé. Er moet nog steeds overlijdensrisico worden afgedekt en dat kan een bank niet.
pi_48961116
quote:
Op woensdag 2 mei 2007 20:10 schreef sjetterboks het volgende:
voordeligst is maximaal aflossingsvrij nemen, wil ook niet zeggen dat dat het slimst is. Voor wat betreft de hybridehypotheek klopt het dat de kostenstructuur nogal ondoorzichtig kan zijn. Daarnaast zijn er natuurlijk een aantal voorwaarden aan het switchen tussen beleggen en sparen. Ben je bereid om wat risico te nemen dan zou ik kiezen voor een beleggingsrekening met een losse overlijdensrisicoverzekering.
Meestal staat wel in de voorwaarden dat je bij een hybride hypotheek 1x per jaar wat mag schuiven met je verdeling: beleggen vs sparen.
Zo heb ik dat tenminste.
Dit kan dan zonder extra kosten. Natuurlijk betaal je meer premie als je meer gaat sparen omdat het rendement tegenover de aandelen dan omlaag gaat.
Maar op deze manier kun je wel kiezen voor meer zekerheid of wat meer risico zonder dat je direct een hele papierwinkel moet invullen.
De Euro was een goed idee ... en dat had het moeten blijven.
pi_48961937
quote:
Op donderdag 3 mei 2007 12:29 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Nee, niet persé. Er moet nog steeds overlijdensrisico worden afgedekt en dat kan een bank niet.
Dan zou je echt per aanbieder per product moeten kijken wel product goedkoper is en vrijwel gelijkwaardig zijn qua risico's. Toch wordt de beleggingsverzekering meestal standaard aangeraden. Een beetje kort door de boch zou je dan kunnen zeggen dat jonge (alleenstaande) mensen dan waarschijnlijk toch goedkoper uit zullen zijn met een losse beleggingsrekening (geblokkeerd) en of helemaal geen ORV of maar een klein deel mee verzekeren.
pi_48970826
Dan mis je nog steeds de optie om AO mee te verzekeren. Daarnaast: waarom zou het handig zijn om géén orv te nemen? Nabestaanden heb je in 90% vd gevallen toch wel. Je eerste conclurie deel ik daarom wel.
pi_48973935
Ik heb het artikel even gelezen en ik vind vooral het 2e gedeelte meer een advertentie voor Leidsche Hypotheekverzekeringen. Verder worden in het artikel, net zoals in het onderzoek van Independer overigens, aannames gedaan over rendementen, kostenstructuren enz enz. Een gelijkblijvende ORV is niet standaard 30% hoger en beleggen in beleggingsfondsen is niet per defenitie slechter dan beleggen in indextrackers, en dat laaste doen vast ook niet alle beleggingsverzekeraars. Feit blijft dat het voor een adviseur al moeilijk is om beide producten te vergelijken, laat staan voor de gemiddelde consument.

Zoals je waarschijnlijk al geraden hebt hebben wij ook een beleggingsrekening met losse ORV en ik ben blij dat we na het bezoeken van letterlijk 8 adviseurs eindelijk eentje vonden die inzag dat in onze situatie de beleggingsrekening beter bij ons paste dan de beleggingsverzekering. Dus een beleggingsverzekering hoeft niet per definitie slecht te zijn, mits de consument duidelijk ingelicht is over de voorwaarden en de kostenstructuur (werkelijke inleg, switchkosten enz. enz.) en mits de consument ook op de hoogte gesteld is van het alternatief van een beleggingsrekening.
pi_48975814
quote:
Op donderdag 3 mei 2007 18:29 schreef sjetterboks het volgende:
Ik heb het artikel even gelezen en ik vind vooral het 2e gedeelte meer een advertentie voor Leidsche Hypotheekverzekeringen.
Wat logisch was, aangezien één van de auteurs de directeur Verkoop was én ze moesten toch een product ter vergelijking nemen. Verder stond er een stuk minder onzin in dan in het Independer-onderzoek. Daar namen ze de risicopremies van de verzekering mee als kosten en voor het gemak vergaten ze dat toch echt bij de beleggersrekening.

Maar goed. Bij Independer sta ik nergens raar van te kijken. Die worden gespekt door FBTO.

Maar ik begrijp even niet waarom je 8 adviseurs bezoekt om een beleggingsrekening voor elkaar te krijgen
Dat had je dan toch bij adviseur 1 wel kunnen vertellen?
pi_48992359
quote:
Op donderdag 3 mei 2007 19:28 schreef Five_Horizons het volgende:

Maar ik begrijp even niet waarom je 8 adviseurs bezoekt om een beleggingsrekening voor elkaar te krijgen
Dat had je dan toch bij adviseur 1 wel kunnen vertellen?
Toen ik op zoek ging naar een hypotheek kwam ik allereerst bij de franchises terecht en daar kwamen ze allemaal met of een beleggingsverzekering of een hybride hypotheek, zelfs als je aangeeft geen risico te willen nemen. (ik was toen nog alleen). Na een paar gesprekken waar ik geen goed gevoel aan over had gehouden, ik vond bijvoorbeeld dat ik veel te veel kon lenen dan met mijn inkomen mogelijk zou moeten zijn. , ben ik zelf op onderzoek gegaan. Alles gelezen wat ik maar kon vinden en dat heeft zelfs geresulteerd in dat ik nu een opleiding volg in de financiele dienstverlening Ik ben toen gestopt met het willen kopen van een huis omdat ik dat in mijn eentje een te groot financieel risico vond. Ondertussen heb ik een vriend die veel meer verdient dan ik en vinden we het beiden niet zo erg om wat meer risico te nemen om de maandlasten laag te houden, zodat we ook zelf kunnen sparen/beleggen. Het heeft toen nog even geduurd voordat ik een adviseur vond waar ik en een goed gevoel bij had en waarvan ik vond dat hij ons een goede aanbieding deed. Ach, mijn vriend noemt me ook een komma neuker.
pi_48992403
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 08:02 schreef sjetterboks het volgende:

[..]

Toen ik op zoek ging naar een hypotheek kwam ik allereerst bij de franchises terecht en daar kwamen ze allemaal met of een beleggingsverzekering of een hybride hypotheek, zelfs als je aangeeft geen risico te willen nemen. (ik was toen nog alleen). Na een paar gesprekken waar ik geen goed gevoel aan over had gehouden, ik vond bijvoorbeeld dat ik veel te veel kon lenen dan met mijn inkomen mogelijk zou moeten zijn. , ben ik zelf op onderzoek gegaan. Alles gelezen wat ik maar kon vinden en dat heeft zelfs geresulteerd in dat ik nu een opleiding volg in de financiele dienstverlening Ik ben toen gestopt met het willen kopen van een huis omdat ik dat in mijn eentje een te groot financieel risico vond. Ondertussen heb ik een vriend die veel meer verdient dan ik en vinden we het beiden niet zo erg om wat meer risico te nemen om de maandlasten laag te houden, zodat we ook zelf kunnen sparen/beleggen. Het heeft toen nog even geduurd voordat ik een adviseur vond waar ik en een goed gevoel bij had en waarvan ik vond dat hij ons een goede aanbieding deed. Ach, mijn vriend noemt me ook een komma neuker.

Jouw vriend is een komma

Een hybride hypotheek kun je overigens zo risicovol maken als je zelf wilt. Dat is nu net het voordeel daarvan.

Wat volg je voor opleiding, trouwens?
pi_49000725
Ben begonnen met WFD Basisopleiding Financiele Dienstverlening.

Trouwens nog zo iets, waarom zou een hybride hypotheek waarin je 100% spaart goedkoper zijn dan een spaarhypotheek? Waar zit dat verschil dan in?
pi_49001068
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 12:53 schreef sjetterboks het volgende:
Ben begonnen met WFD Basisopleiding Financiele Dienstverlening.

Trouwens nog zo iets, waarom zou een hybride hypotheek waarin je 100% spaart goedkoper zijn dan een spaarhypotheek? Waar zit dat verschil dan in?
Wie zegt dat dat persé zo is?
pi_49031186
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 13:03 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Wie zegt dat dat persé zo is?
Niet persé... maar waarom zou een hybride met 100% sparen uberhaupt goedkoper zijn?
pi_49042942
quote:
Op zaterdag 5 mei 2007 10:58 schreef sjetterboks het volgende:

[..]

Niet persé... maar waarom zou een hybride met 100% sparen uberhaupt goedkoper zijn?
Er is niemand die beweert dat dat persé zo is. Waarom het wel zo zou kunnen zijn? Gewoon: een ander product met een andere kostenstructuur.

Als je kunt kiezen tussen een spaarhypotheek of een hybride hypotheek met dezelfde kosten, dan is het raar om niet de hybride hypotheek te nemen.
  zaterdag 5 mei 2007 @ 19:14:42 #231
124508 Ghost_Rider
Live and let die
pi_49042989
Hier bij ons viel het op dat die hybride hypotheek goedkoper is dan een spaarhypotheek, terwijl je met een hybride hypotheek net zo goed mag bepalen hoeveel je wilt sparen. Dus zie er een beetje weinig verschil in een hybride en spaar.
pi_49043038
quote:
Op zaterdag 5 mei 2007 19:14 schreef Ghost_Rider het volgende:
Hier bij ons viel het op dat die hybride hypotheek goedkoper is dan een spaarhypotheek, terwijl je met een hybride hypotheek net zo goed mag bepalen hoeveel je wilt sparen. Dus zie er een beetje weinig verschil in een hybride en spaar.
Het is niet te zeggen dat je al-tijd een hybride hypotheek moet nemen. In jouw geval was dat wel zo. Ook prima.

Voor mij is het grote verschil gewoon de keuze-vrijheid.
pi_49056358
Ff een vraag.

Stel je ouders hebben een woning met een overwaarde van 100K. Deze overwaarde wordt gebruikt om jouw nieuwe woning deels mee te financiering. Mogen zij dan bij de koop van hun eigen nieuwe woning de rente over de gehele nieuwe hypotheek aftrekken, aangezien de overwaarde toch gebruikt is om een woning te financieren?
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 6 mei 2007 @ 10:41:55 #234
862 Arcee
Look closer
pi_49056463
http://www.hypotheekdesk.(...)r_kind_hypotheek.php
quote:
  • Met de ouder-kindhypotheek lenen ouders (vaak met de overwaarde van het eigen huis) geld aan hun kinderen.
  • Het extra hypotheekbedrag dat ouders opnemen is niet voor de aankoop of het onderhoud van de eigen woning. De rente is dus niet aftrekbaar voor de ouders.
  • Als de ouders het extra hypotheekbedrag lenen aan het kind, dan is de rente wel aftrekbaar voor het kind. Het geld wordt immers gebruikt voor de eigen woning.
  • Jij dus wel, maar je ouders dus niet.
    Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
      zondag 6 mei 2007 @ 10:44:19 #235
    70357 Hyperdude
    #MakeLanciaGreatAgain
    pi_49056484
    Denk het niet.

Je wordt geacht de overwaarde in je eigen nieuwe huis in te brengen toch!?
      zondag 6 mei 2007 @ 10:46:39 #236
    152215 ManAtWork
    Maar nu even niet,...
    pi_49056518
    quote:
    Op zondag 6 mei 2007 10:41 schreef Arcee het volgende:
    http://www.hypotheekdesk.(...)r_kind_hypotheek.php
    [..]

Jij dus wel, maar je ouders dus niet.
    Alleen als jij de rente aan je ouders betaald! Pas dan drukken de rentelasten op jou en zijn ze aftrekbaar.
    Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
    Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
    Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
    pi_49056519
    quote:
    Op zondag 6 mei 2007 10:44 schreef Hyperdude het volgende:
    Denk het niet.

Je wordt geacht de overwaarde in je eigen nieuwe huis in te brengen toch!?
    Klopt, maar als je ouders dat doen, kun je daar fiscaal gezien best leuke dingen mee doen, zodat het 1: je ouders niets kost en 2: jou ook zo goed als niets kost.
    pi_49057041
    quote:
    Op zondag 6 mei 2007 10:46 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Klopt, maar als je ouders dat doen, kun je daar fiscaal gezien best leuke dingen mee doen, zodat het 1: je ouders niets kost en 2: jou ook zo goed als niets kost.
    Leuke dingen ? Verklaar je nader me being a tax n00b and all
    pi_49057597
    quote:
    Op zondag 6 mei 2007 11:22 schreef Burbujas het volgende:

[..]

Leuke dingen ? Verklaar je nader me being a tax n00b and all
    Simpel voorbeeld (dat is nog nader uit te werken)

Ouders lenen ¤100.000,- tegen 5%= ¤5.000,- per jaar.

Ouders lenen jou ¤100.000,- tegen 6,25% = 6.250,- per jaar.
    Jij trekt ¤ 6.250,- af tegen gemiddeld 42%, wat netto dus 6250*.58= 3.625,-

Jouw ouders willen aan jou niets verdienen, dus schenken ze jaarlijks 6250 - 5000 = 1250,- terug.

Dan kost de hypotheek jou netto 3625 - 1250 = 2375,- per jaar. Dat scheelt je dus ¤100,- netto per maand.
    Het voordeel kan overigens hoger uitvallen, doordat je ouders een lagere rente betalen en jij een hogere rente aan je ouders.
      zondag 6 mei 2007 @ 12:18:20 #240
    61885 jojomen4
    hungersite.com
    pi_49058107
    quote:
    Op zondag 6 mei 2007 11:54 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Jouw ouders willen aan jou niets verdienen, dus schenken ze jaarlijks 6250 - 5000 = 1250,- terug.

Dan kost de hypotheek jou netto 3625 - 1250 = 2375,- per jaar. Dat scheelt je dus ¤100,- netto per maand.
    Het voordeel kan overigens hoger uitvallen, doordat je ouders een lagere rente betalen en jij een hogere rente aan je ouders.
    Is het percentage waar je ouders je geld voor lenen zelf bepaalbaar? Laten we zeggen in deze rekensom van jou een 9%. Dat zou dan 9000,- euro betekenen aan rente. Maar omdat ze niks willen verdienen geven ze je 9000-5000 terug = 4000,- Aftrekbaar voor jou (mij ) zou zijn 9000,- * .58 = 5220,- Daar halen we dan de schenking vanaf van 4000,- Euro waarna 1220,- overblijft. Dat zou lekker zijn.
    "En esta fabrica, en este Estadio, hicimos realidad todos nuestros sueños" Alfredo Di Stefano
      zondag 6 mei 2007 @ 12:18:40 #241
    61885 jojomen4
    hungersite.com
    pi_49058113
    Owja, wat zijn de nadelen voor de ouders?
    "En esta fabrica, en este Estadio, hicimos realidad todos nuestros sueños" Alfredo Di Stefano
    pi_49058496
    quote:
    Op zondag 6 mei 2007 12:18 schreef jojomen4 het volgende:

[..]

Is het percentage waar je ouders je geld voor lenen zelf bepaalbaar? Laten we zeggen in deze rekensom van jou een 9%. Dat zou dan 9000,- euro betekenen aan rente. Maar omdat ze niks willen verdienen geven ze je 9000-5000 terug = 4000,- Aftrekbaar voor jou (mij ) zou zijn 9000,- * .58 = 5220,- Daar halen we dan de schenking vanaf van 4000,- Euro waarna 1220,- overblijft. Dat zou lekker zijn.
    Nee, dat is het niet.

De richtlijn is dat die rente maximaal 25% hoger mag zijn dan vergelijkbare rentes die jij zou kunnen krijgen. (anders kan iedereen het wel zo maken dat je er zelfs aan verdient )

Nadelen voor de ouders? Als ze alles goed vastleggen: niets.
    pi_49058519
    quote:
    Op zondag 6 mei 2007 11:54 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Stel dat je niet bij je ouders leent, maar bij de bank (net als je ouders ook tegen 5%)

Jij betaalt in dat geval netto :
    0.58 * 5000 = 2900

In jouw voorbeeld betaal jij:
    3625 (netto) - 1250 (gift) = 2375
    Hierbij vergeet je box 3 van de ouders (er staat welliswaar 100 k positief en 100k negatief in hun box 3, maar er geldt wel een drempel voor het negatieve deel, door dit geintje zouden ze dus boven de vrijstelling uit box 3 kunnen komen, of nog hoger boven die vrijstelling kunnen komen te zitten). Dit zou ze dus maximaal 1.2% van 5600 (echtparen) of 1.2% van 2300 (alleenstaande) kunnen kosten welke in mindering zou moeten komen op die 1250 gift (niet dat het daardoor onder 0 uitkomt).

Uitgaande van gehuwde ouders die het zelf al niet slecht hebben (en dus zelf al boven de vrijstelling van 40k uit box 3 zitten) zou jouw voorbeeld dus 2900-2375-67=458 per jaar schelen. Per maand is dit volgens mij geen 100, maar maar 38 euro
    pi_49058846
    quote:
    Op zondag 6 mei 2007 12:34 schreef frederik het volgende:

[..]

Stel dat je niet bij je ouders leent, maar bij de bank (net als je ouders ook tegen 5%)

Jij betaalt in dat geval netto :
    0.58 * 5000 = 2900

In jouw voorbeeld betaal jij:
    3625 (netto) - 1250 (gift) = 2375
    Hierbij vergeet je box 3 van de ouders (er staat welliswaar 100 k positief en 100k negatief in hun box 3, maar er geldt wel een drempel voor het negatieve deel, door dit geintje zouden ze dus boven de vrijstelling uit box 3 kunnen komen, of nog hoger boven die vrijstelling kunnen komen te zitten). Dit zou ze dus maximaal 1.2% van 5600 (echtparen) of 1.2% van 2300 (alleenstaande) kunnen kosten welke in mindering zou moeten komen op die 1250 gift (niet dat het daardoor onder 0 uitkomt).

Uitgaande van gehuwde ouders die het zelf al niet slecht hebben (en dus zelf al boven de vrijstelling van 40k uit box 3 zitten) zou jouw voorbeeld dus 2900-2375-67=458 per jaar schelen. Per maand is dit volgens mij geen 100, maar maar 38 euro
    Nee.

Als ze er al boven zitten, maakt het dus sowieso niets uit.(dan maken ze dus al "gebruik" van de drempel). 1,2% van 5600 = (volgens mij hoor, maar ik kan het mis hebben) 67,20 per jaar.

Dat is wat het de ouders zou kunnen kosten....
    pi_49058904
    quote:
    Op zondag 6 mei 2007 12:18 schreef jojomen4 het volgende:
    Owja, wat zijn de nadelen voor de ouders?
    Er zijn hier niet alleen ouders die in het verhaal meespelen, ook de kinderen spelen hier mee. Ook die hebben nadelen bij deze constructie
    En daar vind ik persoonlijk de geldmarkt (en F_H in deze ook) zeer verkeerd bezig.

1. De kinderen krijgen die ton niet gratis, nee ze betalen netto alleen 2442 ipv 2900 die ze anders kwijt waren
    2. Er komt een ton bij de vraagkant van de markt, zonder dat de aanbod kant wezelijk veranderd. Enige gevolg hiervan is dat de huizenprijzen zullen stijgen. Gooi die generatie hypotheken buiten boord en dat huis is gewoon minder waard.

Het tweede punt is gewoon een vervolg op de beweging waarbij je wel tweeverdiener moest zijn om iets te kunnen kopen. Nu blijkt dat niet meer voldoende te zijn, en maken we er dus maar 3 verdieners van.
    Ga over 20 jaar dan niet mopperen dat je zonder generatiehypotheek niet kunt beginnen (net zoals het nu normaal gevonden wordt dat je geen keuze meer kunt maken om bij je pasgeboren kind te blijven omdat de hypotheek die keuze onmogelijk gemaakt heeft)
    pi_49059260
    quote:
    Op zondag 6 mei 2007 12:49 schreef frederik het volgende:

[..]

Er zijn hier niet alleen ouders die in het verhaal meespelen, ook de kinderen spelen hier mee. Ook die hebben nadelen bij deze constructie
    En daar vind ik persoonlijk de geldmarkt (en F_H in deze ook) zeer verkeerd bezig.

1. De kinderen krijgen die ton niet gratis, nee ze betalen netto alleen 2442 ipv 2900 die ze anders kwijt waren
    2. Er komt een ton bij de vraagkant van de markt, zonder dat de aanbod kant wezelijk veranderd. Enige gevolg hiervan is dat de huizenprijzen zullen stijgen. Gooi die generatie hypotheken buiten boord en dat huis is gewoon minder waard.

Het tweede punt is gewoon een vervolg op de beweging waarbij je wel tweeverdiener moest zijn om iets te kunnen kopen. Nu blijkt dat niet meer voldoende te zijn, en maken we er dus maar 3 verdieners van.
    Ga over 20 jaar dan niet mopperen dat je zonder generatiehypotheek niet kunt beginnen (net zoals het nu normaal gevonden wordt dat je geen keuze meer kunt maken om bij je pasgeboren kind te blijven omdat de hypotheek die keuze onmogelijk gemaakt heeft)
    Sorry frederik, maar:

Het is gebruik maken van de mogelijkheden die er zijn. Of je het nu leent van de bank of van de ouders. Waar zit het verschil? (je had overigens gelijk met die ¤ 100,- in mijn voorbeeld, maar in een daadwerkelijk praktijkvoorbeeld wil ik je best aantonen dat het verschil nog veel hoger kan oplopen...)

Verder zie ik het nadeel in "nadeel nummer 1" sowieso niet.
      zondag 6 mei 2007 @ 13:05:59 #247
    61885 jojomen4
    hungersite.com
    pi_49059266
    Nu dan even misschien een domme vraag.

Waarom het gehele bedrag van de waarde van je huis niet op deze manier lenen?
    pi_49059295
    quote:
    Op zondag 6 mei 2007 12:47 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Nee.

Als ze er al boven zitten, maakt het dus sowieso niets uit.(dan maken ze dus al "gebruik" van de drempel). 1,2% van 5600 = (volgens mij hoor, maar ik kan het mis hebben) 67,20 per jaar.

Dat is wat het de ouders zou kunnen kosten....
    Als ze op dit moment 50k hebben, en geen schulden dan is het in de nieuwe situatie toch zo:

bezittingen : 150.000
    schulden : 100.000 - 5.600 (drempel) = 94.400
    Er wordt dan 1.2% geheven over 55.600 ipv 50.000

Waardoor je ook als je boven de vrijstelling zit er wel degelijk last van kan hebben.

Er zijn twee situaties waarin je er geen of minder last van kan hebben (welke elkaar kunnen aanvullen)
    1. Er is van de vrijstelling nog een deel vrij
    2. Er zijn al schulden

Jouw bedrag kan ik in meegaan, maar dan alleen in het geval van en geen schulden vooraf, en al boven de vrijstelling vooraf, alle andere situaties zal het minder zijn dan die 67
    pi_49059333
    quote:
    Op zondag 6 mei 2007 13:05 schreef jojomen4 het volgende:
    Nu dan even misschien een domme vraag.

Waarom het gehele bedrag van de waarde van je huis niet op deze manier lenen?
    Omdat ouders vaak (nog) niet dergelijke overwaardes hebben. (vergeet namelijk niet dat met die overwaarde men zelfs nog onder de executiewaarde moet blijven, aangezien men anders die tweede hypotheek niet kan krijgen. Ook daar zit een voordeel qua rente voor de kinderen, aangezien voor kinderen de rente waarop de rente van toepassing is juist de top-rente is, waarschijnlijk)
    pi_49059364
    quote:
    Op zondag 6 mei 2007 13:07 schreef frederik het volgende:

[..]

Als ze op dit moment 50k hebben, en geen schulden dan is het in de nieuwe situatie toch zo:

bezittingen : 150.000
    schulden : 100.000 - 5.600 (drempel) = 94.400
    Er wordt dan 1.2% geheven over 55.600 ipv 50.000

Waardoor je ook als je boven de vrijstelling zit er wel degelijk last van kan hebben.

Er zijn twee situaties waarin je er geen of minder last van kan hebben (welke elkaar kunnen aanvullen)
    1. Er is van de vrijstelling nog een deel vrij
    2. Er zijn al schulden

Jouw bedrag kan ik in meegaan, maar dan alleen in het geval van en geen schulden vooraf, en al boven de vrijstelling vooraf, alle andere situaties zal het minder zijn dan die 67
    Maar dan blijft de extra heffing toch nog steeds die 1,2% over die 5.600,-?
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')